Honda Civic I 1 I I I Uitrusting Suzuki Swift op niveau UT H W Technische hoogstandjes BS Vijftig jaar General Motors in Nederland General Motors diversen F 3 I DE NIEUWE CIVIC staat bij ons in de showroom Rijbewijsbezii HONDA 950,-1 Tien miljoen auto's van Seat URG |'L - DE AUTOMAAT - Donderdag 12 oktober 1995 - pagina 7 35 pagina 6 DETILBURGSE KOERIER ivic t ;val. '90 w'90 .'95 st., lijk Ier arop iniet .1991 .1993 .1992 Goirkestraat 144a Tilburg 013-5430700 Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk, 013-5215959 .1990 .1986 .1987 .1988 5WI, in de Ope Auto Oisterwijk B.V. U HONDA Auto Accent B.V. |d - Reparatie GARANTIE cel WE AUTO'S MTIE Auto’s J, 013-682001 even tot 1 wachten. -versie Monte t succesvol. 357172 De ien 987 989 989 989 992 991 989 991 988 988 990 991 987 |...„....'.....1988 hoger an top acceleratie in )eze motor is tienmilje werd in 1950 c in 1953 de eer band liep. De tien milje werd een Toledo TDi di Z.K.H. Prins Felipe Asturias persoonlijk var montageband werd gere immer 10.000.001 leverbaar. De prijslijst begint met de 1.0 GA voor f. 18.995,=. De Spirit biedt een aantal zaken meer en kost f. 19.495,=. Vanaf de 1.0 Passat Variant Edition Arrive ire bekleding, LPG o.b., schuif dak, 1993 ,32.750,- Waalhaven in Rotterdam in gebruik genomen, nodig om de groei van het bedrijf op to vangen. Sinds 1969 bezet Opel de eerste plaats op de abruikt, ..euraan o. De we gewend dik in Nederlandse markt, een feit dat onlosmakelijk met het ip te succes van General Motors Opel Nederland, tegenwoordig Opel Nederland, is U bent van harte welkom bij Swift was in 1994 de >chte Japanse auto Ise markt. Om erdedigen srk een >del. Met verbonden. In vijftig jaar tijd verkocht het bedrijf in ons land bijna 2,5 miljoen voer tuigen, waarvan ruim 2,2 miljoen Opeis. De Spaanse Volkswagen dochter Seat produceerde op 26 september jl. haar joenste auto. Seat I opgericht, terwijl aerste auto van de De tien miljoenste Toledo TDi die door van in de itageband werd gereden. Nummer 10.000.001 werd vervolgens verloot onder het personeel, terwijl 10.000.002 aan het Rode Kruis werd geschonken. Cac empL elke Presidei delega mogel Tarastc hele 1996-serie van de Swift komen we gewijzigde bekledingsstoffen tegen. De vijfdeurs is overigens tien centimeter langer dan de driedeurs. Deze extra ruimte komt volledig ten goede aan de achterpassagiers. De meest sportieve Swift is de GTi met een 1.3 liter 16- kleppenmotor van 101 pk. i auto is onder meer voorzie van elektrisch bediende portierruiten, elektrisch verstelbare buitenspiegels, toerenteller, sportstoelen, mistlampen, meegespoten bumpers, zijskirts, achterspoiler, getint glas en een uitlaatsierstuk. Liefhebbers voor deze GTi zullen echter nog e december moeten Lichtopbrengst Borduurden de laatste twee of drie Civic's duidelijk op elkaar voort, de nieuwste variant is een andere auto geworden. Toch gebruikt Honda voor 43% onderdelen die al op de bestaande versies VTEC-krachtbron In de nieuwe Civic zijn vier verschillende motoren leverbaar, die vrijwel allemaal 'nieuw' worden genoemd, maar in principe dóórontwikkelingen zijn van bestaande krachtbronnen. De 1.4 liter 16-klepper van 75 pk zit in het basismodel. Deze motor haalt een koppel van 110 Nm bij 3000 tr/min. De prestaties zijn niet overdreven met een top van 165 km/u en sprintje van 0 tot 100 in 13,9 seconden. Daarnaast is er ook een 1.4i S die het door kleine wijzigingen brengt tot 90 pk en een koppel van 124 Nm bij Continu Variabel Een unieke combinatie biedt echter de Civic 1.6i LS. Deze iets grotere zuinige VTEC- motor levert net als de 1.5 115 pk en komt met 144 Nm tot een fractioneel hoger koppel. Honda brengt deze motor alleen