.N
Prijzen Peugeot 406
inn
uu
ETOUR
Toyota Starlet in
Comfort'Uitvoering
ING
redenen.
OSITIE
ber
).00 u.
IE
)0
r
id
Autogekken
DATO-dealers onder nieuwe
nummers bereikbaar
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
RKOOP
1N827 SVC
Ia-..*
95 pagina 22
©@^3ïï]G®[jfflaaG
Oplage: 98.500
Donderdag 12 oktober 1995
F
is plan
h
Lees verder op pagina 5
Alfa Romeo:
Wouters
013-5430022
Audi/VW:
Adr. v.d. Ven
013-5321411
BMW:
Renova
013-5422133
Chrysler:
Chrysler Loon op Zand
0416-363993
Citroën:
Bertens Tilburg
013-5423030
Daihatsu:
V.d. Wouw
0416-363412
Ford:
Obam
013-5350045
Ford:
Van Rijn
013-5053944
Hyundai:
Auto Kennis
013-4554784
Kia:
Schapendonk
013-5331206
Mazda:
Van Baast
013-4563956
Mercedes:
Autoparc
0416-361553
Mitsubishi:
Kluitmans
013-5443330
Nissan:
Denissen
013-4683911
Opel:
Vullings
013-4680468
Peugeot:
Collaris
013-4634355
Peugeot:
Spijkers
013-5347771
Renault:
Van der Boom (Tilburg)
013-5364011
ng
(Goirle)
013-5341261
(Oisterwijk)
013-5283905
Bink
013-5420143
Nu 649,00
Saab/Seat:
Zuid-Oost
013-5321405
Seat:
Auto Noordhoek
013-4553678
Tony Vos
Skoda:
Elan
013-5363924
Subaru:
Dekkers
013-5355575
Suzuki:
Gijsbers
013-5355655
Toyota:
Autonova
013-5351035
Volvo:
Van Roosmalen (Tilburg)
013-5360015
(Loon op Zand) 0416-462450
Autotest
Maak kennis met
Honda Civic
Lees verder
Dato-dealer
van Roosmalen
in dit nummer
pag.3
pag. 5
pag.7
riLBURG
o.a.:
ECO-POWER
Renault Laguna
Break 2.0 RN
Jaargang 7
Nummer 39
tot 80%. Te
Jen in alle
at deze kans niet
komt nooit
faling contant of
I’S
M OP
>6M
Mjk
T
'9 matras, 21 cm
>0
^nlanGoc:
>k
stlNKen
ien
xn 165
IHOUD
ES
deuing I
stKOOP I
i. Tot ziens!
sis staat de
□Ier als SL
zit de STdt
iden we weer
sring voorzien
i turbodiesel
95-'96
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
WPLEZWE/V
J WED samen/
/UIDOOSTbv
MHi ^W^^zïutomobielbednjf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
illijk
Stuk
die 'de
ij iiart
:al
in passie
Imodellen van
snde heilige
Ook Tim Coronel, de
tweelingbroer van Tom,
kende een goed weekend.
Samen met Donny Crevels
legde hij voor Nederland
beslag op de tweede plaats
tijdens de Formule Opel
Nations Cup. De eerste
plaats ging naar Portugal,
vooral door een dubbele
overwinning van Manuel
Giao,
xersonen (vanaf
r) wat moeite
hebben om hun lichaam
achter het stuur te plooien.
De portieren worden centraal
vergrendeld middels een
afstandsbediening, waaraan
ook een antidiefstalalarm en
immobilizer zijn gekoppeld.
De MG F heeft uiteraard een
cabriokap. Deze verdwijnt
van 500
liteenlopende
Sommige zijn
naf slechts
mooie lijsten,
waard, nu voor
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/4686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/5368805
Fax 013/5359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
merk zijn verbonden. Dat
betekent een sportieve, maar
niet overdreven uitstraling,
een krachtige motor met
goede prestaties, de
mogelijkheid om de auto het
hele jaar door te rijden en
natuurlijk het rijplezier.
