in stad en verkeer
Veilig
W XX
het Tilburg
voor goede straatverlichting, of voor duide-
Miljard van Tilburg 1996
Burger Begroting
Stokhasselt is er de laatste
tijd zeker op vooruit gegaan”
2n om
Wethouder R. van Diessen
“Het is prettig dat de gemeente Tilburg veel geld steekt
in goede sportaccommodaties
Wethouder F. Horvers
Een airbag in de
een kindersluiting op
de fles met schoonmaakmiddel, een flink
kettingslot door het voorwiel van de fiets.
lijke verkeersmaatregelen. Tilburg geeft
flinke bedragen uit voor de openbare veilig
heid in de stad en voor een zo groot mogelij-
Burger Begroting
ke verkeersveiligheid.
“Er komen meer agenten, maar dat heeft tijd nodig”
liet voor
urele voor-
e trekkers
ie komende
r de
ter, het
de sportlief-
trekken. Het
i modern
t binnenkort
en
aan het werk
in er nodig.
'en mensen
ikomenson-
"Als aandachtsgebied is Stokhasselt er de laatste
tijd zeker op vooruit gegaan", vindt de heer Van
lersel, bewoner van deze wijk. “Er is meer groen
gekomen en vooral de flats zijn flink opgeknapt.
Toch wordt volgens hem het groen veel te slecht
bijgehouden en is er veel te veel zwerfvuil in de
wijk. “Ik weet wel dat het voor een deel aan de
mensen zelf ligt, maar de gemeente zou zich naar
mijn idee meer moeten inspannen voor goed
onderhoud in de wijk. Er wordt te veel aan de
mensen zelf overgelaten." Voor wethouder
Horvers heeft hij twee vragen. “Ik ben benieuwd
hoe de wethouder denkt dat onze wijk er over tien
jaar uit zal zien. Hoe voorkom je nu dat
Stokhasselt toch weer achteruitgaat? En wat ik
ook nog kwijt wil: ik vind dat Tilburg als stad heel
veel te bieden heeft, maar waarom is er niet wat
meer groen in het centrum? Alles is zo kaal en
leeg."
Gezamenlijke aanpak
Zorgen voor meer veiligheid in de stad kan de
gemeente natuurlijk niet alleen. Alleen wanneer
verschillende partijen de handen ineen slaan, is
een goed resultaat mogelijk. Een voorbeeld van
zo’n samenwerking is het project Veiligheid
Binnenstad. Hier streeft de gemeente, samen
met onder meer de politie, het buro HALT, de
winkeliers en de horeca ondernemers naar een
stadscentrum met minder criminaliteit. Het mes
snijdt hierbij aan twee kanten. De binnenstad-
ondernemers hebben minder last van diefstal,
verduistering, overvallen en inbraken, terwijl u
zich als bezoeker van het centrum veiliger
voelt. Eigenlijk levert het werken aan meer vei
ligheid alleen succes op, als de bestrijding van
criminaliteit en onveiligheid breed wordt aange
pakt. Iedereen moet z’n verantwoordelijkheid
nemen. Die aanpak heet ook wel ‘integraal vei
ligheidsbeleid'.
Veilig wonen
Criminaliteit blijft helaas niet beperkt tot het
centrum van Tilburg. Ook in woonwijken kan
Wethouder Frits Horvers (CDA) wijst erop dat
Tilburg een van de weinige gemeenten is met een
groenstructuurplan. “We werken stelselmatig aan
uitbreiding, verbetering en onderhoud van het
groen in de stad. Ook komen er stadsbeheerders
die de zaak goed in de peiling houden. Maar ik
vind dat ik ook van de bewoners mag vragen om
eraan mee te werken dat het groen mooi blijft. En
wat het centrum betreft: een stadscentrum is
natuurlijk geen tuin. Maar dat neemt niet weg dat
we de laatste tijd goed bezig met het Interpolis
terrein, het stadspark Oude Dijk, de bomen aan
de Heuvelring en de Spoorlaan. Het groen wordt
dus niet vergeten."
