Tilburg
Meten is weten
Burgers betalen mee aan
oting
2
Miljard van Tilburg 1996
Lichte stijging tarieven
Ie gemeente
Wie geld wil uitgeven, zal geld binnen moeten krijgen. De por-
s kunt u alles
temonnee van Tilburg wordt op verschillende manieren
10e de
gevuld. Het meeste geld komt uit ‘Den Haag’. Bijna 90% van
haar inkomsten ontvangt de gemeente van het Rijk. De rest
et graag een
brengt de Tilburgse samenleving op door het betalen van
gemeentelijke tarieven en heffingen. In totaal gaat het hierbij
om meer dan 100 miljoen gulden.
Gemeentelijke woonlasten 1996 voor een gemiddeld huishouden
1995
1996
stijging
(x 1 miljoen gulden)
Afvalstoffenheffing
296
320
8,0%
Rioolrecht
141
148
5,0%
onroerende zaakbelasting
43,4
Totaal
1.005
afvalstoffenheffing
974
3,2
24,0
meerpersoonshuishoudens met eigen woning van f 140.000
rioolrechten
15,7
parkeertarieven
6,5
In de Begroting 1996 staan de volgende tariefvoorstellen:
bouwleges
7,6
kermis
3,9
3,9
sport en recreatie
burgerzaken
2,2
hondenbelasting
1,3
1,9
overige
Totaal
110,4
mgaf.
Burger Begroting
n en
t dat ook het
zomaar kan
Wie wat onderneemt, wil ook graag weten of de inspanningen het
om ruimte te
gewenste resultaat opleveren. Als u bijvoorbeeld uw huis renoveert,
rijn er volop.
dan bent u pas tevreden als het doel een ruimer en moderner huis - is
bereikt. Dat is logisch. U wist vooraf precies waar u uit wilde komen. In
het beleid van de gemeente is dat verband veel
ker te leggen.
Het is niet eenvoudig om van doelen als ‘meer werkgelegenheid’ en ‘een
beter milieu' exact aan te geven wat er bereikt moet worden om het
beleid succesvol te noemen.
Wethouder R.van Curp
Wethouder
A
Enkele andere meetbare beleidsdoelen uit de
Begroting 1996:
worden
in wordt.
(n de nieuwe
amheid valt
4,8 miljoen
dm de helft
zelf op door
Toch probeert de gemeente Tilburg de beoogde
resultaten, die men met het beleid wil bereiken,
meer inzichtelijk te maken. Dat gebeurt met het
opstellen van zogeheten ‘meetbare beleidsdoe
len’, de MB’s. In deze MB’s wordt zo duidelijk
mogelijk aangegeven wat de gemeente met haar
beleidsmaatregelen wil bereiken. Zodat na een
jaar gekeken kan worden wat er van de voorne
mens terecht is gekomen.
Inkomsten die de gemeente Tilburg rechtstreeks
van haar burgers en bedrijven int via
gemeentelijke heffingen en tarieven:
Dit zijn de bruto inkomsten; onkosten die de gemeente maakt, zijn hier nog
niet van afgetrokken.
Volgend jaar is een ’overgangsperiode’ voor
de culturele voorzieningen in de stad. Er
worden nogal wat nieuwe podia gerealiseerd.
In 1996 moeten de bezoekersaantallen gelijk
zijn aan die van 1994. Voor de jaren daarna
Het Miljard van Tilburg bevat voor 1996 in
totaal zo’n 65 meetbare beleidsdoelen. Als
Moderne Industriestad wil Tilburg natuurlijk
vooral een stad zijn mét veel werkgelegenheid.
Een van de belangrijkste MB’s gaat dan ook over
de werkgelegenheid in de stad: het gemeentebe
stuur streeft naar een gunstiger ontwikkeling
van het aantal banen in Tilburg dan het lande
lijk gemiddelde.
In 1996 wordt 50 a 55% van ons afval
gescheiden ingezameld of hergebruikt.
Groei van het aantal winkelende bezoekers
van het stadscentrum. Ook het aantal
arbeidsplaatsen in het centrum moet stijgen.
De woningvoorraad groeit. In 1996 worden
1.800 woningen opgeleverd en komen 200
kavels beschikbaar voor vrije sectorwonin-
gen. Verder wordt er komend jaar minimaal
20 hectare bedrijfsterrein uitgegeven.
Geen verdere groei van het autoverkeer (in
kilometers) in Tilburg tot het jaar 2000.
