Gemeenten teuws i Meer service en zeggenschap voor wijk- en buurtbewoners kant voor /vijs 15 - pagina 20 DE TILBURGSE KOERIER Donderdag 26 oktober 1995 - pagina 21 Klant is koning Wethouder Wim Luijendijk Dit entrum is id en daad Kees van Slobbe Welke vijf gebieden zijn er? Wie is verantwoordelijk? Morgen open? John Clemminck Dit is een publikatie van het gemeentebestuur van Tilburg Verdwijnt mijn wijkgebouw? Kees Brouwer (links) en Dennis Hendrickx Kees Brouwer en Dennis Hendrickx: Kunt u reageren? 4‘Tilburgers willen optimale service” ing Welke functies krijgt het servicecentrum? 1 kleine ïrgaan. Wi eer imeente Tilbi d op zoeki om nog b< Iers te k stemmen i de wijk. voor de rking rvice rengen. biedsser- rijgt i. Dat en im ‘De ócuig en im ‘De lledig Kees Brouwer en Dennis Hendrickx: “Tilburgers willen optimale service” Op het Laurens Jan Kosterplein in Korvel staat Wijkgebouw ‘De Vleugel’. John Clemminck, al meer dan vier jaar, betrokken bij het reilen en zeilen van de wijk, zat eerst in de projectraad stadsbe heer. Momenteel maakt hij deel uit van het wijkbeheeroverleg; Bewoners moeten volgens hem actief bij hun wijk worden betrt “Dus John Clemminck: “Bewoners denken actief mee” Luijendijk i en arbeidsvc er geen doel en moet hf orstellingen gen en otganisa- ik voor mede- n betaling alle om. ordt gestart i van basis- iaarvoor anig trum ‘De Eén loket in je eigen woonoi woner terecht kunt voor de mogelijk? Meer te zeggen ki en over diensten en voorziening in je eigen om< zijn? In Tilbui' ‘Tilburg ga< Tilburg wor Wat gaat dat Tilburg kosten? ‘Tilburg gaat buurten!9 uitgang: gericht i wordt L. vormir- naar uit belofte i Hendrickx: “In het kader van het gebiedsgericht werken past de Kees van Slobbe: “Van stoeptegel tot sociaal beleid” Frits van Vugt: “Ook het ambtelijk apparaat moet veranderen” van de burger voorop staat. In feite gaan we leveren wat de burger wil en zélf vraagt." Dennis Hendrickx, pastor en betrokkene bij wijkcentrum ‘D Schans’ is het hiermee volledij eens. teiten in de slavingszorg’ asisscholen. rabant en het lateriaal - de groepen 7 sonderwijs. Kees van Slobbe is vrijwilliger en werkzaam als secretaris op wijkcentrum ‘Boerderij Vissers’ in Tilburg-Zuid. Samen met buurthuis ‘Het Vogeltje’ hebben beide buurthuizen in samenwer king met de ‘Twern’ in 1992 ‘Vraagbaak-Zuid’ opgericht, informatiecentrum voor scholing en arbeid aan de Don Sarto straat mag zich de laatste jaren in een toenemende belang stelling verheugen. een mdat er Aan het woord is Kees Brouwer, coördinator wijkbeheer voor Tilburg Noord én als zodanig gestationeerd in wijkcenti Ypelaer’. “Gebiedsgericht werken houdt ook lingen op het terrein van gezond heidszorg, aanbieders van sociaal- culturele voorzieningen en ga zo maar door. Die zouden met elkaar en met de gemeente als partners moeten optreden en in samen spraak met bewoners hun plannen moeten afstemmen op wensen en behoefte in de Tilburgse wijken en buurten. Dan ben je pas goed bezig. En dan kun je die service aanbieden waar burgers iets aan hebben. irken zorgt ||rger in de a jeter van De wensen in voorop, en “imeente en het verleden -et zichzelf Iedere instelling joed mogelijk ten, maar vergat at dit kan botsen van andere instel- Wethouder Wint Luijendijk: “De Tilburger staat voorop” “Gebiedsgericht wei ervoor dat we de burge nabije toekomst nog bt dienst kunnen zijn. van de burger staan zo hoort dat ook. Gen instellingen zijn in h< misschien teveel met bezig geweest, lederr probeerde zo goi werk te verrichte daarbij soms dat met het werk lingen?’ Wethouder Wim Luijendijk van sociale zaken en arbeidsvoorzie ningen windt er geen doekjes om. “In Tilburg kan en moet het nog beter. Als gemeente willen we zaKen ais werKioosneia, problemen met de jeugd, voorzie- erslaving alleen Louis, Louis rdag 2 *nsdag 8 De wijkorganisaties zijn verantwoordelijk voor het runnen van het wijk- of buurthuis. De verantwoordelijkheid voor de gebiedsservicecentra berust straks bij de gezamenlijke wijkor ganisaties voor een gebied, de gemeente, de instellingen die meedoen en de burgers. Hoe precies de organisatievorm eruit komt tt bekend. Daar kunnen alle betrokken instellin uitspreken op een speciale bijeenkomst einc bijeenkomst is speciaal gewijd aan het nieut servicecentra’. Besproken wordt ook wat de de voorzieningen beter aan te willen. Ook wordt door middel onderzoek waarmee de gemeente meningen peilt) aan de Tilburgse bevolking gevraagd hc centra denkt. te zien is nog niet ingen zich over id november. Deze iwe fenomeen ‘gebieds- ordt ook wat de mogelijkheden zijn om te laten sluiten bij wat buurtbewoners 'el van stadsmarktonderzoek (een onder de bevolking toe zij over de service- Als afgevaardigde van de .1 staat Wijkgebouw ‘De bewoners laat John Clemmir -?1’. John Clemminck, al meer regelmatig van zich horen in i<=r jaar, betrokken bij het vergaderingen en andere bes a en zeilen van de wijk, zat kingen die de toekomst van i in de projectraad stadsbe- wijk aangaan. De opdeling van r. Momenteel maakt hij deel uit gemeente in vijf gebieden met i het wijkbeheeroverleg. haar eigen servicecentrum w=>* voners moeten volgens hem afgelopen maanden regelnfat.o ief bij hun wijk worden onderwerp van gesprek. rokken. “Ik st_ is niet alleen achteraf klagen nieuwe ontwikkelingen”, bena- en wenen, maar al voordat er drukt hij. “Een gebiedsgerichte dingen in een wijk worden werkwijze staat dichter bij de ondernomen actief meedenken en meewerken. Een van de -gspunten bij het gebieds- .it werken is dat de burger t betrokken bij het besluit- ingsproces. Het ziet er uit dat dit geen loze ie is”, aldus Clemminck. ie zogenaamde ebouwde ambu- Midden GVOTO wordt gepresenteerd. Van het kastje naar de fJXX muur Burgers hebben vaak het gevoel dat ze bij de gemeente of andere instellingen van het ‘kastje naar de muur’ worden gestuurd. In Tilburg wordt in die situatie her en der al verbetering aange bracht. Het mooiste is natuur- - lijk wanneer burgers dichter bij lijk - huis en op één plek voor allerlei een cursus of les v< service en informatie terecht klant bij een ander* kunnen. Bijvoorbeeld met tier’. Bij al deze aar vragen over sociale uitkeringen diensten en voorzien of voor informatie over vrijwilli- de klant koning zijn, gerswerk. Maar waar óók het spreekuur van welzijnsinstel lingen en woningbouwcorpora ties plaatsvindt. Waar algemene informatie over de stad en haar voorzieningen voorhanden is. En waar zelfs de strippenkaart te koop is. In Tilburg is dit straks realiteit. De gemeente gaat samen met al die andere instellingen de servies dichter bij de bewoners brenf En wel in de vorm van ‘gebied vicecentra’. Niet elke wijk krij zo’n gebiedsservicecentrum. U kunt als burger ook op eigen initiatief reageren. Eén manier is om in de pen te klimmen. U heeft namelijk de mogelijkheid om te reageren op de gemeentelijke nota waarin alles wat uitvoeriger beschreven staat. Deze nota heet ‘Startnotitie Gebiedsgericht Werken*. U kunt deze telefonisch aanvragen bij de gemeente (Welzijnsdienst, telefoon (01 3) 542 95 59, mevrouw A. van Eulem). Uw reactie kunt u sturen naar de Welzijnsdienst, postbus 90118, 5000 LA Tilburg. Uiteraard kunt u zich ook richten tot de wijkorgani- satie in uw buurt. Bij het gebiedservicecentrum moeten burgers met de meest uiteenlopende vragen terecht kunnen. Het centrum is derhalve een echte vraagbaak waar de burger met raad en daad terzijde wordt gestaan. Maar het servicecentrum doet meer! Het wordt ook een centrum voor allerlei activiteiten. Waar bijvoorbeeld scholing wordt