Fiat Brava 1.4 SX Volvo 850 TDI en R Anders dan anders Autoparc levert tien C-klasses aan TOP Lease >1 N en d Milieucertificering voor VW-fabriek ngs UNTIE ZO Kort nieuws van Hyundai DE AUTOMAAT DETILBURGSE KOERIER UC MU i UiViMM i UUl iUCi s-w U/ULWi t msi M 5 pagina 2 16- 21.450,- wjaar 1990, is 13.950,- inde hSlE ƒ♦- .1^*^ Xt'.'''' vervolg van pagina 1 ex.BTW rg lai De uitreiking van het certificaat vond plaats op 10 oktober jl. in de fabriek zelf. AUTOTEST ex.BTW ex.BTW Geleerden zullen het er wel nooit over eens worden of een autofabrikant er in de middenklasse goed aan doet met een opvallend model te komen, of juist bewust in de grijze massa onder te gaan. Dat laatste doet Fiat in geen geval met de nieuwe Brava en zijn driedeurs broer Bravo. We reden de Brava als 1.4 SX. 5L AWD MJTO 1992. 15.950,- 1992. 21.950,- 992, 39.450,- irin airbac 5-drs. 992, .992, r. ramen. 17.950,- ter nog .ten, mee gem brai op 1 15950,- I 15975,- I 19850,- 25900,- 19950,- 17950,- 17950,- 18900,- 18900,- 22850,- 23950,- 17950,- ichten delen VU1A op Z( i auto's te svering van 10 auto'; sr. Ditmaal kwam de =oorter van TO- leasemaatschc ien we er ree de inststof pvallend 1 naar seft zich n. Fluminense Tussenkoeler De nieuwe 850 R is geen tijdelijk model, maar krijgt :te imde tweede 3.500 auto's speler van 2 x rsteem dat geen 1993, getint velgen. 26.950,- hoog .blijkt motor. Het Koreaanse economisch dagblad Seoul Economie Daily eerde de nieuwe Lantra met zijn "Hit Product Trophee". Hyundai heeft op zijn Koreaanse thuismarkt een middelgrote autobus met een turbomotor in de verkoop gebracht, de Chorus Turbo. teur van Hyundai heeft een en nationaal zakelijk st Citybank. De importeur sgorie "beste Aziatische Toyota, dat ook erg actief is in De Volkswagenfabriek in Emden heeft onlangs als eerste automobielfabriek in Duitsland de vrijwillige milieucertificering volgens de EG-Eco-Audit-verordening doorstaan. TUV-Rheinland testte hiervoor het totale produktieverloop van de VW Passat met betrekking tot techniek, wetgeving en organisatie voor milieubescherming. Het zwaartepunt werd gelegd op de nieuwe lakstraat. Deze lakstraat werkt met milieuvriendelijke lakken op waterbasis. De Australische import* bijzondere prijs gekregen van eei tijdschrift, in samenwerking met werd geselecteerd in de catego activiteit in Australië", voor Toj Australië. aftrek bij het dievenvolkje zal vinden. Helemaal onderaan vinden we de asbak en de aansteker die elk afzonderlijk achter een klepje zijn geplaatst. Zo kan de asbak alleen worden geopend of kan voor de combinatie van beide worden gekozen. Natuurlijk heeft de Fiat Brava een verstelbaar stuurwiel met in opgenomen een ig. Bergruimte is er meer Wat betreft bedieningsgemak hebben de Italiaanse fabrikanten de laatste jaren veel verbeterd. De handgeschakelde vijfbak schakelt redelijk exact, terwijl de standaard bekrachtigde besturing niets te wensen overlaat. Ook heeft de Brava normale ruitewisser- intervallen. Motorisch biedt Fiat in de Bravo/Brava-reeks de nodige noviteiten. Dat geldt in ieder geval voor de basismotor, een nieuwe 1.4 liter met 3 kleppen per zuiger. Twee zorgen er voor de inlaat en één voor de uitlaat. De 4 cilinder komt hiermee tot een zeer behoorlijk vermogen van 80 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 112 Nm bij 2750 tr/min. Dat het maximale koppel bij een niet al te hoog toerental wordt bereikt, uit de souplesse van de i Circuit Verder heeft Volvo nog wat kleine wijzigingen aan het onderstel doorgevoerd. Zo werd de stabilisatorstang wat dunner, maar is de afstemming van de dempers straffer geworden. Dit zorgt volgens de fabrikant voor zowel efen betere wegligging nfort. De Regelmatig