De MG F ziet er haast
aandoénlijk uit. Natuurlijk
heeft men een echte MG-grille
gemonteerd, die volledig
opgenomen is in het front.
Verder zijn de ovale
koplampen beeldbepalend.
Aan het profiel vallen met
name de fraaie lichtmetalen
velgen op, die afhankelijk van
de motorvariant vijf of zes
spaken hebben. Ook bezit de
auto en zeer fraaie en klassiek
ogende tankdop van
aluminium. De motor, die
achter de stoelen is geplaatst,
krijgt zijn lucht via een inlaat
1
5
Aluminium
Maar MG is weer definitief
terug. De nieuwe 'F' is 3,91
meter lang en is een
volwaardige tweezits
roadster. De auto zal dan ook
direct gaan concurreren met
onder meer de Fiat Barchetta
en Mazda MX-5. Al vanaf het
begin stond vast dat deze
eerste volledig nieuwe MG
sinds de jaren zestig en het
eerste volledig in eigen huis
ontwikkelde produkt van de
Rover Groep sinds ruim tien
jaar, de eigenschappen moest
krijgen die zo sterk met het
Als alles volgens
verloopt gaat Jos
Verstappen nog deze
maand testen voor het
Ligier Formule 1 team.
Ligier is eigendom van
Benetton en wordt geleid
door Tom Walkinshaw, die
in de jaren tachtig triomfen
vierde met de groep C
Jaguars. Na het vertrek van
Martin Brundle is er bij
Ligier een plaats vrij
gekomen voor het seizoen
1996 en het feit dat Jos
uitgenodigd is om testwerk
te verrichten, duidt er in
ieder geval op dat hij tot de
kanshebbers voor die
vrijgekomen plaats behoort.
zullen lange pe.
zo'n 1,90 meter)
>ben om hun
Gaydon - Het deed vele
trouwe aanhangers pijn
dat het beroemde
Engelse merk MG in
1980 definitief
verdween. De Rover
Groep liet tussendoor
op enkele autotentoon
stellingen nog een
ambitieus prototype
zien, maar verder moest
men zich beperken tot
de historie. Tot, in 1992
plots de MG RV8
verscheen, de revival
van de MG B.
Deze auto vormde het
voorland voor de com
pleet nieuwe MG F.
Prototype
En dan de motor. Lagen bij de
vroegere MG's de motoren
voorin en werden de
achterwielen aangedreven,
de nieuwe MG F heeft een
zogenaamde middenmotor en
uiteraard aandrijving op de
achterwielen. Overigens zijn
tijdens de ontwikkeling
prototype gemaakt met zowel
motoren als aandrijving
afwisselend voor- of achterin.
De motor is een 4 cilinder uit
de K-serie van Rover met een
inhoud van 1796 cc. Deze 16-
klepper levert een vermogen
van 120 pk bij 5500 tr/min r
een maximaal koppel vax
Nm bij 3000 tr/min. De auto
weegt 1049 kg en komt
zodoende tot een top van 193
km/u en trekt in 9,0 seconden
van 0 tot 100 km/u. De
achterwielen krijgen hun
aandrijving via een
handgeschakelde vijfbak, die
met een korte pook wordt
bediend.
De laatste decennia zijn er
veel automerken van de
markt verdwenen. Door de
schaalvergroting in de auto-
industrie konden kleinere
fabrikanten het niet bolweken
en werden opgenomen in een
groter geheel, vaak zonder
behoud van de eigen
identiteit. Zo heeft er in het zo
vol historische automerken
gevulde Engeland in de jaren
zeventig en tachtig een ware
slachting plaatsgevonden.
