Lancia Delta HPE 1.9 turbo ds I/. Sterk profiel Wijzigingen BMW M3 su Prijs Rover 416 Si ROVER AUTOTHEMA B.V. bij Suzuki Alto ien ÉS s Grotere keuze Denissen in Sail sfeer Automobielbedrijf BINK \RltF. d ::::S 195 pagina 2 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 10 augustus 1995 - pagina 3 A U T O T T E S MCL: 9% erswijze Enig officieel Lancia-dealer voor Tilburg en wijde omgeving Ook voor service en onderhoud van Fiat automobielen De Hoogt 12, LOON OP ZAND, tel.: 04166-1991, fax 04166-3939 ompacte HiJet lag ei iie m< ■I. 04166-3412. pk. Winkler Prinsstraat 24 Tel. 013-420143 JEEL S! >00,- door blijkt dat sr betaalbare iedt. profiteer van sr-betaalbaar in 3 jaar fabrieks- aantal Charade Summer Sale! eque uit. Die is :ens 2.000,- Summer Sale- i welke model- gegevens: ancia Delta jdt voor minder io- of hardtop, maar liefst 3.5 nmer Sale. Oók oot BPM-voor- Lancia heeft er de tijd voor genomen om het Dedra/Delta-programma helemaal af te maken. Ruim zes jaar na de introductie van de Dedra sedan kan nu ook worden gekozen voor een stationwagon en de drie ën vijfdeurs hatchback. Wat betreft onder stel en techniek ontlopen deze auto's elkaar niet veel. Alleen het uiterlijk brengt het verschil. bij 2400 tr/min i: lengte 4,01 meter. il op. De nbi- x beheersingssysteem rco. Er hoeft alleen le gewenste sratuur ingesteld te m, de apparatuur doet hebt. Met een betere isolatie van het blok en de motorruimte kan Lancia hier wellicht nog wat verbeteren. De voorwielen van de Delta worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak. Deze laat zich redelijk licht bedienen, maar is wat hakerig. De Delta heeft een bekend onderstel met rondom onafhankelijk opgehangen wielen met schroefveren en zowel voor als achter stabilisatorstangen. De auto biedt een sportieve afvering en laat zich ook met turbodieselmotor zeker verleiden tot een stevig rijgedrag. Het onderstel heeft daar geen enkele moeite mee. uitrusting, goede wegligging, maar zou motorisch wat stiller en verfijnder mogen zijn. Turbo-niveau Motorisch kan bij de Delta HPE op dit moment alleen worden gekozen uit de meer sportieve machines zoals de 2 liter 16-klepper of de turbo. De meest tamme HPE is de turbodiesel. Deze auto maakt gebruik van de bekende 1929 cc 4 cilinder met turbocompressor en intercooler. De krachtbron komt tot een zeer keurig vermogen van 90 pk bij 4100 tr/min en een koppel van 186 Nm bij 2400 tr/min. De souplesse van de 1.9 td is enorm hoog. Er kan uitermate Vlakverdeling Zowel de Delta als Beta HPE zijn voorzien van twee portieren en een achterklep, maar daar houdt de vergelijking helemaal Beta HPE was een combi- coupé-achtig model, die in niets leek op de vierdeurs Beta. De Delta HPE echter volgt dezelfde profiellijn als de vijfdeurs en is daardoor minder afwijkend. Toch heeft men een aantrekkelijke vlakverdeling verkregen. Het voorportier is natuurlijk langer geworden, maar om geen volledig vlakke zijkant te krijgen, zijn de schermen boven de achterwielen uitgebouwd net als bij de beroemde Delta Integrale. Om voor- en achterzijde te laten harmoniëren hebben ook de voorspatborden deze Technische c Merk en type: Lai HPE 1.9 turbo ds Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1929 cc Boring x slag: 82,6 x 90 mm Vermogen: 90 pk bij 4100 tr/min Koppel: 186Nmt’‘r Afmetingen: lengte breedte 1,705 meter Gewicht: 1280 kg Prestaties: topsnelheid 180 km/u acceleratie 0-100 in 12 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,0 liter/100 km bij 120 km/u 6,6 liter/100 km stadsverkeer 7,0 liter/100 km Prijs: f.38.550,= Het betreft hier een nieuwe motor uit de zogenaamde K-serie van Rover zelf. Volgend jaar zal het gamma worden uitgebreid met een direct ingespoten dieselmotor en een vierdeurs sedan waarvan het merk bijzonder veel verwacht. De vijfdeurs 416 Si gaat f.37.990,= kosten. Alhoewel de Nederlandse Rover-dealers de auto pas half september in huis krijgen, kan nu al uitgebreide informatie worden verkregen. sportief worden gereden, maar ook heel lui worden geschakeld. Als het toerental maar eenmaal op turbo- niveau is, blijft de motor bereid tot presteren. Dat zien we ook aan het sprintje van 0 tot 100 km/u in 12 seconden. Verder is de topsnelheid van 180 km/u meer dan voldoende. Kortom op het vlak van prestaties is de turbodieselmotor een prima keus. Maar deze motor heeft ook een beetje zijn keerzijde. Zeker bij een koude start nagelt het apparaat er vrolijk op los. Bij een warme motor verdwijnt dit gedeeltelijk, maar over het gehele toerengebied blijft merkbaar dat je met een diesel te maken Middenklasse De Lancia Delta HPE turbodiesel brengt een aardig mix tussen sportiviteit en economie. Immers de dieselmotor zorgt voor een keurig gemiddeld verbruik van 1 op 14,5 als er stevig wordt doorgereden. Lancia brengt in de middenklasse gewoon auto's waarmee de bestuurder zich duidelijk onderscheidt van de grijze massa. Dat onderscheiden doet men niet alleen door het merkschildje op de grille, maar door de algehele uitstraling van de auto, de uitbouw gekregen. De Delta HPE heeft hierdoor een uitermate sportieve uitstraling. Vooral recht van voren bekeken oogt de auto bijzonder breed. Het front is fraai van opbouw met de platte koplampen, grille met meegespoten omlijsting en de in de meegespoten bumper geplaatste mistlampen. De lichtmetalen velgen zijn standaard op de HPE en worden tegen meerprijs op de 5-deurs aangeboden. Wel standaard is de spoiler op de hoge achterzijde. De lichtunits zijn verdeeld over de achterspatborden en de klep, terwijl de nummerplaat wordt omgeven door een zwarte accentrand. De Lancia Delta HPE oogt erg compact, al is de auto 4,01 meter lang. De HPE heeft een chique en sportieve uitstraling. Bij de Tilburgse Nissan dealer Denissen is de showroom in Sail sfeer ingericht. Nissan is een van de hoofdsponsors van dit grootse scheepvaart evenement dat deze dagen in Amsterdam plaats vindt. Uiteraard heeft Nissan diverse «Sail» aktie modellen op basis van de compacte Micra en middenklasser Sunny. Zowel Sunny als Micra hebben als extra's o.a. luxere bekleding in het interieur, een schuifkanteldak, veiligheidsstuurwiel, speciale aërodynamische wielcovers. Het consumenten voordeel op de Micra bedraagd zo'n 2.000,- terwijl het bij de Sunny ruim 3.300,- is. Daarnaast zijn er vele Nissan Kleuraccent Het interieur van de Delta HPE en 5-deurs verschilt weinig van elkaar. Zeer fantasievol is nog steeds het dashboard dat als het ware volledig van links tot rechts verloopt. Links vinden we op een rij de benzinemeter, snelheidsmeter, toerenteller en temperatuurmeter, terwijl midden boven de console een analoog klokje is geplaatst. Uitstroomopeningen vinden we op gelijke hoogte in het midden en aan beide uiteinden. Tegen meerprijs levert