Hyundai Lantra 1.8 GLS Volvo S4 Suzuki vooral met technische noviteiten Sterk karakter jf n en d EUY 01Q DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 21 september 1995 - pagina 3 5 pagina 2 1992 1990 1990 1989 1989 1989 1989 1989 1988 1988 013-4563956 ni 013-5288201 073-6430310 laakt xat zich JL Vervolg van pagina 1 QS9HI f3330 AUTOTEST 55478341 tennis. er jsei 10 km 10 km >0 km >0 km )0 km >0 km )0 km itra is met een 1 meter iets ten astige irige jezien nhet ser dan ider ira eeft nogal loor. )0 km )0 km )0 km )0 km )0 km )0 km >0 km )0 km >0 km )0 km )0 km van zeke Nede In Di vas bij 170 km/u jan. ït deze lie Gran i. De i kbaar in eerde tre idai niet j. Uit rdrukt. Stc staler voorziening import* drempe lage dc bied* SIPS Natuurlijk krijgt de Volvo S4 een airbag, maar ook nog rpoten rwijl achter is een multi-link foor en achter Ol-'QO 01-'93 01-'92 06-'92 06-'92 12-'93 10-'92 )0 kmv.a. 03-'93 Ó8-’93 03-93 10-92 02-92 01-93 03-'92 '92 03-92 01-93 05-93 03-91 127.000 tal 80.000 kn 180.000 kni 50.000 km 02-93 87.000 km 02-'92 110.000 km 01-92 120.000 km 08-93 105.000 km 09-93 165.000 km 01-'88 114.000 km 03-90 05-'89 170.000 km 01-'86 25.200 km 05-'89 km ll-'87 km 01-'89 '87 Ireven via rurde iteraard rgarmen tegen en ook de ■llisator. Over het geheel sde Lantra weer dan zijn r en beanti log beter i lEuro centrale vergrendeling en elektrisch bediende portierruiten. In het voorond ligt de eveneens uit de Vitar bekende 1.6 liter 16- kleppenmotor van 96 pk die met vijfbak zorgt voor een top schiet er opmerkelijk vlug vandoor en haalt binnen 9,4 seconden de 100 km/u. Verder is een topsnelheid mogelijk van 196 km/u. Voorwaar geen cijfers waarvoor men zich hoeft te schamen. De >pig vijfversnellingsbak laat zich n 1 8 vlotjes bedienen en de standaard stuurbekrachtiging vergt ook weinig van de spieren van de bestuurder. Wel is de besturing in de middenstand bij hogere snelheden wat vaag, maar met ruim 1 over de Duitse autobac geeft de Lantra verder geen krimp. De wiel op het afge McPl nati" stc ko zijpanelen en de achterkant zijn specifiek. De auto heeft een T-bar dak met twee uitneembare glazen panelen. De uitrusting is compleet met stuurbekrachtiging, immobilizer, dubbele airbag, Technische gegevens: Merk en type: Hyundai Lantra 1.8iGLS Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1795 cc Boring x slag: 82 x 85 mm Vermogen: 127 pk bij 6100 tr/min Koppel: 162 Nm bij 5000 tr/min Afmetingen: lengte 4,42 meter, breedte 1,70 meter Gewicht: 1102 kg Prestaties: topsnelheid 196 km/u acceleratie 0-100 in 9,4 sec. Verbruik: 7,4 liter/100 km Prijs: f.34.950,= elophanging is volledig hoge prestatieniveau jestemd. Voor de bekende :Pherson-elementen en .atuurlijk een •tabilisatorstang. Achter comen we dubbele draagarmer stabilisator, genomen is wat stugger voorganger en beantwoordt zodoende nog beter aan de wensen van de Europese koper. Alle uitvoeringen zijn voorzien van geventileerde schijfremmen voor. Het is alleen jammer dat het onderstel bij ribbels in het wegdek deze oneffenheden sterk hoorbaat aan het interieur doorgeeft. De afvering is absoluut comfortabel, maar ook wat tot de oren doordringt bepaald het comfort van een auto. De 1.8 liter Beta-motor van de Lantra werd al geroemd vanwege zijn uitstekende prestaties, maar ook op het vlak van brandstofconsumptie stemt deze nieuwe krachtbron zeer 150 km/u. Het is nog niet ^.eker of de Suzuki X-90 naar Nederland komt. xii Duitsland is de prijs "astgesteld op 29.950 DM, wat