de straat?
Jongeren van
Ca toch fietsen!
Ca toch lopen!
Kennen en gekend worden
Pleinbeheerders gaan waken
over sociale veiligheid
Tilburg werkt aan betere
doorstroming verkeer
Nogmaals 'mevrouw Noord’
Afremmen van gemo
toriseerd verkeer
smaal
l
Donderdag 21 september 1995 pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
pagina 10
Tilburgse pleinen krijgen face-lift en
leer
fiet
strict Tilburg
k van de Veiligheid
■MM
Uitbreiding van de 30 km-zones
MIN
Uitbreiding van de fietsroutes
ig
cx
Afsluiting van de binnenstad voor alle verkeer
zienlijk verhogen.
- h
Veel aandacht voor fietsers in Tilburg
\Tilburg
EXTRA POLITIE OP STRAAT
LOST NIETS OP
30-KILOMETER ZONES
LOSSEN NIETS OP
ALS U GEEN GAS
TERUG NEEMT
PS SLUITEN
OP
UNTIE bij
DEUR STOPT
OPEN DAG POLITIETEAM TILBURG WEST
Veilig
gheid
en met
iheid
Moderne,
j Tilburg,
noordwest
i Rijen gaar
arg
inder de noe-
jven, een
en
irs)
ep,
i/Vest en
aandacht
gheid’.
iderdeel
f. In dit
activitei-
e maken,
ld om u,
/vat de
n onze
aten,
vat aan
ilitie
en.
en
speelse wijze
maakt wat hij
i zijn eigen
an anderen te
e actie.
1 gevaar-
ioor de
*e kruis-
tUSSf
te veiMccc
een vrienc
sen. Vanai
daadwer’-
gaan w&n
keersregels negeren. Een i
opmerking werd gemaakt
aanwezigh 1 1
goede fiets
rzien van
'it alles om
ien een
m.su\n PORTEMONNAIE
pakket aan maatregelen die de vei
ligheid van de gebruiker dienen te
vergroten.
Ten om een
ide toekomst
o t
ter-
agmiddag 27
tm (zaterdag-
ber) of
isdagmiddag 4
VOOR HET GRIJPEN LIGT
Daarom is
samenwerl
saties, de poli
Jeugd- en Jong_.
(SJJT), Stichting I
Bureau Halt, bezi
nen van een mar
Foto: Om de doorstroming te verbeteren, krijgen bussen letterlijk i
figuurlijk groen licht, (foto: MultiVision Partnei
dige ringbanen kunnen wórden
ontzien. Deze tweede ring zou dan
vanuit de Loonse Heideweg
noordoostelijke richting naar
A65 en in noordwestelijke ri<
naar Gilze Rijen gaan lopen.
aansluitroutes naar de hoofdwegen
vormen, rijdt autoverkeer dat in
dit gebied zijn herkomst of
bestemming heeft.
is er een beheerder aanwezig en
komen er zelfs speciale vakken
voor vrouwen. Kortom, een heel
leven en vei-
gemeentebe-
instellingen
j belangrijke,
Gelukkig zijn
/an de eerste
met bijvoor-
m, buurt- en
peringen en
:n aan te pak-
lalen.
een onmisba-
om keuzes
gevoelens,
rijn van een
melder
er leef- e
lang.
sen jongeren en buurtbewoners -
/erbeteren en zo problemen op
mdelijke manier op te los-
_iaf het najaar zal hier ook
erkelijk actie in ondernomen
/orden.
echtstreeks de
este oplossing. Gewoon mt
zijn, helpt vaak beter d<
tegen het lijf
irecht op het
gmiddag 27 Noor
I luidde: c
Componi
gelegd om de r
auto's te vermi
Het mag duidelijk zijn: openheid
staat voorop. Politieteam Tilburg
West wil graag haar publiek leren
kennen en wil graag door haar
publiek gekend worden. Daarom,
graag tot ziens op zaterdag 30 sep
tember in en rond het bureau aan
de Karei Boddenweg nr. 9.
s de Gemeente Tilburg, in
rking met de wijkorgani-
nolitie, de Stichting
jongerenwerk Tilburg
-’•“ng De Twern en
zig met het verzin-
mier om het contact
veiligheid wordt
:t tegengaan van fie*
oof, drugsoverla„.
_..i de kansen hier-
-te maken
hebben de ontwerpers van de ver-
-1-tleinen gekozen voor een
De ’nieuwe’ pleinen
worden overzichtelijker, bevatten
weinig mogelijk dode hoeken,
n vrij van storende bodembe-
g en worden voorz!
