Citroën Xantia 2.0i SX Break
r!
r
rco
Nissan Almera bij Denissen
Te lang
gewacht?
Aktiemaand bij
Auto Kennis
Zuid-Oost omringt Saab met goede dingen des levens
Geen vuile auto's
en
d
iva
Inschrijving Camel Trophy
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 5 oktober 1995 - pagina 3
35 pagina 2
mie boven de
>tor stuur-
f3.000,- terug
of Scorpio nu
nor passagier
irbo
1
oning, Airbag
ig.
523 - 165 71
.71.91
irdif
Foto: Chris van den Bijgaart
21.950, -
23.950,
24.950,
43.950,
49.950,
25.950, -
26.950,
39.950, -
46.950,
39.950,
f.63.5'
Breal
zelfs het interieur,
st de aanbiedingen
is er 'n extra-erbij
deo. We zouden er
»rs van 5 t/m 31 oktober
\j OBAM
liet voorbij. Sterker
it u van een gratis
en dat er een frisse
e Airco maar eens
10,3 sec.
u6,3
as. De
e SX omvat
it glas,
achtiging, centrale
sling met
bediening,
imbediening
latig van
itelbare
Pressure
branusn
mot"”11
15C'r..
nieuwe i
ook een
Light Pre
hebbe
verbri
katal}
bedrij
lever
doorc
Oost au
worde-
geselee
uit Tilbi
hoedeplank met afdekzeil.
Dezelfde uitvoering kan ook
gecombineerd worden met de
1.9 liter turbodie
kost dan f .53.2E
komt
1 SX op
arede
skt in IO,!
ar 100 ki
arden via een
ndgeschakelde vijfbak
ngedreven. Wie een
tomaat wenst krijgt direct
aer de 8 kleps 2 liter. De 2
Uitvoering
Het gemiddelde
brandstofverbruik van de 2
liter 16-klepper komt rond de 1
op 10 uit en dat is niet
opmerkelijk.
De hele maand oktober heeft
de Tilburgse Hyundai-dealer
Auto Kennis aan de
Leharstraat een unieke
aanbieding. Wie een nieuwe
Hyundai Excel koopt met
stuurbekrachtiging krijgt
gratis een automatische
viertraps versnellingsbak. Er
kan worden gekozen uit een
Dit weekend introduceert Nissan-dealer Denissen net als al zijn andere Nissan-colle
land de nieuwe Almera. Deze opvolger van de Sunny is leverbaar als drie- en vi
hatchback en vierdeurs sedan. Met uitzondering van het basismodel heeft iedere v
standaard airconditioning. Wie tijdens de introductieshow van 5 tot en met 7 oktober
nieuwe Almera komt kijken kan tegelijkertijd gratis zijn autoruiten laten graveren. I
kinderen is er een kleurwedstrijd.
midden. Zelfs de
achterin zijn voor
opbergvakken. V,
ook goed toeven. De stoelen
bieden een comfortabele zit,
zonder te zacht te zijn. De
igen: lengte
breedte 1,755 meter
Gewicht: 1327 kg
Prestaties: topsnelheid 198
km/u
acceleratie 0-100 in 1'
Verbruik: bij 90 km/u I
p liter/lOOkm
it hydractief veersysteem. bij 120 km/u 7,9 liter/100 km
at topmodel, de 2 liter Turbo stadsverkeer 11,5 liter/100 km
- cost Prijs: f.50.385,=
Technische gegevens:
Merk en type: Citroen Xantia
2.0i 16VSX Break
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 135 pk bij 5500
dtoserimotoreene koppel: 180 Nm bij 4200 tr/min
285,=. De 1 8 liter Afmetingen: lengte 4,66 meter,
als SX komt op f.43.985,= en de U
1.9 TD SX op f.55.785,=. De door
ons gereden 2 liter kost
f.50.385,=. De 2 liter SX heeft
een paar elementen bovenop
de SX-uitvoering van de 1.8 en
1.9 TD, zoals de metaallok en
het hydra
Het topmodel, de 2 liter T
C.T. in VSX-uitvoering kc
Voorspelbaar
Was er aanvankelijk op het
ontwerp van de BX Break
commentaar, vanwege de niet
in eikaars verlengde staande
zijruiten, bij de Xantia loopt
alles keurig in elkaar over, zo
keurig dat men de auto zelfs
wat voorspelbaar mag
noemen. De ruitlijn loop
halverwege het achterportier
wat omhoog. De ruit van de
achterklep staat onder een
bestuurdersstoel is in hoogte
verstelbaar, zodat samen met
de verstelbare stuurkolom
een prima zithouding kan
worden verkregen. Citroen
levert alleen de allerduurste
Xantia Break standaard met
een bestuurdersairbag. Voor
de 2.0i SX vormt deze
voorziening een accessoire,
terwijl een exemplaar aan
passagierskant niet
leverbaar is. Het dashboard is
volledig gelijk aan de
vijfdeurs en is niet overdreven
fantasievol. Alle vertrouwde
instrumenten zijn aanwezig.
