Renault Laguna RT1 2.OS
NS
V
Vijf deuren voor de prijs
van drie bij de Renault 19
Klassieke auto's op
Zandvoort
VAN DER BOOM
:en
Buick Regal en Pontiac Bonneville
k
3
'50,-
Mitsubishi-terreinauto's in Biddinghuizen
d
X
.....ig
"?1992/1993
1992
-’89-'90-1992
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 17 augustus 1995 - pagina 3
pagina 2
995
G£ KM-STAND
taat met
rde 2.0S.
Hek
sg
:ht.
terwijl
)per een
m
rLVXP-68~^_
IS
A
U
T
O
T
E
S
T
Goirkestraat 25,
Beneluxstraat 8,
Nobelstraat 7,
5046 GC Tilburg
5061 KE Oisterwijk
5051 DV Goirle
AUTO KOPEN?
A utojaarboeken
in de bibliotheek.
)K VOOR
J MAZDA
ERVICE
BURG E.O.
13-563956
4950,-
5950,-
6750,-
6950,-
7250,-
8950,-
8750,-
8750,-
8950,-
9750,-
9750,-
9750,-
19750,-
22750,-
23950,-
25950,-
1993
1993
1993
.111992
1992
1992
1992
1991
1988
.1994
.1993
.1992
.1990
.1990
.1990
Tel. 013-364011
Tel. 04242-83905
Tel. 013-341261
Motorblok
Deze motor stamt
1988
1988
1993
1984
1987
1990
1985
1989
1990
1990
1990
1989
rig en
hi 4x4
t het
ing
idaard
1986
1990
1991
"Ï.Ï99Ó/11992
■=S
1991
l .8 liter
sterke
OP
-rd
n als Lola,
sche en McLaren
motoren
sfalt
len er
iet wc
'"aardoor i
i wat sport
m. De rest
s er namel
’oeken.
jaar
illen de
ihet
ier bezoe
twaalf jat
le gevalk
Vervolg van pagina 1
machine haalt een vermogen
van 140 pk bij 6000 tr/min en
komt bij 4500 tr/min tot een
koppel van 182 Nm. Hierdoor
Comfort
De RTI heeft een vijfbak die in
het geval van ons
testexemplaar niet
probleemloos schakelde.
Voor
wilde
terwijl
*7,-71$
ic wedren, oogt
7“ ortief en op
sten we de
an de letter "S"
“I is namelijk
sen 2 liter motor
met 4 kleppen per cilinder.
meer kan men h«
fennerskwartk
Kinderen tot ti
betalen in alk
halve prijs.
Je kunt bij ieder automerk een studie
maken van de diverse typenamen en
toevoegingen. Waar Renault vroeger
sprak van een L-, TL- of TX-uitvoering,
moeten we nu praten over RL, RN, RT en
RXE. Nietszeggende lettercombinaties die
toch staan voor wel of geen elektrische
ruiten, centrale vergrendeling of verlicht
asbakje. Wat we moeten verstaan onder de
Laguna RTI 2.OS volgt hierna.
1AUTO
25 km gratis
brandstof
I
De Laguna is op de
Nederlandse markt r
mor
Renault-model. Deze opvolger
van de nimmer erg populaire
21 doet het uitstekend en stc~‘
in de hoogste regionen van u®
markt voor zakenauto's. De
viereneenhalve meter lange
vijfdeurs hatchback heeft
vooral aan de voorzijde een
eigen gezicht door de uitloop
van de motorkap waarop het
embleem is geplaatst.
Voor het zesde jaar
organiseert Mitsubishi-
importeur Hart Nibbrig en
Greeve het Mitsubishi 4
Festival. Dit jaar wordt
gehouden op 9 en 10
september in Biddinghuizen,
dezelfde plek waar men in
1994 te gast was. Eigenaren
van de Pajero, L200 en L300
Aigelopen week leverde L. de Koster, directeur van
Autoparc uit Loon op Zand de eerste E-klasse Mercedes af
aan B. Willemse uit Oisterwijk. Op zich niets bijzonders,
zou je zo zeggen, ware het niet dat de aflevering van de
voorloper tien jaar geleden was.