:de verlichting. Dit
r van de pleine
>el te geven.
I Uniek in dit kader zijn de aan te
I stellen pleinbeheerders, die een
I controlerende en preventieve taak
I zullen krijgen. Hun aanwezigheid
I zal een verhoging van het alge-
meen veiligheidsgevoel tot geve'-
j hebben. Tevens zullen zij fietst.
er op wijzen gebruik te maken
de speciale fietsenkelders en
Het uitgangspunt daarbij is om de
angst en het onbegrip voor jonge
ren op straat te verminderen en de
wederzijdse tolerantie te vergro-
rmaal dat er jongeren
f straat aanwezig
t is ook normaal dat
ming houden met de
i de buurt.
Op dit moment is de Gemeente Tilburg bezig met de herinrichting
van een aantal pleinen in en rondom het centrum van Tilburg. De
Heuvel, het Koningsplein, het Willemsplein en het Stadhuisplein
ondergaan een ware metamorfose. Speciaal aandachtspunt bij deze
herinrichting is het veiligheidsaspect, met name de sociale veilig
heid.
Foto: De Heuvel is een van de pleinen, dat een grondige face-lift krijgt.
(foto: MultiVision Partners)
I Met sociale
I bedoeld het
diefstal, tasjesrooi
I en dergelijke. Om
I toe zo klein mogel
I hebben de ontweri
I nieuwde pleinen D
I 'open' aanpak. De
I worden Gvcrz’’
I zo weini;-
I zijn vrij va.,
planting
een goedv «c,
de gebruiker
I veiliger gevot
lingen. Bij overtredingen zal, na
ietsen- een waarschuwing, in samenwer-
erlast king met de politie overgegaan
worden tot het verwijderen van
verkeerd geplaatste fietsen. De
aanwezigheid van de pleinbeheer
ders en de beheerders van de fio.
senkelder is gerelateerd aan de
openingstijden van de horeca en
de winkels.
Alles bij elkaar is dus sprake van
een uitgebreid pakket aan maatre
gelen om de Oude Stad voor fiets
en openbaar vervoer aantrekkelij
ker te maken en toch een goede
bereikbaarheid voor het autover
keer te garanderen.
Het is in vrijwel iedere buurt een bekend verschijnsel: groepjes
rondhangende jongeren. Niet iedereen is hier even blij mee, want
veel mensen vinden dat jongeren overlast veroorzaken. Uit angst
voor problemen wordt steeds vaker rechtstreeks de politie gebeld.
Toch is dit niet altijd de beste oplossing. Gewoon met jongeren pra
ten voordat er problemen zijn, helpt vaak beter dan u denkt.
Een concrete vraagfVan mevrouw
>rd aan de Gemeente Tilburg
op de Dirigentenlaan en de
nistenlaan zijn sluizen aan-
rijsnelheid van
■ónderen. Door die
snelheid van hun brommer kunnen
laten meten (zonder het gevaar
van een boete). Verder zal Veilig
Verkeer Nederland met een alco-
holsimulator, een gordelsimulator
en een ogentest aanwezig zijn.
Ook de rol die de politie speelt bij
het handhaven van de openbare
orde komt tijdens de Open Dag op
30 september aan bod. In dat
kader zal er onder andere een
demonstratie worden gegeven met
politie(drugs)honden.
Al deze activiteiten worden verge
zeld van een prijsvraag waarbij
een rondvlucht in een hetelucht
ballon te winnen is.
liep in
pzet was om
inden een groot deel van hun ver
ben en hen een logboek te laten
>te ervaringen weergaven. Eén
i Huykelom (alias mevrouw
tsingen binnen de stad met de
I van de verplaatsingen in de
zedigheid. Mevrouw Noord heeft
:,ometer afgelegd in 7 weken,
vrijwilligerswerk,
vervoer binnen Tilburg de fiets in
plaats van de auto pakken. Verder
zal de Gemeente Tilburg door mid
del van verkeersonderwijs een
poging doen om een gedragsveran
dering bij fietsers en automobilis
ten te bewerkstelliggen. Ook dit
kan de veiligheid op de weg aan-
I Omdat het winkelend publiek in de
Tilburgse binnenstad veel overlast
ondervindt van verkeer dat het
1—^. voetgangersgebied als doorgaande
fl-; route gebruikt, is het hele gebied
F SB sinds 3 juli 1995 afgesloten met
wi palen tussen 11.00 uur en 18.00
uur (°P koopavonden tussen 11.00
uur en 21.00 uur). Deze maatregel
geldt ook voor (brom)fietsers. Wie
toch in de aangegeven periode
door het winkelgebied rijdt, ris
keert als fietser een boete van 30
gulden en als bromfietser zelfs een
boete van 40 gulden. Maak daarom
gebruik van de bewaakte fietsen
stalling op het Pieter Vreedeplein
of van de fietsenstalling in de par
keergarage Tivoli.