De middenconsole biedt van
boven naar beneden plaats
aan twee
uitstroomopeningen, een
digitaal klokje, enkele
bedieningsknoppen, de
plaats voor de radio onder een
afdekklep, de vier
schuifknoppen voor de
bediening van de verwarming
en een asbak. Het is alleen zo
jammer dat Citrpën bij deze
Xantia uitsluitend gebruik
maakt van van verschillende
grijs-tinten, want zelfs de
velours bekleding wordt
alleen maar 'opgefleurd' door
kleine witte puntjes
uitrusting van de F'
verder nog getint
stuurbekrachtigi
vergrendel—a
af standsbedien
elektrische raai
voor en handmc
binnenuit verste
buitenspiegels.
Is bij veel
ijwel rechtop.
a Xantia wat
maar
egante
ade. De
.535,=. De meerprijs van de
ak ten opzichte van de
vijfdeurs bedraagt f.2.500,=.
lega's in het
djfdeurs
ra versie
r naar de
Voor de
Bij de ontwikkeling van de
Break werd uitgegaan van
dezelfde bodemplaat als de
vijfdeurs. De auto is achter de
achteras maar liefst 21,5
centimeter verlengd, wat
natuurlijk volledig ten goede
komt aan het laadvolume. Het
front en de voorportieren zijn
identiek, maar alles wat
daarachter zit is specifiek
voor dit model.
De Xantia Break vormt een
logische uitbreiding van het
Citroën-programma. De auto
ziet er harmonisch, maar een
beetje voorspelbaar uit. De rij-
eigenschappen zijn subliem,
de uitrusting op niveau, maar
de inrichting is behoorlijk
grijs. Helaas klappert de
wielophanging bij lage
snelheden op oneffenheden.
Mooi afgewerkt
De belangrijkste wijzigingen
in het interieur vinden we
natuurlijk achterin. Daar is
namelijk een bagageruimte
ontstaan van 512 liter. In dit
geval staat de achterbank in
normale positie en is de
rolhoes over de bagageruimte
getrokken. Natuurlijk is de
achterbank in ongelijke delen
neerklapbaar, zodat in het
maximale geval voor 1690
liter aan bagage kan worden
meegenomen. De
bagageruimte is mooi
afwerkt, volledig bekleed en
voorzien van rechte wanden.
Er zijn sjorogen in de vloer
aangebracht om eventueel los
liggende lading vast te v
maken. De ruime achterbank
is voorzien van twee
hoofdsteunen en een
uitklapbare armsteun in het
1 a portieren
voorzien van
n. Voorin is het
-.De stoelen
De komst van een break-versie kon al bij de
introductie van de vijfdeurs Xantia worden
voorspeld. Citroën is immers een merk met een
rijke break-historie. Maar waarom heeft men ruim
anderhalf jaar gewacht met de werkelijke
produktiestart? We reden de SX-variant met 2 liter
16-kleppenmotor.
hoek en niet zoals 1
concurrenten vrijw
Hierdoor levert de i
aan binnenruimte in,
het komt wel de elega
uitstraling ten goea=.
achterlichten lijken sterk op
die van de vijfdeurs, terwijl
zelfs het typische knikje (bij
de vijfdeurs veroorzaakt door
de achterruit) in het geheel is
verwerkt. Het derde remlicht
is keurig in een kleine spoiler
boven de achterruit geplaatst.
