7Z7Z PEUGEOT I Ir - Oude Volvo's in museum Krachtige 'look' Mercedes E Wagon gesnapt L i EN. Bijlage van: De Tilburgse Koerier Veel nieuws Je voelt je lekkerder in een Peugeot PUTOCENTRUM COLLRRIS TILBURG Voorzichtige verbetering autoverkoop 1914 LCX.75I 395 pagina 18 Oplage: 98.200 Donderdag 20 juli 1995 >er SI lïcT12 net Tony Vos ak wf ct. All 6. Volvo: 9. Fiat: In verband met vakantie Autotest Eerste Lustrum Lees verder Marlboro Masters in dit nummer Pagina 7 o.a. VAKANTIE Lage Witsiebaan 78 TILBURG tel. 013-634355 roor Opel Omega 2.0 i GL Pagina 3 verschijnt op 27 juli en 3 augustus geen Automaat Parijs - Precies op 26 oktober verschijnt de nieuwe Peugeot 406 op de Nederlandse markt, de officiële opvolger van de zelfs nu nog zeer succesvolle 405. De auto oogt als een echte Peugeot en lijkt het meest op een kleine uitgave van de 605. Aanvankelijk zal alleen een vierdeurs sedan beschikbaar komen met vier verschillende motoren, maar andere varianten zijn in de maak. Jaargang 7 Nummer 29 1. Opel: 2. VW: 3. Ford: jaan 1995- Officiële Peugeot- dealer voor Tilburg en omstreken Motoren Natui typist leeuw aaiwi menig* 406 var onder~ verscl lappen, pbare ran 3600 t Volvo in taan 42.081 (39.093) 30.542 (22.577) 23.536 (23.834) 4. Renault: 21.315 (22.973) 5. Peugeot: 19.400 (20.436) 13.158 (10.775) 7. Toyota: 12.239 (13.016) 8. Nissan: 11.696 (13.243) 11.119 (13.357) 10. Mazda: 10.900 (10.612) De Automaat is een uitgave van Pe Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. Y v MBUJVEN BEREUCBMR. ZDUELSHOVm ALSmMTS SAAB TUWOOSTbv JLhu ^^^Automobielbedrijf Tilburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur :een afdeling deLV45 is uit 1928. De wagen, de eerste rbodieselmotor Met een lengte van 4,55 meter is de Peugeot 406 precies 14 centimeter langer dan zijn voorganger, terwijl de auto ook aanzienlijk breder is geworden. Uiterlijk toont de 406 bijzonder krachtig, vooral door de meegespoten bump« met grote luchtinlaat en de flinke, schuin aflopende koplampen. Multi-Link Peugeot heeft op het gebied van wegligging een naam hoog te houden. Achter vinden we bij de 406 een multilink-constructie, terwijl voor wieldraagarmen worden 3 toegepast met een stabilisatorstang die rechtstreeks op de veerpoten is bevestigd. Alle varianten hebben schijfremmen op de voorwielen terwijl de 2 liter en j 2.1 turbodiesel ook achter met schijven worden geremd. Het leveringsprogramma van de 406 start met de SL-uitgave die reeds is voorzien van getint glas, dubbele koplampen, stootstrips op de Veiligheid Het interieur borduurt wat minder op bestaande modellen voort dan het uiterlijk. De aparte overkapping van het dashboard doet wat denken aan de Opel Omega. Aan weerzijde van het instrumentarium zitten uitstroomopeningen, terwijl de middenconsole vrij strak is vormgegeven. Het dashboardkastje heeft dezelfde inhoud of er nu wel of geen tweede airbag is gemonteerd. Een toerenteller is op ieder type standaard. De stoelen werden helemaal nieuw ontwikkeld, waarbij comfort, veiligheid en flexibiliteit voorop stonden. De rugleuning van de achterbank is in een 40/60- Op een oppervlakte vc" vierkante meter toont V Gothenburg sinds kort i het publiek haar volledige historie. Dit nieuwe museum is gevestigd in Arendal, bij de ingang naar de haven van Gothenburg, niet ver van de Volvo-fabriek in Torslanda. Er worden in totaal zo'n honderd auto's, vrachtwagens en vliegtuigmotoren getoond. De collectie is tot stand gekomen door de inzet van liefhebbers van het merk, die al vele jaren Volvo-produkten verzamelen en restaureren. Een belangrijk museumstuk is het bureau waaraan Volvo- oprichters Assar Gabrielsson en Gustaf Larson hebben gewerkt. Natuurlijk heeft het museum ook een exemplaar van de ÖV4, een open auto waarvan er tussen 1927 en 1929 205 exemplaren