de straat? Jongeren van Ca toch fietsen! Ca toch lopen! Kennen en gekend worden Pleinbeheerders gaan waken over sociale veiligheid Tilburg werkt aan betere doorstroming verkeer Nogmaals 'mevrouw Noord’ Afremmen van gemo toriseerd verkeer smaal l Donderdag 21 september 1995 pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER pagina 10 Tilburgse pleinen krijgen face-lift en leer fiet strict Tilburg k van de Veiligheid ■MM Uitbreiding van de 30 km-zones MIN Uitbreiding van de fietsroutes ig cx Afsluiting van de binnenstad voor alle verkeer zienlijk verhogen. - h Veel aandacht voor fietsers in Tilburg \Tilburg EXTRA POLITIE OP STRAAT LOST NIETS OP 30-KILOMETER ZONES LOSSEN NIETS OP ALS U GEEN GAS TERUG NEEMT PS SLUITEN OP UNTIE bij DEUR STOPT OPEN DAG POLITIETEAM TILBURG WEST Veilig gheid en met iheid Moderne, j Tilburg, noordwest i Rijen gaar arg inder de noe- jven, een en irs) ep, i/Vest en aandacht gheid’. iderdeel f. In dit activitei- e maken, ld om u, /vat de n onze aten, vat aan ilitie en. en speelse wijze maakt wat hij i zijn eigen an anderen te e actie. 1 gevaar- ioor de *e kruis- tUSSf te veiMccc een vrienc sen. Vanai daadwer’- gaan w&n keersregels negeren. Een i opmerking werd gemaakt aanwezigh 1 1 goede fiets rzien van 'it alles om ien een m.su\n PORTEMONNAIE pakket aan maatregelen die de vei ligheid van de gebruiker dienen te vergroten. Ten om een ide toekomst o t ter- agmiddag 27 tm (zaterdag- ber) of isdagmiddag 4 VOOR HET GRIJPEN LIGT Daarom is samenwerl saties, de poli Jeugd- en Jong_. (SJJT), Stichting I Bureau Halt, bezi nen van een mar Foto: Om de doorstroming te verbeteren, krijgen bussen letterlijk i figuurlijk groen licht, (foto: MultiVision Partnei dige ringbanen kunnen wórden ontzien. Deze tweede ring zou dan vanuit de Loonse Heideweg noordoostelijke richting naar A65 en in noordwestelijke ri< naar Gilze Rijen gaan lopen. aansluitroutes naar de hoofdwegen vormen, rijdt autoverkeer dat in dit gebied zijn herkomst of bestemming heeft. is er een beheerder aanwezig en komen er zelfs speciale vakken voor vrouwen. Kortom, een heel leven en vei- gemeentebe- instellingen j belangrijke, Gelukkig zijn /an de eerste met bijvoor- m, buurt- en peringen en :n aan te pak- lalen. een onmisba- om keuzes gevoelens, rijn van een melder er leef- e lang. sen jongeren en buurtbewoners - /erbeteren en zo problemen op mdelijke manier op te los- _iaf het najaar zal hier ook erkelijk actie in ondernomen /orden. echtstreeks de este oplossing. Gewoon mt zijn, helpt vaak beter d< tegen het lijf irecht op het gmiddag 27 Noor I luidde: c Componi gelegd om de r auto's te vermi Het mag duidelijk zijn: openheid staat voorop. Politieteam Tilburg West wil graag haar publiek leren kennen en wil graag door haar publiek gekend worden. Daarom, graag tot ziens op zaterdag 30 sep tember in en rond het bureau aan de Karei Boddenweg nr. 9. s de Gemeente Tilburg, in rking met de wijkorgani- nolitie, de Stichting jongerenwerk Tilburg -’•“ng De Twern en zig met het verzin- mier om het contact veiligheid wordt :t tegengaan van fie* oof, drugsoverla„. _..i de kansen hier- -te maken hebben de ontwerpers van de ver- -1-tleinen gekozen voor een De ’nieuwe’ pleinen worden overzichtelijker, bevatten weinig mogelijk dode hoeken, n vrij van storende bodembe- g en worden voorz! :de verlichting. Dit r van de pleine >el te geven. I Uniek in dit kader zijn de aan te I stellen pleinbeheerders, die een I controlerende en preventieve taak I zullen krijgen. Hun aanwezigheid I zal een verhoging van het alge- meen veiligheidsgevoel tot geve'- j hebben. Tevens zullen zij fietst. er op wijzen gebruik te maken de speciale fietsenkelders en Het uitgangspunt daarbij is om de angst en het