Peugeot 106 Green automaat f Gemak dient de mens Rover 400 Tourer ook als turbodiesel Denissen levert eerste Nissan Almera aan Audax Ford Fiesta 1996 ren 4 d DE AUTOMAAT V '1 Denissen DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 19 oktober 1995 - pagina 3 )95 pagina 2 es. 013-4563956 013-5288201 073-6430310 van erdre f n S Vervolg van pagina 1 s AUTOTEST Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355 s n N De Peugeot 106 heeft geen vliegende start gehad. Dat kwam omdat vanaf het begin het modellenprogramma verre van compleet was. maar ook omdat de auto in de schaduw van de 205 stond. Deze achterstand heeft de kleinste Peugeot inmiddels volledig ingehaald. Nieuw is de 1.6-variant met een drietraps automaat. 1993 1993 1993 .1993 1992 1992 .1992 1991 1991 1990 1990 1990 .1989 1989 .1989 1988 Korte wielbasis De acceleratiekracht bij lage d n it j. n 3-traps De auto heeft voorin voldoende Je voelt je lekkerder in een Peugeot nUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG e )f 5t comj prettige ir is van alk voorzien. 1 571 n bij 3000 tr/min mgte 3,565 1,59 meter Classic Verder heeft ook het onderstel de nodige veranderingen ondergaan. Zo heeft de bieden toch een goede steun. Bovendien moet ge worden dat dit typ< veelvuldig op kc in stedelijk gebi gebruikt. De c een redelij terwijl de toerentallen is zeer overtuigend, maar ook op de snelweg weet de 106 zich meer dan uitstekend te handhaven. Kortom, het is een goede allrounder met bij uitstek de eigenschappen om in het steeds drukker wordende stadsverkeer goed uit de voeten te kunnen. Het uitzicht rondom is goed. verd sden op noJicj', Vvui exploitatie beneden L het ontwe Japanse3 Ford in de eerder snelle var de V6-krachtbror loten ook i Peugeot- l te gaan -:t wat de De Green Automaat is zonder twijfel één van de meest prettig rijdende uitvoeringen van de Peugeot 106. De motor is pittig, de bak zorgt voor extra gemak en de uitrusting is zeer compleet. Alleen zou het benzineverbruik wat gunstiger mogen zijn. Al bij al verdient de Peugeot 106 Green Automaat een hoog cijfer. Hij ziet er leuk en Technische gegevens: Merk en type: Peugeot 106 Green Automaat Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1587 cc Boring x slag: 78,5 x 82 mm Vermogemgen: 90 pk bij 5600 tr/min Koppel: 135 Nm'^ Afmetingen: lengte I meter, breedte 1,59 r Gewicht: 900 kg Prestaties: topsnelheid 176 km/u acceleratie 0-100 in 13,5 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,9 liter/100 km bij 120 km/u 7,4 liter/100 km stadsverkeer 9,4 liter/100 km Prijs: f.31.035,- Ook de brede C-stijl vormt geen overdreven belemmering. De bediening gaat in alle gevallen licht, ook mede dankzij de standaard stuurbekrachtiging. Natuurlijk biedt het onafhankelijk geveerde onderstel voldoende comfort. De 106 mag dan wel een relatief korte wielbasis hebben, dat werkt absoluut niet in zijn nadeel. Het is duidelijk te merken dat het een auto van Franse bodem is. Groen De nieuwe automaatversie wordt door Peugeot geleverd in de zogenaamde Green- uitvoering. Dat betekent dat de auto aan de buitenkant te met vijfbak kost f.27.940,=. Ook is de automaat leverbaar met de vijfdeurs carrosserie voor f.32.035,=. Wellicht dat Peugeot de automatische versnellingsbak in de 106 populairder zou kunnen maken als er voor een paar duizend gulden minder een kalere versie zou verschijnen. heeft weinig onderhoud nodig, wat natuurlijk de tiekosten naar i brengt. Ford riep bij zerp de hulp in van het Yamaha, die voor i Verenigde Staten al slle varianten van de V6-krachtbronnen ontwikkelde. Hét blijft in de nieuwe Fiesta niet bij deze 1.25 liter alleen. Volgend jaar verschijnt een 1.4 liter Zetec- SE met een vermogen van 90 pk. Daarnaast levert Ford ook een versie met de bestaande 1.3 liter motor van 60 pk, maar deze komt vooralsnog niet naar Nederland. Veelrijders hebben wederom de beschikking over de bekende 1.8 liter diesel voorzien van een katalysator. Ook heeft Ford de versnellingsbak van de Fiesta gewijzigd, hebben de aandrijfassen een gelijke lengte gekregen voor minder torsie en is de auto voorzien van een nieuwe hydraulische koppeling. Naast de handgeschakelde vijfbak, is de Fiesta ook weer leverbaar met een CTX continu variabele transmissie. De bakgeluiden