Citroën Xantia 2.0i SX Break r! r rco Nissan Almera bij Denissen Te lang gewacht? Aktiemaand bij Auto Kennis Zuid-Oost omringt Saab met goede dingen des levens Geen vuile auto's en d iva Inschrijving Camel Trophy DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 5 oktober 1995 - pagina 3 35 pagina 2 mie boven de >tor stuur- f3.000,- terug of Scorpio nu nor passagier irbo 1 oning, Airbag ig. 523 - 165 71 .71.91 irdif Foto: Chris van den Bijgaart 21.950, - 23.950, 24.950, 43.950, 49.950, 25.950, - 26.950, 39.950, - 46.950, 39.950, f.63.5' Breal zelfs het interieur, st de aanbiedingen is er 'n extra-erbij deo. We zouden er »rs van 5 t/m 31 oktober \j OBAM liet voorbij. Sterker it u van een gratis en dat er een frisse e Airco maar eens 10,3 sec. u6,3 as. De e SX omvat it glas, achtiging, centrale sling met bediening, imbediening latig van itelbare Pressure branusn mot"”11 15C'r.. nieuwe i ook een Light Pre hebbe verbri katal} bedrij lever doorc Oost au worde- geselee uit Tilbi hoedeplank met afdekzeil. Dezelfde uitvoering kan ook gecombineerd worden met de 1.9 liter turbodie kost dan f .53.2E komt 1 SX op arede skt in IO,! ar 100 ki arden via een ndgeschakelde vijfbak ngedreven. Wie een tomaat wenst krijgt direct aer de 8 kleps 2 liter. De 2 Uitvoering Het gemiddelde brandstofverbruik van de 2 liter 16-klepper komt rond de 1 op 10 uit en dat is niet opmerkelijk. De hele maand oktober heeft de Tilburgse Hyundai-dealer Auto Kennis aan de Leharstraat een unieke aanbieding. Wie een nieuwe Hyundai Excel koopt met stuurbekrachtiging krijgt gratis een automatische viertraps versnellingsbak. Er kan worden gekozen uit een Dit weekend introduceert Nissan-dealer Denissen net als al zijn andere Nissan-colle land de nieuwe Almera. Deze opvolger van de Sunny is leverbaar als drie- en vi hatchback en vierdeurs sedan. Met uitzondering van het basismodel heeft iedere v standaard airconditioning. Wie tijdens de introductieshow van 5 tot en met 7 oktober nieuwe Almera komt kijken kan tegelijkertijd gratis zijn autoruiten laten graveren. I kinderen is er een kleurwedstrijd. midden. Zelfs de achterin zijn voor opbergvakken. V, ook goed toeven. De stoelen bieden een comfortabele zit, zonder te zacht te zijn. De igen: lengte breedte 1,755 meter Gewicht: 1327 kg Prestaties: topsnelheid 198 km/u acceleratie 0-100 in 1' Verbruik: bij 90 km/u I p liter/lOOkm it hydractief veersysteem. bij 120 km/u 7,9 liter/100 km at topmodel, de 2 liter Turbo stadsverkeer 11,5 liter/100 km - cost Prijs: f.50.385,= Technische gegevens: Merk en type: Citroen Xantia 2.0i 16VSX Break Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 135 pk bij 5500 dtoserimotoreene koppel: 180 Nm bij 4200 tr/min 285,=. De 1 8 liter Afmetingen: lengte 4,66 meter, als SX komt op f.43.985,= en de U 1.9 TD SX op f.55.785,=. De door ons gereden 2 liter kost f.50.385,=. De 2 liter SX heeft een paar elementen bovenop de SX-uitvoering van de 1.8 en 1.9 TD, zoals de metaallok en het hydra Het topmodel, de 2 liter T C.T. in VSX-uitvoering kc Voorspelbaar Was er aanvankelijk op het ontwerp van de BX Break commentaar, vanwege de niet in eikaars verlengde staande zijruiten, bij de Xantia loopt alles keurig in elkaar over, zo keurig dat men de auto zelfs wat voorspelbaar mag noemen. De ruitlijn loop halverwege het achterportier wat omhoog. De ruit van de achterklep staat onder een bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar, zodat