onbegrip voor jonge ren op straat te verminderen en de wederzijdse tolerantie te vergro- rmaal dat er jongeren f straat aanwezig t is ook normaal dat ming houden met de i de buurt. Op dit moment is de Gemeente Tilburg bezig met de herinrichting van een aantal pleinen in en rondom het centrum van Tilburg. De Heuvel, het Koningsplein, het Willemsplein en het Stadhuisplein ondergaan een ware metamorfose. Speciaal aandachtspunt bij deze herinrichting is het veiligheidsaspect, met name de sociale veilig heid. Foto: De Heuvel is een van de pleinen, dat een grondige face-lift krijgt. (foto: MultiVision Partners) I Met sociale I bedoeld het diefstal, tasjesrooi I en dergelijke. Om I toe zo klein mogel I hebben de ontweri I nieuwde pleinen D I 'open' aanpak. De I worden Gvcrz’’ I zo weini;- I zijn vrij va., planting een goedv «c, de gebruiker I veiliger gevot lingen. Bij overtredingen zal, na ietsen- een waarschuwing, in samenwer- erlast king met de politie overgegaan worden tot het verwijderen van verkeerd geplaatste fietsen. De aanwezigheid van de pleinbeheer ders en de beheerders van de fio. senkelder is gerelateerd aan de openingstijden van de horeca en de winkels. Alles bij elkaar is dus sprake van een uitgebreid pakket aan maatre gelen om de Oude Stad voor fiets en openbaar vervoer aantrekkelij ker te maken en toch een goede bereikbaarheid voor het autover keer te garanderen. Het is in vrijwel iedere buurt een bekend verschijnsel: groepjes rondhangende jongeren. Niet iedereen is hier even blij mee, want veel mensen vinden dat jongeren overlast veroorzaken. Uit angst voor problemen wordt steeds vaker rechtstreeks de politie gebeld. Toch is dit niet altijd de beste oplossing. Gewoon met jongeren pra ten voordat er problemen zijn, helpt vaak beter dan u denkt. Een concrete vraagfVan mevrouw >rd aan de Gemeente Tilburg op de Dirigentenlaan en de nistenlaan zijn sluizen aan- rijsnelheid van ■ónderen. Door die snelheid van hun brommer kunnen laten meten (zonder het gevaar van een boete). Verder zal Veilig Verkeer Nederland met een alco- holsimulator, een gordelsimulator en een ogentest aanwezig zijn. Ook de rol die de politie speelt bij het handhaven van de openbare orde komt tijdens de Open Dag op 30 september aan bod. In dat kader zal er onder andere een demonstratie worden gegeven met politie(drugs)honden. Al deze activiteiten worden verge zeld van een prijsvraag waarbij een rondvlucht in een hetelucht ballon te winnen is. liep in pzet was om inden een groot deel van hun ver ben en hen een logboek te laten >te ervaringen weergaven. Eén i Huykelom (alias mevrouw tsingen binnen de stad met de I van de verplaatsingen in de zedigheid. Mevrouw Noord heeft :,ometer afgelegd in 7 weken, vrijwilligerswerk, vervoer binnen Tilburg de fiets in plaats van de auto pakken. Verder zal de Gemeente Tilburg door mid del van verkeersonderwijs een poging doen om een gedragsveran dering bij fietsers en automobilis ten te bewerkstelliggen. Ook dit kan de veiligheid op de weg aan- I Omdat het winkelend publiek in de Tilburgse binnenstad veel overlast ondervindt van verkeer dat het 1—^. voetgangersgebied als doorgaande fl-; route gebruikt, is het hele gebied F SB sinds 3 juli 1995 afgesloten met wi palen tussen 11.00 uur en 18.00 uur (°P koopavonden tussen 11.00 uur en 21.00 uur). Deze maatregel geldt ook voor (brom)fietsers. Wie toch in de aangegeven periode door het winkelgebied rijdt, ris keert als fietser een boete van 30 gulden en als bromfietser zelfs een boete van 40 gulden. Maak daarom gebruik van de bewaakte fietsen stalling op het Pieter Vreedeplein of van de fietsenstalling in de par keergarage Tivoli. Vanaf december 1995 kan ook gebruik worden gemaakt van de fietsenkelder onder de Heuvel. Dat de Open Dag midden in de Week van de Veiligheid valt, is natuurlijk niet helemaal toevallij Ook politieteam Tilburg West veel aan- m die met -o.