Uw snelheid 'mag hel iets minder?'
Dertigmiljoen Mazda's
Technische goedkeuring
voor Express Solo
Vectra sportwagen
naar buiten
Renault perfectioneert
de veiligheidsgordel
1N"
1
en
i d
Autoparc B.V.
Stimulans voor
jonge ontwerpers bij Audi
1300
5 pagina 8
DE AUTOMAAT Donderdag 26 oktober 1995 pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
>3924
iden
sen dc
m
^trokken
26.
1995.
iv in f
land.
nordakruit en
varianten C 230 Kompressor en C 250
Tijdens uw vakantiekilometers heeft uw
>rt af of
Turbodiesel. In vier verschillende uitvoeringen
Mercedes zich van zijn beste kant laten zien.
leverbaar Classic, Esprit, Sport en Elegance.
De prettige zit in de ergonomisch vormgege
ven stoelen en de goede wegligging.
Standaard zijn ook een dubbele airbag, bui
tentemperatuurmeter en tal van andere verfij-
In onze showroom komt u opnieuw in
vakantiestemming als u kennismaakt met de
ningen in interieur en exterieur.
Kom voor het C-klasse vakantiegevoel
nieuwe generatie C-klasse. Deze is op een aantal
nu naar onze showroom en maak een proefrit.
punten vernieuwd. Opvallend zijn de nieuwe
Aankoopprijs excl. verwijderingsbijdrage f 250,- en kosten rijklaar maken f 1.110,-). Leaseprijs excl. BTW op basis van 60 mnd/20.000 km p.j., opgave Mercedes-Benz Leasing.
telefoon 04166 1553.
De Hoogt 13, 5175 AX Loon op Zand
)ella
595,-
95,-
795,-
Met behulp van billboards langs onder meer
autosnelwegen houdt de overheid een nieuwe
publiciteitscampagne tegen het te hard rijden door
een groep automobilisten. Op de borden staat de
tekst "Haast, haast, haast: 1300 verkeersdoden in
'94. Mag 't wat minder?". Natuurlijk wordt een deel
van de ongevallen in het verkeer met dodelijke
afloop of zware letsels veroorzaakt doordat mensen
te hard rijden, maar met deze borden wordt de
indruk gewekt dat alle verkeersdoden toe te
schrijven zijn aan te hard rijden.
DEZE ADVERTENTIE VAN AUTOPARC
IS UITSLUITEND BEDOELD VOOR C-KLASSE RIIDERS.
Loopt uw leasecontract binnenk
denkt u aan inruilen?
De (lease)prijs van de nieuwe generatie
C-Klasse is nauwelijks gewijzigd:
Vanaf f 59.950,- of f 1.259,- per maand.
lie
JA.O OP
im en
AST
130310
ijzen
950,-
750,-
500,-
500,-
950,-
.1991
.1988
.1990
.1993
.1988
.1990
.1989
.1989
.1987
.1990
.1990
Mercedes-Benz
letekent
'chter de
ingen
den jaren
talie
.Hiroshima
j de nieuwere
ienlijk deel van
igen
Het
zm/u-
ar liefst
srsomstandigheden ter
een te hoge snelheid
JTO
i gratis
stof
>50,-
1993
1989
12-1993
1991
1989
1992
1992
‘88-1989
1990
1991
‘88-1991
1992
1990
‘90/1992
1990
1990
1993
1992
1992
1991
Onlangs liep in Japan de dertigmiljoenste
Mazda van de band, die sinds de start van het
bedrijf in oktober 1931 werd geproduceerd.
Echter pas in 1960 kwam Mazda met de eerste
personenauto, de R360 Coupé uitsluitend voor
de Japanse thuismarkt. De eerste
exportinitiatieven dateren uit midde
zestig. Maar liefst 88,5 procent van
Mazda's werd in de fabriek in Hir^=
gebouwd, terwijl tegenwoordig de j
fabriek in Hofu (1982) een aanzie1'
OK VOOR
V MAZDA
SERVICE
Binnen nu en een jaar zullen
alle nieuwe Renault-
modellen worden voorzien
van veiligheidsgordels met
het nieuwe SRP-systeem. SRP
staat voor Spannings
Reductie Programmering en
werkt samen met de
gordelspanners en de
voortduren, zodat de
verschillende nationale
teams nog voor 1 januari 1996
de beschikking over hun
auto's krijgen.
>ns een
net 30 tot 50%
ii de eerste
sting worden
de inzittenden door de
Verkeersomstandig
heden
Dat snelheidscontroles hun
vruchten afwerpen blijkt
It een door duidelijk uit de controles die
side tekst. sinds vorig jaar dagelijks op
de A2 tussen Amsterdar
Zaltbommel worden
uitgevoerd. Het aantal
snelheidsovertreders is daar
aanzienlijk teruggelopen.
Ook het aantal ongevallen is
op deze drukke verkeersader
stevig gedaald. Waaruit blijkt
dat snelheid een belangrijke
rol speelt als medever-
oorzaker van verkeersleed.
