Mercedes E220 Diesel Elegance
AUTOTEST
.JU
i
I
Auto Noordhoek stunt
met Toledo
Citroën-lris bij Bertens
I
Soms is rond beter
k
N
en
d
9
Succesvolle tennissers winnen
sportieve Florida-reis
Daewoo zoekt
ambassadeurs
Rfl
uc mu i uiviMA I - Donderdag 14 september 1995 - pagina o
DE TILBURGSE KOERIER
995
pagina 2
comt
Grote revoluties mc
Nr.:
ruiml
achtt
als
J
hun
J91 1
a»
L
een echte Benz, maar door een aantal nieuwe
stylingelementen toe te passen, lijkt de nieuwe E-
klasse een totaal afwijkende auto te zijn.
ika
rol.
een, is
een
ig met
RENAULT
EEN EIGEN MANIER
VAN LEVEN
Bouwjaar:
toten van deelname.
een dri
nieuwe
daar™-
maai
E-klasse
1200/300-reeks
ikelijke
llegance-
ien daar nog
1de met leer
een met
viel,
jrlichte
lizen (Kluitmans BV), Jonny Korthout, Michel
luitmans, Astrid Vroklage (LTV Haaien).
ie klant van dit succes
Pot en met maandag 18
-nodellen uit de
1
Draaga
De wielop
nieuwe E-
ïstal in
.De
Bling**,
ingt in elk geval
- per persoon)
jsweekend.
V.l.n.r. M. v. Veldhui
Kremers, M. Kh
jaat
liter pal
r. Deze uitc
aut r
Gaan we daar™ n™
winkelen i-t-
bestellen we nog een
schuifdak, radio en
airconditioning, dan komen
we zonder problemen op
honderdduizend gulden uit.
Wie een krachtigere diesel
ne 129 pk sterke
sl beter uit, maar
1.93.450,= voor
aajtqnf XQ
UI
A91XWI
qjtow l’l
l'DSO’l
Ml
togen we van Mercedes niet
verwachten. Niet dat het merk daar wellicht niet tot
in staat is, maar veel meer vanwege de doorgaans
behoudende kopersgroep in de hogere
marktsegmenten.
De nieuwe E-klasse is wat betreft zijn uiterlijk weer
oen orbto Ron? mrrrrr dnnr een rrrrntrrl nieuw?
Toledo-reeks tegen een extra scherpe prijs
aangeboden. Zo is er een Toledo 1.6 CL met
stuurbekrachtiging voor 1.29.995,=. Wie
1.32.495,= betaalt krijgt de 1.8 GL Comlort,
auto voorzien van centrale vergrendeling
alstandsbediening, elektrische
raambediening voor, startonderbreker, vier
hooldsteunen, deelbare achterbank en
meegespoten bumpers, spiegels en grille. In
beide gevallen betekenen deze gunstige
prijzen een korting van 1.1.500,= op de
bedragen die in de olliciële Seat-prijslijsten
staan.
‘A91X19W
mo X9S_0U W
ip v X1007.W
jp 5 X1S10ZJ
|\91X1'.O1I
ojauiudf
sipv +X1VI
sip g 'X1Q01
H sip v XIVI
H sip E XI VI
sipgxisin
sip E1919 11
sip V XI El
sipL'XUl
pg Auun$
Voor het vijlde achtereenvolgende jaar heelt
Seat-dealer Auto Noordhoek twee keer haar
jaartaak gehaald. Deze jaartaak wordt aan
het begin van het jaar door de importeur
vastgesteld en is het minimum aantal auto's
dat de betrellende dealer in zijn rayon moet
verkopen. Als de dealer in een bepaald jaar
zijn jaartaak overschreidt, zal het aantal voor
het daaropvolgende jaar hoger liggen. Het is
dan ook een enorme prestatie dat Auto
Noordhoek dit goede resultaat al vijl jaar kan
voortzetten.
De actieve dealer wil d«
laten meeproliteren. To
september worden twee mc
Technische gegevens:
Merk en type: Mercedes E220
Diesel Elegance
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 2155 cc
Boring x slag: 89 x 86,6 mm
Vermogen: 95 pk bij 5000
tr/min
Koppel: 150 Nm bij 3100-4500
tr/min
Prestaties: topsnelheid 180
km/u
acceleratie 0-100 in 17 sec.