Bij de veranderingen die voor
de Xantia in het algemeen
voor modellenjaar 1996
gelden, horen ook nieuw
wieldoppen. Deze doppen
doen echter afbreuk aan de
algehele uitstraling van de
auto en lijken zo uit het rek
van Hallfords getrokken te
zijn. De wielen onder onze
testauto zijn van lichtmetaal,
ogen veel fraaier, maar zijn
Op donderdag 5, vrijdag 6 en zaterdag 7 oktober houdt
Automobielbedrijf Zuid-Oost atm de Hoevenseweg 92D in
Tilburg haar jaarlijkse Saab-show. Speciale aandacht wordt
deze keer gevraagd voor de nieuwe Saab 9000 2.0 met Light
assure Turbo-motor. Deze auto past binnen het Ecopower-
icept van Saab. Dit staat voor een combinatie van een laag
tndstofverbruik, extra motorvermogen en een zo laag
logelijke uitlaatemissie. De motor levert een vermogen van
50 pk en komt tot een maximaal koppel van 215 Nm. Dit
model kost f.71.950,=. Daarnaast is er in de Saab 9000
12.3 liter motor die naar keuze met een Full Pressure of
ressure turbo kan worden uitgerust. Deze motoren
aben een verwarming in het inlaatspruitstuk, waardoor het
aruik tijdens de startfase wordt beperkt. Bovendien is de
rlysator zo dicht op de motor geplaatst, dat de optimale
rijfstemperatuur zeer snel bereikt wordt en de motor zo min
gelijk schadelijke stoffen produceert. Verder zijn er in het
aringsprogramma van Saab verschillende verfijningen
rgevoerd, wijzigingen die u tijdens de Saab-show bij Zuid-
t allemaal met eigen ogen kunt aanschouwen. Bovendien
den gasten van Zuid-Oost vertrakteerd op een aantal
Jecteerde wijnsoorten van de firma Schepens en van Esch
itourg.
De BOVAG-afdeling Nederlandse Dealer Associatie gaat
opnieuw onderzoeken of de import van 'vuile'
personenauto's kan worden tegengegaan. Volgens de
NDA komen er betrekkelijk jonge auto's uit Spanje en
Portugal op de markt die niet zijn voorzien van een
katalysator en daardoor goedkoop aangeboden kunnen
worden. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat vindt
echter dat van concurrentievervalsing geen sprake is,
omdat de auto's voldoen aan de toen geldende Europese
Richtlijn. De NDA wil nu onderzoeken of dit zo is.
een optie. De 2 liter SX krijgt
standaard overigens metaal-
of parelmoerlak. Over het
uiterlijk kan afsluitend
gezegd worden, dat de Xantia
Break er precies zo uitziet als
men zou verwachten. Net als
de BX en XM Break wordt deze
nieuwe Xantia-versie
geproduceerd bij Heuliez, een
specialist in kleine series, die
sinds 1984 de beschikking
heeft over een volledige
produktielijn, waar geheel
volgens de strenge eisen van
Citroën wordt geproduceerd.
Voorbeeldig
Citroën heeft op de Xantia
verschillende nieuwe
motoren geïntroduceerd,
maar vreemdgenoeg worden
e maar gedeeltelijk op de
aak leverbaar. Zo heeft de
sisversie van de Break een
I liter van 103 pk en niet de
auwe 1.8 16-klepper. Ook de
■kleps 2.1 liter turbodiesel is
orlopig nog niet in de Break
rkrijgbaar. Aan de top
rden we wel de 2 liter Turbo
T. en ook wordt de 2.0 liter
■klepper uit de XM in de
mtia Break geplaatst. Dit is
at de 150 pk-variant die al
ids de introductie in de
aest sportieve Xantia huist,
rar een versie die 135 pk
rert bij 5500 tr/min en een
ppel van 180 Nm bij 4200
min. De 1327 kg zware Break
alt een top van 198 km/u en
>kt in 10,3 seconden van 0
tm/u. De voorwielen
In totaal levert Citroën de
Xantia Break in zeven
varianten. De basisversie is
de 1.8 X, die wordt
aangeboden voor f .40.995,=.
