Lancia Delta HPE 1.9 turbo ds
I/.
Sterk profiel
Wijzigingen BMW M3
su
Prijs Rover 416 Si
ROVER
AUTOTHEMA B.V.
bij Suzuki Alto
ien
ÉS
s
Grotere keuze
Denissen in Sail sfeer
Automobielbedrijf BINK
\RltF.
d
::::S
195 pagina 2
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 10 augustus 1995 - pagina 3
A
U
T
O
T
T
E
S
MCL:
9%
erswijze
Enig officieel Lancia-dealer voor Tilburg en wijde omgeving
Ook voor service en onderhoud van Fiat automobielen
De Hoogt 12, LOON OP ZAND, tel.: 04166-1991, fax 04166-3939
ompacte HiJet
lag ei
iie m<
■I. 04166-3412.
pk.
Winkler Prinsstraat 24
Tel. 013-420143
JEEL
S!
>00,-
door blijkt dat
sr betaalbare
iedt.
profiteer van
sr-betaalbaar in
3 jaar fabrieks-
aantal Charade
Summer Sale!
eque uit. Die is
:ens 2.000,-
Summer Sale-
i welke model-
gegevens:
ancia Delta
jdt voor minder
io- of hardtop,
maar liefst 3.5
nmer Sale. Oók
oot BPM-voor-
Lancia heeft er de tijd voor genomen om
het Dedra/Delta-programma helemaal af
te maken. Ruim zes jaar na de introductie
van de Dedra sedan kan nu ook worden
gekozen voor een stationwagon en de drie
ën vijfdeurs hatchback. Wat betreft onder
stel en techniek ontlopen deze auto's
elkaar niet veel. Alleen het uiterlijk
brengt het verschil.
bij 2400 tr/min
i: lengte 4,01 meter.
il op. De
nbi-
x beheersingssysteem
rco. Er hoeft alleen
le gewenste
sratuur ingesteld te
m, de apparatuur doet
hebt. Met een betere isolatie
van het blok en de
motorruimte kan Lancia hier
wellicht nog wat verbeteren.
De voorwielen van de Delta
worden aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak.
Deze laat zich redelijk licht
bedienen, maar is wat
hakerig.
De Delta heeft een bekend
onderstel met rondom
onafhankelijk opgehangen
wielen met schroefveren en
zowel voor als achter
stabilisatorstangen. De auto
biedt een sportieve afvering
en laat zich ook met
turbodieselmotor zeker
verleiden tot een stevig
rijgedrag. Het onderstel heeft
daar geen enkele moeite mee.
uitrusting, goede wegligging,
maar zou motorisch wat stiller
en verfijnder mogen zijn.
Turbo-niveau
Motorisch kan bij de Delta
HPE op dit moment alleen
worden gekozen uit de meer
sportieve machines zoals de 2
liter 16-klepper of de turbo. De
meest tamme HPE is de
turbodiesel. Deze auto maakt
gebruik van de bekende 1929
cc 4 cilinder met
turbocompressor en
intercooler. De krachtbron
komt tot een zeer keurig
vermogen van 90 pk bij 4100
tr/min en een koppel van 186
Nm bij 2400 tr/min. De
souplesse van de 1.9 td is
enorm hoog. Er kan uitermate
Vlakverdeling
Zowel de Delta als Beta HPE
zijn voorzien van twee
portieren en een achterklep,
maar daar houdt de
vergelijking helemaal
Beta HPE was een combi-
coupé-achtig model, die in
niets leek op de vierdeurs
Beta. De Delta HPE echter
volgt dezelfde profiellijn als
de vijfdeurs en is daardoor
minder afwijkend. Toch heeft
men een aantrekkelijke
vlakverdeling verkregen. Het
voorportier is natuurlijk
langer geworden, maar om
geen volledig vlakke zijkant
te krijgen, zijn de schermen
boven de achterwielen
uitgebouwd net als bij de
beroemde Delta Integrale.
