RALLYCROSS
in
Renault Laguna Break
soa
Kort moor krachtig!
Kunststoffen voor lager verbruik
Peugeot 306 Cabrio Roland Garros
VAULT
OTA
GOEDBETERBERTENS|^
GOED BETER
ONDERHOUD
AIRCÖ^
businessroom
i,_s
iNTAL Ta.hak
117
'95 pagina 8
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 6 juli 1995 pagina 9
jrbekracht.
Liefhebbers van Rallycross zijn niet bang voor een beetje Stof.
Nelis Verkooijen raast met zijn Nissan Sunny GTi-R over het verharde stuk bij start-finish.
ime bij
Een kijkje bij het Oirschotse team Stichting Rally Racing.
roi
ten
Vervolg van pagina 1
Zo
LX.
.1995
.1991
..01/1995
.1986
De 2 CV Cross is spectaculair en populair bij het publiek.
.1994
GM
EL
Veel mensen zullen de term rallycross ongetwijfeld
associëren met rondscheurende afgeleefde
sloopauto's. Een bezoekje aan het Eurocircuit te
Valkenswaard doet deze misvatting echter snel
vergeten. Op zondag 21 mei werd op dat circuit de
tweede wedstrijd voor het Internationaal
Nederlands Rallycross Kampioenschap verreden.
Wij namen een kijkje voor u.
jrbekr.
ekrachtiging
(Tekst en foto's: Kees van der
Velden)
.1990
.1991
.1993
.1993
.1993
.1993
...1991
...1992
.12-92
...1991
...1989
...1991
.1993
.1992
.1993
.1991
.1990
.1991
.1992
.1992
.1991
.1994
.1994
.5-'9O
.4-89
.8'89
TREKHAAK
AX COMPLEET f295,-
ZX COMPLEET f4SO,-
..6-’91
.5-88
,.1-'93
.8'93
zorgen
lire
talt
reeft
im van 0
i. De
le 2 liter
latie van wit leer met
inlegstukken. Verder
c xioiund Garros op
vertegQ
de total
En in de
dit jaar
stevige
mac
lede
stui
sntrale i
tandbe
eic
i vij
Alleen
sgorie is
ormt
De bekleding bestaat uit een
combinatie van wit leer met
stoffen inlegstul
staat de Roland
CHEF WERKPLAATS
ROBERT LELOUP EN
DE WERKPLAATS
RECEPTIONISTEN
PETER VAN LOON
EN JOS KRUUSEN
Als geen ander weten
deze heren dat uw kostbare
bezit de beste behandeling
verdient. Een behandeling door
professionele vakmensen,
ondersteund door een perfect
geëquipeerde werkplaats. Overigens met vaste tarieven voor alle werk-
zaamheden, zodat u vooraf weet wat het kost. Komt nog eens bij dat
onderhoud in onze werkplaats
3 maanden wordt gegarandeerd
en tevens een waarborg
is voor de
fabrieksgarantie!
Tip: Let naast de km-stand ook op de verstreken
tijd als het om onderhoud gaat.
CITROEN BERTENS TILBURG BV.
Geminiweg 39, Tilburg (industrieterrein Oost),
telefoon 013-423030
.1990
.1990
.1995
.1993
.1993
.1993
.1988
3 lite
.1991 beste
.1988
.1992
.1988
.1994
1993
.1989
.1990
.1993
.1993
G A F^A G E
DENISSEN
idaardklasse kor
l.Ook hiergi
liswaar om groep N
ar de technische vri
verruimd. Zo is
jorbeeld de motorinhoud
oter, multikleppen techniek
i vierwielaandrijving zijn
ran en ook het gebruik
turbo is geoc
sze voorzien is
dat betekent dat er dit jaar
een zeer druk programma
afgewerkt moet worden.
