Mercedes E220 Diesel Elegance AUTOTEST .JU i I Auto Noordhoek stunt met Toledo Citroën-lris bij Bertens I Soms is rond beter k N en d 9 Succesvolle tennissers winnen sportieve Florida-reis Daewoo zoekt ambassadeurs Rfl uc mu i uiviMA I - Donderdag 14 september 1995 - pagina o DE TILBURGSE KOERIER 995 pagina 2 comt Grote revoluties mc Nr.: ruiml achtt als J hun J91 1 a» L een echte Benz, maar door een aantal nieuwe stylingelementen toe te passen, lijkt de nieuwe E- klasse een totaal afwijkende auto te zijn. ika rol. een, is een ig met RENAULT EEN EIGEN MANIER VAN LEVEN Bouwjaar: toten van deelname. een dri nieuwe daar™- maai E-klasse 1200/300-reeks ikelijke llegance- ien daar nog 1de met leer een met viel, jrlichte lizen (Kluitmans BV), Jonny Korthout, Michel luitmans, Astrid Vroklage (LTV Haaien). ie klant van dit succes Pot en met maandag 18 -nodellen uit de 1 Draaga De wielop nieuwe E- ïstal in .De Bling**, ingt in elk geval - per persoon) jsweekend. V.l.n.r. M. v. Veldhui Kremers, M. Kh jaat liter pal r. Deze uitc aut r Gaan we daar™ n™ winkelen i-t- bestellen we nog een schuifdak, radio en airconditioning, dan komen we zonder problemen op honderdduizend gulden uit. Wie een krachtigere diesel ne 129 pk sterke sl beter uit, maar 1.93.450,= voor aajtqnf XQ UI A91XWI qjtow l’l l'DSO’l Ml togen we van Mercedes niet verwachten. Niet dat het merk daar wellicht niet tot in staat is, maar veel meer vanwege de doorgaans behoudende kopersgroep in de hogere marktsegmenten. De nieuwe E-klasse is wat betreft zijn uiterlijk weer oen orbto Ron? mrrrrr dnnr een rrrrntrrl nieuw? Toledo-reeks tegen een extra scherpe prijs aangeboden. Zo is er een Toledo 1.6 CL met stuurbekrachtiging voor 1.29.995,=. Wie 1.32.495,= betaalt krijgt de 1.8 GL Comlort, auto voorzien van centrale vergrendeling alstandsbediening, elektrische raambediening voor, startonderbreker, vier hooldsteunen, deelbare achterbank en meegespoten bumpers, spiegels en grille. In beide gevallen betekenen deze gunstige prijzen een korting van 1.1.500,= op de bedragen die in de olliciële Seat-prijslijsten staan. ‘A91X19W mo X9S_0U W ip v X1007.W jp 5 X1S10ZJ |\91X1'.O1I ojauiudf sipv +X1VI sip g 'X1Q01 H sip v XIVI H sip E XI VI sipgxisin sip E1919 11 sip V XI El sipL'XUl pg Auun$ Voor het vijlde achtereenvolgende jaar heelt Seat-dealer Auto Noordhoek twee keer haar jaartaak gehaald. Deze jaartaak wordt aan het begin van het jaar door de importeur vastgesteld en is het minimum aantal auto's dat de betrellende dealer in zijn rayon moet verkopen. Als de dealer in een bepaald jaar zijn jaartaak overschreidt, zal het aantal voor het daaropvolgende jaar hoger liggen. Het is dan ook een enorme prestatie dat Auto Noordhoek dit goede resultaat al vijl jaar kan voortzetten. De actieve dealer wil d« laten meeproliteren. To september worden twee mc Technische gegevens: Merk en type: Mercedes E220 Diesel Elegance Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 2155 cc Boring x slag: 89 x 86,6 mm Vermogen: 95 pk bij 5000 tr/min Koppel: 150 Nm bij 3100-4500 tr/min Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 in 17 sec. Almetingen: lengte 4,795 meter, breedte 1,799 meter Gewicht: 1400 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,0 liter/100 km bij 120 km/u 6,5 liter/100 km stadsverkeer 8,3 liter/100 km doorslipregeling die ook een remingreep pleegt, maar tegelijk het motortoerental beperkt. De meest populaire motor in de E-klasse wordt in ons