Fiat Barchetta rï Prijsverlaging Cinquecento In rustig vaarwater Auto Kennis stunt met Lantra Eenheidsprijzen bij Ford Staatsloterij winnaar bij Denissen AUTO VERHOEVEN HTBIJ! TILBURG B.V. en o mte! 35 pagina 2 DE AUTOMAAT - Donderdag 13 juli 1995 - pagina 3 DETILBURGSE KOERIER OYOTA vsteem in Instrumentarium r >er de Pakket bij 90 km/u liter/100 Accentueren in een ellen: comfort en verwachten. limte gratis. we Ford. gelden tot en met it de T E S T A U T stoelen, ie lang. liter/100 Prijs: koop je 22.990,-. garantie, wij ver- aanbod. 8,9 sec. Verbruik: 6,1 liter/100 km bij 120 km/u 7,8 Ikm stadsverkeer 9,9 Ikm f.56.150,= Officieel Fiat-dealer voor Tilburg e.o. verschillende en door j i speciale poten gegevens: Fiat van de Eur belangstel roadstei Ringbaan Oost 98 TILBURG TeL 013-430005 De heer P. Steine uit Tilburg won in het TV-programma van Mare Kleijn Essink een nieuwe Nissan Micra. Hij koos echter voor een maatje groter, de Sunny. Afgelopen donderdag kon hij bij Garage Denissen uit handen van verkoper Frans Koppens de sleutels en de bloemen ontvangen. Als de zon hoog aan de hemel staat, zou iedereen graag met een open auto willen rijden. Of het nu aan de zomers van de laatste jaren ligt of dat de smaak iropeanen is veranderd, de cabriolet mag zich in een steeds warmere elling verheugen. Binnen de cabrio's vinden we de specifieke groep ars, waarvan de nieuwe Fiat Barchetta een goed voorbeeld is. veranderd. De basisuitrusting heet nu Cinquecento S. Deze auto heeft de bekende 900 cc motor van 39 pk. De uitrusting is alles behalve kaal met getint glas, uitzetbare ruiten achter en een digitaal klokje. - 5i GLS A Accent en vijfdei u bovenop centrale Escort en ••endeling, elektrisch ire ramen voor en i hoogte verstelbare Fiat heeft wijzigingen door gevoerd in het programma van de kleine Cinquecento. Dat deze wijzigingen niet door de klant betaald hoeven te worden, blijkt uit de verlaagde prijs van het basismodel. Wijzigingen die door de hele reeks zijn doorgevoerd zijn de gemodificeerde achterklep en spatschermen, de bredere velgen en een andere ruitewisser achterop. Ook is het kleurenprogramma bekleed. Bovendien is onder - - het middenkussen een airbag geopende 1 aangebracht. De toevoer van deze onder koude of warme lucht gaat via een viertal ronde openingen met twee veidi - schotjes or J bepalen. Barchetta e geïntergréèivre installatie. De ventilatie wore >ok direct bedient met dr arkelijk draaiknoppen. geheel vrij sober i zien we nog enkel bedieningsknoppen en een digitaal klokje. De portierruiten worden elektrisch bediend. Het verschil tussen een cabriolet en roadster is heel duidelijk. Onder een cabriolet verstaan we een auto met verwijderbare kap die is afgeleid van een bestaande personenauto. Bij Fiat bijvoorbeeld de Punto Cabrio. Daarnaast zijn er de roadsters, tweezits auto's die volledig als open auto werden ontwikkeld. Als alleen originaliteit telt, gooit Fiat met de Barchetta hoge ogen. Zowel in- als exterieur zijn uitermate spannend vormgegeven. Maar ook wat betreft motorische prestaties, uitrusting en wegligging is de Boring x slag: Vermogen: 6300 tr/min Koppel: 164 Nm bij 4300 tr/min Afmetingen: lengte 3,92 meter, breedte 1,64 meter Gewicht: 1060 kg Prestaties: topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in Technische Merk en type: Barchetta Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1747 cc 82 x 82,7 mm 130 pk bij de luchtinlaten net onder de voorruit. Opmerkelijk is de korte overhang achter en een veel grotere overhang voor. Op zeer originele, maar tegelijk ook historische wijze kunnen de portieren worden geopend. Er moet eerst op een klein knopje worden gedrukt, waarna een smalle aluminium hendel naar buiten komt. Door deze naar je toe te trekken gaat het portier open. Bestuurders met lange nagels zullen met grote regelmaat met dit sys conflict raken. Centrale vergrendeling hoort in combinatie met elektische spiegelbediéning tot de