Peugeot 106 Green automaat
f
Gemak dient de mens
Rover 400 Tourer
ook als turbodiesel
Denissen levert eerste
Nissan Almera aan Audax
Ford Fiesta 1996
ren
4
d
DE AUTOMAAT
V '1
Denissen
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 19 oktober 1995 - pagina 3
)95 pagina 2
es.
013-4563956
013-5288201
073-6430310
van
erdre
f
n
S
Vervolg van pagina 1
s
AUTOTEST
Lage Witsiebaan 78 - Tilburg - Tel. 013-634355
s
n
N
De Peugeot 106 heeft geen vliegende start gehad. Dat kwam omdat
vanaf het begin het modellenprogramma verre van compleet was.
maar ook omdat de auto in de schaduw van de 205 stond. Deze
achterstand heeft de kleinste Peugeot inmiddels volledig
ingehaald. Nieuw is de 1.6-variant met een drietraps automaat.
1993
1993
1993
.1993
1992
1992
.1992
1991
1991
1990
1990
1990
.1989
1989
.1989
1988
Korte wielbasis
De acceleratiekracht bij lage
d
n
it
j.
n
3-traps
De auto heeft voorin
voldoende
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
nUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG
e
)f
5t
comj
prettige ir
is van alk
voorzien. 1
571
n bij 3000 tr/min
mgte 3,565
1,59 meter
Classic
Verder heeft ook het onderstel
de nodige veranderingen
ondergaan. Zo heeft de
bieden toch een goede steun.
Bovendien moet ge
worden dat dit typ<
veelvuldig op kc
in stedelijk gebi
gebruikt. De c
een redelij
terwijl de
toerentallen is zeer
overtuigend, maar ook op de
snelweg weet de 106 zich
meer dan uitstekend te
handhaven. Kortom, het is een
goede allrounder met bij
uitstek de eigenschappen om
in het steeds drukker
wordende stadsverkeer goed
uit de voeten te kunnen.
Het uitzicht rondom is goed.
verd
sden op
noJicj', Vvui
exploitatie
beneden L
het ontwe
Japanse3
Ford in de
eerder snelle var
de V6-krachtbror
loten ook
i Peugeot-
l te gaan
-:t wat
de
De Green Automaat is zonder
twijfel één van de meest
prettig rijdende uitvoeringen
van de Peugeot 106. De motor
is pittig, de bak zorgt voor
extra gemak en de uitrusting
is zeer compleet. Alleen zou
het benzineverbruik wat
gunstiger mogen zijn.
Al bij al verdient de Peugeot
106 Green Automaat een hoog
cijfer. Hij ziet er leuk en
Technische gegevens:
Merk en type: Peugeot 106
Green Automaat
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1587 cc
Boring x slag: 78,5 x 82 mm
Vermogemgen: 90 pk bij 5600
tr/min
Koppel: 135 Nm'^
Afmetingen: lengte I
meter, breedte 1,59 r
Gewicht: 900 kg
Prestaties: topsnelheid 176
km/u
acceleratie 0-100 in 13,5 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,9
liter/100 km
bij 120 km/u 7,4 liter/100 km
stadsverkeer 9,4 liter/100 km
Prijs: f.31.035,-
Ook de brede C-stijl vormt
geen overdreven
belemmering. De bediening
gaat in alle gevallen licht, ook
mede dankzij de standaard
stuurbekrachtiging.
Natuurlijk biedt het
onafhankelijk geveerde
onderstel voldoende comfort.
De 106 mag dan wel een
relatief korte wielbasis
hebben, dat werkt absoluut
niet in zijn nadeel. Het is
duidelijk te merken dat het
een auto van Franse bodem
is.
Groen
De nieuwe automaatversie
wordt door Peugeot geleverd
in de zogenaamde Green-
uitvoering. Dat betekent dat
de auto aan de buitenkant te
met vijfbak kost f.27.940,=.