Vanaf december 1995 kan ook
gebruik worden gemaakt van de
fietsenkelder onder de Heuvel.
Dat de Open Dag midden in de
Week van de Veiligheid valt, is
natuurlijk niet helemaal toevallij
Ook politieteam Tilburg West
veel aan-
m die met
-o.—d te maken hebben.
Tijdens de Open Dag krijgt een
aantal zaken uitgebreid aandacht.
Allereerst is er een algemene pre
sentatie. Het bureau is open voor
Waarom
tueel samen
van het wijki
je jongeren 1
stappen
een gesp.^..
Misschie-
Uiteraard is er ook aandacht voor
verkeersveiligheid. Er zal een
ongevalssituatie worden nage
bootst en hulp worden verleend.
Er komt een brommer-rollenbank
waarop jongeren de maximum
zou u dan niet eens, even-
n met een medewerker
jkcentrum, op het groep-
„1 in je eigen buurt af-
n om kennis te maken, om
„_sprek te beginnen?
Misschien komt u er wel achter wat
hen bezighoudt en wat zij graag
willen en kunt u hen -en daardoor
uzelf- wellicht helpen door hen
een alternatief te bieden voor het
■■■Mi rondhangen op die kinderspeel
plaats of in de hal van die flat.
Welke vorm dat alternatief krijgt,
hangt dan af van de specifieke
situatie. Of u maakt goede afspra
ken, zodat het rondhangen voor u
acceptabel blijft.
aantal activiteiten plaats die
inzicht moeten geven in de manier
waarop de politie misdrijven pro
beert te voorkomen en op te los
sen en hoe het publiek hier zelf
een bijdrage aan kan leveren. De
Technische Recherche en de
Nederlandse Veiligheidsdienst
laten zien wat hun werk is, er wor
den fietsen gegraveerd in samen
werking met de DSW en er wordt
uitgebreid aandacht besteed aan
sociale veiligheid.
Verder zullen er in het kader van
het milieu milieuvluchten worden
gemaakt door een helikopter. Wie
daar meer over wil weten, kan op
de Open Dag met al zijn vragen
terecht.
TOEN: Van 15 december 1993 tot en met 18 maart 1994 liep in Het probleem op de Dirigentenlaan
Tilburg de actie ’Ga toch fietsen, ook in de winter’. De opzet was om en de Componistenlaan is inmid-
vier personen gedurende drie maanden een groot deel van hun ver- dels opgelost. Waar vroeger door
plaatsingen per fiets te laten afleggen en hen een logboek te laten verkeerssluizen een gevaarlijke
bijhouden, waarin zij hun belangrijkste ervaringen weergaven. Eén situatie ontstond, zijn nu parkeer-
van de deelnemers was mevrouw van Huykelom (alias mevrouw plaatsen aangelegd zodat automo-
Noord). Zij zegde toe al haar verplaatsingen binnen de stad met de bilisten hun auto’s niet langer op
fiets af te leggen, met uitzondering van de verplaatsingen in de het fietspad parkeren. Een duidelij-
avonduren. Dit in verband met de veiligheid. Mevrouw Noord heeft ke verbetering.
in de bovengenoemde periode 500 kilometer afgelegd in 7 weken. Verscheidene straten, zoals de
Haar reisdoelen waren divers: winkelen, vrijwilligerswerk, bezoek, Gasthuisring en de Goirkestraat,
school enzovoorts. zijn nu veel veiliger geworden
door de aanwezigheid van duidelij
ke fietspaden en/of éénrichtings
verkeer. Ook hebben veel fietspa
den fietsvriendelijke stoplichten.
Vooral bij slecht weer is dat pret
tig, aldus mevrouw Noord.
Er is een aantal duidelijke verbete
ringen aangebracht, die het com
fort voor fietsers vergroten (bv.
rechtsaf vrij) en de diefstalgevoe-
ligheid van fietsen verkleinen (bv.
aanleun-fietsenrekken)
lezen.