De gemeentelijke belastingen en heffingen stij
gen het komende jaar licht. Een gemiddeld huis
houden in Tilburg is in 1996 31 gulden meer
kwijt aan woonlasten. Dat bedrag valt naar ver
houding mee, zeker in vergelijking met sommi
ge andere gemeenten in Nederland. Dat komt
onder meer doordat komend jaar de
Onroerende zaakbelasting (OZB) gelijk blijft en
de Afvalstoffenheffing slechts beperkt stijgt; dit
omdat de gemeenteraad al bij de behandeling
van de ^erspectiefnota in het voorjaar te ken
nen gaf veel belang te hechten aan een beper
king van de woonlasten voor de burger.
Tot het jaar 2000 25% minder ongevallen
met letsel in het Tilburgse verkeer.
Het percentage mensen dat zich in de stad
onveilig voelt, moet in 1996 omlaag. Dit
meetbare beleidsdoel wordt ondersteund
door het voornemen de criminaliteit in
Tilburg sterker dan landelijk gemiddeld
terug te dringen.
is precies vastgelegd hoeveel mensen er
moeten komen: bijvoorbeeld in het toekom
stige Popcluster jaarlijks 200.000.
Het aantal ritten met het openbaar vervoer
moet tot het jaar 2000 verdubbelen.
Onroerende zaakbelasting
- eigenaar
- gebruiker
Minder leerlingen vanuit het ‘gewone’ basis
onderwijs naar het speciaal onderwijs zoals
LOM en MLK.
De tariefaanpassingen zijn voorlopig. Uiteindelijk beslist de gemeenteraad. U moet dus rekening hou
den met eventuele wijzigingen.
In 1996 moet 75% van de nieuwkomers en
90% van de vluchtelingen deelnemen aan een
inburgeringsprogramma.
Het ophalen en storten van afval wordt steeds duurder. De inkomsten uit de
Afvalstoffenheffing in 1996 zijn onvoldoende om deze kosten te dekken. Nu
geldt als uitgangspunt dat milieuheffingen in principe kostendekkend moeten
zijn: de vervuiler betaalt. Zou de gemeente aan deze regel vasthouden, dan zou
het tarief van de Afvalstoffenheffing met f 65 moeten stijgen. Dat is een verho
ging van maar liefst 22% en dat wil de gemeente niet.
Voor 1996 is de volgende oplossing gekozen: uit een speciaal potje, het fonds
afvalstoffenheffing, wordt zo’n 2,7 miljoen gulden gehaald om de noodzakelijke
stijging van de Afvalstoffenheffing te kunnen beperken. De verwachting is wel
dat het potje over drie jaar leeg zal zijn en dat dan het tarief alsnog flink
omhoog zal moeten. De verwerking van al ons afval kost nu eenmaal veel geld.
Voor het komende jaar blijft de stijging echter beperkt tot f 24, een verhoging
van 8%.
298
239
298
239
0,0%
0,0%
'ilburg juist
en. "Uit onder-
goedkoopste
agen wel geld
e investerin-
onze begro-
g mogelijk
die we politiek
t van de
'e stad."U
jrvel, vindt
fingen van de
i moeten wij
ederjaar
ich af. "Zo’n
-.” Overigens
’.nstverlening
’en", zegt ze.
ik de wethou-
mbad
rsoon gaat
'en vee! geld,
nten?”, vraagt
:r ton gereser-
en cultuur.
de biblio-
fase van de
jk komt er
In 1995 doet de gemeente Tilburg een soort
examen met haar meetbare beleidsdoelen.
Gemeten is welke resultaten het beleid in het
afgelopen jaar heeft opgeleverd. Het blijkt dat
een aantal doelen is gehaald. Voor een ander
deel zijn de resultaten minder positief. Dit
komt onder meer door allerlei landelijke ont
wikkelingen die een gemeente als Tilburg niet
kan beïnvloeden. Dat heeft soms tot aanpassing
van het meetbare beleidsdoel geleid. Soms zijn
er nieuwe, meer concrete MB’s bijgekomen. Jaar
voor jaar wordt zo het instrument ‘meetbaar
beleidsdoel’ steeds beter bruikbaar om de resul
taten van het beleid te meten.
Het tarief voor de onroerende zaakbelasting (voorheen onroerend goedbelasting) blijft gelijk.
Ook het tarief voor de hondenbelasting stijgt niet. Voor een hond moet u ook het komend jaar
f 112,- betalen. Een tweede hond kost u f 159,-.