georganiseerd, recreatieve activi teiten plaatsvinden of concrete werkgelegenheids- en veiligheids projecten worden gecoördineerd. Bovendien kunnen ef de meld punten wijkbeheer worden ondergebracht. Tenslotte is het mogelijk dat verschillende instanties het centrum gaan gebruiken als vooruit geschoven post en er derhalve spreekuur gaan houden. Kan ik morgen al terecht bij het servicecentrum in de buurt? Zo snel gaat dat niet! Eerst zullen de verschillende instanties die gaan samenwerking afspraken moeten maken. Ze moeten bepalen welke dienstverlening te verkrijgen zal zijn in de servicecentra. Daar is onderzoek voor nodig. Per gebied levert dat verschillende resultaten op. Zo kan in het ene gebied vooral behoefte bestaan aan werkgelegenheidsprojecten. Terwijl e< ander gebied veel meer behoefte heeft aan zorgvoorzieningen, ome meer oudere mensen wonen. Deze omstandigheden moeten samen met alle betrokkenen eerst worden geïnventariseerd. zou een te grote investering vergen. De gemeente wordt opge deeld in vijf gebieden die uit meerdere wijken bestaan. Elk gebied krijgt zijn eigen gebieds servicecentrum. “Gebiedsgericht werken zorgt ervoor dat we de burger in de nabije toekomst nog beter van dienst kunnen zijn. De wensen van de burger staan voorop, en zo hoort dat ook. Gemeente en instellingen zijn in het verleden misschien teveel met zichzelf bezig geweest. Iedere instelling probeerde zo goed mogelijk werk te verrichten, maar vergat daarbij soms dat dit kan botsen met het werk van andere instel lingen.” Aan het woord is Kees Brouwer, coördinator wijkbeheer voor Tilburg Noord en als zodanig gestationeerd in wijkcentrum ‘De Ypelaer’. “Gebiedsgericht werken houdt ook in dat instellingen en gemeente om de tafel gaan zitten om nog beter met elkaar samen te werken. Iedereen is op de hoogte van eikaars werkzaamheden. Het inte resseert de burger niet wat er achter het loket gebeurt. Als hij maar antwoord krijgt op zijn vraag gegeven dienen en op een vriendelijke wijze wordt Dienend en ondc geholpen. De grootste winst bezig z” boeken we met het feit dat de wens moetei ts van Vugt werkt bij de Izijnsdienst en is betrokken bij de verandering binnen het ambte lijk apparaat om meer gebiedsge richt te werken. “Dat betekent dat ïva- we zowel de signalen van burgers srken doorvertalen naar ons werk, maar hen ook aanspreken op de eigen verantwoordelijkheid. Dit vraagt hier en daar een verandering in onze wijze van werken. De Met andere woorden, al die instel lingen moeten weten wat er in de wijk of buurt gaande is. Daar moet onderzoek naar worden verricht. Marktonderzoek, net als bedrijven dat doen. Er moeten plannen worden opgesteld en daar worden burgers - al dan niet via de wijkor- ganisatie - bij betrokken. Dan pas kunnen gemeente en instellingen gebiedsgericht werken en weten zij welke diensten in het service centrum moeten worden aange boden. niet direct betrekking hebben op arbeid en scholing. De opwaarde ring van Vraagbaak-Zuid naar gebiedsservicecentrum is voor ons dan ook een logisch vervolg op een1 al eerder ingezette trend. Met de komst van het servicecentrum kunnen we onze klanten nog beter van dienst zijn. Doordat alle instellingen en de gemeente nauw met elkaar samenwerken krijgt de burger een ‘totaalpakket’ aan diensten. Of de vraag nu betrek king heeft op een loszittende stoeptegel of het gemeentelijke sociale beleid, de bewoners kunnen straks bij het servicecen- Er zijn momenteel meer wijkgebouwen dan er servicecentra gaan komen. In ieder geval vijf wijkgebouwen krijgen in de nabije toekomst de status van ‘gebiedservicecentrum’. Welke dat worden is nog niet bekend; dat wordt nog besproken met de wijkorganisaties. Dat betekent niet dat de overige wijkge bouwen zullen verdwijnen. Cursussen, recreatieve