DTM of ITC
V.
Aston Martin DB7
Dr. Jekyll en Mr. Hyde
trismo
Zuinigheid
1O.QOO,-
Penissen
Hittebestendig.
zomervoordeel
MET BOVAG-GARANTIE
3 TOT 30 MND BOVAG-GARANTIE
Tot
van
AIRCO
businessroom
ia s.
k e.o.
willen
iven!"
dF
isarm,
htingen.
van Denissen
Export Civic Coupé
vanuit Ohio
I 9
I
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 augustus 1995 - pagina 7
95 pagina 6
De achtergrond voor dit
Donningtoi
FlTM rrrr'a iv
od-Kinderfonds
nder Afrika
Vervolg van pagina 1
19950,- 1 op 20,8*
onocni nn d*
Burg. Janoenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TekOl3-683911
ook
X
Burg. Janoenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:01 3-683911
1,- per dag
BurgTlantenitr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O13-683911
auto in zijn
ie buitenweg
Net als de hoofdpersoon in het klassieke
verhaal van Robert Louis Stevenson heeft
de Deutsche Tourenwagen Meisterschaft in
de loop van het seizoen een gespleten
persoonlijkheid ontwikkeld. Met een
regelmaat van ongeveer eens per twee
weken treden Schneider, Rosberg, Larini
en kornuiten aan om strijd te leveren in
hun Mercedessen, Opeis en Alfa's.
Enigszins verwarrend voor de fans is het
echter dat het circus nu eens DTM heet en
dan weer als ITC op de buis verschijnt.
mnd/bwjr
7-1993
4- 1993
12-1994
5- 1989
SCHUIFDAK 3-1991
le
irbij
m Nederland
75 AH Amsterdam
km-stand
31600 km
69800 km
21600 km
148600 km
78400 km
:ort
lis
166-1991
Burg. Jan»en«tr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O13-683911
3n in Nood
1041, 5200 BS Den Bosch
-300.120
jnt per minuut)
i het
lior-team
t in de tijd
le jeugdige
ihitti en het
odem
liter
et4
niet
summum op
distinctie en
maand** via
adoptie
Mercedes kopman Bernd Schneider gaat zowel in het DTM als
ITC kampioenschap aan de leiding.
Peugeot 205 1.1 inj. forever
Nissan Micro l.Oi 16VL
Toyota 1.3 Friend
VW Polo 1.3i Coupé
op basis 90 km/ECE-norm
3
Door de nieuwe minimumgewichten lijken de kansen
voor Alfa te keren.
G A R^A G E
DENISSEN
|g a r^a g e
DENISSEN
Nissan Primera 1.6 LX Airco
vanaf 37.195,-
G A RAGE
D E nTs SEN
hun onderwijs!
kleine
i, kan
Ier
nen.
l de prijs van
”7 meevalt,
opgevat
nr jan-en-
:ost in ons
daarvan
Supercharger
En dan komen we bij de
techniek. In het vooronder
ïelzijdigste
tovaklui
and van alle
merken
eelzijdigste
itovaklui
and van alle
merken
Hyundai Pony 1.5 GLS
Nissan Micro GL
Volvo 340 5-drsGL
Skoda Favorit 1.3
Type
Nissan 100 NXSLX16V
Nissan Serena 2.0 SIX
Mêrrrtn DrimArn 1 Ai I Y
j. De
ir> vreemd van
erg
iet
d postuur echter
i dat door deze
schouders
ondersteund.
>uige interieur is
—ie kleuren
matige
zijde vai
i voor de
BMW zie
>n
De DTM race in Diepholz, de
eerste wedstrijd volgens de
nieuwe
gewichtsreglementen, toonde
het effect van deze maatregel
tot 30 maanden B^QVAG-cjai
=1 DE nTs SEN
leer, in ons geval beige en
groen. De totale
dashboardoverkapping, de
portierpanelen en de
middenconsole zijn met een
nuxdje overtrokken.
Traditioneel is ook
wortelnotehout toegepast.
Rond de pookknop,op de
middenconsole, boven het
dashboardkastje en op de
portieren komen we dit
natuurlijke materiaal tegen.
Wat nerf betreft zijn de twee
panelen op de deuren
gespiegeld ten opzichte van
elkaar, zodat meteen
zichtbaar is dat beide
onderdelen uit hetzelfde stuk
hout zijn gemaakt.
Achter het vierspakige
stuurwiel met airbag zit het
instrumentarium, bestaande
uit zes afzonderlijke klokken
voor snelheid, toerental,
brandstofvoorraad,
laadstroom, temperatuur en
oliedruk. Kijken we op het
niveau van
bedieningsknopjes en
uitstroomopeningen dan
herkennen we onderdelen die
ook in een simpele Ford Escc
te vinden zijn, maar storend
dit niet. Zelfs de contact
sleutel is van Ford, maar heeft
in het bekende ovaal
natuurlijk een Aston Martin-
embleem.
