Honda Civic
I
1
I
I
I
Uitrusting Suzuki Swift op niveau
UT
H
W
Technische hoogstandjes
BS
Vijftig jaar General Motors in Nederland
General Motors
diversen
F 3
I
DE NIEUWE CIVIC
staat bij ons in de showroom
Rijbewijsbezii
HONDA
950,-1
Tien miljoen
auto's van Seat
URG
|'L
-
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 oktober 1995 - pagina 7
35 pagina 6
DETILBURGSE KOERIER
ivic
t
;val.
'90
w'90
.'95
st.,
lijk
Ier
arop
iniet
.1991
.1993
.1992
Goirkestraat 144a Tilburg 013-5430700
Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk, 013-5215959
.1990
.1986
.1987
.1988
5WI,
in de
Ope
Auto Oisterwijk B.V. U HONDA Auto Accent B.V.
|d - Reparatie
GARANTIE
cel
WE AUTO'S
MTIE
Auto’s
J, 013-682001
even tot
1 wachten.
-versie Monte
t succesvol.
357172
De
ien
987
989
989
989
992
991
989
991
988
988
990
991
987
|...„....'.....1988
hoger
an top
acceleratie in
)eze motor is
tienmilje
werd in 1950 c
in 1953 de eer
band liep. De tien milje
werd een Toledo TDi di
Z.K.H. Prins Felipe
Asturias persoonlijk var
montageband werd gere
immer 10.000.001
leverbaar.
De prijslijst begint met de 1.0
GA voor f. 18.995,=. De Spirit
biedt een aantal zaken meer
en kost f. 19.495,=. Vanaf de 1.0
Passat Variant
Edition Arrive
ire bekleding, LPG o.b.,
schuif dak, 1993
,32.750,-
Waalhaven in Rotterdam in
gebruik genomen, nodig om
de groei van het bedrijf op to
vangen. Sinds 1969 bezet Opel
de eerste plaats op de
abruikt,
..euraan
o. De
we gewend
dik in
Nederlandse markt, een feit
dat onlosmakelijk met het
ip te succes van General Motors
Opel Nederland, tegenwoordig
Opel Nederland, is
U bent van harte welkom bij
Swift was in 1994 de
>chte Japanse auto
Ise markt. Om
erdedigen
srk een
>del. Met
verbonden. In vijftig jaar tijd
verkocht het bedrijf in ons
land bijna 2,5 miljoen voer
tuigen, waarvan ruim 2,2
miljoen Opeis.
De Spaanse Volkswagen
dochter Seat produceerde op
26 september jl. haar
joenste auto. Seat
I opgericht, terwijl
aerste auto van de
De tien miljoenste
Toledo TDi die door
van
in de
itageband werd gereden.
Nummer 10.000.001 werd
vervolgens verloot onder het
personeel, terwijl 10.000.002
aan het Rode Kruis werd
geschonken.
Cac
empL
elke
Presidei
delega
mogel
Tarastc
hele 1996-serie van de Swift
komen we gewijzigde
bekledingsstoffen tegen. De
vijfdeurs is overigens tien
centimeter langer dan de
driedeurs. Deze extra ruimte
komt volledig ten goede aan
de achterpassagiers. De
meest sportieve Swift is de
GTi met een 1.3 liter 16-
kleppenmotor van 101 pk. i
auto is onder meer voorzie
van elektrisch bediende
portierruiten, elektrisch
verstelbare buitenspiegels,
toerenteller, sportstoelen,
mistlampen, meegespoten
bumpers, zijskirts,
achterspoiler, getint glas en
een uitlaatsierstuk.
Liefhebbers voor deze GTi
zullen echter nog e
december moeten
Lichtopbrengst
Borduurden de laatste twee of
drie Civic's duidelijk op
elkaar voort, de nieuwste
variant is een andere auto
geworden. Toch gebruikt
Honda voor 43% onderdelen
die al op de bestaande versies
VTEC-krachtbron
In de nieuwe Civic zijn vier
verschillende motoren
leverbaar, die vrijwel
allemaal 'nieuw' worden
genoemd, maar in principe
dóórontwikkelingen zijn van
bestaande krachtbronnen. De
1.4 liter 16-klepper van 75 pk
zit in het basismodel. Deze
motor haalt een koppel van
110 Nm bij 3000 tr/min. De
prestaties zijn niet overdreven
met een top van 165 km/u en
sprintje van 0 tot 100 in 13,9
seconden. Daarnaast is er ook
een 1.4i S die het door kleine
wijzigingen brengt tot 90 pk
en een koppel van 124 Nm bij
Continu Variabel
Een unieke combinatie biedt
echter de Civic 1.6i LS. Deze
iets grotere zuinige VTEC-
motor levert net als de 1.5 115
pk en komt met 144 Nm tot een
fractioneel hoger koppel.
