DTM of ITC V. Aston Martin DB7 Dr. Jekyll en Mr. Hyde trismo Zuinigheid 1O.QOO,- Penissen Hittebestendig. zomervoordeel MET BOVAG-GARANTIE 3 TOT 30 MND BOVAG-GARANTIE Tot van AIRCO businessroom ia s. k e.o. willen iven!" dF isarm, htingen. van Denissen Export Civic Coupé vanuit Ohio I 9 I DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 10 augustus 1995 - pagina 7 95 pagina 6 De achtergrond voor dit Donningtoi FlTM rrrr'a iv od-Kinderfonds nder Afrika Vervolg van pagina 1 19950,- 1 op 20,8* onocni nn d* Burg. Janoenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TekOl3-683911 ook X Burg. Janoenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:01 3-683911 1,- per dag BurgTlantenitr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O13-683911 auto in zijn ie buitenweg Net als de hoofdpersoon in het klassieke verhaal van Robert Louis Stevenson heeft de Deutsche Tourenwagen Meisterschaft in de loop van het seizoen een gespleten persoonlijkheid ontwikkeld. Met een regelmaat van ongeveer eens per twee weken treden Schneider, Rosberg, Larini en kornuiten aan om strijd te leveren in hun Mercedessen, Opeis en Alfa's. Enigszins verwarrend voor de fans is het echter dat het circus nu eens DTM heet en dan weer als ITC op de buis verschijnt. mnd/bwjr 7-1993 4- 1993 12-1994 5- 1989 SCHUIFDAK 3-1991 le irbij m Nederland 75 AH Amsterdam km-stand 31600 km 69800 km 21600 km 148600 km 78400 km :ort lis 166-1991 Burg. Jan»en«tr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:O13-683911 3n in Nood 1041, 5200 BS Den Bosch -300.120 jnt per minuut) i het lior-team t in de tijd le jeugdige ihitti en het odem liter et4 niet summum op distinctie en maand** via adoptie Mercedes kopman Bernd Schneider gaat zowel in het DTM als ITC kampioenschap aan de leiding. Peugeot 205 1.1 inj. forever Nissan Micro l.Oi 16VL Toyota 1.3 Friend VW Polo 1.3i Coupé op basis 90 km/ECE-norm 3 Door de nieuwe minimumgewichten lijken de kansen voor Alfa te keren. G A R^A G E DENISSEN |g a r^a g e DENISSEN Nissan Primera 1.6 LX Airco vanaf 37.195,- G A RAGE D E nTs SEN hun onderwijs! kleine i, kan Ier nen. l de prijs van ”7 meevalt, opgevat nr jan-en- :ost in ons daarvan Supercharger En dan komen we bij de techniek. In het vooronder ïelzijdigste tovaklui and van alle merken eelzijdigste itovaklui and van alle merken Hyundai Pony 1.5 GLS Nissan Micro GL Volvo 340 5-drsGL Skoda Favorit 1.3 Type Nissan 100 NXSLX16V Nissan Serena 2.0 SIX Mêrrrtn DrimArn 1 Ai I Y j. De ir> vreemd van erg iet d postuur echter i dat door deze schouders ondersteund. >uige interieur is —ie kleuren matige zijde vai i voor de BMW zie >n De DTM race in Diepholz, de eerste wedstrijd volgens de nieuwe gewichtsreglementen, toonde het effect van deze maatregel tot 30 maanden B^QVAG-cjai =1 DE nTs SEN leer, in ons geval beige en groen. De totale dashboardoverkapping, de portierpanelen en de middenconsole zijn met een nuxdje overtrokken. Traditioneel is ook wortelnotehout toegepast. Rond de pookknop,op de middenconsole, boven het dashboardkastje en op de portieren komen we dit natuurlijke materiaal tegen. Wat nerf betreft zijn de twee panelen op de deuren gespiegeld ten opzichte van elkaar, zodat meteen zichtbaar is dat beide onderdelen uit hetzelfde stuk hout zijn gemaakt. Achter het vierspakige stuurwiel met airbag zit het instrumentarium, bestaande uit zes afzonderlijke klokken voor snelheid, toerental, brandstofvoorraad, laadstroom, temperatuur en oliedruk. Kijken we op het niveau van bedieningsknopjes en uitstroomopeningen dan herkennen we onderdelen die ook in een simpele Ford Escc te vinden zijn, maar storend dit niet. Zelfs de contact sleutel is van Ford, maar heeft in het bekende ovaal natuurlijk een Aston Martin- embleem. Citroen