Uw snelheid 'mag hel iets minder?' Dertigmiljoen Mazda's Technische goedkeuring voor Express Solo Vectra sportwagen naar buiten Renault perfectioneert de veiligheidsgordel 1N" 1 en i d Autoparc B.V. Stimulans voor jonge ontwerpers bij Audi 1300 5 pagina 8 DE AUTOMAAT Donderdag 26 oktober 1995 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER >3924 iden sen dc m ^trokken 26. 1995. iv in f land. nordakruit en varianten C 230 Kompressor en C 250 Tijdens uw vakantiekilometers heeft uw >rt af of Turbodiesel. In vier verschillende uitvoeringen Mercedes zich van zijn beste kant laten zien. leverbaar Classic, Esprit, Sport en Elegance. De prettige zit in de ergonomisch vormgege ven stoelen en de goede wegligging. Standaard zijn ook een dubbele airbag, bui tentemperatuurmeter en tal van andere verfij- In onze showroom komt u opnieuw in vakantiestemming als u kennismaakt met de ningen in interieur en exterieur. Kom voor het C-klasse vakantiegevoel nieuwe generatie C-klasse. Deze is op een aantal nu naar onze showroom en maak een proefrit. punten vernieuwd. Opvallend zijn de nieuwe Aankoopprijs excl. verwijderingsbijdrage f 250,- en kosten rijklaar maken f 1.110,-). Leaseprijs excl. BTW op basis van 60 mnd/20.000 km p.j., opgave Mercedes-Benz Leasing. telefoon 04166 1553. De Hoogt 13, 5175 AX Loon op Zand )ella 595,- 95,- 795,- Met behulp van billboards langs onder meer autosnelwegen houdt de overheid een nieuwe publiciteitscampagne tegen het te hard rijden door een groep automobilisten. Op de borden staat de tekst "Haast, haast, haast: 1300 verkeersdoden in '94. Mag 't wat minder?". Natuurlijk wordt een deel van de ongevallen in het verkeer met dodelijke afloop of zware letsels veroorzaakt doordat mensen te hard rijden, maar met deze borden wordt de indruk gewekt dat alle verkeersdoden toe te schrijven zijn aan te hard rijden. DEZE ADVERTENTIE VAN AUTOPARC IS UITSLUITEND BEDOELD VOOR C-KLASSE RIIDERS. Loopt uw leasecontract binnenk denkt u aan inruilen? De (lease)prijs van de nieuwe generatie C-Klasse is nauwelijks gewijzigd: Vanaf f 59.950,- of f 1.259,- per maand. lie JA.O OP im en AST 130310 ijzen 950,- 750,- 500,- 500,- 950,- .1991 .1988 .1990 .1993 .1988 .1990 .1989 .1989 .1987 .1990 .1990 Mercedes-Benz letekent 'chter de ingen den jaren talie .Hiroshima j de nieuwere ienlijk deel van igen Het zm/u- ar liefst srsomstandigheden ter een te hoge snelheid JTO i gratis stof >50,- 1993 1989 12-1993 1991 1989 1992 1992 ‘88-1989 1990 1991 ‘88-1991 1992 1990 ‘90/1992 1990 1990 1993 1992 1992 1991 Onlangs liep in Japan de dertigmiljoenste Mazda van de band, die sinds de start van het bedrijf in oktober 1931 werd geproduceerd. Echter pas in 1960 kwam Mazda met de eerste personenauto, de R360 Coupé uitsluitend voor de Japanse thuismarkt. De eerste exportinitiatieven dateren uit midde zestig. Maar liefst 88,5 procent van Mazda's werd in de fabriek in Hir^= gebouwd, terwijl tegenwoordig de j fabriek in Hofu (1982) een aanzie1' OK VOOR V MAZDA SERVICE Binnen nu en een jaar zullen alle nieuwe Renault- modellen worden voorzien van veiligheidsgordels met het nieuwe SRP-systeem. SRP staat voor Spannings Reductie Programmering en werkt samen met de gordelspanners en de voortduren, zodat de verschillende nationale teams nog voor 1 januari 1996 de beschikking over hun auto's krijgen. >ns een net 30 tot 50% ii de eerste sting worden de inzittenden door de Verkeersomstandig heden Dat snelheidscontroles hun vruchten afwerpen blijkt It een door duidelijk uit de controles die side tekst. sinds vorig jaar dagelijks op de A2 tussen Amsterdar Zaltbommel worden uitgevoerd. Het aantal snelheidsovertreders is daar aanzienlijk teruggelopen. Ook het aantal ongevallen is op deze drukke verkeersader stevig gedaald. Waaruit blijkt dat snelheid een belangrijke rol speelt als medever- oorzaker van verkeersleed. Deskundigen benadrukken graag dat 98 procent van alle verkeersongevallen ontstaat door menselijk falen. Te hard rijden geldt daarbij ook als 'menselijk falen'. Te hard rijden wil niet alleen zeggen 'scheuren' op de autowegen, op de B-wegen of in de bebouwde kom; te hard