land ongetwijfeld de basis dieselkrachtbron. Het ga< hier om de 4 cilinder 2.2 li met 4 kleppen per zuiger, machine is goed voor een vermogen van 95 pk bij 5000 tr/miin en brengt tussen 3100 en 4500 tr/min een maximaal koppel van 150 Nm. In de praktijk is de ongeveer 1400 kg zware E220 Diesel geen rappe rakker. De auto haalt echter wel een hoge topsnelheid van 180 km/u, maar heeft 17 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te sprinten. Samen met de Rotaract Midden Brabant organiseerde de Tilburgse Citroën-dealer Bertens op zaterdag 9 september jl. een zogenaamde Sponsorwasdag. Vele duizenden Bertens-klanten hadden van te voren een uitnodiging gekregen om op deze dag gratis hun auto te laten wassen door leden van deze jongerenclub die zich inzet voor allerlei goede doelen. Op dit moment wordt geld ingezameld voor meerdere projecten van de stichting "Doe een Wens", een stichting die de harte wens van kinderen in een terminale levensfase werkelijkheid maakt. Het was de hele dag bij Bertens een drukte van belang. Vele Citroën-rijders maakten op het moment dat hun auto werd gewassen gebruik van de mogelijkheid eens even door de showroom te lopen of te genieten van een kopje koffie. Buiten deden zo'n vijftien leden van de Rotaract hun uiterste best om alle auto's er weer spik en span uit te laten zien. Er was een heuse wasstraat opgebouwd. Eerst werden de auto's met een hogedrukspuit schoongespoten, waarna ze van twee kanten tegelijk een sopje kregen. Daarna werden alle zeepresten op de wasplaats milieuvriendelijk verwijderd. Voor iedere gewassen auto betaalde Citroën Bertens f .2,50 ten behoeve van "Doe een Wens". Uiteraard waren vele klanten zo gecharmeerd van het initiatief van Rotaract dat ook nog een aardig bedrag aan vrijwillige giften werd opgehaald, giften die allemaal ten goede komen aan "Doe een Wens". Positief De motor blijft in alle gevallen keurig op de achtergrond en daardoor heerst er een grote rust in het interieur. En deze rust slaat nu juist op positieve zin over op de bestuurder. Je hoeft met de E220 Diesel niet zonodig als eerste weg bij een stoplicht, maar bij lange reizen kan men wel hoge gemiddelden aanhouden. Overigens biedt Mercedes in dit model ook een 5,cilinder 2.9 liter turbodiesel met directe inspuiting en de bekende 3 liter 6 cilinder, ook met 4 kleppen per zuiger. De Stylingelementen De door ons gereden 'Elegance' voegt daar nog aan toe de 10-gaats lichtmetalen velgen, chroomapplicaties op bumpers, stootstrips en portiergrepen, de daksierlijst in de kleur van de auto en stootstrips op de flanken in een contrasterende kleur. De afwerking van de auto staat zoals we gewend zijn op een zeer hoog niveau. De verschillende carrosseriedelen sluiten Geribbeld Vrijwel exact deze neuspartij vinden we nu bij de nieuwe É- klasse. De auto heeft grote enigszins ovale koplampen met daarnaast een kleinere verstraler. De richtingaanwijzers zijn in de behuizing van de hoofdverlichting geplaatst, zodat deze Mercedes afscheid heeft genomen van de geribbelde units. De motorkap volgt keurig de Janny Korthout en Jannie Beerens van tennisvereniging LTC Achter de Bogen in Drunen gaan naar Florida. Tijdens het open 'Mitsubishi Schapentoernooi 1995' van LTV Haaren wonnen zij op zondag 3 september niet alleen de finale van het dames dubbel D2, maar sleepten bovendien een hoofdprijs in de wacht tijdens de grote loterij voor toernoöiwinnaars. De andere Florida-reis, de hoofdprijs in de