“Veel problemen in de wijk zijn versneld aange
pakt. Straten zijn opgeknapt en er komt meer
groen. Ook zijn er nieuwe speelvoorzieningen
gepland. Een goede ontwikkeling.”
Toch is Henk van Galen, opbouwwerker in het
‘aandachtsgebied’ Croeseind/ Hoefstraat, niet
voor de volle 100% tevreden. “Sommige verande
ringen gaan voor ons gevoel veel te traag. Vooral
op het maatschappelijke vlak gebeurt er nog te
weinig", zegt hij. Over de verdere toekomst is hij
voorzichtig optimistisch. “Ook als onze wijk vol
gend jaar geen aandachtsgebied meer is, blijft
toch volop aandacht nodig. Dat zal veel vragen
van de betrokken welzijnsinstellingen. Ronduit
sceptisch ben ik over de plannen voor verdere
schaalvergroting in het wijkbeheer. In grotere wij
ken sneeuwen de problemen van de kleintjes
onder. Croeseind/ Hoefstraat blijft toch wel een
aparte wijk, hoop ik? De problemen zijn er speci
fiek genoeg voor. Die mogen niet blijven liggen."
Wethouder Horvers herkent de vrees van de
opbouwwerker wel maar vindt dit onterecht.
“Het aandachtsgebieden-beleid werkt, dat is geble
ken uit evaluatie. Maar dezelfde evaluatie leert
dat ook na het beëindigen van de status van aan
dachtsgebied, extra aandacht nodig blijft. Dat is
dus bekend bij de gemeente.
Verder is het de bedoeling om meer wijkgericht te
gaan werken. We denken daarbij aan circa vijf
service-centra in de wijk. In zo’n aan pak kan niet
alles blijven zoals het is, maar dat is ook niet erg.
Want we doen het allemaal voor de burger: die
kan straks aan één loket worden geholpen, zodat
de zaken sneller en beter verlopen.
“Het is prettig dat de gemeente Tilburg veel geld
steekt en heeft gestoken in goede sportaccommo
daties in de stad", aldus Jacques de Wilde van
Bureau Ondersteuning Tilburgse Sport (BOTS).
Zo'n 50.000 Tilburgers zijn al actief op sportge- I
bied. Het is alleen maar goed als daar nog meer
mensen bijkomen. Wel is belangrijk dat er maat
werk geleverd wordt. Als accommodatfés niet of
niet voldoende worden gebruikt, Stijgen ook de
kosten voor de georganiseerde sport. In de discus
sie over al dan niet een nieuw buitenbad in
Tilburg moet die vraag zeker meespelen. Komen
er straks wel voldoende mensen zodat het bad de
hoge kosten ook kan opbrengen?"
De medaille heeft volgens De Wilde ook nog een
andere kant. “Minstens zo belangrijk is dat de
sportvoorzieningen in Tilburg betaalbaar blijven,
ook voor mensen met een smalle beurs. Daar vra
gen wij dan ook steeds aandacht voor.”
“Ik kan het zelf niet beter formuleren," beaamt
wethouder Rene van Diessen VVD).
"Bij de besluitvorming over een eventueel buiten
bad op Stappegoor moeten de door De Wilde
genoemde aspecten zeker meespelen. Komen er
voldoende mensen, kost het niet te veel, en is de
kostenverdeling rechtvaardig naar de overige
sportvoorzieningen toe. Ook de bereikbaarheid
voor mensen met een smalle beurs is een punt
van aandacht. Zelf heb ik nog gevraagd om te kij
ken of er niet een soort zomer-abonnement voor
het zwembad Stappegoor kan komen. Maar ik wijs
in dit verband de echte minima ook op de moge
lijkheid van subject-subsidies."
De heer Mutsaers is directeur van restaurant De
Druiventros in Berkel-Enschot en voorzitter van de
Tilburgse afdeling van Horeca Nederland.
Veiligheid is voor hem en zijn collega’s in de
Tilburgse horeca een groeiend probleem.
