Renault Laguna Break 2.0 RN
Q VANDERBOOM
Markante verschijning
Auto Kennis introduceert
ruimte-wonderf
de MaxiVan
Auto-moto
d'Italia
Comab-certiiicaat voor
medewerkers Gijsbers Suzuki
en
RG BV
d
ÏF1
HYUnpfll
maxivan
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 12 oktober 1995 - pagina 3
>5 pagina 2
18.500,-
20.950,-
18.500,-
12.950,-
23.500,-
.18.950,-
.24.950,-
nen
de
.8.900,-
.15.900,-
.22.950,-
11.500,-
7.950,-
12.950,-
8.950,-
3.950,-
atot
in
3oma
jlaats
-'O
00 km
35565 5
m.
ms
uikte auto
ingsbeurt
is de
rniga
1 lant
5046 GC Tilburg
5061 KE Oisterwijk
5051 DVGoirle
Tel. 013-5364011
Tel. 013-5283905
Tel. 013-5341261
M. Otten
zij kar
de lac
uitgesp'
voor bc,
vergrote
op de cursus. Pas
men beginnen
ere deelcertifi-
L30
snde, wat
'ivoorde
in. De
MaxiVan te bet
lai-dealer voor Ti
to Kennis aan de i
ïoord.
ten, wordt
ing
tan de
een vervolg
daarna kan i
aan de ander
eaten.
Uiteraard is de 1
officiële Hyundc
omstreken, Autc
in Tilburg-N<
jwonderen bij de
Tilburg en
s Leharstraat 82
Stationwagons worden al lang niet meer gezien als
veredelde bestelwagens, maar zijn een handig
alternatief voor menig hatchbackmodel. De
vormgeving van dit type auto is dan ook de laatste
tien jaar enorm geëvolueerd. Een goed voorbeeld
van een modern vormgegeven stationcar is de
Renault Laguna Break, die in verschillende motor
en uitvoeringsvarianten wordt aangeboden.
sen
i binnenuit
.tenspiegels.
in de break ten
hatchback is
gulden
Daarom
tsis 1.8 RN
Technische gegevens:
Merk en type: Renault Laguna
Break 2.0 RN
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 82,7 x 93 mm
Vermogen: 115 pk bij 5250
tr/min
Koppel: 168 Nm bij 3500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,61 meter,
breedte 1,748 meter
Gewicht: 1275 kg
Prestaties: topsnelheid 190
km/u
acceleratie 0-100 in 11,4 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,5
liter/100 km
bij 120 km/u 8,3 liter/100 km
stadsverkeer 11,3 liter/100 km
Prijs: f.42.700,=
wielkasten. Aan de achterzijde is een rolluik
aangebracht. De MaxiVan heeft een inhoud
van 10,4 kubieke meter. Boven de cabine wordt
de laadruimte voortgezet, waardoor extreem
lange voorwerpen tot zo'n 4 meter kunnen
worden vervoerd. De Hyundai MaxiVan wordt
compleet geleverd voor f.29.990,=.
Kleuraccenten
De Renault Laguna heeft als
hatchback met 450 liter al
"°en kinderachtig
igagevolüme. Maar de
break doet daar uiteraard nog
wat bovenop. Als de
achterbank normaal in
gebruik is en de rolhoes
(standaard vanaf RT) over de
Eerst worden de geleerde
zaken in het werkoverleg
besproken en als zodanig
vormt dit overleg bij Gijsbers
lelijk gevonden wordt; maar
over smaak valt niet te
twisten. In ieder geval kan de
aan Laguna Break een flinke
m de hoeveelheid fantasie niet
ontzegd worden. Bij de
standaard RN-uitvoering zijn
portiergrepen, bumpers en
beschermstrips in donkergrijs
uitgevoerd. De auto heeft
verder keurige wieldoppen op
de 14 inch stalen velgen.
Break nog net onder de
veertigduizend gulden
aanbieden (f.39.675,=). De door
ons gereden 2 liter komt op
f.42.700,=. Daarnaast is er bij
beide motoren de RT-
uitvoering met onder meer
een verstelbaar stuurwiel,
elektrisch verstelbare
buitenspiegels, elektrisch
bediende voorportierruiten, in
hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, een in delen
neerklapbare achterbank,
rolhoes, dakrailings en
meegespoten bumpers. De
1.8-versie komt op f.43.400,=
terwijl de 2 liter f.46.425,=
moet kosten. Beide
Stuurbekrachtiging behoort
tot de standaarduitvoering
van iedere Laguna. Het
comfort staat hierdoor op
hoog niveau. Bovendien is
uitrustingsvarianten kunnen
ook worden geleverd met de
2.2 liter 12-kleppen
dieselmotor voor
respectievelijk f.46.800,= en
f.50.525,=. Aan de top staat de
RXE met 2 liter 16-kleppen
benzinemotor voor f.57.750,=.
