7£7Z. Alfa 145 Quadrifoglio MG J? mil Een model komt tot zijn recht Nissan toont toekomst (A met nieuwe Primera Nieuwe grilletjes voor Seat Bijlage van: DeTilburgse Koerier fel 995 pagina 3b ©©^Mï®[feaG Oplage: 98.500 Donderdag 5 oktober 1995 ide jlio Rij-instructeurs i rijke optiepakket- in ’losse’ opties. g de aangenaamste n. De dealer wacht. nog 16V, ebeeld is de Volvo 850 T-5. 0015. m en de r. De Lees verder op pagina 5 een: bren mders Nieuwe Autotest Citroën Xantia Subaru Justy Lees verder 2.0i SX Break in dit nummer pag. 7 pag. 3 pag. 5 o.a.: SHOW De/lutoMaat ’Wat, bek Nüi Jaargang 7 Nummer 38 Rij-impressie BMW 728i loor een ige len. aze a's ie die spoiler, amper in in heeft heef beperkt tc een gr wielgi >er i San Remo VAN5T/K7OMBER Kl/NTl/PROEVEN VAN SAAB EN HUN ^AAR 7UICT)OSTbv Me/bedrijf I,lb,„0 Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 Ze zijn meegespoten in de carrosseriekleur en dragen het Quadrifoglio-embleem. Ook de spiegelbehuizing en de portiergrepen hebben een likje verf gekregen. Het brede eindstuk van de uitlaat is verchroomd. Met een sportieve achtergrond kon men verwachten dat Alfa Romeo de 145 ooit zou uitbrengen met een motor die zuiver op prestaties is gebouwd. Nu is het zover met de 145 Quadrifogli voorzien van de 2 liter Twin Sprak krachtbron met 16-kleppen bekend uit de 155. Spider en GTV. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Gouda, mersfoort Deze week zondag 8 oktober Finale van de International Touring Cars te Magny Cours (F) Internationale GT wedstrijd op bet circuit van Nogaro (F) 8 tot 12 oktobe EK Rally van (I)Dit was lettertype/tekenbreed te 1,10- Uit.Let op: Instellen van tekenbreedte (17) en lettertype (1) moet handmatig. gemonteerd. Liefhebbers van een sportieve middenklasser willen graag dat hun auto er extra lekker uitziet. Alfa heeft dit goed begrepen, zonder de 145 overdreven met spoilers vol te hangen. Allereerst staat dit model op een nieuw ontwerp lichtmetalen velgen met 195/55 VR 15 banden. De zijskirts vallen ook direct op. len. ren van de „o, nieuwe "•spoiler en jkbare ledo aan. suw vormgegeven sre grille en meer afgeronde an de achterzijde is de auto een andere bumper, iterlichten en nieuwe sp< rorden bij alle versies de bur ariekleur gespoten. Voortaar lere Toledo een immobilizer en srmingsbalken in de portieren. Pas over een jaar zal de nieuwe Nissan Primera in ons land te koop zijn. Het nieuwe model is echter onlangs al wel in Japan op de weg gekomen, zodat het merk zijn eerste afbeeldingen beschikbaar heeft gesteld. De auto blijft wat betreft maatvoering ongeveer gelijk, al nam de wielbasis met 5 centimeter toe toe 2,60 meter. De auto ziet er door zijn hogere portieren, grote achterlichtunits en fraaie grille wat robuuster en forser uit. Nissan past op de nieuwe auto uiteraard weer ““n multi-link achterwielophanging toe, maar .j.engt deze vinding nu ook op de voorwielen. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Klavertje vier Alfa Romeo wil in deze markt toch ëen rol van betekenis gaan spelen en verwacht volgend jaar zo'n 250 stuks van de nieuwe 145 Quadrifoglio te gaan afzetten. Deze nieuwe versie draagt niet alleen het beroemde groene klavertje vier op achterkant en flanken, maar heeft vele nieuwe details. Het belangrijkste is het kloppend hart, de 2 liter 16-kleppen Twin Spark motor met een vermogen van 150 pk bij 6200 Het modellenprogramma zal in ieder geval weer gaan bestaan uit een vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback. Beide auto's komen wederom uit Nissan's fabriek in Sunderland (Engeland). De vijfdeursversie wordt uitsluitend in Europa gemaakt en zal dientengevolge ook naar Japan worden geëxporteerd. De Primera krijgt een nieuwe 1.8 liter 16-kleppenmotor van 125 pk en de bekende 2 liter van 150 pk. De motoren vallen volgens Nissan op dc gunstig verbruik, hoge trekkracht en lac geluidsniveau. In een bijzonder