Deskundigen benadrukken
graag dat 98 procent van alle
verkeersongevallen ontstaat
door menselijk falen. Te hard
rijden geldt daarbij ook als
'menselijk falen'. Te hard
rijden wil niet alleen zeggen
'scheuren' op de autowegen,
op de B-wegen of in de
bebouwde kom; te hard rijden
betekent gewoon dat de
automobilist of motorrijder,
gezien de
verkeer: 1
plekke,
automatisch blokkerende
oprolautomaten. Doel is om
de krachten waaraan
gordeldragers worden
blootgesteld tijden
frontale botsing me
te.verminderen. In i
fase van de bost
"Al dat gejakker leidt in ons
land tot 1300 verkeersdoden
per jaar en een veelvoud van
dit aantal aan gewonden.
Bijna 50 procent van de
coureur Briggs met de auto
opdeed. Alles werkte volledig
naar verwachting. Het
intensieve testprogramma zal
nog de komende maanden
gordelspanners en
automatisch blokkerende
oprolautomaten optimaal op
hun plaats gehouden. Daarna
bouwt SRP direct in juiste
mate de spanning van de
veiligheidsgordel af,
waardoor de krachten die
inwerken op het
aanhoudt. Met alle risico's
van dien. Met een te hop°
snelheid verlies je eeiuc. uc
macht over het stuur, is de
remweg langer en leg je in de
bekende 'schrikseconde' veel
extra meters af. Snelwegen
zijn overigens niet de plek
waar de meeste ongevallen
gebeuren. Noch in absolute
cijfers en zeker niet als je kijkt de r
naar aantallen voertuigen en het
afgelegde kilometers. Het
gevaarlijkst zijn de 50 kr
en 80 km/u-wegen. Maai
60 procent van alle
verkeersgewonden valt op
wegen met een
maximumsnelheid van 50
km/u. Op de 80 km/u wegen
valt de helft van het aantal
verkeersdoden.
Veilige Life Clip
Vig ajito-accessoire-,
sport- en fietszaken is
sinds kort voor f .9,95 de
zogenaamde Life Clip te
koop, een handig lampje
dat non-stop in een
gelijkmatig tempo
knippert. Het kan
eenvoudig worden
bevestigd aan schooltas,
aktentas of jas. Het wordt
ingeschakeld door de
Life Clip tussen duim en
wijsvinger eenmaal in te
drukken. De gebruiker
wordt zichtbaar over een
afstand van 300 tot 400
meter. Het apparaatje is
volledig bestand tegen
een forse regenbui en
gaat bij gebruik van
gemiddeld een uur per
dag ruim twee maanden
mee. Ook na het
vervangen van de
batterij blijft de Life Clip
waterdicht. Er kan
worden gekozen uit
vrolijke kleuren: rood,
groen en geel.
Jonge verkeers
slachtoffers
Zijn de hiervoor genoemde
cijfers, die betrekking hebben
op alle verkeersdeelnemers al
zorgelijk; nog erger wordt het
als we alleen naar jeugdige
automobilisten in de leeftijd
van 18 tot 26 jaar kijken. Bij
alle verkeersongevallen die
jaarlijks plaatsvinden, zijn
vaker jonge automobilisten
betrokken dan meer ervaren
rijders. Ruim 11.500 jongeren
tussen 18 en 26 jaar raken in
het verkeer gewond, 283 van
hen overlijden door een
verkeersongeval. Het is zelfs
zo dat één op de zes jonge
automobilisten in de eerste
vijf jaar na het behalen van
het rijbewijs bij een
verkeersongeval bet
raakt. Met name door
hoogd dak met voc
grote zijruiten. De
achterruimte is volledig
bekleed en voorzien van een
rolstoel-bevestigingssysteem.
De achterwielophanging kan
worden voorzien van een
zogenaamde kniel-inrichting,
waardoor het inrijden van de
rolstoel vergemakkelijkt kan
worden. Het Franse
onderzoeksinstituut UTAC
heeft verschillende zware
praktijktests met de Solo
uitgevoerd. Onder
Nederlandse eigenaren
hebben Bierman en Renault
Nederland enquetes
gehouden. De positieve
resultaten hiervan hebben
mede bijgedragen aan het
toekennen van het technisch
akkoord. Naast de Express
heeft Bierman ook nog een
Trafic en Master aangepast
voor het vervoeren van
rolstoelen.
Nederland dat van het Franse
concern een dergelijke
erkenning krijgt. Dat bei
dat Renault volledig acl
uitgevoerde veranderin
staat en uiteraard alle
garanties van kracht blijven.
De Express Solo heeft een ver-
Eigen baas
Verder blijkt uit onderzoek dat
éénderde van de
automobilisten onderweg
nauwelijks op zijn
snelheidsmeter kijkt, maar de
snelheid van de voorganger
aanhoudt.
