7£7Z.
I
Buick Regal en Pontiac Bonneville
I
Clio Mexx
met rijke aankleding
Beetje meer of minder
voor Audi A8
F amilie-uitbreiding
lis
ii
5'
i
23
Zand erover
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
EN
^EN
1CE
395 pagina 16
Donderdag 17 augustus 1995
Oplage: 98.200
een
Lees verder op pagina 3
i de
>pen,
ren
de
TonyVos
Autotest
Lees verder
Ford Galaxy
Meer centimeters
in dit nummer
pag. 3
pag. 7
o.a.:
1 999
voor Jaguar XJ
pag. 9
Jaargang?
Nummer 31
In Nederland
worden de
Amerikaanse
personenauto's van
General Motors
officieel
geïmporteerd door
de gezamenlijke
dealerorganisatie.
Het slagvaardige
beleid van deze
dealers resulteert
onder meer in het
feit dat bijvoorbeeld
de Chevrolet
Lumina op dit
moment uitsluitend
in Nederland
leverbaar is.
De familie wordt
echter verder
uitgebreid met de
Pontiac Bonneville
en Buick Regal.
Renault Laguna
RTI 2.0S
uitg*
heef
haas
diende
3tbij.
uigustus
pde oval van
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Redactie:
TonyVos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
MQEIJMR'96
WmiiïllN
0N7ESmm\
SAAB
7UICQOST bv
Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
De Mexx start als 1.2 driedeurs bij f.26.745,=.
De 1.4 motor is er vanaf f.27.995,= en de diesel
kost f.32.095,=.
Tijdens de komende
Historische Grand Prix op
het circuit van Zandvoort
zal Arie Luyendijk
wederom te gast zijn. Arie
bestuurt dan de McLaren
waarin James Hunt in de
jaren zeventig actief was.
De Bonneville heeft een zeer
uitgesproken vormgeving en
v ïeft aan de achterzijde een
u^ast coupé-achtig uiterlijk.
Net als in de Regal vinden we
in de Bonneville de 3.8 liter V6,
alleen worden er hier 205
paardekrachten uitgesleept.
Vormgeving
De Pontiac Bonneville neemt
een plaats in tussen de
Chevrolet Lumina en Buick
Regal enerzijds en de
Cadillac Seville anderzijds en
vormt voor de GM-dealer i
mooie aanvulling op het
programma.
waardoor een betere
ondersteuning wordt
geboden. Uiteraard heeft de
Regal een immobilizer
verwerkt in de sleutel en het
contactslot. Wordt niet met de
originele sleutel gestart dan
blijft de brandstoftoevoer
afgesloten.
De Buick Regal heeft een
bekende krachtbron. Het is de
3.8 liter V6 met een vermogen
van 170 pk bij 4800 tr/min.
Alle uitvoeringen zijn
De Grand Prix van
Hongarije, afgelopen
weekend verreden op de
Hongaroring te
Boedapest, bracht de
spanning in het WK
Formule 1 weer terug.
Damon Hill behaalde de
pole-position en leidde de
race van start tot finish,
terwijl zijn teammaat
David Coulthard als
tweede eindigde.
Benetton-rijder Michael
Schumacher had een
slecht weekend. Bij de
pitstops ging er van alles
mis met de tankinstallatie
en toen de Duitser zich
naar een tweede plek had
teruggevochten begaf de
motor het in de slotfase.
De voorsprong van
Schumacher bedraagt nu
nog elf punten, maar er
zijn nog zeven
wedstrijden te gaan en
het Williams-Renault
team lijkt weer in
topvorm.
Echt nieuw zijn de Bonneville
en Regal niet. Deze modellen
zijn in huidige vorm
respectievelijk sinds 1992 en
1993 in de Verenigde Staten
leverbaar en waren
aanvankelijk niet voorbe
stemd om naar Europa te
worden geëxporteerd. Beide
grote auto's bieden echter de
combinatie van kwaliteit,
luxe en comfort tegen een
redelijke prijs die zovele
Amerikaanse produkten
kenmerkt.