werden gebouwd. De PV56 van de Zweedse schrijver Selma Lagerlöf komt uit een serie van 1321 auto's die tussen 1938 en het einde van de H Tweede Wereldoorlog werden toegar mrlijk heeft de 406 zijn x sche Peugeot-grille met euw behouden. Bij de inblik van het profiel zal igeen moeite hebben de ran de grotere 605 te jrscheiden, terwijl dat chil aan de achterkant weer veel duidelijker is. De achterlichtunits hebben en soort druppelvorm. Het kofferdeksel heeft als het ware een geïntegreerde spoiler, waardoor ook aan de achterzijde een krachtige 'look' verkregen wordt. De bagageruimte heeft een inhoud van 430 en is tevens ten opzichte van de 405 in volume toegenomen. Het motorenprogramma is volledig bekend. Aan de basis komt de 1.8 liter 16-klepper van 112 pk die kort geleden in de Xantia werd voorgesteld. Deze motor zorgt voor goede prestaties als een top van 194 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 12,4 seconden. Daarboven zit een 2 liter- versie goed voor 135 pk (2 km/u, 0-100 in 11 sec.). De dieselmotor is voor een F: merk erg belangrijk, zode Peugeot zelfs twee gebla: ruwoliestokers in de 406 voorstelt, de beken van 90 pk en de 2,1 klepper die het tot paardekrachte laatste is goec’ en het bekend seconden. verhouding neer te klc terwijl ook een opklapl middenarmsteun is gemonteerd. De veiligheid van de auto komt niet alleen tot uitdrukking in de sterke constructie maar ook in de standaard bestuurdersairbag, in hoogte verstelbare gordels en gordelspanners. Maar veiligheid gaat nog verder. Zo heeft iedere uitvoering buitenspiegels zonder dode hoeken, een derde remlicht en als optie een regensensor in combinatie met een wisser op de achterruit. Daarom worden prototypes die de normale weg opgaan in de regel gecamoufleerd. Iedereen kan zien dat het om een nieuwe auto gaat, maar de exacte lijnen zijn niet gemaakt. In het museum zijn ook vele prototypes te zien van auto's die nooit op de markt zijn gekomen, zoals bijvoorbeeld de Volvo 263, een driedeurs hatchback uit de 240-reeks en een V8 uit het begin van de jaren zeventig bedoeld voor de Amerikaanse markt. Verder staat de Volvo VESC veiligheidsauto uit 1972 in Arendal, een opmerkelijke auto die toen al voorzien was van airbags en abs. Het museum heeft ook ee aparte bedrijfswagenafc met onder meer de LV45 personenbusuit l«t,v Titan vracht wc-J Volvo met turbwvx±co<= verscheen in 1974 en betekende voor het merk dé doorbraak. Natuurlijk komen in het museum ook Volvo's autosportprestaties aan bod alsmede scheeps- en vliegtuigmotoren. Al in 1922 constureerde Volvo de eerste buitenboordmotor. Het nieuwe Volvo-museum is voor het publiek normaal mkelijk. Nieuwe auto's kunnen het best onder normale omstandigheden worden getest, maar dan loopt het betreffende merk wel de kans te worden gesnapt. direct duidelijk. Zo kon het gebeuren dat een oplettende lezer kort geleden op de autosnelweg nabij het Franse Lyon deze stationwagon voorbij zag rijden. In de achteruitkijkspiegel was al het kenmerkende front van de nieuwe Mercedes E-klasse opgemerkt. Toen de auto langszij kwam bleek het echter al om de nieuwe stationcar te gaan die begin volgend jaar zal worden geïntroduceerd. De passagier kreeg het fototoestel in de hand gedrukt en vanuit het schuifdak werd deze plaat gemaakt. Alhoewel de achterlichten en de achterste zijruit nog enigszins zijn gecamoufleerd, is de definitieve lijn van deze sierlijke stationcar goed te herkennen. Iedereen is op z'n tijd aan vakantie toe. Dat geldt voor u, voor mij, voor de mensen om ons heen en dus ook voor mensen die werkzaam zijn bij autobedrijven en autofabrieken. Daarom is de vakantietijd van oudsher erg rustig als het om verkopen van nieuwe auto's gaat en als we kijken naar het nieuws dat door de diverse merken wordt uitgebracht. Het beperkt