Fiat Brava 1.4 SX
Volvo 850 TDI en R
Anders dan anders
Autoparc levert tien
C-klasses aan TOP Lease
>1
N
en
d
Milieucertificering
voor VW-fabriek
ngs
UNTIE
ZO
Kort nieuws van Hyundai
DE AUTOMAAT
DETILBURGSE KOERIER
UC MU i UiViMM i UUl iUCi s-w U/ULWi t msi M
5 pagina 2
16-
21.450,-
wjaar 1990,
is
13.950,-
inde
hSlE
ƒ♦- .1^*^ Xt'.''''
vervolg van pagina 1
ex.BTW
rg
lai
De uitreiking van het certificaat vond plaats
op 10 oktober jl. in de fabriek zelf.
AUTOTEST
ex.BTW
ex.BTW
Geleerden zullen het
er wel nooit over eens
worden of een
autofabrikant er in de
middenklasse goed
aan doet met een
opvallend model te
komen, of juist
bewust in de grijze
massa onder te gaan.
Dat laatste doet Fiat
in geen geval met de
nieuwe Brava en zijn
driedeurs broer
Bravo. We reden de
Brava als 1.4 SX.
5L AWD
MJTO
1992.
15.950,-
1992.
21.950,-
992,
39.450,-
irin
airbac
5-drs.
992,
.992,
r. ramen.
17.950,-
ter nog
.ten,
mee
gem
brai
op 1
15950,- I
15975,- I
19850,-
25900,-
19950,-
17950,-
17950,-
18900,-
18900,-
22850,-
23950,-
17950,-
ichten
delen
VU1A op Z(
i auto's te
svering van 10 auto';
sr. Ditmaal kwam de
=oorter van TO-
leasemaatschc
ien we er
ree de
inststof
pvallend
1 naar
seft zich
n. Fluminense
Tussenkoeler
De nieuwe 850 R is geen
tijdelijk model, maar krijgt
:te
imde
tweede
3.500 auto's
speler van 2 x
rsteem dat geen
1993, getint
velgen.
26.950,-
hoog
.blijkt
motor.
Het Koreaanse economisch dagblad Seoul Economie
Daily eerde de nieuwe Lantra met zijn "Hit Product
Trophee".
Hyundai heeft op zijn Koreaanse thuismarkt een
middelgrote autobus met een turbomotor in de verkoop
gebracht, de Chorus Turbo.
teur van Hyundai heeft een
en nationaal zakelijk
st Citybank. De importeur
sgorie "beste Aziatische
Toyota, dat ook erg actief is in
De Volkswagenfabriek in Emden heeft
onlangs als eerste automobielfabriek in
Duitsland de vrijwillige milieucertificering
volgens de EG-Eco-Audit-verordening
doorstaan. TUV-Rheinland testte hiervoor het
totale produktieverloop van de VW Passat met
betrekking tot techniek, wetgeving en
organisatie voor milieubescherming.
Het zwaartepunt werd gelegd op de nieuwe
lakstraat. Deze lakstraat werkt met
milieuvriendelijke lakken op waterbasis.
De Australische import*
bijzondere prijs gekregen van eei
tijdschrift, in samenwerking met
werd geselecteerd in de catego
activiteit in Australië", voor Toj
Australië.
aftrek bij het dievenvolkje zal
vinden. Helemaal onderaan
vinden we de asbak en de
aansteker die elk afzonderlijk
achter een klepje zijn
geplaatst. Zo kan de asbak
alleen worden geopend of kan
voor de combinatie van beide
worden gekozen. Natuurlijk
heeft de Fiat Brava een
verstelbaar stuurwiel met
in opgenomen een
ig. Bergruimte is er meer
Wat betreft bedieningsgemak
hebben de Italiaanse
fabrikanten de laatste jaren
veel verbeterd. De
handgeschakelde vijfbak
schakelt redelijk exact, terwijl
de standaard bekrachtigde
besturing niets te wensen
overlaat. Ook heeft de Brava
normale ruitewisser-
intervallen.
Motorisch biedt Fiat in de
Bravo/Brava-reeks de nodige
noviteiten. Dat geldt in ieder
geval voor de basismotor, een
nieuwe 1.4 liter met 3 kleppen
per zuiger. Twee zorgen er
voor de inlaat en één voor de
uitlaat. De 4 cilinder komt
hiermee tot een zeer
behoorlijk vermogen van 80
pk bij 6000 tr/min en een
koppel van 112 Nm bij 2750
tr/min. Dat het maximale
koppel bij een niet al te hoog
toerental wordt bereikt,
uit de souplesse van de i
Circuit
Verder heeft Volvo nog wat
kleine wijzigingen aan het
onderstel doorgevoerd. Zo
werd de stabilisatorstang wat
dunner, maar is de
afstemming van de dempers
straffer geworden. Dit zorgt
volgens de fabrikant voor
zowel efen betere wegligging
nfort. De
Regelmatig komt bij Mercedes-dealer
Autoparc in Loon op Zand een autotransporter
voorrijden om auto's te laden en te lossen.
