Gemeenten teuws
i
Meer service en zeggenschap voor
wijk- en buurtbewoners
kant
voor
/vijs
15 - pagina 20
DE TILBURGSE KOERIER
Donderdag 26 oktober 1995 - pagina 21
Klant is koning
Wethouder Wim Luijendijk
Dit
entrum is
id en daad
Kees van Slobbe
Welke vijf gebieden zijn er?
Wie is verantwoordelijk?
Morgen open?
John Clemminck
Dit is een publikatie van het gemeentebestuur van Tilburg
Verdwijnt mijn wijkgebouw?
Kees Brouwer (links) en Dennis Hendrickx
Kees Brouwer en Dennis Hendrickx:
Kunt u reageren?
4‘Tilburgers willen optimale service”
ing
Welke functies krijgt het
servicecentrum?
1 kleine
ïrgaan.
Wi
eer
imeente Tilbi
d op zoeki
om nog b<
Iers te k
stemmen
i de wijk.
voor de
rking
rvice
rengen.
biedsser-
rijgt
i. Dat
en
im ‘De
ócuig
en
im ‘De
lledig
Kees Brouwer en Dennis
Hendrickx: “Tilburgers willen
optimale service”
Op het Laurens Jan Kosterplein in
Korvel staat Wijkgebouw ‘De
Vleugel’. John Clemminck, al meer
dan vier jaar, betrokken bij het
reilen en zeilen van de wijk, zat
eerst in de projectraad stadsbe
heer. Momenteel maakt hij deel uit
van het wijkbeheeroverleg;
Bewoners moeten volgens hem
actief bij hun wijk worden
betrt
“Dus
John Clemminck: “Bewoners
denken actief mee”
Luijendijk
i en arbeidsvc
er geen doel
en moet hf
orstellingen
gen en otganisa-
ik voor mede-
n betaling alle
om.
ordt gestart
i van basis-
iaarvoor
anig
trum ‘De
Eén loket in je eigen woonoi
woner terecht kunt voor de
mogelijk? Meer te zeggen ki
en over diensten en voorziening
in je eigen om<
zijn? In Tilbui'
‘Tilburg ga<
Tilburg wor
Wat gaat dat
Tilburg
kosten?
‘Tilburg gaat buurten!9
uitgang:
gericht i
wordt L.
vormir-
naar uit
belofte i
Hendrickx: “In het kader van het
gebiedsgericht werken past de
Kees van Slobbe:
“Van stoeptegel tot sociaal
beleid”
Frits van Vugt:
“Ook het ambtelijk apparaat moet
veranderen”
van de burger voorop staat. In
feite gaan we leveren wat de
burger wil en zélf vraagt."
Dennis Hendrickx, pastor en
betrokkene bij wijkcentrum ‘D
Schans’ is het hiermee volledij
eens.
teiten in de
slavingszorg’
asisscholen.
rabant en het
lateriaal
- de groepen 7
sonderwijs.
Kees van Slobbe is vrijwilliger
en werkzaam als secretaris op
wijkcentrum ‘Boerderij Vissers’
in Tilburg-Zuid. Samen met
buurthuis ‘Het Vogeltje’ hebben
beide buurthuizen in samenwer
king met de ‘Twern’ in 1992
‘Vraagbaak-Zuid’ opgericht,
informatiecentrum voor
scholing en arbeid aan de Don
Sarto straat mag zich de laatste
jaren in een toenemende belang
stelling verheugen.
een
mdat er
Aan het woord is Kees Brouwer,
coördinator wijkbeheer voor
Tilburg Noord én als zodanig
gestationeerd in wijkcenti
Ypelaer’.
“Gebiedsgericht werken houdt ook
lingen op het terrein van gezond
heidszorg, aanbieders van sociaal-
culturele voorzieningen en ga zo
maar door. Die zouden met elkaar
en met de gemeente als partners
moeten optreden en in samen
spraak met bewoners hun plannen
moeten afstemmen op wensen en
behoefte in de Tilburgse wijken en
buurten. Dan ben je pas goed
bezig. En dan kun je die service
aanbieden waar burgers iets aan
hebben.
irken zorgt
||rger in de
a jeter van
De wensen
in voorop, en
“imeente en
het verleden
-et zichzelf
Iedere instelling
joed mogelijk
ten, maar vergat
at dit kan botsen
van andere instel-
Wethouder Wint Luijendijk:
“De Tilburger staat voorop”
“Gebiedsgericht wei
ervoor dat we de burge
nabije toekomst nog bt
dienst kunnen zijn.
van de burger staan
zo hoort dat ook. Gen
instellingen zijn in h<
misschien teveel met
bezig geweest, lederr
probeerde zo goi
werk te verrichte
daarbij soms dat
met het werk
lingen?’
