YORKER
3855
CHRYSLER
NEW
Mazda-dealer Van Baast
Ford Nederland feliciteert de OBAM
neemt Auto Oppermans over
met geslaagde verbouwing
Kluitmans Mitsubishi
weer nummer lü!
NISSAN
en
GSI
d
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 7 september 1995 - pagina 3
5 pagina 2
..•93
..•93
'89
i accessoires
.'83
'86
coplampen en de
seer
Jaast op
:is
selgt
mber
EEK
valt deze grote jongen in hetzelfde
segment als de BMW 7-serie, Jaguar
XJ en Mercedes S.
Langzaam aan begint Chrysler een
compleet modellenprogramma te
krijgen. De grote New Yorker zorgt
voor de afronding naar de
bovenzijde en maakt daarbij
gebruik van de technische basis
van de Vision. Wat formaat betreft
'87-'TO
'89
'92
IN OPEL
PEL
DK VOOR
V MAZDA
iERVICE
pening
ieden
ren:
groen.
zwc
mee
voor
zijn
srayon
.hogen,
i aantal
leze
Taxatie
Dus wie ii
gaan ruile
Deal
jvens:
rNew
wee
glu.
k B.V.
1991
‘92/1993
1992
l-’89-'90-1992
1990
‘89/1991
1990
‘90/1992
1990
1993
1992
1992
1991
1989
1988
.1988
1987
1993
1987
.1987
1990
.1989
.1989
.1990
.1991
.1990
.1987
.1990
.1990
.1990
.1990
ser
:hter
Hen
iu al
iw op eei
laai'
sring ge
m: "De
ito is
rijke
en
jenomen. Het
s netjes in een
der de
vegrijden bij eventueel
jladde ondergrond.
in met
slektrische
=ii prima
jouwen
enning,
in alars-j
len in
10,5 sec.
u8,0
Alhoewel de styling van
Amerikaanse auto's de
laatste jaren steeds meer bij
de Europese smaak aansluit,
is de New Yorker van Chryslcj
nog typisch zo'n model dat
doet terugdenken aan de
gloriedagen van de
Amerikaanse auto-industrie
met zijn enorme slagschepen
voorzien van alle denkbare
electrische en hydraulische
snufjes.
Onlangs was de Marketing Manager van Ford
Nederland, de heer R.C. de Waard, te gast bij de
OBAM in Tilburg om met eigen ogen te
aanschouwen wat in een recordtempo van enkele
weken was gebeurd.
Al geruime tijd was de directie van de OBAM, de
heer M. Prinssen, van plan om het vertrouwde
onderkomen aan de Spoorlaan grondig aan te
pakken en van nieuw elan te voorzien.
NAUTO
25 km gratis
brandstof
hooggeplaatste achterruit
staat behoorlijk rechtop, maar
de C-stijl heeft toch een
boiling meegekregen die op
een Bugatti uit laat jaren
dertig niet zou misstaan. De
neus van de New Yorker is
lang en laag, terwijl de
schermen een flinke ope
hebben om plaats te bie
aan de 16 inch lichtmetalen
wielen met 225/60VR banden.
De neus is voorzien van
meegespoten bumpers,
langgerekte koplar..^;;.
Amerikaanse merk aan de
bovenkant compleet.
Vanwege het exclusieve en
zeer uitgesproken karakter
zullen de verkoopaantallen
niet gigantisch zijn. De aut~
zeer comfortabel door de rijk
uitrusting, luxueuze zetels e
lage geluidsniveau. De
wegligging kan echter niet
volledig met de Europese
concurrentie mee.
Mitsubishi dealer Kluitmans is als eerste autobedrijf in Tilburg
e.o., na een testperiode waaraan deze dealer ook deelnam,
officieel gebruiker van ATS, het auto taxatie systeem dat per 1
september in Nederland operationeel is geworden.
ATS stelt de autoverkoper in staat op eenvoudige wijze de prijs
van een inruilauto vast te stellen en de consument een reëel
aanbod op zijn auto te doen. Het systeem geeft op het
beeldscherm van de autoverkoper aan wat een betrouwbaar
inruilbod is voor een bepaalde auto, waarbij de actuele
showroomprijzen die de Nederlandse autobedrijven voor
gebruikte auto's vragen als uitgangspunt dienen. De invoering
van ATS is geïnitieerd door Bovag en ANWB, die voor de bouw
ervan beroep hebben gedaan op de RDC en op AUTODATA
Nederland.