Lancia op de Delta een volledig automatisch geregeld klimaatbeheersingssysteem metairc maar d« temper worder de rest. Het meubilair is bekleed met een stevige stof met een soort van visgraatmotief met hier en daar een kleuraccent. De stoelen bieden een relatief harde zit, maar ondersteunen het lichaam goed waar dat nodig is. Op de achterbank, die in delen neerklapbaar is, vinden we twee hoofdsteunen. De bagageruimte heeft in normale opstelling een inhoud van 320 liter en dat is in deze klasse normaal. De Delta HPE is een alles behalve kale auto. Zo heeft iedere versie onder meer een airbag in het verstelbare stuurwiel, elektrisch bediende portierruiten, centrale vergrendeling, in hoogte verstelbare gordels, getint glas, elektrisch van binnenuit verstelbare buitenspiegels, een interval Door de redelijk grote spoorbreedte biedt de Delta een prima stabiliteit niet alleen bij rechtuit rijden. De standaard stuurbekrachtiging doet alleen merkbaar zijn werk wanneer dat nodig is; bij manouvreren. schadelijke bestanddelen. De cilinderinhoud is toegenomen van 2990 naar 3201 cc, waardoor met name het koppel 10% kon toenemen tot 350 Nm bij een lager toerental van 3250. De 3.2 liter 6 cilinder met 24 kleppen komt ook tot een hoger vermogen van 321 pk (was 286 pk). Hierdoor is de magische grens van 100 pk per liter door de M3 overschreden. Alle veranderingen hebben een lager verbruik tot gevolg. De nieuwe M3 heeft ten opzichte van zijn voorganger zo'n 4% minder brandstof nodig voor dezelfde afstand. Verder is ook de 6 versnellingsbak nieuw. De vijfde overbrenging is hier de prise-direct, terwijl het zesde verzet een overdrive-karakter heeft. Het onderstel is op details verbeterd, met name als het gaat om de aanpassing van veren en dempers, zonder concessies te doen aan het rijcomfort. Voor staat de auto op 225/45 ZR 17 banden en achter op 245/40 ZR 17 exemplaren. 1 Er zijn automerken die weinig waarde hechten aan hun historie, omdat men alleen belang heeft bij de verkoop van nieuwe auto's. Toch is het op een gedoseerde wijze gebruiken van de geschiedenis juist erg goed voor autofabrikanten anno 1995. Lancia is een merk met een zeer rijke historie en vele roemrijke modellen. Bij de nieuwe 3-deurs versie van de Delta wordt de toevoeging HPE opnieuw gebruikt, een lettercombinatie die in de jaren zeventig en begin tachtig een zeer aparte versie van de Lancia Beta sierde. De nieuwe M3 heeft 5,5 seconden nodig voor het sprintje van 0 tot 100 km/u en heeft nog steeds een afgerelde top van 250 km/u. Door de grotere krachtsexplosie zijn met name tussenacceleraties korter geworden. BMW gaat de nieuwe M3 vanaf december leveren als coupé en sedan, terwijl de cabrio-versie in het eerste kwartaal van 1996 wordt verwacht. sportieve wegligging en de rijke uitrusting. Lancia levert op dit moment zes varianten van de vijfdeurs Delta en drie HPE-versies. De HPE start met de turbodiesel voor f.38.550,=. De auto is f.250,= duurder dan de vijfdeur, die echter een minder rijke uitrusting kent. De HPE is er ook als 2 liter 16- klepper voor f.45.250,= en als zeer sportieve HF turbo voor f.58.950,=. De Delta-reeks start echter al bij de 1.6 voor f.33.950,=. Hierdoor blijkt dat Lancia een zeer exclusiviteit bit De Lancia Delta HPE turbodiesel is een aantrekkelijke auto: sportief en zuinig tegelijk met een exclusieve uitstraling. De auto heeft een complete