Hyundai Lantra 1.8 GLS
Volvo S4
Suzuki vooral met technische noviteiten
Sterk
karakter
jf
n
en
d
EUY 01Q
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 21 september 1995 - pagina 3
5 pagina 2
1992
1990
1990
1989
1989
1989
1989
1989
1988
1988
013-4563956
ni
013-5288201
073-6430310
laakt
xat zich
JL
Vervolg van pagina 1
QS9HI
f3330
AUTOTEST
55478341
tennis.
er
jsei
10 km
10 km
>0 km
>0 km
)0 km
>0 km
)0 km
itra is met een
1 meter iets ten
astige
irige
jezien
nhet
ser dan
ider
ira
eeft nogal
loor.
)0 km
)0 km
)0 km
)0 km
)0 km
)0 km
>0 km
)0 km
>0 km
)0 km
)0 km
van
zeke
Nede
In Di
vas
bij
170 km/u
jan.
ït deze
lie Gran
i. De
i kbaar in
eerde
tre
idai niet
j. Uit
rdrukt. Stc
staler
voorziening
import*
drempe
lage dc
bied*
SIPS
Natuurlijk krijgt de Volvo S4
een airbag, maar ook nog
rpoten
rwijl achter is
een multi-link
foor en achter
Ol-'QO
01-'93
01-'92
06-'92
06-'92
12-'93
10-'92
)0 kmv.a. 03-'93
Ó8-’93
03-93
10-92
02-92
01-93
03-'92
'92
03-92
01-93
05-93
03-91
127.000 tal
80.000 kn
180.000 kni
50.000 km 02-93
87.000 km 02-'92
110.000 km 01-92
120.000 km 08-93
105.000 km 09-93
165.000 km 01-'88
114.000 km 03-90
05-'89
170.000 km 01-'86
25.200 km 05-'89
km ll-'87
km 01-'89
'87
Ireven via
rurde
iteraard
rgarmen tegen en ook de
■llisator. Over het geheel
sde Lantra weer
dan zijn
r en beanti
log beter i
lEuro
centrale vergrendeling en
elektrisch bediende
portierruiten. In het voorond
ligt de eveneens uit de Vitar
bekende 1.6 liter 16-
kleppenmotor van 96 pk die
met vijfbak zorgt voor een top
schiet er opmerkelijk vlug
vandoor en haalt binnen 9,4
seconden de 100 km/u. Verder
is een topsnelheid mogelijk
van 196 km/u. Voorwaar geen
cijfers waarvoor men zich
hoeft te schamen. De
>pig vijfversnellingsbak laat zich
n 1 8 vlotjes bedienen en de
standaard
stuurbekrachtiging vergt ook
weinig van de spieren van de
bestuurder. Wel is de
besturing in de middenstand
bij hogere snelheden wat
vaag, maar met ruim 1
over de Duitse autobac
geeft de Lantra verder geen
krimp.
De wiel
op het
afge
McPl
nati"
stc
ko
zijpanelen en de achterkant
zijn specifiek. De auto heeft
een T-bar dak met twee
uitneembare glazen panelen.
De uitrusting is compleet met
stuurbekrachtiging,
immobilizer, dubbele airbag,
Technische gegevens:
Merk en type: Hyundai Lantra
1.8iGLS
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1795 cc
Boring x slag: 82 x 85 mm
Vermogen: 127 pk bij 6100
tr/min
Koppel: 162 Nm bij 5000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,42 meter,
breedte 1,70 meter
Gewicht: 1102 kg
Prestaties: topsnelheid 196
km/u
acceleratie 0-100 in 9,4 sec.
Verbruik: 7,4 liter/100 km
Prijs: f.34.950,=
elophanging is volledig
hoge prestatieniveau
jestemd. Voor de bekende
:Pherson-elementen en
.atuurlijk een
•tabilisatorstang. Achter
comen we dubbele
draagarmer
stabilisator,
genomen is
wat stugger
voorganger en beantwoordt
zodoende nog beter aan de
wensen van de Europese
koper. Alle uitvoeringen zijn
voorzien van geventileerde
schijfremmen voor. Het is
alleen jammer dat het
onderstel bij ribbels in het
wegdek deze oneffenheden
sterk hoorbaat aan het
interieur doorgeeft. De
afvering is absoluut
comfortabel, maar ook wat tot
de oren doordringt bepaald
het comfort van een auto.
