Renault Laguna RT1 2.OS NS V Vijf deuren voor de prijs van drie bij de Renault 19 Klassieke auto's op Zandvoort VAN DER BOOM :en Buick Regal en Pontiac Bonneville k 3 '50,- Mitsubishi-terreinauto's in Biddinghuizen d X .....ig "?1992/1993 1992 -’89-'90-1992 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 17 augustus 1995 - pagina 3 pagina 2 995 G£ KM-STAND taat met rde 2.0S. Hek sg :ht. terwijl )per een m rLVXP-68~^_ IS A U T O T E S T Goirkestraat 25, Beneluxstraat 8, Nobelstraat 7, 5046 GC Tilburg 5061 KE Oisterwijk 5051 DV Goirle AUTO KOPEN? A utojaarboeken in de bibliotheek. )K VOOR J MAZDA ERVICE BURG E.O. 13-563956 4950,- 5950,- 6750,- 6950,- 7250,- 8950,- 8750,- 8750,- 8950,- 9750,- 9750,- 9750,- 19750,- 22750,- 23950,- 25950,- 1993 1993 1993 .111992 1992 1992 1992 1991 1988 .1994 .1993 .1992 .1990 .1990 .1990 Tel. 013-364011 Tel. 04242-83905 Tel. 013-341261 Motorblok Deze motor stamt 1988 1988 1993 1984 1987 1990 1985 1989 1990 1990 1990 1989 rig en hi 4x4 t het ing idaard 1986 1990 1991 "Ï.Ï99Ó/11992 ■=S 1991 l .8 liter sterke OP -rd n als Lola, sche en McLaren motoren sfalt len er iet wc '"aardoor i i wat sport m. De rest s er namel ’oeken. jaar illen de ihet ier bezoe twaalf jat le gevalk Vervolg van pagina 1 machine haalt een vermogen van 140 pk bij 6000 tr/min en komt bij 4500 tr/min tot een koppel van 182 Nm. Hierdoor Comfort De RTI heeft een vijfbak die in het geval van ons testexemplaar niet probleemloos schakelde. Voor wilde terwijl *7,-71$ ic wedren, oogt 7“ ortief en op sten we de an de letter "S" “I is namelijk sen 2 liter motor met 4 kleppen per cilinder. meer kan men h« fennerskwartk Kinderen tot ti betalen in alk halve prijs. Je kunt bij ieder automerk een studie maken van de diverse typenamen en toevoegingen. Waar Renault vroeger sprak van een L-, TL- of TX-uitvoering, moeten we nu praten over RL, RN, RT en RXE. Nietszeggende lettercombinaties die toch staan voor wel of geen elektrische ruiten, centrale vergrendeling of verlicht asbakje. Wat we moeten verstaan onder de Laguna RTI 2.OS volgt hierna. 1AUTO 25 km gratis brandstof I De Laguna is op de Nederlandse markt r mor Renault-model. Deze opvolger van de nimmer erg populaire 21 doet het uitstekend en stc~‘ in de hoogste regionen van u® markt voor zakenauto's. De viereneenhalve meter lange vijfdeurs hatchback heeft vooral aan de voorzijde een eigen gezicht door de uitloop van de motorkap waarop het embleem is geplaatst. Voor het zesde jaar organiseert Mitsubishi- importeur Hart Nibbrig en Greeve het Mitsubishi 4 Festival. Dit jaar wordt gehouden op 9 en 10 september in Biddinghuizen, dezelfde plek waar men in 1994 te gast was. Eigenaren van de Pajero, L200 en L300 Aigelopen week leverde L. de Koster, directeur van Autoparc uit Loon op Zand de eerste E-klasse Mercedes af aan B. Willemse uit Oisterwijk. Op zich niets bijzonders, zou je zo zeggen, ware het niet dat de aflevering van de voorloper tien jaar geleden was. De Mercedes E-klasse onderscheidt zich voornamelijk door de ronde koplampen, die de auto een extra opvallende verschijning maken. Vakmanschap en service als traditie. AUTOBEDRIJF versnellingen juist bijzonder soepel in te schakelen waren. Het is echter jammer dat de bak in totaal niet wat exacter schakelt, Waardoor de auto in z'n geheel wat sportiever zou overkomen. De rest van de techniek is er namelijk wel helemaal op voorbereid. Zo heeft de RTI schijfremmen rondom en is ABS tec meerprijs leverbaar. standaard stuurbekrachtiging werkt bijzonder prettig. Bij manouvreersnelheden lijkt >ral de eerste overbrenging het alsof de installatie s nogal eens weigeren, maximaal meewerkt, te jl de andere eenmaal op snelheid men een vermogen van 225 pk bij 5500 tr/min. De SSEi heeft een gewijzigd onderstel vanwege het hogere prestatieniveau. De standaarduitrusting is uitgebreid met een automatische schokdemperinstelling, elektrisch verwarmde buitenspiegels, een projectie van het instrumentenpaneel in de voorruit (Head Up-display), kompas en traction control. De gezamenlijke GM-dealers vragen voor deze auto f.118.990,=. klepper. Daarom kost een 19 RL 5-deurs f.27.430,=. Een bedrag waarvoor de kope volledig uitontwikkelde en uiterst betrouwbare auto krijgt die het stadium van kinderziektes volledig is ontgroeid en waarvan reeds 3 miljoen exemplaren het succes hebben bewezen. Zeer aantrekkelijk in het