samen met de verstelbare stuurkolom een prima zithouding kan worden verkregen. Citroen levert alleen de allerduurste Xantia Break standaard met een bestuurdersairbag. Voor de 2.0i SX vormt deze voorziening een accessoire, terwijl een exemplaar aan passagierskant niet leverbaar is. Het dashboard is volledig gelijk aan de vijfdeurs en is niet overdreven fantasievol. Alle vertrouwde instrumenten zijn aanwezig. De middenconsole biedt van boven naar beneden plaats aan twee uitstroomopeningen, een digitaal klokje, enkele bedieningsknoppen, de plaats voor de radio onder een afdekklep, de vier schuifknoppen voor de bediening van de verwarming en een asbak. Het is alleen zo jammer dat Citrpën bij deze Xantia uitsluitend gebruik maakt van van verschillende grijs-tinten, want zelfs de velours bekleding wordt alleen maar 'opgefleurd' door kleine witte puntjes uitrusting van de F' verder nog getint stuurbekrachtigi vergrendel—a af standsbedien elektrische raai voor en handmc binnenuit verste buitenspiegels. Is bij veel ijwel rechtop. a Xantia wat maar egante ade. De .535,=. De meerprijs van de ak ten opzichte van de vijfdeurs bedraagt f.2.500,=. lega's in het djfdeurs ra versie r naar de Voor de Bij de ontwikkeling van de Break werd uitgegaan van dezelfde bodemplaat als de vijfdeurs. De auto is achter de achteras maar liefst 21,5 centimeter verlengd, wat natuurlijk volledig ten goede komt aan het laadvolume. Het front en de voorportieren zijn identiek, maar alles wat daarachter zit is specifiek voor dit model. De Xantia Break vormt een logische uitbreiding van het Citroën-programma. De auto ziet er harmonisch, maar een beetje voorspelbaar uit. De rij- eigenschappen zijn subliem, de uitrusting op niveau, maar de inrichting is behoorlijk grijs. Helaas klappert de wielophanging bij lage snelheden op oneffenheden. Mooi afgewerkt De belangrijkste wijzigingen in het interieur vinden we natuurlijk achterin. Daar is namelijk een bagageruimte ontstaan van 512 liter. In dit geval staat de achterbank in normale positie en is de rolhoes over de bagageruimte getrokken. Natuurlijk is de achterbank in ongelijke delen neerklapbaar, zodat in het maximale geval voor 1690 liter aan bagage kan worden meegenomen. De bagageruimte is mooi afwerkt, volledig bekleed en voorzien van rechte wanden. Er zijn sjorogen in de vloer aangebracht om eventueel los liggende lading vast te v maken. De ruime achterbank is voorzien van twee hoofdsteunen en een uitklapbare armsteun in het 1 a portieren voorzien van n. Voorin is het -.De stoelen De komst van een break-versie kon al bij de introductie van de vijfdeurs Xantia worden voorspeld. Citroën is immers een merk met een rijke break-historie. Maar waarom heeft men ruim anderhalf jaar gewacht met de werkelijke produktiestart? We reden de SX-variant met 2 liter 16-kleppenmotor. hoek en niet zoals 1 concurrenten vrijw Hierdoor levert de i aan binnenruimte in, het komt wel de elega uitstraling ten goea=. achterlichten lijken sterk op die van de vijfdeurs, terwijl zelfs het typische knikje (bij de vijfdeurs veroorzaakt door de achterruit) in het geheel is verwerkt. Het derde remlicht is keurig in een kleine spoiler boven de achterruit geplaatst. Bij de veranderingen die voor de Xantia in het algemeen voor modellenjaar 1996 gelden, horen ook nieuw wieldoppen. Deze doppen doen echter afbreuk aan de algehele uitstraling van de auto en lijken