met een continu variabele transmissie (CVT), Alle andere versies zijn direct GLS komen we de standaard leverbaar. airbag tegen: f.20.995,=. De GTi komt op f.29.995,=. De sedan kost f.25.495,= terwijl de 5-deurs start als 1.0 GC voor f.20.995,=. De Chevrolet Lumina sedan en de coupé-t Carlo zijn in de Verenigde Staten uiterst succesvoi. Inmiddels zijn er al 250.000 exemplaren van verkocht. Daardoor is deze Chevrolet modelreeks gestegen naar de vijfde plaats op de verkoopranglijst in de VS. Volgens de Wall Street Journal verkoopt Opel in Japan meer auto's dan oorspronkelijk werd gepland. Er worden in Japan zo'n 46% meer Opeis verkocht dan verwacht. Als belangrijke redenen voor dit succes wordt aangedragen: het rechtse stuur, de standaard airbag, de redelijke prijs en de Europese uitstraling. Meer dan driekwart van de Amerikaanse automobilisten zou van slag zijn als ze maar een dag per week niet de beschikking zou hebben over de auto. Auto's zijn zelfs zo belangrijk dat maar liefst een derde van de ondervragers noodzakelijk onderhoud uitstelt omdat de auto niet kan worden gemist. De meeste Amerikanen geven er de voorkeur aan de telefoon af te laten sluiten (60%), het kopje koffie 's ochtends te missen (73%) of geen TV (71%) dan de auto een dag per week te missen. Onlangs liep de 1-miljoenste auto van de band, die in de Hamtranck fabriek is gebouwd. Het betrof hier een Cadillac Seville STS. In deze fabriek vinden 4200 mensen smplooi, die met elkaar de Cadillac personenwagens in elkaar zetten. Onder aanvoering van Louis Hughes, J ant International Operations, bracht een GM- agatie onlangs een bezoek aan Rusland om de elijkheid te bespreken van een joint venture in otan voor de produktie van de Chevrolet Blazer. lichthoogte en timing van de kleppen versteld, waardoor het maximale vermogen wordt behaald bij 7600 tr/min. Ook het maximale koppel van 153 Nm is pas bij 7000 tr/min volledig beschikbaar. Dat maakt deze VTi alleen geschikt voor mensen die altijd het onderste uit de kan willen, maar daarvoor wel bereid zijn te werken. Wie immers bij normale toerentallen overschakelt zal nooit in het specifieke werkingsgebied van dit VTEC-systeem komen. Recent introduceerde Honda een vijfdeurs Civic geproduceerd in het Engelse Swindon. Ook nog niet al te lange tijd geleden werd het programma uitgebreid met de Civic Coupé uit Amerika, maar de 3- en 4-deurs blijven uit Japan komen. Dat de drie deurs hierbij verreweg het meest belangrijk is, blijkt uit het feit dat men van alle Civic's slechts 9% als sedan verwacht te verkopen. Vrijwel direct na de Tweede Wereldoorlog ging General Motors, afkomstig uit de Verenigde Staten, met haar activiteiten in Nederland van start. Aanvankelijk werd domicilie gekozen in een villa in Rotterdam in het havengebied. Dat kwam prima uit omdat alle auto's uit de VS, Duitsland en Engeland per schip ons land binnen kwamen. Als eerste werden de bekende GMC-trucks afkomstig uit Amerikaanse legervoorraden in Nederland aan de man gebracht. Zo'n vijfduizend stuks vonden hun weg naar burgerklanten, of veelal bedrijven. De Nederlandse dealers gaven om begrijpelijke redenen in het begin voorkeur aan auto's van het Erigelse Vauxhall en de Amerikaanse GM merken, maar enkele jaren later groeide ook het aandeel van het Duitse Opel. De Nederlandse GM-vestiging viel in die tijd nog onder GM Continental in België. In september 1958 werd een groot pand aan de grotere lichtopbrengst. De grille behoort inmiddels tot de bepac Honda family-look en zal weldra ook op andere modellen worden doorgevoerd. Natuurlijk vinden we in de nieuwe Civic stijlkenmerken van andere auto's, maar ondanks een vleugje Baleno, Fiesta en Polo is de