Van Roosmalen
een begrip in Volvo
SS
i'
- it
Ford Transit viert dertigste verjaardag
E
l
3QHa33ÏIlE^É
VAN ROOSMALEN
Audi Quattro verbeterd Panamericctna-record
a t
MG F
MTO
I d» -I
id
X»
iAULT
o o
OTA
DAT 0 D ea I e r s a ut om o bie I enTilburg en o m s t r eken
h
z e k e
e a
e r s
e e
e
3TO
E
:E
-
ÖE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 12 oktober 1995 pagina 5
pagina 4
I5
Verzekering
Kwaliteit
•Of
Volvo S4
Uitbreiding
nst
jit de
let
Medewerkers
I
I
4-drs.
ie
>MG
m
145 pk bij
koppel va
NTDA.
DATO dealers,.... een hele zekerheid
Vervolg van pagina 1
1
m
01/1994
09/1992
08/1993
In het Belgische Genk rolde op 24 september 1965
de eerste Ford Transit van de band. Sinds die
datum werden er inmiddels ruim drie miljoen stuks
geproduceerd in zowel België. Engeland als
Portugal.
.01-1995
.04-1994
.01-91
,10-'93
02-'89
.01-'93
05-'91
03-'91
.04-'89
.1993
.1988
.1989
.1990
.1990
.1988
.1987
.1993
.1993
.1991
.1990
.1992
.1992
.1990
.1991
.1988
.1986
.1993
.1993
.1993
.1993
.1993
.1992
.1992
.1992
1991
.1989
.1991
.1990
)m
sen
ma-vr
zat
ma-vr
zat
'G, rood.
iuw met.
et
zilvermet.
imago van
'oed moet
ierlandse
Audi
.1992
..1995
.1993
.1992
.1993
.1991
.1990
.1994
.1992
.1992
.1992
.1993
„1989.
.1991
.1992
.1993'
.1992
.1992
.1992
ine- en
ij de
acte
’een
1de
idsafhankelijke versie
»EL
de WC<
geregek
snelheic
heeft.
Mare Schut,
René Smeulders
Werkplaats/
Magazijn
Receptie
opvolger voor de 400-
jrschijnen en zal Vol-
ruimte-
Goede
nede ten
in de ver-
diesel in de Transit
geïntroduceerd, goed voor
vermogens van 54 tot 61 pk.
zeede
u «joor een
ing van
el meer
stabilisatorstanc
isch Brits* TI_
Mede dankzij de zeer
wichtsverdeli-
ter/voor heeft
nder neutrale
w Iet is een echte
sworden, waarmee
jorlijk ver moet gaan, kan
le auto wellicht gele
voorzien van
hemelbekled:
verwaïi
deze mc
geschik
zomer a
rijden.
Donderdag Koopavond tot 21 .OOu.(Tilburg)
Vrijdag Koopavond tót 20.00u.(Loon op Zand)
1989
I
Past bij Uw Kenteken, i
Past achter Uw ruit, j
Tilburg e.o.
I
I
I
I
I
I
I
I
I
I
voert de auto's langs de ra
men van de voorgevel naar
boven. Deze enorme glaspar
tij is rond, een vorm die ook
weer in de verkoopkantoren
zal terugkeren. De kantine
voor het personeel wordt ver
plaatst, terwijl in het hele
pand veel met glas gewerkt
zal worden voor het verkrij
gen van een ruimtelijk effect.
I v.A,N,,?,qosMA
ter een op
reeks verschijnen
vo ook de markt voor ri
auto's gaan betreden.
vooruitzichten die mc'J
grondslag liggen aan d
bouwplannen van Van
Roosmalen.
inclusief ABS, gedeeltelijk
lederen bekleding, andere
wielen,
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging en met
leer bekleed stuurwiel en
wordt vanaf juni leverbaar.
Voor zo'n vijfduizend gulden
i een fraaie hardtop
a_leverd worden. Deze is
--1 een keurige
ucmc^cmading en een
"“rwarmde achterruit. Op
nanier is de MG F echt
ikt om er zowel in de
als winter mee te
Personalia
Directie: Jan van Roosmalen
Verkoop:Hans Pruijmboom, Mc" Sch:
Carel Eijgenraam, René Sme
Werkplaatschef: Sjef Schoondermark
Magazijn: Jeroen van Gemert
Adres
Autobedrijf Van Roosmalen Tilburg B.V.,
Ringbaan Zuid 3,5021 AA Tilburg,
tel. 013-5360015, fax. 013-5361535
Autobedrijf Van Roosmalen Loon op Zand B.