Honda brengt deze motor
alleen met een continu
variabele transmissie (CVT),
Alle andere versies zijn direct GLS komen we de standaard
leverbaar. airbag tegen: f.20.995,=.
De GTi komt op f.29.995,=.
De sedan kost f.25.495,= terwijl
de 5-deurs start als 1.0 GC
voor f.20.995,=.
De Chevrolet Lumina sedan en de coupé-t
Carlo zijn in de Verenigde Staten uiterst succesvoi.
Inmiddels zijn er al 250.000 exemplaren van verkocht.
Daardoor is deze Chevrolet modelreeks gestegen naar de
vijfde plaats op de verkoopranglijst in de VS.
Volgens de Wall Street Journal verkoopt Opel in Japan
meer auto's dan oorspronkelijk werd gepland. Er worden
in Japan zo'n 46% meer Opeis verkocht dan verwacht. Als
belangrijke redenen voor dit succes wordt aangedragen:
het rechtse stuur, de standaard airbag, de redelijke prijs
en de Europese uitstraling.
Meer dan driekwart van de Amerikaanse automobilisten
zou van slag zijn als ze maar een dag per week niet de
beschikking zou hebben over de auto. Auto's zijn zelfs zo
belangrijk dat maar liefst een derde van de ondervragers
noodzakelijk onderhoud uitstelt omdat de auto niet kan
worden gemist. De meeste Amerikanen geven er de
voorkeur aan de telefoon af te laten sluiten (60%), het
kopje koffie 's ochtends te missen (73%) of geen TV (71%)
dan de auto een dag per week te missen.
Onlangs liep de 1-miljoenste auto van de band, die in de
Hamtranck fabriek is gebouwd. Het betrof hier een
Cadillac Seville STS. In deze fabriek vinden 4200 mensen
smplooi, die met elkaar de Cadillac personenwagens in
elkaar zetten. Onder aanvoering van Louis Hughes,
J ant International Operations, bracht een GM-
agatie onlangs een bezoek aan Rusland om de
elijkheid te bespreken van een joint venture in
otan voor de produktie van de Chevrolet Blazer.
lichthoogte en timing van de
kleppen versteld, waardoor
het maximale vermogen
wordt behaald bij 7600 tr/min.
Ook het maximale koppel van
153 Nm is pas bij 7000 tr/min
volledig beschikbaar. Dat
maakt deze VTi alleen
geschikt voor mensen die
altijd het onderste uit de kan
willen, maar daarvoor wel
bereid zijn te werken. Wie
immers bij normale
toerentallen overschakelt zal
nooit in het specifieke
werkingsgebied van dit
VTEC-systeem komen.
Recent introduceerde Honda
een vijfdeurs Civic
geproduceerd in het Engelse
Swindon. Ook nog niet al te
lange tijd geleden werd het
programma uitgebreid met de
Civic Coupé uit Amerika,
maar de 3- en 4-deurs blijven
uit Japan komen. Dat de drie
deurs hierbij verreweg het
meest belangrijk is, blijkt uit
het feit dat men van alle
Civic's slechts 9% als sedan
verwacht te verkopen.
Vrijwel direct na de Tweede
Wereldoorlog ging General
Motors, afkomstig uit de
Verenigde Staten, met haar
activiteiten in Nederland van
start. Aanvankelijk werd
domicilie gekozen in een villa
in Rotterdam in het
havengebied. Dat kwam
prima uit omdat alle auto's uit
de VS, Duitsland en Engeland
per schip ons land binnen
kwamen. Als eerste werden
de bekende GMC-trucks
afkomstig uit Amerikaanse
legervoorraden in Nederland
aan de man gebracht. Zo'n
vijfduizend stuks vonden hun
weg naar burgerklanten, of
veelal bedrijven. De
Nederlandse dealers gaven
om begrijpelijke redenen in
het begin voorkeur aan auto's
van het Erigelse Vauxhall en
de Amerikaanse GM merken,
maar enkele jaren later
groeide ook het aandeel van
het Duitse Opel. De
Nederlandse GM-vestiging
viel in die tijd nog onder GM
Continental in België. In
september 1958 werd een
groot pand aan de
grotere lichtopbrengst. De
grille behoort inmiddels tot de bepac
Honda family-look en zal
weldra ook op andere
modellen worden
doorgevoerd. Natuurlijk
vinden we in de nieuwe Civic
stijlkenmerken van andere
auto's, maar ondanks een
vleugje Baleno, Fiesta en Polo
is de nieuwe Civic driedeurs
in het Honda-programma toch
een vernieuwende
verschijning. Sedans zijn in
de middenklasse niet zo
populair. Voor een deel is dat
te danken aan het feit dat ze
prijstechnisch vaak erg dicht
bij auto's uit de hogere
middenklasse liggen. De
nieuwe Civic sedan heeft
dezelfde opvallende
neuspartij als de 3-deurs,
maar is aan de achterzijde
zeer behoudend van lijn. De
auto ziet er keurig, maar zeker
niet fantasievol uit en het is
dan ook niet vreemd dat
Honda zelf van dit model niet
al te veel verwacht.