Almetingen: lengte 4,795
meter, breedte 1,799 meter
Gewicht: 1400 kg
Verbruik: bij 90 km/u 5,0
liter/100 km
bij 120 km/u 6,5 liter/100 km
stadsverkeer 8,3 liter/100 km
doorslipregeling die ook een
remingreep pleegt, maar
tegelijk het motortoerental
beperkt.
De meest populaire motor in
de E-klasse wordt in ons land
ongetwijfeld de basis
dieselkrachtbron. Het ga<
hier om de 4 cilinder 2.2 li
met 4 kleppen per zuiger,
machine is goed voor een
vermogen van 95 pk bij 5000
tr/miin en brengt tussen 3100
en 4500 tr/min een maximaal
koppel van 150 Nm. In de
praktijk is de ongeveer 1400
kg zware E220 Diesel geen
rappe rakker. De auto haalt
echter wel een hoge
topsnelheid van 180 km/u,
maar heeft 17 seconden nodig
om vanuit stilstand naar de
100 km/u te sprinten.
Samen met de Rotaract Midden Brabant organiseerde de
Tilburgse Citroën-dealer Bertens op zaterdag 9 september
jl. een zogenaamde Sponsorwasdag. Vele duizenden
Bertens-klanten hadden van te voren een uitnodiging
gekregen om op deze dag gratis hun auto te laten wassen
door leden van deze jongerenclub die zich inzet voor
allerlei goede doelen. Op dit moment wordt geld
ingezameld voor meerdere projecten van de stichting "Doe
een Wens", een stichting die de harte wens van kinderen in
een terminale levensfase werkelijkheid maakt.
Het was de hele dag bij Bertens een drukte van belang.
Vele Citroën-rijders maakten op het moment dat hun auto
werd gewassen gebruik van de mogelijkheid eens even
door de showroom te lopen of te genieten van een kopje
koffie. Buiten deden zo'n vijftien leden van de Rotaract hun
uiterste best om alle auto's er weer spik en span uit te
laten zien. Er was een heuse wasstraat opgebouwd. Eerst
werden de auto's met een hogedrukspuit schoongespoten,
waarna ze van twee kanten tegelijk een sopje kregen.
Daarna werden alle zeepresten op de wasplaats
milieuvriendelijk verwijderd. Voor iedere gewassen auto
betaalde Citroën Bertens f .2,50 ten behoeve van "Doe een
Wens". Uiteraard waren vele klanten zo gecharmeerd van
het initiatief van Rotaract dat ook nog een aardig bedrag
aan vrijwillige giften werd opgehaald, giften die allemaal
ten goede komen aan "Doe een Wens".
Positief
De motor blijft in alle gevallen
keurig op de achtergrond en
daardoor heerst er een grote
rust in het interieur. En deze
rust slaat nu juist op positieve
zin over op de bestuurder. Je
hoeft met de E220 Diesel niet
zonodig als eerste weg bij een
stoplicht, maar bij lange
reizen kan men wel hoge
gemiddelden aanhouden.
Overigens biedt Mercedes in
dit model ook een 5,cilinder
2.9 liter turbodiesel met
directe inspuiting en de
bekende 3 liter 6 cilinder, ook
met 4 kleppen per zuiger. De
Stylingelementen
De door ons gereden
'Elegance' voegt daar nog aan
toe de 10-gaats lichtmetalen
velgen, chroomapplicaties op
bumpers, stootstrips en
portiergrepen, de daksierlijst
in de kleur van de auto en
stootstrips op de flanken in
een contrasterende kleur. De
afwerking van de auto staat
zoals we gewend zijn op een
zeer hoog niveau. De
verschillende
carrosseriedelen sluiten
Geribbeld
Vrijwel exact deze neuspartij
vinden we nu bij de nieuwe É-
klasse. De auto heeft grote
enigszins ovale koplampen
met daarnaast een kleinere
verstraler. De
richtingaanwijzers zijn in de
behuizing van de
hoofdverlichting geplaatst,
zodat deze Mercedes afscheid
heeft genomen van de
geribbelde units. De
motorkap volgt keurig de
Janny Korthout en Jannie Beerens van tennisvereniging LTC
Achter de Bogen in Drunen gaan naar Florida. Tijdens het open
'Mitsubishi Schapentoernooi 1995' van LTV Haaren wonnen zij
op zondag 3 september niet alleen de finale van het dames
dubbel D2, maar sleepten bovendien een hoofdprijs in de
wacht tijdens de grote loterij voor toernoöiwinnaars. De andere
Florida-reis, de hoofdprijs in de algemene loterij voor
deelnemers, ging naar Michel Kremers uit Haaren.