De jonge Argentijn
Norberto Fontana haalde
met een dubbele
overwinning opnieuw
vernietigend uit in het
Duitse Formule 3
kampioenschap en besliste
hiermee deze spannende
serie voortijdig in zijn
voordeel. Zijn enige
serieuze rivaal, Ralf
Schumacher, kwam er in
Magny Cours niet aan te
pas en eindigde in beide
manches buiten de top-5.
Schumacher's teammaat,
onze landgenoot Tom
Coronel deed het dit keer
beter en scoorde een derde
en een vierde plaats.
Deze week
zondag 15 oktober
Wereldcup tweeliter
toerwagens op het circuit
van Le Castellet (F)
Internationale Formule 3000
race te Magny Cours (F)
Finale van de DTM en
Duitse Formule 3 te
Hockenheim (D)
Finaleraces op het circuit
van Zandvoort
De Ford Escort equipe Bert
de Jong/Ton Hillen
behaalde afgelopen
weekend een fraaie
overwinning in de Van
Donge De Roo West-
BrabantRally. Dejong's
enige concurrent voor de
titel, Erwin Doctor, reed niet
in en rond Achtmaal. Hij
bereidt zich voor op
deelname aan de Rally van
Antibes in de wetenschap
dat enkele buitenlandse
evenementen ook
meetellen voor het
waardevolle punten op
kunnen leveren.
Wijzerplaten
De inrichting is absoluut niet
Spartaans. De stoelen bieden
een goede ondersteuning en
zijn of volledig met stof of
gedeeltelijk met leer bekleed.
Het dashboard kent witte
wijzerplaten en is voorzien
van een brandstof- en
temperatuurmeter,
snelheidsmeter en
toerenteller. In het
driespakige stuurwiel is een
airbag opgenomen. Een
exemplaar aan bijrijderskant
staat op de optielijst. De
middenconsole begint aan de
bovenzijde met een groot MG-
embleem. Daaronder vinden
we twee uitstroomopeningen,
een analoog klokje en
oliedrukmeter met witte
wijzerplaat, de plaats voor de
radio, bedieningsknoppen
voor de verwarming en de
schakelaars voor de
elektrische ruitbediening.
De buitenspiegels worden
handmatig in hun goede
positie gezet. De MG F biedt in
zijn interieur eigenlijk alles
wat men nodig heeft. Alleen
We mogen in ons land
gerust spreken van een
anti-autolobby. Of het nu
gaat om diverse milieu
bewegingen, politieke
partijen ofprivé-
personen, een auto-
vriendelijk klimaat
heerst er hier absoluut
niet. Nederland heeft in
de autohistorie geen
grote rol gespeeld, al
worden ingenieuze
vindingen van Hollandse
bodem nog steeds
dagelijks op veel auto's
toegepast. Maar hoe
negatief Nederland ook
over de auto denkt, het is
een fei t dat ons landje
relatief gezien veel
autobladen telt, in
vrijwel alle huis-aan-
huis verspreide kranten
wel over auto's wordt
geschreven en
dientengevolge ook de
groep autojournalisten
redelijk groot is. Zijn er
dan toch nog mensen die
er gewoon voor uit
durven komen dat ze
genieten van de auto.
Dat bleek gelukkig waar
te zijn, toen ik in het
weekend van 30
september en 1 oktober
de jubileumbeurs van de
NAMAC in Houten
bezocht. Deze vereniging
van verzamelaars van
miniatuurmodellen van
auto's, vrachtwagens,
bussen en
landbouwtractoren telt
vele duizenden leden,
die voor een belangrijk
deel iedere twee
maanden samen komen
om met elkaar te ruilen,
of bij elkaar nieuwe
modellen te kopen.
De commercie heeft hier
al vele jaren geleden zijn
intrede gedaan, zodat
officieel nog steeds wordt
gesproken van
'ruilbeurs', maar in feite
geld het enige ruilmiddel
is geworden. Wat de
enorme belangstelling
voor de tweedaagse
beurs wel aantoont, is
dat er inderdaad nog
vele autogekken
rondlopen en dat 'gek'
mag in een aantal
gevallen best letterl
worden genomen.
voor stuk mensen
auto' een warm hc
toedragen, ook
beperken ze hui
tot schaalt
verschillet
koeien...
