Toyota LandCruiser Customwagon VX Executive Fin m i W' j I Goliath Eerste Mitsubishi ri I H Ijj :eu Carisma geleast via Kluitmans i Auto Accent en sponsort Golf Tournament N E C T R A 0 E L V P DE AUTOMAAT - Donderdag 31 augustus 1995 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER 5 pagina 2 *89 ‘83 '86 N OPEL 3t4 iet RINGBAAN-NOORD 95, TILBURG. TELEFOON 013-351035 Vervolg van pagina 1 sen 36 pk. ikker. inge leel >i i UI w O MÉÉR® TOYOTA, MÉÉR RIJPLEZIER Luxueuze vierwielaangedreven terreinwagens waren lange tijd het exclusieve gebied van Range Rover. Toch proberen steeds meer merken een plaats in dit hoge marktsegment te veroveren. Zo ook Toyota die de grote LandCruiser Customwagon in een viertal uitvoeringen levert. We reden de nieuwste variant met 4.5 liter benzinemotor. M re ium Del voll betere neer. 1 in jfeld t .M-VA 93 93 IcB.V. aze [las, jels, Del Cus luxr liter Grijs kenteken Toyota is echter wel lledig gericht op goede rveop als ideerde rnaar zet jeiioorlijk uitrusting indaard kort reed Annette reel met de trein en le brede aan de ,ken. Onder in de i twee handige ars opgenomen. Er in totaal vier instelbare troomopeningen, rechts de klokken is de centrale -display geplaatst en het je heeft een aoud. Dat geldt ageruimte die bij de an 500 liter groot is. De :hback moet het met 480 doen. Natuurlijk is de terbank in ongelijke delen rklapbaar. tootje jon is iet tussenwand kan dezelfde auto ook op grijs kenteken worden geleverd. De prijzen lopen dan uiteen van f.100.490,= tot f.115.310,= (incl. BTW). Van de belangrijkste Vectra- modellen heeft Opel de prijzen al bekend gemaakt. De basis 1.6 GL met 75 pk motor kost f.38.450,=. Wie liever een 16-klepper heeft, is f.39.950,= kwijt. De turbodiesel start bij f.41.950,=. Opel vraagt in alle gevallen een meerprijs van duizend gulden voor de vijfdeurs hatchback. Opel zet meer dan redelijk koppel van 128 Nm. Bij een totaalgewicht van 1170 kg heeft deze versie 15,5 seconden nodig om vanuit stilstand naar de 100 km/u te trekken en haalt uiteindelijk een top van 175 km/u. Veel interessanter lijkt de 1.6 liter 16-klepper die het tot een vermogen van 100 pk brengt bij 6200 tr/min. Het koppelt ligt met 150 Nm bij 3200 tr/min flink hoger. Dat blijkt ook direct uit de prestatiecijfers. De auto haalt 188 km/u en trekt in 12,5 seconden van 0 tot 100 km/u. De Vectra 1.6 16V blijkt ook in de praktijk een vlotte. de Vectra in deze klasse niet als een prijsbreker neer, maar daarvoor bekleedt het merk ook de benijdenswaardige positie van marktleider. De auto is beslist duurder dan enkele concurrenten, mac daar tegenover een behoc complete standaardui1-' waarin met name stanuu' ABS opvalt. jor een zeer juing, zonder genoemde uit het oog te Vloerpook Het stuurwiel is uiteraard in hoogte verstelbaar en met J. leer bekleed. Beide voorpassagiers van de Customwagon worden beschermd door twee airbags. De middenconsole biedt plaatst uit een uitstekende audio-installatie. Aan de stuurkolom zitten de bekende Functionaliteit Dat de Custom uit de kluiten gewassen is, blijkt niet alleen als we oog in oog met deze mastodont staan, maar ook als we afmetingen zien. De auto is 4,82 meter lang, 1,93 meter en maar liefst 1,89 meter hoog zonder de dakrailings. Alle plaatwerkdelen lopen naar het front opvallend bol af. De De allereerste Mitsubishi Carisma die in ons land wordt geleast, is recent afgeleverd door Automobielbedrijf Kluitmans uit Tilburg. Annette Bekker berijdt nu de gloednieuwe, donkerblauwe Mitsubishi Carisma GLXi en bekent vanaf de eerste kennismaking, die heel