Van Roosmalen een begrip in Volvo SS i' - it Ford Transit viert dertigste verjaardag E l 3QHa33ÏIlE^É VAN ROOSMALEN Audi Quattro verbeterd Panamericctna-record a t MG F MTO I d» -I id X» iAULT o o OTA DAT 0 D ea I e r s a ut om o bie I enTilburg en o m s t r eken h z e k e e a e r s e e e 3TO E :E - ÖE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 12 oktober 1995 pagina 5 pagina 4 I5 Verzekering Kwaliteit •Of Volvo S4 Uitbreiding nst jit de let Medewerkers I I 4-drs. ie >MG m 145 pk bij koppel va NTDA. DATO dealers,.... een hele zekerheid Vervolg van pagina 1 1 m 01/1994 09/1992 08/1993 In het Belgische Genk rolde op 24 september 1965 de eerste Ford Transit van de band. Sinds die datum werden er inmiddels ruim drie miljoen stuks geproduceerd in zowel België. Engeland als Portugal. .01-1995 .04-1994 .01-91 ,10-'93 02-'89 .01-'93 05-'91 03-'91 .04-'89 .1993 .1988 .1989 .1990 .1990 .1988 .1987 .1993 .1993 .1991 .1990 .1992 .1992 .1990 .1991 .1988 .1986 .1993 .1993 .1993 .1993 .1993 .1992 .1992 .1992 1991 .1989 .1991 .1990 )m sen ma-vr zat ma-vr zat 'G, rood. iuw met. et zilvermet. imago van 'oed moet ierlandse Audi .1992 ..1995 .1993 .1992 .1993 .1991 .1990 .1994 .1992 .1992 .1992 .1993 „1989. .1991 .1992 .1993' .1992 .1992 .1992 ine- en ij de acte ’een 1de idsafhankelijke versie »EL de WC< geregek snelheic heeft. Mare Schut, René Smeulders Werkplaats/ Magazijn Receptie opvolger voor de 400- jrschijnen en zal Vol- ruimte- Goede nede ten in de ver- diesel in de Transit geïntroduceerd, goed voor vermogens van 54 tot 61 pk. zeede u «joor een ing van el meer stabilisatorstanc isch Brits* TI_ Mede dankzij de zeer wichtsverdeli- ter/voor heeft nder neutrale w Iet is een echte sworden, waarmee jorlijk ver moet gaan, kan le auto wellicht gele voorzien van hemelbekled: verwaïi deze mc geschik zomer a rijden. Donderdag Koopavond tot 21 .OOu.(Tilburg) Vrijdag Koopavond tót 20.00u.(Loon op Zand) 1989 I Past bij Uw Kenteken, i Past achter Uw ruit, j Tilburg e.o. I I I I I I I I I I voert de auto's langs de ra men van de voorgevel naar boven. Deze enorme glaspar tij is rond, een vorm die ook weer in de verkoopkantoren zal terugkeren. De kantine voor het personeel wordt ver plaatst, terwijl in het hele pand veel met glas gewerkt zal worden voor het verkrij gen van een ruimtelijk effect. I v.A,N,,?,qosMA ter een op reeks verschijnen vo ook de markt voor ri auto's gaan betreden. vooruitzichten die mc'J grondslag liggen aan d bouwplannen van Van Roosmalen. inclusief ABS, gedeeltelijk lederen bekleding, andere wielen, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging en met leer bekleed stuurwiel en wordt vanaf juni leverbaar. Voor zo'n vijfduizend gulden i een fraaie hardtop a_leverd worden. Deze is --1 een keurige ucmc^cmading en een "“rwarmde achterruit. Op nanier is de MG F echt ikt om er zowel in de als winter mee te Personalia Directie: Jan van Roosmalen Verkoop:Hans Pruijmboom, Mc" Sch: Carel Eijgenraam, René Sme Werkplaatschef: Sjef Schoondermark Magazijn: Jeroen van Gemert Adres Autobedrijf Van Roosmalen Tilburg B.V., Ringbaan Zuid 3,5021 AA Tilburg, tel. 013-5360015, fax. 013-5361535 Autobedrijf Van Roosmalen Loon op Zand B. Hoge Steenweg 85, 5175 AH Loon op Zand, tel, 0416-362450, fax. 0416-363775 Dealers automobielen, I Autobedrijf Van Roosmalen I I I I I I I I Autobedrijf b.v. liggende dorpen worden be diend. Gestart als eenmans- firma telt Van Roosmalen vandaag de dag 51 medewer