BX1.4E 5-1988 6950,- of 139,- p/mnd* Ford Escort 1.4 CL Bravo 5 drs 6-1988 9950,- of 199,- p/mnd* - 10-1989 9875,-of 198,-p/mnd* 3-1987 7950,-of 159,-p/mnd* 3-1987 8850,-of 177,-p/mnd* 2-1990 7950,-of 159,-p/mnd* ‘een auto conti nu plan v.a. 10,9 eff rente Betaalbaar Porsche- en Ferrari-rijders vinden de DB7 wellicht veel te ifortabel en dat zegt al j. De DB7-rijder voelt j veel minder gehaast en zal daardoor ook minder bekeuringen scoren. Overigens zorgt standaard ABS voor een veilige en korte remweg. Het gemiddelde brandstofverbruik van de 3.2 liter blijft nog heel behoorlijk binnen de perken als voornamelijk in Nederlands verkeer wordt gereden. Immers 1 op 8 is voor een dergelijk grote motor met veel potentie uitstekend. Bagage kan er in de DB7 ook nog worden meegenomen. De inhoud van de kofferruimte is met 180 liter niet overdreven, maar op de achterbank, waar Citroen AX 1.1 RE 5 drs 4-1991 11850,- 1 op 20,9* Daihatsu Charade 1.3 TXi 4-1994 19950,- 1 op 20,4* Peugeot 205 1.1 inj. forever 4-1993 19650,- 1 op 19,9* 5-1993 19950,- 1 op 20,8* 10-1994 20950,- 1 op 20,4* 8-1989 10950,- 1 op 19,6* aan het superspektakel van -Jt de DTM vraagt van de eds producenten een m de miljoeneninvestering en velen hebben daarom hun heil gezocht in de relatief goedkopere Supertoerwagenseries die in veel Europese landen enorm aan populariteit gewonnen hebben. toch alleen maar hele kl kinderen kunnen zitten, ook nog het een en ande worden meegenome’ Als we zeggen dat cL de Aston Martin DB7 moet dat niet wordt o als betaalbaar voor j alleman. De DB7 kos‘ land f.319.500,= en du gaat ruim honderdtwintigduizend gulden naar de staatskas. Dat betekent dat de DB7 op hetzelfde prijsniveau zit als bijvoorbeeld de BMW 850CSi en de Mercedes S500 Coupé en altijd nog goedkoper is dan de Ferrari F355 en Porsche 911 Turbo. Allemaal redelijk exclusieve auto's die echter niet de speciale uitstraling hebben die alleen aan een Aston Martin kan worden toegedicht. ü;„u„5™ 2.CSLX AIRCO Nissan Primera 1.6i LX ,5-deurs, AIRCO, Nissan 200 SX Turbo 16V AIRCO Nissan Primera 2.0 LX 16V wil zetten. Of aan al die geruchten ook concrete plannen ten grondslag liggen zal het volgend seizoen moeten blijken. Voorts is het natuurlijk de vraag of het verstandig is om door te gaan met een opgesplitst kampioenschap. En sterke internationale serie lijkt vooralsnog de beste oplossing, waarbij de ITR dan wel moet proberen om de organisatie zoveel mogelijk in eigen hand te houden. Want juist die perfecte organisatie, waarin alle zaken van Paddock-indeling tot rijderspresentatie feilloos geregeld zijn, is het sterke punt van de DTM, die elke race opnieuw tienduizenden bezoekers trekt en wereldwijd door een miljoenenpubliek op de televisie gevolgd wordt. Tekst en foto's: Kees van der Velden Ondersteuning Het interieur is vol traditie. Leer, hout, alcantara en hoogpolig tapijt wisselen elkaar harmonieus af. Net als bij de carrosseriekleur kan de klant zelf de tinten van het interieur bepalen. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar. Helaas ontbreekt een hoogte- of hoekverstelling. De rugleuningen zijn vr vormgeving en komt pompeus over. Mensen me een gemiddeld pc zullen merken r’ constructie de i ideaal worden one Bijna het volledig- bekleed met twee merkwaardige gegeven wordt gevormd door de nog steeds I matige belangstelling van zijde van autofabrikanten voor de DTM. Nadat Audi en BMW zich in 1992 terugtrokken bleven slechts I de bovengenoemde drie merken over. Op zich niet zo verwonderlijk want deelname De DB7 oogt lang gerekt, vooral door de geringe hoogte midde van 1,24 meter. De auto heeft huidje een vrij hoog gesloten zijkant. De forse 18 inch wielen nemen een prominente plaats in. Fraai zijn