Ook bij dit zogeheten 'volgend
verkeer' loopt de snelheid
vaak op tot boven de
toegestane maxima. Wees
geen kuddedier, maar blijf
eigen baas over de snelheid
van uw trouwe vierwieler, in
het belang van de
verkeersveiligh.12,1__ 1 ...111
en het voorkomen van
onnodig menselijk leed.
de produktie voor haar rekening neemt. In
Hofu werden tot nu toe zo'n 3,5 miljoen auto's
gemaakt. Meest populair in de hele Mazda-
historie is de 323 (Familia) gevolgd door de 626
(Capella) en de B-serie pick-up. Mazda
verkocht van haar totale produktie 43% in
Japan en 57% in 140 exportlanden. Mazda
produceert echter ook auto's buiten Japan, met
name in de Verenigde Staten en vanaf
volgend jaar ook in samenwerking met Ford in
Engeland.
Het Nederlandse
aanpassingsbedrijf Bierman
in Voorhout heeft van Renault
in Frankrijk technische
goedkeuring gekregen voor
de Express geschikt voor
rolstoelvervoer. Daarmee is
Bierman het eerste bedrijf in
roekeloosheid en
hoge overschatting van eigen
jrder de kunnen, met (te) hard rijden
als belangrijkste oorzaak.
Te hard rijden kan twee
redenen hebben. Enerzijds
kan de automobilist zich laten
verleiden door de kwaliteiten
van zijn voertuig. Met de
nodige paardekrachten onder
motorkap zit je vaak voor je
net weet op een in Nederland
hoogst illegale snelheid.
Daarbij komt dat moderne
auto's met al hun veilig
heidsvoorzieningen, zoals
kooiconstructie, airbags,
gordelspanners, verstevigde
deuren, ABS, enzovoort, de
autorijder het gevoel geven
van: "Mij kan niks gebeuren".
De snelheidsmeter liegt over
het algemeen niet
overdreven, en iemand met
een zeer veilige auto kan een
ander aanrijden die minder
beschermd is.
verkeersongevallen met al
hun menselijke leed en
maatschappelijk schade
terug te dringen, houdt de
politie de komende tijd
verscherpte
snelheidscontroles", gaat het
verhaal verder. We kunnen té
hard rijden nooit goedpraten,
maar deze beweringen zijn
wel erg tendentieus. Iemand
die boven de 120 km/u op de
snelweg uitkomt, is direct een
'moordenaar'.
Vanaf volgend jaar gaat Audi een Internationale Design
Stimuleringsprijs uitrijken, met als doel nieuwe
ontwikkelingen en inzichten op het gebied van auto-
ontwerpen vooral bij jonge mensen te stimuleren. De oproep
tot deelname wordt dan ook bewust gericht tot ontwerpers
buiten de autowereld. Er wordt hierbij vooral gedacht aan
studenten en jonge afgestudeerden, of zelfs desigti-teams
waarin geïntregreerd en projectmatig wordt gewerkt. De
winnaar krijgt een geldbedrag van. 150.000 Amerikaanse
dollars. Voorzitter van de jury is Prof. dr. H.C. Dieter Rams,
in het dagelijkse leven voorzitter van de Raad voor de
Vormgeving. De jury zal in totaal uit vijf personen bestaan.
verkeersdoden zijn
bestuurders of inzittenc
van auto's", zo meldt
de overheid verspreide
"Om het grote aantal
bovenlichaam in belangrijke
mate worden verminderd. Het
SRP-systeem bevindt zich in
de middenstijl van de auto
onder de oprolautomaat. Het
SRP-systeem wordt zonder
extra kosten zo snel mogelijk
in het gehele
modellenprogramma van
Renault gemonteerd. Volgens
plan moet vanaf half 1996
iedere Renault met SRP zijn
uitgerust.
SRP bestaat uit een stuk staal
opgebouwd uit strips die op
vooraf berekende wijze
af scheuren, waardoor de
blokkerende oprolautomaat
in verticale richting kan
verplaatsen.
Hierdoor wordt de gordel als
het ware langer en
vermindert de spanning op
het lichaam. Het SRP-systeem
werd in 12 maanden
ontwikkeld. Er is een
investering gepleegd van 10
miljoen Franse Frank,
waarvan de helft voor
beproevingen en het
produktierijp maken van het
systeem. Tijdens de
ontwikkeling werden een
groot aantal botsproeven
gedaan in het testcentrum
van Renault te Lardy en bij de
toeleveranciers TRW en
Autoliv in Frankrijk en
Duitsland.
Op 30 september mocht de
nieuwe circuitversie van de
Opel Vectra voor het eerst
naar buiten. Onder leiding
van Ray Mallock Ltd werdei
60 rondes gereden op het
circuit van Silverstone. Aan
igheid, het milieu het stuur zat Mike Briggs, de
winnaar van het
Zuidafrikaanse
toerwagenkampioenschap.
Walter Treser, manager Opel
Motorsport, is zeer tevreden.
"De eerste praktijktesten van
een nieuwe racewagen zijn
altijd erg ingewikkeld. In dit
geval helemaal, omdat de
Vectra voor het eerst
helemaal ontwikkeld is door
de computer". De auto werd
ontwikkeld op het Technical
Development Centre van
Opel in het Duitse Russels
heim. Bij de eerste testrondes
was men niet geïnteresseerd
in rondetijden, maar veel
meer in de ervaringen die
OPELj^ MICHELIN
Mag't wat A
minder
verkeersdoden in '94