in stad en verkeer Veilig W XX het Tilburg voor goede straatverlichting, of voor duide- Miljard van Tilburg 1996 Burger Begroting Stokhasselt is er de laatste tijd zeker op vooruit gegaan” 2n om Wethouder R. van Diessen “Het is prettig dat de gemeente Tilburg veel geld steekt in goede sportaccommodaties Wethouder F. Horvers Een airbag in de een kindersluiting op de fles met schoonmaakmiddel, een flink kettingslot door het voorwiel van de fiets. lijke verkeersmaatregelen. Tilburg geeft flinke bedragen uit voor de openbare veilig heid in de stad en voor een zo groot mogelij- Burger Begroting ke verkeersveiligheid. “Er komen meer agenten, maar dat heeft tijd nodig” liet voor urele voor- e trekkers ie komende r de ter, het de sportlief- trekken. Het i modern t binnenkort en aan het werk in er nodig. 'en mensen ikomenson- "Als aandachtsgebied is Stokhasselt er de laatste tijd zeker op vooruit gegaan", vindt de heer Van lersel, bewoner van deze wijk. “Er is meer groen gekomen en vooral de flats zijn flink opgeknapt. Toch wordt volgens hem het groen veel te slecht bijgehouden en is er veel te veel zwerfvuil in de wijk. “Ik weet wel dat het voor een deel aan de mensen zelf ligt, maar de gemeente zou zich naar mijn idee meer moeten inspannen voor goed onderhoud in de wijk. Er wordt te veel aan de mensen zelf overgelaten." Voor wethouder Horvers heeft hij twee vragen. “Ik ben benieuwd hoe de wethouder denkt dat onze wijk er over tien jaar uit zal zien. Hoe voorkom je nu dat Stokhasselt toch weer achteruitgaat? En wat ik ook nog kwijt wil: ik vind dat Tilburg als stad heel veel te bieden heeft, maar waarom is er niet wat meer groen in het centrum? Alles is zo kaal en leeg." Gezamenlijke aanpak Zorgen voor meer veiligheid in de stad kan de gemeente natuurlijk niet alleen. Alleen wanneer verschillende partijen de handen ineen slaan, is een goed resultaat mogelijk. Een voorbeeld van zo’n samenwerking is het project Veiligheid Binnenstad. Hier streeft de gemeente, samen met onder meer de politie, het buro HALT, de winkeliers en de horeca ondernemers naar een stadscentrum met minder criminaliteit. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten. De binnenstad- ondernemers hebben minder last van diefstal, verduistering, overvallen en inbraken, terwijl u zich als bezoeker van het centrum veiliger voelt. Eigenlijk levert het werken aan meer vei ligheid alleen succes op, als de bestrijding van criminaliteit en onveiligheid breed wordt aange pakt. Iedereen moet z’n verantwoordelijkheid nemen. Die aanpak heet ook wel ‘integraal vei ligheidsbeleid'. Veilig wonen Criminaliteit blijft helaas niet beperkt tot het centrum van Tilburg. Ook in woonwijken kan Wethouder Frits Horvers (CDA) wijst erop dat Tilburg een van de weinige gemeenten is met een groenstructuurplan. “We werken stelselmatig aan uitbreiding, verbetering en onderhoud van het groen in de stad. Ook komen er stadsbeheerders die de zaak goed in de peiling houden. Maar ik vind dat ik ook van de bewoners mag vragen om eraan mee te werken dat het groen mooi blijft. En wat het centrum betreft: een stadscentrum is natuurlijk geen tuin. Maar dat neemt niet weg dat we de laatste tijd goed bezig met het Interpolis terrein, het stadspark Oude Dijk, de bomen aan de Heuvelring en de Spoorlaan. Het groen wordt dus niet vergeten." “Veel problemen in de wijk zijn versneld aange pakt. Straten zijn opgeknapt en er komt meer groen. Ook zijn er nieuwe speelvoorzieningen gepland. Een goede ontwikkeling.” Toch is Henk van Galen, opbouwwerker in het ‘aandachtsgebied’ Croeseind/ Hoefstraat, niet voor de volle 100% tevreden. “Sommige verande ringen gaan voor ons gevoel veel te traag. Vooral op het maatschappelijke vlak gebeurt er nog te weinig", zegt hij. Over de verdere toekomst is hij voorzichtig optimistisch. “Ook als onze wijk vol gend jaar geen aandachtsgebied meer is, blijft toch volop aandacht nodig. Dat zal veel vragen van de betrokken welzijnsinstellingen. Ronduit sceptisch ben ik over de plannen voor verdere schaalvergroting in het wijkbeheer. In grotere wij ken sneeuwen de problemen van de kleintjes onder. Croeseind/ Hoefstraat blijft toch wel een aparte wijk, hoop ik? De problemen zijn er speci fiek genoeg voor. Die mogen niet blijven liggen." Wethouder Horvers herkent de vrees van de opbouwwerker wel maar vindt dit onterecht. “Het aandachtsgebieden-beleid werkt, dat is geble ken uit evaluatie. Maar dezelfde evaluatie leert dat ook na het beëindigen van de status van aan dachtsgebied, extra aandacht