Hoge Steenweg 85, 5175 AH Loon op Zand,
tel, 0416-362450, fax. 0416-363775
Dealers automobielen,
I Autobedrijf Van Roosmalen
I
I
I
I
I
I
I
I
Autobedrijf b.v.
liggende dorpen worden be
diend. Gestart als eenmans-
firma telt Van Roosmalen
vandaag de dag 51 medewer
kers, die ongeveer gelijk ver
deeld zijn over de twee vesti
gingen. Zoon Jan van
Roosmalen startte de vesti
ging in Tilburg acht jaar gele
den op en nam eind 1992 ook
Loon op Zand over. Directeur
Bert Klijn trekt daar de kar,
terwijl Jan van Roosmalen
zich vooral op Tilburg concen
treert.
Ondanks een aantal verbou
wingen door de jaren heen
bleef Van Roosmalen dezelf
de plek in Loon op Zand aan
de Hoge Steenweg trouw. Hel
pand is echter zo'n zeven
keer groter geworden dan bij
de start in 1961.
Jan van Roosmalen: "Door de
constante groei van Volvo in
onze regio, is ons pand te
klein geworden. Daarom star
ten we binnenkort met en for
se uitbreiding. De huidige op
pervlakte van 1400 vierkante
meter wordt bijna verdubbeld.
Zo wordt de showroom in de
breedte uitgebouwd en zal
zelfs 500 vierkante meter op
de eerste verdieping worden
gecreëerd. Verder krijgen ook
de werkplaats en het maga
zijn meer ruimte ter beschik
king. Bij deze uitbreiding
hoort tevens een nieuwe in
richting. Zo worden de ver
koopkantoren en ontvangst
ruimte opnieuw vormgegeven
en ingedeeld." De tekeningen
beloven een fraai pand. Een
rijbaan van vier meter breed
Dat Van Roosmalen een full
service dealerbedrijf is, blijkt
bijvoorbeeld uit het eigen as-
suratiekantoor. Via de
showroom kan een Volvo di
rect verzekerd worden. Hier
voor is onder meer de Volvo
Amazon-verzekering, speci
aal voor Volvo-rijders. Er blijkt
namelijk uit de statistieken
dat Volvo-rijders minder scha
de veroorzaken en daarom
zijn de tarieven van deze ver
zekering zo'n 15 procent la
ger en wordt de auto onder
zeer gunstige voorwaarden
geaccepteerd.
Belangrijk voor mensen met
oudere Volvo's is dat er gere
pareerd mag worden tot de
dagwaarde.
vernieuwde Transit een totaal
ander front met langere
motorkap en rechthoekige
zwart kunststof grille. In dit
model werd voor het eerst een
automaat leverbaar. Een
grote vooruitgang boekte Ford
met de presentatie van de
Door de enore groei van het
aantal Volvo-rijders en de
mogelijkheden het rayon uit
te breiden, werd in september
1987 de nieuwe Tilburgse
vestiging in gebruik geno
men. Jaarlijks verkoopt Van
Roosmalen nu zo'n 600
nieuwë auto's. De vestiging in
Loon op Zand breidt haar
klantenkring vooral uit richting
Waalwijk, terwijl vanuit Tilburg
voornamelijk de stad en om-
Het is het doel van Van
Roosmalen om alle klanten in
iedere prijsklasse een be
trouwbare Volvo te kunnen le
veren en ook een ruime keus
te kunnen bieden. Kwaliteit
staat zowel bij het produkt als
bij de service van Volvo en
Van Roosmalen hoog in het
vaandel. Steeds meer men
sen kiezen voor een gebruik
te Volvo, omdat bekend is dat
de auto's van dit Zweedse
merk gemiddeld erg lang
meegaan.
Jan van Roosmalen: "Bij een
goede service hoort een uit
muntend opgeleid personeel.
Drie avonden per maand wor
den intern cursussen gege
ven. Eén of twee medewer
kers volgen de cursus bij de
importeur en geven de opge
dane kennis aan hun colle
ga's door. Er wordt gebruik
gemaakt van video-opnames,
overheadprojecties en prak-
tijkoefeningen. Hierdoor heb
ben we als officiële Volvo
merkendealer een grote voor-
De wortels van
Volvo-dealer van
Roosmalen liggen in
Loon op Zand, waar
dhr. H. van Roosmalen
in 1961 van start ging
met een garagebedrijf
waar alles dat kon rijden
werd gerepareerd.