activiteiten en dergelijke blijven dan ook in deze wijkgebouwen plaats vinden. I unnen inspelen, daar gaat het immers als sns en voor de Het eigenaardige is dat het verleden toch wat hebben van de i wie het draait. We o? van het beeld van een ireaucratische overheid die op grote afstand van de burger functioneert. Gebiedsgericht werken, afgestemd dus op de situatie in een bepaald deel van de stad, kan het gezicht van de gemeente veel herkenbaarder ma komst van de stadsservice centra goed. Een servicecen trum, dicht bij huis met een lage drempel, waar naar bewoners geluisterd wordt en deze ook inbreng hebben in datgene wat verschillende instellingen moeten leveren, dat moeten we met zijn allen zien te realiseren. Dat is de toekomst. Niet de instellingen zijn richtingge vend, maar de wijk en dus de burger waarvoor je werkt. De burger heeft veelal het beste zicht op wat hij wil voor zichzelf en zijn omgeving. Gemeente en instellingen zouden vanuit dat gegeven dienen te vertrekken. Dienend en ondersteunend bezig zijn zou het uitgangspunt moeten zijn.” “Veel ambtenaren van verschil- Frits lende diensten hebben te maken Wel; met voorzieningen in wijken en buurten. Dat geldt bijvoorbeeld voor de stadsreiniging door de Milieudienst, bouw- en renov=>- tieplannen van Publieke Werkt., of het ondersteunen van het wijkwelzijnswerk, scholing of buurtsportwerk door de Welzijnsdienst.” imgeving waar je als wijk- of buurtbe- i meest uiteenlopende vragen. Is dat irijgen over het beleid van de gemeente en voorzieningen die instellingen en organisaties ngeving leveren. Dat zal wel helemaal niet mogelijk irg wel! Nu nog niet. Maar wel op afzienbare termijn. iat buurten’. Ofwel, de rol van wijken en buurten in >rdt nog belangrijker. Van Slobbe: “De bezoekersaan tallen stijgen enorm en wijkbewo ners weten ons ook te vinden wanneer het gaat om vragen die in dat instellingen en gemeente om de tafel gaan zitten om nog beter met elkaar samen te werken. Iedereen is op de hoogte van eikaars werkzaamheden. Het inte resseert de burger niet wat er achter het loket gebeurt. Als hij maar antwoord krijgt op zijn vraag en op een vriendelijke wijze wordt geholpen. De grootste winst boeken we met het feit dat de wens van de burger voorop staat. In feite gaan we leveren wat de burger wil en zélf vraagt.” Dennis Hendrickx, pastor betrokkene bij wijkcentrui Schans’ is het hiermee voll eens. Burgers zijn als wijk- of buurt bewoners letterlijk en figuurlijk --i tal van instellingen en ities. Je woont in een straat die schoon en veilig moet zijn, dan ben je klant bij de gemeente. Wie werk zoekt is klant bij het arbeidsbureau. Wie een woning huurt is doorgaans klant bij een woningcorporatie. Wie behoefte heeft aan hulp kan klant zijn bij het maa^chappe- werk of de thuiszorg. Wie i cursus of les volgt is weer Tit bij een andere ‘leveran- Bij al deze aanbieders van asten en voorzieningen moet Hendrickx: “In het kader van het gebiedsgericht werken past de komst van de stadsservice centra goed. Een servicecen trum, dicht bij huis met een lage drempel, waar naar bewoners geluisterd wordt en deze ook inbreng hebben in datgene wat verschillende instellingen moeten leveren, dat moeten i met zijn allen zien te realisei Dat is de toekomst. Niet de instellingen zijn richtingge vend, maar de wijk en dus de burger waarvoor je werkt. De burger heeft veelal het beste zicht op wat hij wil voor zichzelf en zijn omgeving. Gemeente en instellingen zouden vanuit dat -dienen te vertrekken. :nd en ondersteunend zijn zou het uitgangspunt ■n zijn.” met hen te valiteit van de Dan worden er i problemen het om de ten, woning- innen en groen- vaak staan gemeentelijke diensten zullen we nog beter gaan afstemmen op hetgeen er in de wijken leeft. En dat doen we