YORKER 3855 CHRYSLER NEW Mazda-dealer Van Baast Ford Nederland feliciteert de OBAM neemt Auto Oppermans over met geslaagde verbouwing Kluitmans Mitsubishi weer nummer lü! NISSAN en GSI d DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 7 september 1995 - pagina 3 5 pagina 2 ..•93 ..•93 '89 i accessoires .'83 '86 coplampen en de seer Jaast op :is selgt mber EEK valt deze grote jongen in hetzelfde segment als de BMW 7-serie, Jaguar XJ en Mercedes S. Langzaam aan begint Chrysler een compleet modellenprogramma te krijgen. De grote New Yorker zorgt voor de afronding naar de bovenzijde en maakt daarbij gebruik van de technische basis van de Vision. Wat formaat betreft '87-'TO '89 '92 IN OPEL PEL DK VOOR V MAZDA iERVICE pening ieden ren: groen. zwc mee voor zijn srayon .hogen, i aantal leze Taxatie Dus wie ii gaan ruile Deal jvens: rNew wee glu. k B.V. 1991 ‘92/1993 1992 l-’89-'90-1992 1990 ‘89/1991 1990 ‘90/1992 1990 1993 1992 1992 1991 1989 1988 .1988 1987 1993 1987 .1987 1990 .1989 .1989 .1990 .1991 .1990 .1987 .1990 .1990 .1990 .1990 ser :hter Hen iu al iw op eei laai' sring ge m: "De ito is rijke en jenomen. Het s netjes in een der de vegrijden bij eventueel jladde ondergrond. in met slektrische =ii prima jouwen enning, in alars-j len in 10,5 sec. u8,0 Alhoewel de styling van Amerikaanse auto's de laatste jaren steeds meer bij de Europese smaak aansluit, is de New Yorker van Chryslcj nog typisch zo'n model dat doet terugdenken aan de gloriedagen van de Amerikaanse auto-industrie met zijn enorme slagschepen voorzien van alle denkbare electrische en hydraulische snufjes. Onlangs was de Marketing Manager van Ford Nederland, de heer R.C. de Waard, te gast bij de OBAM in Tilburg om met eigen ogen te aanschouwen wat in een recordtempo van enkele weken was gebeurd. Al geruime tijd was de directie van de OBAM, de heer M. Prinssen, van plan om het vertrouwde onderkomen aan de Spoorlaan grondig aan te pakken en van nieuw elan te voorzien. NAUTO 25 km gratis brandstof hooggeplaatste achterruit staat behoorlijk rechtop, maar de C-stijl heeft toch een boiling meegekregen die op een Bugatti uit laat jaren dertig niet zou misstaan. De neus van de New Yorker is lang en laag, terwijl de schermen een flinke ope hebben om plaats te bie aan de 16 inch lichtmetalen wielen met 225/60VR banden. De neus is voorzien van meegespoten bumpers, langgerekte koplar..^;;. Amerikaanse merk aan de bovenkant compleet. Vanwege het exclusieve en zeer uitgesproken karakter zullen de verkoopaantallen niet gigantisch zijn. De aut~ zeer comfortabel door de rijk uitrusting, luxueuze zetels e lage geluidsniveau. De wegligging kan echter niet volledig met de Europese concurrentie mee. Mitsubishi dealer Kluitmans is als eerste autobedrijf in Tilburg e.o., na een testperiode waaraan deze dealer ook deelnam, officieel gebruiker van ATS, het auto taxatie systeem dat per 1 september in Nederland operationeel is geworden. ATS stelt de autoverkoper in staat op eenvoudige wijze de prijs van een inruilauto vast te stellen en de consument een reëel aanbod op zijn auto te doen. Het systeem geeft op het beeldscherm van de autoverkoper aan wat een betrouwbaar inruilbod is voor een bepaalde auto, waarbij de actuele showroomprijzen die de Nederlandse autobedrijven voor gebruikte auto's vragen als uitgangspunt dienen. De invoering van ATS is geïnitieerd door Bovag en ANWB, die voor de bouw ervan beroep hebben gedaan op de RDC en op AUTODATA Nederland. Naar verwachting zullen de Nederlandse dealers de komende maanden in groten getale voor ATS kiezen mede omdat verschillende diensten waaronder het, inmiddels bij iedereen bekende Nationale Autopas, geïntegreerd zijn binnen het Auto ie Systeem. ie nieuwsgierig is en toch van plan was de auto in te len kan nu een kijkje nemen bij de Beste Mitsubishi der van Nederland Automobielbedrijf Kluitmans. Van Baast begint overigens