nieuwe Civic driedeurs in het Honda-programma toch een vernieuwende verschijning. Sedans zijn in de middenklasse niet zo populair. Voor een deel is dat te danken aan het feit dat ze prijstechnisch vaak erg dicht bij auto's uit de hogere middenklasse liggen. De nieuwe Civic sedan heeft dezelfde opvallende neuspartij als de 3-deurs, maar is aan de achterzijde zeer behoudend van lijn. De auto ziet er keurig, maar zeker niet fantasievol uit en het is dan ook niet vreemd dat Honda zelf van dit model niet al te veel verwacht. Voorstoelen Het zijn vooral de veranderde eisen die de Japanse koper van een middenklasser stelt, die de vormgeving van de Je kunt de klok erop gelijk zetten. Honda introduceert iedere vier jaar een nieuwe Civic, al is dit schema door de globalisering van de produktie bij dit Japanse merk enigszins in de war geraakt. De nieuwe 3-deurs Civic die in november zijn opwachting maakt en de 4-deurs sedan die vanaf januari bij de dealer staat, behoren tot de zesde generatie Japanse Honda's in de middenklasse. versnellingsbak. Het is alleen zo jammer dat Honda de CVT koppelt aan een zeer rijke uitrusting, waardoor deze variant erg duur zal worden. Alle versies van de Civic hebben een relatief stugge afvering en behouden daardoor hun sportieve rijgedrag. De double wishbone ophanging rondom mag als vanzelfsprekend worden gezien. De sedan kent een beperkt leveringsprogram™ kiezen uit een 1.4*~, LS en de VTi. In alle zijn de VTi en de 1.6 - alleen op bestellir leverbaar. Honda verklapt alleen dat de basis 1.4i ond« de f.30.000,= gaat beginnen. Maar dan koopt men wel een auto zonder wieldoppen, stuurbekrachtiging, pollenfilter en ABS, waarop een groot aantal opties niet mogelijk zijn. of de vijfdeurs worden toegepast. Zowel de driedeurs als sedan hebben een wielbasis van 2,62 meter. Hierdoor is met name de binnenruimte van de driedeurs enorm toegenomen. Gelukkig heeft Honda afscheid genomen van de ronduit onhandige achterklepconstructie. De nieuweling heeft weer gewoon een grote derde deur, die de praktische mogelijkheden enorm vergroot. Het profiel van de auto is veel Europeser dan van zijn voorganger, maar valt niet enorm op. Wel in het oog springen de enorme koplampunits waarin ook de richtingaanwijzers zijn opgenomen. De lampen bieden een aanzienlijk Hoewel er verhoudingsgewijs meer mannen dan vrouwen een rijbewijs bezitten, heeft de laatste jaren een duidelijke inhaalslag plaatsgevonden. Op dit moment bezit 60 procent van de Nederlanders een rijbewijs. Als jongeren beneden del 18 jaar niet worden meegerekend, bedraagt dit percentage zelfs 78 procent. Bijna tweederde van alle jongeren behaalt voor het vijfentwintigste levensjaar het rijbewijs. Daarboven neemt het bezit nog verder toe. Ongevteer 90 procent van alle vrouwen en 92 procent van alle mannen in de leeftijd tussen 25 en 40 jaar is in het bezit Van het rijbewijs B(E). Toch bestaat er een flinke discrepantie tussen het aantal rijbewijsbezitters en het actieve wagenpark. Er zijn immers 9,1 miljoen rijbewijshouders die tezamen 5,5 miljoen auto's bezitten. (Bron: RAI) 4500 tr/min. Dit brengt de Civic ineens tot een fors h prestatieniveau zoals eer. van 177 km/u en c 10,8 seconden. De ook te koppelen aan een viertraps automaat. Daarboven vinden we de 1.5 liter VTEC-krachtbron, die ten opzichte van zijn voorganger nog verder is verfijnd. Het vermogen is van 90 pk toegenomen tot 115 pk en het koppel van 138 Nm bij 5200 tr/min is zeer bevredigend. De auto zet keurige prestaties neer: 188 km/u, 0-100 in 10,2 seconden en dat bij een gunstig gemiddeld verbruik. Eigenlijk is deze motorvariant gekoppeld aan een keurige uitrusting het meest aan te raden. Helemaal aan de