.N Prijzen Peugeot 406 inn uu ETOUR Toyota Starlet in Comfort'Uitvoering ING redenen. OSITIE ber ).00 u. IE )0 r id Autogekken DATO-dealers onder nieuwe nummers bereikbaar Bijlage van: DeTilburgseKoerier RKOOP 1N827 SVC Ia-..* 95 pagina 22 ©@^3ïï]G®[jfflaaG Oplage: 98.500 Donderdag 12 oktober 1995 F is plan h Lees verder op pagina 5 Alfa Romeo: Wouters 013-5430022 Audi/VW: Adr. v.d. Ven 013-5321411 BMW: Renova 013-5422133 Chrysler: Chrysler Loon op Zand 0416-363993 Citroën: Bertens Tilburg 013-5423030 Daihatsu: V.d. Wouw 0416-363412 Ford: Obam 013-5350045 Ford: Van Rijn 013-5053944 Hyundai: Auto Kennis 013-4554784 Kia: Schapendonk 013-5331206 Mazda: Van Baast 013-4563956 Mercedes: Autoparc 0416-361553 Mitsubishi: Kluitmans 013-5443330 Nissan: Denissen 013-4683911 Opel: Vullings 013-4680468 Peugeot: Collaris 013-4634355 Peugeot: Spijkers 013-5347771 Renault: Van der Boom (Tilburg) 013-5364011 ng (Goirle) 013-5341261 (Oisterwijk) 013-5283905 Bink 013-5420143 Nu 649,00 Saab/Seat: Zuid-Oost 013-5321405 Seat: Auto Noordhoek 013-4553678 Tony Vos Skoda: Elan 013-5363924 Subaru: Dekkers 013-5355575 Suzuki: Gijsbers 013-5355655 Toyota: Autonova 013-5351035 Volvo: Van Roosmalen (Tilburg) 013-5360015 (Loon op Zand) 0416-462450 Autotest Maak kennis met Honda Civic Lees verder Dato-dealer van Roosmalen in dit nummer pag.3 pag. 5 pag.7 riLBURG o.a.: ECO-POWER Renault Laguna Break 2.0 RN Jaargang 7 Nummer 39 tot 80%. Te Jen in alle at deze kans niet komt nooit faling contant of I’S M OP >6M Mjk T '9 matras, 21 cm >0 ^nlanGoc: >k stlNKen ien xn 165 IHOUD ES deuing I stKOOP I i. Tot ziens! sis staat de □Ier als SL zit de STdt iden we weer sring voorzien i turbodiesel 95-'96 De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. WPLEZWE/V J WED samen/ /UIDOOSTbv MHi ^W^^zïutomobielbednjf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 illijk Stuk die 'de ij iiart :al in passie Imodellen van snde heilige Ook Tim Coronel, de tweelingbroer van Tom, kende een goed weekend. Samen met Donny Crevels legde hij voor Nederland beslag op de tweede plaats tijdens de Formule Opel Nations Cup. De eerste plaats ging naar Portugal, vooral door een dubbele overwinning van Manuel Giao, xersonen (vanaf r) wat moeite hebben om hun lichaam achter het stuur te plooien. De portieren worden centraal vergrendeld middels een afstandsbediening, waaraan ook een antidiefstalalarm en immobilizer zijn gekoppeld. De MG F heeft uiteraard een cabriokap. Deze verdwijnt van 500 liteenlopende Sommige zijn naf slechts mooie lijsten, waard, nu voor Redactie: Tony Vos Tel. 013/4686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/5368805 Fax 013/5359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur merk zijn verbonden. Dat betekent een sportieve, maar niet overdreven uitstraling, een krachtige motor met goede prestaties, de mogelijkheid om de auto het hele jaar door te rijden en natuurlijk het rijplezier. De MG F ziet er haast aandoénlijk uit. Natuurlijk heeft men een echte MG-grille gemonteerd, die volledig opgenomen is in het front. Verder zijn de ovale koplampen beeldbepalend. Aan het profiel vallen met name de fraaie lichtmetalen velgen op, die afhankelijk van de motorvariant vijf of zes spaken hebben. Ook bezit de auto en zeer fraaie en klassiek ogende tankdop van aluminium. De motor, die achter de stoelen is geplaatst, krijgt zijn lucht via een inlaat 1 5 Aluminium Maar MG is weer definitief terug. De nieuwe 'F' is 3,91 meter lang en is een volwaardige tweezits roadster. De auto zal dan ook direct gaan concurreren met onder meer de Fiat Barchetta en Mazda MX-5. Al vanaf het begin stond vast dat deze eerste volledig nieuwe MG sinds de jaren zestig en het eerste volledig in eigen huis ontwikkelde produkt van de Rover Groep sinds ruim tien jaar, de eigenschappen moest krijgen die zo sterk met het Als alles volgens verloopt gaat Jos Verstappen nog deze maand testen voor het Ligier Formule 1 team. Ligier is eigendom van Benetton en wordt geleid door Tom Walkinshaw, die in de jaren tachtig triomfen vierde met de groep C Jaguars. Na het vertrek van Martin Brundle is er bij Ligier een plaats vrij gekomen