kers, die ongeveer gelijk ver deeld zijn over de twee vesti gingen. Zoon Jan van Roosmalen startte de vesti ging in Tilburg acht jaar gele den op en nam eind 1992 ook Loon op Zand over. Directeur Bert Klijn trekt daar de kar, terwijl Jan van Roosmalen zich vooral op Tilburg concen treert. Ondanks een aantal verbou wingen door de jaren heen bleef Van Roosmalen dezelf de plek in Loon op Zand aan de Hoge Steenweg trouw. Hel pand is echter zo'n zeven keer groter geworden dan bij de start in 1961. Jan van Roosmalen: "Door de constante groei van Volvo in onze regio, is ons pand te klein geworden. Daarom star ten we binnenkort met en for se uitbreiding. De huidige op pervlakte van 1400 vierkante meter wordt bijna verdubbeld. Zo wordt de showroom in de breedte uitgebouwd en zal zelfs 500 vierkante meter op de eerste verdieping worden gecreëerd. Verder krijgen ook de werkplaats en het maga zijn meer ruimte ter beschik king. Bij deze uitbreiding hoort tevens een nieuwe in richting. Zo worden de ver koopkantoren en ontvangst ruimte opnieuw vormgegeven en ingedeeld." De tekeningen beloven een fraai pand. Een rijbaan van vier meter breed Dat Van Roosmalen een full service dealerbedrijf is, blijkt bijvoorbeeld uit het eigen as- suratiekantoor. Via de showroom kan een Volvo di rect verzekerd worden. Hier voor is onder meer de Volvo Amazon-verzekering, speci aal voor Volvo-rijders. Er blijkt namelijk uit de statistieken dat Volvo-rijders minder scha de veroorzaken en daarom zijn de tarieven van deze ver zekering zo'n 15 procent la ger en wordt de auto onder zeer gunstige voorwaarden geaccepteerd. Belangrijk voor mensen met oudere Volvo's is dat er gere pareerd mag worden tot de dagwaarde. vernieuwde Transit een totaal ander front met langere motorkap en rechthoekige zwart kunststof grille. In dit model werd voor het eerst een automaat leverbaar. Een grote vooruitgang boekte Ford met de presentatie van de Door de enore groei van het aantal Volvo-rijders en de mogelijkheden het rayon uit te breiden, werd in september 1987 de nieuwe Tilburgse vestiging in gebruik geno men. Jaarlijks verkoopt Van Roosmalen nu zo'n 600 nieuwë auto's. De vestiging in Loon op Zand breidt haar klantenkring vooral uit richting Waalwijk, terwijl vanuit Tilburg voornamelijk de stad en om- Het is het doel van Van Roosmalen om alle klanten in iedere prijsklasse een be trouwbare Volvo te kunnen le veren en ook een ruime keus te kunnen bieden. Kwaliteit staat zowel bij het produkt als bij de service van Volvo en Van Roosmalen hoog in het vaandel. Steeds meer men sen kiezen voor een gebruik te Volvo, omdat bekend is dat de auto's van dit Zweedse merk gemiddeld erg lang meegaan. Jan van Roosmalen: "Bij een goede service hoort een uit muntend opgeleid personeel. Drie avonden per maand wor den intern cursussen gege ven. Eén of twee medewer kers volgen de cursus bij de importeur en geven de opge dane kennis aan hun colle ga's door. Er wordt gebruik gemaakt van video-opnames, overheadprojecties en prak- tijkoefeningen. Hierdoor heb ben we als officiële Volvo merkendealer een grote voor- De wortels van Volvo-dealer van Roosmalen liggen in Loon op Zand, waar dhr. H. van Roosmalen in 1961 van start ging met een garagebedrijf waar alles dat kon rijden werd gerepareerd. Sporadisch werden ook auto's verkocht. Dat veranderde toen men in 1967 het officiële Volvo-dealerschap verwierf. sprong op de zogenaamde kwikfitters en algemene gara gebedrijven. Wij als