Ook is de automaat leverbaar
met de vijfdeurs carrosserie
voor f.32.035,=. Wellicht dat
Peugeot de automatische
versnellingsbak in de 106
populairder zou kunnen
maken als er voor een paar
duizend gulden minder een
kalere versie zou verschijnen.
heeft weinig onderhoud
nodig, wat natuurlijk de
tiekosten naar
i brengt. Ford riep bij
zerp de hulp in van het
Yamaha, die voor
i Verenigde Staten al
slle varianten van
de V6-krachtbronnen
ontwikkelde. Hét blijft in de
nieuwe Fiesta niet bij deze
1.25 liter alleen. Volgend jaar
verschijnt een 1.4 liter Zetec-
SE met een vermogen van 90
pk. Daarnaast levert Ford ook
een versie met de bestaande
1.3 liter motor van 60 pk, maar
deze komt vooralsnog niet
naar Nederland. Veelrijders
hebben wederom de
beschikking over de bekende
1.8 liter diesel voorzien van
een katalysator. Ook heeft
Ford de versnellingsbak van
de Fiesta gewijzigd, hebben
de aandrijfassen een gelijke
lengte gekregen voor minder
torsie en is de auto voorzien
van een nieuwe hydraulische
koppeling. Naast de
handgeschakelde vijfbak, is
de Fiesta ook weer leverbaar
met een CTX continu
variabele transmissie. De
bakgeluiden zijn merkbaar
teruggebracht. De CTX is
alleen te combineren met de
1.25 liter motor. De auto krijgt
dan standaard
stuurbekrachtiging.
opbergmogelijkheden in
onder meer de portierbakken,
een vakje in de console en het
dashboardkastje. De Green-
uitvoering biedt ook het
comfort van elektrisch
bediende portierruiten, bij de
driedeurs uitstelbare
achterzijruiten en centrale
vergrendeling met
afstandsbediening.
De bagageruimte heeft een
inhoud van 190 liter en dat is
niet overdreven. Toch kunnen
er heel wat boodschappen en
met name ook kratten in. De
achterbank is uiteraard
neerklapbaar, zodat het totale
volume uitkomt op 475 liter
(tot aan de ruiten). De derde
deur is redelijk breed en gaat
tot aan de bumper lopen. Toch
ligt de vloer van de
bagageruimte nog wat lager.
Peugeot koppelt de
automatische 3-traps
versnellingsbak aan een
relatief grote motor. Het gaat
hier om de 1.6 liter die we al
kennen uit bijvoorbeeld de
XSi. Bij deze snelle variant
levert de krachtbron meer dan
honderd pk. De automaat gaat
niet verder dan 90 pk bij 5600
tr/min en een behoorlijk
koppel van 135 Nm bij 3000
tr/min. Hierdoor worden door
de relatief lichte 106
uitstekende prestaties
neergezet. De auto haalt een
top van ruim 170 km/u en heeft
voor de acceleratie van 0 tot
100 km/u 13,5 seconden nodig.
De bak schakelt vooral bij
rustig gasgeven keurig, maar
toch enigszins merkbaar over.
Wie de kickdown intrapt voelt
de schakelmomenten nog wat
beter. Toch is de 106 Automaat
een bijzonder plezierige auto.
Vooral in stadsverkeer ben je
menig grotere auto te vlug af.
gesteld
type auto
rorte afstanden
>ied wordt
achterbank biedt
ijke beenruimte,
hoofdruimte er ook
best mag wezen. Het
dashboard is aardig van
vormgeving. Het
instrumentarium bestaat uit
een snelheidsmeter, grote
analoge klok, benzinemeter
en een reeks controlelampjes.
De 106 Green beschikt over
vier afzonderlijk te richten
uitstroomopeningen. De
verwarming en ventilatie
wordt bediend met een
draaiknop en twee schuiven.