Om voor- en achterzijde te
laten harmoniëren hebben
ook de voorspatborden deze
Technische c
Merk en type: Lai
HPE 1.9 turbo ds
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1929 cc
Boring x slag: 82,6 x 90 mm
Vermogen: 90 pk bij 4100
tr/min
Koppel: 186Nmt’‘r
Afmetingen: lengte
breedte 1,705 meter
Gewicht: 1280 kg
Prestaties: topsnelheid 180
km/u
acceleratie 0-100 in 12 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,0
liter/100 km
bij 120 km/u 6,6 liter/100 km
stadsverkeer 7,0 liter/100 km
Prijs: f.38.550,=
Het betreft hier een nieuwe motor uit de
zogenaamde K-serie van Rover zelf. Volgend
jaar zal het gamma worden uitgebreid met
een direct ingespoten dieselmotor en een
vierdeurs sedan waarvan het merk bijzonder
veel verwacht. De vijfdeurs 416 Si gaat
f.37.990,= kosten. Alhoewel de Nederlandse
Rover-dealers de auto pas half september in
huis krijgen, kan nu al uitgebreide informatie
worden verkregen.
sportief worden gereden,
maar ook heel lui worden
geschakeld. Als het toerental
maar eenmaal op turbo-
niveau is, blijft de motor
bereid tot presteren. Dat zien
we ook aan het sprintje van 0
tot 100 km/u in 12 seconden.
Verder is de topsnelheid van
180 km/u meer dan voldoende.
Kortom op het vlak van
prestaties is de
turbodieselmotor een prima
keus. Maar deze motor heeft
ook een beetje zijn keerzijde.
Zeker bij een koude start
nagelt het apparaat er vrolijk
op los. Bij een warme motor
verdwijnt dit gedeeltelijk,
maar over het gehele
toerengebied blijft merkbaar
dat je met een diesel te maken
Middenklasse
De Lancia Delta HPE
turbodiesel brengt een aardig
mix tussen sportiviteit en
economie. Immers de
dieselmotor zorgt voor een
keurig gemiddeld verbruik
van 1 op 14,5 als er stevig
wordt doorgereden. Lancia
brengt in de middenklasse
gewoon auto's waarmee de
bestuurder zich duidelijk
onderscheidt van de grijze
massa. Dat onderscheiden
doet men niet alleen door het
merkschildje op de grille,
maar door de algehele
uitstraling van de auto, de
uitbouw gekregen. De Delta
HPE heeft hierdoor een
uitermate sportieve
uitstraling. Vooral recht van
voren bekeken oogt de auto
bijzonder breed. Het front is
fraai van opbouw met de
platte koplampen, grille met
meegespoten omlijsting en de
in de meegespoten bumper
geplaatste mistlampen. De
lichtmetalen velgen zijn
standaard op de HPE en
worden tegen meerprijs op de
5-deurs aangeboden. Wel
standaard is de spoiler op de
hoge achterzijde. De
lichtunits zijn verdeeld over
de achterspatborden en de
klep, terwijl de nummerplaat
wordt omgeven door een
zwarte accentrand. De Lancia
Delta HPE oogt erg compact,
al is de auto 4,01 meter lang.
De HPE heeft een chique en
sportieve uitstraling.
Bij de Tilburgse Nissan dealer
Denissen is de showroom in
Sail sfeer ingericht. Nissan is
een van de hoofdsponsors van
dit grootse scheepvaart
evenement dat deze dagen in
Amsterdam plaats vindt.
Uiteraard heeft Nissan
diverse «Sail» aktie modellen
op basis van de compacte
Micra en middenklasser
Sunny. Zowel Sunny als Micra
hebben als extra's o.a. luxere
bekleding in het interieur, een
schuifkanteldak,
veiligheidsstuurwiel,
speciale aërodynamische
wielcovers.
Het consumenten voordeel op
de Micra bedraagd zo'n
2.000,- terwijl het bij de Sunny
ruim 3.300,- is.
Daarnaast zijn er vele Nissan
Kleuraccent
Het interieur van de Delta HPE
en 5-deurs verschilt weinig
van elkaar. Zeer fantasievol is
nog steeds het dashboard dat
als het ware volledig van
links tot rechts verloopt. Links
vinden we op een rij de
benzinemeter,
snelheidsmeter, toerenteller
en temperatuurmeter, terwijl
midden boven de console een
analoog klokje is geplaatst.