Wethouder Wim Luijendijk van
sociale zaken en arbeidsvoorzie
ningen windt er geen doekjes om.
“In Tilburg kan en moet het nog
beter. Als gemeente willen we
zaKen ais werKioosneia,
problemen met de jeugd, voorzie-
erslaving
alleen
Louis, Louis
rdag 2
*nsdag 8
De wijkorganisaties zijn verantwoordelijk voor het runnen van
het wijk- of buurthuis. De verantwoordelijkheid voor de
gebiedsservicecentra berust straks bij de gezamenlijke wijkor
ganisaties voor een gebied, de gemeente, de instellingen die
meedoen en de burgers.
Hoe precies de organisatievorm eruit komt tt
bekend. Daar kunnen alle betrokken instellin
uitspreken op een speciale bijeenkomst einc
bijeenkomst is speciaal gewijd aan het nieut
servicecentra’. Besproken wordt ook wat de
de voorzieningen beter aan te
willen. Ook wordt door middel
onderzoek waarmee de gemeente meningen
peilt) aan de Tilburgse bevolking gevraagd hc
centra denkt.
te zien is nog niet
ingen zich over
id november. Deze
iwe fenomeen ‘gebieds-
ordt ook wat de mogelijkheden zijn om
te laten sluiten bij wat buurtbewoners
'el van stadsmarktonderzoek (een
onder de bevolking
toe zij over de service-
Als afgevaardigde van de
.1 staat Wijkgebouw ‘De bewoners laat John Clemmir
-?1’. John Clemminck, al meer regelmatig van zich horen in
i<=r jaar, betrokken bij het vergaderingen en andere bes
a en zeilen van de wijk, zat kingen die de toekomst van i
in de projectraad stadsbe- wijk aangaan. De opdeling van
r. Momenteel maakt hij deel uit gemeente in vijf gebieden met i
het wijkbeheeroverleg. haar eigen servicecentrum w=>*
voners moeten volgens hem afgelopen maanden regelnfat.o
ief bij hun wijk worden onderwerp van gesprek.
rokken. “Ik st_
is niet alleen achteraf klagen nieuwe ontwikkelingen”, bena-
en wenen, maar al voordat er drukt hij. “Een gebiedsgerichte
dingen in een wijk worden werkwijze staat dichter bij de
ondernomen actief meedenken
en meewerken. Een van de
-gspunten bij het gebieds-
.it werken is dat de burger
t betrokken bij het besluit-
ingsproces. Het ziet er
uit dat dit geen loze
ie is”, aldus Clemminck.
ie zogenaamde
ebouwde ambu-
Midden
GVOTO wordt
gepresenteerd.
Van het kastje naar de fJXX
muur
Burgers hebben vaak het gevoel
dat ze bij de gemeente of andere
instellingen van het ‘kastje naar
de muur’ worden gestuurd. In
Tilburg wordt in die situatie her
en der al verbetering aange
bracht. Het mooiste is natuur- -
lijk wanneer burgers dichter bij lijk -
huis en op één plek voor allerlei een cursus of les v<
service en informatie terecht klant bij een ander*
kunnen. Bijvoorbeeld met tier’. Bij al deze aar
vragen over sociale uitkeringen diensten en voorzien
of voor informatie over vrijwilli- de klant koning zijn,
gerswerk. Maar waar óók het
spreekuur van welzijnsinstel
lingen en woningbouwcorpora
ties plaatsvindt. Waar algemene
informatie over de stad en haar
voorzieningen voorhanden is.
En waar zelfs de strippenkaart
te koop is. In Tilburg is dit
straks realiteit.
De gemeente gaat samen met al die
andere instellingen de servies
dichter bij de bewoners brenf
En wel in de vorm van ‘gebied
vicecentra’. Niet elke wijk krij
zo’n gebiedsservicecentrum.
U kunt als burger ook op
eigen initiatief reageren. Eén
manier is om in de pen te
klimmen. U heeft namelijk de
mogelijkheid om te reageren
op de gemeentelijke nota
waarin alles wat uitvoeriger
beschreven staat. Deze nota
heet ‘Startnotitie
Gebiedsgericht Werken*. U
kunt deze telefonisch
aanvragen bij de gemeente
(Welzijnsdienst, telefoon
(01 3) 542 95 59, mevrouw A.
van Eulem). Uw reactie kunt
u sturen naar de
Welzijnsdienst, postbus
90118, 5000 LA Tilburg.