Uiteraard komt de uitrusting
met die van de bestaande 400
Tourer overeen, dus met
centrale vergrendeling,
elektrische ruitbediening en
houten panelen in het
interieur.
voorwielophanging de
klassieke McPherson
veerpoten, die nu bevestigd
zijn aan het nieuwe subframe.
De achterwielophanging
maakt gebruik van de
zogenaamde twist-beam. De
ophanging is twee keer zo stijf
geworden, waardoor de
achterveren 20 procent
zachter konden worden
afgestemd voor meer comfort.
De nieuwe Fiesta rijdt
bijzonder voorspelbaar en
heeft een goed wegcontact.
Alleen wil de
achterwielophanging op
oneffenheden nog wel wat
klapperen.
De auto komt comfortabel
over, maar helt in bochten
niet overdreven over. Het
uitzicht rondom en de
handelbaarheid zijn
uitstekend, waardoor de auto
zijn mannetje staat zowel in
druk stadsverkeer als op hoge
snelheden op de autobaan.
Ford gaat de Fiesta 1.2 Studio
verkopen voor net onder de
f.24.000,=.
Met zijn lengte van 3,56 meter
is de 106 wat compacter dan
zijn gemiddelde
concurrenten, maar dat is in
het drukke verkeer van
vandaag eerder een voor- dan
nadeel. De auto heeft een
sterke merkidentiteit met zijn
licht aflopende koplampen,
(nep)grille met Peugeot-leeuw
en de typisch gevormde
achterlichten. Maar ook het
profiel van deze driedeurs is
zeer kenmerkend. De tankdop
zit aan de rechter zijde tussen
de achterruit en de
achterklep, net zoals we bij de
205 en 306 gewend zijn.
npleet uit, heeft een
ittige interieuruitrusting en
le gemakken
.De 1.6 liter motor
zorgt voor uitstekende
prestaties en de automaat
biedt natuurlijk veel gemak.
Het gemiddelde
brandstofverbruik blijft met 1
op 11 op een normaal niveau.
Peugeot hangt aan de 106
Green Automaat een stevig
prijskaartje van f.31.035,=. Dat
is natuurlijk te begrijpen voor
een auto die standaard
lichtmetalen wielen, centrale
vergrendeling, elektrische
ruitbediening,
stuurbekrachtiging en een
schuifdak biedt. De Green 1.4i
Om bij een aanrijding of sterk
remmen het eventuele
onderuitglijden te voorkomen,
is de rand van de stoel extra
stevig gemaakt. Een goede
veiligheidsvoorziening, maar
wie gewend is op de
herkennen is aan onder meer
de fraaie lichtmetalen velgen,
getint glas, wisser achterop,
een schuifdak, stootstrips op
de flanken en meegespoten
bumpers. Een vlot en tegelijk
chique ogende auto in ons
geval in een donker groene
metaalkleur. Overigens kan
de 106 ook als vijfdeurs
worden besteld. De twee extra
portieren geven een betere
toegankelijkheid van de
achterbank.
Het interieur van de Green
oogt compleet en verzorgd.
Direct in het oog springt de
vrolijke bekleding op de
stoelen en deurpanelen. Zoals
de typenaam al doet
vermoeden is groen hier de
basiskleur, gecombineerd
met grijs en blauw. Ook de
vloerbedekking is hierop
afgestemd. De stoelen zijn
niet overdreven groot, maar
Zetec-SE
Technisch heeft Ford de
Fiesta behoorlijk aangepakt.
Allereerst vinden we in de
kleinste telg van het merk de
Zetec-SE-motor. Het gaat hier
om een 1242 cc 16-klepper met
een vermogen van 75 pk bij
5200 tr/min en een koppel van
110 Nm bij 4000 tr/min. De
prestaties zijn uitstekend. Zo
haalt de 940 kg zware Fiesta
een top van 170 km/u en trekt
in 12,7 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u.
Opvallend is de flinke
trekkracht in vrijwel alle
toerenregionen en de goede
isolatie van het motorgeluid.