programma is de 19 Europa 1.4 Energy die standaard is voorzien van stuurbekrachtiging naar onder meer een krachtige 80 pk motor, getint glas, ruitewisser achterop en een in hoogte verstelbaar stuurwiel voor f.28.995,= inclusief BTW, BPM en vijf portieren. Het komende weekend van zaterdag 19 en zondag 20 augustus wordt de traditionele Historische Grand Prix Formule 1 op het Zandvoortse circuit gehouden. Originele Formule 1-wagens uit de periode 1970- 1990 zullen op het circuit goede sier maken. De wagens van beroemde coureurs als James Hunt, Niki Lauda, Nigel Mansell, Emerson Fittipaldi en Keke Rosberg zullen rijdend te zien zijn. Maar er komen ook andere historische auto's aan de start in maar liefst tien verschillende race- klassen. Aantrekkelijk zijn zonder meer de Supersports met wagens die voorheen in de 24- uur van Le Mans en de Amerikaanse CanaM-serie Airconditioninr Heerlijk is de stana^v. electronische klimaatbeheersing. Verwarming, ventilatie en airconditioning doen volledig zelfstandig hun werk nadat de bestuurder de gewenste temperatuur heeft ingeschakeld. Natuurlijk heeft de airco wel zijn invloed op het brandstofverbruik, maar een gemiddelde van 1 op 10,7 met constant de airco aan is zeer verdienstelijk. De bestaande 2 liter heeft bij 90 en 120 km/u constant een iets lager verbruik, maar scoort bij 4x4 hebben inmiddels een uitnodiging gekregen. De organisatie verwacht zo'n 500 auto's. Voorafgaand aan de 4WD-dag is er een puzzelrit uitgezet gevolgd door een gezellige avond. Het terreinrijden vindt op zondag past deze motor in het Laguna-programma keurig tussen de 2 liter 8-klepper van 115 pk en de 170 pk sterke 3 liter V6. De voorwielen van de Laguna RTI worden via een handgeschakelde vijfbak aangedreven. De motor heeft een behoorlijke trekkracht onderin, maar echt snel wordt de RTI pas als flink in toeren wordt geklommen. Daarmee neemt het motorgeluid nadrukkelijk toe. Het is dan ook nuttig naast de prestatiecijfers van deze nieuwe 16-klepper die van de gewone 2 liter te leggen. De 16V komt tot 205 km/u terwijl de 2 liter 200 km/u voldoende vindt. Het bekende sprintje vanuit stilstand naar de 100 km/u duurt bij de 16V net geen tien tellen, terwijl de 2 liter daar 10,6 seconden voor vraagt. Ook de tussenacceleraties staan in gelijke verhouding met elkaar. 10 september plaats van 9.30 tot 16.00 uur. De dag wordt met een prijsuitreiking afgesloten. Wie meer informatie wil hebben kan contact opnemen met de importeur, afdeling Project Coördinatie, telefoon 02522-66101. stadsritten minder goed. Renault verkoopt de Laguna RTI 2.0S voor f.54.025,=. Daarvoor wordt een bijzonder complete auto geleverd, waarbij helaas de airbag en eventueel standaard ABS ontbreekt. Er is echter een goedkoper alternatief. Nemen we de 2 liter RT voor f.43.925,= en tellen we daarbij het sportpakket op, dan komen we op f.45.400,=. Inclusief airco komen we uit op f.51.000,= en dan blijft er nog maar een prijsverschil over van zo'n drie mille voor de nieuwe motor, verzwaard onderstel, lichtmetalen wielen en schijfremmen achter. Hierdoor blijkt de prijs van de RTI 2.OS toch heel aannemelijk, maar wie alleen de zichtbare kenmerken van de Laguna RTI wenst kan zich geld besparen. Renault maakt er geen geheim van dat de succesvolle 19 aan het einde van zijn leven is. Begin volgend jaar zal deze auto namelijk door een volledig nieuw model worden opgevolgd. De Renault 19 was de eerste nieuwe Renault die werd ontwikkeld binnei het integrale kwaliteitsprogramma. Vanaf september zullen de drié- en vierdeurs modellen van de 19 van het programma verdwijnen. Renault biedt echter de overgebleven vijfdeurs uitvoeringen aan voor de prijs van de driedeurs, waardoor de koper extra voordeel kan behalen. Dit aanbod geldt voor de basis 1.4 RL tot en met de snelle 16- Technische gegevens: Merk en type: Renault Laguna RTI2.0S Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1948 cc Boring x slag: 83 x 90 mm Vermogen: 140 pk bij 6000 tr/min Koppel: 182 Nm bij 4500 tr/min Afmetingen: lengte 4,51 meter, breedte 1,75 meter Gewicht: 1278 kg Prestaties: topsnelheid 205 km/u acceleratie 0-100 km/u in 9,8 Verbruik: bij 90 km/u 6,8 liter/100 km bij 120 km/u 8,6 liter/100 km stadsverkeer 10,8 liter/100 km Prijs: f.54.025,= nog uit de rking van ..enault met Volvo. De motor is afkomstig uit dezelfde familie als de 6 cilinder uit de