zich tot hier en daar een actiemodel of het alvast laten zien van de eerste foto's van modellen die na de zomer op de markt komen. Dat laatste is de afgelopen maanden veelvuldig voorgek'omen. Een forse hoeveelheid auto's zal dan ook op de komende IAA tentoon stelling in Frankfurt, die half september start, aan het publiek worden voorgesteld. En het gaat dan in de meeste gevallen om zeer belangrijke auto's die jaarlijks in grote aantallen verkocht gat worden. Dat geeft de 1 f editie van de IAA natuurlijk een extra waarde. Zo zal BMW zijn nieuwe 5-serie laten zien, een auto die tegen het einde van het jaar zijn werkelijke leven begint. Fiat heeft de opvolger van de Tipo klaarstaan. De Bravo (3-deurs) en Brava (5-deurs) zullen eind september al bij de dealer staan. Opel heeft de nieuwe Vectra klaar, heel lang de nummer één in het zakensegment. Honda introduceert haast per traditie iedere vier jaar op de IAA de nieuwe Japanse Civic. Deze keer de drie ën vierdeurs. Mercedes zal waarschijnlijk de definitieve versie van de SLK-roadster tonen, terwijl Nissan de Sunny laat opvolgen door de Almera. Zeer belangrijke nieuwe auto's uit het Franse land zijn de Peugeot 406 als opvolger van de 405 en de Renault Megane, zoals volgens de Franse pers de nieuwe Renault 19 gaat heten. En dan tot slot onze nieuwe nationale trots, de uit Born afkomstige nieuwe Volvo. Kortom, het tweede deel van 1995 gaat zonder twijfel veel interessant nieuws brengen. Maar voor nu een fijne vakantie... De autoverkopen over de eerste zes maanden van 1995 zijn gestegen met 3,9% ten opzichte van dezelfde periode in 1994. De Rai verwacht dat over het hele jaar zo'n 450.000 auto's zullen worden verkocht. Het is echter een voorzichte schatting, want de sterk verbeterde verkopen in de eerste drie maanden werden daarna niet voortgezet. Het verschil per merk is dan ook weer groot. In de merken Top 10 zijn er maar vier die winst hebben geboekt: Opel, Volkswagen, Volvo en Mazda. Maar ook Suzuki, Mercedes, Audi, Hyundai en Alfa Romeo zagen de verkochte aantallen toenemen. Uitschieters ten opzichte van vorig jaar zijn de BMW 7-serie, Daihatsu Cuore, Fiat Punto, Lancia Kappa, Opel Tigra en Omega, Honda Civic 5-deurs, Hyundai Excel, Mazda 323 F, Nissan Maxima, Peugeot 306 en 806, Renault Laguna, Skoda Felicia, Suzuki Alto en Baleno, Audi A4 en A6, Volkswagen Polo en de Volvo 400-reeks en 850 Estate. De top 10 ziet er als volgt uit (tussen haakjes de aantal voor jan-jun 1994): flanken, airbag, in twee richtingen verstelbare stuurkolom, vier kaartenbakken, skiluik en startcode. Daarboven vinden we het ST-niveau onder meer met elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, andere wielplaten, meegespoten portiergrepen, elektrisch bediende voorportierruiten, centrale vergrendeling met afstandsbediening, houten afwerking van het dashboard en velours bekleding. De SL en ST worden geleverd met de 1.8 liter 16- kleppenmotor en de 1.9 liter turbodieselkrachtbron. De 2 liter 16-klepper en 2.1 liter turbodiesel krijgen automatisch de SV- topuitrusting met ABS, lichtmetalen wielen, mistlampen voor, elektr bediende achterportierruiten, stoffilter, rolgordijn achter, opbergvak in de hoedenplank, hoofdsteunen achterin, buitentemperatuur meter en automatische ruitewisserbediening met regensensor. Versies met een automaat komen niet direct beschikbaar, maar zullen in de loop van volgend jaar worden uitgebracht. Omdat de 406 groter is dan zijn voorganger, voorzien is van krachtigere motoren en volledig nieuw is ontwikkeld, is het zeer waarschijnlijk dat het prijsniveau hoger zal liggen dan van de 405. Gezien de bedragen die andere merken voor vergelijkbare modellen vragen, zal de 406 ergens onder de veertigduizend gulden starten.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 19