Naar verwachting zullen de Nederlandse dealers de komende
maanden in groten getale voor ATS kiezen mede omdat
verschillende diensten waaronder het, inmiddels bij iedereen
bekende Nationale Autopas, geïntegreerd zijn binnen het Auto
ie Systeem.
ie nieuwsgierig is en toch van plan was de auto in te
len kan nu een kijkje nemen bij de Beste Mitsubishi
der van Nederland Automobielbedrijf Kluitmans.
Van Baast begint overigens met Mazda op een
feestelijk moment. Tot het einde van de
maand wordt het September Festival
gehouden een happening waarop de klant
veel voordeel kan behalen. Vrijwel alle
Mazda-modellen zijn tegen een geringe
meerprijs te voorzien van optiepakkettër
bijvoorbeeld lichtmetalen wielen, elel
ruitbediening of airconditioning. Een
gelegenheid voor een hernieuwde
kennismaking met Mazda en Van Baast.
hoogst illegale top van 205 k/u
worden neergezet, terwijl in
net iets meer dan tien tellen
vanuit stilstand de 100 km/u
wordt aangewezen.
Het onderstel van de New
Yorker is volledig op comfort
gebouwd. Voor zien we
McPherson veerpoten,
gasgevulde dempers en een
stabilisatorstang. Achter
gebruikt Chrysler net als bij
de Vision een onafhankelijk
geveerde multi-link
constructie. Het resultaat is
een uiterst soepelgeveerde
auto die vooral rechtuit
bijzonder comfortabel is.
Echter in snel genomen
bochten lijkt de auto
langzaam duidelijk te maken
dat hij het liever wat rustig
aan wil doen. En dan te
bedenken dat Chrysler in
Europa al een wat straffer
geveerde variant aanbiedt.
Electronisch onder
New Yorker zijn be
zoveel mogelijk.
wordt het rerh^ys
uitgeru
blokket
een tract
voor het
srsteunt de
bestuurder
Natuurlijk
/steem
rust met een anti-
serinrichting en zorgt
:tie controle-systeem
t probleemloos
typische Chrysler-grille met
fijne spijlen. Deze grille siert
in de Verenigde Staten meer
Chrysler-producten, maar
voor export naar Europa
wordt in veel gevallen de
sportiever ogende Dodge-
aanblik gebruikt. De
portiergrepen en
buitenspiegels worden in de
carrosseriekleur gespoten. De
achterkant van de New Yorker
oogt zeer verzorgd en zelfs
wat mysterieus. Mensen die
achter dit voertuig rijden
de naam op de gevel veranderd, maar het
voltallige personeel is mee overgenomen. Van
Baast: "We hebben recent alle mensen uit
Tilburg uitgenodigd op onze vestiging in Den
Bosch. Ik heb ze zo de sfeer van het bedrijf
laten proeven. We hebben in Tilburg grote
plannen. Als de vergunningen rond zijn willen
we starten met de uitbreiding van de
showroom. Hierdoor komt er in de huidige
showroom plaats vrij voor het vergroten van
de werkplaats en een nieuw magazijn".
Belangrijk is ook dat het dealerbedrijf mee
parkeerruimte krijgt, er wordt een weg acl
langs het pand aangelegd. Overigens zuil
bezoekers van showroom of werkplaats m.
zien dat het tot nu altijd volgepakte
parkeerterrein meer vrije plaatsen biedt. "Dit
parkeerterrein is er voor onze klanten en niet
om helemaal met gebruikte auto's vol te
zetten. Alle klanten van Oppermans zijn
inmiddels van de overname door Van Baact
de hoogte gesteld.
Bijtelling
Goede prestaties, een flink
wagengewicht en de
aanwezigheid van
energieslurpende accessoires
als bijvoorbeeld
airconditioning, zorgen voor
een niet bepaald gunstig
gemiddeld verbruik van 1 op
7,5.
Chrysler levert de New Yorker
in een zeer complete
uitvoering op de Europese
markt. Het zal overigens
het merk niet eenvoudig
in een exclusief
marktsegment redelijke
aantallen af te zetten. De prijs
van f. 119.195,= is fors, maar
als we kijken wat de auto
allemaal te bieden is dit ze
reëel. Wordt een
vergelijkbare auto bij de
Duitse of Engelse
concurrentie uitgezocht dan is
met flink meer kwijt om maar
niet de spreken van de
bijtelling.
De Chrysler New Yorker
maakt het programma van dit
Nissan Motor Parts Center opende tien jaar geleden, in
1985, zijn deuren in Amsterdam. Toen werden de eerste
onderhouds-, reparatie- en vervangingsonderdelen
verzonden naar één van de vele Nissan distributeurs in
Europa. Vandaag de dag benadert de totale omzet van het
bedrijf één miljard gulden. Een kwart hiervan komt voort
uit de vekoop van in eigen huis ontwikkelde accessoires.