De 1.8 liter Beta-motor van de
Lantra werd al geroemd
vanwege zijn uitstekende
prestaties, maar ook op het
vlak van
brandstofconsumptie stemt
deze nieuwe krachtbron zeer
150 km/u. Het is nog niet
^.eker of de Suzuki X-90 naar
Nederland komt.
xii Duitsland is de prijs
"astgesteld op 29.950 DM, wat
bij ons neer zou komen op zo'n
f.45.000,=.
Hoogteverstelling
Opbergruimte is er in de
portierbakken, in een
afsluitbaar vak tussen de
voorstoelen en in het
dashboardkastje. Het
meubilair en bij de GLS ook
de deurpanelen, zijn bekleed
met een vrolijk gekleurde
velours stof met grijs, groen
en rood. De stoelen zijn niet
overdreven groot, maar
bieden toch een goede
ondersteuning. De zitting is
aan bestuurderszijde te
kantelen, terwijl ook een
hoogteverstelling wordt
geleverd. De achterbank biedt
plaats aan twee tot drie
volwassenen die een
gemiddelde hoofd- en
beenruimte ter beschikking
hebben. De vier portierruiten
worden elektrisch bediend.
De spiegels kunnen
handmatig van binnenuit in
de juiste stand worden gezet.
De rolgordels voorin zijn in
hoogte verstelbaar. Al bij al
maakt de Lantra net als zijn
voorganger een verzorgde
indruk, terwijl alle
bedieningsorganen op de
juiste plaats zitten en
makkelijk te bedienen zijn. De
bagageruimte heeft een
inhoud van 376 liter en kan
worden uitgebreid door het in
60/40-verhouding
neerklappen van de
achterbank.
tot tevredenheid. Gemiddeld
verbruikten we 1 liter Euro
loodvrij voor ruim 13,5
kilometer en dat is ge
souplesse, prestaties en het
formaat van de auto mee, u.
gunstig te noemen.
Met de Lantra begon bij
Hyundai de acceptatie
door het grote publiek.
Aan de groei die het
Koreaanse merk de
laatste jaren heeft
meegemaakt, ligt de
Lantra ten grondslag.
Vandaar dat de tweede
generatie voor het merk
erg belangrijk is. Deze
lieuwe auto moet vooral
de zakelijke markt tot
een vast afzetgebied
voor het merk maken.
We reden de 1.8 GLS.
efst drie nieuwe auto's
teerde Suzuki op de
Frankfurt. Allereerst
sn 1.8 liter 16-
nmotor beschil
de optielijst. De auto maakt
een uitermate verzorgde
indruk en valt onder meer ook
door de wederom fraaie
kleuren in positieve zin op.
Het interieur van de Lantra
mag er ook wezen. Centraal
worden de portieren geopend.
Het dashboard is met zorg
vormgegeven en inmiddels
met keurige materialen
bekleed. Het instrumentarium
is compleet met de
gebruikelijke zaken als
snelheidsmeter, toerenteller,
brandstof- en
temperatuurmeter. In de
middenconsole zitten een
aantal bedieningsknoppen,
een combinatie van druk-,
schuif- en draaiknoppen voor
de verwarming, plaats voor
de radio, asbak, aansteker en
een zeer handige dubbele
bekerhouder. Op het
dashboard verdeeld vinden
we zes uitstroomopeningen,
waarvan er vier afzonderlijk
te richten zijn. In het
driespakig, verstelbare
stuurwiel levert Hyunc"
standaard een airbag,
onderzoeken blijkt iedere keer
weer dat maar weinig
Nederlanders extra willen
betalen voor een dergelijke
ening. Wel maakt
teur Greenib de
□el tot aanschaf zeer
door twee airbags aan te
ien voor een meerprijs van
f.l.000,=.
Gesloten
De nieuwe Lant
lengte van 4,42
opzichte van zijn voorganger
gegroeid, terwijl juist bij de
eerste aanblik het idee van
een compactere auto wordt
gegeven. Kenmerkend zijn het
gesloten front, de aflopende
kofferbak en de groef die op
de plaats loopt waar men
normaal beschermstrips zou
verwachten. De bumpers zijn
in de carrosseriekleur
gespoten en lijken haast op
natuurlijke wijze op de rest
van de carrosserie aan te
sluiten. Bij de GLS-uitvoering
krijgen ook de buitenspiegels
en portiergrepen een kleurtje.