samen met allerlei andere instanties in de stad. Als gemeente zijn we partner van maatschappelijke instellingen en bedrijven die mee willen praten over de ontwikkeling van onze gemeente.” ningen voor ouderen of sociale veiligheid op de agenda. Dat zou meer moeten gebeuren. Het zou ideaal zijn, wanneer alles wat goed voor een wijk is, in één plan zou staan. Dat schept duidelijkheid en voorkomt versnippering. De gemeente wil die kant op. Dus per wijk of groter gebied een ‘totaal plan’ maken. Dat kan de gemeente echter niet alleen. Er zijn óók anderen die mede bepalen hoe het met een wijk of buurt is gesteld. Denk aan de woningcorporaties, het maatschappelijk werk, instel- De gemeente Tilburg wordt opgedeeld in vijf gebieden. In Tilburg-Noord, Centrum-Noord, Tilburg-West, Reeshof en Centrum-Zuid komen de verschillende gebiedsservicecentra. Het precieze aantal gebieden en de indeling ervan ligt niet ‘voor eeuwig’ vast. De gemeente gaat hiervoor overleggen met diverse organisaties. Er komt niet in elke wijk een servicecentrum. Dat hoeft ook niet, omdat het servicecentrum functioneert voor alle wijken in het gebied. Meestal zal zo’n servicecentrum worden gevestigd in een bestaand wijkcentrum. (ijken en buurten zijn in Tilburg en belangrijk verschijnsel. Daar houdt de gemeente al aardig rekening mee. Medewerkers van de gemeente komen vaak naar bewoners toe om praten over de kw«u, I woonomgeving. Dan I plannen gemaakt en opgelost. Vaak gaat inrichting van strate bouw, verkeersplan) voorzieningen. Minder 5. I zaken als werkloosheid, Wat gaan die servicecentra de gemeente Tilburg kosten? De voorzieningen die de gemeente en de instellingen nu aanbieden kosten momenteel ook geld. Waar het in feite om draait is dat door middel van de servicecentra de middelen beter en doeltreffender worden ingezet. Een betere dienstverle ning voor burgers hoeft dus niets meer te kosten. Soms kan het wel nodig zijn dat bestaande gebouwen een aanpassing moeten onder tinek in ispre- i de -- de -vijf gebieden met elk eigen servicecentrum was de Lpen maanden regelnïatig :rwerp van gesprek. >ta positief tegenover deze ontwikkelingen”, bena- .j. -gebiedsgeri werkwijze staat dichter bij burgers. Ik hoop dat de geluiden van de wijkbewoners daadwerkelijk worden meege nomen in de besluitvorming. Voor de burger heeft het servi cecentrum grote voordelen. Deze krijgt de dienstverlening naast de deur.” “De gemeente Tilburg is voort- inspelen op het belang van de durend op zoek naar mogelijk- wijk. Uit de wijk of buurt kun je heden om nog beter op wensen informatie halen, maar je kunt er van burgers te kunnen inspelen. ook informatie brengen. In dat De klant voorop, daar gaat het veld spelen de toekomstige om. We werken immers als gebiedsservicecentra een essen overheid, namens en voor de tiële rol. Voor allerhande vragen burgers. Het eigenaardige is dat moet de Tilburger er terecht we ons in het verleden toch wat kunnen. Zoals ‘Wat wordt er in vervreemd hebben van de mijn wijk aan ouderenzorg mensen om wie het draait. We gedaan? en ‘Waar is kinderopvang willen af van het beeld van een voorhanden? Maar het servicecen bureaucratische overheid die op trum is ook een ‘huis’ van activi ty grote afstand van de burger teiten. Van cursus tot inspraakbij- 'unctioneert. Gebiedsgericht eenkomst. @IN:Gebiedsgericht -.rken, afgestemd dus op de werken biedt de gemeente en allerlei maatschappelijke instel lingen de mogelijkheid om de diensten die in het servicecentrum worden aangeboden af te op de omstandigheden in Een betere dienstverlening burger en goede samenwerk... tussen de verschillende instel lingen zijn de grote winstpunten van de nieuwe werkwijze.” in een b kan het emeente veel t laken.” 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21