toevallig was, «stapel» te zijn op de auto. «Ik laat me verleiden door wat ik mooi vind en de Carisma heeft e« prachtige vormgeving. Bovendien rijdt hij erg prettig». Deze jongste Mitsubishi, gebouwd door NedCar in Nederland, is wat haar betreft een schot in de roos. Tot voor k Bekker ve« Solide De LandCruiser Custom kent een zeer solide bouw. De auto heeft een ladderchassis waarop de carrosserie is geplaatst. Voorin ligt hoog boven het wegdek de nieuwe 4.5 liter 6 cilinder lijnmotor met 4 kleppen per zuiger en zodoende een fors vermogen van 205 pk bij 4400 tr/min. Het koppel van 360 Nm bij 3200 tr/min mag er overigens ook wezen. De motor is soepel, krachtig en enorm stil. De Customwagon weegt bijna 2200 kg, maar haalt met deze krachtcentrale toch een topsnelheid van 170 km/u. Verder mag met een De LandCruisers van Toyota zijn van oudsher krachtpatsers. No-nonsense auto's die zeer geschikt zijn voor het trekken van zware lasten en die tegen een stc kunnen. De Customwagoi al meerdere generaties h« wat afmetingen betreft grootste model. Toch heeft Toyota pas bij de huidige variant gekozen voc luxueuze aankledin daarbij de reeds g°' eigenschappen uit j verliezen. levendige auto die wellicht in een bergachtige omgeving nog wat meer trekkracht zou mogen hebben, maar in ons Nederlandse verkeer prima uit de voeten kan. Deze 16- klepper komt uit de Ecotec- familie. Uit dezelfde reeks krijgt de Vectra ook een 1.8 en 2.0 liter 16-klepper met vermogens van 115 en 13E Beide motoren worden uitsluitend geleverd in de CD- uitvoering en kunnen naar wens met een sport-pakket worden gekozen. In dat geval heeft de auto andere versnellingsbakverhoudinge n en zet daardoor fractioneel >1 gaat de Vectra naar keus zes motoren leveren. Aan lasis blijft de bekende 1.6 die bij 5200 tr/min 75 pk >rt en goed is voor een niet goedgekeurde trekhaak een last van 3500 kg worden getrokken. We namen de af op de som en trokken ii ouvO kg voort. Ook dan trekt de automaat de auto zeer soepel van zijn plaats. Als bestuurder moet je zelfs oppassen dat je niet te hard gaat rijden. Met een dergelijk gewicht is het verstandig niet veel sneller dan 80 km/u te gaan, maar de Toyota trekt vrolijkt verder. De vier wielen worden permanent aangedreven. Naast de bedieningshendel van de automaat zit een kleine pook waarmee kan worden gekozen voor de hoge of lage gearing. Dat een auto met een dergelijk krachtige motor en flinke bodemvrijheid in het terrein zijn mannetje staat moge duidelijk zijn. Toch zal de LandCruiser Custom vooral worden gereden door mensen die regelmatig bijvoorbeeld een boot of paardentrailer moeten voorttrekken. De vier wielen zijn rondom opgehangen aan schroefveren. Zowel voor als achter kiest Toyota voor starre assen die met name in terrein en bij het trekken van zware lasten in het voordeel zijn. Het geboden comfort is heel behoorlijk. Natuurlijk zijn wegoneffenheden voelbaar, maar deze worden door de schroefveren en hydraulische dempers toch keurig opgevangen. Je mag immers bij een dergelijke reus niet he comfort van een limousine verwachten. Voor seizoen 1995 is Honda hoofdsponsor van het «Long Driving Golf-Tournament. Kortweg, wie de bal het verst slaat, is winnaar. Auto Accent, als Honda-dealer voor Tilburg en omstreken sponsorde het toernooi van Golfclub Princenbosch in Gilze. Winnares in de kategorie dames afgelopen zondag was mevrouw Bakker met een respectabele long-hit van 190,5 meter. Op de foto links en rechts: Leon Timmermans en Paul Hooper van Auto Accent. In het midden mevrouw Bakker. richtingaanwijzers en ruitewissers, terwijl aan het stuurwiel zelf de bediening voor de cruisecontrol is bevestigd. Airconditioning behoort tot de specifieke uitrusting van de Executive. De Custom is zeer royaal van opzet en biedt dus meer dan voldoende plaats aan vijf volwassenen. De achterbank is voorzien van een dubbel uitklapbare middenarmsteun en hoofdsteunen. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar, waarbij het exemplaar aan bestuurderskant ook een hoogte-instelling kent. Tussen de stoelen in is een armleuning geplaatst die bovendien een dubbel opbergsysteem heeft. De automatische versnellingsbak wordt bediend met een vloerpook. De bagageruimte heeft een forse inhoud van 832 liter en kan door het neerklappen van de achterbank (in twee gelijke prestaties en hoge snelheden. Standaard wordt namelijk ABS gemonteerd, zodat een veilige korte remweg gegarandeerd is. Naast de nieuwe benzinemotor levert Toyota ook een turbodiesel met een inhoud van 4,2 liter. De motor heeft een directe inspuiting en is sinds kort uitgerust met kleppen per zuiger. Deze machine komt dan ook tot een vermogen van 170 pk bij 3600 tr/min en een koppel van 380 Nm bij 2200 tot 2800 tr/min. De prestaties zijn vergelijkbaar, terwijl ook een gewicht van 3500 kg mag worden getrokken. Het brandstofverbruik is bij de turbodiesel gunstiger. De door ons gereden benzine versie kwam niet veel verder dan 1 op 6, terwijl de turbodiesel vooral onder stadsomstandigheden zuiniger uit de bus komt. De Customwagon van de Toyota LandCruiser is geen goedkope auto. De prijslijst start met de 4.5i 24V VX Automaat voor f.!38.270,=. Wil men genieten van de Executive-uitvoering dan is men f. 158.470,= kwijt. De Turbodiesel heeft een handgeschakelde vijfbak en komt in de normale uitgas f.141.490,= en f.162.700,= al Executive. Met geblindcei achterruiten en een maken hebben. De Customwagon Executive lijkt wel de Lexus onder de terreinauto's met zijn lederen bekleding en verschillende houtnerf-panelen. Er is een goede afweging gemaakt tussen functionaliteit, comfort en uitstraling. Deze drie eigenschappen blijken in deze auto uitstekend samen te gaan. Het brede dashboard heeft twee grote klokken voor toerental en snelheid en daarnaast verschillende kleine instrumenten. Toyota LandCruiser istomwagon is een zeer cueuze terreinreus. De 4.5 ar benzinemotor is uitermate krachtig en bruikbaar in het terrein, maar ook voor het trekken van zware trailers. De uitrusting is ongekend compleet, terwijl het comfort op een keurig niveau staat. Alleen de prijs zal menig liefhebber afschrikken. Korte zitting De nieuwe Opel Vectra heeft een ruimer interieur. De been- en hoofdruimte achterin is gemiddeld, terwijl we ook voorin de indruk krijgen dat de auto geen klasse-leider is. Opvallend is echter de korte zitting van de nieuw ontwikkelde stoelen, stoelen die over het geheel genomen behoorlijk hard zijn. Bovendien kunnen de hoofdsteunen voor langere personen niet ver genoeg naar boven. Overmatige vermoeidheid treedt evenwel niet op. Gelukkig gebruikt Opel in deze auto een vrolijke bekledingsstof. De randen in het meubilair zijn met een effen stof bekleed, terwijl de middenbanen van vrolijke tinten zijn voorzien. Het dashboard is zoals gebruikelijk weer in zwart uitgevoerd. Dit dashboard is duidelijk ook van een nieuw ontwerp. Enkele details zoals de overkapping van het instrumentarium en d« middenconsole doen Omega denken. Onde zijn 1 judei detailwijzigingen wat veranderingen ondergaan. Het geheel is met een dikke chromen rand omlijst. Bumpers, wielkastomlijsting en onderbeplating