Voorstoelen
Het zijn vooral de veranderde
eisen die de Japanse koper
van een middenklasser stelt,
die de vormgeving van de
Je kunt de klok erop gelijk zetten. Honda
introduceert iedere vier jaar een nieuwe Civic, al is
dit schema door de globalisering van de produktie
bij dit Japanse merk enigszins in de war geraakt.
De nieuwe 3-deurs Civic die in november zijn
opwachting maakt en de 4-deurs sedan die vanaf
januari bij de dealer staat, behoren tot de zesde
generatie Japanse Honda's in de middenklasse.
versnellingsbak. Het is alleen
zo jammer dat Honda de CVT
koppelt aan een zeer rijke
uitrusting, waardoor deze
variant erg duur zal worden.
Alle versies van de Civic
hebben een relatief stugge
afvering en behouden
daardoor hun sportieve
rijgedrag. De double
wishbone ophanging rondom
mag als vanzelfsprekend
worden gezien. De sedan kent
een beperkt
leveringsprogram™
kiezen uit een 1.4*~,
LS en de VTi. In alle
zijn de VTi en de 1.6 -
alleen op bestellir
leverbaar. Honda verklapt
alleen dat de basis 1.4i ond«
de f.30.000,= gaat beginnen.
Maar dan koopt men wel een
auto zonder wieldoppen,
stuurbekrachtiging,
pollenfilter en ABS, waarop
een groot aantal opties niet
mogelijk zijn.
of de vijfdeurs worden
toegepast. Zowel de driedeurs
als sedan hebben een
wielbasis van 2,62 meter.
Hierdoor is met name de
binnenruimte van de
driedeurs enorm toegenomen.
Gelukkig heeft Honda
afscheid genomen van de
ronduit onhandige
achterklepconstructie. De
nieuweling heeft weer
gewoon een grote derde deur,
die de praktische
mogelijkheden enorm
vergroot. Het profiel van de
auto is veel Europeser dan
van zijn voorganger, maar
valt niet enorm op. Wel in het
oog springen de enorme
koplampunits waarin ook de
richtingaanwijzers zijn
opgenomen. De lampen
bieden een aanzienlijk
Hoewel er verhoudingsgewijs meer mannen dan vrouwen
een rijbewijs bezitten, heeft de laatste jaren een
duidelijke inhaalslag plaatsgevonden. Op dit moment
bezit 60 procent van de Nederlanders een rijbewijs. Als
jongeren beneden del 18 jaar niet worden meegerekend,
bedraagt dit percentage zelfs 78 procent. Bijna tweederde
van alle jongeren behaalt voor het vijfentwintigste
levensjaar het rijbewijs. Daarboven neemt het bezit nog
verder toe. Ongevteer 90 procent van alle vrouwen en 92
procent van alle mannen in de leeftijd tussen 25 en 40 jaar
is in het bezit Van het rijbewijs B(E). Toch bestaat er een
flinke discrepantie tussen het aantal rijbewijsbezitters en
het actieve wagenpark. Er zijn immers 9,1 miljoen
rijbewijshouders die tezamen 5,5 miljoen auto's bezitten.
(Bron: RAI)
4500 tr/min. Dit brengt de
Civic ineens tot een fors h
prestatieniveau zoals eer.
van 177 km/u en c
10,8 seconden. De
ook te koppelen aan een
viertraps automaat.
Daarboven vinden we de 1.5
liter VTEC-krachtbron, die ten
opzichte van zijn voorganger
nog verder is verfijnd. Het
vermogen is van 90 pk
toegenomen tot 115 pk en het
koppel van 138 Nm bij 5200
tr/min is zeer bevredigend. De
auto zet keurige prestaties
neer: 188 km/u, 0-100 in 10,2
seconden en dat bij een
gunstig gemiddeld verbruik.