De nummers een en twee
van de Marlboro Masters,
Norberto Fontana en Ralf
Schumacher, reden in het
voorprogramma van de
Hongaarse Grand Prix
mee als gastrijders in de
Porsche Super Cup.
Schumacher werd
zevende terwijl Fontana
net achter onze
landgenoot Patrick
Huisman op de vijfde
plaats eindigde.
De Clio Mexx, die de Nederlandse Renault-
dealers vanaf september gaan leveren, is
geen actiemodel. Deze extra aangeklede
variant gaat definitief de RN-versie
vervangen. Dat betekent dat de Mexx onder
meer al voorzien is van stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling en elektrisch bedienr1
voorportierruiten. Maar daar blijft het niet
De bumpers worden in de carrosseriekleur
meegespoten. Voor zien we verder
mistlampen en een onder de bumper
gemonteerde smalle, soepele spoiler. Verder
is de Mexx voorzien van nieuwe wieldoppen,
getint glas en bij de driedeurs uitvoering
uitzetbare zijruiten. In het interieur is de auto
verrijkt met een andere bekledingsstof, een
toerenteller en een uitneembaar opbergbakje
in de middenconsole. Als opties worden ABS
en twee airbags geleverd. De klant kan verder
kiezen uit drie motoren: de 1.2 liter van 60 pk,
de krachtige 1.4 liter van 80 pk en de zuinige
1.9 liter diesel van 65 pk. De Mexx 1.4 is ook
verkrijgbaar met een drietraps automaat.
En dan de prijzen.
Temperatuurregeling
Buick heeft de 1995-uitgave
van de Regal verder verfijnd
door vooral een aantal
wijzigingen in het interieur
door te voeren. Zo is het
dashboard helemaal
gemoderniseerd, werd de
standaarduitrusting
uitgebreid en heeft de
vierdeurs sedan een nieuwe
grille gekregen. De auto heeft
standaard twee airbags en
kan worden uitgerust met de
versnellingsbak met Tiptronic. Deze bak
kennen we al uit de A8 4.2, maar daar is nu een
extra vijfde versnelling aan toegevoegd.
Probleemloos worden de grote motorkrachten
via de voorwielen op het wegdek
overgebracht door de standaard
aanwezigheid van een elektronisch
sperdifferentieel (EDS) en een
aandrijfslipregeling (ASR). De Audi A8 3.7
haalt een topsnelheid van 247 km/u en heeft
slechts 8,7 seconden nodig om de 100 km/u op
de teller aan te wijzen. De uitrusting is net als
bij de bestaande modellen zeer compleet met
onder meer een dubbele airbag, ABS,
gedeeltelijk elektrisch verstelbare
voorstoelen, in twee richtingen verstelbare
stuurkolom, vier elektrisch bediende ramen,
alarmsysteem met ultrasone-
interieurbewaking en een elektrische
wegrijblokkering. De exacte verkoopprijs is
nog niet bekend, maar zal uiteraard tussen die
van de huidige twee versies liggen.
Deze week
zondag 20 au
Indy Cars op i
Loudon
DTM en Duitse Formule 3
op de Nürburgring (D)
Europees Kampioenschap
Rallycross op het
Eurocircuit te
Valkenswaard
Historische Grand Prix op
het circuit van Zandvoort
Vanwege zijn volledig uit aluminium
gebouwde carrosserie neemt de Audi A8 een
zeer speciale plaats in tussen de toppers van
de automarkt. Het succes van dit model blijkt
uit het feit dat de helft van de kopers voorheen
een auto van een ander merk reed. In
Nederland kiest de helft van de kopers (80%
wereldwijd) de krachtige 4.2 liter V8 met
quattro-vierwielaandrijving. Dat betekent dat
een relatief klein deel de 2.8 liter V6 kiest met
voorwielaandrijving of tegen meerprijs als
quattro. Om een betere spreiding in het
programma te krijgen, brengt Audi zeer
binnenkort een versie op de markt met een 3,7
liter V8 met voorwielaandrijving. De 3.7 liter
levert een vermogen van 230 pk bij 5.500 tr/min
en een koppel van 315 Nm bij 2.700 tr/min.