Om Nissan klanten door heel Europa tevreden te houden,
speelt Nissan Motor Parts Centre een belangrijke rol.
Nissan heeft in Engeland zijn miljoenste motor
geproduceerd. De tweeliter krachtbron is slechts één van
de 53 verschillende motoren die Nissan hier maakt. Precies
elke 58 seconden rolt in de bij Sunderland gelegen
Wearside-fabriek een krachtbron van de band, in totaal
meer dan duizend per dag. De meeste verdwijnen in het
vooronder van de Nissan Primera of Micra, die Nissan hier
ook produceert. Een aantal motoren verscheept Nissan
naar Spanje waar ze in de Serena worden gemonteerd.
Sinds hun introductie in Japan genieten de Cedric en
Gloria veel meer belangstelling dan Nissan aanvankelijk
had voorzien. In de eerste vier weken, direct na het starten
van de verkoop, zijn er al 20.000 besteld. Dat is bijna drie
keer zoveel als de doelstelling van 7.000 stuks per maand.
Kick-down
Zoals reeds gezegd steunt de
New Yorker technisch
volledig op de Vision. De 3,5
liter V6 24-klepper is
ongewijzigd overgenomen en
levert een maximaal
vermogen van 211 pk bij 5850
tr/min. Het koppel van 303 Nm
bij 3350 tr/min is zeker zo
indrukwekkend. Deze
krachten worden op de
voorwielen losgelaten via een
electronisch gestuurde
viertrapsautomaat. Wie niet
permanent zijn kick-down
aanspreekt zal de combinatie
van motor en bak uiterst
plezierig vinden. Bij volledig
intrappen van het gaspedaal
echter gebeurt het
overschakelen niet schokloos
en zorgt ook het sterk
oplopende motortoerental
voor een onnodig toenemen
van het interieurgeluid. De
prestaties van deze 1630 kg
rare grote Amerikaan zijn
eer dan keurig. Er kan een
In 1966 startte dhr. van Baast met zijn
garagebedrijf in Haaren. Vier jaar later werd
het officiële Mazda-dealerschap verkregen
waardoor het bedrijf met zijn tijd mee kon
groeien. Dat bleek al snel uit de tweede
vestiging die in 1974 in Den Bosch werd
betrokken. In de Brabantse hoofdstad
verhuisde Van Baast zelfs twee keer (1978 en
1992) omdat de bestaande vestigingen uit hun
voegen waren gegroeid. Verder verplaatste
het oorspronkelijke dealerbedrijf zich van
Haaren naar Oisterwijk en werd in 1993 naast
het huidige Van Baast-pand in Den Bosch een
universeel schadebedrijf ingericht. Het jaar
1995 betekent de volgende stap voor Van
Baast. Op 1 september jl. werd Mazda-dealer
Oppermans aan de Mascagnistraat officieel
onderdeel van de Van Baast bedrijven. "Deze
overname past geheel binnen de groei van
ons bedrijf", vertelt dhr. van Baast. "De
volgende generatie staat al trappelend klaar
en overleven in de toekomst betekent nu
eenmaal investeren in de omvang van het
bedrijf. Je moet als modern dealerbedrijf
zoveel mogelijk alles zelf doen zoals schades
herstellen, inbouwen van LPG-installaties
met RDW-erkenning, het verkopen en
installeren van alarsystemen etc. Deze
activiteiten zullen in de toekomst ook zeker
worden uitgebreid met het zelf verzorgen van
alle soorten financieringen en verzekeringen,
daar ben ik van ovetuigd". Overigens zal de
Tilburgse Mazda-rijder in eerste instantie
weinig van de overname merken. Natuurlijk
op een andere
irom dan deze
investering gedaan? De heer
Prinssen: "De plannen van
Ford en onze ambities om in
de komende jaren het Ford
marktaandeel in ons
aanmerkelijk te verhc
noopten ons tot eeni
stappen waarvan de
renovatie er slechts één is".
Want naast deze renovatie
werd ook het verkoopteam
van de OBAM gerenoveerd, er
werden enkele posities
gewisseld en er kwam vers
bloed in het verkoopteam.
De verwachte uitbreiding van
de Ford modellijn en de
eerder genoemde ambities
zijn de belangrijkste redenen
om deze grote stappen te
nemen. De heer Prinssen:
"Onlangs zijn wij gestart met
een campagne onder de naam
'de vliegende start' en naar
het zich nu laat aanzien, zijn
we er in geslaagd om het
publiek te interesseren in ons
bedrijf en de onvolprezen
kwaliteiten van Ford."
De toekomst van de OBAM en
Ford ziet er buitengewoon
rooskleurig uit; om te
beginnen zal het laatste
kwartaal van 1995 in het teken
staan van 'de vliegende start'
waardoor 1996 een geslaagde
'Take off' te zien zal geven.