zo uit het rek van Hallfords getrokken te zijn. De wielen onder onze testauto zijn van lichtmetaal, ogen veel fraaier, maar zijn Op donderdag 5, vrijdag 6 en zaterdag 7 oktober houdt Automobielbedrijf Zuid-Oost atm de Hoevenseweg 92D in Tilburg haar jaarlijkse Saab-show. Speciale aandacht wordt deze keer gevraagd voor de nieuwe Saab 9000 2.0 met Light assure Turbo-motor. Deze auto past binnen het Ecopower- icept van Saab. Dit staat voor een combinatie van een laag tndstofverbruik, extra motorvermogen en een zo laag logelijke uitlaatemissie. De motor levert een vermogen van 50 pk en komt tot een maximaal koppel van 215 Nm. Dit model kost f.71.950,=. Daarnaast is er in de Saab 9000 12.3 liter motor die naar keuze met een Full Pressure of ressure turbo kan worden uitgerust. Deze motoren aben een verwarming in het inlaatspruitstuk, waardoor het aruik tijdens de startfase wordt beperkt. Bovendien is de rlysator zo dicht op de motor geplaatst, dat de optimale rijfstemperatuur zeer snel bereikt wordt en de motor zo min gelijk schadelijke stoffen produceert. Verder zijn er in het aringsprogramma van Saab verschillende verfijningen rgevoerd, wijzigingen die u tijdens de Saab-show bij Zuid- t allemaal met eigen ogen kunt aanschouwen. Bovendien den gasten van Zuid-Oost vertrakteerd op een aantal Jecteerde wijnsoorten van de firma Schepens en van Esch itourg. De BOVAG-afdeling Nederlandse Dealer Associatie gaat opnieuw onderzoeken of de import van 'vuile' personenauto's kan worden tegengegaan. Volgens de NDA komen er betrekkelijk jonge auto's uit Spanje en Portugal op de markt die niet zijn voorzien van een katalysator en daardoor goedkoop aangeboden kunnen worden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vindt echter dat van concurrentievervalsing geen sprake is, omdat de auto's voldoen aan de toen geldende Europese Richtlijn. De NDA wil nu onderzoeken of dit zo is. een optie. De 2 liter SX krijgt standaard overigens metaal- of parelmoerlak. Over het uiterlijk kan afsluitend gezegd worden, dat de Xantia Break er precies zo uitziet als men zou verwachten. Net als de BX en XM Break wordt deze nieuwe Xantia-versie geproduceerd bij Heuliez, een specialist in kleine series, die sinds 1984 de beschikking heeft over een volledige produktielijn, waar geheel volgens de strenge eisen van Citroën wordt geproduceerd. Voorbeeldig Citroën heeft op de Xantia verschillende nieuwe motoren geïntroduceerd, maar vreemdgenoeg worden e maar gedeeltelijk op de aak leverbaar. Zo heeft de sisversie van de Break een I liter van 103 pk en niet de auwe 1.8 16-klepper. Ook de ■kleps 2.1 liter turbodiesel is orlopig nog niet in de Break rkrijgbaar. Aan de top rden we wel de 2 liter Turbo T. en ook wordt de 2.0 liter ■klepper uit de XM in de mtia Break geplaatst. Dit is at de 150 pk-variant die al ids de introductie in de aest sportieve Xantia huist, rar een versie die 135 pk rert bij 5500 tr/min en een ppel van 180 Nm bij 4200 min. De 1327 kg zware Break alt een top van 198 km/u en >kt in 10,3 seconden van 0 tm/u. De voorwielen In totaal levert Citroën de Xantia Break in zeven varianten. De basisversie is de 1.8 X, die wordt aangeboden voor f .40.995,=. De auto mist ten opzichte van de SX de afstandsbediening op de centrale vergrendeling, de in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, de in delen neerklapbare achterbank met hoofdsteunen en middenarmsteun, de opbergvakken