met Mazda op een feestelijk moment. Tot het einde van de maand wordt het September Festival gehouden een happening waarop de klant veel voordeel kan behalen. Vrijwel alle Mazda-modellen zijn tegen een geringe meerprijs te voorzien van optiepakkettër bijvoorbeeld lichtmetalen wielen, elel ruitbediening of airconditioning. Een gelegenheid voor een hernieuwde kennismaking met Mazda en Van Baast. hoogst illegale top van 205 k/u worden neergezet, terwijl in net iets meer dan tien tellen vanuit stilstand de 100 km/u wordt aangewezen. Het onderstel van de New Yorker is volledig op comfort gebouwd. Voor zien we McPherson veerpoten, gasgevulde dempers en een stabilisatorstang. Achter gebruikt Chrysler net als bij de Vision een onafhankelijk geveerde multi-link constructie. Het resultaat is een uiterst soepelgeveerde auto die vooral rechtuit bijzonder comfortabel is. Echter in snel genomen bochten lijkt de auto langzaam duidelijk te maken dat hij het liever wat rustig aan wil doen. En dan te bedenken dat Chrysler in Europa al een wat straffer geveerde variant aanbiedt. Electronisch onder New Yorker zijn be zoveel mogelijk. wordt het rerh^ys uitgeru blokket een tract voor het srsteunt de bestuurder Natuurlijk /steem rust met een anti- serinrichting en zorgt :tie controle-systeem t probleemloos typische Chrysler-grille met fijne spijlen. Deze grille siert in de Verenigde Staten meer Chrysler-producten, maar voor export naar Europa wordt in veel gevallen de sportiever ogende Dodge- aanblik gebruikt. De portiergrepen en buitenspiegels worden in de carrosseriekleur gespoten. De achterkant van de New Yorker oogt zeer verzorgd en zelfs wat mysterieus. Mensen die achter dit voertuig rijden de naam op de gevel veranderd, maar het voltallige personeel is mee overgenomen. Van Baast: "We hebben recent alle mensen uit Tilburg uitgenodigd op onze vestiging in Den Bosch. Ik heb ze zo de sfeer van het bedrijf laten proeven. We hebben in Tilburg grote plannen. Als de vergunningen rond zijn willen we starten met de uitbreiding van de showroom. Hierdoor komt er in de huidige showroom plaats vrij voor het vergroten van de werkplaats en een nieuw magazijn". Belangrijk is ook dat het dealerbedrijf mee parkeerruimte krijgt, er wordt een weg acl langs het pand aangelegd. Overigens zuil bezoekers van showroom of werkplaats m. zien dat het tot nu altijd volgepakte parkeerterrein meer vrije plaatsen biedt. "Dit parkeerterrein is er voor onze klanten en niet om helemaal met gebruikte auto's vol te zetten. Alle klanten van Oppermans zijn inmiddels van de overname door Van Baact de hoogte gesteld. Bijtelling Goede prestaties, een flink wagengewicht en de aanwezigheid van energieslurpende accessoires als bijvoorbeeld airconditioning, zorgen voor een niet bepaald gunstig gemiddeld verbruik van 1 op 7,5. Chrysler levert de New Yorker in een zeer complete uitvoering op de Europese markt. Het zal overigens het merk niet eenvoudig in een exclusief marktsegment redelijke aantallen af te zetten. De prijs van f. 119.195,= is fors, maar als we kijken wat de auto allemaal te bieden is dit ze reëel. Wordt een vergelijkbare auto bij de Duitse of Engelse concurrentie uitgezocht dan is met flink meer kwijt om maar niet de spreken van de bijtelling. De Chrysler New Yorker maakt het programma van dit Nissan Motor Parts Center opende tien jaar geleden, in 1985, zijn deuren in Amsterdam. Toen werden de eerste onderhouds-, reparatie- en vervangingsonderdelen verzonden naar één van de vele Nissan distributeurs in Europa. Vandaag de dag benadert de totale omzet van het bedrijf één miljard gulden. Een kwart hiervan komt voort uit de vekoop van in eigen huis ontwikkelde accessoires. Om Nissan klanten door heel Europa tevreden te houden, speelt Nissan Motor Parts Centre een belangrijke rol. Nissan heeft in Engeland zijn miljoenste motor geproduceerd. De tweeliter