bij ons neer zou komen op zo'n f.45.000,=. Hoogteverstelling Opbergruimte is er in de portierbakken, in een afsluitbaar vak tussen de voorstoelen en in het dashboardkastje. Het meubilair en bij de GLS ook de deurpanelen, zijn bekleed met een vrolijk gekleurde velours stof met grijs, groen en rood. De stoelen zijn niet overdreven groot, maar bieden toch een goede ondersteuning. De zitting is aan bestuurderszijde te kantelen, terwijl ook een hoogteverstelling wordt geleverd. De achterbank biedt plaats aan twee tot drie volwassenen die een gemiddelde hoofd- en beenruimte ter beschikking hebben. De vier portierruiten worden elektrisch bediend. De spiegels kunnen handmatig van binnenuit in de juiste stand worden gezet. De rolgordels voorin zijn in hoogte verstelbaar. Al bij al maakt de Lantra net als zijn voorganger een verzorgde indruk, terwijl alle bedieningsorganen op de juiste plaats zitten en makkelijk te bedienen zijn. De bagageruimte heeft een inhoud van 376 liter en kan worden uitgebreid door het in 60/40-verhouding neerklappen van de achterbank. tot tevredenheid. Gemiddeld verbruikten we 1 liter Euro loodvrij voor ruim 13,5 kilometer en dat is ge souplesse, prestaties en het formaat van de auto mee, u. gunstig te noemen. Met de Lantra begon bij Hyundai de acceptatie door het grote publiek. Aan de groei die het Koreaanse merk de laatste jaren heeft meegemaakt, ligt de Lantra ten grondslag. Vandaar dat de tweede generatie voor het merk erg belangrijk is. Deze lieuwe auto moet vooral de zakelijke markt tot een vast afzetgebied voor het merk maken. We reden de 1.8 GLS. efst drie nieuwe auto's teerde Suzuki op de Frankfurt. Allereerst sn 1.8 liter 16- nmotor beschil de optielijst. De auto maakt een uitermate verzorgde indruk en valt onder meer ook door de wederom fraaie kleuren in positieve zin op. Het interieur van de Lantra mag er ook wezen. Centraal worden de portieren geopend. Het dashboard is met zorg vormgegeven en inmiddels met keurige materialen bekleed. Het instrumentarium is compleet met de gebruikelijke zaken als snelheidsmeter, toerenteller, brandstof- en temperatuurmeter. In de middenconsole zitten een aantal bedieningsknoppen, een combinatie van druk-, schuif- en draaiknoppen voor de verwarming, plaats voor de radio, asbak, aansteker en een zeer handige dubbele bekerhouder. Op het dashboard verdeeld vinden we zes uitstroomopeningen, waarvan er vier afzonderlijk te richten zijn. In het driespakig, verstelbare stuurwiel levert Hyunc" standaard een airbag, onderzoeken blijkt iedere keer weer dat maar weinig Nederlanders extra willen betalen voor een dergelijke ening. Wel maakt teur Greenib de □el tot aanschaf zeer door twee airbags aan te ien voor een meerprijs van f.l.000,=. Gesloten De nieuwe Lant lengte van 4,42 opzichte van zijn voorganger gegroeid, terwijl juist bij de eerste aanblik het idee van een compactere auto wordt gegeven. Kenmerkend zijn het gesloten front, de aflopende kofferbak en de groef die op de plaats loopt waar men normaal beschermstrips zou verwachten. De bumpers zijn in de carrosseriekleur gespoten en lijken haast op natuurlijke wijze op de rest van de carrosserie aan te sluiten. Bij de GLS-uitvoering krijgen ook de buitenspiegels en portiergrepen een kleurtje. De koplampen liggen als een soort spleetogen in het front, terwijl ook de achterlichten in beide richtingen in een punt uitlopen. De op ons testexemplaar aanwezige lichtmetalen velgen staan op Waarom was de eerste Lantra zo