Sporadisch werden ook
auto's verkocht.
Dat veranderde toen
men in 1967 het officiële
Volvo-dealerschap
verwierf.
sprong op de zogenaamde
kwikfitters en algemene gara
gebedrijven. Wij als Volvo-
dealer zijn immers volledig
bekend met alle huidige en
vroegere Volvo-modellen en
kunnen eventueel voorko
mende storingen snel trace
ren. Er zijn mensen die den
ken dat ze bij een kwikfitter of
algemeen garagebedrijf
goedkoper uit zijn, maar een
simpele rekensoms wijst al
gauw het tegendeel uit. Bo
vendien behouden Volvo's bij
ons in onderhoud natuurlijk
de volledige garantie, bij vei-
ligheidsartikelen zelfs oplo
pend tot zes jaar. Verder heeft
Volvo een uitstekende cou-
lance-regeling voor dealer-
trouwe klanten. Erg belangrijk
is hierbij het fantastische part
nership tussen dealer in im
porteur."
Wie een beetje vlot met dt
pook omgaat, vindt in de 1
F een zeer vlot maatje met een
I grote dosis rijplezier. Maar
MG biedt in deze nieuwe auto
ook een krachtbron met
verstelbare nokkenastiming
(Variable Valve Control) ofwel
WC. Deze 1,8i WC komt tot
145 pk bij 7000 tr/min en een
I koppel van 174 Nm bij 4500
tr/min. Het verschil is alleen
te merken als extreem ver in
de versnellingen wordt
doorgetrokken. In dat geval is
een acceleratie van stilstand
tot 100 km/u mogelijk in 7,7
seconden en een top van 212
km/u. In de dagelijkse praktijk
echter is de aanschaf van
deze geavanceerde motor niet
interessant. Bovendien is het
verbruik vooral onder stadse
omstandigheden minder
gunstig. Beide varianten
hebben standaard
stuurbekrachtiging, waarbij
electrisch
Direct
ingespoten
Maar ook
hydraulische
remmen, tubeless
banden, halogeen
koplampen en
lichtgewicht
bladveren maakten
hun entree op de
eerste Transits. De eerste
versie beschikte over een
liter V4-motor van 73 pk. C
was er een variant met 2 li
inhoud, speciaal bestemd
voor de versie met lange
wielbasis. Verder kon worden
gekozen voor een dieselmotor 3
van slechts 42 pk, die door In 1975 volgde de tw«
Ford bij Perkins werd gekocht, facelift en werd door
In 1973 werd het front van de andere opstellin
Transit aangepast en kregen pedalen en stoel
via 14
1:jven door het hele
to wordt officieel
in de laatste week van
december geïntroduceerd en
gaat in de basisversie net
geen zestigduizend gulden
kosten. De WC wordt
tienduizend gulden duurder
De eerst Transit bracht een
aantal onderdelen die nog
niet eerder in dit type auto
waren gebruikt, zoals een
printplaat in het
instrumentenpaneel, de
keuzemogelijkheid van
een stuurslot, standaard
een
wisselstroomdynamo en
bevestigingspunten
voor autogordels.
De Prudhoe Baai, het meest Noordelijke puntje van de Verenigde
Staten en Ushuaia, de zuidelijkste stad ter wereld liggen 23.298
kilometer uit elkaar. Gerhard Plattner en Norbert Pochmann wisten
met een Audi A4 Quattro deze afstand in een recordtijd van 20 dagen,
11 uur en 55 minuten af te leggen. Daarmee was het oude record met
een 4x4 pick-up verreden met bijna drieeneenhalve dag verbeterd.
De temperaturen tijdens de rit liepen uiteen van -9 graden in Vuurland
tot +48 in de schaduw van Mexico. De grootste rem op de snelheid
vormden de grensovergangen in Centraal Amerika, waar de beambten
's nachts niet werkten. Ook waren hier passende geldgiften nodig or
de wachttijd overdag niet onnodig te laten oplopen. De afstand tuss«
Panama en Colombia werd per vliegtuig af gelegd, welliswaar een 40
jaar oude DC6. Vooral op onverharde en ijzige wegen bewees het
Quattro-systeem haar diensten. De Audi A4 wisten niet alleen het
record te verbeteren, maar ook gemiddeld minder brandstof te
verbruiken. Iedere 100 kilometer ging er 11,5 liter door de motor en het
olieverbruik beperkte zich tot 1,07 liter op 10.000 kilometer.
binnenruimte
verkregen. De oude V4-motor
maakte plaats voor een
nieuwe 1.6 liter.