—d te maken hebben. Tijdens de Open Dag krijgt een aantal zaken uitgebreid aandacht. Allereerst is er een algemene pre sentatie. Het bureau is open voor Waarom tueel samen van het wijki je jongeren 1 stappen een gesp.^.. Misschie- Uiteraard is er ook aandacht voor verkeersveiligheid. Er zal een ongevalssituatie worden nage bootst en hulp worden verleend. Er komt een brommer-rollenbank waarop jongeren de maximum zou u dan niet eens, even- n met een medewerker jkcentrum, op het groep- „1 in je eigen buurt af- n om kennis te maken, om „_sprek te beginnen? Misschien komt u er wel achter wat hen bezighoudt en wat zij graag willen en kunt u hen -en daardoor uzelf- wellicht helpen door hen een alternatief te bieden voor het ■■■Mi rondhangen op die kinderspeel plaats of in de hal van die flat. Welke vorm dat alternatief krijgt, hangt dan af van de specifieke situatie. Of u maakt goede afspra ken, zodat het rondhangen voor u acceptabel blijft. aantal activiteiten plaats die inzicht moeten geven in de manier waarop de politie misdrijven pro beert te voorkomen en op te los sen en hoe het publiek hier zelf een bijdrage aan kan leveren. De Technische Recherche en de Nederlandse Veiligheidsdienst laten zien wat hun werk is, er wor den fietsen gegraveerd in samen werking met de DSW en er wordt uitgebreid aandacht besteed aan sociale veiligheid. Verder zullen er in het kader van het milieu milieuvluchten worden gemaakt door een helikopter. Wie daar meer over wil weten, kan op de Open Dag met al zijn vragen terecht. TOEN: Van 15 december 1993 tot en met 18 maart 1994 liep in Het probleem op de Dirigentenlaan Tilburg de actie ’Ga toch fietsen, ook in de winter’. De opzet was om en de Componistenlaan is inmid- vier personen gedurende drie maanden een groot deel van hun ver- dels opgelost. Waar vroeger door plaatsingen per fiets te laten afleggen en hen een logboek te laten verkeerssluizen een gevaarlijke bijhouden, waarin zij hun belangrijkste ervaringen weergaven. Eén situatie ontstond, zijn nu parkeer- van de deelnemers was mevrouw van Huykelom (alias mevrouw plaatsen aangelegd zodat automo- Noord). Zij zegde toe al haar verplaatsingen binnen de stad met de bilisten hun auto’s niet langer op fiets af te leggen, met uitzondering van de verplaatsingen in de het fietspad parkeren. Een duidelij- avonduren. Dit in verband met de veiligheid. Mevrouw Noord heeft ke verbetering. in de bovengenoemde periode 500 kilometer afgelegd in 7 weken. Verscheidene straten, zoals de Haar reisdoelen waren divers: winkelen, vrijwilligerswerk, bezoek, Gasthuisring en de Goirkestraat, school enzovoorts. zijn nu veel veiliger geworden door de aanwezigheid van duidelij ke fietspaden en/of éénrichtings verkeer. Ook hebben veel fietspa den fietsvriendelijke stoplichten. Vooral bij slecht weer is dat pret tig, aldus mevrouw Noord. Er is een aantal duidelijke verbete ringen aangebracht, die het com fort voor fietsers vergroten (bv. rechtsaf vrij) en de diefstalgevoe- ligheid van fietsen verkleinen (bv. aanleun-fietsenrekken) lezen. Uiteraard spelen de Ringbanen een belangrijke rol in het verkeerscir culatieplan. Om de doorstroming te verbeteren worden die Ringba nen aantrekkelijker gemaakt voor auto’s. Op de ringbanen heeft het autoverkeer daarom prioriteit bij de verkeerslichten, in tegenstelling tot het centrum waar fietsers en het openbaar verkeer meer aan dacht krijgen. Verder zijn er plan nen om een tweede ring om de stad te leggen, zodat zelfs de hui- NU: Mevrouw Noord heeft haar ervarin gen na de actie nog een keer op een