7Z7Z
PEUGEOT
I
Ir -
Oude Volvo's
in museum
Krachtige 'look'
Mercedes E Wagon gesnapt
L i
EN.
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Veel
nieuws
Je voelt je lekkerder in een Peugeot
PUTOCENTRUM
COLLRRIS TILBURG
Voorzichtige
verbetering
autoverkoop
1914 LCX.75I
395 pagina 18
Oplage: 98.200
Donderdag 20 juli 1995
>er
SI
lïcT12
net
Tony Vos
ak wf
ct. All
6. Volvo:
9. Fiat:
In verband met vakantie
Autotest
Eerste Lustrum
Lees verder
Marlboro Masters
in dit nummer
Pagina 7
o.a.
VAKANTIE
Lage Witsiebaan 78 TILBURG tel. 013-634355
roor
Opel Omega 2.0 i GL
Pagina 3
verschijnt
op 27 juli en 3 augustus
geen Automaat
Parijs - Precies op 26 oktober verschijnt de nieuwe
Peugeot 406 op de Nederlandse markt, de officiële
opvolger van de zelfs nu nog zeer succesvolle 405.
De auto oogt als een echte Peugeot en lijkt het
meest op een kleine uitgave van de 605.
Aanvankelijk zal alleen een vierdeurs sedan
beschikbaar komen met vier verschillende
motoren, maar andere varianten zijn in de maak.
Jaargang 7
Nummer 29
1. Opel:
2. VW:
3. Ford:
jaan
1995-
Officiële Peugeot-
dealer voor Tilburg
en omstreken
Motoren
Natui
typist
leeuw
aaiwi
menig*
406 var
onder~
verscl
lappen,
pbare
ran 3600
t Volvo in
taan
42.081 (39.093)
30.542 (22.577)
23.536 (23.834)
4. Renault: 21.315 (22.973)
5. Peugeot: 19.400 (20.436)
13.158 (10.775)
7. Toyota: 12.239 (13.016)
8. Nissan: 11.696 (13.243)
11.119 (13.357)
10. Mazda: 10.900 (10.612)
De Automaat is een uitgave van Pe
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
Y
v MBUJVEN
BEREUCBMR.
ZDUELSHOVm
ALSmMTS
SAAB
TUWOOSTbv
JLhu ^^^Automobielbedrijf Tilburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
:een
afdeling
deLV45
is uit 1928. De
wagen, de eerste
rbodieselmotor
Met een lengte van 4,55 meter
is de Peugeot 406 precies 14
centimeter langer dan zijn
voorganger, terwijl de auto
ook aanzienlijk breder is
geworden. Uiterlijk toont de
406 bijzonder krachtig, vooral
door de meegespoten bump«
met grote luchtinlaat en de
flinke, schuin aflopende
koplampen.
Multi-Link
Peugeot heeft op het gebied
van wegligging een naam
hoog te houden. Achter
vinden we bij de 406 een
multilink-constructie, terwijl
voor wieldraagarmen worden
3 toegepast met een
stabilisatorstang die
rechtstreeks op de veerpoten
is bevestigd. Alle varianten
hebben schijfremmen op de
voorwielen terwijl de 2 liter en
j 2.1 turbodiesel ook achter met
schijven worden geremd.
Het leveringsprogramma van
de 406 start met de SL-uitgave
die reeds is voorzien van
getint glas, dubbele
koplampen, stootstrips op de
Veiligheid
Het interieur borduurt wat
minder op bestaande
modellen voort dan het
uiterlijk. De aparte
overkapping van het
dashboard doet wat denken
aan de Opel Omega. Aan
weerzijde van het
instrumentarium zitten
uitstroomopeningen, terwijl
de middenconsole vrij strak is
vormgegeven. Het
dashboardkastje heeft
dezelfde inhoud of er nu wel
of geen tweede airbag is
gemonteerd. Een toerenteller
is op ieder type standaard. De
stoelen werden helemaal
nieuw ontwikkeld, waarbij
comfort, veiligheid en
flexibiliteit voorop stonden.
De rugleuning van de
achterbank is in een 40/60-
Op een oppervlakte vc"
vierkante meter toont V
Gothenburg sinds kort i
het publiek haar volledige
historie. Dit nieuwe museum
is gevestigd in Arendal, bij de
ingang naar de haven van
Gothenburg, niet ver van de
Volvo-fabriek in Torslanda. Er
worden in totaal zo'n honderd
auto's, vrachtwagens en
vliegtuigmotoren getoond.
De collectie is tot stand
gekomen door de inzet van
liefhebbers van het merk, die
al vele jaren Volvo-produkten
verzamelen en restaureren.