in de achterportieren en de De zeventiende editie van de Camel Trophy zal volgend jaar plaatsvinden van 1 tot en met 22 april. Maar liefst 20 landenteams zullen afreizen naar Kalimantan, waar de route praktisch over de evenaar van kust naar kust zal lopen. Er moet 1800 km worden afgelegd door overwegend dichte begroeing van regenwouden. Dit is het domein van de Dajaks, de ooit gevreesde inboorlingen van Borneo. Maar ook de Orang-oetan en de Koningscobra houden er huis. Maar ook zeventig meter hoge bomen, vleesetende planten en lichtgevende paddestoelen komt men er tegen. De caravaan Land Rovers gaat over bestaande, maar uiterst primitieve wegen met weggespoelde paden en ingestorte bruggen. De deelnemers moeten deze obstakels vakkundig herstellen en helpen daarmee niet alleen zichzelf, maar ook de plaatselijke bevolking. Geïnteresseerden moeten allrounders zijn, over een goede fysieke conditie beschikken en goed onder tropische temperaturen kunnen presteren. De goede sociale vaardigheden staan echter bovenaan. Men moet immers met collega-deelnemers en de lokale bevoking kunnen communiceren. Uit alle inzendingen voor deelname worden 100 mensen geselec teerd. Deze personen krijgen een uitnodiging voor de eerste selectieronde op de Beekse Bergen. Daarna volgen nog twee rondes en de eindselectie in Spanje op 1 maart. Aanmeldingsformulieren zijn te verkrijgen bij alle Land Rover-dealers, bij verschillende tankstations en kunnen telefonisch aangevraagd worden via 01150-40422. voorstel. Dit keer een financieringsaanbod waarbij in het eerste jaar geen rente en aflossing betaald hoeven te worden. Verder heeft Auto Kennis de beschikking over een klein aantal Sonata's met een gasinstallatie ter waarde van drieduizend gulden. De koper betaalt voor deze voorziening echter helemaal niets. De nieuwe Lantra komt binnenkort ook als stationwagon op de markt. Wie er vroeg bij wil zijn krijgt deze auto tegen een zeer aantrekkelijke prijs. De meerprijs voor de stationwagon bedraagt slechts duizend gulden, zodat men al voor f.31.950,= volledig gesteld is. Let wel, dit aanbod geldt alleen dit jaar. Bezoek de showroom van Auto Kennis aan de Leharstraat 82 in Tilburg Noord en maak de hele maand oktober kans op een van de tien lange weekends naar Londen. Het deelnameformulier ligt klaar. drie- of vijfdeurs hatchback met 1.5 liter 12-kleppen injectiemotor. De driedeurs kost inclusief automaat f.25.995,= terwijl men voor de vijfdeurs duizend gulden meer betaalt. Maar ook voor Exel-liefhebbers die niet van een automaat houden heeft Kennis een aantrekkelijk liter-versie wordt gekoppeli aan hydractieve vering. De hydropneumatische vering werd door Citroën al de jaren vijftig ingevoerd oj de laatste Traction Avant. Hydractief staat voor een combinatie van hydropneumatische vering een electronische aansturir Hierdoor kan direct gereageerd wordt op een veranderde rijstijl of wisselende weggesteldheii Er zijn twee programma's, comfortabel en sportief. De wegligging van de Xantia ii dan ook voorbeeldig. De koets helt weinig in bochten, vangt oneffenhede prima op en duikt ook weini bij remmen. Alleen blijkt de ophanging bij lage snelheden op oneffenheden klapperende geluiden te maken. De sport stand is eigenlijk overbodig. Je merkt inderdaad dat de demping iets straffer wordt, maar dat past niet bij het karakter van deze auto. OE WÏÖMUT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 41