De koplampen liggen als een
soort spleetogen in het front,
terwijl ook de achterlichten in
beide richtingen in een punt
uitlopen. De op ons
testexemplaar aanwezige
lichtmetalen velgen staan op
Waarom was de eerste Lantra
zo succesvol. Allereerst
natuurlijk door de guns
prijs, maar ook de keur
vormgeving, degelijk
afwerking, royale uitrusting
en de fraaie kleuren die
leverbaar waren. Kortom, de
Lantra was de eerste
Koreaanse auto die werkelijk
aan de wensen en eisen van
het Europese koperspubliek
kon voldoen.
ook de Baleno 1.8 een dubbele
airbag en ABS is tegen
meerprijs leverbaar.
Een belangrijke uitbreiding
bij de Vitara Villager is de 2
liter turbodiesel, de eerste
Suzuki personenauto met
dieselmotor. De 2 liter, van
Mazda-origine, levert een
maximaal vermogen van 71
pk bij 4000 tr/min en een
redelijk koppel van 168 Nm bij
2000 tr/min. Hiermee haalt de
auto een niet overdreven
topsnelheid van 130 km/u.
Standaard worden twee of
vier wielen aangedr
een elektronisch gestui
viertraps automaat. Uit
is een groot voordeel var
Vitara turbodiesel de
trekkracht bij lage
toerentallen en het gunstige
brandstofverbruik. De auto
heeft het uiterlijk van de
Vitara Villager V6.
De twee jaar geleden nog
experimentele Suzuki X-90 is
produktierijp. Het is in feite
een tweezits roadster op basis
van de Vitara en als zodanig
een totaal nieuw
voertuigconcept. De auto
heeft het Vitara-onderstel met
alle voordelen van dit model
in het terrein. Het front, de
Optiepakketten
Alle Hyundai-dealers hebben
de Lantra inmiddels in huis.
De serie begint met de 1.6i GI
voor f .29.950,= en dat is een
scherpe prijs. Wie de 1.6i kiest
in de complete GLS-
uitvoering is f.33.950,= kwijt.
De stap naar de 1.8 motor is
prijstechnisch erg klein. De
door ons gereden 1.8 GLS
wordt aangeboden voor
f.34.950,=. Verder zijn er nog
wat optiepakketten af-fabriek
leverbaar met onder meer
ABS, cruise-control, twee
airbags, elektrische antenne,
elektrisch verstelbare
spiegels en brede banden. De
meest complete Lantra 1.8
GLS kost met al deze zaken
f.39.950,=. Zowel de 1.6 als 1.8
motor zijn te koppelen aan
een viertrapsautomaat. De
meerprijs hiervoor bedraagt
f.3.500,Alleen de 1.6i GL en
1.8i GLS kunnen hiermee
worden geleverd. Begin
volgend jaar gaat Hyundai
ook de stationwagon van de
Lantra leveren. In december
zullen enkele exemplaren een
ronde langs de Nederlandse
De wielophanging van de
Volvo S4 is bekend, maar
verfijnd. Voor worden
McPherson veerj
gemonteerd, ten
gekozen voor
constructie. Vc
monteert Volvo
stabilisatorstangen. De S4
kan overigens geheel volgens
wens verkregen worden met
twee onderstelafstemmingen:
comfort of sportief. Verder
voorziet Volvo iedere S4 van
de Dynamic Stability
Assistance, een tractie-
controlesysteem dat
samenwerkt met het Anti
Blokkeer Remsysteem (ook
standaard).
s week mochten we uitgebreid kennis maken met de
iwe Nissan Almera, de opvolger van de bekende Sunny-
:s. De auto kent een drie- en vijfdeurs carrosserie en is ook
dassieke sedan te bestellen. Er is verder een keuze uit
lerne 1.4 en 1.6 liter benzinemotoren met 16-kleppen en de
:htige 2 liter diesel. De auto beleefde zijn Europese debuut
le IAA in Frankfurt. Standaard wordt iedere Almera
rzien van een airbag in het stuurwiel, terwijl op het
□lute basismodel na ook elke versie wordt voorzien van
onditioning. De 3-deurs 1.4 LX gaat f.28.995,= kosten. Alle
ere varianten hebben de GX-uitvoering inclusief airco. Als
deurs kost de 1.4 GX f.30.695,=, terwijl dezelfde auto als
leurs en sedan respectievelijk f.31.695,= en f.32.195,= moet
weren. De GX uitvoering heeft onder meer meegespoten
ipers en fraaiere bekleding. In het volgende nummer van
iutomaat maken we uitgebreid met de nieuwe Nissan
binnenruimte die wordt
geboden is goed, terwijl de
afwerking dik in orde lijkt te
zijn, maar dat hadden we niet
anders verwacht.