spannende Grote Prijs van Europa, afgelopen weekend verreden op Nürburgring, ging de overwinning naar Michael Schumacher. Lange tijd leek het erop alsof Jean Alesi zijn tweede zege voor Ferrari zou behalen; de Fransman was evenals teamgenoot Gerhard Berger in vochtige omstandigheden op slicks gestart en dat bleek op een drogende piste een goede gok. Alesi had maar twee pitstops nodig terwijl de meeste rijders drie keer naar binnen moesten. In de eindfase kwam Schumacher echter dichterbij en toen een bijzonder strijdvaardige Damon Hill op de gladde kerbstones kwam en van de baan slipte zette de Duitser een imposant slotoffensief in. Twee ronden voor het einde wist hij met een gedurfde actie de Ferrari coureur te passeren. Op het circuit van Zandvoort behaalde Sep Koster de zege in de Formule Ford 1800 wedstrijd. Met deze zege haalde Koster het kampioenschap binnen en we zijn benieuwd naar de plannen voor het volgend jaar van de talentvolle jonge student. Tijdens de afgelopen IAA in Frankfurt introduceerde het Spaanse Seat niet alleen de tweedeurs Cordoba SX en de Inca bestelwagen, maar voerde ook enkele wijzigingen door op bestaande modelie Zo krijgt de Ibiza GTi de kenmerken - Cordoba SX met een andere grille, r bumpers met geïntegreerde voorspc een nieuw ontwerp wielen. Vergelijl wijzigingen treffen we bij de Tok De auto heeft volledig nieuw vor: bumpers, een andere grille p" rn' koplampen. Ook aai gewijzigd door f gewijzigde acht Voortaan wc~J~ de carrosserie ook iede bescher Rode accenten Ook de standaard snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging heeft een gewijzigde afstelling en zorgt voor een blijvend contact tussen bestuurder en wiele: Het is Alfa te prijzen dat dez versie standaard wordt geleverd met ABS en dat bovendien een bestuurdersairbag wordt We kunnen de hoop voor de huidige en volgende generatie automobilisten wel opgeven. De intollerante houding in het verkeer wordt alleen maar erger. Iedereen denkt alleen maar aan zich zelf. Ik heb me al vaker uitgelaten over het vreemde parkeergedrag van veel slecht parkeert hoeft absoluut niet dom te zijn. De meest intelligente en hooggeleerde personen blijken in het verkeer op onverklaarbare wijze in egoïstische roofdieren of totaal onnadenkende wezens te veranderen. Iemand die zijn werk zo efficient mogelijk indeelt om zoveel mogelijk in een dag te doen, dropt zijn auto bij thuiskomst voor de deur en denkt helemaal niet meer aan het efficient gebruiken van de parkeerruimte in de straat. En echt, dit fenomeen doet zich voor in alle lagen van de bevolking, van fabrieksmedewerker tot directeur, van student tot professor. Maar het meest stuitende is om dit gedrag te zien van. uiterst verantwoordelijke mensen. De volgende generatie automobilisten zal het zeker niet beter doen. Dat wordt hen al ingegeven tijdens rijlessen en ook hier hoeft heus geen onderscheidt gemaakt te worden tussen de door de ANWB en andere instanties erkende rijscholen en de particulier die een centje bij wil verdienen. Zo reed ik kort geleden op een zondag in mijn woonomgeving. Het was zwaar bewolkt, donker en de regen kwam met redelijke hoeveelheden uit de lucht. Het was zo erg dat vrijwel iedereen spontaan met het licht aan reed. Iedereen, nee niet iedereen, een middenklasser met grote 'L' op het dak vond dat blijkbaar niet nodig. Je zou dergelijke instructeurs moeten verbieden nog meer toekomstige automobilisten te verpesten. En dan tot slot het beroemde voorsorteren tegen de as van de weg. Miljoenen Nederlanders hebben dat in het verleden geleerd. Bij de invoering van nieuwe verkeersregels is deze 'verplichting' geschrapt en prompt doen we met z'n allen alsof het verboden is. Je hebt als automobilist niet alleen de taak, maar ook de plicht een vlotte verkeersdoorstroming te bewerkstelligen. Door voor te sorteren tegen de as van de weg kan deze doorstroming in veel gevallen bevorderd