nodig blijft. Dat is dus bekend bij de gemeente. Verder is het de bedoeling om meer wijkgericht te gaan werken. We denken daarbij aan circa vijf service-centra in de wijk. In zo’n aan pak kan niet alles blijven zoals het is, maar dat is ook niet erg. Want we doen het allemaal voor de burger: die kan straks aan één loket worden geholpen, zodat de zaken sneller en beter verlopen. “Het is prettig dat de gemeente Tilburg veel geld steekt en heeft gestoken in goede sportaccommo daties in de stad", aldus Jacques de Wilde van Bureau Ondersteuning Tilburgse Sport (BOTS). Zo'n 50.000 Tilburgers zijn al actief op sportge- I bied. Het is alleen maar goed als daar nog meer mensen bijkomen. Wel is belangrijk dat er maat werk geleverd wordt. Als accommodatfés niet of niet voldoende worden gebruikt, Stijgen ook de kosten voor de georganiseerde sport. In de discus sie over al dan niet een nieuw buitenbad in Tilburg moet die vraag zeker meespelen. Komen er straks wel voldoende mensen zodat het bad de hoge kosten ook kan opbrengen?" De medaille heeft volgens De Wilde ook nog een andere kant. “Minstens zo belangrijk is dat de sportvoorzieningen in Tilburg betaalbaar blijven, ook voor mensen met een smalle beurs. Daar vra gen wij dan ook steeds aandacht voor.” “Ik kan het zelf niet beter formuleren," beaamt wethouder Rene van Diessen VVD). "Bij de besluitvorming over een eventueel buiten bad op Stappegoor moeten de door De Wilde genoemde aspecten zeker meespelen. Komen er voldoende mensen, kost het niet te veel, en is de kostenverdeling rechtvaardig naar de overige sportvoorzieningen toe. Ook de bereikbaarheid voor mensen met een smalle beurs is een punt van aandacht. Zelf heb ik nog gevraagd om te kij ken of er niet een soort zomer-abonnement voor het zwembad Stappegoor kan komen. Maar ik wijs in dit verband de echte minima ook op de moge lijkheid van subject-subsidies." De heer Mutsaers is directeur van restaurant De Druiventros in Berkel-Enschot en voorzitter van de Tilburgse afdeling van Horeca Nederland. Veiligheid is voor hem en zijn collega’s in de Tilburgse horeca een groeiend probleem. “Agressie van klanten, diefstal en inbraak, verha len over criminele druk op de sector. Er is nogal wat aan de hand", aldus Mutsaers. "Gelukkig heeft de gemeente Tilburg ons een tijdje geleden bena derd om samen de handen ineen te slaan. Het is goed dat er intensief onderling overleg is over de problemen. Een gezamenlijke aanpak met onder meer politie en gemeente, zoals in het project ‘Veiligheid Binnenstad’, werkt het best. We zouden het liefst nóg intensiever bij het beden ken van het beleid en van de mogelijke oplossin gen betrokken worden." Burgemeester Brokx is altijd voorstander van samenwerking: “Natuurlijk en dan met name in de binnenstad. De tijd is voorbij dat je als gemeente alleen zaken van de grond kreeg. Tegenwoordig kloppen we nadrukkelijk aan bij de ondernemers, voor hun mening, voor ideeën maar ook voor een substantiële financiële bijdrage. Samen zaken doen betekent immers ook samen investeren. We hebben met de horeca in goed overleg een ver trouwenspersoon aangesteld. En op bedrijventer reinen wordt nu gezamenlijk gewerkt aan de beveiliging, leder vanuit zijn eigen verantwoorde lijkheid, gaan we gezamenlijk de goede kant op." “Als je de krant openslaat, komt de ellende je tegemoet. Soms denk ik wel eens dat niemand meer te vertrouwen is", aldus mevrouw Van Cils uit de wijk Oerle. Ze voelt zich op straat steeds vaker onveilig. Zowel in de eigen buurt als in het centrum van Tilburg. “Meer politie op straat zal naar mijn idee zeker helpen. Bijvoorbeeld tijdens de kermis liep er zoveel politie dat er amper problemen waren in de stad", zegt mevrouw Van Cils. Ze wil dan ook weten of er nog politiemensen bijkomen. Agenten die vaker surveilleren en hun gezicht laten zien in de wijk. “Ik vind het in ieder geval wel fijn dat er nu overal in de wijken politie bureaus zijn. De politie is dan in ieder geval vlak bij." Burgemeester Brokx wijst erop dat er politie agenten bij moeten komen. "Afgelopen jaar alleen al zijn er zo’n i 2 surveillanten extra geworven. Maar je moet die mensen eerst keuren en vervol gens een opleiding geven voordat ze daadwerke lijk zichtbaar zijn op straat. Er wordt dus aan gewerkt. Maar ik zeg er wel bij dat veiligheid een zaak is van ons allemaal. Ook de bedrijven zelf, de winkeliers en de bewoners kunnen een bijdrage leveren, bijvoorbeeld door niet te mopperen op de politie maar goed op te letten en aangifte te doen. Samen staan