Het ontwerp van de Renault
Laguna Break is op z'n minst
apart te noemen. Door de
verlengde bodemplaat en
rechtop staande achterklep
biedt de auto veel meer
bagagemogelijkheden dan de
hatchback. Dé RN-uitvoering
is niet echt kaal, terwijl de 2
liter motor uitstekend
presteert.
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJVEN
Goirkestraat 25,
Beneluxstraat 8,
Nobelstraat 7,
Spoiler
Hoe meer onderdelen
gemeenschappelijk in
verschillende modellen van
een merk kunnen worden
verwerkt, hoe scherper beide
auto's geprijsd kunnen
worden. De Laguna Break
heeft dan ook het volledige
front en alle vier de portieren
met zijn vijfdeurs broeders
gemeen. Uiteraard is het dak
verder doorgetrokken en
kreeg de gehele achterzijde
een andere aanblik.
Allereerst moest de
bodemplaat met 11 centimeter
worden verlengd, zodat de
auto nu 4,62 meter lang is. De
achterklep van deze break
staat behoorlijk rechtop, wat
natuurlijk zijn positieve effect
heeft op de laadruimte. Maar
het vormt bovendien één van
de meest markante details
van de auto. De
achterlichtunits zijn
langgerekt en lopen bijna tot
aan het dak door. Bovenop de
achterklep is een spoiler
De eerste stationcar of break
van Renault dateert uit de
jaren vijftig. En alhoewel het
merk een voortrekker is
geweest waar het gaat om
vijfdeurs modellen in
verschillende marktsegr
ten, is er vrijwel altijd ee
break in het progran
vinden geweest. De
Laguna Break volgt i
Nevada op, een
een trouwe berij
heeft gehad.
sklapt worden. In koets goed te overzien, wat
weer makkelijk kan zijn
bijvoorbeeld bij inparkeren.
De uitrusting van de RN
omvat verder getint glas,
centrale vergrendeling met
afstandsbediening, drie 3-
punts gordels achterin, in
hoogte verstelbare gordels
voorin, elektrisch van
binnenuit verstelbare
koplamphoogte
handmatig van 1
verstelbare buitei
De meerprijs van a=
opzichte van de ht
tot tweeduizend g
beperkt gebleven. T
kan Renault de basi
Hyundai-dealer Auto Kennis introduceert de
MaxiVan, een bestelwagen die een maximaal
laadvolume biedt bij minimale
buitenafmetingen tegen een bijzonder
aantrekkelijke aanschafprijs. De basis vormt
de Hyundai Hl50 chassis-cabine voorzien van
een 2.5 liter dieselmotor goed voor 78 pk. In
Nederland wordt deze voorzien van een
kunststof opbouw, zeer sterk, slagvast en
aërodynamisch, goed voor vele jaren
probleemloos gebruik. De laadvloer is
volledig vlak en kent geen hinderlijke
jmen-
-een
rmma te
a. uë nieuwe
ralgt de 21
i auto die altijd
ijdersgroep
int wegge!
radvloer is een ruimte
espaard om de plaats
benen en voeten wat te
ten. Een ideale plek
nderen.
ault levert in de Laguna
Break alle bekende motoren
op één na. Volgens het merk is
er nauwelijks vraag naar een
Break met 3 liter V6-motor.
Aan de basis staat de 95 pk
sterke 1.8 liter, maar wij reden
de 2 liter versie. De 1998 cc
machine levert met gewoon 2
kleppen per cilinder een
vermogen van 115 pk bij 5250
tr/min en een koppel van 168
Nm bij 3500 tr/min. De
voorwielen worden via een
handgeschakelde vijfbak
aangedreven. Later zal ook
een automaat leverbaar
worden. De Laguna weegt in
deze uitvoering 1275 kg, haalt
een top van 190 km/u en heeft
11.4 seconden nodig om
vanuit stilstand de 100 km/u te
bereiken. De 2 liter is meer
dan voldoende op zijn taak
berekend en blijkt over een
breed toerengebied veel
trekkracht te produceren. Het
gemiddelde
brandstofverbruik is met 1 op
10.5 niet meer dan normaal.
Renault gebruikt ook voor de
break een vertrouwd
onderstel. Voor zien we de
McPherson veerpote
een stabilisatorstan
gemonteerd en staan
schroefveren schuin
geplaatst. Achter vinden we
een onafhankelijke
ophanging met getrokken
draagarmen, 4 torsiestaven
en twee schuin geplaatste
dempers.
Prijzen
geplaatst waarin het derde
remlicht is opgenomen. De
bumper is diep uitgesneden,
zodat de klep keurig tot ar
de laddvloer opengaat er
tildrempel bijzonder laag is.
De nummerbordhouder wordt
in zwart plastic uitgevoerd.