Uiteraard kunt u zich ook
richten tot de wijkorgani-
satie in uw buurt.
Bij het gebiedservicecentrum moeten burgers met de meest
uiteenlopende vragen terecht kunnen. Het centrum is derhalve
een echte vraagbaak waar de burger met raad en daad terzijde
wordt gestaan. Maar het servicecentrum doet meer! Het wordt
ook een centrum voor allerlei activiteiten.
Waar bijvoorbeeld scholing wordt georganiseerd, recreatieve activi
teiten plaatsvinden of concrete werkgelegenheids- en veiligheids
projecten worden gecoördineerd. Bovendien kunnen ef de meld
punten wijkbeheer worden ondergebracht. Tenslotte is het mogelijk
dat verschillende instanties het centrum gaan gebruiken als vooruit
geschoven post en er derhalve spreekuur gaan houden.
Kan ik morgen al terecht bij het servicecentrum in de buurt? Zo
snel gaat dat niet!
Eerst zullen de verschillende instanties die gaan samenwerking
afspraken moeten maken. Ze moeten bepalen welke dienstverlening te
verkrijgen zal zijn in de servicecentra. Daar is onderzoek voor nodig. Per
gebied levert dat verschillende resultaten op. Zo kan in het ene gebied
vooral behoefte bestaan aan werkgelegenheidsprojecten. Terwijl e<
ander gebied veel meer behoefte heeft aan zorgvoorzieningen, ome
meer oudere mensen wonen. Deze omstandigheden moeten samen met
alle betrokkenen eerst worden geïnventariseerd.
zou een te grote investering
vergen. De gemeente wordt opge
deeld in vijf gebieden die uit
meerdere wijken bestaan. Elk
gebied krijgt zijn eigen gebieds
servicecentrum.
“Gebiedsgericht werken zorgt
ervoor dat we de burger in de
nabije toekomst nog beter van
dienst kunnen zijn. De wensen
van de burger staan voorop, en
zo hoort dat ook. Gemeente en
instellingen zijn in het verleden
misschien teveel met zichzelf
bezig geweest. Iedere instelling
probeerde zo goed mogelijk
werk te verrichten, maar vergat
daarbij soms dat dit kan botsen
met het werk van andere instel
lingen.”
Aan het woord is Kees Brouwer,
coördinator wijkbeheer voor
Tilburg Noord en als zodanig
gestationeerd in wijkcentrum ‘De
Ypelaer’.
“Gebiedsgericht werken houdt ook
in dat instellingen en gemeente om
de tafel gaan zitten om nog beter
met elkaar samen te werken.
Iedereen is op de hoogte van
eikaars werkzaamheden. Het inte
resseert de burger niet wat er
achter het loket gebeurt. Als hij
maar antwoord krijgt op zijn vraag gegeven dienen
en op een vriendelijke wijze wordt Dienend en ondc
geholpen. De grootste winst bezig z”
boeken we met het feit dat de wens moetei
ts van Vugt werkt bij de
Izijnsdienst en is betrokken bij
de verandering binnen het ambte
lijk apparaat om meer gebiedsge
richt te werken. “Dat betekent dat
ïva- we zowel de signalen van burgers
srken doorvertalen naar ons werk, maar
hen ook aanspreken op de eigen
verantwoordelijkheid. Dit vraagt
hier en daar een verandering in
onze wijze van werken. De
Met andere woorden, al die instel
lingen moeten weten wat er in de
wijk of buurt gaande is. Daar moet
onderzoek naar worden verricht.
Marktonderzoek, net als bedrijven
dat doen. Er moeten plannen
worden opgesteld en daar worden
burgers - al dan niet via de wijkor-
ganisatie - bij betrokken. Dan pas
kunnen gemeente en instellingen
gebiedsgericht werken en weten
zij welke diensten in het service
centrum moeten worden aange
boden.
