Renault Laguna Break 2.0 RN Q VANDERBOOM Markante verschijning Auto Kennis introduceert ruimte-wonderf de MaxiVan Auto-moto d'Italia Comab-certiiicaat voor medewerkers Gijsbers Suzuki en RG BV d ÏF1 HYUnpfll maxivan DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 12 oktober 1995 - pagina 3 >5 pagina 2 18.500,- 20.950,- 18.500,- 12.950,- 23.500,- .18.950,- .24.950,- nen de .8.900,- .15.900,- .22.950,- 11.500,- 7.950,- 12.950,- 8.950,- 3.950,- atot in 3oma jlaats -'O 00 km 35565 5 m. ms uikte auto ingsbeurt is de rniga 1 lant 5046 GC Tilburg 5061 KE Oisterwijk 5051 DVGoirle Tel. 013-5364011 Tel. 013-5283905 Tel. 013-5341261 M. Otten zij kar de lac uitgesp' voor bc, vergrote op de cursus. Pas men beginnen ere deelcertifi- L30 snde, wat 'ivoorde in. De MaxiVan te bet lai-dealer voor Ti to Kennis aan de i ïoord. ten, wordt ing tan de een vervolg daarna kan i aan de ander eaten. Uiteraard is de 1 officiële Hyundc omstreken, Autc in Tilburg-N< jwonderen bij de Tilburg en s Leharstraat 82 Stationwagons worden al lang niet meer gezien als veredelde bestelwagens, maar zijn een handig alternatief voor menig hatchbackmodel. De vormgeving van dit type auto is dan ook de laatste tien jaar enorm geëvolueerd. Een goed voorbeeld van een modern vormgegeven stationcar is de Renault Laguna Break, die in verschillende motor en uitvoeringsvarianten wordt aangeboden. sen i binnenuit .tenspiegels. in de break ten hatchback is gulden Daarom tsis 1.8 RN Technische gegevens: Merk en type: Renault Laguna Break 2.0 RN Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 82,7 x 93 mm Vermogen: 115 pk bij 5250 tr/min Koppel: 168 Nm bij 3500 tr/min Afmetingen: lengte 4,61 meter, breedte 1,748 meter Gewicht: 1275 kg Prestaties: topsnelheid 190 km/u acceleratie 0-100 in 11,4 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,5 liter/100 km bij 120 km/u 8,3 liter/100 km stadsverkeer 11,3 liter/100 km Prijs: f.42.700,= wielkasten. Aan de achterzijde is een rolluik aangebracht. De MaxiVan heeft een inhoud van 10,4 kubieke meter. Boven de cabine wordt de laadruimte voortgezet, waardoor extreem lange voorwerpen tot zo'n 4 meter kunnen worden vervoerd. De Hyundai MaxiVan wordt compleet geleverd voor f.29.990,=. Kleuraccenten De Renault Laguna heeft als hatchback met 450 liter al "°en kinderachtig igagevolüme. Maar de break doet daar uiteraard nog wat bovenop. Als de achterbank normaal in gebruik is en de rolhoes (standaard vanaf RT) over de Eerst worden de geleerde zaken in het werkoverleg besproken en als zodanig vormt dit overleg bij Gijsbers lelijk gevonden wordt; maar over smaak valt niet te twisten. In ieder geval kan de aan Laguna Break een flinke m de hoeveelheid fantasie niet ontzegd worden. Bij de standaard RN-uitvoering zijn portiergrepen, bumpers en beschermstrips in donkergrijs uitgevoerd. De auto heeft verder keurige wieldoppen op de 14 inch stalen velgen. Break nog net onder de veertigduizend gulden aanbieden (f.39.675,=). De door ons gereden 2 liter komt op f.42.700,=. Daarnaast is er bij beide motoren de RT- uitvoering met onder meer een verstelbaar stuurwiel, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bediende voorportierruiten, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een in delen neerklapbare achterbank, rolhoes, dakrailings en meegespoten bumpers. De 1.8-versie komt op f.43.400,= terwijl de 2 liter f.46.425,= moet kosten. Beide Stuurbekrachtiging behoort tot de standaarduitvoering van iedere Laguna. Het comfort staat hierdoor op hoog niveau. Bovendien is uitrustingsvarianten kunnen ook worden geleverd met de 2.2 liter 12-kleppen dieselmotor voor respectievelijk f.46.800,= en f.50.525,=. Aan de top staat de RXE met 2 liter 16-kleppen benzinemotor voor f.57.750,=. Het ontwerp van de Renault Laguna Break is op z'n minst apart te noemen. Door de verlengde bodemplaat en rechtop staande achterklep biedt de auto veel meer bagagemogelijkheden dan de hatchback. Dé RN-uitvoering is niet echt kaal, terwijl de 2 liter motor uitstekend presteert. Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJVEN Goirkestraat 25, Beneluxstraat 8, Nobelstraat 7, Spoiler Hoe meer onderdelen gemeenschappelijk in verschillende modellen van een merk kunnen worden verwerkt, hoe scherper beide auto's geprijsd kunnen worden. De Laguna Break heeft dan ook het volledige front en alle vier de portieren met zijn vijfdeurs broeders gemeen. Uiteraard is het dak verder doorgetrokken en kreeg de gehele achterzijde een andere aanblik. Allereerst moest de bodemplaat met 11 centimeter worden verlengd, zodat de auto nu 4,62 meter lang is. De achterklep van deze break staat behoorlijk rechtop, wat natuurlijk zijn positieve effect heeft op de laadruimte. Maar het vormt bovendien één van de meest markante details van de auto. De achterlichtunits zijn langgerekt en lopen bijna tot aan het dak door. Bovenop de achterklep is een spoiler De eerste stationcar of break van Renault dateert uit de jaren vijftig. En alhoewel het merk een voortrekker is geweest waar het gaat om vijfdeurs modellen in verschillende marktsegr ten, is er vrijwel altijd ee break in het progran vinden geweest. De Laguna Break volgt i Nevada op, een een trouwe berij heeft gehad. sklapt worden. In koets goed te overzien, wat weer makkelijk kan zijn bijvoorbeeld bij inparkeren. De uitrusting van de RN omvat verder getint glas, centrale vergrendeling met afstandsbediening, drie 3- punts gordels achterin, in hoogte verstelbare gordels voorin, elektrisch van binnenuit verstelbare koplamphoogte handmatig van 1 verstelbare buitei De meerprijs van a= opzichte van de ht tot tweeduizend g beperkt gebleven. T kan Renault de basi Hyundai-dealer Auto Kennis introduceert de MaxiVan, een bestelwagen die een maximaal laadvolume biedt bij minimale buitenafmetingen tegen een bijzonder aantrekkelijke aanschafprijs. De basis vormt de Hyundai Hl50 chassis-cabine voorzien van een 2.5 liter dieselmotor goed voor 78 pk. In Nederland wordt deze voorzien van een kunststof opbouw, zeer sterk, slagvast en aërodynamisch, goed voor vele jaren probleemloos gebruik. De laadvloer is volledig vlak en kent geen hinderlijke jmen- -een rmma te a. uë nieuwe ralgt de 21 i auto die altijd ijdersgroep int wegge! radvloer is een ruimte espaard om de plaats benen en voeten wat te ten. Een ideale plek nderen. ault levert in de Laguna Break alle bekende motoren op één na. Volgens het merk is er nauwelijks vraag naar een Break met 3 liter V6-motor. Aan de basis staat de 95 pk sterke 1.8 liter, maar wij reden de 2 liter versie. De 1998 cc machine levert met gewoon 2 kleppen per cilinder een vermogen van 115 pk bij 5250 tr/min en een koppel van 168 Nm bij 3500 tr/min. De voorwielen worden via een handgeschakelde vijfbak aangedreven. Later zal ook een automaat leverbaar worden. De Laguna weegt in deze uitvoering 1275 kg, haalt een top van 190 km/u en heeft 11.4 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. De 2 liter is meer dan voldoende op zijn taak berekend en blijkt over een breed toerengebied veel trekkracht te produceren. Het gemiddelde brandstofverbruik is met 1 op 10.5 niet meer dan normaal. Renault gebruikt ook voor de break een vertrouwd onderstel. Voor zien we de McPherson veerpote een stabilisatorstan gemonteerd en staan schroefveren schuin geplaatst. Achter vinden we een onafhankelijke ophanging met getrokken draagarmen, 4 torsiestaven en twee schuin geplaatste dempers. Prijzen geplaatst waarin het derde remlicht is opgenomen. De bumper is diep uitgesneden, zodat de klep keurig tot ar de laddvloer opengaat er tildrempel bijzonder laag is. De nummerbordhouder wordt in zwart plastic uitgevoerd. Hierin is ook de drukknop voor het openen van de klep geplaatst. Dat Renault dezelfde portieren als van de vijfdeurs gebruikt, blijkt uit het feit dat de extra zijruit van de break niet op de portierlijn aansluit. De ontwerpers van het Franse merk hebben dit opgevangen door de ruit 9eel helemaal tot aan het dak door bag< te laten lopen en ze visueel brec één geheel te laten lijken met de dakrailings (optie bij de RN). Een vormgeving die door de één fraai en de anders zelfs