Vermogen en koppel liggen iets lager dan bij
de 4,2 liter, maar worden bij een lager
toerental bereikt waardoor een enorme
souplesse is gewaarborgd. De motor is
gekoppeld aan een vijftraps automatische
In de Indy Car serie
verstevigde Jacques
Villeneuve zijn
leiderspositie met een
derde plaats op het Circuit
van Mid-Ohio. Naaste
concurrent Bobby Rahal
viel uit en scoorde dus
niet. De race werd zeer
verrassend gewonnen
door Al Unserjr. in de
Penske-Mercedes, die vier
ronden voor het einde de
overwinning in de schoot
geworpen kreeg toen
Michael Andretti in
leidende positie op moest
geven.
Nederland en de
Nederlanders gaan
steeds meer de gevolgen
van de aanhoudende
zomer ondervinden.
Boeren mogen in grote
delen van het land hun
gewassen niet meer
beregenen, waardoor de
opbrengsten flink zullen
teruglopen. Het weer
speelt echter
horecagelegenheden,
campings, pretparken en
zwembaden helemaal in
de kaart. Dat zorgt voor
een groot aantal
voertuigverplaatsingen
naast het normale
wegverkeer. De hoge
temperaturen blijken
inmiddels ook hun tol te
vragen in verband met
de kwaliteit van de
Nederlandse snelwegen,
om nog maar niet van
kleinere binnenwegen te
praten. Door de
aanhoudende hitte is het
asfalt zacht geworden.
En op plaatsen waar vele
tienduizenden auto's en
vrachtwagens dagelijks
passeren, resulteert dit in
diepe sporen die niet
meer uit zichzelf vlak
zullen trekken.
Provincies en
wegbeheerders spreken
over schadebedragen
van vele miljoenen. De
zomer van 1995 is
natuurlijk uitzonderlijk,
maar er zijn veel
plaatsen in de wereld
waar de gemiddelde
temperaturen door het
jaar heen veel hoger
liggen dan bij ons. Ook
daar zien we asfalt
wegen, die helemaal
geen last hebben van
extreme spoorvorming.
Gebruiken we in ons
land dan een andere
samenstelling met
wellicht andere prettige
eigenschappen, maar
één die slecht tegen
warm weer kan? In ieder
geval is het zo dat als de
temperaturen weer wat
teruglopen en voorlopig
op een lager niveau
blijven, de
wegwerkzaamheden
weer op gang zullen
komen en dat leidt
ongetwijfeld weer tot
enorme files. Overigens
heb ik de laatste weken
regelmatig kleine
asfaltwegen gezien die
ook zacht waren
geworden. Daar werd
zand overheen gestrooid.
Is dat voor snelwegen
ook geen oplossing...
nieuwste generatie
airconditioning met
afzonderlijke
temperatuurregeling voor de
linker en rechter wagenhelft.
De wegligging wordt
automatisch geregeld met
behulp van het Dynaride
systeem. Zo is de Regal
comfortabel in de stad en
stugger bij hogere snelheden.
Een speciaal team heeft zich
bij Buick beziggehouden met
de verbeteringen aan de
stoelen en achterbank.
voorzien van een elektronisch
gestuurde viertraps
automaat, cruise-coritrol en
ABS. Verder biedt de Regal
Custom sedan zaken als
binnenverlichting met
vertraging, centrale
vergrendeling, elektrisch
raam- en spiegelbediening,
getint glas, lichtmetalen
velgen en een audio-
installatie.
De Regal kost in deze
uitvoering f.79.990,=.
Daarnaast is er de Limited-
uitvoering die wordt uitgerust
met afstandbediening op de
vergrendeling, elektrische
antenne, elektrisch
verstelbare voorstoelen,
lederen bekleding en radio in
het stuurwiel.
Voorafgaand aan
wedstrijd vertelde
Villeneuve aan de pers
dat hij volgend seizoen
niet meer actief zal zijn in
de Indy Car World series.
Hiermee klapte de jonge
Canadees eigenlijk uit de
school want dit kan
immers alleen betekenen
dat hij in het seizoen 96
Formule 1 gaat rijden voor
het team van Frank
Williams. Zoals bekend
testte Villeneuve vorige
week voor het Williams
team.
33-95
LT-VT-96