voor het seizoen 1996 en het feit dat Jos uitgenodigd is om testwerk te verrichten, duidt er in ieder geval op dat hij tot de kanshebbers voor die vrijgekomen plaats behoort. zullen lange pe. zo'n 1,90 meter) >ben om hun Gaydon - Het deed vele trouwe aanhangers pijn dat het beroemde Engelse merk MG in 1980 definitief verdween. De Rover Groep liet tussendoor op enkele autotentoon stellingen nog een ambitieus prototype zien, maar verder moest men zich beperken tot de historie. Tot, in 1992 plots de MG RV8 verscheen, de revival van de MG B. Deze auto vormde het voorland voor de com pleet nieuwe MG F. Prototype En dan de motor. Lagen bij de vroegere MG's de motoren voorin en werden de achterwielen aangedreven, de nieuwe MG F heeft een zogenaamde middenmotor en uiteraard aandrijving op de achterwielen. Overigens zijn tijdens de ontwikkeling prototype gemaakt met zowel motoren als aandrijving afwisselend voor- of achterin. De motor is een 4 cilinder uit de K-serie van Rover met een inhoud van 1796 cc. Deze 16- klepper levert een vermogen van 120 pk bij 5500 tr/min r een maximaal koppel vax Nm bij 3000 tr/min. De auto weegt 1049 kg en komt zodoende tot een top van 193 km/u en trekt in 9,0 seconden van 0 tot 100 km/u. De achterwielen krijgen hun aandrijving via een handgeschakelde vijfbak, die met een korte pook wordt bediend. De laatste decennia zijn er veel automerken van de markt verdwenen. Door de schaalvergroting in de auto- industrie konden kleinere fabrikanten het niet bolweken en werden opgenomen in een groter geheel, vaak zonder behoud van de eigen identiteit. Zo heeft er in het zo vol historische automerken gevulde Engeland in de jaren zeventig en tachtig een ware slachting plaatsgevonden. De jonge Argentijn Norberto Fontana haalde met een dubbele overwinning opnieuw vernietigend uit in het Duitse Formule 3 kampioenschap en besliste hiermee deze spannende serie voortijdig in zijn voordeel. Zijn enige serieuze rivaal, Ralf Schumacher, kwam er in Magny Cours niet aan te pas en eindigde in beide manches buiten de top-5. Schumacher's teammaat, onze landgenoot Tom Coronel deed het dit keer beter en scoorde een derde en een vierde plaats. Deze week zondag 15 oktober Wereldcup tweeliter toerwagens op het circuit van Le Castellet (F) Internationale Formule 3000 race te Magny Cours (F) Finale van de DTM en Duitse Formule 3 te Hockenheim (D) Finaleraces op het circuit van Zandvoort De Ford Escort equipe Bert de Jong/Ton Hillen behaalde afgelopen weekend een fraaie overwinning in de Van Donge De Roo West- BrabantRally. Dejong's enige concurrent voor de titel, Erwin Doctor, reed niet in en rond Achtmaal. Hij bereidt zich voor op deelname aan de Rally van Antibes in de wetenschap dat enkele buitenlandse evenementen ook meetellen voor het waardevolle punten op kunnen leveren. Wijzerplaten De inrichting is absoluut niet Spartaans. De stoelen bieden een goede ondersteuning en zijn of volledig met stof of gedeeltelijk met leer bekleed. Het dashboard kent witte wijzerplaten en is voorzien van een brandstof- en temperatuurmeter, snelheidsmeter en toerenteller. In het driespakige stuurwiel is een airbag opgenomen. Een exemplaar aan bijrijderskant staat op de optielijst. De middenconsole begint aan de bovenzijde met een groot MG- embleem. Daaronder vinden we twee uitstroomopeningen, een analoog klokje en oliedrukmeter met witte wijzerplaat, de plaats voor de radio, bedieningsknoppen voor de verwarming en de schakelaars voor de elektrische ruitbediening. De buitenspiegels worden handmatig in hun goede positie gezet. De MG F biedt in zijn interieur eigenlijk alles wat men nodig heeft. Alleen We mogen in ons land gerust spreken van een anti-autolobby. Of het nu gaat om diverse milieu bewegingen, politieke partijen ofprivé- personen, een auto- vriendelijk klimaat heerst er hier absoluut niet. Nederland heeft in de autohistorie geen grote rol gespeeld, al worden ingenieuze vindingen van Hollandse bodem nog steeds dagelijks op veel auto's toegepast. Maar hoe negatief Nederland ook over de auto denkt, het is een fei t dat ons landje relatief gezien veel autobladen telt, in vrijwel alle