top staat de uit de vorige serie bekende VTi met een 160 pk VTEC-motor uitsluitend gericht op sportiviteit. Vanaf 5300 tr/min wordt de De Suzuki best verkocht op de Nederlands deze positie te vei presenteert het mer gewijzigd 1996-mode name op het gebied veiligheid is er het nodige veranderd. Zo hebben voortaan alle types verstevigingsbalken in de portieren om bij een zijdelingse aanrijding een betere bescherming te bieden. Daarnaast levert Suzuki in alle uitvoeringen met uitzondering van de 3- deurs GA en Spirit standaard een airbag opgenomen in het stuurwiel. Vanaf f.20.995,= levert het merk dan ook de 'goedkoopste auto met standaard airbag'. Verder krijgen alle 1.3 liter varianten met uitzondering van de 5- deurs GC stuurbekrachtiging ter verhoging van het bedieningsgemak. Het leveringsprogramma van de Swift bestaat uit vijf versies met drie deuren, drie met vijf portieren en één sedan. De 3 cilinder 1.0 liter motor van 53 pk heeft het zogenaamde Direct Acting Valve System gekregen, waardoor de inlaatkleppen nog preciezer worden bediend. Dit systeem komt onder meer de brandstofconsumptie ten goede. De 1.0 liter motor drijft de voorwielen aan via een handgeschakelde vijfbak, maar kan ook tegen meerprijs als automaat worden geleverd. De 1.3 liter van 68 pk vinden we in de 3-deurs GLS, vijfdeurs GC en GX en in de sedan. Ook hier is de optie van een automatische transmissie mogelijk. In de die helemaal in eigen huis werd ontwikkeld. Alleen de gepatenteerde schakel-duw- band wordt nog in Tilburg van Van Doorne's Transmissie gekocht. De bak is volledig elektronisch geregeld en dat was bij de bestaande systemen nog niet het geval. Wie wegrijdt met de Civic CVT merkt direkt hoe mooi de motor oppakt, zonder overdreven veel toeren te maken. Doordat alle uitvoeringen ingrijpend geïsoleerd zijn, dringen geluiden van motor en banden nauwelijks tot het interieur door. Dus ook bij hoge toeren blijft het in de auto zeer stil. Verder herinneren we ons van alle CVT's het hoge fluittoontje, maar dat hebben ze bij Honda vrijwel volledig weten weg te werken. Dit maakt de Civic CVT absoluut tot de fijnste auto met dit type nieuwe Civic hebben bepaald. Tot voor kort zocht men een sportieve uitstraling met leuke, maar minder praktische details en werd de achterbank vrijwel nooit gebruikt. De huidige generatie jonge Japanners zoekt praktische bruikbaarheid en interieurruimte gecombineerd met een vleug sportiviteit. Vandaar dat deze Civic nu een gewone achterklep heeft. Maar omdat de wielbasis langer is en de auto ook in andere richtingen is gegroeid, is de binnenruimte enorm vergroot. Verder is de instap lang niet meer zo laag. Achterpassagiers hebben aanzienlijk meer been- en hoofdruimte, zodat nu van een echte gezinsauto kan worden gesproken. Het is alleen zo jammer dat de voorstoelen na het vooroverklappen nooit en te nimmer in de van te voren ingestelde stand terugkomen. Het dashboard is zeer zakelijk van vormgeving. Het instrumentarium is compleet, het vierspakige stuurwiel heeft alleen bij de twee duurste varianten een airbag en op de brede middenconsole zitten alle bekende onderdelen zoals de radio, digitale klok, uitstroomopeningen en de bediening van de verwarming. De auto heeft verder portiervakken, een vakje in de console en een dashboardkastje. Afhankelijk van de uitvoering worden verschillende bekledingsstoffen gel die gelukkig wat kleu het interieur geven. D afwerking is zoals wc zijn van Honda weer i orde. amma. Er is te .4iS, een 1.5i Te gevallen .6 CVT ing i verkk 10.000.000 J986- S 1988 1984 1987 1987 1987 1987 1987 1987 1988 1989 1989 1990 1990 1992 1991 1991 BOVK

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 29