worden. Rijschoolhouders: het is wel niet verplicht, maar maak van uw leerlingen geen marginale chauffeurs, maar automobilisten die rijden met hun verstand en aan de medeweggebruiker denken. Een zware taak, dat besef ik... Tony Vos t bij insiders reeds rekend was werd op de iirburgring officieel bevestigd, David Coulthard rijdt volgend seizoen voor het Marlboro McLaren- Mercedes team van Ron Dennis. Verrassender was dat Ferrari vorige week bij monde van Jean Todt bekend maakte dat Eddie Irvine de nieuwe teamcollega van Michael Schumacher wordt. Irvine's plaats bij Jordan-Peugeot wordt ingenomen door Martin Brundle, zodat emu een vacature bij Ligier ontstaan is. Als mogelijke kandidaten voor deze plaats worden Johnny Herbert en Jos Verstappen genoemd. In het Duitse Buxtehude veroverde de Zeeuw Ko Kasse de Europese rallycrosstitel in de klasse tot 1400cc. Kasse, die het hele seizoen lang een spannend gevecht leverde met de Oostenrijker Manfred Beck, finishte als tweede met een geringe voorsprong op zijn rivaal. De wedstrijd werd gewonnen door KasseT streekgenoot Jos Boone u daarmee zijn tweede seizoenszege behaalde. Verder zijn de motoren onder handen genomen en voldoen aan de emissie-eisen die vanaf januari 1997 tevens de geluidsnorm van 74 decibels wordt bereikt. Verder is sinds kort de TDi-versie leverbaar met de 90 pk sterke direct ingespoten dieselmotor. Tot slot hebben alle 'normale' Ibiza en Cordoba varianten een iets gewijzigd front gekregen, met behoud van de bestaande bumpers. In het Franse Val de Vienne eindigde Allard Kalff als tweede in de Europa Cup Renault Clio wedstrijd. Kalff, die de derde plaats in het klassement bezet, heeft nu nog 19punten achterstand op de leider de Fransman Bourdais. tr/min en een koppel van 186 Nm bij 4000 tr/min. Deze krachtbron maakt een zeer herkenbaar Alfa-geluid en reageert haast bezeten op het gaspedaal. Dit is nu eindelijk een motor die bij de uitstraling van de 145 past. Immers de bestaande motorvarianten vallen wat betreft prestaties wat tegen, zeker in vergelijking met de Alfa 33 die met name stukke lichter was. De 145 Quadrifoglio weegt 1213 kg en haalt een topsnelheid van 210 km/u. Ook de acceleratie van 0 tot 100 in 8,4 seconden stemt volledig tot tevredenheid. Met zijn topsnelheid kan hij zich keurig meten met zijn soortgenoten, maar wat betreft acceleratie staat deze 145 in de top. Belangrijker is echter dat vanaf zo'n 2500 tr/min minimaal 90 procent van de maximale trekkracht aanwezig is, zodat de Quadrifoglio lekker vlot accelereert zonder dat er overvloedig veel geschakel dient te worden. Natuurlijk heeft Alfa zich niet alleen tot de montage van grotere motor. De Igeometrie, de stabilisatorstangen en de dempers zijn op het verbeterde prestatieniveau aangepast en zorgen voor een stugge afvering die zo goed bij het karakter van deze keld sportieveling past. Toch is ijk deze 145 niet compromisloos hard geveerd, zodat lange afstanden met behoud van comfort kunnen worden afgelegd. De markt voor compacte sportieve auto's is in ons land niet enorm groot. Dit jaar werden van januari tot en met augustus 808 GTi-achtige modellen verkocht. De VW Golf neemt hier met de 2.0 en 2.0 16V GTi verreweg het grootste deel voor haar rekening met een aandeel van ruim 66 procent. Met grote afstand nummer twee is de Opel Astra GSi gevolgd door de Renault Clio 16V en Williams. Verder worden nog een handjevol Citroën ZX 16V, Ford Escort XR3 en RS 2000 en Peugeots 306 S16 verkocht. De uitrustingsniveaus hebben een andere naam gekregen. Het basismodel heet voortaan gewoon Toledo zonder toevoeging. De GL-versie gaat als SE verder door het leven, terwijl de GLX vanaf nu SXE genoemd wordt. Onder de toevoeging 'Sport' verstaan we de bekende GT-variant, terwijl het topmodel 2.0 16V blijft heten. Iedere Toledo heeft een derde remlicht en gordelspanners.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 39