opties. De bagageruimte is bij compacte roadsters meestal niet geschikt voor grote koffers of andere ruime vakantievaliezen. De Barchetta van Fiat scoort echter met 165 liter veel beter dan concern-genoot Alfa Spider. Op een dashboardkastje na biedt het interieur overigens geen opbergmogelijkheden en wie kiest voor een passagiersairbag raakt dit ook nog eens kwijt. In het interieur valt oc de gedurfde en opmerk vormgeving op. Óp de deurpanelen en aan de onderzijde van het dashboard zijn kunststof panelen aangebracht die in de carrosseriekleur worden gespoten. Dit geeft de Barchetta een bijzonder levendig karakter. Maar ook de algehele aanblik van het instrumentarium is origineel. De drie klokken hebben witte wijzerplaten en herbergen een snelheidsmeter, toerenteller en gecombineerde brandstof- en temperatuurmeter. Alle controlelampjes zijn in deze rechter klok gegroepeerd. Het sportieve driespakige stuurwiel is in hoogte verstelbaar en met leer De Cinquecento SX kost f.16.295,= en komt prijstechnisch op de plaats van de basis Cinquecento uit de eerste reeks. De Suite- uitvoering bestond al enige tijd, maar wordt nu gebaseerd op de SX-uitgave. Verder heeft de Suite s’ wieldoppen, meegespe buitenspiegels en portiergrepen, een zwarte B- stijl en natuurlijk de intelligente airconditioning. De Suite kost onveranderd f. 19.950,=. De Cinquecento Sporting blijft gewoon f,19.995,= kosten en heeft alle algemene wijzigingen van de nieuwe Cinquecento ondergaan. Optielijst De nieuwe 1.8 liter 16-klepper blijkt niet overdreven zuinig te zijn. Gemiddeld noteerden we een verbruik van 1 op 9,8 en dat is zelfs wat meer dan de onlangs gereden Alfa Spider met de 2 liter motor. Fiat heeft wat betreft prijsstelling natuurlijk gekeken naar de marktleider in dit kleine marktsegment. De prijs van f.56.150,= lijkt daarom heel keurig en het zal voor liefhebbers dan ook moeilijk worden nog dit jaar een Barchetta geleverd te krijgen. De optielijst vermeldt nog zaken als ABS, airco, elektrische antenne, lichtmetalen velgen, lederen bekleding en metaallok. Ook heeft deze basisuitvoering al een elektronische starton- derbreker. Verder zien we nieuwe wieldeksels, grijze wijzerplaten en andere bekledingsstoffen. De auto kost f. 14.995,=. Nieuw in het programma is de Cinquecento SX, technisch gelijk aan de S maar voorzien van luxueuze extra's als nieuw ontworpen bumpers in de carrosseriekleur, stootstrips op de flanken, knipperlichtglazen van rookglas, 155/65 SR 13 banden, een middenconsole, luxueuze versnellingshendel en elektrisch bediende portierruiten. Auto Kennis heeft enkele van zijn populaire Hyundai Lantra's extra aantrekkelijk gemaakt door middel van ee" aktiepakket samen te steLcu. het 'Accent'-pakket. Het betreft hier een drietal verschillende uitvoeringen van de Hyundai Lantra, namelijk: de Lantra 1.5i GLA Accent met getint glas, stuurbekrachtiging, digitaal klokje, bumpers in kleur van de carrosserie, schuif- kanteldak, achterspoiler met 3de remlicht in kleur van de carrosserie, een radio-CD- speler inclusief vier luidsprekers en een in twee delen neerklap bare achterbank voor een prijs van ƒ29.950,-. De Lantra 1.51 GLS A biedt daar bc”~- deurvergrer. bedienbare ramen voor i achter, in hoogte verstel bestuurdersstoel met lendensteun, toerenteller en spiegels en deurgrepen in kleur van de carrosserie, notehouten dashbordpanelen, voor een prijs van 31.950,-. De Lantra 1.6i GLS 16V Accent heeft ook nog eens een in hoogte verstelbaar stuur bestuurderstoel voorzien van een regelbare lendensteun, armsteun, houten sportstuur, elektrische antenne en radio- CD-speler voor 33.750,-. Voor al deze auto's geldt de gebruikelijke drie jaar volledige Hyundai-garantie. Het maakt de Hyundai Lantra tot één van de compleetste auto's in deze prijsklasse. zelfs arlijke kleine units an. Over de zijkant ralle band die in rk is gemaakt. lijn van de auto De voorschermen lopen bol omhoog, terwijl de deurlijn weer