verder de iets bolle voor- en achterschermen en de skirts ónder de portieren die volledig in het plaatwerk geïntegreerd zijn. De voorzijde heeft het karakter van een getemd wild beest, dat ieder moment zijn zelfbeheersing kan verliezen. De vier ronde koplampen zijn per tweetal achter een glazen overkapping geplaatst. Onderin de bumper lijken de ronde mistlampen meer op geniepig wakende katteogen. De achterkant oogt weer wat vriendelijker met de langgerekte lichtunits, de chromen bies boven de nummerplaat en de twee uitlaatpijpen die door de achterbumper naar buiten priemen. Met chromen letters wordt melding gemaakt van het typenummer, terwijl op het front en het kofferdeksel het tot jalouzie opzwepende merkembleem van Aston Martin zit. De algehele uitstraling van de DB7 is exclusief, elegant, chique met een niet overdreven hoeveelheid sportiviteit. Hier staat een auto die zelfs voor vele rijken der aarde een droom zal blijven. Vorig jaar exporteerde Honda 105.000 auto's en 20.000 motorfietsen vanuit haar assemblagefabriek in het Amerikaanse Ohia naar maar liefst 43 landen in de wereld. Dit aantal produkten leverde het merk de 'Export van het Jaar Award' van de staat Ohio op. In Ohio worden de Honda Civic en Accord gemaakt en geëxporteerd naar Europa, Japan en andere werelddelen. Japan vormt met 52.000 auto's de grootste afzetmarkt. De Accord Aerodeck is in Japan zelfs de meest geïmporteerde auto. De Civic Coupé is de meest geëxporteerde auto naar Europa. In totaal gaat 20% van de produktie van Honda in Ohio over de grens, wat neer komt op 1 dagproduktie per week. In de drie fabrieken in deze Amerikaanse staat heeft Honda 10.700 medewerkers. Jaarlijks lopen er zo'n 550.000 auto's van de band. Junior-team Voortbordurend op het concept van het Junior-team zoals Mercedes dat in de tijd van de groep C sportprototypen al introduceerde met Schumacher, Wendlinger en Kreutzpointer, werden ook de DTM-teams voor het seizoen 1995 bezet met steeds een mentor én een stagiaire. Zo werden de veelbelovende Engelse Formule 3 kampioen iwd, Jan Magnussen, de jeugdige and Schot Dario Franchi talent van eigen boe al aan. Alfa coureur Michael Bartels won beide manches terwijl ook Opelrijder Klaus Ludwig op weg leek naar een hoge klassering totdat hij door een voor hem zeldzame stuurfout helaas van de baan raakte. De wijzigingen van de minimumgewichten lijkt een stap in de goede richting te zijn. De DTM is immers gebaat bij een meer open strijd met gelijke kansen voor alle deelnemers. Wanneer men er nu ook nog in slaagt om het merkenbestand wat uit te breiden, kan de DTM een gezonde toekomst tegemoet zien. De aanwezigheid van Tom Walkinshaw tijdens de ITC race op Donington leek al te duiden op een mogelijke interesse van Volvo voor deelname aan de DTM, terwijl ook het gerucht de ronde doet dat Peugeot de nieuwe 406 in wegoneffenheden lekker meeveert. Overigens levert Aston Martin op aanvraag i een viertraps automaat. comf Het onderstel is volledig genoeg. berekend op de krachten die zjch j..1 erop worden uitgeoefend. Dat zaid 1J jwil echter niet zeggen dat de 11 DB7 een stugge auto is, in tegendeel zelfs. Het geboden comfort is volledig in harmonie met de weelde die T>nr7 in het interieur wordt r zijrui e geboden. Voor en achter zijn ”1°ar 9 je 1 de wielen onafhankelijk ^eZe opgehangen volgens het double wishbone principe. Voor is daar een stabilisatorstang aan toegevoegd. Overhellen in bochten is er niet bij, maar nogmaals, het veercomfort is perfect op het image van de auto afgestemd. gedoopt. Hiermee werd de DTM dus eigenlijk opgesplitst in een nationaal en een internationaal kampioenschap. Naast de kwestie van de buitenlandse wedstrijden doemde in de loop van dit jaar nog een tweede