Hierin is ook de drukknop voor
het openen van de klep
geplaatst. Dat Renault
dezelfde portieren als van de
vijfdeurs gebruikt, blijkt uit
het feit dat de extra zijruit van
de break niet op de portierlijn
aansluit. De ontwerpers van
het Franse merk hebben dit
opgevangen door de ruit 9eel
helemaal tot aan het dak door bag<
te laten lopen en ze visueel brec
één geheel te laten lijken met
de dakrailings (optie bij de
RN). Een vormgeving die door
de één fraai en de anders zelfs
Van 20 tot en met 22 oktober wordt in Houten weer de
beurs auto-moto d'Italia gehouden, waar liefhebbers van
Italiaanse auto's en motorfietsen weer volledig aan hun
trekken komen. Zowel importeurs, restaurateurs als
particulieren laten de hoogstandjes van Italiaans design
zien van onder meer Pininfarina, Bertone en Touring. Men
loopt er een Alfa 1750 Super Sport tegen het lijf, maar ook
de nieuwe Ferrari 355 Spider. Motorrijders kunnen zich
vergapen aan de vele modellen van Aermacchi, Benelli,
Laverda, Vespa en Gilera, terwijl de importeurs van
Ducati en Moto Guzzi een prominente plaats op de beurs
innemen. Ook kan men er terecht voor boeken, onderde
len en miniatuurmodellen van de favoriete en vaak
exclusieve Italiaanse auto's en motoren. Maar liefst 25
Italiaanse auto-en motorclubs informeren de bezoeker
over hun hobby en geven inlichtingen over de activiteiten
van de club. Tenslotte is ook het eten tijdens de beurs
puur Italiaans. De beurs wordt gehouden in het
Expocenter Euretco op het industrieterrein Doornkade in
Houten. De beurs is alle dagen geopend van 10.00 tot 18.00
uur, de entreeprijs bedraagt f. 15,= voor volwassenen.
Extra achterbank
Het dashbaordkastje biedt
voldoende opbergruimte,
terwijl er ook nog spullen
de portierbakken kunnen
worden geplaatst. Een airbag
wordt op de Laguna als optie
geleverd, terwijl ook een
bijrijdersexemplaar mogelijk
is. Iedere Laguna Break kan
tegen meerprijs worden
geleverd met een extra
achterbank die tegen de
rijrichting in is geplaatst.
Deze bank is voorzien van
armleuningen, hoofdsteunen
en rolgordels. Op eenvoudige
wijze kan deze bank tegen de
Alle after-sales medewerkers
van de Tilburgse Suzuki-
dealer Gijsbers hebben de
afgelopen maanden een
cursusprogramma doorlopen
van het advies- en
trainingscentrum Comab
Eerst volgde werkplaatsc
René Vesters een zogenac
train-de-trainer programi
waarna de opgedane ken
öp zijn collega's werd
overgebracht. De Comab-
cursus bestond uit 6 avo
waarbij René ondersten
had van cassettebander
draait bij deze cursus vo
om de communicatie en
bijzonder de omgang me
klant, omdat klanten stee
meer direct in contact kon
met de monteurs van een
dealerbedrijf. Alle montei
en de magazijnman van
Gijsbers deden mee.
bagageruimte wordt
gespannen, dan kan voor 520
liter aan spullen worden
meegenomen. Bij de RN kan
de achterbank alleen in z'n
geheel worden platgelegd,
waarna een ruimte van 1782
liter ontstaat. Heel handig zijn
bovendien de twee
afsluitbare bergvakken aan
weerszijde van de laadruimte.
Ook is er voorzien in een
aantal bevestigingsogen, vier
stuks achterin en twee extra
voor als de bank wordt
neergeklapt. De achterbank
heeft standaard geen
hoofdsteunen, maar er zijn
wel de mogelijkheden
aanwezig om er maximaal
drie te plaatsen. Hoofd- en
beenruimte zijn er achterin
meer dan voldoende
natuurlijk ook geldt
twee plaatsen voorir
stoelen hebben geen
overdreven lange zitting,
maar door de goede plaatsing
en de steun biedende randen,
zorgen ze absoluut niet voor
vermoeidheid. Het comfort
staat immers weer op een
bekend Frans niveau. De
middenbanen van de stoffen
bekleding zijn van
kleuraccenten voorzien.
Dezelfde stof wordt ook op de
portierpanelen gebruikt. Het
dashboard is natuurlijk
geheel gelijk aan de
hatchback. Maar op dit punt
onderscheidt Renault zich
duidelijk van de concurrentie.
De middenconsole spreidt
zich als het ware bovenaan
over de volle breedte uit. Het
instrumentarium is onder een
compacte overkapping
aangebracht. De 2 liter-versie
heeft een toerenteller en een
digitaal klokje bovenin de
console.
Na iedere cursusavond
werden de ingevulde
schriftelijke oefeningen
Comab gestuurd. Tijder
daarop volgende
cursusavond kwam natut
weer nieuwe stof ter sprai
maar werden ook de
resultaten van de gemaal
opdrachten besproken. Ni
René Vesters behaalden
Ed Timmermans, Jan van
Velthoven, Mark den Blar
Joost Ketelaars en Eric va
Gisbergen het deelcertifii
A. Er zijn ook nog
deelcertificaten B en C te
behalen, maar de totale
cursusduur beloopt enkel
jaren.