De loterij vormde de feestelijke afsluiting van het 'Mitsubishi
Schapentoernooi 1995', dat met 262 deelnemers en een week
vol boeiende wedstrijden een sportief hoogtepunt vormde in
het regionale tennisseizoen. Het toernooi en de loterij waren
georganiseerd met medewerking van hoofdsponsor
Mitsubishi-dealer Automobielbedrijf Kluitmans uit Tilburg en
Haaren, die ook de twee hoofdprijzen ter beschikking stelde.
De Mitsubishi tennisreis naar Florida van 12 tot 19 november
brengt het drietal onder meer naar het fraaie Innisbrook Hilton
Resort in Tampa, een hotel dat bekend staat om zijn fraaie
tennisbanen en waar tijdens de reis onder meer een speciaal
tennistoernooi wordt gehouden.
Daarnaast zullen de prijswinnaars ook volop kunnen genieten
van de beroemde pretparken in de omgeving, zoals Disney
World, Bush Gardens en het Kennedy Space Center.
heeft bovendien een totaal
afwijkende vorm gekregen.
Verder is het iets schuin
aflopende kofferdeksel
natuurlijk behouden,
waarachter een flinke
bagageruimte schuilgaat, die
bovendien vanwege de
rechthoekige afwerking
makkelijk te beladen is. De
nieuwe E-klasse is er in drie
uitrustingsniveau's. De
basisversie luistert naar de
"«am 'Classic' en is aan de
buitenzijde onder meer al
3n van een derde
-ntenne in de
ii ui., bumpers in een
osterende kleur en ccll B lc
rle portiervergrendeling stuurwi
fstandsbediening dashbo
■™e ook de anti-diefstal
ing in werking wordt
Het Koreaanse merk Daewoo gaat in
ons land als eerste de sales
ambassadeur introduceren. Dit zijn
mensen die niet in dienst zijn van de
importeur of dealer, maar wel proberen
via hun relaties auto's van in dit geval
Daewoo aan de man te brengen. Voor
iedere aangebrachte klant ontvangen
de ambassadeurs een bonus. Deze
mensen zijn echter wel getraind door
Daewoo en rijden tegen gunstige
voorwaarden een demonstratie-auto.
Sales Ambassadeurs zijn zelfstanden:
dit kunnen mensen zijn met een vaste
baan, een eigen bedrijf of mensen die
gepensioneerd zijn. Wie
geïnteresseerd is kan ene
informatiepakket aanvragen onder
nummer 06-8998090. De sales
ambassadeur is al bekend in Amerika
en Japan en blijkt daar zeer succesvol.
Maar zoals al zo vaak is geblekt
Europa geen Amerika of Japan.
lijnen die door deze vier ronde
koplampen worden
aangegeven. Uiteraard heeft
de nieuwe E-klasse wel de
bekende chroom omlijnde
grille met trots het Mercedes-
embleem erboven. Het profiel
van de 'E' is weinig
verrassend. Het is voor de
volle 100 procent een
Mercedes met zeer
voorspelbare vormen. De auto
is in z'n geheel fractioneel
groter dan zijn voorganger,
met 4,80 meter is het immers
geen kleintje. Aan de
achterzijde hebben de
ontwerpers van Mercedes ook
een foefje toegepast. Immers
een Mercedes is herkenbaar
aan de geribbelde
achterlichtglazen mees
riehoekige vorm.
re E-klasse vormt
irop geen uitzondering,
ar door op het kofferdeksel
nog een aantal extra
lichtfuncties te plaatsen is de
totale unit groter geworden en naar
voorzien van
remlicht, ant
achterruit, bi
contrasterei
centrals
metafs.
waarmee
beveiligin
gezet.
minutieus op elkaar aan en de
portieren sluiten als
kluisdeuren.