Eigenlijk is deze motorvariant
gekoppeld aan een keurige
uitrusting het meest aan te
raden. Helemaal aan de top
staat de uit de vorige serie
bekende VTi met een 160 pk
VTEC-motor uitsluitend
gericht op sportiviteit. Vanaf
5300 tr/min wordt de
De Suzuki
best verkocht
op de Nederlands
deze positie te vei
presenteert het mer
gewijzigd 1996-mode
name op het gebied
veiligheid is er het nodige
veranderd. Zo hebben
voortaan alle types
verstevigingsbalken in de
portieren om bij een
zijdelingse aanrijding een
betere bescherming te
bieden. Daarnaast levert
Suzuki in alle uitvoeringen
met uitzondering van de 3-
deurs GA en Spirit standaard
een airbag opgenomen in het
stuurwiel. Vanaf f.20.995,=
levert het merk dan ook de
'goedkoopste auto met
standaard airbag'. Verder
krijgen alle 1.3 liter varianten
met uitzondering van de 5-
deurs GC stuurbekrachtiging
ter verhoging van het
bedieningsgemak.
Het leveringsprogramma van
de Swift bestaat uit vijf
versies met drie deuren, drie
met vijf portieren en één
sedan. De 3 cilinder 1.0 liter
motor van 53 pk heeft het
zogenaamde Direct Acting
Valve System gekregen,
waardoor de inlaatkleppen
nog preciezer worden
bediend. Dit systeem komt
onder meer de
brandstofconsumptie ten
goede. De 1.0 liter motor drijft
de voorwielen aan via een
handgeschakelde vijfbak,
maar kan ook tegen meerprijs
als automaat worden
geleverd. De 1.3 liter van 68 pk
vinden we in de 3-deurs GLS,
vijfdeurs GC en GX en in de
sedan. Ook hier is de optie
van een automatische
transmissie mogelijk. In de
die helemaal in eigen huis
werd ontwikkeld. Alleen de
gepatenteerde schakel-duw-
band wordt nog in Tilburg van
Van Doorne's Transmissie
gekocht. De bak is volledig
elektronisch geregeld en dat
was bij de bestaande
systemen nog niet het geval.
Wie wegrijdt met de Civic
CVT merkt direkt hoe mooi de
motor oppakt, zonder
overdreven veel toeren te
maken. Doordat alle
uitvoeringen ingrijpend
geïsoleerd zijn, dringen
geluiden van motor en
banden nauwelijks tot het
interieur door. Dus ook bij
hoge toeren blijft het in de
auto zeer stil. Verder
herinneren we ons van alle
CVT's het hoge fluittoontje,
maar dat hebben ze bij Honda
vrijwel volledig weten weg te
werken. Dit maakt de Civic
CVT absoluut tot de fijnste
auto met dit type
nieuwe Civic hebben
bepaald. Tot voor kort zocht
men een sportieve uitstraling
met leuke, maar minder
praktische details en werd de
achterbank vrijwel nooit
gebruikt. De huidige
generatie jonge Japanners
zoekt praktische
bruikbaarheid en
interieurruimte
gecombineerd met een vleug
sportiviteit. Vandaar dat deze
Civic nu een gewone
achterklep heeft. Maar omdat
de wielbasis langer is en de
auto ook in andere richtingen
is gegroeid, is de
binnenruimte enorm vergroot.
Verder is de instap lang niet
meer zo laag.
Achterpassagiers hebben
aanzienlijk meer been- en
hoofdruimte, zodat nu van een
echte gezinsauto kan worden
gesproken. Het is alleen zo
jammer dat de voorstoelen na
het vooroverklappen nooit en
te nimmer in de van te voren
ingestelde stand terugkomen.
Het dashboard is zeer zakelijk
van vormgeving. Het
instrumentarium is compleet,
het vierspakige stuurwiel
heeft alleen bij de twee
duurste varianten een airbag
en op de brede
middenconsole zitten alle
bekende onderdelen zoals de
radio, digitale klok,
uitstroomopeningen en de
bediening van de
verwarming. De auto heeft
verder portiervakken, een
vakje in de console en een
dashboardkastje. Afhankelijk
van de uitvoering worden
verschillende
bekledingsstoffen gel
die gelukkig wat kleu
het interieur geven. D
afwerking is zoals wc
zijn van Honda weer i
orde.
amma. Er is te
.4iS, een 1.5i
Te gevallen
.6 CVT
ing
i verkk
10.000.000
J986-
S
1988
1984
1987
1987
1987
1987
1987
1987
1988
1989
1989
1990
1990
1992
1991
1991 BOVK