De Mercedes E-klasse onderscheidt zich voornamelijk
door de ronde koplampen, die de auto een extra
opvallende verschijning maken.
Vakmanschap en service als traditie.
AUTOBEDRIJF
versnellingen juist bijzonder
soepel in te schakelen waren.
Het is echter jammer dat de
bak in totaal niet wat exacter
schakelt, Waardoor de auto in
z'n geheel wat sportiever zou
overkomen. De rest van de
techniek is er namelijk wel
helemaal op voorbereid. Zo
heeft de RTI schijfremmen
rondom en is ABS tec
meerprijs leverbaar.
standaard
stuurbekrachtiging werkt
bijzonder prettig. Bij
manouvreersnelheden lijkt
>ral de eerste overbrenging het alsof de installatie
s nogal eens weigeren, maximaal meewerkt, te
jl de andere eenmaal op snelheid men
een vermogen van 225 pk bij 5500 tr/min. De
SSEi heeft een gewijzigd onderstel vanwege
het hogere prestatieniveau. De
standaarduitrusting is uitgebreid met een
automatische schokdemperinstelling,
elektrisch verwarmde buitenspiegels, een
projectie van het instrumentenpaneel in de
voorruit (Head Up-display), kompas en
traction control. De gezamenlijke GM-dealers
vragen voor deze auto f.118.990,=.
klepper. Daarom kost een 19 RL 5-deurs
f.27.430,=. Een bedrag waarvoor de kope
volledig uitontwikkelde en uiterst
betrouwbare auto krijgt die het stadium van
kinderziektes volledig is ontgroeid en
waarvan reeds 3 miljoen exemplaren het
succes hebben bewezen.
Zeer aantrekkelijk in het programma is de 19
Europa 1.4 Energy die standaard is voorzien
van stuurbekrachtiging naar onder meer een
krachtige 80 pk motor, getint glas, ruitewisser
achterop en een in hoogte verstelbaar
stuurwiel voor f.28.995,= inclusief BTW, BPM
en vijf portieren.
Het komende weekend van
zaterdag 19 en zondag 20
augustus wordt de
traditionele Historische
Grand Prix Formule 1 op het
Zandvoortse circuit
gehouden. Originele Formule
1-wagens uit de periode 1970-
1990 zullen op het circuit
goede sier maken. De wagens
van beroemde coureurs als
James Hunt, Niki Lauda, Nigel
Mansell, Emerson Fittipaldi
en Keke Rosberg zullen
rijdend te zien zijn. Maar er
komen ook andere historische
auto's aan de start in maar
liefst tien verschillende race-
klassen.
Aantrekkelijk zijn zonder
meer de Supersports met
wagens die voorheen in de 24-
uur van Le Mans en de
Amerikaanse CanaM-serie
Airconditioninr
Heerlijk is de stana^v.
electronische
klimaatbeheersing.
Verwarming, ventilatie en
airconditioning doen volledig
zelfstandig hun werk nadat
de bestuurder de gewenste
temperatuur heeft
ingeschakeld. Natuurlijk
heeft de airco wel zijn invloed
op het brandstofverbruik,
maar een gemiddelde van 1
op 10,7 met constant de airco
aan is zeer verdienstelijk. De
bestaande 2 liter heeft bij 90
en 120 km/u constant een iets
lager verbruik, maar scoort bij
4x4 hebben inmiddels een
uitnodiging gekregen. De
organisatie verwacht zo'n 500
auto's. Voorafgaand aan de
4WD-dag is er een puzzelrit
uitgezet gevolgd door een
gezellige avond. Het
terreinrijden vindt op zondag
past deze motor in het
Laguna-programma keurig
tussen de 2 liter 8-klepper van
115 pk en de 170 pk sterke 3
liter V6. De voorwielen van de
Laguna RTI worden via een
handgeschakelde vijfbak
aangedreven. De motor heeft
een behoorlijke trekkracht
onderin, maar echt snel wordt
de RTI pas als flink in toeren
wordt geklommen. Daarmee
neemt het motorgeluid
nadrukkelijk toe. Het is dan
ook nuttig naast de
prestatiecijfers van deze
nieuwe 16-klepper die van de
gewone 2 liter te leggen. De
16V komt tot 205 km/u terwijl
de 2 liter 200 km/u voldoende
vindt. Het bekende sprintje
vanuit stilstand naar de 100
km/u duurt bij de 16V net geen
tien tellen, terwijl de 2 liter
daar 10,6 seconden voor
vraagt. Ook de
tussenacceleraties staan in
gelijke verhouding met
elkaar.