personen- en zelfs bedrijfswagens te koop waarbij airconditioning tot de standaard uitrusting behoort, zonder dat u daar meer voor hoeft te betalen. Sail kleding In de showroom van Denissen aan de Burg. Jansenstraat 52- 56 vindt u zelfs een compleet programma exclusieve Sail kleding. Naast T-shirts zijn er polo shirts, sweatshirts, bodywarmers en jacks die allen voorzien zijn van het exclusieve «Sail 95» logo. Ook verstrekt Denissen fraaie posters van diverse middeleeuwse zeilschepen geheel gratis (zolang de voorraad strekt). Tot nu toe was de nieuwe Suzuki Alto, die ongeveer een jaar geleden werd gepresenteerd, slechts in één uitvoering lever baar. Daar is echter verandering in gekomen. Voor f. 16.495,= wordt nu het nieuwe basismodel geleverd, de Alto GA. Deze auto beschikt al over een rechterbuitenspiegel, neerklapbare achterbank, antenne en radiovoorbereiding. De bestaande Alto GL blijft gewoon leverbaar voor f. 17.995,= en heeft als extra's een wis/was op de achterruit en een hoedenplank. Als topmodel van deze compacte auto bieden de Nederlandse Suzuki-dealers de Alto Spark aan. Deze variant is aantrekkelijk gemaakt met meegespoten bumpers, grille en dakspoiler, een derde remlicht, stijlvolle wieldoppen en een sierstuk op de uitlaat. De Spark kost f.18.995,=. Alle drie hebben ze de 1.0 liter 4 cilinder motor met een vermogen van 53 pk. De auto's wegen 705 kg en halen een topsnelheid van 150 km/u. Medio september wordt de nieuwe Rover 416 Si leverbaar op de Nederlandse markt. Deze compacte vijfdeurs auto heeft een bijzonder complete standaarduitrusting met onder meer een airbag, stuurbekrachtiging, elektrisch bediende zijruiten, getint glas, notehouten panelen en centrale vergrendeling met afstandsbedienings. De auto wordt voortgestuwd door middel van een 1.6 liter krachtbron met 4 kleppen per zuiger en 111 op de ruitewissers, kaartleeslampen voor en bergvakken in de voorportieren. Een uitrusting waarmee zelfs verwende automobilisten uitstekend kunnen leven. Het zicht vanaf de bestuurdersstoel naar voor en opzij is goed, terwijl de hoge achterzijde veel minder te overzien is. De huidige BMW M3 is één van de meest sportieve auto's die ooit door BMW werd gemaakt, maar desondanks niet overdreven is volgehangen met spoilers en skirts. Drie jaar geleden werd de snelste auto uit de 3-serie geïntroduceerd. De ontwikkelingsafdeling van BMW ging echter duchtig met deze auto aan de slag en presenteert nu een verbeterde versie die met name een hoger koppel heeft, minder schadelijke uitlaatgassen produceert en zuiniger is. Uiterlijk is de M3 voor de liefhebbers nog steeds herkenbaar aan de specifieke wielen, de witte richtingaanwijzerglazen, de specifiekfe voorspoiler en zijskirts. Al enkele jaren vormt de M3 het neusje van de zalm in de 3-reeks van BMW. De motor is voorzien van Digitale Elektronica, een nieuw systeem in dit geval met een rekencapaciteit van 20 miljoen commando's per seconde. Verder vinden we er het dubbele Vanos-systeem, waarbij de in- en uitlaatnokkenas individueel en onafhankelijk van elkaar wordt aangestuurd. Tot nu toe werd alleen de inlaatnokkenas versteld. Nu is echter uitlaatgashercirculatie mogelijk, waardoor met name het stikstofoxide-aandeel in de uitlaatgassen afneemt. Ook zorgt nog eens de hogere inspuitdruk voor minder DE AUTOMAT ✓ilLTO

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21