rijden betekent gewoon dat de automobilist of motorrijder, gezien de verkeer: 1 plekke, automatisch blokkerende oprolautomaten. Doel is om de krachten waaraan gordeldragers worden blootgesteld tijden frontale botsing me te.verminderen. In i fase van de bost "Al dat gejakker leidt in ons land tot 1300 verkeersdoden per jaar en een veelvoud van dit aantal aan gewonden. Bijna 50 procent van de coureur Briggs met de auto opdeed. Alles werkte volledig naar verwachting. Het intensieve testprogramma zal nog de komende maanden gordelspanners en automatisch blokkerende oprolautomaten optimaal op hun plaats gehouden. Daarna bouwt SRP direct in juiste mate de spanning van de veiligheidsgordel af, waardoor de krachten die inwerken op het aanhoudt. Met alle risico's van dien. Met een te hop° snelheid verlies je eeiuc. uc macht over het stuur, is de remweg langer en leg je in de bekende 'schrikseconde' veel extra meters af. Snelwegen zijn overigens niet de plek waar de meeste ongevallen gebeuren. Noch in absolute cijfers en zeker niet als je kijkt de r naar aantallen voertuigen en het afgelegde kilometers. Het gevaarlijkst zijn de 50 kr en 80 km/u-wegen. Maai 60 procent van alle verkeersgewonden valt op wegen met een maximumsnelheid van 50 km/u. Op de 80 km/u wegen valt de helft van het aantal verkeersdoden. Veilige Life Clip Vig ajito-accessoire-, sport- en fietszaken is sinds kort voor f .9,95 de zogenaamde Life Clip te koop, een handig lampje dat non-stop in een gelijkmatig tempo knippert. Het kan eenvoudig worden bevestigd aan schooltas, aktentas of jas. Het wordt ingeschakeld door de Life Clip tussen duim en wijsvinger eenmaal in te drukken. De gebruiker wordt zichtbaar over een afstand van 300 tot 400 meter. Het apparaatje is volledig bestand tegen een forse regenbui en gaat bij gebruik van gemiddeld een uur per dag ruim twee maanden mee. Ook na het vervangen van de batterij blijft de Life Clip waterdicht. Er kan worden gekozen uit vrolijke kleuren: rood, groen en geel. Jonge verkeers slachtoffers Zijn de hiervoor genoemde cijfers, die betrekking hebben op alle verkeersdeelnemers al zorgelijk; nog erger wordt het als we alleen naar jeugdige automobilisten in de leeftijd van 18 tot 26 jaar kijken. Bij alle verkeersongevallen die jaarlijks plaatsvinden, zijn vaker jonge automobilisten betrokken dan meer ervaren rijders. Ruim 11.500 jongeren tussen 18 en 26 jaar raken in het verkeer gewond, 283 van hen overlijden door een verkeersongeval. Het is zelfs zo dat één op de zes jonge automobilisten in de eerste vijf jaar na het behalen van het rijbewijs bij een verkeersongeval bet raakt. Met name door hoogd dak met voc grote zijruiten. De achterruimte is volledig bekleed en voorzien van een rolstoel-bevestigingssysteem. De achterwielophanging kan worden voorzien van een zogenaamde kniel-inrichting, waardoor het inrijden van de rolstoel vergemakkelijkt kan worden. Het Franse onderzoeksinstituut UTAC heeft verschillende zware praktijktests met de Solo uitgevoerd. Onder Nederlandse eigenaren hebben Bierman en Renault Nederland enquetes gehouden. De positieve resultaten hiervan hebben mede bijgedragen aan het toekennen van het technisch akkoord. Naast de Express heeft Bierman ook nog een Trafic en Master aangepast voor het vervoeren van rolstoelen. Nederland dat van het Franse concern een dergelijke erkenning krijgt. Dat bei dat Renault volledig acl uitgevoerde veranderin staat en uiteraard alle garanties van kracht blijven. De Express Solo heeft een ver- Eigen baas Verder blijkt uit onderzoek dat éénderde van de automobilisten onderweg nauwelijks op zijn snelheidsmeter kijkt, maar de snelheid van de voorganger aanhoudt. Ook bij dit zogeheten 'volgend verkeer' loopt de snelheid vaak op tot boven de toegestane maxima. Wees geen kuddedier, maar blijf eigen baas over de snelheid van uw trouwe vierwieler, in het belang van de verkeersveiligh.12,1__ 1 ...111 en het voorkomen van onnodig menselijk leed. de produktie voor haar rekening neemt. In Hofu werden tot nu toe zo'n 3,5 miljoen auto's gemaakt. Meest populair in de hele Mazda- historie is de 323 (Familia) gevolgd