succesvol. Allereerst natuurlijk door de guns prijs, maar ook de keur vormgeving, degelijk afwerking, royale uitrusting en de fraaie kleuren die leverbaar waren. Kortom, de Lantra was de eerste Koreaanse auto die werkelijk aan de wensen en eisen van het Europese koperspubliek kon voldoen. ook de Baleno 1.8 een dubbele airbag en ABS is tegen meerprijs leverbaar. Een belangrijke uitbreiding bij de Vitara Villager is de 2 liter turbodiesel, de eerste Suzuki personenauto met dieselmotor. De 2 liter, van Mazda-origine, levert een maximaal vermogen van 71 pk bij 4000 tr/min en een redelijk koppel van 168 Nm bij 2000 tr/min. Hiermee haalt de auto een niet overdreven topsnelheid van 130 km/u. Standaard worden twee of vier wielen aangedr een elektronisch gestui viertraps automaat. Uit is een groot voordeel var Vitara turbodiesel de trekkracht bij lage toerentallen en het gunstige brandstofverbruik. De auto heeft het uiterlijk van de Vitara Villager V6. De twee jaar geleden nog experimentele Suzuki X-90 is produktierijp. Het is in feite een tweezits roadster op basis van de Vitara en als zodanig een totaal nieuw voertuigconcept. De auto heeft het Vitara-onderstel met alle voordelen van dit model in het terrein. Het front, de Optiepakketten Alle Hyundai-dealers hebben de Lantra inmiddels in huis. De serie begint met de 1.6i GI voor f .29.950,= en dat is een scherpe prijs. Wie de 1.6i kiest in de complete GLS- uitvoering is f.33.950,= kwijt. De stap naar de 1.8 motor is prijstechnisch erg klein. De door ons gereden 1.8 GLS wordt aangeboden voor f.34.950,=. Verder zijn er nog wat optiepakketten af-fabriek leverbaar met onder meer ABS, cruise-control, twee airbags, elektrische antenne, elektrisch verstelbare spiegels en brede banden. De meest complete Lantra 1.8 GLS kost met al deze zaken f.39.950,=. Zowel de 1.6 als 1.8 motor zijn te koppelen aan een viertrapsautomaat. De meerprijs hiervoor bedraagt f.3.500,Alleen de 1.6i GL en 1.8i GLS kunnen hiermee worden geleverd. Begin volgend jaar gaat Hyundai ook de stationwagon van de Lantra leveren. In december zullen enkele exemplaren een ronde langs de Nederlandse De wielophanging van de Volvo S4 is bekend, maar verfijnd. Voor worden McPherson veerj gemonteerd, ten gekozen voor constructie. Vc monteert Volvo stabilisatorstangen. De S4 kan overigens geheel volgens wens verkregen worden met twee onderstelafstemmingen: comfort of sportief. Verder voorziet Volvo iedere S4 van de Dynamic Stability Assistance, een tractie- controlesysteem dat samenwerkt met het Anti Blokkeer Remsysteem (ook standaard). s week mochten we uitgebreid kennis maken met de iwe Nissan Almera, de opvolger van de bekende Sunny- :s. De auto kent een drie- en vijfdeurs carrosserie en is ook dassieke sedan te bestellen. Er is verder een keuze uit lerne 1.4 en 1.6 liter benzinemotoren met 16-kleppen en de :htige 2 liter diesel. De auto beleefde zijn Europese debuut le IAA in Frankfurt. Standaard wordt iedere Almera rzien van een airbag in het stuurwiel, terwijl op het □lute basismodel na ook elke versie wordt voorzien van onditioning. De 3-deurs 1.4 LX gaat f.28.995,= kosten. Alle ere varianten hebben de GX-uitvoering inclusief airco. Als deurs kost de 1.4 GX f.30.695,=, terwijl dezelfde auto als leurs en sedan respectievelijk f.31.695,= en f.32.195,= moet weren. De GX uitvoering heeft onder meer meegespoten ipers en fraaiere bekleding. In het volgende nummer van iutomaat maken we uitgebreid met de nieuwe Nissan binnenruimte