Toyota LandCruiser Customwagon VX Executive
Fin m i W' j
I
Goliath
Eerste Mitsubishi
ri I H Ijj
:eu
Carisma geleast
via Kluitmans
i
Auto Accent
en
sponsort Golf
Tournament
N
E
C
T
R
A
0
E
L
V
P
DE AUTOMAAT - Donderdag 31 augustus 1995 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
5 pagina 2
*89
‘83
'86
N OPEL
3t4
iet
RINGBAAN-NOORD 95, TILBURG. TELEFOON 013-351035
Vervolg van pagina 1
sen
36 pk.
ikker.
inge
leel
>i i
UI
w
O
MÉÉR® TOYOTA, MÉÉR RIJPLEZIER
Luxueuze
vierwielaangedreven
terreinwagens waren
lange tijd het exclusieve
gebied van Range
Rover. Toch proberen
steeds meer merken een
plaats in dit hoge
marktsegment te
veroveren. Zo ook Toyota
die de grote
LandCruiser
Customwagon in een
viertal uitvoeringen
levert. We reden de
nieuwste variant met 4.5
liter benzinemotor.
M
re
ium
Del
voll
betere
neer. 1
in
jfeld
t
.M-VA
93
93
IcB.V.
aze
[las,
jels,
Del
Cus
luxr
liter
Grijs kenteken
Toyota is echter wel
lledig gericht op goede
rveop
als
ideerde
rnaar zet
jeiioorlijk
uitrusting
indaard
kort reed Annette
reel met de trein en
le brede
aan de
,ken. Onder in de
i twee handige
ars opgenomen. Er
in totaal vier instelbare
troomopeningen, rechts
de klokken is de centrale
-display geplaatst en het
je heeft een
aoud. Dat geldt
ageruimte die bij de
an 500 liter groot is. De
:hback moet het met 480
doen. Natuurlijk is de
terbank in ongelijke delen
rklapbaar.
tootje
jon is
iet
tussenwand kan dezelfde
auto ook op grijs kenteken
worden geleverd. De prijzen
lopen dan uiteen van
f.100.490,= tot f.115.310,= (incl.
BTW).
Van de belangrijkste Vectra-
modellen heeft Opel de
prijzen al bekend gemaakt. De
basis 1.6 GL met 75 pk motor
kost f.38.450,=. Wie liever een
16-klepper heeft, is f.39.950,=
kwijt. De turbodiesel start bij
f.41.950,=. Opel vraagt in alle
gevallen een meerprijs van
duizend gulden voor de
vijfdeurs hatchback. Opel zet
meer dan redelijk koppel van
128 Nm. Bij een totaalgewicht
van 1170 kg heeft deze versie
15,5 seconden nodig om
vanuit stilstand naar de 100
km/u te trekken en haalt
uiteindelijk een top van 175
km/u. Veel interessanter lijkt
de 1.6 liter 16-klepper die het
tot een vermogen van 100 pk
brengt bij 6200 tr/min. Het
koppelt ligt met 150 Nm bij
3200 tr/min flink hoger. Dat
blijkt ook direct uit de
prestatiecijfers. De auto haalt
188 km/u en trekt in 12,5
seconden van 0 tot 100 km/u.
De Vectra 1.6 16V blijkt ook in
de praktijk een vlotte.
de Vectra in deze klasse niet
als een prijsbreker neer, maar
daarvoor bekleedt het merk
ook de benijdenswaardige
positie van marktleider. De
auto is beslist duurder dan
enkele concurrenten, mac
daar tegenover een behoc
complete standaardui1-'
waarin met name stanuu'
ABS opvalt.
jor een zeer
juing, zonder
genoemde
uit het oog te
Vloerpook
Het stuurwiel is uiteraard in
hoogte verstelbaar en met
J. leer bekleed. Beide
voorpassagiers van de
Customwagon worden
beschermd door twee airbags.
De middenconsole biedt
plaatst uit een uitstekende
audio-installatie. Aan de
stuurkolom zitten de bekende
Functionaliteit
Dat de Custom uit de kluiten
gewassen is, blijkt niet alleen
als we oog in oog met deze
mastodont staan, maar ook
als we afmetingen zien. De
auto is 4,82 meter lang, 1,93
meter en maar liefst 1,89
meter hoog zonder de
dakrailings. Alle
plaatwerkdelen lopen naar
het front opvallend bol af. De
De allereerste Mitsubishi
Carisma die in ons land
wordt geleast, is recent
afgeleverd door
Automobielbedrijf Kluitmans
uit Tilburg. Annette Bekker
berijdt nu de gloednieuwe,
donkerblauwe Mitsubishi
Carisma GLXi en bekent
vanaf de eerste
kennismaking, die heel
toevallig was, «stapel» te zijn
op de auto. «Ik laat me
verleiden door wat ik mooi
vind en de Carisma heeft e«
prachtige vormgeving.