Een belangrijk museumstuk is
het bureau waaraan Volvo-
oprichters Assar Gabrielsson
en Gustaf Larson hebben
gewerkt. Natuurlijk heeft het
museum ook een exemplaar
van de ÖV4, een open auto
waarvan er tussen 1927 en
1929 205 exemplaren werden
gebouwd. De PV56 van de
Zweedse schrijver Selma
Lagerlöf komt uit een serie
van 1321 auto's die tussen
1938 en het einde van de
H Tweede Wereldoorlog werden toegar
mrlijk heeft de 406 zijn
x sche Peugeot-grille met
euw behouden. Bij de
inblik van het profiel zal
igeen moeite hebben de
ran de grotere 605 te
jrscheiden, terwijl dat
chil aan de achterkant
weer veel duidelijker is. De
achterlichtunits hebben en
soort druppelvorm. Het
kofferdeksel heeft als het
ware een geïntegreerde
spoiler, waardoor ook aan de
achterzijde een krachtige
'look' verkregen wordt. De
bagageruimte heeft een
inhoud van 430 en is tevens
ten opzichte van de 405 in
volume toegenomen.
Het motorenprogramma is
volledig bekend. Aan de basis
komt de 1.8 liter 16-klepper
van 112 pk die kort geleden in
de Xantia werd voorgesteld.
Deze motor zorgt voor goede
prestaties als een top van 194
km/u en acceleratie van 0 tot
100 in 12,4 seconden.
Daarboven zit een 2 liter-
versie goed voor 135 pk (2
km/u, 0-100 in 11 sec.). De
dieselmotor is voor een F:
merk erg belangrijk, zode
Peugeot zelfs twee gebla:
ruwoliestokers in de 406
voorstelt, de beken
van 90 pk en de 2,1
klepper die het tot
paardekrachte
laatste is goec’
en het bekend
seconden.
verhouding neer te klc
terwijl ook een opklapl
middenarmsteun is
gemonteerd. De veiligheid
van de auto komt niet alleen
tot uitdrukking in de sterke
constructie maar ook in de
standaard bestuurdersairbag,
in hoogte verstelbare gordels
en gordelspanners. Maar
veiligheid gaat nog verder. Zo
heeft iedere uitvoering
buitenspiegels zonder dode
hoeken, een derde remlicht en
als optie een regensensor in
combinatie met een wisser op
de achterruit.
Daarom worden prototypes
die de normale weg opgaan in
de regel gecamoufleerd.
Iedereen kan zien dat het om
een nieuwe auto gaat, maar
de exacte lijnen zijn niet
gemaakt. In het museum zijn
ook vele prototypes te zien
van auto's die nooit op de
markt zijn gekomen, zoals
bijvoorbeeld de Volvo 263, een
driedeurs hatchback uit de
240-reeks en een V8 uit het
begin van de jaren zeventig
bedoeld voor de Amerikaanse
markt. Verder staat de Volvo
VESC veiligheidsauto uit 1972
in Arendal, een opmerkelijke
auto die toen al voorzien was
van airbags en abs.
Het museum heeft ook ee
aparte bedrijfswagenafc
met onder meer de LV45
personenbusuit l«t,v
Titan vracht wc-J
Volvo met turbwvx±co<=
verscheen in 1974 en
betekende voor het merk dé
doorbraak. Natuurlijk komen
in het museum ook Volvo's
autosportprestaties aan bod
alsmede scheeps- en
vliegtuigmotoren. Al in 1922
constureerde Volvo de eerste
buitenboordmotor.
Het nieuwe Volvo-museum is
voor het publiek normaal
mkelijk.
Nieuwe auto's kunnen het
best onder normale
omstandigheden worden
getest, maar dan loopt het
betreffende merk wel de kans
te worden gesnapt.
direct duidelijk. Zo kon het
gebeuren dat een oplettende
lezer kort geleden op de
autosnelweg nabij het Franse
Lyon deze stationwagon
voorbij zag rijden.
In de achteruitkijkspiegel was
al het kenmerkende front van
de nieuwe Mercedes E-klasse
opgemerkt. Toen de auto
langszij kwam bleek het
echter al om de nieuwe
stationcar te gaan die begin
volgend jaar zal worden
geïntroduceerd. De passagier
kreeg het fototoestel in de
hand gedrukt en vanuit het
schuifdak werd deze plaat
gemaakt. Alhoewel de
achterlichten en de achterste
zijruit nog enigszins zijn
gecamoufleerd, is de
definitieve lijn van deze
sierlijke stationcar goed
te herkennen.
Iedereen is op z'n tijd aan
vakantie toe. Dat geldt
voor u, voor mij, voor de
mensen om ons heen en
dus ook voor mensen die
werkzaam zijn bij
autobedrijven en
autofabrieken. Daarom is
de vakantietijd van
oudsher erg rustig als het
om verkopen van nieuwe
auto's gaat en als we
kijken naar het nieuws dat
door de diverse merken
wordt uitgebracht. Het
beperkt zich tot hier en
daar een actiemodel of het
alvast laten zien van de
eerste foto's van modellen
die na de zomer op de
markt komen. Dat laatste
is de afgelopen maanden
veelvuldig voorgek'omen.