Maar een aflevering van 10 auto's in één keer
blijft bijzonder. Ditmaal kwam de
autotransporter van TOP lease, de t
grootste leasemaatschappij met 19.
Bedieningsgemak
De binnenruimte die in de
Brava wordt geboden is
bovengemiddeld. De daklijn
wordt achterin ver genoeg
doorgetrokken en ook de
beenruimte is in orde. Wel
vinden we voorin stoelen met
een extreem korte zitting. De
ondersteuning is goed, maar
een paar centimetertjes extra
lengte zouden niet overbodig
zijn.
De 4,19 meter lange vijfdeurs
Brava is een bijzonder
opvallende auto, een model
waar de bestuurder veel
bekijks mee krijgt. Vanuit
welke hoek deze
middenklasse Fiat en
opvolger van de Tipo ook
wordt bekeken, altijd vallen
er stylingdetails op die
anders dan anders zijn.
In Argentinië is een serie speciale races uitsluitend voor
vrouwen en met geprepareerde Hyundai's Excel op gang
gekomen, de 'Feminine Hyundai Formula'.
Radio
De bagageruimte heeft bij de
Brava een keurige inhoud van
380 liter. De achterbank kan in
twee delen worden
neergeklapt. Het maximale
bagagevolume kan dan
groeien tot 1165 liter.
De originele vormgeving van
het exterieur wordt ook vers)
binnenin de auto voortgezet.
Het is alleen jammer dat bij rb/
de opbouw van het dashboard
en de portierpanelen zoveel
gebruik gemaakt is van een
wat goedkope grijze
kunststof, die ook zonder dat
de zon schijnt voor enorm veel
spiegeling in de voorruit
zorgt. Onder de brede
overkapping zit het
instrumentarium, bestaai
uit een aantal halfronde
klokken, waaronder een
toerenteller. Verder valt
vooral de middenconsole op.
Deze is in zwart kunststof
uitgevoerd en is opvc
breed. Van beneden i
boven vinden we er de
bedieningsknoppen voor
verwarming en ventilatie,
twee uitstroomopeningen,
een aantal schakelaars en de
standaard volledig
ingebouwde
radio/cassettes}
10 Watt. Een sys
De nieuwe Fiat Brava is een
bijzonder origineel
vormgegeven auto, maar daar
laat Fiat het gelukkig niet bij.
De auto biedt veel
binnenruimte voor passagiers
en bagage. De nieuwe 1.4 liter
12-kleppenmotor stemt
absoluut tot tevredenheid wat
betreft prestaties en verbruik.
De SX-uitvoering is prettig
compleet. Helaas laat Fiat bij
de afwerking een steekje
vallen, zoals het sterk in de
voorruit spiegelende
dashboard en de te korte
zitting van de stoelen.
De Braziliaanse voetbalclub Fluminense hee
Hyundai als nieuwe hoofdsponsor verworven,
is in heel Zuid-Amerika uitermate populair.
isgeven in
ito even d«
:elereren. Met
id ingeschakeld,
beweging van
het gaspedaal meteen in een aan je in2
reaktie van de auto. Toch past Bovendiei
bij de 850 R natuurlijk het best snelheder
een vijfbak. ABS zorgt samen
met traction control voor een
veilige remweg en het
probleemloos overbrengen
van de motorkrachten op de
weg. Ten opzichte van de T-5R
heeft nieuweling ook een
visco-differentieel op de
voorwielen gekregen,
waardoor de aandrijfkrac
nog fraaier over beide wi
worden verdeeld. Deze visco-
koppeling vinden we
overigens niet bij de
automaat.
dan voldoende in het
dashboardkastje, de
portierbakken en bij de
versnellingspook. De
portierpanelen zijn met een
stof bekleed. Aan
bestuurderszijde vind*
twee knoppen waarmee de
voorportierruiten elektrisch
kunnen worden geopend en
gesloten. Ook centrale
vergrendeling staat op de lijst
met standaard specificaties.
een vaste plaats in het Volvo-
programma. Natuurlijk is
uitgegaan van de T-5R, maar
de auto is op verschillende
punten weer verbetérd.