Bovendien rijdt hij erg
prettig». Deze jongste
Mitsubishi, gebouwd door
NedCar in Nederland, is wat
haar betreft een schot in de
roos.
Tot voor k
Bekker ve«
Solide
De LandCruiser Custom kent
een zeer solide bouw. De auto
heeft een ladderchassis
waarop de carrosserie is
geplaatst. Voorin ligt hoog
boven het wegdek de nieuwe
4.5 liter 6 cilinder lijnmotor
met 4 kleppen per zuiger en
zodoende een fors vermogen
van 205 pk bij 4400 tr/min. Het
koppel van 360 Nm bij 3200
tr/min mag er overigens ook
wezen. De motor is soepel,
krachtig en enorm stil. De
Customwagon weegt bijna
2200 kg, maar haalt met deze
krachtcentrale toch een
topsnelheid van 170 km/u.
Verder mag met een
De LandCruisers van Toyota
zijn van oudsher
krachtpatsers. No-nonsense
auto's die zeer geschikt zijn
voor het trekken van zware
lasten en die tegen een stc
kunnen. De Customwagoi
al meerdere generaties h«
wat afmetingen betreft
grootste model. Toch heeft
Toyota pas bij de huidige
variant gekozen voc
luxueuze aankledin
daarbij de reeds g°'
eigenschappen uit j
verliezen.
levendige auto die wellicht in
een bergachtige omgeving
nog wat meer trekkracht zou
mogen hebben, maar in ons
Nederlandse verkeer prima
uit de voeten kan. Deze 16-
klepper komt uit de Ecotec-
familie. Uit dezelfde reeks
krijgt de Vectra ook een 1.8 en
2.0 liter 16-klepper met
vermogens van 115 en 13E
Beide motoren worden
uitsluitend geleverd in de CD-
uitvoering en kunnen naar
wens met een sport-pakket
worden gekozen. In dat geval
heeft de auto andere
versnellingsbakverhoudinge
n en zet daardoor fractioneel
>1 gaat de Vectra naar keus
zes motoren leveren. Aan
lasis blijft de bekende 1.6
die bij 5200 tr/min 75 pk
>rt en goed is voor een niet
goedgekeurde trekhaak een
last van 3500 kg worden
getrokken. We namen de
af op de som en trokken
ii ouvO kg voort. Ook dan
trekt de automaat de auto zeer
soepel van zijn plaats. Als
bestuurder moet je zelfs
oppassen dat je niet te hard
gaat rijden. Met een dergelijk
gewicht is het verstandig niet
veel sneller dan 80 km/u te
gaan, maar de Toyota trekt
vrolijkt verder.
De vier wielen worden
permanent aangedreven.
Naast de bedieningshendel
van de automaat zit een
kleine pook waarmee kan
worden gekozen voor de hoge
of lage gearing. Dat een auto
met een dergelijk krachtige
motor en flinke bodemvrijheid
in het terrein zijn mannetje
staat moge duidelijk zijn.
Toch zal de LandCruiser
Custom vooral worden
gereden door mensen die
regelmatig bijvoorbeeld een
boot of paardentrailer moeten
voorttrekken.
De vier wielen zijn rondom
opgehangen aan
schroefveren. Zowel voor als
achter kiest Toyota voor starre
assen die met name in terrein
en bij het trekken van zware
lasten in het voordeel zijn. Het
geboden comfort is heel
behoorlijk. Natuurlijk zijn
wegoneffenheden voelbaar,
maar deze worden door de
schroefveren en hydraulische
dempers toch keurig
opgevangen. Je mag immers
bij een dergelijke reus niet he
comfort van een limousine
verwachten.
Voor seizoen 1995 is Honda hoofdsponsor van het «Long
Driving Golf-Tournament. Kortweg, wie de bal het verst
slaat, is winnaar. Auto Accent, als Honda-dealer voor
Tilburg en omstreken sponsorde het toernooi van
Golfclub Princenbosch in Gilze. Winnares in de kategorie
dames afgelopen zondag was mevrouw Bakker met een
respectabele long-hit van 190,5 meter.