Volvo- dealer zijn immers volledig bekend met alle huidige en vroegere Volvo-modellen en kunnen eventueel voorko mende storingen snel trace ren. Er zijn mensen die den ken dat ze bij een kwikfitter of algemeen garagebedrijf goedkoper uit zijn, maar een simpele rekensoms wijst al gauw het tegendeel uit. Bo vendien behouden Volvo's bij ons in onderhoud natuurlijk de volledige garantie, bij vei- ligheidsartikelen zelfs oplo pend tot zes jaar. Verder heeft Volvo een uitstekende cou- lance-regeling voor dealer- trouwe klanten. Erg belangrijk is hierbij het fantastische part nership tussen dealer in im porteur." Wie een beetje vlot met dt pook omgaat, vindt in de 1 F een zeer vlot maatje met een I grote dosis rijplezier. Maar MG biedt in deze nieuwe auto ook een krachtbron met verstelbare nokkenastiming (Variable Valve Control) ofwel WC. Deze 1,8i WC komt tot 145 pk bij 7000 tr/min en een I koppel van 174 Nm bij 4500 tr/min. Het verschil is alleen te merken als extreem ver in de versnellingen wordt doorgetrokken. In dat geval is een acceleratie van stilstand tot 100 km/u mogelijk in 7,7 seconden en een top van 212 km/u. In de dagelijkse praktijk echter is de aanschaf van deze geavanceerde motor niet interessant. Bovendien is het verbruik vooral onder stadse omstandigheden minder gunstig. Beide varianten hebben standaard stuurbekrachtiging, waarbij electrisch Direct ingespoten Maar ook hydraulische remmen, tubeless banden, halogeen koplampen en lichtgewicht bladveren maakten hun entree op de eerste Transits. De eerste versie beschikte over een liter V4-motor van 73 pk. C was er een variant met 2 li inhoud, speciaal bestemd voor de versie met lange wielbasis. Verder kon worden gekozen voor een dieselmotor 3 van slechts 42 pk, die door In 1975 volgde de tw« Ford bij Perkins werd gekocht, facelift en werd door In 1973 werd het front van de andere opstellin Transit aangepast en kregen pedalen en stoel via 14 1:jven door het hele to wordt officieel in de laatste week van december geïntroduceerd en gaat in de basisversie net geen zestigduizend gulden kosten. De WC wordt tienduizend gulden duurder De eerst Transit bracht een aantal onderdelen die nog niet eerder in dit type auto waren gebruikt, zoals een printplaat in het instrumentenpaneel, de keuzemogelijkheid van een stuurslot, standaard een wisselstroomdynamo en bevestigingspunten voor autogordels. De Prudhoe Baai, het meest Noordelijke puntje van de Verenigde Staten en Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld liggen 23.298 kilometer uit elkaar. Gerhard Plattner en Norbert Pochmann wisten met een Audi A4 Quattro deze afstand in een recordtijd van 20 dagen, 11 uur en 55 minuten af te leggen. Daarmee was het oude record met een 4x4 pick-up verreden met bijna drieeneenhalve dag verbeterd. De temperaturen tijdens de rit liepen uiteen van -9 graden in Vuurland tot +48 in de schaduw van Mexico. De grootste rem op de snelheid vormden de grensovergangen in Centraal Amerika, waar de beambten 's nachts niet werkten. Ook waren hier passende geldgiften nodig or de wachttijd overdag niet onnodig te laten oplopen. De afstand tuss« Panama en Colombia werd per vliegtuig af gelegd, welliswaar een 40 jaar oude DC6. Vooral op onverharde en ijzige wegen bewees het Quattro-systeem haar diensten. De Audi A4 wisten niet alleen het record te verbeteren, maar ook gemiddeld minder brandstof te verbruiken. Iedere 100 kilometer ging er 11,5 liter door de motor