“Agressie van klanten, diefstal en inbraak, verha
len over criminele druk op de sector. Er is nogal
wat aan de hand", aldus Mutsaers. "Gelukkig heeft
de gemeente Tilburg ons een tijdje geleden bena
derd om samen de handen ineen te slaan. Het is
goed dat er intensief onderling overleg is over de
problemen. Een gezamenlijke aanpak met onder
meer politie en gemeente, zoals in het project
‘Veiligheid Binnenstad’, werkt het best.
We zouden het liefst nóg intensiever bij het beden
ken van het beleid en van de mogelijke oplossin
gen betrokken worden."
Burgemeester Brokx is altijd voorstander van
samenwerking: “Natuurlijk en dan met name in de
binnenstad. De tijd is voorbij dat je als gemeente
alleen zaken van de grond kreeg. Tegenwoordig
kloppen we nadrukkelijk aan bij de ondernemers,
voor hun mening, voor ideeën maar ook voor een
substantiële financiële bijdrage. Samen zaken
doen betekent immers ook samen investeren.
We hebben met de horeca in goed overleg een ver
trouwenspersoon aangesteld. En op bedrijventer
reinen wordt nu gezamenlijk gewerkt aan de
beveiliging, leder vanuit zijn eigen verantwoorde
lijkheid, gaan we gezamenlijk de goede kant op."
“Als je de krant openslaat, komt de ellende je
tegemoet. Soms denk ik wel eens dat niemand
meer te vertrouwen is", aldus mevrouw Van Cils
uit de wijk Oerle. Ze voelt zich op straat steeds
vaker onveilig. Zowel in de eigen buurt als in het
centrum van Tilburg. “Meer politie op straat zal
naar mijn idee zeker helpen. Bijvoorbeeld tijdens
de kermis liep er zoveel politie dat er amper
problemen waren in de stad", zegt mevrouw Van
Cils. Ze wil dan ook weten of er nog politiemensen
bijkomen. Agenten die vaker surveilleren en hun
gezicht laten zien in de wijk. “Ik vind het in ieder
geval wel fijn dat er nu overal in de wijken politie
bureaus zijn. De politie is dan in ieder geval vlak
bij."
Burgemeester Brokx wijst erop dat er politie
agenten bij moeten komen. "Afgelopen jaar alleen
al zijn er zo’n i 2 surveillanten extra geworven.
Maar je moet die mensen eerst keuren en vervol
gens een opleiding geven voordat ze daadwerke
lijk zichtbaar zijn op straat. Er wordt dus aan
gewerkt. Maar ik zeg er wel bij dat veiligheid een
zaak is van ons allemaal. Ook de bedrijven zelf,
de winkeliers en de bewoners kunnen een bijdrage
leveren, bijvoorbeeld door niet te mopperen op de
politie maar goed op te letten en aangifte te doen.
Samen staan we sterk.
jeetje op te
>p economi-
t Wil van
ikerij CMI in
bekend dat
ven, óók voor
e trekt er
voorwaarden
deven.
en met een
'esenteerd op
heer Van
een betere
:inen in
bij de
bereikbaar
of Loven. Wil
ian moet
Brand, brand!
Brand meester! Hoe sneller, hoe beter. Een veili
ge stad betekent ook aandacht voor brandveilig
heid. De Tilburgse brandweer werkt er hard
aan. De noodpost op industrieterrein
Vossenberg wordt daartoe volgend jaar vervan
gen door een volwaardige brandweerkazerne.
Begin volgende eeuw zal er nog een post in het
noorden van de stad bijkomen als Tilburg zich
richting Berkel-Enschot uitbreidt. Maar vóór
alles draait het er om brand zoveel mogelijk te
voorkomen. De afdeling preventie wordt daar
om uitgebreid.
Wethouder van Diessen benadrukt dat bij
nieuwe sportvoorzieningen zoveel mogelijk reke
ning wordt gehouden met gehandicapte sporters.
“De Tilburgse baden zijn bijvoorbeeld gebouwd
voor zo flexibel mogelijk gebruik zoals ouderen
zwemmen; we streven wel naar integratie. Alle
nieuwe baden zijn daarom goed toegankelijk
gemaakt voor gehandicapten.