Uitstroomopeningen vinden
we op gelijke hoogte in het
midden en aan beide
uiteinden. Tegen meerprijs
levert Lancia op de Delta een
volledig automatisch
geregeld
klimaatbeheersingssysteem
metairc
maar d«
temper
worder
de rest.
Het meubilair is bekleed met
een stevige stof met een soort
van visgraatmotief met hier
en daar een kleuraccent. De
stoelen bieden een relatief
harde zit, maar ondersteunen
het lichaam goed waar dat
nodig is. Op de achterbank,
die in delen neerklapbaar is,
vinden we twee
hoofdsteunen. De
bagageruimte heeft in
normale opstelling een
inhoud van 320 liter en dat is
in deze klasse normaal. De
Delta HPE is een alles
behalve kale auto. Zo heeft
iedere versie onder meer een
airbag in het verstelbare
stuurwiel, elektrisch
bediende portierruiten,
centrale vergrendeling, in
hoogte verstelbare gordels,
getint glas, elektrisch van
binnenuit verstelbare
buitenspiegels, een interval
Door de redelijk grote
spoorbreedte biedt de Delta
een prima stabiliteit niet
alleen bij rechtuit rijden. De
standaard
stuurbekrachtiging doet
alleen merkbaar zijn werk
wanneer dat nodig is; bij
manouvreren.
schadelijke bestanddelen. De cilinderinhoud
is toegenomen van 2990 naar 3201 cc,
waardoor met name het koppel 10% kon
toenemen tot 350 Nm bij een lager toerental
van 3250. De 3.2 liter 6 cilinder met 24 kleppen
komt ook tot een hoger vermogen van 321 pk
(was 286 pk). Hierdoor is de magische grens
van 100 pk per liter door de M3 overschreden.
Alle veranderingen hebben een lager
verbruik tot gevolg. De nieuwe M3 heeft ten
opzichte van zijn voorganger zo'n 4% minder
brandstof nodig voor dezelfde afstand.
Verder is ook de 6 versnellingsbak nieuw. De
vijfde overbrenging is hier de prise-direct,
terwijl het zesde verzet een overdrive-karakter
heeft. Het onderstel is op details verbeterd,
met name als het gaat om de aanpassing van
veren en dempers, zonder concessies te doen
aan het rijcomfort. Voor staat de auto op 225/45
ZR 17 banden en achter op 245/40 ZR 17
exemplaren.
1 Er zijn automerken die weinig
waarde hechten aan hun
historie, omdat men alleen
belang heeft bij de verkoop
van nieuwe auto's. Toch is het
op een gedoseerde wijze
gebruiken van de
geschiedenis juist erg goed
voor autofabrikanten anno
1995. Lancia is een merk met
een zeer rijke historie en vele
roemrijke modellen. Bij de
nieuwe 3-deurs versie van de
Delta wordt de toevoeging
HPE opnieuw gebruikt, een
lettercombinatie die in de
jaren zeventig en begin
tachtig een zeer aparte versie
van de Lancia Beta sierde.
De nieuwe M3 heeft 5,5 seconden nodig voor
het sprintje van 0 tot 100 km/u en heeft nog
steeds een afgerelde top van 250 km/u. Door de
grotere krachtsexplosie zijn met name
tussenacceleraties korter geworden. BMW
gaat de nieuwe M3 vanaf december leveren
als coupé en sedan, terwijl de cabrio-versie in
het eerste kwartaal van 1996 wordt verwacht.
sportieve wegligging en de
rijke uitrusting.
Lancia levert op dit moment
zes varianten van de vijfdeurs
Delta en drie HPE-versies. De
HPE start met de turbodiesel
voor f.38.550,=. De auto is
f.250,= duurder dan de
vijfdeur, die echter een
minder rijke uitrusting kent.
De HPE is er ook als 2 liter 16-
klepper voor f.45.250,= en als
zeer sportieve HF turbo voor
f.58.950,=. De Delta-reeks start
echter al bij de 1.6 voor
f.33.950,=. Hierdoor blijkt dat
Lancia een zeer
exclusiviteit bit
De Lancia Delta HPE
turbodiesel is een
aantrekkelijke auto: sportief
en zuinig tegelijk met een
exclusieve uitstraling. De
auto heeft een complete
personen- en zelfs
bedrijfswagens te koop
waarbij airconditioning tot de
standaard uitrusting behoort,
zonder dat u daar meer voor
hoeft te betalen.