I Nissan Primera 1.6 LX Airco]
vanaf 37.195,-
»urg. Jansenstr. 53-56 5037 NC Tilburg Tel;013-6S391£
cn luihoes voo!
sruim. De RXE-
litsluitend gelei
iet de 16-
r. Hier zien we
egespoten
liegels, elektrisch
e portierruiten
loofdsteunen op d«
rbank, mistlampen
irdcomputer met stem.
i achter,
ie
ten
01-1992
het Eurocircuit worden
ids door vijf wagens drie
iches gereden van vier
ien. Per manche krijgt de
uitvoering voor vijf personen
heeft een rolhoes voor het
bagageruim. De RXE-uitgave
wordt uitsluitend geleverd in
combinatie me
kleppenmotor.
ABS, meec
buitenspic
bediende
drieho
achter!
een boor
Renault Nederland geeft nog
geen prijzen voor de Laguna
Break. De vijfdeurs 1.8 RN kost
nu f.37.675,=. Er wordt gedacht
aan een meerprijs van net
geen drieduizend gulden voor
de Break. We moeten er echter
niet van opkijken als Renault
het voor elkaar krijgt de
basisversie nog net onder de
veertig mille te houden en dat
zou bijzonder scherp zijn.
jramma dan
lands
"n 2CV Cross.
1 aangeeft
ioenschap
7, beter
bekend als "lelijk eend"
gereden. Deze eendjes zetten
zeker niet de snelste
rondetijden neer, maar zc
wel voor zeer spectaculai
wedstrijden.
Zeer tevreden kan Peugeot
zijn met de 306. De auto was
vorig jaar het best verkochte
Franse model in ons land en
sgenwoordigde 40% van
>tale Peugeot-verkopen.
i de eerste maanden van
tar heeft de 306 haar
■vige positie alleen nog
tar kunnen versterken.
Ier jaar introduceert
Peugeot ter gelegenheid van
rijfbak.
5 Roland
sn uit het verle-
actie op het circuit is fel,
furieus en binnen enkele
minuten is elk
wedstrijdonderdeel weer
afgewerkt. Opperste
concentratie en met name h
de start een bliksemsnel
reactievermggen zijn de
ingrediënten die de rijders
voor dit spektakel in huis
moeten hebben.
Kunststoffen zullen in toenemende mate een
belangrijke rol gaan spelen bij het ontwerp en
de produktie van auto's. Nu al heeft de
vervanging van auto-onderdelen door plastic
componenten geleid tot een daling van
brandstoffenverbruik van zes miljoen ton
ruwe olie in West-Europa. Dat is per auto een
lager benzineverbruik van circa 750 liter
gemeten over de totale levensduur. De daling
wordt veroorzaakt door het lage soortelijk
gewicht van kunststoffen. Honderd kilo aan
plastic auto-onderdelen vervangen
onderdelen die vroeger 300 kilo wogen. Dit
lichtmetalen velgen met
185/55 R15 banden. De
standaarduitrusting omvat
verder vier elektrisch
bediende zijruiten, getint
glas, stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling met
afstandbediening, elektrisch
verstelbare en verwarmde
buitenspiegels en een audio-
installatie met 4 speakers. De
306 Gabrio Roland Garros
kost‘f.56.700,=.
.siste rijder één punt, de
tweede twee, etc. Na deze drie
voorronden worden de pur
bij elkaar geteld en met
behulp van de tijden, die in
geval van een gelijk
puntentotaal beslissend zijn,
stelt men het klassement op.
De vijftien snelste deelnemers
in iedere klasse gaan
vervolgens deelnemen aan de
finales. De nummers 8 t/m 15
uit de openingsmanches
rijden de B-finale en de
winnaar van deze finale gaat
samen met de nummers 1 t/m
7 in de beslissende A-finale
uitmaken wie de dagwinnaar
wordt.
De deel 1
verdeeld over vier
verschillende klassen.
Allereerst is er de
Standaardklasse. Deze auto's
zijn groep N gehomologeerd,
normale productiewagens
dus, met een maximale
cylinderinhoud van 1400 cc.