krachtbron is slechts één van de 53 verschillende motoren die Nissan hier maakt. Precies elke 58 seconden rolt in de bij Sunderland gelegen Wearside-fabriek een krachtbron van de band, in totaal meer dan duizend per dag. De meeste verdwijnen in het vooronder van de Nissan Primera of Micra, die Nissan hier ook produceert. Een aantal motoren verscheept Nissan naar Spanje waar ze in de Serena worden gemonteerd. Sinds hun introductie in Japan genieten de Cedric en Gloria veel meer belangstelling dan Nissan aanvankelijk had voorzien. In de eerste vier weken, direct na het starten van de verkoop, zijn er al 20.000 besteld. Dat is bijna drie keer zoveel als de doelstelling van 7.000 stuks per maand. Kick-down Zoals reeds gezegd steunt de New Yorker technisch volledig op de Vision. De 3,5 liter V6 24-klepper is ongewijzigd overgenomen en levert een maximaal vermogen van 211 pk bij 5850 tr/min. Het koppel van 303 Nm bij 3350 tr/min is zeker zo indrukwekkend. Deze krachten worden op de voorwielen losgelaten via een electronisch gestuurde viertrapsautomaat. Wie niet permanent zijn kick-down aanspreekt zal de combinatie van motor en bak uiterst plezierig vinden. Bij volledig intrappen van het gaspedaal echter gebeurt het overschakelen niet schokloos en zorgt ook het sterk oplopende motortoerental voor een onnodig toenemen van het interieurgeluid. De prestaties van deze 1630 kg rare grote Amerikaan zijn eer dan keurig. Er kan een In 1966 startte dhr. van Baast met zijn garagebedrijf in Haaren. Vier jaar later werd het officiële Mazda-dealerschap verkregen waardoor het bedrijf met zijn tijd mee kon groeien. Dat bleek al snel uit de tweede vestiging die in 1974 in Den Bosch werd betrokken. In de Brabantse hoofdstad verhuisde Van Baast zelfs twee keer (1978 en 1992) omdat de bestaande vestigingen uit hun voegen waren gegroeid. Verder verplaatste het oorspronkelijke dealerbedrijf zich van Haaren naar Oisterwijk en werd in 1993 naast het huidige Van Baast-pand in Den Bosch een universeel schadebedrijf ingericht. Het jaar 1995 betekent de volgende stap voor Van Baast. Op 1 september jl. werd Mazda-dealer Oppermans aan de Mascagnistraat officieel onderdeel van de Van Baast bedrijven. "Deze overname past geheel binnen de groei van ons bedrijf", vertelt dhr. van Baast. "De volgende generatie staat al trappelend klaar en overleven in de toekomst betekent nu eenmaal investeren in de omvang van het bedrijf. Je moet als modern dealerbedrijf zoveel mogelijk alles zelf doen zoals schades herstellen, inbouwen van LPG-installaties met RDW-erkenning, het verkopen en installeren van alarsystemen etc. Deze activiteiten zullen in de toekomst ook zeker worden uitgebreid met het zelf verzorgen van alle soorten financieringen en verzekeringen, daar ben ik van ovetuigd". Overigens zal de Tilburgse Mazda-rijder in eerste instantie weinig van de overname merken. Natuurlijk op een andere irom dan deze investering gedaan? De heer Prinssen: "De plannen van Ford en onze ambities om in de komende jaren het Ford marktaandeel in ons aanmerkelijk te verhc noopten ons tot eeni stappen waarvan de renovatie er slechts één is". Want naast deze renovatie werd ook het verkoopteam van de OBAM gerenoveerd, er werden enkele posities gewisseld en er kwam vers bloed in het verkoopteam. De verwachte uitbreiding van de Ford modellijn en de eerder genoemde ambities zijn de belangrijkste redenen om deze grote stappen te nemen. De heer Prinssen: "Onlangs zijn wij gestart met een campagne onder de naam 'de vliegende start' en naar het zich nu laat aanzien, zijn we er in geslaagd om het publiek te interesseren in ons bedrijf en de onvolprezen kwaliteiten van Ford." De toekomst van de OBAM en Ford ziet er buitengewoon rooskleurig uit; om te beginnen zal het laatste kwartaal van 1995 in het teken staan van 'de vliegende start' waardoor 1996 een geslaagde 'Take off' te zien zal