7£7Z.
Alfa 145 Quadrifoglio
MG
J?
mil
Een model komt
tot zijn recht
Nissan toont toekomst
(A
met nieuwe Primera
Nieuwe grilletjes
voor Seat
Bijlage van: DeTilburgse Koerier
fel
995 pagina 3b
©©^Mï®[feaG
Oplage: 98.500
Donderdag 5 oktober 1995
ide
jlio
Rij-instructeurs
i rijke optiepakket-
in ’losse’ opties.
g de aangenaamste
n. De dealer wacht.
nog
16V,
ebeeld is de Volvo 850 T-5.
0015.
m en de
r. De
Lees verder op pagina 5
een:
bren
mders
Nieuwe
Autotest
Citroën Xantia
Subaru Justy
Lees verder
2.0i SX Break
in dit nummer
pag. 7
pag. 3
pag. 5
o.a.:
SHOW
De/lutoMaat
’Wat,
bek
Nüi
Jaargang 7
Nummer 38
Rij-impressie
BMW 728i
loor een
ige
len.
aze
a's
ie die
spoiler,
amper in
in heeft
heef
beperkt tc
een gr
wielgi
>er
i San Remo
VAN5T/K7OMBER
Kl/NTl/PROEVEN
VAN SAAB EN HUN
^AAR
7UICT)OSTbv
Me/bedrijf I,lb,„0
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
Ze zijn meegespoten in de
carrosseriekleur en dragen
het Quadrifoglio-embleem.
Ook de spiegelbehuizing en
de portiergrepen hebben een
likje verf gekregen. Het brede
eindstuk van de uitlaat is
verchroomd.
Met een sportieve achtergrond kon men
verwachten dat Alfa Romeo de 145 ooit zou
uitbrengen met een motor die zuiver op prestaties
is gebouwd. Nu is het zover met de 145 Quadrifogli
voorzien van de 2 liter Twin Sprak krachtbron met
16-kleppen bekend uit de 155. Spider en GTV.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14.5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Gouda,
mersfoort
Deze week
zondag 8 oktober
Finale van de International
Touring Cars te Magny
Cours (F)
Internationale GT wedstrijd
op bet circuit van Nogaro
(F)
8 tot 12 oktobe
EK Rally van
(I)Dit was
lettertype/tekenbreed te
1,10- Uit.Let op: Instellen
van tekenbreedte (17) en
lettertype (1) moet
handmatig.
gemonteerd.
Liefhebbers van een sportieve
middenklasser willen graag
dat hun auto er extra lekker
uitziet. Alfa heeft dit goed
begrepen, zonder de 145
overdreven met spoilers vol te
hangen. Allereerst staat dit
model op een nieuw ontwerp
lichtmetalen velgen met
195/55 VR 15 banden. De
zijskirts vallen ook direct op.
len.
ren van de
„o, nieuwe
"•spoiler en
jkbare
ledo aan.
suw vormgegeven
sre grille en meer afgeronde
an de achterzijde is de auto
een andere bumper,
iterlichten en nieuwe sp<
rorden bij alle versies de bur
ariekleur gespoten. Voortaar
lere Toledo een immobilizer en
srmingsbalken in de portieren.
Pas over een jaar zal de nieuwe Nissan
Primera in ons land te koop zijn. Het nieuwe
model is echter onlangs al wel in Japan op de
weg gekomen, zodat het merk zijn eerste
afbeeldingen beschikbaar heeft gesteld. De
auto blijft wat betreft maatvoering ongeveer
gelijk, al nam de wielbasis met 5 centimeter
toe toe 2,60 meter. De auto ziet er door zijn
hogere portieren, grote achterlichtunits en
fraaie grille wat robuuster en forser uit.
Nissan past op de nieuwe auto uiteraard weer
““n multi-link achterwielophanging toe, maar
.j.engt deze vinding nu ook op de voorwielen.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Klavertje vier
Alfa Romeo wil in deze markt
toch ëen rol van betekenis
gaan spelen en verwacht
volgend jaar zo'n 250 stuks
van de nieuwe 145
Quadrifoglio te gaan afzetten.
Deze nieuwe versie draagt
niet alleen het beroemde
groene klavertje vier op
achterkant en flanken, maar
heeft vele nieuwe details. Het
belangrijkste is het kloppend
hart, de 2 liter 16-kleppen
Twin Spark motor met een
vermogen van 150 pk bij 6200
Het modellenprogramma zal in ieder geval
weer gaan bestaan uit een vierdeurs sedan en
vijfdeurs hatchback. Beide auto's komen
wederom uit Nissan's fabriek in Sunderland
(Engeland). De vijfdeursversie wordt
uitsluitend in Europa gemaakt en zal
dientengevolge ook naar Japan worden
geëxporteerd. De Primera krijgt een nieuwe
1.8 liter 16-kleppenmotor van 125 pk en de
bekende 2 liter van 150 pk.