Een forse hoeveelheid
auto's zal dan ook op de
komende IAA tentoon
stelling in Frankfurt, die
half september start, aan
het publiek worden
voorgesteld. En het gaat
dan in de meeste gevallen
om zeer belangrijke auto's
die jaarlijks in grote
aantallen verkocht gat
worden. Dat geeft de 1 f
editie van de IAA
natuurlijk een extra
waarde. Zo zal BMW zijn
nieuwe 5-serie laten zien,
een auto die tegen het
einde van het jaar zijn
werkelijke leven begint.
Fiat heeft de opvolger van
de Tipo klaarstaan. De
Bravo (3-deurs) en Brava
(5-deurs) zullen eind
september al bij de dealer
staan. Opel heeft de
nieuwe Vectra klaar, heel
lang de nummer één in het
zakensegment. Honda
introduceert haast per
traditie iedere vier jaar op
de IAA de nieuwe Japanse
Civic. Deze keer de drie
ën vierdeurs. Mercedes zal
waarschijnlijk de
definitieve versie van de
SLK-roadster tonen, terwijl
Nissan de Sunny laat
opvolgen door de Almera.
Zeer belangrijke nieuwe
auto's uit het Franse land
zijn de Peugeot 406 als
opvolger van de 405 en de
Renault Megane, zoals
volgens de Franse pers de
nieuwe Renault 19 gaat
heten. En dan tot slot onze
nieuwe nationale trots, de
uit Born afkomstige
nieuwe Volvo. Kortom, het
tweede deel van 1995 gaat
zonder twijfel veel
interessant nieuws
brengen. Maar voor nu een
fijne vakantie...
De autoverkopen over de
eerste zes maanden van
1995 zijn gestegen met
3,9% ten opzichte van
dezelfde periode in 1994.
De Rai verwacht dat over
het hele jaar zo'n 450.000
auto's zullen worden
verkocht. Het is echter een
voorzichte schatting, want
de sterk verbeterde
verkopen in de eerste drie
maanden werden daarna
niet voortgezet.
Het verschil per merk is
dan ook weer groot. In de
merken Top 10 zijn er maar
vier die winst hebben
geboekt: Opel,
Volkswagen, Volvo en
Mazda. Maar ook Suzuki,
Mercedes, Audi, Hyundai
en Alfa Romeo zagen de
verkochte aantallen
toenemen. Uitschieters ten
opzichte van vorig jaar
zijn de BMW 7-serie,
Daihatsu Cuore, Fiat
Punto, Lancia Kappa, Opel
Tigra en Omega, Honda
Civic 5-deurs, Hyundai
Excel, Mazda 323 F, Nissan
Maxima, Peugeot 306 en
806, Renault Laguna,
Skoda Felicia, Suzuki Alto
en Baleno, Audi A4 en A6,
Volkswagen Polo en de
Volvo 400-reeks en 850
Estate. De top 10 ziet er als
volgt uit (tussen haakjes
de aantal voor jan-jun
1994):
flanken, airbag, in twee
richtingen verstelbare
stuurkolom, vier
kaartenbakken, skiluik en
startcode. Daarboven vinden
we het ST-niveau onder meer
met elektrisch bediende en
verwarmde buitenspiegels,
andere wielplaten,
meegespoten portiergrepen,
elektrisch bediende
voorportierruiten, centrale
vergrendeling met
afstandsbediening, houten
afwerking van het dashboard
en velours bekleding.
De SL en ST worden geleverd
met de 1.8 liter 16-
kleppenmotor en de 1.9 liter
turbodieselkrachtbron.
De 2 liter 16-klepper en 2.1
liter turbodiesel krijgen
automatisch de SV-
topuitrusting met ABS,
lichtmetalen wielen,
mistlampen voor, elektr
bediende achterportierruiten,
stoffilter, rolgordijn achter,
opbergvak in de
hoedenplank, hoofdsteunen
achterin, buitentemperatuur
meter en automatische
ruitewisserbediening met
regensensor. Versies met een
automaat komen niet direct
beschikbaar, maar zullen in
de loop van volgend jaar
worden uitgebracht.
Omdat de 406 groter is dan
zijn voorganger, voorzien is
van krachtigere motoren en
volledig nieuw is ontwikkeld,
is het zeer waarschijnlijk dat
het prijsniveau hoger zal
liggen dan van de 405.
Gezien de bedragen die
andere merken voor
vergelijkbare modellen
vragen, zal de 406 ergens
onder de veertigduizend
gulden starten.