Citroen BX1.4E 5-1988 6950,- of 139,- p/mnd*
Ford Escort 1.4 CL Bravo 5 drs 6-1988 9950,- of 199,- p/mnd*
- 10-1989 9875,-of 198,-p/mnd*
3-1987 7950,-of 159,-p/mnd*
3-1987 8850,-of 177,-p/mnd*
2-1990 7950,-of 159,-p/mnd*
‘een auto conti nu plan v.a. 10,9 eff rente
Betaalbaar
Porsche- en Ferrari-rijders
vinden de DB7 wellicht veel te
ifortabel en dat zegt al
j. De DB7-rijder voelt
j veel minder gehaast en
zal daardoor ook minder
bekeuringen scoren.
Overigens zorgt standaard
ABS voor een veilige en korte
remweg. Het gemiddelde
brandstofverbruik van de 3.2
liter blijft nog heel behoorlijk
binnen de perken als
voornamelijk in Nederlands
verkeer wordt gereden.
Immers 1 op 8 is voor een
dergelijk grote motor met veel
potentie uitstekend. Bagage
kan er in de DB7 ook nog
worden meegenomen. De
inhoud van de kofferruimte is
met 180 liter niet overdreven,
maar op de achterbank, waar
Citroen AX 1.1 RE 5 drs 4-1991 11850,- 1 op 20,9*
Daihatsu Charade 1.3 TXi 4-1994 19950,- 1 op 20,4*
Peugeot 205 1.1 inj. forever 4-1993 19650,- 1 op 19,9*
5-1993 19950,- 1 op 20,8*
10-1994 20950,- 1 op 20,4*
8-1989 10950,- 1 op 19,6*
aan het superspektakel van
-Jt de DTM vraagt van de
eds producenten een
m de miljoeneninvestering en
velen hebben daarom hun
heil gezocht in de relatief
goedkopere
Supertoerwagenseries die in
veel Europese landen enorm
aan populariteit gewonnen
hebben.
toch alleen maar hele kl
kinderen kunnen zitten,
ook nog het een en ande
worden meegenome’
Als we zeggen dat cL
de Aston Martin DB7
moet dat niet wordt o
als betaalbaar voor j
alleman. De DB7 kos‘
land f.319.500,= en du
gaat ruim
honderdtwintigduizend
gulden naar de staatskas. Dat
betekent dat de DB7 op
hetzelfde prijsniveau zit als
bijvoorbeeld de BMW 850CSi
en de Mercedes S500 Coupé
en altijd nog goedkoper is dan
de Ferrari F355 en Porsche 911
Turbo. Allemaal redelijk
exclusieve auto's die echter
niet de speciale uitstraling
hebben die alleen aan een
Aston Martin kan worden
toegedicht.
ü;„u„5™ 2.CSLX AIRCO
Nissan Primera 1.6i LX ,5-deurs, AIRCO,
Nissan 200 SX Turbo 16V AIRCO
Nissan Primera 2.0 LX 16V
wil zetten. Of aan al die
geruchten ook concrete
plannen ten grondslag liggen
zal het volgend seizoen
moeten blijken.
Voorts is het natuurlijk de
vraag of het verstandig is om
door te gaan met een
opgesplitst kampioenschap.
En sterke internationale serie
lijkt vooralsnog de beste
oplossing, waarbij de ITR dan
wel moet proberen om de
organisatie zoveel mogelijk in
eigen hand te houden. Want
juist die perfecte organisatie,
waarin alle zaken van
Paddock-indeling tot
rijderspresentatie feilloos
geregeld zijn, is het sterke
punt van de DTM, die elke
race opnieuw tienduizenden
bezoekers trekt en wereldwijd
door een miljoenenpubliek op
de televisie gevolgd wordt.
Tekst en foto's:
Kees van der Velden
Ondersteuning
Het interieur is vol traditie.
Leer, hout, alcantara en
hoogpolig tapijt wisselen
elkaar harmonieus af. Net als
bij de carrosseriekleur kan de
klant zelf de tinten van het
interieur bepalen. De
voorstoelen zijn elektrisch
verstelbaar. Helaas ontbreekt
een hoogte- of
hoekverstelling. De
rugleuningen zijn vr
vormgeving en komt
pompeus over. Mensen me
een gemiddeld pc
zullen merken r’
constructie de i
ideaal worden one
Bijna het volledig-
bekleed met twee
merkwaardige gegeven wordt
gevormd door de nog steeds
I matige belangstelling van
zijde van autofabrikanten
voor de DTM. Nadat Audi en
BMW zich in 1992
terugtrokken bleven slechts
I de bovengenoemde drie
merken over. Op zich niet zo
verwonderlijk want deelname
De DB7 oogt lang gerekt,
vooral door de geringe hoogte midde
van 1,24 meter. De auto heeft huidje
een vrij hoog gesloten zijkant.