Op de foto links en rechts: Leon Timmermans en Paul
Hooper van Auto Accent.
In het midden mevrouw Bakker.
richtingaanwijzers en
ruitewissers, terwijl aan het
stuurwiel zelf de bediening
voor de cruisecontrol is
bevestigd. Airconditioning
behoort tot de specifieke
uitrusting van de Executive.
De Custom is zeer royaal van
opzet en biedt dus meer dan
voldoende plaats aan vijf
volwassenen. De achterbank
is voorzien van een dubbel
uitklapbare middenarmsteun
en hoofdsteunen. De
voorstoelen zijn elektrisch
verstelbaar, waarbij het
exemplaar aan
bestuurderskant ook een
hoogte-instelling kent.
Tussen de stoelen in is een
armleuning geplaatst die
bovendien een dubbel
opbergsysteem heeft. De
automatische
versnellingsbak wordt
bediend met een vloerpook.
De bagageruimte heeft een
forse inhoud van 832 liter en
kan door het neerklappen van
de achterbank (in twee gelijke
prestaties en hoge snelheden.
Standaard wordt namelijk
ABS gemonteerd, zodat een
veilige korte remweg
gegarandeerd is.
Naast de nieuwe
benzinemotor levert Toyota
ook een turbodiesel met een
inhoud van 4,2 liter. De motor
heeft een directe inspuiting
en is sinds kort uitgerust met
kleppen per zuiger. Deze
machine komt dan ook tot een
vermogen van 170 pk bij 3600
tr/min en een koppel van 380
Nm bij 2200 tot 2800 tr/min. De
prestaties zijn vergelijkbaar,
terwijl ook een gewicht van
3500 kg mag worden
getrokken.
Het brandstofverbruik is bij
de turbodiesel gunstiger. De
door ons gereden benzine
versie kwam niet veel verder
dan 1 op 6, terwijl de
turbodiesel vooral onder
stadsomstandigheden
zuiniger uit de bus komt.
De Customwagon van de
Toyota LandCruiser is geen
goedkope auto. De prijslijst
start met de 4.5i 24V VX
Automaat voor f.!38.270,=. Wil
men genieten van de
Executive-uitvoering dan is
men f. 158.470,= kwijt. De
Turbodiesel heeft een
handgeschakelde vijfbak en
komt in de normale uitgas
f.141.490,= en f.162.700,= al
Executive. Met geblindcei
achterruiten en een
maken hebben. De
Customwagon Executive lijkt
wel de Lexus onder de
terreinauto's met zijn lederen
bekleding en verschillende
houtnerf-panelen. Er is een
goede afweging gemaakt
tussen functionaliteit, comfort
en uitstraling. Deze drie
eigenschappen blijken in
deze auto uitstekend samen te
gaan.
Het brede dashboard heeft
twee grote klokken voor
toerental en snelheid en
daarnaast verschillende
kleine instrumenten.
Toyota LandCruiser
istomwagon is een zeer
cueuze terreinreus. De 4.5
ar benzinemotor is
uitermate krachtig en
bruikbaar in het terrein, maar
ook voor het trekken van
zware trailers. De uitrusting is
ongekend compleet, terwijl
het comfort op een keurig
niveau staat. Alleen de prijs
zal menig liefhebber
afschrikken.
Korte zitting
De nieuwe Opel Vectra heeft
een ruimer interieur. De been-
en hoofdruimte achterin is
gemiddeld, terwijl we ook
voorin de indruk krijgen dat
de auto geen klasse-leider is.
Opvallend is echter de korte
zitting van de nieuw
ontwikkelde stoelen, stoelen
die over het geheel genomen
behoorlijk hard zijn.
Bovendien kunnen de
hoofdsteunen voor langere
personen niet ver genoeg
naar boven. Overmatige
vermoeidheid treedt evenwel
niet op. Gelukkig gebruikt
Opel in deze auto een vrolijke
bekledingsstof. De randen
in het meubilair zijn met een
effen stof bekleed, terwijl de
middenbanen van vrolijke
tinten zijn voorzien. Het
dashboard is zoals
gebruikelijk weer in zwart
uitgevoerd.
Dit dashboard is duidelijk ook
van een nieuw ontwerp.
Enkele details zoals de
overkapping van het
instrumentarium en d«
middenconsole doen
Omega denken. Onde
zijn 1
judei
detailwijzigingen wat
veranderingen ondergaan.
Het geheel is met een dikke
chromen rand omlijst.
