Tilburg Meten is weten Burgers betalen mee aan oting 2 Miljard van Tilburg 1996 Lichte stijging tarieven Ie gemeente Wie geld wil uitgeven, zal geld binnen moeten krijgen. De por- s kunt u alles temonnee van Tilburg wordt op verschillende manieren 10e de gevuld. Het meeste geld komt uit ‘Den Haag’. Bijna 90% van haar inkomsten ontvangt de gemeente van het Rijk. De rest et graag een brengt de Tilburgse samenleving op door het betalen van gemeentelijke tarieven en heffingen. In totaal gaat het hierbij om meer dan 100 miljoen gulden. Gemeentelijke woonlasten 1996 voor een gemiddeld huishouden 1995 1996 stijging (x 1 miljoen gulden) Afvalstoffenheffing 296 320 8,0% Rioolrecht 141 148 5,0% onroerende zaakbelasting 43,4 Totaal 1.005 afvalstoffenheffing 974 3,2 24,0 meerpersoonshuishoudens met eigen woning van f 140.000 rioolrechten 15,7 parkeertarieven 6,5 In de Begroting 1996 staan de volgende tariefvoorstellen: bouwleges 7,6 kermis 3,9 3,9 sport en recreatie burgerzaken 2,2 hondenbelasting 1,3 1,9 overige Totaal 110,4 mgaf. Burger Begroting n en t dat ook het zomaar kan Wie wat onderneemt, wil ook graag weten of de inspanningen het om ruimte te gewenste resultaat opleveren. Als u bijvoorbeeld uw huis renoveert, rijn er volop. dan bent u pas tevreden als het doel een ruimer en moderner huis - is bereikt. Dat is logisch. U wist vooraf precies waar u uit wilde komen. In het beleid van de gemeente is dat verband veel ker te leggen. Het is niet eenvoudig om van doelen als ‘meer werkgelegenheid’ en ‘een beter milieu' exact aan te geven wat er bereikt moet worden om het beleid succesvol te noemen. Wethouder R.van Curp Wethouder A Enkele andere meetbare beleidsdoelen uit de Begroting 1996: worden in wordt. (n de nieuwe amheid valt 4,8 miljoen dm de helft zelf op door Toch probeert de gemeente Tilburg de beoogde resultaten, die men met het beleid wil bereiken, meer inzichtelijk te maken. Dat gebeurt met het opstellen van zogeheten ‘meetbare beleidsdoe len’, de MB’s. In deze MB’s wordt zo duidelijk mogelijk aangegeven wat de gemeente met haar beleidsmaatregelen wil bereiken. Zodat na een jaar gekeken kan worden wat er van de voorne mens terecht is gekomen. Inkomsten die de gemeente Tilburg rechtstreeks van haar burgers en bedrijven int via gemeentelijke heffingen en tarieven: Dit zijn de bruto inkomsten; onkosten die de gemeente maakt, zijn hier nog niet van afgetrokken. Volgend jaar is een ’overgangsperiode’ voor de culturele voorzieningen in de stad. Er worden nogal wat nieuwe podia gerealiseerd. In 1996 moeten de bezoekersaantallen gelijk zijn aan die van 1994. Voor de jaren daarna Het Miljard van Tilburg bevat voor 1996 in totaal zo’n 65 meetbare beleidsdoelen. Als Moderne Industriestad wil Tilburg natuurlijk vooral een stad zijn mét veel werkgelegenheid. Een van de belangrijkste MB’s gaat dan ook over de werkgelegenheid in de stad: het gemeentebe stuur streeft naar een gunstiger ontwikkeling van het aantal banen in Tilburg dan het lande lijk gemiddelde. In 1996 wordt 50 a 55% van ons afval gescheiden ingezameld of hergebruikt. Groei van het aantal winkelende bezoekers van het stadscentrum. Ook het aantal arbeidsplaatsen in het centrum moet stijgen. De woningvoorraad groeit. In 1996 worden 1.800 woningen opgeleverd en komen 200 kavels beschikbaar voor vrije sectorwonin- gen. Verder wordt er komend jaar minimaal 20 hectare bedrijfsterrein uitgegeven. Geen verdere groei van het autoverkeer (in kilometers) in Tilburg tot het jaar 2000. De gemeentelijke belastingen en heffingen stij gen het komende jaar licht. Een gemiddeld huis houden in