10 september plaats van 9.30
tot 16.00 uur. De dag wordt met
een prijsuitreiking afgesloten.
Wie meer informatie wil
hebben kan contact opnemen
met de importeur, afdeling
Project Coördinatie, telefoon
02522-66101.
stadsritten minder goed.
Renault verkoopt de Laguna
RTI 2.0S voor f.54.025,=.
Daarvoor wordt een bijzonder
complete auto geleverd,
waarbij helaas de airbag en
eventueel standaard ABS
ontbreekt. Er is echter een
goedkoper alternatief. Nemen
we de 2 liter RT voor f.43.925,=
en tellen we daarbij het
sportpakket op, dan komen
we op f.45.400,=. Inclusief
airco komen we uit op
f.51.000,= en dan blijft er nog
maar een prijsverschil over
van zo'n drie mille voor de
nieuwe motor, verzwaard
onderstel, lichtmetalen
wielen en schijfremmen
achter. Hierdoor blijkt de prijs
van de RTI 2.OS toch heel
aannemelijk, maar wie alleen
de zichtbare kenmerken van
de Laguna RTI wenst kan zich
geld besparen.
Renault maakt er geen geheim van dat de
succesvolle 19 aan het einde van zijn leven is.
Begin volgend jaar zal deze auto namelijk
door een volledig nieuw model worden
opgevolgd. De Renault 19 was de eerste
nieuwe Renault die werd ontwikkeld binnei
het integrale kwaliteitsprogramma. Vanaf
september zullen de drié- en vierdeurs
modellen van de 19 van het programma
verdwijnen. Renault biedt echter de
overgebleven vijfdeurs uitvoeringen aan voor
de prijs van de driedeurs, waardoor de koper
extra voordeel kan behalen. Dit aanbod geldt
voor de basis 1.4 RL tot en met de snelle 16-
Technische gegevens:
Merk en type: Renault Laguna
RTI2.0S
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1948 cc
Boring x slag: 83 x 90 mm
Vermogen: 140 pk bij 6000
tr/min
Koppel: 182 Nm bij 4500 tr/min
Afmetingen: lengte 4,51 meter,
breedte 1,75 meter
Gewicht: 1278 kg
Prestaties: topsnelheid 205
km/u
acceleratie 0-100 km/u in 9,8
Verbruik: bij 90 km/u 6,8
liter/100 km
bij 120 km/u 8,6 liter/100 km
stadsverkeer 10,8 liter/100 km
Prijs: f.54.025,=
nog uit de
rking van
..enault met Volvo. De motor
is afkomstig uit dezelfde
familie als de 6 cilinder uit de
Volvo 960 en de 5-pitter uit de
850-reeks. De 4 cilinder 2 liter
is overigens niet een motor
die helemaal bij Volvo is
ontwikkeld en gewoonweg
door Renault wordt gekocht.
Renault produceert zelf de
motorblokken, die vervolgens
x in Zweden worden
zogenaamd opgebouwd. Alle aan de
len besteld. buitenkant zichtbare
elementen als spruitstukken,
dynamo, startmotor etc.
worden er door Renault zelf
weer opgebouwd. De 1948 cc
reden. Merken l
Chevron, Porsche en k
zullen met hun 800 pk r
op het Zandvoortse asf
schieten. Verder worde
diverse historische
merkencompetities verreden
voor onder meer MG, Spridget
en Triumph.
Op zaterdag 19 augustus
vinden van 9.30 tot 17.00 uur
de kwalificatietrainingen
plaats en zullen aan het einde
van de middag nog twee
races worden verreden. Op
zondagmorgen 20 augustus
start het spektakel met de
vertrouwde Concours d'Ele-
gance gevolgd door de
verschillende races. Om zes
uur zwaait de finishvlag.