komt bij Mercedes-dealer Autoparc in Loon op Zand een autotransporter voorrijden om auto's te laden en te lossen. Maar een aflevering van 10 auto's in één keer blijft bijzonder. Ditmaal kwam de autotransporter van TOP lease, de t grootste leasemaatschappij met 19. Bedieningsgemak De binnenruimte die in de Brava wordt geboden is bovengemiddeld. De daklijn wordt achterin ver genoeg doorgetrokken en ook de beenruimte is in orde. Wel vinden we voorin stoelen met een extreem korte zitting. De ondersteuning is goed, maar een paar centimetertjes extra lengte zouden niet overbodig zijn. De 4,19 meter lange vijfdeurs Brava is een bijzonder opvallende auto, een model waar de bestuurder veel bekijks mee krijgt. Vanuit welke hoek deze middenklasse Fiat en opvolger van de Tipo ook wordt bekeken, altijd vallen er stylingdetails op die anders dan anders zijn. In Argentinië is een serie speciale races uitsluitend voor vrouwen en met geprepareerde Hyundai's Excel op gang gekomen, de 'Feminine Hyundai Formula'. Radio De bagageruimte heeft bij de Brava een keurige inhoud van 380 liter. De achterbank kan in twee delen worden neergeklapt. Het maximale bagagevolume kan dan groeien tot 1165 liter. De originele vormgeving van het exterieur wordt ook vers) binnenin de auto voortgezet. Het is alleen jammer dat bij rb/ de opbouw van het dashboard en de portierpanelen zoveel gebruik gemaakt is van een wat goedkope grijze kunststof, die ook zonder dat de zon schijnt voor enorm veel spiegeling in de voorruit zorgt. Onder de brede overkapping zit het instrumentarium, bestaai uit een aantal halfronde klokken, waaronder een toerenteller. Verder valt vooral de middenconsole op. Deze is in zwart kunststof uitgevoerd en is opvc breed. Van beneden i boven vinden we er de bedieningsknoppen voor verwarming en ventilatie, twee uitstroomopeningen, een aantal schakelaars en de standaard volledig ingebouwde radio/cassettes} 10 Watt. Een sys De nieuwe Fiat Brava is een bijzonder origineel vormgegeven auto, maar daar laat Fiat het gelukkig niet bij. De auto biedt veel binnenruimte voor passagiers en bagage. De nieuwe 1.4 liter 12-kleppenmotor stemt absoluut tot tevredenheid wat betreft prestaties en verbruik. De SX-uitvoering is prettig compleet. Helaas laat Fiat bij de afwerking een steekje vallen, zoals het sterk in de voorruit spiegelende dashboard en de te korte zitting van de stoelen. De Braziliaanse voetbalclub Fluminense hee Hyundai als nieuwe hoofdsponsor verworven, is in heel Zuid-Amerika uitermate populair. isgeven in ito even d« :elereren. Met id ingeschakeld, beweging van het gaspedaal meteen in een aan je in2 reaktie van de auto. Toch past Bovendiei bij de 850 R natuurlijk het best snelheder een vijfbak. ABS zorgt samen met traction control voor een veilige remweg en het probleemloos overbrengen van de motorkrachten op de weg. Ten opzichte van de T-5R heeft nieuweling ook een visco-differentieel op de voorwielen gekregen, waardoor de aandrijfkrac nog fraaier over beide wi worden verdeeld. Deze visco- koppeling vinden we overigens niet bij de automaat. dan voldoende in het dashboardkastje, de portierbakken en bij de versnellingspook. De portierpanelen zijn met een stof bekleed. Aan bestuurderszijde vind* twee knoppen waarmee de voorportierruiten elektrisch kunnen worden geopend en gesloten. Ook centrale vergrendeling staat op de lijst met standaard specificaties. een vaste plaats in het Volvo- programma. Natuurlijk is uitgegaan van de T-5R, maar de auto is op verschillende punten weer verbetérd. In het vooronder ligt de 2.3 liter 20-kleppen turbomotor. In de T-5 levert deze krachtbron al 225 pk. De T-5R bracht het tot 240 paardekrachten en bij de