De heer De Waard: "Als Ford
Nederland zijn wij verheugd
met een dealer die zich op
deze opvallende wijze inspant
om het bedrijf en de Ford
produkten de marktpositie te
geven welke waardig is aan
de kwaliteiten van zowel het
bedrijf als de produkten."
Deze zomer was het dan zover, nieuwbouw
zodra 'Nederland op vakantie' lokatie. Wc
was, werden de hamer en de
verfkwast ter hand genomen
en in een recordtempo werd
het hele bedrijf van onder tot
boven en van links naar
rechts opgeknapt.
Meer dan een grote
onderhoudsbeurt is niet nodig
aangezien de OBAM vol
vertrouwen naar de toekomst
kijkt en momenteel hard
werkt aan de plannen voor
zullen zich constant afvragen
wie er achterin deze
Amerikaan zit. De
achterlichten zijn volledig in
de schermen opge TT
derde remlicht is i
smalle strook onder de
achterruit geplaatst. Verder
zijn het de dikke staafantenne
(electrisch), de dubbele
verchroomde uitlaatpijp en de
typevermelding op de
voorportieren die de New
Yorker een zo uitgesproken
Amerikaanse auto maken,
een auto waarin je als
>estuurder niet onopgemerkt
int blijven. Chrysler levert
lar grootste telg in
itsluitend fraaie kleurc
□rdeaux rood, donker c
Ivergrijs en zwart.
instrumentarium bestaat uit
vier instrumenten, de
snelheidsmeter, toerenteller,
brandstof- en
temperatuurmeter. Natuurlijk
is in de middenconsole een
uitgebreide audio-installatie
opgenomen, net boven de
bedieningsknoppen van de
volledig automatisch
werkende airconditoning. In
het stuurwiel en boven het
dashboardkastje zijn de beide
airbags te vinden. De
bediening van de
cruisecontrol vinden we zoals
gebruikelijk op het stuurwiel.
Verder is de New Yorker
voorzien van centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende portierruiten en
spiegels, een binnenspiegel
met automatische anti-
verblindingsstand, getint
glas en een boordcomputer in
de dakconsole. Door de royale
uitrusting en forse
binnenruimte is het goed
toeven in de New Yorker,
terwijl het zeer gedempte
motorgeluid ook al geen roet
in het eten gooit.
Technische gegey
Merk en type: Chrysler
Yorker
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
Cilinderinhoud: 3518 cc
Boring x slag: 96 x 81 mm
Vermogen: 211 pk bij 5850
tr/min
Koppel: 303 Nm bij 3350 tr/min
Afmetingen: lengte 5,268
meter, breedte
Gewicht: 1630 kg
Prestaties: topsnelheid 205
km/u
acceleratie 0-100 in 1'
Verbruik: bij 90 km/u I
liter/100 km
bij 120 km/u 10,1 liter/100 km
stadsverkeer 15,9 liter/100 km
Prijs: f.H9.195,=
v Yorker start al met een
jageruimte met een inhoud
1535 liter. Ondanks het feit
een middenklasser als de
vento nog meer ruimte
dt, gaat het hier om een
te kofferbak met veel
gebruiksmogelijkheden. De
interieurinrichting maakt
direct indruk na het openen
van de portieren. De New
Yorker van Chrysler is geen
auto waarvoor je als koper
nog een flinke reeks opties
besteld, alles zit er gewoon op
en aan. Zo zijn de zeer
comfortabel ogende
achterbank en voorstoelen
bekleed met leer. De absoluut
niet harde stoelen passen zo
goed bij het algehele karakter
van de auto, zonder dat ze
voor overmatige
vermoeidheid zorgen. De
zijdelingse steun is echter
verre van optimaal. Been- en
hoofdruimte vormen op geen
van de zitplaatsen een
probleem. Het dashboard is
net als de deurpanelen
voorzien van een aantal
houtaccenten, onderdelen die
nooit aan een echte boom
hebben gehangen, maar die
wel sfeer brengen. Het
Bolling
Met een lengte van 5,27 meter
is de New Yorker een van de
langste auto's die op dit
moment te koop zijn. Dat
betekent maar liefst 15
centimeter meer dan de
Vision, het model waarop
deze New Yorker technisch is
gebaseerd. De wielbasis bleef
gelijk, maar de achterbank
werd nog eens 7,5 centimeter
verder naar achteren
geschoven om passagiers
meer beenruimte te geven.
Dat de daklijn ook zover
mogelijk is doorgetrokken,
laat het uiterlijk van de auto
nadrukkelijk zien. De