huis-aan- huis verspreide kranten wel over auto's wordt geschreven en dientengevolge ook de groep autojournalisten redelijk groot is. Zijn er dan toch nog mensen die er gewoon voor uit durven komen dat ze genieten van de auto. Dat bleek gelukkig waar te zijn, toen ik in het weekend van 30 september en 1 oktober de jubileumbeurs van de NAMAC in Houten bezocht. Deze vereniging van verzamelaars van miniatuurmodellen van auto's, vrachtwagens, bussen en landbouwtractoren telt vele duizenden leden, die voor een belangrijk deel iedere twee maanden samen komen om met elkaar te ruilen, of bij elkaar nieuwe modellen te kopen. De commercie heeft hier al vele jaren geleden zijn intrede gedaan, zodat officieel nog steeds wordt gesproken van 'ruilbeurs', maar in feite geld het enige ruilmiddel is geworden. Wat de enorme belangstelling voor de tweedaagse beurs wel aantoont, is dat er inderdaad nog vele autogekken rondlopen en dat 'gek' mag in een aantal gevallen best letterl worden genomen. voor stuk mensen auto' een warm hc toedragen, ook beperken ze hui tot schaalt verschillet koeien... Op het circuit van Magny Cours behaalde Bernd Schneider een dubbele overwinning tijdens de finaleraces van de International Touring Cars. Schneider, die in Singen reeds de DTM-kroon veroverde, trok hiermee ook de ITC titel naar zich toe. In de trainingen hadden de Alfa's van Larini en Nannini nog de eerste startrij veroverd, maar de beide Italianen vielen door pech reeds in de eerste ronde uit. De weg was toen open voor Schneider om beide manches te winnen. Voor Opel was het de beste race van dit seizoen met een derde plaats voor Ludwig in de eerste en een tweede plaats voor Manuel Reuter in de tweede manche. Alle Nederlanders zijn driftig bezig hun telefoonlijsten, klappers en bestanden te veranderen. Om het zoeken en omnummeren u wat makkelijker te maken, volgen hierbij alle nieuwe telefoonnummers van de bij de DATO aangesloten dealerbedrijven uit Tilburg en omstreken. Op 26 oktober zal de nieuwe Peugeot 406 bij de Nederlandse dealers worden geïntroduceerd. Importeur Peugeot Talbot Nederland heeft echter nu al de prijzen beschikbaar. De basis 406 SL met 1.8 liter 16-kleppenmotorgaat f.40.900,= kosten. De aanvankelijk aangekondigde standaarduitvoering wordt uitgebreid met centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. Wie meer luxe wenst kan voor f.43.900,= de ST 1.8 kopen. De meest complete benzineversie is de 2 liter SV voor f.54.900,=. De dieselmotoren nemen een belangrijke plaats in in het 406 programma. Aan de basis staat de 1.9 liter turbodiesel intercool voor f.46.600,=. Daarboven zi voor f.49.400,=. Ook hier vine een topmodel in SV-uitvoei van de 2.1 liter 12-kleppen t krachtbron voor f.59.400,=. vrijwel volledig achter de voorstoelen. Men hoeft alleen de twee vergrendelpunten boven de voorruit los te maken, de kap naar achter te bewegen en de auto is klaar voor gebruik. Ter afwerking en bescherming kan deze kap nog weg af gedekt. Het aanbrengen hiervan vergt enige gewenning, want ieder merk lijkt weer voor zijn eigen oplossing te moeten kiezen. Voor een aantrekkelijke prijs van f.24.990,= levert Toyota op dit moment de Starlet 1.3 XLi met Comfort - pakket. De auto heeft standaard onder meer al stuurbekrachtiging, maar wordt verder aangekleed met elektrische raambediening, centrale vergrendeling, sportieve bekleding en een opbergvak in het rechter portier. De 1.3 liter injectiemotor levert een vermogen van 75 pk. Voor f.2950,= extra is een automaat leverbaar, terwijl de vijfdeurs carrosserie een extra uitgave van duizend gulden vraagt. Een metaal- of micakleur wordt zonder meerprijs geleverd. achter de portieren. De achterzijde van de auto wordt gekenmerkt door een klep waaronder zowel de motor als een beperkte bagageruimte schuil gaan. De twee verchroomde uitlaatmonden steken door de bumper naar buiten. De grote achterlichtunits worden bijgestaan door een derde remlicht. Natuurlijk draagt deze nieuweling vol trots het bekende MG octagon op neus, achterklep en wielen, maar ook in het interieur vinden we dit beeldmerk terug.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23