en het olieverbruik beperkte zich tot 1,07 liter op 10.000 kilometer. binnenruimte verkregen. De oude V4-motor maakte plaats voor een nieuwe 1.6 liter. In 1978 introduceerde Ford de tweede generatie. Alhoewel uitgegaan werd van de bekende basis, kreeg de sterk r Airbag In 1986 zag de huidige Transit het levenslicht, althans in de eerste versie. De auto heeft een gestroomlijnde carrosserie en beschikt over een laadruimte die ruim tien procent groter is dan van zijn directe voorganger. Veiligheid heeft bij de ontwikkeling een belangrijke rol gespeeld. De brede portieren zorgen voor een makkelijke instap en de laag uitgesneden ramen voor een vorstelijk uitzicht rondom. Zowel in 1991 als 1995 werden belangrijke wijzigingen doorgevoerd. De huidige Transit is onder meer standaard voorzien van een bestuurdersairbag, terwijl de speciale spiegels een extra spiegeltje hebben om de dode hoek op te vangen. Het leveringsprogramma is zeer compleet met verschillende wielbasis, dakhoogtes en uitrustingsvarianten. Natuurlijk biedt Ford de keuze uit verschillende benzine- en dieselmotoren, waarbij de diesels nog steeds directe inspuiting hebben. De historie van de Transit houdt na dertig jaar zeker niet op. Met de huidige versie zal Ford haar kleuren nog vele jaren in het bestelwagensegment kunnen verdedigen. de verschillende uitvoeringen typebenamingen die verwezen naar het laadvermogen. In 1972 werd echter al een snellopende een vermogen van 68 pk, maar tegelijk een reductie van het verbruik met 24 procent. Openingstijden Verkoopma-vr zat Donderdag Koopavond t' De verbouwing moet aan staande februari een feit zijn, want dan wordt namelijk de nieuwe Volvo S4 geïntrodu ceerd. Dat Volvo met deze nieuwe auto haar toekomst begint, blijkt niet alleen uit de nieuwe naamgeving. De auto heeft een vormgeving die on miskenbaar Volvo is, maar door de bolle vormen toch vernieuwend overkomt. Volvo zal in de hogere middenklas se weer een nieuwe norm zetten als het om veiligheid gaat. Zo krijgt iedere S4 stan daard een airbag, twee SIPS- airbags in de stoelen en trac tion control. Na de S4 sedan volgt in april de F4, een esta- te-versie met een sportieve uitstraling. Volvo belooft de komende tijd ieder jaar een nieuw model. Voor 1997 staan de coupé en cabrio op basis van de 850 in de start blokken. Verder zal er wat la- uiuugen en de typisch Britse Hydragas vering. Mede dankzij de gunstige gewichtsverdeling van 55/45 achter/voor heeft de MG een bijzone' wegligging. He skelter gewerd menbehoc voordat de auto Vvcmvu. onverwachte bewegingen gaat maken. Maar ook als extreem hard een bocht wordt aangesneden, moet men nadrukkelijk het gas erop houden om het uitbreken van de achterzijde enigszins op te wekken. Een compliment verdient de MG als het gaat om de stijfheid van de carrosserie. Door compacte koets met motor achter de voorstoelen is een zeer solide geheel verkregen, wat vooral op wegoneffenheden direct merkbaar is. De MG F is een geslaagde auto, die vanwege het nog steeds uitstekende het Engelse merk goe gaan scoren. De Nede importeur verwacht volgend Stijfheid jaar zo'n 250 stuks te gaan De MG kenmerkt zich door een verkopen relatief lange wielbasis, de dealerbedrijf wielen staan zoveel mogelijk land. De auto op de hoeken van de auto. Rondom zijn de wiélen onafhankelijk opgehangen volgens het double wishbone principe. Voor en achter vinden we Transit m« sr direct

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 27