Uiteraard spelen de Ringbanen een
belangrijke rol in het verkeerscir
culatieplan. Om de doorstroming
te verbeteren worden die Ringba
nen aantrekkelijker gemaakt voor
auto’s. Op de ringbanen heeft het
autoverkeer daarom prioriteit bij
de verkeerslichten, in tegenstelling
tot het centrum waar fietsers en
het openbaar verkeer meer aan
dacht krijgen. Verder zijn er plan
nen om een tweede ring om de
stad te leggen, zodat zelfs de hui-
NU:
Mevrouw Noord heeft haar ervarin
gen na de actie nog een keer op
een rijtje gezet en gekeken of er
ook daadwerkelijk verbeteringen
voor fietsers zijn aangebracht in
Tilburg. Hieronder volgen haar
bevindingen.
het publiek, zodat de mogelijkheid
bestaat om een kijkje te nemen
achter de schermen van het dage
lijkse werk van de politie. Verder i
er een informatiemarkt, waar de
politie en een aantal andere instan
ties zich presenteren en waar het
publiek terecht kan met vragen en
opmerkingen.
Vervolgens vindt er, ondt
mer voorkoming misdrijf
Op 30 september 1995 organiseert het politieteam Tilburg West, in
samenwerking met de Brandweer, de GGD en de Marechaussee, een
Open Dag. Belangstellenden zijn tussen 10 uur ’s morgens en 5 uur
's middags van harte welkom op het bureau aan de Karei Bodden
weg nr. 9. De bedoeling is om het publiek meer inzicht te geven in
wat de politie voor hen kan betekenen én om de afstand die er nog
steeds bestaat tussen politie en burgers te verkleinen. Gehoopt
wordt dat op deze dag burgers en politie in gesprek raken, dat ver
schillende visies op het functioneren van de politie en het gedrag
van burgers vergeleken worden en een aantal onduidelijkheden of
misverstanden uit de wereld geholpen kan worden. De politie wil
niet alleen maar gezien worden als geüniformeerde ordebewaker,
maar ook als dienstverlener, als onderdeel van de gemeenschap
waarin zij werkt.
ten. Het is norrr
B in een buurt of
Tg zijn, maar het
jongeren reker
bewoners van
Onder de Heuvel is een nieuwe
fietsenkelder in aanbouw die het
gezicht van de Heuvel en de Korte
Heuvel voorgoed zal veranderen.
Alle fietsen zullen in de toekomst
ondergronds gestald gaan worden.
Ook deze fietsenkelder heeft spe
ciale aandacht gekregen wat veilig
heid betreft. Net als bovengronds
,.oo_ wordt er veel aandacht besteed aan
sgevoel tot gevolg het verlichtingsniveau (overdag
zullen zij fietsers voldoende daglicht en 's avonds
:n van een goede verlichting), zullen er
-stal- geen dode hoeken aanwezig zijn,
In de ideale vorm bestaat een
woonwijk dan uit 30 km-zones, die
verbonden worden door wijkverza-
melwegen. Op 30 km/uur-wegen
wordt het voor doorgaand gemoto
riseerd verkeer onaantrekkelijk
gemaakt en is geen voorrangsroute
aanwezig. Tevens worden er drem
pels, verhoogde kruisingen en
doorlopende trottoirs aangebracht.
Op de wijkverzamelwegen, die de
In Tilburg is in de loop der jaren
een groot aantal straten heringe
richt tot 30 km-zones. Veelal
gebeurde dit op verzoek van de
bewoners om de leefbaarheid te
bevorderen en om de veilighêid
van spelende kinderen en fietsers
te vergroten. De Gemeente Tilburg
heeft het voornemen het aantal 3
km-zones in de toekomst nog flii
uit te breiden. Op deze manier
I hoopt men doorgaand verkeer
I door te laten stromen over wegen
I die daarvoor zijn bedoeld en
I zodoende de (verkeers)veiligheid
1 in de woonwijken te vergroten.
Voortbordurend op het succes van
de overbekende fietsroute (het
rode fietspad dat van het westen
van Tilburg via het stadscentrum
naar Oisterwijk loopt) is de
Gemeente Tilburg aan de slag
gegaan met de ontwikkeling van
zes soortgelijke routes die als'een
sternet over de stad liggen. Een
gedeelte van die nieuwe fietsroutes
is al klaar. Wanneer het sternet
helemaal klaar is, kunnen fietsers
snel, veilig en comfortabel iedere
denkbare bestemming in Tilburg
bereiken.
Op de fietsroutes hebben fietsers
over het algemeen voorrang op
’kruisende’ automobilisten.
Gevaarlijke kruisingen worden
zoveel mogelijk beveiligd met ver
keerslichten die ’fietsvriendelijk'
zijn afgesteld. De fietsroutes
lopen, in verband met de sociale
veiligheid, bij voorkeur door woon
gebieden en langs plaatsen waar
regelmatig mensen vertoeven.