we sterk. jeetje op te >p economi- t Wil van ikerij CMI in bekend dat ven, óók voor e trekt er voorwaarden deven. en met een 'esenteerd op heer Van een betere :inen in bij de bereikbaar of Loven. Wil ian moet Brand, brand! Brand meester! Hoe sneller, hoe beter. Een veili ge stad betekent ook aandacht voor brandveilig heid. De Tilburgse brandweer werkt er hard aan. De noodpost op industrieterrein Vossenberg wordt daartoe volgend jaar vervan gen door een volwaardige brandweerkazerne. Begin volgende eeuw zal er nog een post in het noorden van de stad bijkomen als Tilburg zich richting Berkel-Enschot uitbreidt. Maar vóór alles draait het er om brand zoveel mogelijk te voorkomen. De afdeling preventie wordt daar om uitgebreid. Wethouder van Diessen benadrukt dat bij nieuwe sportvoorzieningen zoveel mogelijk reke ning wordt gehouden met gehandicapte sporters. “De Tilburgse baden zijn bijvoorbeeld gebouwd voor zo flexibel mogelijk gebruik zoals ouderen zwemmen; we streven wel naar integratie. Alle nieuwe baden zijn daarom goed toegankelijk gemaakt voor gehandicapten. Er is ook een subsidieregeling waarbij sportvereni gingen meer subsidie krijgen naarmate ze meer gehandicapten in hun ledenbestand hebben. Verder letten we erop om zo min mogelijk chloor te gebruiken, met de modernste installaties. En nieuwe sporthallen zijn minder stoffig dan oude, dat spreekt." tijkt verbaasd t dat wij y, overleg, procedures, als de vergun- i de aanleg west-tangent oeg beginnen, g van het irt zaken in :t. Vroeger n in Tilburg steden. gemakkelij- r in het colle- We zijn er dag in, dag uit mee bezig. Je vei- WRK lig voelen is enorm belangrijk. Veiligheid betekent immers bescherming, zekerheid en geborgenheid. Voor een deel zijn we zelf verantwoordelijk voor onze veiligheid. Maar ook de gemeente Tilburg draagt haar steen tje bij waar het aankomt op de veiligheid van haar bewoners. Door bijvoorbeeld te zorgen voor voldoende politie op straat, het voo: oplossii lijkt. In imen dat u zich onveilig voelt. Een Waarvoor is minder ver weg dan het Eerste plaats kunnen bewoners zelf het nodige doen. Wie z’n buren goed kent en weet wat er allemaal speelt in de eigen omge ving, voelt zich sneller verantwoordelijk voor de veiligheid in de buurt. Het effect van meer sociale controle kan nog worden versterkt door bijvoorbeeld meer en betere straatverlichting èn meer toezicht. Binnenkort komen er, ver spreid over de stad, speciale stadsbeheerders. Zij gaan toezicht houden in parken, op pleinen, op industrieterreinen, noem maar op. Het voorkómen en signaleren van zaken die de vei ligheid bedreigen wordt hun belangrijkste taak. Veilig op w0 Ieder verkeersslachtoffer is er één te veel. Zo we er allemaal al jaren over en toch sla- ^.amper in om het aantal ongevallen in het Tilburgse verkeer terug te dringen. Met het binnenkort verschijnende ‘Actieplan Verkeersveiligheid’ wil de gemeente daar veran dering in brengen. Heel wat maatregelen uit dit plan zullen u ongetwijfeld bekend in de oren klinken. Actiepunten zijn onder meer de aanpak van onveilige kruispunten in de stad en het realiseren van meer 30 km-gebieden in de woonwijken. Ook de fietser krijgt letterlijk en figuurlijk de ruimte door de aanleg van nog meer vrijliggende, ‘rode’ fietspaden. Maar er wordt niet alleen naar oplossingen in de infrastructuur gezocht. Minstens zo belangrijk in de strijd voor meer verkeersveiligheid is de aandacht voor verkeerseducatie op scholen, voorlichting en een meer strikte handhaving van de verkeersregels. Dit alles moet het toch mogelijk maken om het aantal ongevallen vóór het jaar 2000 met 25% te verminderen. Pas dan is een belangrijke stap in de goede richting gezet. De kinderen van de heer Peters uit de Blaak waren begin augustus al vol verwachting over het nieuwe zwembad op Stappegoor. “Ze gingen pas geleden in het Duinrell-bad in Wassenaar al hele maal uit hun bol, dus ze verwachten er veel van. Het bad op Stappegoor is wat duurder, maar daar krijg je dan ook kwaliteit voor terug", meent de heer Peters. Minder tevreden is hij over de sport voorzieningen voor mensen die minder goed uit de voeten kunnen. “Ik zou als astma-patiënt best wel wat meer willen sporten, maar de sporthallen zijn voor mij veel te stoffig en in de zwembaden zit vaak te veel chl oor. Zouden er niet wat meer sportieve mogelijk heden kunnen komen voor mensen die aparte voorzieningen of omstandigheden nodig hebben?", vraagt de heer Peters aan wethouder Van Diessen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 33