wat lager ligt. Kleine, maar zeer fraaie details zijn verder de groef die over de achterbumper loopt, de voorzetting van de spoilerrand onder de voorbumper in het plaatwerk direct achter de voorwielen en kleine Barchetta uiterst aantrekkelijk. Aan de andere kant valt het verbruik wat tegen en geeft de stuurkolom trillingen van de carrosserie door. Met direct ingang heeft Ford besloten niet alleen de vier- -j "aursmodellen van de an Mondeo gelijk te prijzen, maar ook geen meerprijs meer te berekenen voor de Wagon-versies van de Escort, Mondeo en Scorpio. Hierbij kan het voordeel voor de klant tot zo'n f.3.500,= oplopen. De populariteit van stationwagons in het middenklasse en hogere segment zal daarom nog verder toenemen. De goedkoopste Escort Clipper, de 1.4 CLX kostte tot voor kort f .32.490,=. Dezelfde auto gaat nu voor f.30.990,= over de toonbank. De Mondeo Stationwagon is er vanaf f.37.990,= hetzelfde bedrag als voor de vier- of vijfdeurs moet worden betaald. De Scorpio Wagon start voortaan bij f.52.990,= (en dat was f.56.490,=). een keurig kapconstructie. In -je toestanc[ verdwijnt «uuer een afdekklep, maar van binnenuit is het opgevouwen pakket nog duidelijk te zien. Het gaat in dit geval om een enkelvoudige kap, zodat je aan de binnenkant de metalen constructie ziet. Wie graag in de winter met de Barchetta wil doorrijden kan voor f .3.500,= een hardtop met verwarmde achterruit bestellen.In de Barchetta vinden Wé een nieuwe motor, die uit dezelfde familie komt als de 2 liter 16V Twin Spark van de nieuwe Alfa Spider en de vijfcilinders uit de Lancia Kappa. Het gaat in dit geval om een 1747 cc 16-klepper met een maximaal vermogen van 130 pk bij 6300 tr/min en een koppel van 164 Nm bij 4300 tr/min. De Barchetta is met 1060 kg zeker niet overdreven zwaar, zodat goede prestaties kunnen worden neergezet. Fiat claimt een top van 200 km/u terwijl-in 8,9 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u wordt gereden. De aparte stalen wielen met 195/55 R 15 banden worden bekrachtigd van richting veranderd. Fiat heeft rondom de wielen onafhankelijk opgehangen, waardoor een haast skelter-achtig weggedrag is verkregen. De motor is voldoende pittig en de carrosserie komt redelijk stijf over. Alleen wil de stuurkolom nog wel eens wat trillingen doorgeven. Hierdoor is de Barchetta een roadster van het meest zuivere soort, waarbij rijplezier gaat boven praktische bruikbaarheid. Daardoor is de Barchetta een enorme aandachtstrekker. kenmerken uit het verleden. Kenners zullen direct aan de Fiat 850 Sport Spider moeten denken. In het oog springen de kleine dubbele koplampen die onder een glazen overkapping zijn geplaatst. De motorkap en het kofferdeksel 'verzinken' volledig in het omringende plaatwerk, een constructie die je ook niet veel meer tegenkomt. Mistlampen, richtingaanwijzers en achterlichten zijn op fraaie wijze in de carrosserie verwerkt. De verschillende achterlichtfuncties zijn in afzonderlijke kleine t opgenomen. loopt een sme het plaatwerk Deze moet de accentueren. 1 Fiat plaatst in de kleine roadster geen overdreven grote, maar een uitstekende steun biedende kuipst De zitting is voldoende Je zit in de Barchetta nadrukkelijk buiten en veel minder door plaatwerk omgeven dan menig andere roadster. Het voorruitje zal voor langere personen wat te laag zijn. De Barchetta is voorzien van De Barchetta (Italiaans voor bootje) heeft een bescheiden lengte van 3,92 meter, maar daarmee houdt de volledige bescheidenheid van deze auto op. Het ontwerp van de auto komt dit keer niet van Fiat zelf of van Pininfarina, maar van een ander designhuis: Maggiora. De ontwerpers hebben durf getoond en een moderne auto gemaakt met duidelijke toeve ucht 1 ronde openii verdraaibare om de richting te Standaard heeft i een volledig eerde audio- a verwarming en rden verder Irie n. Verder is het uitgerust en ale DE AUTOMAAT JU I.K-CG 2211

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21