probleem op voor de DTM organisatie. Mercedes-Benz bleek oppermachtig en in de eerste helft van het seizoen leken Alfa, in 1993 nog kampioen met Larini, en Opel, vorig jaar debuterend met de fraaie Calibra, slechts een figurantenrol te kunnen spelen. De Stuttgarters hadden hun zaakjes immers prima voor elkaar. De nieuwe C-Klasse bleek vorig jaar al een formidabele racewagen te zijn en werd voor dit seizoen verder geperfectioneerd, onder meer door uit gekiende aërodynamische aanpassingen. Niet alleen de wagens werden vernieuv-J ook door het rijdersbestaixv. waaide een frisse wind. zien we bij de DB7 een 3.2 liter 6 cilinder Jaguar-motor met 4 kleppen per zuiger. Het al niet kinderachtige vermogen wordt verder opgezweept door toevoeging van een Eaton supercharger die over een groot toerengebied werkzaam is. Hierdoor kan een maximaal vermogen worden bereikt van 335 pk bij 5750 tr/min. Het maximale koppel van 490 Nm bij 3000 tr/min is al even indrukwekkend. Wat kunnen we nog meer wensen dan deze krachten te beteugelen. We schakelen na het starten de eerste versnelling in, laten het koppelingspedaal opkomen en geven gas. In de lage toerenregionen is de motor heerlijk stil, maar als we het werkingsgebied van de supercharger betreden klinl een opzwepende brom. Bij constante snelheden doet apparaat zijn werk niet en keert de volledige rust weer terug. Voor een kleine verstoring zorgde de iets fluitende linker zijruit. De is snel, zeer snel gezeten achter het stuui indruk eigenlijk helemaal niet. Toch haalt deze Engelse beauty een top van 266 km/u en trekt met zijn gewicht van 1700 kg in 5,7 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u. Grappig is het om te zien dat de pook van de versnellingsbak bij Sandy Grau gekoppeld aan de oude rotten Jörg van Ommen, Bernd Schneider en Kurt Thiim. Met name Franchitti bleek een perfecte keuze te zijn, de jonge Schot veroverde tijdens zijn debuut op de Hockenheimring al meteen de pole-position en staat momenteel zowel in het ITC kampioenschap als in de DTM hoog genoteerd. Deze technische en personele aanpassingen resulteerden in een Mercedes dominantie waarmee in feite niemand gelukkig was. Mochten immers Alfa of Opel door gebrek aan positieve resultaten hun interesse voor de DTM verliezen dan zou het doek wel eens kunnen vallen voor Europa's meest prestigieuze toerwagenkampioenschap. Om nu ook dit schrikbeeld te bestrijden heeft de organisatie de reglementen ten aanzien van de wagengewichten aangepast. De achterwielaangedreven Mercedessen kregen aan het begin van dit seizoen immers 1020 kg als minimumgewicht toebedeeld, terwijl de vierwielaangedreven Alfa's en Opeis minstens 1060 kg zwaar moesten zijn. In een poging Mercedes wat te temperen zijn de minimumgewichten voor alle wagens nu vastgesteld op 1040 kg. Aantrekkelijk De enige manier om de DTM voor de autoproducent aantrekkelijk te maken is zorgen voor een internationale uitstraling. Vandaar dat de ITR, de organisatie van de DTM, in het verleden al enkele races in het buitenland hield onder de noemer DTM Goldcup. Deze wedstrijden hadden echter cjeen officiële status omdat volgens de regels van de FIA nationale kampioenschappen alleen in het eigen land verreden mogen worden. Voor 1995 had nu die ITR maar liefst vijf races buiten Duitsland op de kalender staan en dit schoot bij de FIA in het verkeerde keelgat. Een conflict waar niemand gebaat was dreigde en de oplossing werd gevonden in een apart kampioenschap, georganiseerd door de FIA en deze in mei van dit jaar geïntroduceerde wedstrijdserie werd International Touring Cars falCHEMNj SirtetCost BOSCH x DEKRA M bil tl "BHphi AlliedSignal L JL.1 ‘Boscn y - tfjnfÜÜESTLfi -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 25