worden bij deze auto in een contrastkleur gespoten, als men daar tenminste een extra uitgave tegenover stelt. De aluminit treeplanken lijken wat overdreven, maar zijn een uitkomst bij het in- en uitstappen. Natuurlijk is des auto voorzien van getint gla meegespoten buitenspiege. elektrisch bediende portierruiten en centrale vergrendeling. De lichtmetalen velgen zijn specifiek voor de door ons gereden Executive-uitvoering. Bij deze extra complete uitgave horen ook de zonwerende band in de voorruit, de koplampsproeiers en de genoemde dakrails. Na het openen van de portieren zien we direkt dat delen) natuurlijk verder worden uitgebreid. De bagageruimte is bereikbaar via de achterzijde. Eerst klapt proef op c de ruit omhoog en daarna kan zo'n 3000 i de onderzijde naar beneden worden geklapt. Hierdoor krijgt de auto als het ware een handig laadplatform. Turbodiesel Tot slot komt er natuurlijk ook weer een dieselmotor voor de veelrijder. De ongeblazen tamme 1.7 liter komt niet meer terug, maar de turbo-variant behoudt zijn plaats in deze Opel. De dieselmotor komt tot een vermogen van 82 pk bij 4400 tr/min en is goed voor een flink koppel van 168 Nm bij 2400 tr/min. Vooral in lage toerentallen blijkt deze krachtbron redelijk soepel te zijn, maar wie met de 1260 kg zware turbodiesel even snel wil passeren moet toch even rekening houden met wat langere acceleraties. De auto blijkt hetzelfde te presteren als de basis 1.6 benzine: 175 km/u top en 0-100 in 15,5 seconden. Eigenlijk zou in de nieuwe Vectra een moderne meerkleppen 2 liter dieselmotor zonder turbo niet misstaan. Wie weet wat er nog gaat komen! De meeste Vectra's die in ons land verkocht zullen gaar worden, krijgen ongetwijf de GL uitvoering. Een aantal elementen hieruit zijn reeds genoemd, maar we willen ook de centrale vergrendeling met afstandsbediening, de elektronische startonderbreking, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, stuurbekrachtiging, getint glas en het 6-speakersysteem met antenne niet onvernoemd laten. ook in auto's van Zweedse makelij. De keuze voor de Carisma noemt ze zelfs een «impuls». «Om eerlijk te zijn gingen de gedachten uit naar een heel ander merk. Toen we echter langs Kluitmans reden, zijn we toch gaan kijken, omdat mijn partner wist dat het nieuwe model er was». DeJ( Annette gebruikt de auto voor var haar werk. Bij Quantaris is ze e^{ onder andere verantwoordelijk voor de verkoop van de speciale software die het bedrijf voor het notariaat heeft ontwikkeld. Voor mijn werk rijd ik wel zo'n twintigduizend kilometer per jaar, dus is het belangrijk een fijne auto te hebben», aldus Annette. re tussenacceleraties De topmotorisatie vinden we ook alleen in de Jop-uitvoering. De Vectra CDX Aff krijgt de 2.5 liter V6 24- h J! kleppen krachtbron van 170 pk. De versie met vijfbak haalt een top van 230 km/u en trekt in 8,5 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Alle Vectra's met meer- kleppenmotor zijn tegen meerprijs leverbaar met een nieuwe viertraps automaat. Technische gegevens: Merk en type: Toyota LandCruiser Custom 4.5i 24V VX Executive Aantal cilinders: 6 in lijn Cilinderinhoud: 4477 cc Boring x slag: 100 x 95 mm Vermogen: 205 pk bij 4400 tr/min Koppel: 360 Nm bij 3200 tr/min Afmetingen: lengte 4,82 meter, breedte 1,93 meter Gewicht: 2187 kg Prestaties: topsnelheid 170 km/u Verbruik:uik: bij 90 km/u 9,9 liter/100 km bij 120 km/u 13,8 liter/100 km stadsverkeer 18,4 liter/100 km Prijs: f. 158.470,= LH-BS-50 tën'RNTQSL zijn uiti var inf< dasl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23