nieuwe 850 R is dit nog verder opgetrokken tot 250 pk bij 5400 tr/min. Het koppelt bereikt maximaal 350 Nm, een waarde die volledig tussen 2.400 en 5.000 tr/min beschikbaar is. De tien pk's die ten opzichte van de T-5R zijn gewonnen, werden verkregen door een andere tussenkoeler te monteren en een iets grotere compressor. De prestaties zijn een sportwagen waardig. De auto trekt in 6,7 seconden van 0 tot 100 km/u en heeft een electronisch afgeregelde topsnelheid van 250 km/u. Daarnaast komt er ook een variant met automatische transmissie. Bij deze auto worden zowel vermogen als koppel iets getemperd. De ook tegelijk het meest markant. De achterlichten lijken namelijk per unit uit drie losse lampen te bestaan, maar van binnenuit gezien blijkt het toch één unit te zijn. Het derde remlicht is als een smalle strook in de klep geplaatst en ook de handgreep om de klep te openen is fors uitgevallen. Sierlijk Het front bijvoorbeeld is behoorlijk laag, de eigenlijke grille beperkt zich tot twee kleine openingen, terwijl juist in de hoge voorbumper een flinke luchtinlaat in opgenomen. De op onze auto aanwezige mistlampen zijn een optie. Bij de SX-uitvoering worden bumpers in de carrosseriekleur gespoten. De koplampen zijn plat en breed en dubbel uitgevoerd. Het profiel van de Brava is bovenal sierlijk. De carrosserielijnen lopen niet overdreven naar de achterkant omhoog. De achterkant heeft een heel klein 'kontje', terwijl juist de C-stijl en achterruit bol in elkaar overlopèn. De achterzijde is bij de Brava wellicht het meest voor discussie vatbaar, maar is De concrete voorbereiding voor de EG-Eco- Audit voor de Volkswagenfabriek in Emden zijn in mei 1995 gestart. Sinds begin 1994 hield een projectteam bij VW zich echter al bezig met de theoretische en organisatorische voorbereidingen. Deze werden parallel doorgevoerd aan het voortschrijdende wetgevingsproces. motor komt tot 240 pk bij 5600 tr/min en 300 Nm tussen 2.000 en 5.600 tr/min. De automaat haalt 240 km/u en heeft voor het sprintje 7,5 seconden nodig. Het is best even wennen om een dergelijk snelle auto als automaat t rijden. Wie in de zogenaai 'economy'-stand rijdt, zal merken dat bij gasgeven in als meer comfort. De~ een bocht, de auto even de tijd specifieke 17 inch neemt om te accelereren Met lichtmetalen wielen met de sport -stand ingeschakeld, 205/45 ZR banden geven resulteert een beweging van wegoneffenheden behoorlijk an de inzittenden door, rendien zijn er bij hoge snelheden op de snelweg duidelijk band- en afrolgeluiden te horen. We kregen tijdens de introductie de gelegenheid de 850 R onder abnormale omstandigheden Pakistan gaat Lantra's assembleren. Daar wordt ten noorden van Karachi een fabriek voor gebouwd. Hyundc Motor Company zal de machines ervoor leveren. De fabriek moet in 1998 al 6400 auto's bouwen. Dit aantal moet in het jaar 2000 tot 10.000 zijn toegenomen. Zonder veel te moeten schakelen, komt de Brava 1.4 vlot met het verkeer mee. En ondanks het redelijk forse gewicht van 1040 kg zijn de prestaties meer dan bevredigend. De auto haalt een top van 170 km/u en heeft 13,9 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Natuurlijk biedt de 1.6 liter 16-klepper net wat meer pit, maar onder normale Nederlandse omstandigheden is de 1.4 meer dan voldoende. Ook het bemiddelde andstofverbruik valt met 1 12 beslist gunstig uit. uit te proberen. Afgezien van de twee auto's die tijdens de BTCC meerijden, zaleen850 niet snel op een circuit kamen, maar ook daar staat de R- versie zijn mannetje. Daar blijkt namelijk pas hoever de grenzen van een 850R liggen en hoe makkelijk de auto zich laat corrigeren. Volvo gaat de 850 R vanaf januari leveren voor f. 