Waar Mercedes aan de
buitenzijde geprobeerd heeft
enkele vernieuwde
stylingelementen toe te
passen, ziet het interieur er
volledig naar verwachting
uit. De stoelen bieden een
behoorlijk harde zit, maar
kennen een fantastische
instelbaarheid. Hoofd- en
beenruimte zijn dik in orde
ook op de achterbank, waar
met name ten opzichte van het
vorige model veel meer
ruimte wordt geboden. Ook
achterpassagiers hebben de
beschikking over een
middenarmsteun en
hoofdsteunen. Het dashboard
is zakelijk van vormgeving,
maar krijgt meer kleur door
het wortelnotehout wat vooral
de console en portierpanelen
siert. Bij de Classic-uitvoering
vinden we hier plataanhout.
De kleuren in het interieur zijn
keurig op elkaar af gestemd,
wat specifiek geldt voor de
Elegance. Het meubilair en de
deurpanelen zijn bekleed met
een stevige stof. In het
ziel en boven het
uustiboardkastje zijn de twee
airbags te vinden die
standaard zijn voor iedere
Mercedes E. Ook is de auto
voorzien van vier elektrisch
bediende portierruiten, een
middenarmsteun voorin,
stoffilter en een
snelheidsafhanl
interval. In de El
uitvoering wordt
aan toegevoegd d=
beklede pookknop, e
leer bekleed stuurwi
zonneklep met ver'
make-up spiegel,
uitstaplichten in de portieren
en een binnenspiegel met
automatische anti-
verblindingsmogelijkheid.
De vorige Mercedes i
die eind 1984 alsf
debuteerde is de
geschiedenis in gegaan als
het meest geproduceerde
model van 'das Haus'. Geen
wonder dat men van de opvol
ger van deze succesvolle serie
veel verwacht. Een paar jaar
geleden liet Mercedes op de
autotentoonstelling van
Genève een prototype zien
van een coupé-model
voorzien van een neus met
vier ronde koplampen.
,.T»
jarmen
ophanging van de
E-klasse heeft niets
meer te maken met die van
zijn voorganger. De
vertrouwde
veerbeenconstructie heeft
plaats gemaakt voor dubbele
draagarmen aan weerszijden,
bekend uit de C- en S-klasse.
Achter vinden we zoals te
verwachten de ruimtelijk
geleide as, een beproefde
constructie die voor een prima
comfortniveau zorgt. De
stabiliteit bij hoge snelheden
rechtuit is uitstekend, maar
wie een dosis sportiviteit bij
deze Mercedes verwacht komt
enigszins van de koude
kermis thuis. Vooral kleine
stuurbewegingen leiden tot
een directe reactie van de
carrosserie. Heeft de E-klasse
zich echter eenmaal in een
bocht genesteld, dan is ie er
moeilijk uit te krijgen. Iedere
versie van de E-klasse wordt
standaard geleverd met ABS
en ETS. De
antiblokkeerinrichting van de
remmen en het 'Electronic
Traction Support' vormen één
electronische unit, waardoor
per auto maar liefst een
gewichtsbesparing van 9
kilogram mogelijk is. Mocht
een wiel onverhoopt gaan
doorslippen dat wordt dit ene
wiel geremd. Het werkt dus
anders dan de anti-
2.2 liter diesel springt redelijk
zuinig met zijn brandstbf om
en behaalt een gemiddelde
van 1 liter op 14,5 kilometer.
De E220 Diesel staat aan de
basis van het programma met
een vanafprijs van f.81.800,=
voor de Classic. Het Elegance-
ikket vraagt een extra
tgave van f.5.950,= zodat de
ito op f.87.750,= uitkomt.
laan we daarna nog even
rinkelen uit de optielijst en
bestellen we nog i
radio e
ioning, a
~~iroble‘
aizena
een krachti,
wenst is met de
290 turbodiesel F -
betaalt dan al f.^
de Classic. Het
benzineprogramma start met
de E200 voor f.82.600,=.
De nieuwe E-klasse oogt meer
vernieuwend dan de auto in
werkelijkheid is. De
afwerking staat op een hoog
niveau, terwijl de
standaarduitrusting ten
opzichte van het vorige model
aanzienlijk is uitgebreid. De
wegligging is in rechte lijn
uitstekend, maar sportief mag
de E-klasse niet worden
genoemd. De 2.2 liter
dieselmotor is stil en zuinig,
maar mist wat pit.
GP-DX-24
MITSUBISHI
MOTORS
Cfr*Oft