De auto mist ten opzichte van
de SX de afstandsbediening
op de centrale vergrendeling,
de in hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, de in delen
neerklapbare achterbank met
hoofdsteunen en
middenarmsteun, de
opbergvakken in de
achterportieren en de
De zeventiende editie van de Camel Trophy zal volgend
jaar plaatsvinden van 1 tot en met 22 april. Maar liefst 20
landenteams zullen afreizen naar Kalimantan, waar de
route praktisch over de evenaar van kust naar kust zal
lopen. Er moet 1800 km worden afgelegd door overwegend
dichte begroeing van regenwouden. Dit is het domein van
de Dajaks, de ooit gevreesde inboorlingen van Borneo.
Maar ook de Orang-oetan en de Koningscobra houden er
huis. Maar ook zeventig meter hoge bomen, vleesetende
planten en lichtgevende paddestoelen komt men er tegen.
De caravaan Land Rovers gaat over bestaande, maar uiterst
primitieve wegen met weggespoelde paden en ingestorte
bruggen. De deelnemers moeten deze obstakels vakkundig
herstellen en helpen daarmee niet alleen zichzelf, maar ook
de plaatselijke bevolking. Geïnteresseerden moeten
allrounders zijn, over een goede fysieke conditie
beschikken en goed onder tropische temperaturen kunnen
presteren. De goede sociale vaardigheden staan echter
bovenaan. Men moet immers met collega-deelnemers en de
lokale bevoking kunnen communiceren. Uit alle
inzendingen voor deelname worden 100 mensen geselec
teerd. Deze personen krijgen een uitnodiging voor de eerste
selectieronde op de Beekse Bergen. Daarna volgen nog
twee rondes en de eindselectie in Spanje op 1 maart.
Aanmeldingsformulieren zijn te verkrijgen bij alle Land
Rover-dealers, bij verschillende tankstations en kunnen
telefonisch aangevraagd worden via 01150-40422.
voorstel. Dit keer een
financieringsaanbod waarbij
in het eerste jaar geen rente
en aflossing betaald hoeven
te worden. Verder heeft Auto
Kennis de beschikking over
een klein aantal Sonata's met
een gasinstallatie ter waarde
van drieduizend gulden. De
koper betaalt voor deze
voorziening echter helemaal
niets. De nieuwe Lantra komt
binnenkort ook als
stationwagon op de markt.
Wie er vroeg bij wil zijn krijgt
deze auto tegen een zeer
aantrekkelijke prijs. De
meerprijs voor de
stationwagon bedraagt
slechts duizend gulden, zodat
men al voor f.31.950,= volledig
gesteld is. Let wel, dit aanbod
geldt alleen dit jaar.
Bezoek de showroom van Auto
Kennis aan de Leharstraat 82
in Tilburg Noord en maak de
hele maand oktober kans op
een van de tien lange
weekends naar Londen. Het
deelnameformulier ligt klaar.
drie- of vijfdeurs hatchback
met 1.5 liter 12-kleppen
injectiemotor. De driedeurs
kost inclusief automaat
f.25.995,= terwijl men voor de
vijfdeurs duizend gulden
meer betaalt. Maar ook voor
Exel-liefhebbers die niet van
een automaat houden heeft
Kennis een aantrekkelijk
liter-versie wordt gekoppeli
aan hydractieve vering.
De hydropneumatische
vering werd door Citroën al
de jaren vijftig ingevoerd oj
de laatste Traction Avant.
Hydractief staat voor een
combinatie van
hydropneumatische vering
een electronische aansturir
Hierdoor kan direct
gereageerd wordt op een
veranderde rijstijl of
wisselende weggesteldheii
Er zijn twee programma's,
comfortabel en sportief. De
wegligging van de Xantia ii
dan ook voorbeeldig.
De koets helt weinig in
bochten, vangt oneffenhede
prima op en duikt ook weini
bij remmen. Alleen blijkt de
ophanging bij lage snelheden
op oneffenheden klapperende
geluiden te maken. De sport
stand is eigenlijk overbodig.
Je merkt inderdaad dat de
demping iets straffer wordt,
maar dat past niet bij het
karakter van deze auto.
OE WÏÖMUT