Volvo 960 en de 5-pitter uit de 850-reeks. De 4 cilinder 2 liter is overigens niet een motor die helemaal bij Volvo is ontwikkeld en gewoonweg door Renault wordt gekocht. Renault produceert zelf de motorblokken, die vervolgens x in Zweden worden zogenaamd opgebouwd. Alle aan de len besteld. buitenkant zichtbare elementen als spruitstukken, dynamo, startmotor etc. worden er door Renault zelf weer opgebouwd. De 1948 cc reden. Merken l Chevron, Porsche en k zullen met hun 800 pk r op het Zandvoortse asf schieten. Verder worde diverse historische merkencompetities verreden voor onder meer MG, Spridget en Triumph. Op zaterdag 19 augustus vinden van 9.30 tot 17.00 uur de kwalificatietrainingen plaats en zullen aan het einde van de middag nog twee races worden verreden. Op zondagmorgen 20 augustus start het spektakel met de vertrouwde Concours d'Ele- gance gevolgd door de verschillende races. Om zes uur zwaait de finishvlag. De entreeprijs bedraagt voor zaterdag f. 12,50 en zondag f. 17,50. Voor twintig gulden De auto is bijzonder rijk van uitrusting met onder meer ABS, airco, twee airbags, viertraps automaat, elektrische raambediening rondom, lichtmetalen velgen, audio- installatie en elektrisch verstelbare spiegels. De 'basis'uitvoering kost f.95.990,=. Daarnaast is er de vrijwel identieke Bonneville SLE die voor f.99.990,= ook lederen bekleding heeft. Het topmodel is de Bonneville SSEi met een 3,8 liter V6 motor met supercharger en zodoende Sportpakket De Laguna is typisch zo'n auto die vrijwel iedereen mooi vindt. De auto heeft een fraaie lijn met ronde vormen, lage voorkant, hoge achterkant en een flinke achterklep die tot op de bumper opengaat. De basis RN-uitvoering is al behoorlijk compleet met bijvoorbeeld stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling met afstandbediening, getint glas nauwe samenwerl en een wisser achterop. Een Renault met Volvo, trapje hoger komen we de RT tegen, een auto met meegespoten bumpers, andere wieldoppen, een fraaiere interieurbekleding, elektrisch bediende voorportierruiten en een toerenteller. Deze RT is leverbaar met de 95 pk l.P krachtbron of de 115 pk ster! 2 liter. Tegen meerprijs kan beide auto's een zc- sportpakket worden Dit pakket bestaat uit een >t=r op de achterklep, sgespoten buitenspiegels, rtieve stoelen, een 3- De Laguna RTI 2.OS vormt een mooie overbrugging tussen de bestaande 2 liter en de 3.0 V6. Toch zijn de prestatieverschillen met de 8- kleps 2 liter niet overdreven groot. De auto heeft een redelijk complete uitrusting, waarbij eigenlijk een airbag en eventueel ABS ontbreken. x spakig sportstuur en speciale iderlandse markt op dit wieldoppen. Ruilen we deze jment het best verkopende wieldoppen in voor specifieke nault-model. Deze opvolger lichtmetalen velgen, dan hebben we bijna te maken ~et de nieuwe Laguna RTI *.uS. De uitrusting van deze auto komt volledig met de RT inclusief sportpakket overeen, inderdaad met uitzondering van de lichtrtietalen velgen die op de RTI standaard zijn. De auto heeft het zwaardere onderstel van de Laguna V6 en daardoor een iets straffere afvering, zonder dat het comfort er onder te lijden heeft. Vooral in felle kleurt de Laguna RTI spor dat vlak moeten we verklaring van ue zoeken. De RTI - voorzien van e« direct het gevoel over de auto terugkrijgt. Renault heeft in haar historie al menig sportief getinte auto geproduceerd, maar in alle gevallen bleef het Franse comfort aanwezig. Dat is ook nadrukkelijk zo bij deze Laguna-variant. De auto heeft voldoende potentie om sportief te worden gereden, maar is nadrukkelijk nog steeds een comfortabel vervoermiddel voor vier tot vijf volwassenen. Het interieur heeft een aardige inrichting. Bij de sportieve stoelen met een goede ondersteuning van lenden en bovenbenen hoort een specifieke bekleding. De hoofdkleuren zijn hier zwart en grijs met lichtgroene accenten. Helaas is de bestuurdersairbag niet standaard op de RTL Het dashboard heeft natuurlijk een toerenteller en is makkelijk afleesbaar. De stuurkolom is verstelbaar, zodat vrijwel iedereen makkelijk een goede zit achter het stuur kan krijgen. De overzichtelijkheid van de carrosserie laat weinig te wensen over. De neus is goed in te schatten, terwijl de achterzijde vanwege de spoiler prima is te overzien. pakkt x4t pak! spoiler meec sport

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 19