Bumpers, wielkastomlijsting
en onderbeplating worden bij
deze auto in een contrastkleur
gespoten, als men daar
tenminste een extra uitgave
tegenover stelt. De aluminit
treeplanken lijken wat
overdreven, maar zijn een
uitkomst bij het in- en
uitstappen. Natuurlijk is des
auto voorzien van getint gla
meegespoten buitenspiege.
elektrisch bediende
portierruiten en centrale
vergrendeling. De
lichtmetalen velgen zijn
specifiek voor de door ons
gereden Executive-uitvoering.
Bij deze extra complete
uitgave horen ook de
zonwerende band in de
voorruit, de koplampsproeiers
en de genoemde dakrails.
Na het openen van de
portieren zien we direkt dat
delen) natuurlijk verder
worden uitgebreid. De
bagageruimte is bereikbaar
via de achterzijde. Eerst klapt proef op c
de ruit omhoog en daarna kan zo'n 3000 i
de onderzijde naar beneden
worden geklapt. Hierdoor
krijgt de auto als het ware een
handig laadplatform.
Turbodiesel
Tot slot komt er natuurlijk ook
weer een dieselmotor voor de
veelrijder. De ongeblazen
tamme 1.7 liter komt niet meer
terug, maar de turbo-variant
behoudt zijn plaats in deze
Opel. De dieselmotor komt tot
een vermogen van 82 pk bij
4400 tr/min en is goed voor een
flink koppel van 168 Nm bij
2400 tr/min. Vooral in lage
toerentallen blijkt deze
krachtbron redelijk soepel te
zijn, maar wie met de 1260 kg
zware turbodiesel even snel
wil passeren moet toch even
rekening houden met wat
langere acceleraties. De auto
blijkt hetzelfde te presteren
als de basis 1.6 benzine: 175
km/u top en 0-100 in 15,5
seconden. Eigenlijk zou in de
nieuwe Vectra een moderne
meerkleppen 2 liter
dieselmotor zonder turbo niet
misstaan. Wie weet wat er
nog gaat komen!
De meeste Vectra's die in ons
land verkocht zullen gaar
worden, krijgen ongetwijf
de GL uitvoering. Een aantal
elementen hieruit zijn reeds
genoemd, maar we willen ook
de centrale vergrendeling met
afstandsbediening, de
elektronische
startonderbreking, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel,
stuurbekrachtiging, getint
glas en het 6-speakersysteem
met antenne niet onvernoemd
laten.
ook in auto's van Zweedse
makelij.
De keuze voor de Carisma
noemt ze zelfs een «impuls».
«Om eerlijk te zijn gingen de
gedachten uit naar een heel
ander merk. Toen we echter
langs Kluitmans reden, zijn
we toch gaan kijken, omdat
mijn partner wist dat het
nieuwe model er was». DeJ(
Annette gebruikt de auto voor var
haar werk. Bij Quantaris is ze e^{
onder andere
verantwoordelijk voor de
verkoop van de speciale
software die het bedrijf voor
het notariaat heeft
ontwikkeld.
Voor mijn werk rijd ik wel zo'n
twintigduizend kilometer per
jaar, dus is het belangrijk een
fijne auto te hebben», aldus
Annette.
re tussenacceleraties
De topmotorisatie
vinden we ook alleen in de
Jop-uitvoering. De Vectra CDX
Aff krijgt de 2.5 liter V6 24-
h J! kleppen krachtbron van 170
pk. De versie met vijfbak haalt
een top van 230 km/u en trekt
in 8,5 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u.
Alle Vectra's met meer-
kleppenmotor zijn tegen
meerprijs leverbaar met een
nieuwe viertraps automaat.
Technische gegevens:
Merk en type: Toyota
LandCruiser Custom 4.5i 24V
VX Executive
Aantal cilinders: 6 in lijn
Cilinderinhoud: 4477 cc
Boring x slag: 100 x 95 mm
Vermogen: 205 pk bij 4400
tr/min
Koppel: 360 Nm bij 3200 tr/min
Afmetingen: lengte 4,82 meter,
breedte 1,93 meter
Gewicht: 2187 kg
Prestaties: topsnelheid 170
km/u
Verbruik:uik: bij 90 km/u 9,9
liter/100 km
bij 120 km/u 13,8 liter/100 km
stadsverkeer 18,4 liter/100 km
Prijs: f. 158.470,=
LH-BS-50
tën'RNTQSL
zijn
uiti
var
inf<
dasl