In het vooronder ligt de 2.3
liter 20-kleppen turbomotor. In
de T-5 levert deze krachtbron
al 225 pk. De T-5R bracht het
tot 240 paardekrachten en bij
de nieuwe 850 R is dit nog
verder opgetrokken tot 250 pk
bij 5400 tr/min. Het koppelt
bereikt maximaal 350 Nm, een
waarde die volledig tussen
2.400 en 5.000 tr/min
beschikbaar is. De tien pk's
die ten opzichte van de T-5R
zijn gewonnen, werden
verkregen door een andere
tussenkoeler te monteren en
een iets grotere compressor.
De prestaties zijn een
sportwagen waardig. De auto
trekt in 6,7 seconden van 0 tot
100 km/u en heeft een
electronisch afgeregelde
topsnelheid van 250 km/u.
Daarnaast komt er ook een
variant met automatische
transmissie. Bij deze auto
worden zowel vermogen als
koppel iets getemperd. De
ook tegelijk het meest
markant. De achterlichten
lijken namelijk per unit uit
drie losse lampen te bestaan,
maar van binnenuit gezien
blijkt het toch één unit te zijn.
Het derde remlicht is als een
smalle strook in de klep
geplaatst en ook de
handgreep om de klep te
openen is fors uitgevallen.
Sierlijk
Het front bijvoorbeeld is
behoorlijk laag, de eigenlijke
grille beperkt zich tot twee
kleine openingen, terwijl juist
in de hoge voorbumper een
flinke luchtinlaat in
opgenomen. De op onze auto
aanwezige mistlampen zijn
een optie. Bij de SX-uitvoering
worden bumpers in de
carrosseriekleur gespoten. De
koplampen zijn plat en breed
en dubbel uitgevoerd. Het
profiel van de Brava is
bovenal sierlijk. De
carrosserielijnen lopen niet
overdreven naar de
achterkant omhoog. De
achterkant heeft een heel
klein 'kontje', terwijl juist de
C-stijl en achterruit bol in
elkaar overlopèn. De
achterzijde is bij de Brava
wellicht het meest voor
discussie vatbaar, maar is
De concrete voorbereiding voor de EG-Eco-
Audit voor de Volkswagenfabriek in Emden
zijn in mei 1995 gestart. Sinds begin 1994 hield
een projectteam bij VW zich echter al bezig
met de theoretische en organisatorische
voorbereidingen. Deze werden parallel
doorgevoerd aan het voortschrijdende
wetgevingsproces.
motor komt tot 240 pk bij 5600
tr/min en 300 Nm tussen 2.000
en 5.600 tr/min. De automaat
haalt 240 km/u en heeft voor
het sprintje 7,5 seconden
nodig. Het is best even
wennen om een dergelijk
snelle auto als automaat t
rijden. Wie in de zogenaai
'economy'-stand rijdt, zal
merken dat bij gasgeven in als meer comfort. De~
een bocht, de auto even de tijd specifieke 17 inch
neemt om te accelereren Met lichtmetalen wielen met
de sport -stand ingeschakeld, 205/45 ZR banden geven
resulteert een beweging van wegoneffenheden behoorlijk
an de inzittenden door,
rendien zijn er bij hoge
snelheden op de snelweg
duidelijk band- en
afrolgeluiden te horen. We
kregen tijdens de introductie
de gelegenheid de 850 R onder
abnormale omstandigheden
Pakistan gaat Lantra's assembleren. Daar wordt ten
noorden van Karachi een fabriek voor gebouwd. Hyundc
Motor Company zal de machines ervoor leveren. De fabriek
moet in 1998 al 6400 auto's bouwen. Dit aantal moet in het
jaar 2000 tot 10.000 zijn toegenomen.
Zonder veel te moeten
schakelen, komt de Brava 1.4
vlot met het verkeer mee. En
ondanks het redelijk forse
gewicht van 1040 kg zijn de
prestaties meer dan
bevredigend. De auto haalt
een top van 170 km/u en heeft
13,9 seconden nodig om
vanuit stilstand de 100 km/u te
bereiken. Natuurlijk biedt de
1.6 liter 16-klepper net wat
meer pit, maar onder normale
Nederlandse
omstandigheden is de 1.4
meer dan voldoende. Ook het
bemiddelde
andstofverbruik valt met 1
12 beslist gunstig uit.
uit te proberen. Afgezien van
de twee auto's die tijdens de
BTCC meerijden, zaleen850
niet snel op een circuit kamen,
maar ook daar staat de R-
versie zijn mannetje. Daar
blijkt namelijk pas hoever de
grenzen van een 850R liggen
en hoe makkelijk de auto zich
laat corrigeren.