geven. De heer De Waard: "Als Ford Nederland zijn wij verheugd met een dealer die zich op deze opvallende wijze inspant om het bedrijf en de Ford produkten de marktpositie te geven welke waardig is aan de kwaliteiten van zowel het bedrijf als de produkten." Deze zomer was het dan zover, nieuwbouw zodra 'Nederland op vakantie' lokatie. Wc was, werden de hamer en de verfkwast ter hand genomen en in een recordtempo werd het hele bedrijf van onder tot boven en van links naar rechts opgeknapt. Meer dan een grote onderhoudsbeurt is niet nodig aangezien de OBAM vol vertrouwen naar de toekomst kijkt en momenteel hard werkt aan de plannen voor zullen zich constant afvragen wie er achterin deze Amerikaan zit. De achterlichten zijn volledig in de schermen opge TT derde remlicht is i smalle strook onder de achterruit geplaatst. Verder zijn het de dikke staafantenne (electrisch), de dubbele verchroomde uitlaatpijp en de typevermelding op de voorportieren die de New Yorker een zo uitgesproken Amerikaanse auto maken, een auto waarin je als >estuurder niet onopgemerkt int blijven. Chrysler levert lar grootste telg in itsluitend fraaie kleurc □rdeaux rood, donker c Ivergrijs en zwart. instrumentarium bestaat uit vier instrumenten, de snelheidsmeter, toerenteller, brandstof- en temperatuurmeter. Natuurlijk is in de middenconsole een uitgebreide audio-installatie opgenomen, net boven de bedieningsknoppen van de volledig automatisch werkende airconditoning. In het stuurwiel en boven het dashboardkastje zijn de beide airbags te vinden. De bediening van de cruisecontrol vinden we zoals gebruikelijk op het stuurwiel. Verder is de New Yorker voorzien van centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierruiten en spiegels, een binnenspiegel met automatische anti- verblindingsstand, getint glas en een boordcomputer in de dakconsole. Door de royale uitrusting en forse binnenruimte is het goed toeven in de New Yorker, terwijl het zeer gedempte motorgeluid ook al geen roet in het eten gooit. Technische gegey Merk en type: Chrysler Yorker Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 3518 cc Boring x slag: 96 x 81 mm Vermogen: 211 pk bij 5850 tr/min Koppel: 303 Nm bij 3350 tr/min Afmetingen: lengte 5,268 meter, breedte Gewicht: 1630 kg Prestaties: topsnelheid 205 km/u acceleratie 0-100 in 1' Verbruik: bij 90 km/u I liter/100 km bij 120 km/u 10,1 liter/100 km stadsverkeer 15,9 liter/100 km Prijs: f.H9.195,= v Yorker start al met een jageruimte met een inhoud 1535 liter. Ondanks het feit een middenklasser als de vento nog meer ruimte dt, gaat het hier om een te kofferbak met veel gebruiksmogelijkheden. De interieurinrichting maakt direct indruk na het openen van de portieren. De New Yorker van Chrysler is geen auto waarvoor je als koper nog een flinke reeks opties besteld, alles zit er gewoon op en aan. Zo zijn de zeer comfortabel ogende achterbank en voorstoelen bekleed met leer. De absoluut niet harde stoelen passen zo goed bij het algehele karakter van de auto, zonder dat ze voor overmatige vermoeidheid zorgen. De zijdelingse steun is echter verre van optimaal. Been- en hoofdruimte vormen op geen van de zitplaatsen een probleem. Het dashboard is net als de deurpanelen voorzien van een aantal houtaccenten, onderdelen die nooit aan een echte boom hebben gehangen, maar die wel sfeer brengen. Het Bolling Met een lengte van 5,27 meter is de New Yorker een van de langste auto's die op dit moment te koop zijn. Dat betekent maar liefst 15 centimeter meer dan de Vision, het model waarop deze New Yorker technisch is gebaseerd. De wielbasis bleef gelijk, maar de achterbank werd nog eens 7,5 centimeter verder naar achteren geschoven om passagiers meer beenruimte te geven. Dat de daklijn ook zover mogelijk is doorgetrokken, laat het uiterlijk van de auto nadrukkelijk zien. De

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 25