niet direct betrekking hebben op
arbeid en scholing. De opwaarde
ring van Vraagbaak-Zuid naar
gebiedsservicecentrum is voor ons
dan ook een logisch vervolg op een1
al eerder ingezette trend. Met de
komst van het servicecentrum
kunnen we onze klanten nog beter
van dienst zijn. Doordat alle
instellingen en de gemeente nauw
met elkaar samenwerken krijgt de
burger een ‘totaalpakket’ aan
diensten. Of de vraag nu betrek
king heeft op een loszittende
stoeptegel of het gemeentelijke
sociale beleid, de bewoners
kunnen straks bij het servicecen-
Er zijn momenteel meer wijkgebouwen dan er servicecentra
gaan komen. In ieder geval vijf wijkgebouwen krijgen in de
nabije toekomst de status van ‘gebiedservicecentrum’. Welke
dat worden is nog niet bekend; dat wordt nog besproken met
de wijkorganisaties. Dat betekent niet dat de overige wijkge
bouwen zullen verdwijnen. Cursussen, recreatieve activiteiten
en dergelijke blijven dan ook in deze wijkgebouwen plaats
vinden. I
unnen inspelen,
daar gaat het
immers als
sns en voor de
Het eigenaardige is dat
het verleden toch wat
hebben van de
i wie het draait. We
o? van het beeld van een
ireaucratische overheid die op
grote afstand van de burger
functioneert. Gebiedsgericht
werken, afgestemd dus op de
situatie in een bepaald deel van
de stad, kan het gezicht van de
gemeente veel herkenbaarder
ma
komst van de stadsservice
centra goed. Een servicecen
trum, dicht bij huis met een lage
drempel, waar naar bewoners
geluisterd wordt en deze ook
inbreng hebben in datgene wat
verschillende instellingen
moeten leveren, dat moeten we
met zijn allen zien te realiseren.
Dat is de toekomst. Niet de
instellingen zijn richtingge
vend, maar de wijk en dus de
burger waarvoor je werkt. De
burger heeft veelal het beste
zicht op wat hij wil voor zichzelf
en zijn omgeving. Gemeente en
instellingen zouden vanuit dat
gegeven dienen te vertrekken.
Dienend en ondersteunend
bezig zijn zou het uitgangspunt
moeten zijn.”
“Veel ambtenaren van verschil- Frits
lende diensten hebben te maken Wel;
met voorzieningen in wijken en
buurten. Dat geldt bijvoorbeeld
voor de stadsreiniging door de
Milieudienst, bouw- en renov=>-
tieplannen van Publieke Werkt.,
of het ondersteunen van het
wijkwelzijnswerk, scholing of
buurtsportwerk door de
Welzijnsdienst.”
imgeving waar je als wijk- of buurtbe-
i meest uiteenlopende vragen. Is dat
irijgen over het beleid van de gemeente
en voorzieningen die instellingen en organisaties
ngeving leveren. Dat zal wel helemaal niet mogelijk
irg wel! Nu nog niet. Maar wel op afzienbare termijn.
iat buurten’. Ofwel, de rol van wijken en buurten in
>rdt nog belangrijker.
Van Slobbe: “De bezoekersaan
tallen stijgen enorm en wijkbewo
ners weten ons ook te vinden
wanneer het gaat om vragen die
in dat instellingen en gemeente om
de tafel gaan zitten om nog beter
met elkaar samen te werken.
Iedereen is op de hoogte van
eikaars werkzaamheden. Het inte
resseert de burger niet wat er
achter het loket gebeurt. Als hij
maar antwoord krijgt op zijn vraag
en op een vriendelijke wijze wordt
geholpen. De grootste winst
boeken we met het feit dat de wens
van de burger voorop staat. In
feite gaan we leveren wat de
burger wil en zélf vraagt.”
Dennis Hendrickx, pastor
betrokkene bij wijkcentrui
Schans’ is het hiermee voll
eens.
Burgers zijn als wijk- of buurt
bewoners letterlijk en figuurlijk
--i tal van instellingen en
ities. Je woont in een
straat die schoon en veilig moet
zijn, dan ben je klant bij de
gemeente. Wie werk zoekt is
klant bij het arbeidsbureau. Wie
een woning huurt is doorgaans
klant bij een woningcorporatie.
Wie behoefte heeft aan hulp kan
klant zijn bij het maa^chappe-
werk of de thuiszorg. Wie
i cursus of les volgt is weer
Tit bij een andere ‘leveran-
Bij al deze aanbieders van
asten en voorzieningen moet
Hendrickx: “In het kader van het
gebiedsgericht werken past de
komst van de stadsservice
centra goed. Een servicecen
trum, dicht bij huis met een lage
drempel, waar naar bewoners
geluisterd wordt en deze ook
inbreng hebben in datgene wat
verschillende instellingen
moeten leveren, dat moeten i
met zijn allen zien te realisei
Dat is de toekomst. Niet de
instellingen zijn richtingge
vend, maar de wijk en dus de
burger waarvoor je werkt. De
burger heeft veelal het beste
zicht op wat hij wil voor zichzelf
en zijn omgeving. Gemeente en
instellingen zouden vanuit dat
-dienen te vertrekken.