algemene loterij voor deelnemers, ging naar Michel Kremers uit Haaren. De loterij vormde de feestelijke afsluiting van het 'Mitsubishi Schapentoernooi 1995', dat met 262 deelnemers en een week vol boeiende wedstrijden een sportief hoogtepunt vormde in het regionale tennisseizoen. Het toernooi en de loterij waren georganiseerd met medewerking van hoofdsponsor Mitsubishi-dealer Automobielbedrijf Kluitmans uit Tilburg en Haaren, die ook de twee hoofdprijzen ter beschikking stelde. De Mitsubishi tennisreis naar Florida van 12 tot 19 november brengt het drietal onder meer naar het fraaie Innisbrook Hilton Resort in Tampa, een hotel dat bekend staat om zijn fraaie tennisbanen en waar tijdens de reis onder meer een speciaal tennistoernooi wordt gehouden. Daarnaast zullen de prijswinnaars ook volop kunnen genieten van de beroemde pretparken in de omgeving, zoals Disney World, Bush Gardens en het Kennedy Space Center. heeft bovendien een totaal afwijkende vorm gekregen. Verder is het iets schuin aflopende kofferdeksel natuurlijk behouden, waarachter een flinke bagageruimte schuilgaat, die bovendien vanwege de rechthoekige afwerking makkelijk te beladen is. De nieuwe E-klasse is er in drie uitrustingsniveau's. De basisversie luistert naar de "«am 'Classic' en is aan de buitenzijde onder meer al 3n van een derde -ntenne in de ii ui., bumpers in een osterende kleur en ccll B lc rle portiervergrendeling stuurwi fstandsbediening dashbo ■™e ook de anti-diefstal ing in werking wordt Het Koreaanse merk Daewoo gaat in ons land als eerste de sales ambassadeur introduceren. Dit zijn mensen die niet in dienst zijn van de importeur of dealer, maar wel proberen via hun relaties auto's van in dit geval Daewoo aan de man te brengen. Voor iedere aangebrachte klant ontvangen de ambassadeurs een bonus. Deze mensen zijn echter wel getraind door Daewoo en rijden tegen gunstige voorwaarden een demonstratie-auto. Sales Ambassadeurs zijn zelfstanden: dit kunnen mensen zijn met een vaste baan, een eigen bedrijf of mensen die gepensioneerd zijn. Wie geïnteresseerd is kan ene informatiepakket aanvragen onder nummer 06-8998090. De sales ambassadeur is al bekend in Amerika en Japan en blijkt daar zeer succesvol. Maar zoals al zo vaak is geblekt Europa geen Amerika of Japan. lijnen die door deze vier ronde koplampen worden aangegeven. Uiteraard heeft de nieuwe E-klasse wel de bekende chroom omlijnde grille met trots het Mercedes- embleem erboven. Het profiel van de 'E' is weinig verrassend. Het is voor de volle 100 procent een Mercedes met zeer voorspelbare vormen. De auto is in z'n geheel fractioneel groter dan zijn voorganger, met 4,80 meter is het immers geen kleintje. Aan de achterzijde hebben de ontwerpers van Mercedes ook een foefje toegepast. Immers een Mercedes is herkenbaar aan de geribbelde achterlichtglazen mees riehoekige vorm. re E-klasse vormt irop geen uitzondering, ar door op het kofferdeksel nog een aantal extra lichtfuncties te plaatsen is de totale unit groter geworden en naar voorzien van remlicht, ant achterruit, bi contrasterei centrals metafs. waarmee beveiligin gezet. minutieus op elkaar aan en de portieren sluiten als kluisdeuren. Waar Mercedes aan de buitenzijde geprobeerd heeft enkele vernieuwde stylingelementen toe te passen, ziet het interieur er volledig naar verwachting uit. De stoelen bieden een behoorlijk harde zit, maar kennen een fantastische instelbaarheid. Hoofd- en beenruimte zijn dik in orde ook