De entreeprijs bedraagt voor
zaterdag f. 12,50 en zondag
f. 17,50. Voor twintig gulden
De auto is bijzonder rijk van uitrusting met
onder meer ABS, airco, twee airbags, viertraps
automaat, elektrische raambediening
rondom, lichtmetalen velgen, audio-
installatie en elektrisch verstelbare spiegels.
De 'basis'uitvoering kost f.95.990,=. Daarnaast
is er de vrijwel identieke Bonneville SLE die
voor f.99.990,= ook lederen bekleding heeft.
Het topmodel is de Bonneville SSEi met een 3,8
liter V6 motor met supercharger en zodoende
Sportpakket
De Laguna is typisch zo'n auto
die vrijwel iedereen mooi
vindt. De auto heeft een fraaie
lijn met ronde vormen, lage
voorkant, hoge achterkant en
een flinke achterklep die tot
op de bumper opengaat. De
basis RN-uitvoering is al
behoorlijk compleet met
bijvoorbeeld
stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling met
afstandbediening, getint glas nauwe samenwerl
en een wisser achterop. Een Renault met Volvo,
trapje hoger komen we de RT
tegen, een auto met
meegespoten bumpers,
andere wieldoppen, een
fraaiere interieurbekleding,
elektrisch bediende
voorportierruiten en een
toerenteller. Deze RT is
leverbaar met de 95 pk l.P
krachtbron of de 115 pk ster!
2 liter. Tegen meerprijs kan
beide auto's een zc-
sportpakket worden
Dit pakket bestaat uit een
>t=r op de achterklep,
sgespoten buitenspiegels,
rtieve stoelen, een 3-
De Laguna RTI 2.OS vormt een
mooie overbrugging tussen
de bestaande 2 liter en de 3.0
V6. Toch zijn de
prestatieverschillen met de 8-
kleps 2 liter niet overdreven
groot. De auto heeft een
redelijk complete uitrusting,
waarbij eigenlijk een airbag
en eventueel ABS ontbreken.
x spakig sportstuur en speciale
iderlandse markt op dit wieldoppen. Ruilen we deze
jment het best verkopende wieldoppen in voor specifieke
nault-model. Deze opvolger lichtmetalen velgen, dan
hebben we bijna te maken
~et de nieuwe Laguna RTI
*.uS. De uitrusting van deze
auto komt volledig met de RT
inclusief sportpakket overeen,
inderdaad met uitzondering
van de lichtrtietalen velgen
die op de RTI standaard zijn.
De auto heeft het zwaardere
onderstel van de Laguna V6
en daardoor een iets straffere
afvering, zonder dat het
comfort er onder te lijden
heeft.
Vooral in felle kleurt
de Laguna RTI spor
dat vlak moeten we
verklaring van ue
zoeken. De RTI -
voorzien van e«
direct het gevoel over de auto
terugkrijgt. Renault heeft in
haar historie al menig
sportief getinte auto
geproduceerd, maar in alle
gevallen bleef het Franse
comfort aanwezig. Dat is ook
nadrukkelijk zo bij deze
Laguna-variant. De auto heeft
voldoende potentie om
sportief te worden gereden,
maar is nadrukkelijk nog
steeds een comfortabel
vervoermiddel voor vier tot
vijf volwassenen.
Het interieur heeft een
aardige inrichting. Bij de
sportieve stoelen met een
goede ondersteuning van
lenden en bovenbenen hoort
een specifieke bekleding. De
hoofdkleuren zijn hier zwart
en grijs met lichtgroene
accenten. Helaas is de
bestuurdersairbag niet
standaard op de RTL Het
dashboard heeft natuurlijk
een toerenteller en is
makkelijk afleesbaar. De
stuurkolom is verstelbaar,
zodat vrijwel iedereen
makkelijk een goede zit
achter het stuur kan krijgen.
De overzichtelijkheid van de
carrosserie laat weinig te
wensen over.
De neus is goed in te schatten,
terwijl de achterzijde
vanwege de spoiler prima is
te overzien.
pakkt
x4t pak!
spoiler
meec
sport