110.000,=. Daarvoor krijgt men een speciale interieurinrichting met bekleding uit leer en alcantara en houten panelen op het dashboard. Er kan worden gekozen uit licht beige met licht hout of zwart met donker hout. Natuurlijk wordt ook de 850 R leverbaar als sedan en Estate. -V Op de achterklep is een wisser/sproeier aangebracht. De ruiten zijn getint, terwijl de klep van binnenuit te ontgrendelen is. Er zit helaas geen knopje om 'm met de handen vol boodschappen te kunnen openen. In dat geval is de sleutel nodig. De twee buitenspiegels zijn handmatig van binnenuit verstelbaar. De auto is verder voorzien van een stootstrip op de flanken, wieldoppen op de 14 inch stalen wielen en zijknipperlichten. De Brava zal er geen moeite mee hebben om zijn voorganger snel te doen vergeten. De auto oogt veel origineler dan de Tipo en is duidelijk eens wat anders in de doorgaans grijze middenklasse. Toch is de Brava niet zo extreem van vormgeving, dat hij daardoor niet gekocht zou worden. Technische gegevens: Merk en type: Fiat Brava 1.4 SX Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 137Dcc Boring x slag: 82 x 64,87 mm Vermogen: 80 pk bij 600D tr/min Koppel: 112 Nm bij 2750 tr/min Afmetingen: lengte 4,187 meter, breedte 1,741 meter Gewicht: 1040 kg Prestaties: topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 13,9 sac. Verbruik: bij 90 km/u 5,3 liter/100 km bij 120 km/u 7 liter/100 km stadsverkeer 9,2 liter/100 km Prijs: f.30.950,= Bevredigend concept Fiat zet de Brava rondom op onafhankelijk geveerde wielen. Het onderstel is relatief stug, maar dat zijn we eigenlijk van Italiaanse auto's niet anders gewend. Dat betekent dat ook de Brava redelijk sportief een bocht ingestuurd kan worden. Het een typisch voorspelbare voorwielaandrijver die zijn bestuurder echt niet zal verrassen met onverwachte bewegingen. Kortom, met de Brava heeft Fiat een flinke stap voorwaarts gezet in de middenklasse. De auto ziet er goed en origineel uit en biedt ook technisch een meer dan bevredigend concept. De Fiat Brava 1.4 SX kost f.30.950,=. Er is echter nog een Brava 1.4 S voor f.29.300,=. Het verschil zit uitsluitend in de uitrusting. De S mist onder meer de meegespoten bumpers, de toerenteller, de deelbaar neerklapbare achterbank, centrale vergrendeling en de elektrisch bediende voorportierruiten. De SX- onder haar beheer. De aangeschafte Mercedessen worden ingezet in de huurvloot van TOP Lease (TOP Rent) om tijdelijke vervoersproblemen bij de klant op te lossen. Door deze uitbreiding kan ook worden voorzien in de wensen van dit bovenste marktsegment. uitvoering is ook te combineren met de 1.6 motor en komt dan op f.33.350,=. Dezelfde 1.6 is er ook weer in EL en ELX uitgave voor respectievelijk f.34.350,= en f.36.900,=. De zwaarste benzinemotor is de 1.8 If klepper als ELX voor f .38.900,=. Fiat bedient met de Brava ook de dieselaars. Zij kunnen voor f.33.200,= beschikken over de 1.9D S en voor f .34.850,= over de 1.9D SX. Liefhebbers zullen echte tot maart moeten wacht* maar bestellen kan uiteraard al wel. Iets eerder krijgen de Nederlandse Volvo-dealers de beschikking over de nieuwe Volvo 850 R. Dit model mag gerust gezien worden als de opvolger van de gelimiteerde 850 T-5R. Voor de introductie van deze uiterst sportieve Volvo had men in Zweden niet kunnen bedenken hoeveel belangstelling er zou komen. De diverse Europese landen hebben hun uiterste best gedaan om zoveel mogelijk exemplaren van de fabriek te krijgen. Daarom werd aan het einde van de serie besloten nog een aantal exemplaren in donker groen te maken, terwijl aanvankelijk alleen licht geel en anthraciet leverbaar waren. F

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 37