De afvalstoffenheffing stijgt in 1996 met f 24,-, een stijging van 8%.
De tarieven voor het rioolaansluitrecht en het rioolafvoerrecht worden 5% hoger.
De parkeertarieven blijven, na de forse stijging in 1995, komend jaar gelijk.
De grondprijzen stijgen, gezien de marktontwikkelingen en als gevolg van voorschriften van het
Rijk, met 2 a 2,5%.
Om een aantal heffingen kostendekkend te maken, dus evenveel te laten opleveren als de betreffen
de activiteit kost, worden enkele tarieven verhoogd. Het gaat om de tarieven voor bijzondere mark
ten en enkele vergunningen, waaronder de milieuvergunningen.
De overige tarieven zoals leges, burgerzaken, sporttarieven e.d. stijgen met 1,5% als gevolg van de
prijsontwikkeling.
>idies voor
moet f
fan f 140.000
eschrapt. Een
Twern, het
;se Dans- en
kjnoet
dt in 1996 f
tenen op extra
van bedrij-
Id voor een
trum. Ook is
200.000, voor
en voor meer
na 400.000
erlening naar
rte/i X in het
kwijt en 'k
zk geleegd
meer afval
n. Iedere
Zo doe ik
ie PNEM. Met
"Toen de nieuwe duobak werd afgeleverd,
ik wel even", zegt mevrouw Bos uit de
Broekhoven. "Zo’n grote bak en ook nog
te papiercontainer. Maar achteraf vatte
gebruik reuze mee. Ik kan er alles /rtkv
vind het fijn dat de duobak iedere week
wordt. Wat mij betreft zou er nog veel i
gescheiden ingezameld mogen worden,
actie helpt mee voor een beter milieu. i
sinds kort mee aan het initiatief vafttele
het afnemen van groene, milieuv^t^elijke
stroom dragen wij ook op dat gebied ons steentje
bij. Vreemd vind ik wel dat alles wajtrillieuvrien
delijk is ook duurder blijkt te zijn. Waarom stimu
leert de gemeente milieuvriendelijk gedrag niet
door lagere tarieven en kosten?
Wethouder Roel van Curp (Groen Links) vind^
dat laatste een “aardig idee. Maar uitgangspunt
dat de gemeentelijke tarieven de kosten van
ophaal, verwerking en stort moeten dekken. Ik
kan mij in de toekomst voorstellen dat milieu
vriendelijk gedrag goedkoper wordt voor de bur
ger. In de praktijk wordt zo'n situatie echter
meestal bereikt door milieu-onvriendelijk gedrag
duurder te maken. Overigens werkt het principe
al wel een beetje. Door het stimuleren van herge
bruik hoeven we minder afval te storten; dat is
beter voor het milieu en bovendien goedkoper.
zetje een voorbeeldfunctie."Zo
(ees Brouwer, coördinator wijkbe-
irg-Noord, het opzetten van een bewo-
nersgroep Milieu, 'Samen met de gemeente en het
Milieu Educatie Centrum leggen we ons oor te luis
teren bij de bewoners. Zij zijn het immers die het
milieubeleid dagelijks in de praktijk moeten bren
gen.” Dat dat niet altijd even makkelijk is, blijkt
wel uit de eerste reacties. “We willen allemaal dat
het groen in de wijk milieuvriendelijk beheerd
wordt. Maar geen onkruidverdelger betekent vol
gens sommigen wel dat het openbaar groen te veel
verwildert. Juist bij het motiveren van bewoners
om je milieuvriendelijk te gedragen, is Het heel
belangrijk rekening te houden met de gevoelens en
meningen van bewoners. De gemeente zou daar
eigenlijk meer aandacht aan moeten besteden."
“Kees Brouwer zegt het zelf al:" reageert wethou
der Van Curp. "De bewonersgroep bekleedt een
beetje een voorbeeldfunctie. Eén van de redenen
om dit soort experimenten te doéh is dat we feed-
back krijgen van de mensen zelf. Die levert waar
devolle informatie op voor het beleid: de wensen
zijn beter in beeld, en je weet beter wat voor pro
blemen je in de praktijk mag verwachten. Het is
een aanpak die we tegenwoordig hanteren bij
bewoners maar ook bij bedrijven. De tijd van de
regeltjes uit de ivoren toren is definitief voorbij.
Een beter fnilieu, daar zorg je samen voor.
•■"NI!