rijtje gezet en gekeken of er ook daadwerkelijk verbeteringen voor fietsers zijn aangebracht in Tilburg. Hieronder volgen haar bevindingen. het publiek, zodat de mogelijkheid bestaat om een kijkje te nemen achter de schermen van het dage lijkse werk van de politie. Verder i er een informatiemarkt, waar de politie en een aantal andere instan ties zich presenteren en waar het publiek terecht kan met vragen en opmerkingen. Vervolgens vindt er, ondt mer voorkoming misdrijf Op 30 september 1995 organiseert het politieteam Tilburg West, in samenwerking met de Brandweer, de GGD en de Marechaussee, een Open Dag. Belangstellenden zijn tussen 10 uur ’s morgens en 5 uur 's middags van harte welkom op het bureau aan de Karei Bodden weg nr. 9. De bedoeling is om het publiek meer inzicht te geven in wat de politie voor hen kan betekenen én om de afstand die er nog steeds bestaat tussen politie en burgers te verkleinen. Gehoopt wordt dat op deze dag burgers en politie in gesprek raken, dat ver schillende visies op het functioneren van de politie en het gedrag van burgers vergeleken worden en een aantal onduidelijkheden of misverstanden uit de wereld geholpen kan worden. De politie wil niet alleen maar gezien worden als geüniformeerde ordebewaker, maar ook als dienstverlener, als onderdeel van de gemeenschap waarin zij werkt. ten. Het is norrr B in een buurt of Tg zijn, maar het jongeren reker bewoners van Onder de Heuvel is een nieuwe fietsenkelder in aanbouw die het gezicht van de Heuvel en de Korte Heuvel voorgoed zal veranderen. Alle fietsen zullen in de toekomst ondergronds gestald gaan worden. Ook deze fietsenkelder heeft spe ciale aandacht gekregen wat veilig heid betreft. Net als bovengronds ,.oo_ wordt er veel aandacht besteed aan sgevoel tot gevolg het verlichtingsniveau (overdag zullen zij fietsers voldoende daglicht en 's avonds :n van een goede verlichting), zullen er -stal- geen dode hoeken aanwezig zijn, In de ideale vorm bestaat een woonwijk dan uit 30 km-zones, die verbonden worden door wijkverza- melwegen. Op 30 km/uur-wegen wordt het voor doorgaand gemoto riseerd verkeer onaantrekkelijk gemaakt en is geen voorrangsroute aanwezig. Tevens worden er drem pels, verhoogde kruisingen en doorlopende trottoirs aangebracht. Op de wijkverzamelwegen, die de In Tilburg is in de loop der jaren een groot aantal straten heringe richt tot 30 km-zones. Veelal gebeurde dit op verzoek van de bewoners om de leefbaarheid te bevorderen en om de veilighêid van spelende kinderen en fietsers te vergroten. De Gemeente Tilburg heeft het voornemen het aantal 3 km-zones in de toekomst nog flii uit te breiden. Op deze manier I hoopt men doorgaand verkeer I door te laten stromen over wegen I die daarvoor zijn bedoeld en I zodoende de (verkeers)veiligheid 1 in de woonwijken te vergroten. Voortbordurend op het succes van de overbekende fietsroute (het rode fietspad dat van het westen van Tilburg via het stadscentrum naar Oisterwijk loopt) is de Gemeente Tilburg aan de slag gegaan met de ontwikkeling van zes soortgelijke routes die als'een sternet over de stad liggen. Een gedeelte van die nieuwe fietsroutes is al klaar. Wanneer het sternet helemaal klaar is, kunnen fietsers snel, veilig en comfortabel iedere denkbare bestemming in Tilburg bereiken. Op de fietsroutes hebben fietsers over het algemeen voorrang op ’kruisende’ automobilisten. Gevaarlijke kruisingen worden zoveel mogelijk beveiligd met ver keerslichten die ’fietsvriendelijk' zijn afgesteld. De fietsroutes lopen, in verband met de sociale veiligheid, bij voorkeur door woon gebieden en langs plaatsen waar regelmatig mensen vertoeven. Bovendien is er veel aandacht voor goede openbare verlichting. Fietsen in Tilburg