die wordt geboden is goed, terwijl de afwerking dik in orde lijkt te zijn, maar dat hadden we niet anders verwacht. Volvo Nederland gaat de nieuwe S4 eind februari 1996 introduceren. In april volgt dan de F4, de stationwagon. Deze auto is geen stationcar zoals we gewend zijn van de Volvo 850 en 940/960, maar een sportief gelijnd model met meer bagagemogelijkheden. In 1996 denkt Volvo in ons land 4500 stuks van de S4 en 3000 exemplaren van de F4 te gaan verkopen, naast nog een 7000 eenheden van de 400- reeks. Om de afwezigheid van de dieselmotor in het begin op te vangen, zal direct een LPi- systeem voor de S4 leverbaar zijn. De prijs is nog niet definitief, maar zal net onder de f.45.000,= liggen voor de 1.8 aleno. lermee kan de driedeurs 'orden beschouwd als een euse GTi, terwijl de ierdeurs sedan met c rachtbron een snelle urismo is geworden, lotor is volledig nieuw ntwikkeld en heeft directe ispuiting. De exact 1839 cc rote 4 cilinder levert een laximaal vermogen van 121 k bij 6200 tr/min en komt tot en koppel van 152 Nm bij 400 tr/min. Hiermee komt uzuki's middenklasser tot en topsnelheid van 190 km/u. uzuki heeft niet alleen een rotere motor in de Baleno elegd, maar ook direct het nderstel aan de sportiviteit ongepast. Tegen meerprijs s ook weer het Suzuki uspension Control System >SCS) leverbaar, een ■f steem dat bijvoorbeeld bij et insturen van een bocht of ij uitwijken het overhellen of s carrosserie tandaard heeft Spieren Dat de 1100 kg zware Lantra als 1.8 vlot uit de voeten komt, blijkt direct als we het gaspedaal intrappen. De auto flanken van de voorstoelen. Deze stoelen zijn overigens bijna gelijk aan de exemplaren in de 850. Een tweede airbag aan passagierskant staat op de optielijst. Als deze airbag wordt gemonteerd is dat afgezien van een kleine vermelding overigens niet meer aan het dashboard te zien. Het geheel wordt volledig onzichtbaar weggewerkt. Een nieuw standaard veiligheidsitem zijn de kindersloten die vanaf het dashboard ingeschakeld kunnen worden. Verder monteert Volvo op de zijkanten van de voor- en achterbumper zogenaamde markeerlichten voor een betere zichtbaarheid. In het dashboard zijn ook nadrukkelijk ronde vormen verwerkt, zodat het geheel dealers maken. Mensen die besluiten deze auto voor 31 december 1995 te bestellen, betalen een meerprijs van slechts duizend gulden ten opzichte van de sedan. De definitieve verkoopprijs (vanaf 1 januari) is nog niet bekend. Op een groot aantal punten is de nieuwe Lantra een waardige opvolger van de eerste generatie. De auto ziet er goed uit, heeft een prettig ingericht interieur en is voldoende ruim. De motor scoort hoge punten als het gaat om prestaties en verbruik, maar zou iets stiller mogen zijn. Het onderstel is comfortabel maar ge* veel afrolgeluiden do Hyundai presenteert in de nieuwe Lantra haar tweede motorenserie die volledig in eigen huis werd ontwikkeld. De Alpha-reeks zagen we al in de Scoupé en Excel. De motoren in de Lantra behoren tot de Beta-familie. Voorlof is er de keuze uit een 1.6 en liter 16-klepper. De 1.8 levert een vermogen van 127 pk bij 6100 tr/min en ee koppel van 162 Nm bij 5000 tr/min. De Beta-motor is niet overdreven stil te noemen. Het lijkt dat vooral de uitlaat hier de boosdoener is. Voor sportief igestelde lieden klinkt ie list wel 'lekker'. kei bui l ae auto. De eens standaard de SIPS- airbags opgenomen in de liter met ABS, SIPS-bags en traction-control.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 27