Volvo Nederland gaat de
nieuwe S4 eind februari 1996
introduceren. In april volgt
dan de F4, de stationwagon.
Deze auto is geen stationcar
zoals we gewend zijn van de
Volvo 850 en 940/960, maar een
sportief gelijnd model met
meer bagagemogelijkheden.
In 1996 denkt Volvo in ons
land 4500 stuks van de S4
en 3000 exemplaren van de F4
te gaan verkopen, naast nog
een 7000 eenheden van de 400-
reeks. Om de afwezigheid van
de dieselmotor in het begin op
te vangen, zal direct een LPi-
systeem voor de S4 leverbaar
zijn. De prijs is nog niet
definitief, maar zal net onder
de f.45.000,= liggen voor de 1.8
aleno.
lermee kan de driedeurs
'orden beschouwd als een
euse GTi, terwijl de
ierdeurs sedan met c
rachtbron een snelle
urismo is geworden,
lotor is volledig nieuw
ntwikkeld en heeft directe
ispuiting. De exact 1839 cc
rote 4 cilinder levert een
laximaal vermogen van 121
k bij 6200 tr/min en komt tot
en koppel van 152 Nm bij
400 tr/min. Hiermee komt
uzuki's middenklasser tot
en topsnelheid van 190 km/u.
uzuki heeft niet alleen een
rotere motor in de Baleno
elegd, maar ook direct het
nderstel aan de sportiviteit
ongepast. Tegen meerprijs
s ook weer het Suzuki
uspension Control System
>SCS) leverbaar, een
■f steem dat bijvoorbeeld bij
et insturen van een bocht of
ij uitwijken het overhellen of
s carrosserie
tandaard heeft
Spieren
Dat de 1100 kg zware Lantra
als 1.8 vlot uit de voeten komt,
blijkt direct als we het
gaspedaal intrappen. De auto
flanken van de voorstoelen.
Deze stoelen zijn overigens
bijna gelijk aan de
exemplaren in de 850. Een
tweede airbag aan
passagierskant staat op de
optielijst. Als deze airbag
wordt gemonteerd is dat
afgezien van een kleine
vermelding overigens niet
meer aan het dashboard te
zien. Het geheel wordt
volledig onzichtbaar
weggewerkt. Een nieuw
standaard veiligheidsitem
zijn de kindersloten die vanaf
het dashboard ingeschakeld
kunnen worden. Verder
monteert Volvo op de
zijkanten van de voor- en
achterbumper zogenaamde
markeerlichten voor een
betere zichtbaarheid.
In het dashboard zijn ook
nadrukkelijk ronde vormen
verwerkt, zodat het geheel
dealers maken. Mensen die
besluiten deze auto voor 31
december 1995 te bestellen,
betalen een meerprijs van
slechts duizend gulden ten
opzichte van de sedan. De
definitieve verkoopprijs
(vanaf 1 januari) is nog niet
bekend.
Op een groot aantal punten is
de nieuwe Lantra een
waardige opvolger van de
eerste generatie. De auto ziet
er goed uit, heeft een prettig
ingericht interieur en is
voldoende ruim. De motor
scoort hoge punten als het
gaat om prestaties en
verbruik, maar zou iets stiller
mogen zijn. Het onderstel is
comfortabel maar ge*
veel afrolgeluiden do
Hyundai presenteert in de
nieuwe Lantra haar tweede
motorenserie die volledig in
eigen huis werd ontwikkeld.
De Alpha-reeks zagen we al in
de Scoupé en Excel. De
motoren in de Lantra behoren
tot de Beta-familie. Voorlof
is er de keuze uit een 1.6 en
liter 16-klepper. De 1.8 levert
een vermogen van 127 pk bij
6100 tr/min en ee koppel van
162 Nm bij 5000 tr/min. De
Beta-motor is niet overdreven
stil te noemen. Het lijkt dat
vooral de uitlaat hier de
boosdoener is. Voor sportief
igestelde lieden klinkt ie
list wel 'lekker'.
kei
bui
l ae
auto. De
eens standaard de SIPS-
airbags opgenomen in de
liter met ABS, SIPS-bags en
traction-control.