wordt zó veilig en aantrekkelijk gemaakt dat het een goed alternatief is voor de auto, zodat meer mensen voor hun ’Nee’ heeft u, ’ja’ kunt u krijgen. Praat erover. Tenslotte is iedereen samen verantwoordelijk voor het welzijn van een buurt of straat en moet er samen naar een oplossing voor problemen gezocht worden. Samenvattend vindt mevrouv Noord dat de fietser in Tilbui serieus wordt genomen. De gemeente besteedt echt aandacht aan opmerkingen of klachten van fietsers. Er wordt veel positieve actie ondernomen. Er is al veel ver- Ook politieteam muui; beterd. Tot slot wil mevrouw besteedt in haar werk v Noord nog één kritische opmerking dacht aan alle aspecten kwijt. Volgens haar ligt de nadruk veiligheid te maken hel van de verbeteringen nog te veel - op het centrum van Tilburg. Er zou iets meer aandacht besteed moeten worden aan de buitenwijken. Hieronder volgt een samenvatting van de ervaringen die de deelne- I mers hadden gedurende de Allereerst vielen een aantal lijke verkeerssituaties op dc aanwezigheid van onveilige ingen en onverlichte fietspaden. Verder werd er vaak hinder onder vonden door het gedrag van mede- verkeersdeelnemers (vooral fiet- Ïw/f^ïlin sers). Ook werd genoteerd dat bij V d 11 y veel fietsers een deugdelijke ver- lichting ontbreekt, dat veel fietsers sluizen is het er niet veiliger op met drieën of meer naast elkaar geworden voor fietsers. Veel auto’s rijden en dat veel fietsers de ver- worden namelijk op het fietspad ---r-positieve geparkeerd. Kan hier iets aan wor- ag werd gemaakt over de den gedaan? ;heid van voldoende en :tsenstallingen. Het gebruik van de Ringbanen wordt verder gestimuleerd door op de ’herdgangen’ en de andere belangrijke verbindingswegen in de Oude Stad eenrichtingsverkeer in te voeren. De Piusstraat, Koe straat, Molenstraat, Goirkesstraat, Heuvelring/Piusplein, Gasthuis ring, Melis Stokestraat en Jac van Vollenhovenstraat zijn al aan de beurt geweest. Ahausstraat, Veld- hovenring, Voltstraat, Broekhoven- seweg en Bisschop Zwijsenstraat volgen snel. Ook de veelbesproken afsluiting van de Heuvel is in dit kader een ingrijpende, maar nood zakelijke, beslissing van de gemeente geweest. Daarnaast worden parkeerplaatsen zoveel mogelijk aan de rand van het centrum gesitueerd en zijn er zelfs ideeën om speciale parkeer plaatsen in de buurt van de ringba nen te maken. Pendelbussen zou den dan de verbinding -naar het centrum gaan vormen. Eén van die maatregelen is het sti muleren van mensen om meer gebruik te maken van het openbaar vervoer en de fiets. De doorstro- I ming van het openbaar vervoer wordt onder meer bevorderd door I een systeem dat ervoor zorgt dat stadsbussen vrijwel geen rode stoplichten ’tegen’ hebben en in sommige gevallen zelfs over een aparte busstrook kunnen beschik ken. Over de manieren waarop het I fietsverkeer wordt gestimuleerd I kunt u elders op deze pagina meer Verkeersveiligheid staat nadrukkelijk op de agenda van de gemeen te Tilburg. Eén van de manieren om die veiligheid te vergroten is te zorgen voor een goede doorstroming. In de nieuwere wijken is dat niet zo’n probleem, omdat daar bij de aanleg al rekening is gehou den met de toename van het (auto)verkeer. In de Oude Stad, het gebied tussen de Ringbanen dus, is dat echter een ander verhaal. Daar waren een heleboel wegen allang niet meer berekend op het drukke verkeer. Vandaar dat de dienst Publieke Werken van de gemeente Tilburg volop bezig is met de uitvoering van een aantal maatregelen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. In het verkeerscirculatieplan Oude Stad staan alle maatregelen beschreven die hiermee te maken hebben. jrdei zou ig in ir de ichting J1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 11