Dit is voor een deel bereikt
door de speciale
motorophanging, een
geoptimaliseerd
luchtinlaatsysteem en een
flexibele verbinding tussen
uitlaat en spruitstuk. De motor
Dinsdag 17 oktober ontving Wim van Os
van uitgeverij Audax uit Gilze de sleutels
van de eerste Nissan Almera uit handen
van Fons Denissen. Dat de eerste Almera
door Denissen aan Audax werd
afgeleverd was zeker geen toeval. Al ruim
10 jaar levert de Tilburgse Nissan-dealer
auto's aan het snel groeiende
uitgeversconcern.
"Toen ik eind juli door Fons Denissen in de
gelegenheid gesteld werd om als een van
de eerste mensen in Nederland de Almera
in levende lijve te aanschouwen, was ik
direct enthousiast", aldus W. van Os, die
bij Audax wagenparkbeheerder is.
Vooral de binnenruimte, de rijke
uitrusting inclusief airco, de rijkwaliteiten
en de hoge mate van betrouwbaarheid
zijn doorslaggevend. Audax heeft de
beschikking over 200 auto's, ruim de helft
Nissan's van Denissen. Fons Denissen is
ervan overtuigd dat de komende tijd vele
Almera's de weg naar Audax zullen
vinden.
Daarnaast blijft voorlopig de
bestaande Fiesta leverbaar in
een speciale Classic-
uitvoering met de 1.3 liter 60
pk motor. Deze auto moet
immers de markt
voorbereiden voor een nieuwe
Ford die net onder de Fiesta in
het programma zal komen. In
1996 verwacht Ford Nederland
zo'n 11.000 Fiesta's te
verkopen, waarvan 7.000 van
het nieuwe model.
De Rover 400 Tourer we
enkele maanden geled
de Nederlandse markt
geïntroduceerd met een 1.6
liter 16-kleppenmotor. Op de
Engelse markt zijn al langere
tijd ook een 2 liter
benzinekrachtbron en een
turbodiesel leverbaar. Rover
Nederland heeft beslc
deze turbodiesel van
origine in Nederland
aanbieden. De auto zit
betreft prijs net onder d
vijftigduizend gulden en biedt
het comfort van een krachtige
en zuinige motor gekoppeld
aan een handgeschakelde
vijfbak.
bijrijdersstoel wat onderuit te
zakken, krijgt een harde rand
onder zijn of haar achterwerk.
De Techno heeft stoelen die
een nog betere zijlingse steun
geven aan benen en lenden.
De ruimte voorin is voor een
auto van dit formaat keurig.
Achterin is de beenruimte niet
meer dan redelijk, terwijl de
hoofdruimte net enkele
centimeters te kort komt. De
bagageruimte heeft een
normale inhoud van 250 liter.
Door de achterbank in een
60/40-verhoiïding neer te
klappen kan dit tot 930 liter
worden uitgebreid.
Voordeelacties
van Hyundai
I De Nederlandse Hyundai-
dealers gaan met drie
voordeelacties de laatste
maanden van het jaar in.
Zo levert het merk gratis een
automatische transmissie op
de Excel met drie- of vijfdeurs
carrosserie. Het gaat hier om
de LS-uitvoering met een 1.5
liter 12-kleppenmotor en
stuurbekrachtiging. De auto's
kosten respectievelijk
f.25.995,= en f.26.995,=. De
klant krijgt de automaat
cadeau. Wie liever geen
automaat wil, kan bijvoor
beeld kiezen voor een
aantrekkelijke financiering
met een jaar uitgestelde
betaling. Dit betekent al snel
een voordeel van zo'n
tweeduizend gulden. Tot slot
heeft Hyundai een aantal
Sonata's die gratis worden
voorzien van een LPG-
installatie. De
consumentenprijs van deze
installatie bedraagt f.3.385,=.
fePN-ll]