Tilburg is in 1996 31 gulden meer kwijt aan woonlasten. Dat bedrag valt naar ver houding mee, zeker in vergelijking met sommi ge andere gemeenten in Nederland. Dat komt onder meer doordat komend jaar de Onroerende zaakbelasting (OZB) gelijk blijft en de Afvalstoffenheffing slechts beperkt stijgt; dit omdat de gemeenteraad al bij de behandeling van de ^erspectiefnota in het voorjaar te ken nen gaf veel belang te hechten aan een beper king van de woonlasten voor de burger. Tot het jaar 2000 25% minder ongevallen met letsel in het Tilburgse verkeer. Het percentage mensen dat zich in de stad onveilig voelt, moet in 1996 omlaag. Dit meetbare beleidsdoel wordt ondersteund door het voornemen de criminaliteit in Tilburg sterker dan landelijk gemiddeld terug te dringen. is precies vastgelegd hoeveel mensen er moeten komen: bijvoorbeeld in het toekom stige Popcluster jaarlijks 200.000. Het aantal ritten met het openbaar vervoer moet tot het jaar 2000 verdubbelen. Onroerende zaakbelasting - eigenaar - gebruiker Minder leerlingen vanuit het ‘gewone’ basis onderwijs naar het speciaal onderwijs zoals LOM en MLK. De tariefaanpassingen zijn voorlopig. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad. U moet dus rekening hou den met eventuele wijzigingen. In 1996 moet 75% van de nieuwkomers en 90% van de vluchtelingen deelnemen aan een inburgeringsprogramma. Het ophalen en storten van afval wordt steeds duurder. De inkomsten uit de Afvalstoffenheffing in 1996 zijn onvoldoende om deze kosten te dekken. Nu geldt als uitgangspunt dat milieuheffingen in principe kostendekkend moeten zijn: de vervuiler betaalt. Zou de gemeente aan deze regel vasthouden, dan zou het tarief van de Afvalstoffenheffing met f 65 moeten stijgen. Dat is een verho ging van maar liefst 22% en dat wil de gemeente niet. Voor 1996 is de volgende oplossing gekozen: uit een speciaal potje, het fonds afvalstoffenheffing, wordt zo’n 2,7 miljoen gulden gehaald om de noodzakelijke stijging van de Afvalstoffenheffing te kunnen beperken. De verwachting is wel dat het potje over drie jaar leeg zal zijn en dat dan het tarief alsnog flink omhoog zal moeten. De verwerking van al ons afval kost nu eenmaal veel geld. Voor het komende jaar blijft de stijging echter beperkt tot f 24, een verhoging van 8%. 298 239 298 239 0,0% 0,0% 'ilburg juist en. "Uit onder- goedkoopste agen wel geld e investerin- onze begro- g mogelijk die we politiek t van de 'e stad."U jrvel, vindt fingen van de i moeten wij ederjaar ich af. "Zo’n -.” Overigens ’.nstverlening ’en", zegt ze. ik de wethou- mbad rsoon gaat 'en vee! geld, nten?”, vraagt :r ton gereser- en cultuur. de biblio- fase van de jk komt er In 1995 doet de gemeente Tilburg een soort examen met haar meetbare beleidsdoelen. Gemeten is welke resultaten het beleid in het afgelopen jaar heeft opgeleverd. Het blijkt dat een aantal doelen is gehaald. Voor een ander deel zijn de resultaten minder positief. Dit komt onder meer door allerlei landelijke ont wikkelingen die een gemeente als Tilburg niet kan beïnvloeden. Dat heeft soms tot aanpassing van het meetbare beleidsdoel geleid. Soms zijn er nieuwe, meer concrete MB’s bijgekomen. Jaar voor jaar wordt zo het instrument ‘meetbaar beleidsdoel’ steeds beter bruikbaar om de resul taten van het beleid te meten. Het tarief voor de onroerende zaakbelasting (voorheen onroerend goedbelasting) blijft gelijk. Ook het tarief voor de hondenbelasting stijgt niet. Voor een hond moet u ook het komend jaar f 112,- betalen. Een tweede hond kost u f 159,-. De afvalstoffenheffing stijgt in 1996 met f 24,-, een stijging van 