Bovendien is er veel aandacht voor
goede openbare verlichting.
Fietsen in Tilburg wordt zó veilig
en aantrekkelijk gemaakt dat het
een goed alternatief is voor de
auto, zodat meer mensen voor hun
’Nee’ heeft u, ’ja’ kunt u krijgen.
Praat erover. Tenslotte is iedereen
samen verantwoordelijk voor het
welzijn van een buurt of straat en
moet er samen naar een oplossing
voor problemen gezocht worden.
Samenvattend vindt mevrouv
Noord dat de fietser in Tilbui
serieus wordt genomen. De
gemeente besteedt echt aandacht
aan opmerkingen of klachten van
fietsers. Er wordt veel positieve
actie ondernomen. Er is al veel ver- Ook politieteam muui;
beterd. Tot slot wil mevrouw besteedt in haar werk v
Noord nog één kritische opmerking dacht aan alle aspecten
kwijt. Volgens haar ligt de nadruk veiligheid te maken hel
van de verbeteringen nog te veel -
op het centrum van Tilburg. Er zou
iets meer aandacht besteed moeten
worden aan de buitenwijken.
Hieronder volgt een samenvatting
van de ervaringen die de deelne-
I mers hadden gedurende de
Allereerst vielen een aantal
lijke verkeerssituaties op dc
aanwezigheid van onveilige
ingen en onverlichte fietspaden.
Verder werd er vaak hinder onder
vonden door het gedrag van mede-
verkeersdeelnemers (vooral fiet-
Ïw/f^ïlin sers). Ook werd genoteerd dat bij
V d 11 y veel fietsers een deugdelijke ver-
lichting ontbreekt, dat veel fietsers sluizen is het er niet veiliger op
met drieën of meer naast elkaar geworden voor fietsers. Veel auto’s
rijden en dat veel fietsers de ver- worden namelijk op het fietspad
---r-positieve geparkeerd. Kan hier iets aan wor-
ag werd gemaakt over de den gedaan?
;heid van voldoende en
:tsenstallingen.
Het gebruik van de Ringbanen
wordt verder gestimuleerd door op
de ’herdgangen’ en de andere
belangrijke verbindingswegen in
de Oude Stad eenrichtingsverkeer
in te voeren. De Piusstraat, Koe
straat, Molenstraat, Goirkesstraat,
Heuvelring/Piusplein, Gasthuis
ring, Melis Stokestraat en Jac van
Vollenhovenstraat zijn al aan de
beurt geweest. Ahausstraat, Veld-
hovenring, Voltstraat, Broekhoven-
seweg en Bisschop Zwijsenstraat
volgen snel. Ook de veelbesproken
afsluiting van de Heuvel is in dit
kader een ingrijpende, maar nood
zakelijke, beslissing van de
gemeente geweest.
Daarnaast worden parkeerplaatsen
zoveel mogelijk aan de rand van
het centrum gesitueerd en zijn er
zelfs ideeën om speciale parkeer
plaatsen in de buurt van de ringba
nen te maken. Pendelbussen zou
den dan de verbinding -naar het
centrum gaan vormen.
Eén van die maatregelen is het sti
muleren van mensen om meer
gebruik te maken van het openbaar
vervoer en de fiets. De doorstro-
I ming van het openbaar vervoer
wordt onder meer bevorderd door
I een systeem dat ervoor zorgt dat
stadsbussen vrijwel geen rode
stoplichten ’tegen’ hebben en in
sommige gevallen zelfs over een
aparte busstrook kunnen beschik
ken. Over de manieren waarop het
I fietsverkeer wordt gestimuleerd
I kunt u elders op deze pagina meer
Verkeersveiligheid staat nadrukkelijk op de agenda van de gemeen
te Tilburg. Eén van de manieren om die veiligheid te vergroten is te
zorgen voor een goede doorstroming. In de nieuwere wijken is dat
niet zo’n probleem, omdat daar bij de aanleg al rekening is gehou
den met de toename van het (auto)verkeer. In de Oude Stad, het
gebied tussen de Ringbanen dus, is dat echter een ander verhaal.
Daar waren een heleboel wegen allang niet meer berekend op het
drukke verkeer. Vandaar dat de dienst Publieke Werken van de
gemeente Tilburg volop bezig is met de uitvoering van een aantal
maatregelen om de doorstroming van het verkeer te verbeteren. In
het verkeerscirculatieplan Oude Stad staan alle maatregelen
beschreven die hiermee te maken hebben.
jrdei
zou
ig in
ir de
ichting
J1