Volvo gaat de 850 R vanaf
januari leveren voor
f. 110.000,=. Daarvoor krijgt
men een speciale
interieurinrichting met
bekleding uit leer en
alcantara en houten panelen
op het dashboard. Er kan
worden gekozen uit licht
beige met licht hout of zwart
met donker hout. Natuurlijk
wordt ook de 850 R leverbaar
als sedan en Estate.
-V
Op de achterklep is een
wisser/sproeier aangebracht.
De ruiten zijn getint, terwijl de
klep van binnenuit te
ontgrendelen is. Er zit helaas
geen knopje om 'm met de
handen vol boodschappen te
kunnen openen. In dat geval
is de sleutel nodig. De twee
buitenspiegels zijn
handmatig van binnenuit
verstelbaar. De auto is verder
voorzien van een stootstrip op
de flanken, wieldoppen op de
14 inch stalen wielen en
zijknipperlichten. De Brava
zal er geen moeite mee
hebben om zijn voorganger
snel te doen vergeten. De auto
oogt veel origineler dan de
Tipo en is duidelijk eens wat
anders in de doorgaans grijze
middenklasse. Toch is de
Brava niet zo extreem van
vormgeving, dat hij daardoor
niet gekocht zou worden.
Technische gegevens:
Merk en type: Fiat Brava 1.4
SX
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 137Dcc
Boring x slag: 82 x 64,87 mm
Vermogen: 80 pk bij 600D
tr/min
Koppel: 112 Nm bij 2750 tr/min
Afmetingen: lengte 4,187
meter, breedte 1,741 meter
Gewicht: 1040 kg
Prestaties: topsnelheid 170
km/u
acceleratie 0-100 in 13,9 sac.
Verbruik: bij 90 km/u 5,3
liter/100 km
bij 120 km/u 7 liter/100 km
stadsverkeer 9,2 liter/100 km
Prijs: f.30.950,=
Bevredigend concept
Fiat zet de Brava rondom op
onafhankelijk geveerde
wielen. Het onderstel is
relatief stug, maar dat zijn we
eigenlijk van Italiaanse
auto's niet anders gewend.
Dat betekent dat ook de Brava
redelijk sportief een bocht
ingestuurd kan worden. Het
een typisch voorspelbare
voorwielaandrijver die zijn
bestuurder echt niet zal
verrassen met onverwachte
bewegingen. Kortom, met de
Brava heeft Fiat een flinke
stap voorwaarts gezet in de
middenklasse. De auto ziet er
goed en origineel uit en biedt
ook technisch een meer dan
bevredigend concept.
De Fiat Brava 1.4 SX kost
f.30.950,=. Er is echter nog een
Brava 1.4 S voor f.29.300,=. Het
verschil zit uitsluitend in de
uitrusting. De S mist onder
meer de meegespoten
bumpers, de toerenteller, de
deelbaar neerklapbare
achterbank, centrale
vergrendeling en de
elektrisch bediende
voorportierruiten. De SX-
onder haar beheer.
De aangeschafte Mercedessen worden
ingezet in de huurvloot van TOP Lease (TOP
Rent) om tijdelijke vervoersproblemen bij de
klant op te lossen. Door deze uitbreiding kan
ook worden voorzien in de wensen van dit
bovenste marktsegment.
uitvoering is ook te
combineren met de 1.6 motor
en komt dan op f.33.350,=.
Dezelfde 1.6 is er ook weer in
EL en ELX uitgave voor
respectievelijk f.34.350,= en
f.36.900,=. De zwaarste
benzinemotor is de 1.8 If
klepper als ELX voor
f .38.900,=. Fiat bedient met de
Brava ook de dieselaars. Zij
kunnen voor f.33.200,=
beschikken over de 1.9D S en
voor f .34.850,= over de 1.9D SX.
Liefhebbers zullen echte
tot maart moeten wacht*
maar bestellen kan uiteraard
al wel.
Iets eerder krijgen de
Nederlandse Volvo-dealers
de beschikking over de
nieuwe Volvo 850 R. Dit model
mag gerust gezien worden als
de opvolger van de
gelimiteerde 850 T-5R. Voor de
introductie van deze uiterst
sportieve Volvo had men in
Zweden niet kunnen
bedenken hoeveel
belangstelling er zou komen.
De diverse Europese landen
hebben hun uiterste best
gedaan om zoveel mogelijk
exemplaren van de fabriek te
krijgen. Daarom werd aan het
einde van de serie besloten
nog een aantal exemplaren in
donker groen te maken,
terwijl aanvankelijk alleen
licht geel en anthraciet
leverbaar waren.
F