De forse 18 inch wielen nemen
een prominente plaats in.
Fraai zijn verder de iets bolle
voor- en achterschermen en
de skirts ónder de portieren
die volledig in het plaatwerk
geïntegreerd zijn. De
voorzijde heeft het karakter
van een getemd wild beest,
dat ieder moment zijn
zelfbeheersing kan verliezen.
De vier ronde koplampen zijn
per tweetal achter een glazen
overkapping geplaatst.
Onderin de bumper lijken de
ronde mistlampen meer op
geniepig wakende katteogen.
De achterkant oogt weer wat
vriendelijker met de
langgerekte lichtunits, de
chromen bies boven de
nummerplaat en de twee
uitlaatpijpen die door de
achterbumper naar buiten
priemen. Met chromen letters
wordt melding gemaakt van
het typenummer, terwijl op
het front en het kofferdeksel
het tot jalouzie opzwepende
merkembleem van Aston
Martin zit. De algehele
uitstraling van de DB7 is
exclusief, elegant, chique met
een niet overdreven
hoeveelheid sportiviteit. Hier
staat een auto die zelfs voor
vele rijken der aarde een
droom zal blijven.
Vorig jaar exporteerde Honda 105.000 auto's en 20.000
motorfietsen vanuit haar assemblagefabriek in het
Amerikaanse Ohia naar maar liefst 43 landen in de
wereld. Dit aantal produkten leverde het merk de 'Export
van het Jaar Award' van de staat Ohio op. In Ohio worden
de Honda Civic en Accord gemaakt en geëxporteerd naar
Europa, Japan en andere werelddelen. Japan vormt met
52.000 auto's de grootste afzetmarkt. De Accord Aerodeck is
in Japan zelfs de meest geïmporteerde auto. De Civic
Coupé is de meest geëxporteerde auto naar Europa. In
totaal gaat 20% van de produktie van Honda in Ohio over
de grens, wat neer komt op 1 dagproduktie per week. In de
drie fabrieken in deze Amerikaanse staat heeft Honda
10.700 medewerkers. Jaarlijks lopen er zo'n 550.000 auto's
van de band.
Junior-team
Voortbordurend op het
concept van het Junior-team
zoals Mercedes dat in de tijd
van de groep C
sportprototypen al
introduceerde met
Schumacher, Wendlinger en
Kreutzpointer, werden ook de
DTM-teams voor het seizoen
1995 bezet met steeds een
mentor én een stagiaire. Zo
werden de veelbelovende
Engelse Formule 3 kampioen
iwd, Jan Magnussen, de jeugdige
and Schot Dario Franchi
talent van eigen boe
al aan. Alfa coureur Michael
Bartels won beide manches
terwijl ook Opelrijder Klaus
Ludwig op weg leek naar een
hoge klassering totdat hij
door een voor hem zeldzame
stuurfout helaas van de baan
raakte.
De wijzigingen van de
minimumgewichten lijkt een
stap in de goede richting te
zijn. De DTM is immers gebaat
bij een meer open strijd met
gelijke kansen voor alle
deelnemers. Wanneer men er
nu ook nog in slaagt om het
merkenbestand wat uit te
breiden, kan de DTM een
gezonde toekomst tegemoet
zien. De aanwezigheid van
Tom Walkinshaw tijdens de
ITC race op Donington leek al
te duiden op een mogelijke
interesse van Volvo voor
deelname aan de DTM, terwijl
ook het gerucht de ronde doet
dat Peugeot de nieuwe 406 in
wegoneffenheden lekker
meeveert. Overigens levert
Aston Martin op aanvraag i
een viertraps automaat. comf
Het onderstel is volledig genoeg.
berekend op de krachten die zjch
j..1 erop worden uitgeoefend. Dat zaid
1J jwil echter niet zeggen dat de
11 DB7 een stugge auto is, in
tegendeel zelfs. Het geboden
comfort is volledig in
harmonie met de weelde die
T>nr7 in het interieur wordt
r zijrui e geboden. Voor en achter zijn
”1°ar 9 je 1 de wielen onafhankelijk
^eZe opgehangen volgens het
double wishbone principe.
Voor is daar een
stabilisatorstang aan
toegevoegd. Overhellen in
bochten is er niet bij, maar
nogmaals, het veercomfort is
perfect op het image van de
auto afgestemd.
gedoopt. Hiermee werd de
DTM dus eigenlijk opgesplitst
in een nationaal en een
internationaal
kampioenschap.