op de achterbank, waar met name ten opzichte van het vorige model veel meer ruimte wordt geboden. Ook achterpassagiers hebben de beschikking over een middenarmsteun en hoofdsteunen. Het dashboard is zakelijk van vormgeving, maar krijgt meer kleur door het wortelnotehout wat vooral de console en portierpanelen siert. Bij de Classic-uitvoering vinden we hier plataanhout. De kleuren in het interieur zijn keurig op elkaar af gestemd, wat specifiek geldt voor de Elegance. Het meubilair en de deurpanelen zijn bekleed met een stevige stof. In het ziel en boven het uustiboardkastje zijn de twee airbags te vinden die standaard zijn voor iedere Mercedes E. Ook is de auto voorzien van vier elektrisch bediende portierruiten, een middenarmsteun voorin, stoffilter en een snelheidsafhanl interval. In de El uitvoering wordt aan toegevoegd d= beklede pookknop, e leer bekleed stuurwi zonneklep met ver' make-up spiegel, uitstaplichten in de portieren en een binnenspiegel met automatische anti- verblindingsmogelijkheid. De vorige Mercedes i die eind 1984 alsf debuteerde is de geschiedenis in gegaan als het meest geproduceerde model van 'das Haus'. Geen wonder dat men van de opvol ger van deze succesvolle serie veel verwacht. Een paar jaar geleden liet Mercedes op de autotentoonstelling van Genève een prototype zien van een coupé-model voorzien van een neus met vier ronde koplampen. ,.T» jarmen ophanging van de E-klasse heeft niets meer te maken met die van zijn voorganger. De vertrouwde veerbeenconstructie heeft plaats gemaakt voor dubbele draagarmen aan weerszijden, bekend uit de C- en S-klasse. Achter vinden we zoals te verwachten de ruimtelijk geleide as, een beproefde constructie die voor een prima comfortniveau zorgt. De stabiliteit bij hoge snelheden rechtuit is uitstekend, maar wie een dosis sportiviteit bij deze Mercedes verwacht komt enigszins van de koude kermis thuis. Vooral kleine stuurbewegingen leiden tot een directe reactie van de carrosserie. Heeft de E-klasse zich echter eenmaal in een bocht genesteld, dan is ie er moeilijk uit te krijgen. Iedere versie van de E-klasse wordt standaard geleverd met ABS en ETS. De antiblokkeerinrichting van de remmen en het 'Electronic Traction Support' vormen één electronische unit, waardoor per auto maar liefst een gewichtsbesparing van 9 kilogram mogelijk is. Mocht een wiel onverhoopt gaan doorslippen dat wordt dit ene wiel geremd. Het werkt dus anders dan de anti- 2.2 liter diesel springt redelijk zuinig met zijn brandstbf om en behaalt een gemiddelde van 1 liter op 14,5 kilometer. De E220 Diesel staat aan de basis van het programma met een vanafprijs van f.81.800,= voor de Classic. Het Elegance- ikket vraagt een extra tgave van f.5.950,= zodat de ito op f.87.750,= uitkomt. laan we daarna nog even rinkelen uit de optielijst en bestellen we nog i radio e ioning, a ~~iroble‘ aizena een krachti, wenst is met de 290 turbodiesel F - betaalt dan al f.^ de Classic. Het benzineprogramma start met de E200 voor f.82.600,=. De nieuwe E-klasse oogt meer vernieuwend dan de auto in werkelijkheid is. De afwerking staat op een hoog niveau, terwijl de standaarduitrusting ten opzichte van het vorige model aanzienlijk is uitgebreid. De wegligging is in rechte lijn uitstekend, maar sportief mag de E-klasse niet worden genoemd. De 2.2 liter dieselmotor is stil en zuinig, maar mist wat pit. GP-DX-24 MITSUBISHI MOTORS Cfr*Oft

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 27