:nd en ondersteunend
zijn zou het uitgangspunt
■n zijn.”
met hen te
valiteit van de
Dan worden er
i problemen
het om de
ten, woning-
innen en groen-
vaak staan
gemeentelijke diensten zullen we
nog beter gaan afstemmen op
hetgeen er in de wijken leeft. En
dat doen we samen met allerlei
andere instanties in de stad. Als
gemeente zijn we partner van
maatschappelijke instellingen en
bedrijven die mee willen praten
over de ontwikkeling van onze
gemeente.”
ningen voor ouderen of sociale
veiligheid op de agenda. Dat zou
meer moeten gebeuren. Het zou
ideaal zijn, wanneer alles wat goed
voor een wijk is, in één plan zou
staan. Dat schept duidelijkheid en
voorkomt versnippering. De
gemeente wil die kant op. Dus per
wijk of groter gebied een ‘totaal
plan’ maken. Dat kan de gemeente
echter niet alleen. Er zijn óók
anderen die mede bepalen hoe het
met een wijk of buurt is gesteld.
Denk aan de woningcorporaties,
het maatschappelijk werk, instel-
De gemeente Tilburg wordt opgedeeld in vijf gebieden. In
Tilburg-Noord, Centrum-Noord, Tilburg-West, Reeshof en
Centrum-Zuid komen de verschillende gebiedsservicecentra.
Het precieze aantal gebieden en de indeling ervan ligt niet ‘voor
eeuwig’ vast. De gemeente gaat hiervoor overleggen met diverse
organisaties. Er komt niet in elke wijk een servicecentrum. Dat hoeft
ook niet, omdat het servicecentrum functioneert voor alle wijken in
het gebied. Meestal zal zo’n servicecentrum worden gevestigd in een
bestaand wijkcentrum.
(ijken en buurten zijn in Tilburg
en belangrijk verschijnsel. Daar
houdt de gemeente al aardig
rekening mee. Medewerkers van de
gemeente komen vaak naar
bewoners toe om
praten over de kw«u,
I woonomgeving. Dan
I plannen gemaakt en
opgelost. Vaak gaat
inrichting van strate
bouw, verkeersplan)
voorzieningen. Minder 5.
I zaken als werkloosheid,
Wat gaan die servicecentra de
gemeente Tilburg kosten? De
voorzieningen die de gemeente
en de instellingen nu
aanbieden kosten momenteel
ook geld. Waar het in feite om
draait is dat door middel van
de servicecentra de middelen
beter en doeltreffender worden
ingezet. Een betere dienstverle
ning voor burgers hoeft dus
niets meer te kosten. Soms kan
het wel nodig zijn dat
bestaande gebouwen een
aanpassing moeten onder
tinek
in
ispre-
i de
-- de
-vijf gebieden met elk
eigen servicecentrum was de
Lpen maanden regelnïatig
:rwerp van gesprek.
>ta positief tegenover deze
ontwikkelingen”, bena-
.j. -gebiedsgeri
werkwijze staat dichter bij
burgers. Ik hoop dat de
geluiden van de wijkbewoners
daadwerkelijk worden meege
nomen in de besluitvorming.
Voor de burger heeft het servi
cecentrum grote voordelen.
Deze krijgt de dienstverlening
naast de deur.”
“De gemeente Tilburg is voort- inspelen op het belang van de
durend op zoek naar mogelijk- wijk. Uit de wijk of buurt kun je
heden om nog beter op wensen informatie halen, maar je kunt er
van burgers te kunnen inspelen. ook informatie brengen. In dat
De klant voorop, daar gaat het veld spelen de toekomstige
om. We werken immers als gebiedsservicecentra een essen
overheid, namens en voor de tiële rol. Voor allerhande vragen
burgers. Het eigenaardige is dat moet de Tilburger er terecht
we ons in het verleden toch wat kunnen. Zoals ‘Wat wordt er in
vervreemd hebben van de mijn wijk aan ouderenzorg
mensen om wie het draait. We gedaan? en ‘Waar is kinderopvang
willen af van het beeld van een voorhanden? Maar het servicecen
bureaucratische overheid die op trum is ook een ‘huis’ van activi
ty grote afstand van de burger teiten. Van cursus tot inspraakbij-
'unctioneert. Gebiedsgericht eenkomst. @IN:Gebiedsgericht
-.rken, afgestemd dus op de werken biedt de gemeente en
allerlei maatschappelijke instel
lingen de mogelijkheid om de
diensten die in het servicecentrum
worden aangeboden af te
op de omstandigheden in
Een betere dienstverlening
burger en goede samenwerk...
tussen de verschillende instel
lingen zijn de grote winstpunten
van de nieuwe werkwijze.”
in een b
kan het
emeente veel t
laken.”
1