Naast de kwestie van de
buitenlandse wedstrijden
doemde in de loop van dit jaar
nog een tweede probleem op
voor de DTM organisatie.
Mercedes-Benz bleek
oppermachtig en in de eerste
helft van het seizoen leken
Alfa, in 1993 nog kampioen
met Larini, en Opel, vorig jaar
debuterend met de fraaie
Calibra, slechts een
figurantenrol te kunnen
spelen.
De Stuttgarters hadden hun
zaakjes immers prima voor
elkaar. De nieuwe C-Klasse
bleek vorig jaar al een
formidabele racewagen te
zijn en werd voor dit seizoen
verder geperfectioneerd,
onder meer door uit gekiende
aërodynamische
aanpassingen. Niet alleen de
wagens werden vernieuv-J
ook door het rijdersbestaixv.
waaide een frisse wind.
zien we bij de DB7 een 3.2 liter
6 cilinder Jaguar-motor met 4
kleppen per zuiger. Het al niet
kinderachtige vermogen
wordt verder opgezweept door
toevoeging van een Eaton
supercharger die over een
groot toerengebied werkzaam
is. Hierdoor kan een
maximaal vermogen worden
bereikt van 335 pk bij 5750
tr/min. Het maximale koppel
van 490 Nm bij 3000 tr/min is al
even indrukwekkend. Wat
kunnen we nog meer wensen
dan deze krachten te
beteugelen. We schakelen na
het starten de eerste
versnelling in, laten het
koppelingspedaal opkomen
en geven gas. In de lage
toerenregionen is de motor
heerlijk stil, maar als we het
werkingsgebied van de
supercharger betreden klinl
een opzwepende brom. Bij
constante snelheden doet
apparaat zijn werk niet en
keert de volledige rust weer
terug. Voor een kleine
verstoring zorgde de iets
fluitende linker zijruit. De
is snel, zeer snel
gezeten achter het stuui
indruk eigenlijk helemaal
niet. Toch haalt deze Engelse
beauty een top van 266 km/u
en trekt met zijn gewicht van
1700 kg in 5,7 seconden vanuit
stilstand naar de 100 km/u.
Grappig is het om te zien dat
de pook van de
versnellingsbak bij
Sandy Grau gekoppeld aan
de oude rotten Jörg van
Ommen, Bernd Schneider en
Kurt Thiim. Met name
Franchitti bleek een perfecte
keuze te zijn, de jonge Schot
veroverde tijdens zijn debuut
op de Hockenheimring al
meteen de pole-position en
staat momenteel zowel in het
ITC kampioenschap als in de
DTM hoog genoteerd.
Deze technische en personele
aanpassingen resulteerden in
een Mercedes dominantie
waarmee in feite niemand
gelukkig was. Mochten
immers Alfa of Opel door
gebrek aan positieve
resultaten hun interesse voor
de DTM verliezen dan zou het
doek wel eens kunnen vallen
voor Europa's meest
prestigieuze
toerwagenkampioenschap.
Om nu ook dit schrikbeeld te
bestrijden heeft de
organisatie de reglementen
ten aanzien van de
wagengewichten aangepast.
De achterwielaangedreven
Mercedessen kregen aan het
begin van dit seizoen immers
1020 kg als minimumgewicht
toebedeeld, terwijl de
vierwielaangedreven Alfa's
en Opeis minstens 1060 kg
zwaar moesten zijn. In een
poging Mercedes wat te
temperen zijn de
minimumgewichten voor alle
wagens nu vastgesteld op
1040 kg.
Aantrekkelijk
De enige manier om de DTM
voor de autoproducent
aantrekkelijk te maken is
zorgen voor een
internationale uitstraling.
Vandaar dat de ITR, de
organisatie van de DTM, in
het verleden al enkele races
in het buitenland hield onder
de noemer DTM Goldcup.
Deze wedstrijden hadden
echter cjeen officiële status
omdat volgens de regels van
de FIA nationale
kampioenschappen alleen in
het eigen land verreden
mogen worden. Voor 1995 had
nu die ITR maar liefst vijf
races buiten Duitsland op de
kalender staan en dit schoot
bij de FIA in het verkeerde
keelgat. Een conflict waar
niemand gebaat was dreigde
en de oplossing werd
gevonden in een apart
kampioenschap,
georganiseerd door de FIA en
deze in mei van dit jaar
geïntroduceerde
wedstrijdserie werd
International Touring Cars
falCHEMNj
SirtetCost
BOSCH
x DEKRA
M bil tl
"BHphi AlliedSignal
L JL.1
‘Boscn
y -
tfjnfÜÜESTLfi -