8%. De tarieven voor het rioolaansluitrecht en het rioolafvoerrecht worden 5% hoger. De parkeertarieven blijven, na de forse stijging in 1995, komend jaar gelijk. De grondprijzen stijgen, gezien de marktontwikkelingen en als gevolg van voorschriften van het Rijk, met 2 a 2,5%. Om een aantal heffingen kostendekkend te maken, dus evenveel te laten opleveren als de betreffen de activiteit kost, worden enkele tarieven verhoogd. Het gaat om de tarieven voor bijzondere mark ten en enkele vergunningen, waaronder de milieuvergunningen. De overige tarieven zoals leges, burgerzaken, sporttarieven e.d. stijgen met 1,5% als gevolg van de prijsontwikkeling. >idies voor moet f fan f 140.000 eschrapt. Een Twern, het ;se Dans- en kjnoet dt in 1996 f tenen op extra van bedrij- Id voor een trum. Ook is 200.000, voor en voor meer na 400.000 erlening naar rte/i X in het kwijt en 'k zk geleegd meer afval n. Iedere Zo doe ik ie PNEM. Met "Toen de nieuwe duobak werd afgeleverd, ik wel even", zegt mevrouw Bos uit de Broekhoven. "Zo’n grote bak en ook nog te papiercontainer. Maar achteraf vatte gebruik reuze mee. Ik kan er alles /rtkv vind het fijn dat de duobak iedere week wordt. Wat mij betreft zou er nog veel i gescheiden ingezameld mogen worden, actie helpt mee voor een beter milieu. i sinds kort mee aan het initiatief vafttele het afnemen van groene, milieuv^t^elijke stroom dragen wij ook op dat gebied ons steentje bij. Vreemd vind ik wel dat alles wajtrillieuvrien delijk is ook duurder blijkt te zijn. Waarom stimu leert de gemeente milieuvriendelijk gedrag niet door lagere tarieven en kosten? Wethouder Roel van Curp (Groen Links) vind^ dat laatste een “aardig idee. Maar uitgangspunt dat de gemeentelijke tarieven de kosten van ophaal, verwerking en stort moeten dekken. Ik kan mij in de toekomst voorstellen dat milieu vriendelijk gedrag goedkoper wordt voor de bur ger. In de praktijk wordt zo'n situatie echter meestal bereikt door milieu-onvriendelijk gedrag duurder te maken. Overigens werkt het principe al wel een beetje. Door het stimuleren van herge bruik hoeven we minder afval te storten; dat is beter voor het milieu en bovendien goedkoper. zetje een voorbeeldfunctie."Zo (ees Brouwer, coördinator wijkbe- irg-Noord, het opzetten van een bewo- nersgroep Milieu, 'Samen met de gemeente en het Milieu Educatie Centrum leggen we ons oor te luis teren bij de bewoners. Zij zijn het immers die het milieubeleid dagelijks in de praktijk moeten bren gen.” Dat dat niet altijd even makkelijk is, blijkt wel uit de eerste reacties. “We willen allemaal dat het groen in de wijk milieuvriendelijk beheerd wordt. Maar geen onkruidverdelger betekent vol gens sommigen wel dat het openbaar groen te veel verwildert. Juist bij het motiveren van bewoners om je milieuvriendelijk te gedragen, is Het heel belangrijk rekening te houden met de gevoelens en meningen van bewoners. De gemeente zou daar eigenlijk meer aandacht aan moeten besteden." “Kees Brouwer zegt het zelf al:" reageert wethou der Van Curp. "De bewonersgroep bekleedt een beetje een voorbeeldfunctie. Eén van de redenen om dit soort experimenten te doéh is dat we feed- back krijgen van de mensen zelf. Die levert waar devolle informatie op voor het beleid: de wensen zijn beter in beeld, en je weet beter wat voor pro blemen je in de praktijk mag verwachten. Het is een aanpak die we tegenwoordig hanteren bij bewoners maar ook bij bedrijven. De tijd van de regeltjes uit de ivoren toren is definitief voorbij. Een beter fnilieu, daar zorg je samen voor. •■"NI!

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 31