Fiat Barchetta
rï
Prijsverlaging
Cinquecento
In rustig vaarwater
Auto
Kennis
stunt met
Lantra
Eenheidsprijzen bij Ford
Staatsloterij
winnaar
bij Denissen
AUTO VERHOEVEN
HTBIJ!
TILBURG B.V.
en
o
mte!
35 pagina 2
DE AUTOMAAT - Donderdag 13 juli 1995 - pagina 3
DETILBURGSE KOERIER
OYOTA
vsteem in
Instrumentarium
r
>er
de
Pakket
bij 90 km/u
liter/100
Accentueren
in een
ellen:
comfort en
verwachten.
limte gratis.
we Ford.
gelden tot en met
it de
T
E
S
T
A
U
T
stoelen,
ie lang.
liter/100
Prijs:
koop je
22.990,-.
garantie,
wij ver-
aanbod.
8,9 sec.
Verbruik:
6,1 liter/100 km
bij 120 km/u 7,8
Ikm
stadsverkeer 9,9
Ikm
f.56.150,=
Officieel Fiat-dealer voor Tilburg e.o.
verschillende
en door j
i speciale
poten
gegevens:
Fiat
van de Eur
belangstel
roadstei
Ringbaan Oost 98
TILBURG TeL 013-430005
De heer P. Steine uit Tilburg won in het TV-programma van
Mare Kleijn Essink een nieuwe Nissan Micra. Hij koos echter
voor een maatje groter, de Sunny.
Afgelopen donderdag kon hij bij Garage Denissen uit handen
van verkoper Frans Koppens de sleutels en de bloemen
ontvangen.
Als de zon hoog aan de hemel staat, zou iedereen graag met een open auto
willen rijden. Of het nu aan de zomers van de laatste jaren ligt of dat de smaak
iropeanen is veranderd, de cabriolet mag zich in een steeds warmere
elling verheugen. Binnen de cabrio's vinden we de specifieke groep
ars, waarvan de nieuwe Fiat Barchetta een goed voorbeeld is.
veranderd. De basisuitrusting
heet nu Cinquecento S. Deze
auto heeft de bekende 900 cc
motor van 39 pk. De uitrusting
is alles behalve kaal met
getint glas, uitzetbare ruiten
achter en een digitaal klokje.
- 5i GLS A Accent en vijfdei
u bovenop centrale Escort en
••endeling, elektrisch
ire ramen voor en
i hoogte verstelbare
Fiat heeft
wijzigingen door gevoerd in
het programma van de kleine
Cinquecento. Dat deze
wijzigingen niet door de klant
betaald hoeven te worden,
blijkt uit de verlaagde prijs
van het basismodel.
Wijzigingen die door de hele
reeks zijn doorgevoerd zijn de
gemodificeerde achterklep en
spatschermen, de bredere
velgen en een andere
ruitewisser achterop. Ook is
het kleurenprogramma
bekleed. Bovendien is onder - -
het middenkussen een airbag geopende 1
aangebracht. De toevoer van deze onder
koude of warme lucht gaat via
een viertal ronde openingen
met twee veidi -
schotjes or J
bepalen.
Barchetta e
geïntergréèivre
installatie. De
ventilatie wore
>ok direct bedient met dr
arkelijk draaiknoppen.
geheel vrij sober i
zien we nog enkel
bedieningsknoppen en een
digitaal klokje. De
portierruiten worden
elektrisch bediend.
Het verschil tussen een cabriolet en roadster is heel duidelijk. Onder een
cabriolet verstaan we een auto met verwijderbare kap die is afgeleid van een
bestaande personenauto. Bij Fiat bijvoorbeeld de Punto Cabrio. Daarnaast
zijn er de roadsters, tweezits auto's die volledig als open auto werden
ontwikkeld.
Als alleen originaliteit telt,
gooit Fiat met de Barchetta
hoge ogen. Zowel in- als
exterieur zijn uitermate
spannend vormgegeven.
Maar ook wat betreft
motorische prestaties,
uitrusting en wegligging is de
Boring x slag:
Vermogen:
6300 tr/min
Koppel: 164 Nm bij 4300 tr/min
Afmetingen: lengte 3,92
meter, breedte 1,64 meter
Gewicht: 1060 kg
Prestaties: topsnelheid
200 km/u
acceleratie 0-100 in
Technische
Merk en type:
Barchetta
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1747 cc
82 x 82,7 mm
130 pk bij
de luchtinlaten net onder de
voorruit. Opmerkelijk is de
korte overhang achter en een
veel grotere overhang voor.
Op zeer originele, maar
tegelijk ook historische wijze
kunnen de portieren worden
geopend. Er moet eerst op een
klein knopje worden gedrukt,
waarna een smalle
aluminium hendel naar
buiten komt. Door deze naar je
toe te trekken gaat het portier
open. Bestuurders met lange
nagels zullen met grote
regelmaat met dit sys
conflict raken. Centrale
vergrendeling hoort in
combinatie met elektische
spiegelbediéning tot de
opties.