In 1978 introduceerde Ford de
tweede generatie. Alhoewel
uitgegaan werd van de
bekende basis, kreeg de sterk
r
Airbag
In 1986 zag de huidige Transit
het levenslicht, althans in de
eerste versie. De auto heeft
een gestroomlijnde
carrosserie en beschikt over
een laadruimte die ruim tien
procent groter is dan van zijn
directe voorganger.
Veiligheid heeft bij de
ontwikkeling een belangrijke
rol gespeeld. De brede
portieren zorgen voor een
makkelijke instap en de laag
uitgesneden ramen voor een
vorstelijk uitzicht rondom.
Zowel in 1991 als 1995 werden
belangrijke wijzigingen
doorgevoerd. De huidige
Transit is onder meer
standaard voorzien van een
bestuurdersairbag, terwijl de
speciale spiegels een extra
spiegeltje hebben om de dode
hoek op te vangen.
Het leveringsprogramma is
zeer compleet met
verschillende wielbasis,
dakhoogtes en
uitrustingsvarianten.
Natuurlijk biedt Ford de keuze
uit verschillende benzine- en
dieselmotoren, waarbij de
diesels nog steeds directe
inspuiting hebben. De
historie van de Transit houdt
na dertig jaar zeker niet op.
Met de huidige versie zal Ford
haar kleuren nog vele jaren in
het bestelwagensegment
kunnen verdedigen.
de verschillende uitvoeringen
typebenamingen die
verwezen naar het
laadvermogen. In 1972 werd
echter al een snellopende
een vermogen van 68 pk, maar
tegelijk een reductie van het
verbruik met 24 procent.
Openingstijden
Verkoopma-vr
zat
Donderdag Koopavond t'
De verbouwing moet aan
staande februari een feit zijn,
want dan wordt namelijk de
nieuwe Volvo S4 geïntrodu
ceerd. Dat Volvo met deze
nieuwe auto haar toekomst
begint, blijkt niet alleen uit de
nieuwe naamgeving. De auto
heeft een vormgeving die on
miskenbaar Volvo is, maar
door de bolle vormen toch
vernieuwend overkomt. Volvo
zal in de hogere middenklas
se weer een nieuwe norm
zetten als het om veiligheid
gaat. Zo krijgt iedere S4 stan
daard een airbag, twee SIPS-
airbags in de stoelen en trac
tion control. Na de S4 sedan
volgt in april de F4, een esta-
te-versie met een sportieve
uitstraling. Volvo belooft de
komende tijd ieder jaar een
nieuw model. Voor 1997
staan de coupé en cabrio op
basis van de 850 in de start
blokken. Verder zal er wat la-
uiuugen en de
typisch Britse Hydragas
vering. Mede dankzij de
gunstige gewichtsverdeling
van 55/45 achter/voor heeft de
MG een bijzone'
wegligging. He
skelter gewerd
menbehoc
voordat de auto Vvcmvu.
onverwachte bewegingen
gaat maken. Maar ook als
extreem hard een bocht wordt
aangesneden, moet men
nadrukkelijk het gas erop
houden om het uitbreken van
de achterzijde enigszins op te
wekken. Een compliment
verdient de MG als het gaat
om de stijfheid van de
carrosserie. Door compacte
koets met motor achter de
voorstoelen is een zeer solide
geheel verkregen, wat vooral
op wegoneffenheden direct
merkbaar is.
De MG F is een geslaagde
auto, die vanwege het nog
steeds uitstekende
het Engelse merk goe
gaan scoren. De Nede
importeur verwacht volgend
Stijfheid jaar zo'n 250 stuks te gaan
De MG kenmerkt zich door een verkopen
relatief lange wielbasis, de dealerbedrijf
wielen staan zoveel mogelijk land. De auto
op de hoeken van de auto.
Rondom zijn de wiélen
onafhankelijk opgehangen
volgens het double wishbone
principe. Voor en achter
vinden we
Transit m«
sr direct