door de 626 (Capella) en de B-serie pick-up. Mazda verkocht van haar totale produktie 43% in Japan en 57% in 140 exportlanden. Mazda produceert echter ook auto's buiten Japan, met name in de Verenigde Staten en vanaf volgend jaar ook in samenwerking met Ford in Engeland. Het Nederlandse aanpassingsbedrijf Bierman in Voorhout heeft van Renault in Frankrijk technische goedkeuring gekregen voor de Express geschikt voor rolstoelvervoer. Daarmee is Bierman het eerste bedrijf in roekeloosheid en hoge overschatting van eigen jrder de kunnen, met (te) hard rijden als belangrijkste oorzaak. Te hard rijden kan twee redenen hebben. Enerzijds kan de automobilist zich laten verleiden door de kwaliteiten van zijn voertuig. Met de nodige paardekrachten onder motorkap zit je vaak voor je net weet op een in Nederland hoogst illegale snelheid. Daarbij komt dat moderne auto's met al hun veilig heidsvoorzieningen, zoals kooiconstructie, airbags, gordelspanners, verstevigde deuren, ABS, enzovoort, de autorijder het gevoel geven van: "Mij kan niks gebeuren". De snelheidsmeter liegt over het algemeen niet overdreven, en iemand met een zeer veilige auto kan een ander aanrijden die minder beschermd is. verkeersongevallen met al hun menselijke leed en maatschappelijk schade terug te dringen, houdt de politie de komende tijd verscherpte snelheidscontroles", gaat het verhaal verder. We kunnen té hard rijden nooit goedpraten, maar deze beweringen zijn wel erg tendentieus. Iemand die boven de 120 km/u op de snelweg uitkomt, is direct een 'moordenaar'. Vanaf volgend jaar gaat Audi een Internationale Design Stimuleringsprijs uitrijken, met als doel nieuwe ontwikkelingen en inzichten op het gebied van auto- ontwerpen vooral bij jonge mensen te stimuleren. De oproep tot deelname wordt dan ook bewust gericht tot ontwerpers buiten de autowereld. Er wordt hierbij vooral gedacht aan studenten en jonge afgestudeerden, of zelfs desigti-teams waarin geïntregreerd en projectmatig wordt gewerkt. De winnaar krijgt een geldbedrag van. 150.000 Amerikaanse dollars. Voorzitter van de jury is Prof. dr. H.C. Dieter Rams, in het dagelijkse leven voorzitter van de Raad voor de Vormgeving. De jury zal in totaal uit vijf personen bestaan. verkeersdoden zijn bestuurders of inzittenc van auto's", zo meldt de overheid verspreide "Om het grote aantal bovenlichaam in belangrijke mate worden verminderd. Het SRP-systeem bevindt zich in de middenstijl van de auto onder de oprolautomaat. Het SRP-systeem wordt zonder extra kosten zo snel mogelijk in het gehele modellenprogramma van Renault gemonteerd. Volgens plan moet vanaf half 1996 iedere Renault met SRP zijn uitgerust. SRP bestaat uit een stuk staal opgebouwd uit strips die op vooraf berekende wijze af scheuren, waardoor de blokkerende oprolautomaat in verticale richting kan verplaatsen. Hierdoor wordt de gordel als het ware langer en vermindert de spanning op het lichaam. Het SRP-systeem werd in 12 maanden ontwikkeld. Er is een investering gepleegd van 10 miljoen Franse Frank, waarvan de helft voor beproevingen en het produktierijp maken van het systeem. Tijdens de ontwikkeling werden een groot aantal botsproeven gedaan in het testcentrum van Renault te Lardy en bij de toeleveranciers TRW en Autoliv in Frankrijk en Duitsland. Op 30 september mocht de nieuwe circuitversie van de Opel Vectra voor het eerst naar buiten. Onder leiding van Ray Mallock Ltd werdei 60 rondes gereden op het circuit van Silverstone. Aan igheid, het milieu het stuur zat Mike Briggs, de winnaar van het Zuidafrikaanse toerwagenkampioenschap. Walter Treser, manager Opel Motorsport, is zeer tevreden. "De eerste praktijktesten van een nieuwe racewagen zijn altijd erg ingewikkeld. In dit geval helemaal, omdat de Vectra voor het eerst helemaal ontwikkeld is door de computer". De auto werd ontwikkeld op het Technical Development Centre van Opel in het Duitse Russels heim. Bij de eerste testrondes was men niet geïnteresseerd in rondetijden, maar veel meer in de ervaringen die OPELj^ MICHELIN Mag't wat A minder verkeersdoden in '94

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 43