Er is ook een subsidieregeling waarbij sportvereni
gingen meer subsidie krijgen naarmate ze meer
gehandicapten in hun ledenbestand hebben.
Verder letten we erop om zo min mogelijk chloor
te gebruiken, met de modernste installaties. En
nieuwe sporthallen zijn minder stoffig dan oude,
dat spreekt."
tijkt verbaasd
t dat wij
y, overleg,
procedures,
als de vergun-
i de aanleg
west-tangent
oeg beginnen,
g van het
irt zaken in
:t. Vroeger
n in Tilburg
steden.
gemakkelij-
r in het colle-
We zijn er dag in, dag uit mee bezig. Je vei-
WRK
lig voelen is enorm belangrijk. Veiligheid
betekent immers bescherming, zekerheid en
geborgenheid. Voor een deel zijn we zelf
verantwoordelijk voor onze veiligheid. Maar
ook de gemeente Tilburg draagt haar steen
tje bij waar het aankomt op de veiligheid
van haar bewoners. Door bijvoorbeeld te
zorgen voor voldoende politie op straat,
het voo:
oplossii
lijkt. In
imen dat u zich onveilig voelt. Een
Waarvoor is minder ver weg dan het
Eerste plaats kunnen bewoners zelf
het nodige doen. Wie z’n buren goed kent en
weet wat er allemaal speelt in de eigen omge
ving, voelt zich sneller verantwoordelijk voor
de veiligheid in de buurt. Het effect van meer
sociale controle kan nog worden versterkt door
bijvoorbeeld meer en betere straatverlichting
èn meer toezicht. Binnenkort komen er, ver
spreid over de stad, speciale stadsbeheerders.
Zij gaan toezicht houden in parken, op pleinen,
op industrieterreinen, noem maar op. Het
voorkómen en signaleren van zaken die de vei
ligheid bedreigen wordt hun belangrijkste taak.
Veilig op w0
Ieder verkeersslachtoffer is er één te veel. Zo
we er allemaal al jaren over en toch sla-
^.amper in om het aantal ongevallen in
het Tilburgse verkeer terug te dringen. Met het
binnenkort verschijnende ‘Actieplan
Verkeersveiligheid’ wil de gemeente daar veran
dering in brengen. Heel wat maatregelen uit dit
plan zullen u ongetwijfeld bekend in de oren
klinken. Actiepunten zijn onder meer de aanpak
van onveilige kruispunten in de stad en het
realiseren van meer 30 km-gebieden in de
woonwijken. Ook de fietser krijgt letterlijk en
figuurlijk de ruimte door de aanleg van nog
meer vrijliggende, ‘rode’ fietspaden.
Maar er wordt niet alleen naar oplossingen in de
infrastructuur gezocht. Minstens zo belangrijk
in de strijd voor meer verkeersveiligheid is de
aandacht voor verkeerseducatie op scholen,
voorlichting en een meer strikte handhaving
van de verkeersregels. Dit alles moet het toch
mogelijk maken om het aantal ongevallen vóór
het jaar 2000 met 25% te verminderen. Pas dan
is een belangrijke stap in de goede richting
gezet.
De kinderen van de heer Peters uit de Blaak
waren begin augustus al vol verwachting over het
nieuwe zwembad op Stappegoor. “Ze gingen pas
geleden in het Duinrell-bad in Wassenaar al hele
maal uit hun bol, dus ze verwachten er veel van.
Het bad op Stappegoor is wat duurder, maar daar
krijg je dan ook kwaliteit voor terug", meent de
heer Peters. Minder tevreden is hij over de sport
voorzieningen voor mensen die minder goed uit de
voeten kunnen.
“Ik zou als astma-patiënt best wel wat meer willen
sporten, maar de sporthallen zijn voor mij veel te
stoffig en in de zwembaden zit vaak te veel chl
oor. Zouden er niet wat meer sportieve mogelijk
heden kunnen komen voor mensen die aparte
voorzieningen of omstandigheden nodig hebben?",
vraagt de heer Peters aan wethouder Van
Diessen.