zijn merkbaar teruggebracht. De CTX is alleen te combineren met de 1.25 liter motor. De auto krijgt dan standaard stuurbekrachtiging. opbergmogelijkheden in onder meer de portierbakken, een vakje in de console en het dashboardkastje. De Green- uitvoering biedt ook het comfort van elektrisch bediende portierruiten, bij de driedeurs uitstelbare achterzijruiten en centrale vergrendeling met afstandsbediening. De bagageruimte heeft een inhoud van 190 liter en dat is niet overdreven. Toch kunnen er heel wat boodschappen en met name ook kratten in. De achterbank is uiteraard neerklapbaar, zodat het totale volume uitkomt op 475 liter (tot aan de ruiten). De derde deur is redelijk breed en gaat tot aan de bumper lopen. Toch ligt de vloer van de bagageruimte nog wat lager. Peugeot koppelt de automatische 3-traps versnellingsbak aan een relatief grote motor. Het gaat hier om de 1.6 liter die we al kennen uit bijvoorbeeld de XSi. Bij deze snelle variant levert de krachtbron meer dan honderd pk. De automaat gaat niet verder dan 90 pk bij 5600 tr/min en een behoorlijk koppel van 135 Nm bij 3000 tr/min. Hierdoor worden door de relatief lichte 106 uitstekende prestaties neergezet. De auto haalt een top van ruim 170 km/u en heeft voor de acceleratie van 0 tot 100 km/u 13,5 seconden nodig. De bak schakelt vooral bij rustig gasgeven keurig, maar toch enigszins merkbaar over. Wie de kickdown intrapt voelt de schakelmomenten nog wat beter. Toch is de 106 Automaat een bijzonder plezierige auto. Vooral in stadsverkeer ben je menig grotere auto te vlug af. gesteld type auto rorte afstanden >ied wordt achterbank biedt ijke beenruimte, hoofdruimte er ook best mag wezen. Het dashboard is aardig van vormgeving. Het instrumentarium bestaat uit een snelheidsmeter, grote analoge klok, benzinemeter en een reeks controlelampjes. De 106 Green beschikt over vier afzonderlijk te richten uitstroomopeningen. De verwarming en ventilatie wordt bediend met een draaiknop en twee schuiven. Uiteraard komt de uitrusting met die van de bestaande 400 Tourer overeen, dus met centrale vergrendeling, elektrische ruitbediening en houten panelen in het interieur. voorwielophanging de klassieke McPherson veerpoten, die nu bevestigd zijn aan het nieuwe subframe. De achterwielophanging maakt gebruik van de zogenaamde twist-beam. De ophanging is twee keer zo stijf geworden, waardoor de achterveren 20 procent zachter konden worden afgestemd voor meer comfort. De nieuwe Fiesta rijdt bijzonder voorspelbaar en heeft een goed wegcontact. Alleen wil de achterwielophanging op oneffenheden nog wel wat klapperen. De auto komt comfortabel over, maar helt in bochten niet overdreven over. Het uitzicht rondom en de handelbaarheid zijn uitstekend, waardoor de auto zijn mannetje staat zowel in druk stadsverkeer als op hoge snelheden op de autobaan. Ford gaat de Fiesta 1.2 Studio verkopen voor net onder de f.24.000,=. Met zijn lengte van 3,56 meter is de 106 wat compacter dan zijn gemiddelde concurrenten, maar dat is in het drukke verkeer van vandaag eerder een voor- dan nadeel. De auto heeft een sterke merkidentiteit met zijn licht aflopende koplampen, (nep)grille met Peugeot-leeuw en de typisch gevormde achterlichten. Maar ook het profiel van deze driedeurs is zeer kenmerkend. De tankdop zit aan de rechter zijde tussen de achterruit en de achterklep, net zoals we bij de 205 en 306 gewend zijn. npleet uit, heeft een ittige interieuruitrusting en le gemakken .De 1.6 liter motor zorgt voor uitstekende prestaties en de automaat biedt natuurlijk veel gemak. Het gemiddelde brandstofverbruik blijft met 1 op 11 op een normaal niveau. Peugeot hangt aan de 106 Green Automaat een stevig prijskaartje van f.31.035,=. Dat is natuurlijk te begrijpen voor een auto die standaard lichtmetalen wielen, centrale vergrendeling, elektrische ruitbediening, stuurbekrachtiging en een schuifdak biedt. De Green 1.4i Om bij een aanrijding of sterk remmen het eventuele onderuitglijden te voorkomen, is de rand van de stoel extra stevig gemaakt. Een goede veiligheidsvoorziening, maar wie gewend is op de herkennen is aan onder meer de fraaie lichtmetalen velgen, getint glas, wisser achterop, een schuifdak, stootstrips op de flanken en meegespoten bumpers. Een vlot en tegelijk chique ogende auto in ons geval in een donker groene metaalkleur. Overigens kan de 106 ook als vijfdeurs worden besteld. De twee extra portieren geven een betere toegankelijkheid van de achterbank. Het interieur van de Green oogt compleet en verzorgd. Direct in het oog springt de vrolijke bekleding op de stoelen en deurpanelen. Zoals de typenaam al doet vermoeden is groen hier de basiskleur, gecombineerd met grijs en blauw. Ook de vloerbedekking is hierop afgestemd. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar Zetec-SE Technisch heeft Ford de Fiesta behoorlijk aangepakt. Allereerst vinden we in de kleinste telg van het merk de Zetec-SE-motor. Het gaat hier om een 1242 cc 16-klepper met een vermogen van 75 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 110 Nm bij 4000 tr/min. De prestaties zijn uitstekend. Zo haalt de 940 kg zware Fiesta een top van 170 km/u en trekt in 12,7 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Opvallend is de flinke trekkracht in vrijwel alle toerenregionen en de goede isolatie van het motorgeluid. Dit is voor een deel bereikt door de speciale motorophanging, een geoptimaliseerd luchtinlaatsysteem en een flexibele verbinding tussen uitlaat en spruitstuk. De motor Dinsdag 17 oktober ontving Wim van Os van uitgeverij Audax uit Gilze de sleutels van de eerste Nissan Almera uit handen van Fons Denissen. Dat de eerste Almera door Denissen aan Audax werd afgeleverd was zeker geen toeval. Al ruim 10 jaar levert de Tilburgse Nissan-dealer auto's aan het snel groeiende uitgeversconcern. "Toen ik eind juli door Fons Denissen in de gelegenheid gesteld werd om als een van de eerste mensen in Nederland de Almera in levende lijve te aanschouwen, was ik direct enthousiast", aldus W. van Os, die bij Audax wagenparkbeheerder is. Vooral de binnenruimte, de rijke uitrusting inclusief airco, de rijkwaliteiten en de hoge mate van betrouwbaarheid zijn doorslaggevend. Audax heeft de beschikking over 200 auto's, ruim de helft Nissan's van Denissen. Fons Denissen is ervan overtuigd dat de komende tijd vele Almera's de weg naar Audax zullen vinden. Daarnaast blijft voorlopig de bestaande Fiesta leverbaar in een speciale Classic- uitvoering met de 1.3 liter 60 pk motor. Deze auto moet immers de markt voorbereiden voor een nieuwe Ford die net onder de Fiesta in het programma zal komen. In 1996 verwacht Ford Nederland zo'n 11.000 Fiesta's te verkopen, waarvan 7.000 van het nieuwe model. De Rover 400 Tourer we enkele maanden geled de Nederlandse markt geïntroduceerd met een 1.6 liter 16-kleppenmotor. Op de Engelse markt zijn al langere tijd ook een 2 liter benzinekrachtbron en een turbodiesel leverbaar. Rover Nederland heeft beslc deze turbodiesel van origine in Nederland aanbieden. De auto zit betreft prijs net onder d vijftigduizend gulden en biedt het comfort van een krachtige en zuinige motor gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. bijrijdersstoel wat onderuit te zakken, krijgt een harde rand onder zijn of haar achterwerk. De Techno heeft stoelen die een nog betere zijlingse steun geven aan benen en lenden. De ruimte voorin is voor een auto van dit formaat keurig. Achterin is de beenruimte niet meer dan redelijk, terwijl de hoofdruimte net enkele centimeters te kort komt. De bagageruimte heeft een normale inhoud van 250 liter. Door de achterbank in een 60/40-verhoiïding neer te klappen kan dit tot 930 liter worden uitgebreid. Voordeelacties van Hyundai I De Nederlandse Hyundai- dealers gaan met drie voordeelacties de laatste maanden van het jaar in. Zo levert het merk gratis een automatische transmissie op de Excel met drie- of vijfdeurs carrosserie. Het gaat hier om de LS-uitvoering met een 1.5 liter 12-kleppenmotor en stuurbekrachtiging. De auto's kosten respectievelijk f.25.995,= en f.26.995,=. De klant krijgt de automaat cadeau. Wie liever geen automaat wil, kan bijvoor beeld kiezen voor een aantrekkelijke financiering met een jaar uitgestelde betaling. Dit betekent al snel een voordeel van zo'n tweeduizend gulden. Tot slot heeft Hyundai een aantal Sonata's die gratis worden voorzien van een LPG- installatie. De consumentenprijs van deze installatie bedraagt f.3.385,=. fePN-ll]

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23