Op het circuit van Magny
Cours behaalde Bernd
Schneider een dubbele
overwinning tijdens de
finaleraces van de
International Touring Cars.
Schneider, die in Singen
reeds de DTM-kroon
veroverde, trok hiermee ook
de ITC titel naar zich toe. In
de trainingen hadden de
Alfa's van Larini en Nannini
nog de eerste startrij
veroverd, maar de beide
Italianen vielen door pech
reeds in de eerste ronde uit.
De weg was toen open voor
Schneider om beide
manches te winnen. Voor
Opel was het de beste race
van dit seizoen met een
derde plaats voor Ludwig in
de eerste en een tweede
plaats voor Manuel Reuter
in de tweede manche.
Alle Nederlanders zijn driftig bezig hun telefoonlijsten,
klappers en bestanden te veranderen. Om het zoeken en
omnummeren u wat makkelijker te maken, volgen hierbij
alle nieuwe telefoonnummers van de bij de DATO
aangesloten dealerbedrijven uit Tilburg en omstreken.
Op 26 oktober zal de nieuwe Peugeot 406
bij de Nederlandse dealers worden
geïntroduceerd. Importeur Peugeot
Talbot Nederland heeft echter nu al de
prijzen beschikbaar. De basis 406 SL met
1.8 liter 16-kleppenmotorgaat f.40.900,=
kosten. De aanvankelijk aangekondigde
standaarduitvoering wordt uitgebreid
met centrale portiervergrendeling met
afstandsbediening. Wie meer luxe
wenst kan voor f.43.900,= de ST 1.8 kopen.
De meest complete benzineversie is de 2
liter SV voor f.54.900,=. De dieselmotoren
nemen een belangrijke plaats in in het
406 programma. Aan de basis staat de
1.9 liter turbodiesel intercool
voor f.46.600,=. Daarboven zi
voor f.49.400,=. Ook hier vine
een topmodel in SV-uitvoei
van de 2.1 liter 12-kleppen t
krachtbron voor f.59.400,=.
vrijwel volledig achter de
voorstoelen. Men hoeft alleen
de twee vergrendelpunten
boven de voorruit los te
maken, de kap naar achter te
bewegen en de auto is klaar
voor gebruik. Ter afwerking
en bescherming kan deze kap
nog weg af gedekt. Het
aanbrengen hiervan vergt
enige gewenning, want ieder
merk lijkt weer voor zijn eigen
oplossing te moeten kiezen.
Voor een aantrekkelijke prijs van f.24.990,= levert
Toyota op dit moment de Starlet 1.3 XLi met Comfort -
pakket. De auto heeft standaard onder meer al
stuurbekrachtiging, maar wordt verder aangekleed
met elektrische raambediening, centrale
vergrendeling, sportieve bekleding en een opbergvak
in het rechter portier. De 1.3 liter injectiemotor levert
een vermogen van 75 pk. Voor f.2950,= extra is een
automaat leverbaar, terwijl de vijfdeurs carrosserie
een extra uitgave van duizend gulden vraagt. Een
metaal- of micakleur wordt zonder meerprijs geleverd.
achter de portieren.
De achterzijde van de auto
wordt gekenmerkt door een
klep waaronder zowel de
motor als een beperkte
bagageruimte schuil gaan.
De twee verchroomde
uitlaatmonden steken door de
bumper naar buiten. De grote
achterlichtunits worden
bijgestaan door een derde
remlicht. Natuurlijk draagt
deze nieuweling vol trots het
bekende MG octagon op neus,
achterklep en wielen, maar
ook in het interieur vinden we
dit beeldmerk terug.