Van 20 tot en met 22 oktober wordt in Houten weer de beurs auto-moto d'Italia gehouden, waar liefhebbers van Italiaanse auto's en motorfietsen weer volledig aan hun trekken komen. Zowel importeurs, restaurateurs als particulieren laten de hoogstandjes van Italiaans design zien van onder meer Pininfarina, Bertone en Touring. Men loopt er een Alfa 1750 Super Sport tegen het lijf, maar ook de nieuwe Ferrari 355 Spider. Motorrijders kunnen zich vergapen aan de vele modellen van Aermacchi, Benelli, Laverda, Vespa en Gilera, terwijl de importeurs van Ducati en Moto Guzzi een prominente plaats op de beurs innemen. Ook kan men er terecht voor boeken, onderde len en miniatuurmodellen van de favoriete en vaak exclusieve Italiaanse auto's en motoren. Maar liefst 25 Italiaanse auto-en motorclubs informeren de bezoeker over hun hobby en geven inlichtingen over de activiteiten van de club. Tenslotte is ook het eten tijdens de beurs puur Italiaans. De beurs wordt gehouden in het Expocenter Euretco op het industrieterrein Doornkade in Houten. De beurs is alle dagen geopend van 10.00 tot 18.00 uur, de entreeprijs bedraagt f. 15,= voor volwassenen. Extra achterbank Het dashbaordkastje biedt voldoende opbergruimte, terwijl er ook nog spullen de portierbakken kunnen worden geplaatst. Een airbag wordt op de Laguna als optie geleverd, terwijl ook een bijrijdersexemplaar mogelijk is. Iedere Laguna Break kan tegen meerprijs worden geleverd met een extra achterbank die tegen de rijrichting in is geplaatst. Deze bank is voorzien van armleuningen, hoofdsteunen en rolgordels. Op eenvoudige wijze kan deze bank tegen de Alle after-sales medewerkers van de Tilburgse Suzuki- dealer Gijsbers hebben de afgelopen maanden een cursusprogramma doorlopen van het advies- en trainingscentrum Comab Eerst volgde werkplaatsc René Vesters een zogenac train-de-trainer programi waarna de opgedane ken öp zijn collega's werd overgebracht. De Comab- cursus bestond uit 6 avo waarbij René ondersten had van cassettebander draait bij deze cursus vo om de communicatie en bijzonder de omgang me klant, omdat klanten stee meer direct in contact kon met de monteurs van een dealerbedrijf. Alle montei en de magazijnman van Gijsbers deden mee. bagageruimte wordt gespannen, dan kan voor 520 liter aan spullen worden meegenomen. Bij de RN kan de achterbank alleen in z'n geheel worden platgelegd, waarna een ruimte van 1782 liter ontstaat. Heel handig zijn bovendien de twee afsluitbare bergvakken aan weerszijde van de laadruimte. Ook is er voorzien in een aantal bevestigingsogen, vier stuks achterin en twee extra voor als de bank wordt neergeklapt. De achterbank heeft standaard geen hoofdsteunen, maar er zijn wel de mogelijkheden aanwezig om er maximaal drie te plaatsen. Hoofd- en beenruimte zijn er achterin meer dan voldoende natuurlijk ook geldt twee plaatsen voorir stoelen hebben geen overdreven lange zitting, maar door de goede plaatsing en de steun biedende randen, zorgen ze absoluut niet voor vermoeidheid. Het comfort staat immers weer op een bekend Frans niveau. De middenbanen van de stoffen bekleding zijn van kleuraccenten voorzien. Dezelfde stof wordt ook op de portierpanelen gebruikt. Het dashboard is natuurlijk geheel gelijk aan de hatchback. Maar op dit punt onderscheidt Renault zich duidelijk van de concurrentie. De middenconsole spreidt zich als het ware bovenaan over de volle breedte uit. Het instrumentarium is onder een compacte overkapping aangebracht. De 2 liter-versie heeft een toerenteller en een digitaal klokje bovenin de console. Na iedere cursusavond werden de ingevulde schriftelijke oefeningen Comab gestuurd. Tijder daarop volgende cursusavond kwam natut weer nieuwe stof ter sprai maar werden ook de resultaten van de gemaal opdrachten besproken. Ni René Vesters behaalden Ed Timmermans, Jan van Velthoven, Mark den Blar Joost Ketelaars en Eric va Gisbergen het deelcertifii A. Er zijn ook nog deelcertificaten B en C te behalen, maar de totale cursusduur beloopt enkel jaren.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 25