De bagageruimte is bij
compacte roadsters meestal
niet geschikt voor grote
koffers of andere ruime
vakantievaliezen. De
Barchetta van Fiat scoort
echter met 165 liter veel beter
dan concern-genoot Alfa
Spider. Op een
dashboardkastje na biedt het
interieur overigens geen
opbergmogelijkheden en wie
kiest voor een
passagiersairbag raakt dit
ook nog eens kwijt.
In het interieur valt oc
de gedurfde en opmerk
vormgeving op. Óp de
deurpanelen en aan de
onderzijde van het dashboard
zijn kunststof panelen
aangebracht die in de
carrosseriekleur worden
gespoten. Dit geeft de
Barchetta een bijzonder
levendig karakter. Maar ook
de algehele aanblik van het
instrumentarium is origineel.
De drie klokken hebben witte
wijzerplaten en herbergen
een snelheidsmeter,
toerenteller en
gecombineerde brandstof- en
temperatuurmeter. Alle
controlelampjes zijn in deze
rechter klok gegroepeerd. Het
sportieve driespakige
stuurwiel is in hoogte
verstelbaar en met leer
De Cinquecento SX kost
f.16.295,= en komt
prijstechnisch op de plaats
van de basis Cinquecento uit
de eerste reeks. De Suite-
uitvoering bestond al enige
tijd, maar wordt nu gebaseerd
op de SX-uitgave.
Verder heeft de Suite s’
wieldoppen, meegespe
buitenspiegels en
portiergrepen, een zwarte B-
stijl en natuurlijk de
intelligente airconditioning.
De Suite kost onveranderd
f. 19.950,=. De Cinquecento
Sporting blijft gewoon
f,19.995,= kosten en heeft alle
algemene wijzigingen van de
nieuwe Cinquecento
ondergaan.
Optielijst
De nieuwe 1.8 liter 16-klepper
blijkt niet overdreven zuinig
te zijn. Gemiddeld noteerden
we een verbruik van 1 op 9,8
en dat is zelfs wat meer dan
de onlangs gereden Alfa
Spider met de 2 liter motor.
Fiat heeft wat betreft
prijsstelling natuurlijk
gekeken naar de marktleider
in dit kleine marktsegment.
De prijs van f.56.150,= lijkt
daarom heel keurig en het zal
voor liefhebbers dan ook
moeilijk worden nog dit jaar
een Barchetta geleverd te
krijgen. De optielijst vermeldt
nog zaken als ABS, airco,
elektrische antenne,
lichtmetalen velgen, lederen
bekleding en metaallok.
Ook heeft deze
basisuitvoering al een
elektronische starton-
derbreker. Verder zien we
nieuwe wieldeksels, grijze
wijzerplaten en andere
bekledingsstoffen. De auto
kost f. 14.995,=. Nieuw in het
programma is de
Cinquecento SX, technisch
gelijk aan de S maar voorzien
van luxueuze extra's als
nieuw ontworpen bumpers in
de carrosseriekleur,
stootstrips op de flanken,
knipperlichtglazen van
rookglas, 155/65 SR 13 banden,
een middenconsole, luxueuze
versnellingshendel en
elektrisch bediende
portierruiten.
Auto Kennis heeft enkele van
zijn populaire Hyundai
Lantra's extra aantrekkelijk
gemaakt door middel van ee"
aktiepakket samen te steLcu.
het 'Accent'-pakket.
Het betreft hier een drietal
verschillende uitvoeringen
van de Hyundai Lantra,
namelijk: de Lantra 1.5i GLA
Accent met getint glas,
stuurbekrachtiging, digitaal
klokje, bumpers in kleur van
de carrosserie, schuif-
kanteldak, achterspoiler met
3de remlicht in kleur van de
carrosserie, een radio-CD-
speler inclusief vier
luidsprekers en een in twee
delen neerklap bare
achterbank voor een prijs van
ƒ29.950,-.
De Lantra 1.51 GLS A
biedt daar bc”~-
deurvergrer.
bedienbare ramen voor i
achter, in hoogte verstel
bestuurdersstoel met
lendensteun, toerenteller en
spiegels en deurgrepen in
kleur van de carrosserie,
notehouten dashbordpanelen,
voor een prijs van 31.950,-.
De Lantra 1.6i GLS 16V Accent
heeft ook nog eens een in
hoogte verstelbaar stuur
bestuurderstoel voorzien van
een regelbare lendensteun,
armsteun, houten sportstuur,
elektrische antenne en radio-
CD-speler voor 33.750,-.
Voor al deze auto's geldt de
gebruikelijke drie jaar
volledige Hyundai-garantie.