De motoren vallen volgens Nissan op dc
gunstig verbruik, hoge trekkracht en lac
geluidsniveau.
In een bijzonder
spannende Grote Prijs van
Europa, afgelopen
weekend verreden op
Nürburgring, ging de
overwinning naar Michael
Schumacher. Lange tijd
leek het erop alsof Jean
Alesi zijn tweede zege voor
Ferrari zou behalen; de
Fransman was evenals
teamgenoot Gerhard
Berger in vochtige
omstandigheden op slicks
gestart en dat bleek op een
drogende piste een goede
gok. Alesi had maar twee
pitstops nodig terwijl de
meeste rijders drie keer
naar binnen moesten. In de
eindfase kwam
Schumacher echter
dichterbij en toen een
bijzonder strijdvaardige
Damon Hill op de gladde
kerbstones kwam en van de
baan slipte zette de Duitser
een imposant slotoffensief
in. Twee ronden voor het
einde wist hij met een
gedurfde actie de Ferrari
coureur te passeren.
Op het circuit van
Zandvoort behaalde Sep
Koster de zege in de
Formule Ford 1800
wedstrijd. Met deze zege
haalde Koster het
kampioenschap binnen en
we zijn benieuwd naar de
plannen voor het volgend
jaar van de talentvolle
jonge student.
Tijdens de afgelopen IAA in Frankfurt
introduceerde het Spaanse Seat niet alleen de
tweedeurs Cordoba SX en de Inca
bestelwagen, maar voerde ook enkele
wijzigingen door op bestaande modelie
Zo krijgt de Ibiza GTi de kenmerken -
Cordoba SX met een andere grille, r
bumpers met geïntegreerde voorspc
een nieuw ontwerp wielen. Vergelijl
wijzigingen treffen we bij de Tok
De auto heeft volledig nieuw vor:
bumpers, een andere grille p" rn'
koplampen. Ook aai
gewijzigd door f
gewijzigde acht
Voortaan wc~J~
de carrosserie
ook iede
bescher
Rode accenten
Ook de standaard
snelheidsafhankelijke
stuurbekrachtiging heeft een
gewijzigde afstelling en zorgt
voor een blijvend contact
tussen bestuurder en wiele:
Het is Alfa te prijzen dat dez
versie standaard wordt
geleverd met ABS en dat
bovendien een
bestuurdersairbag wordt
We kunnen de hoop voor de
huidige en volgende
generatie automobilisten
wel opgeven. De intollerante
houding in het verkeer wordt
alleen maar erger. Iedereen
denkt alleen maar aan zich
zelf. Ik heb me al vaker
uitgelaten over het vreemde
parkeergedrag van veel
slecht parkeert hoeft
absoluut niet dom te zijn.
De meest intelligente en
hooggeleerde personen
blijken in het verkeer op
onverklaarbare wijze in
egoïstische roofdieren of
totaal onnadenkende wezens
te veranderen. Iemand die
zijn werk zo efficient
mogelijk indeelt om zoveel
mogelijk in een dag te doen,
dropt zijn auto bij thuiskomst
voor de deur en denkt
helemaal niet meer aan het
efficient gebruiken van de
parkeerruimte in de straat.
En echt, dit fenomeen doet
zich voor in alle lagen van de
bevolking, van
fabrieksmedewerker tot
directeur, van student tot
professor. Maar het meest
stuitende is om dit gedrag te
zien van. uiterst
verantwoordelijke mensen.
De volgende generatie
automobilisten zal het zeker
niet beter doen. Dat wordt
hen al ingegeven tijdens
rijlessen en ook hier hoeft
heus geen onderscheidt
gemaakt te worden tussen de
door de ANWB en andere
instanties erkende rijscholen
en de particulier die een
centje bij wil verdienen.
Zo reed ik kort geleden op
een zondag in mijn
woonomgeving. Het was
zwaar bewolkt, donker en de
regen kwam met redelijke
hoeveelheden uit de lucht.
Het was zo erg dat vrijwel
iedereen spontaan met het
licht aan reed. Iedereen, nee
niet iedereen, een
middenklasser met grote 'L'
op het dak vond dat blijkbaar
niet nodig. Je zou dergelijke
instructeurs moeten
verbieden nog meer
toekomstige automobilisten
te verpesten. En dan tot slot
het beroemde voorsorteren
tegen de as van de weg.
Miljoenen Nederlanders
hebben dat in het verleden
geleerd. Bij de invoering van
nieuwe verkeersregels is
deze 'verplichting' geschrapt
en prompt doen we met z'n
allen alsof het verboden is.