Sail kleding
In de showroom van Denissen
aan de Burg. Jansenstraat 52-
56 vindt u zelfs een compleet
programma exclusieve Sail
kleding. Naast T-shirts zijn er
polo shirts, sweatshirts,
bodywarmers en jacks die
allen voorzien zijn van het
exclusieve «Sail 95» logo.
Ook verstrekt Denissen fraaie
posters van diverse
middeleeuwse zeilschepen
geheel gratis (zolang de
voorraad strekt).
Tot nu toe was de nieuwe Suzuki Alto, die ongeveer een jaar
geleden werd gepresenteerd, slechts in één uitvoering lever
baar. Daar is echter verandering in gekomen. Voor f. 16.495,=
wordt nu het nieuwe basismodel geleverd, de Alto GA. Deze
auto beschikt al over een rechterbuitenspiegel, neerklapbare
achterbank, antenne en radiovoorbereiding. De bestaande
Alto GL blijft gewoon leverbaar voor f. 17.995,= en heeft als
extra's een wis/was op de achterruit en een hoedenplank. Als
topmodel van deze compacte auto bieden de Nederlandse
Suzuki-dealers de Alto Spark aan. Deze variant is aantrekkelijk
gemaakt met meegespoten bumpers, grille en dakspoiler, een
derde remlicht, stijlvolle wieldoppen en een sierstuk op de
uitlaat. De Spark kost f.18.995,=. Alle drie hebben ze de 1.0 liter
4 cilinder motor met een vermogen van 53 pk. De auto's wegen
705 kg en halen een topsnelheid van 150 km/u.
Medio september wordt de nieuwe Rover 416
Si leverbaar op de Nederlandse markt. Deze
compacte vijfdeurs auto heeft een bijzonder
complete standaarduitrusting met onder meer
een airbag, stuurbekrachtiging, elektrisch
bediende zijruiten, getint glas, notehouten
panelen en centrale vergrendeling met
afstandsbedienings. De auto wordt
voortgestuwd door middel van een 1.6 liter
krachtbron met 4 kleppen per zuiger en 111
op de ruitewissers,
kaartleeslampen voor en
bergvakken in de
voorportieren. Een uitrusting
waarmee zelfs verwende
automobilisten uitstekend
kunnen leven. Het zicht vanaf
de bestuurdersstoel naar voor
en opzij is goed, terwijl de
hoge achterzijde veel minder
te overzien is.
De huidige BMW M3 is één van de meest
sportieve auto's die ooit door BMW werd
gemaakt, maar desondanks niet overdreven is
volgehangen met spoilers en skirts. Drie jaar
geleden werd de snelste auto uit de 3-serie
geïntroduceerd.
De ontwikkelingsafdeling van BMW ging
echter duchtig met deze auto aan de slag en
presenteert nu een verbeterde versie die met
name een hoger koppel heeft, minder
schadelijke uitlaatgassen produceert en
zuiniger is.
Uiterlijk is de M3 voor de liefhebbers nog
steeds herkenbaar aan de specifieke wielen,
de witte richtingaanwijzerglazen, de
specifiekfe voorspoiler en zijskirts. Al enkele
jaren vormt de M3 het neusje van de zalm in de
3-reeks van BMW.
De motor is voorzien van Digitale Elektronica,
een nieuw systeem in dit geval met een
rekencapaciteit van 20 miljoen commando's
per seconde. Verder vinden we er het dubbele
Vanos-systeem, waarbij de in- en
uitlaatnokkenas individueel en onafhankelijk
van elkaar wordt aangestuurd. Tot nu toe
werd alleen de inlaatnokkenas versteld. Nu is
echter uitlaatgashercirculatie mogelijk,
waardoor met name het stikstofoxide-aandeel
in de uitlaatgassen afneemt. Ook zorgt nog
eens de hogere inspuitdruk voor minder
DE AUTOMAT
✓ilLTO