Het maakt de Hyundai Lantra
tot één van de compleetste
auto's in deze prijsklasse.
zelfs
arlijke kleine units
an. Over de zijkant
ralle band die in
rk is gemaakt.
lijn van de auto
De
voorschermen lopen bol
omhoog, terwijl de deurlijn
weer wat lager ligt. Kleine,
maar zeer fraaie details zijn
verder de groef die over de
achterbumper loopt, de
voorzetting van de
spoilerrand onder de
voorbumper in het plaatwerk
direct achter de voorwielen en
kleine Barchetta uiterst
aantrekkelijk. Aan de andere
kant valt het verbruik wat
tegen en geeft de stuurkolom
trillingen van de carrosserie
door.
Met direct ingang heeft Ford
besloten niet alleen de vier-
-j "aursmodellen van de
an Mondeo gelijk te
prijzen, maar ook geen
meerprijs meer te berekenen
voor de Wagon-versies van de
Escort, Mondeo en Scorpio.
Hierbij kan het voordeel voor
de klant tot zo'n f.3.500,=
oplopen. De populariteit van
stationwagons in het
middenklasse en hogere
segment zal daarom nog
verder toenemen. De
goedkoopste Escort Clipper,
de 1.4 CLX kostte tot voor kort
f .32.490,=. Dezelfde auto gaat
nu voor f.30.990,= over de
toonbank. De Mondeo
Stationwagon is er vanaf
f.37.990,= hetzelfde bedrag als
voor de vier- of vijfdeurs moet
worden betaald. De Scorpio
Wagon start voortaan bij
f.52.990,= (en dat was
f.56.490,=).
een keurig kapconstructie. In
-je toestanc[ verdwijnt
«uuer een afdekklep,
maar van binnenuit is het
opgevouwen pakket nog
duidelijk te zien. Het gaat in
dit geval om een
enkelvoudige kap, zodat je
aan de binnenkant de
metalen constructie ziet. Wie
graag in de winter met de
Barchetta wil doorrijden kan
voor f .3.500,= een hardtop met
verwarmde achterruit
bestellen.In de Barchetta
vinden Wé een nieuwe motor,
die uit dezelfde familie komt
als de 2 liter 16V Twin Spark
van de nieuwe Alfa Spider en
de vijfcilinders uit de Lancia
Kappa. Het gaat in dit geval
om een 1747 cc 16-klepper met
een maximaal vermogen van
130 pk bij 6300 tr/min en een
koppel van 164 Nm bij 4300
tr/min. De Barchetta is met
1060 kg zeker niet overdreven
zwaar, zodat goede prestaties
kunnen worden neergezet.
Fiat claimt een top van 200
km/u terwijl-in 8,9 seconden
vanuit stilstand naar de 100
km/u wordt gereden. De
aparte stalen wielen met
195/55 R 15 banden worden
bekrachtigd van richting
veranderd. Fiat heeft rondom
de wielen onafhankelijk
opgehangen, waardoor een
haast skelter-achtig
weggedrag is verkregen. De
motor is voldoende pittig en
de carrosserie komt redelijk
stijf over. Alleen wil de
stuurkolom nog wel eens wat
trillingen doorgeven.
Hierdoor is de Barchetta een
roadster van het meest
zuivere soort, waarbij
rijplezier gaat boven
praktische bruikbaarheid.
Daardoor is de Barchetta een
enorme aandachtstrekker.
kenmerken uit het verleden.
Kenners zullen direct aan de
Fiat 850 Sport Spider moeten
denken. In het oog springen
de kleine dubbele koplampen
die onder een glazen
overkapping zijn geplaatst.
De motorkap en het
kofferdeksel 'verzinken'
volledig in het omringende
plaatwerk, een constructie die
je ook niet veel meer
tegenkomt. Mistlampen,
richtingaanwijzers en
achterlichten zijn op fraaie
wijze in de carrosserie
verwerkt. De verschillende
achterlichtfuncties zijn
in afzonderlijke kleine t
opgenomen.
loopt een sme
het plaatwerk
Deze moet de
accentueren. 1
Fiat plaatst in de kleine
roadster geen overdreven
grote, maar een uitstekende
steun biedende kuipst
De zitting is voldoende
Je zit in de Barchetta
nadrukkelijk buiten en veel
minder door plaatwerk
omgeven dan menig andere
roadster. Het voorruitje zal
voor langere personen wat te
laag zijn.
De Barchetta is voorzien van
De Barchetta (Italiaans voor
bootje) heeft een bescheiden
lengte van 3,92 meter, maar
daarmee houdt de volledige
bescheidenheid van deze
auto op. Het ontwerp van de
auto komt dit keer niet van
Fiat zelf of van Pininfarina,
maar van een ander
designhuis: Maggiora. De
ontwerpers hebben durf
getoond en een moderne auto
gemaakt met duidelijke
toeve
ucht
1 ronde openii
verdraaibare
om de richting te
Standaard heeft i
een volledig
eerde audio-
a verwarming en
rden verder
Irie
n. Verder is het
uitgerust en
ale
DE AUTOMAAT
JU
I.K-CG 2211