Je hebt als automobilist niet
alleen de taak, maar ook de
plicht een vlotte
verkeersdoorstroming te
bewerkstelligen. Door voor te
sorteren tegen de as van de
weg kan deze doorstroming
in veel gevallen bevorderd
worden. Rijschoolhouders:
het is wel niet verplicht,
maar maak van uw
leerlingen geen marginale
chauffeurs, maar
automobilisten die rijden
met hun verstand en aan de
medeweggebruiker denken.
Een zware taak, dat besef ik...
Tony Vos
t bij insiders reeds
rekend was werd op de
iirburgring officieel
bevestigd, David Coulthard
rijdt volgend seizoen voor
het Marlboro McLaren-
Mercedes team van Ron
Dennis. Verrassender was
dat Ferrari vorige week bij
monde van Jean Todt
bekend maakte dat Eddie
Irvine de nieuwe
teamcollega van Michael
Schumacher wordt. Irvine's
plaats bij Jordan-Peugeot
wordt ingenomen door
Martin Brundle, zodat emu
een vacature bij Ligier
ontstaan is. Als mogelijke
kandidaten voor deze
plaats worden Johnny
Herbert en Jos Verstappen
genoemd.
In het Duitse Buxtehude
veroverde de Zeeuw Ko
Kasse de Europese
rallycrosstitel in de klasse
tot 1400cc. Kasse, die het
hele seizoen lang een
spannend gevecht leverde
met de Oostenrijker
Manfred Beck, finishte als
tweede met een geringe
voorsprong op zijn rivaal.
De wedstrijd werd
gewonnen door KasseT
streekgenoot Jos Boone u
daarmee zijn tweede
seizoenszege behaalde.
Verder zijn de motoren onder handen
genomen en voldoen aan de emissie-eisen die
vanaf januari 1997 tevens de geluidsnorm van
74 decibels wordt bereikt. Verder is sinds kort
de TDi-versie leverbaar met de 90 pk sterke
direct ingespoten dieselmotor. Tot slot hebben
alle 'normale' Ibiza en Cordoba varianten een
iets gewijzigd front gekregen, met behoud van
de bestaande bumpers.
In het Franse Val de
Vienne eindigde Allard
Kalff als tweede in de
Europa Cup Renault Clio
wedstrijd. Kalff, die de
derde plaats in het
klassement bezet, heeft nu
nog 19punten achterstand
op de leider de Fransman
Bourdais.
tr/min en een koppel van 186
Nm bij 4000 tr/min. Deze
krachtbron maakt een zeer
herkenbaar Alfa-geluid en
reageert haast bezeten op het
gaspedaal. Dit is nu eindelijk
een motor die bij de
uitstraling van de 145 past.
Immers de bestaande
motorvarianten vallen wat
betreft prestaties wat tegen,
zeker in vergelijking met de
Alfa 33 die met name stukke
lichter was. De 145
Quadrifoglio weegt 1213 kg en
haalt een topsnelheid van 210
km/u. Ook de acceleratie van
0 tot 100 in 8,4 seconden stemt
volledig tot tevredenheid. Met
zijn topsnelheid kan hij zich
keurig meten met zijn
soortgenoten, maar wat
betreft acceleratie staat deze
145 in de top. Belangrijker is
echter dat vanaf zo'n 2500
tr/min minimaal 90 procent
van de maximale trekkracht
aanwezig is, zodat de
Quadrifoglio lekker vlot
accelereert zonder dat er
overvloedig veel geschakel
dient te worden. Natuurlijk
heeft Alfa zich niet alleen
tot de montage van
grotere motor. De
Igeometrie, de
stabilisatorstangen en de
dempers zijn op het
verbeterde prestatieniveau
aangepast en zorgen voor een
stugge afvering die zo goed
bij het karakter van deze
keld sportieveling past. Toch is
ijk deze 145 niet compromisloos
hard geveerd, zodat lange
afstanden met behoud van
comfort kunnen worden
afgelegd.
De markt voor compacte
sportieve auto's is in ons land
niet enorm groot. Dit jaar
werden van januari tot en met
augustus 808 GTi-achtige
modellen verkocht. De VW
Golf neemt hier met de 2.0 en
2.0 16V GTi verreweg het
grootste deel voor haar
rekening met een aandeel
van ruim 66 procent. Met grote
afstand nummer twee is de
Opel Astra GSi gevolgd door
de Renault Clio 16V en
Williams. Verder worden nog
een handjevol Citroën ZX 16V,
Ford Escort XR3 en RS 2000 en
Peugeots 306 S16 verkocht.
De uitrustingsniveaus hebben een andere
naam gekregen. Het basismodel heet
voortaan gewoon Toledo zonder toevoeging.
De GL-versie gaat als SE verder door het
leven, terwijl de GLX vanaf nu SXE genoemd
wordt. Onder de toevoeging 'Sport' verstaan
we de bekende GT-variant, terwijl het
topmodel 2.0 16V blijft heten. Iedere Toledo
heeft een derde remlicht en gordelspanners.