Het gebruik van een turbo of
vierwielaandrijving is
verboden. Wel zijn de wagens
voorzien van de nodige
igheidsuitrusting en
ibanden. Deze categc
goedkoop en von
i uitstekende
Uitrusting
Renault levert drie
motorversies in twee
uitrustingsniveau's. De 1.8,2.0
en 2.2 diesel komen als RN en
RT beschikbaar. De
basisuitrusting omvat onder
meer stuurbekrachtiging,
centrale vergrendeling met
afstandbediening, getint glas
Renault heeft het echter niet
I gelaten bij een grotere
laadruimte. Het
bagagecompartiment kan
namelijk ook plaatsbieden
aan twee kinderen. Speciale
voor de Laguna Break werd
een tweezits bankje
ontwikkeld dat tegen de
rijrichting in opgesteld wordt.
Door een uitsparing in de
bodem wordt nog wat extra
beenruimte geboden,
bankje is voorzien vai
armleuningen, hoofds
en natuurlijk
veiligheidsgordels.
werd onlangs bekend gemaakt door Nancy
Russott, Director General van de Association
of Plastics Manufacturers in Europe (APME).
Een verdere uitbreiding van het gebruik van
kunststoffen in auto's zal naar verwachting
resulteren in een daling van de hoeveelheid
benodigde brandstof.
Elke honderd kilo gewichtsbesparing levert
een besparing van minstens vijf procent op
het benzineverbruik. Het gebruik van
kunststoffen levert daarnaast belangrijke
voordelen op het gebied van design en
veiligheid.
Rood en groen
Als je bij het "Team
Verkooijen" binnenstapt oogt
de gehele entourage zeer
verzorgd en goed
georganiseerd. Aan de grote
bus, die tijdens de weekends
dienst doet als woonkamer én
onderdelenmagazijn, is een
ruime tent bevestigd waarin
de twee identieke strak
geprepareerde Nissan's
prijken. De bolides zijn fraai
geel gespoten en voorzien van
de diverse sponsornamen
zoals Legato Computers,
Castrol en Nissan. Omwille
herkenbaarheid is de
ren van Nelis
rode grill en dakspoikx,
rijl die onderdelen bij
den is de specifieke
metaalkleur Grand Chelem-
groen. Verder herkennen we
de auto vanwege de witte
striping op de flanken,
voorspoiler met twee
mistlampen en de
meegespoten buitenspiegels.
GeenV6
Maximaal biedt de La
Break zo plaats aan ze
personen. De zevenpe
uitvoering is met alle
en uitrustingsva
combineren. He*
kan worden opg.
tegen de zijkant
opgeborgen. De
van het interieur
i ten opzichte var
I niet gewijzigd, j
de introductie v
passagiersairbag lev
Hierdoor vervalt echte
I het dashboardkastje.
De Laguna Break zal
voorgeschoteld met al
bestaande motoren met
uitzondering van de krachtige
,;ter V6. Volgens Renault
taat er voor dit type als
Break te weinig
belangstelling in Europa. Dat
betekent dat het programma
start met de 1.8 liter
injectiemotor met een
vermogen van 95 pk. Deze
variant weegt 1290 kg, haalt
een top van 175 km/u en heeft
13,7 seconden nodig or
tot 100 km/u te sprinten,
tweede krachtbron is de
van 115 pk. Het
prestatieniveau ligt hier iets
hoger met een top van 190
km/u en acceleratie in 11,4
tellen. De snelste Laguna
Break is de 2 liter 16-klepper.
Deze nieuwe motor is goed
voor 140 pk bij 6000 tr/min en
een koppel van 185 Nm bij
4500 tr/min. Hierdoor wordt
net de grens van 200 km/u niet
gehaald en wordt het
bekende sprintje binnen 10
seconden afgewerkt. Tot slot
krijgt de recent
geïntroduceerde 12-kleppen
2.2 liter dieselmotor een
plaats in de Laguna Break.
Deze 85 pk machine zorgt voor
een topsnelheid van 170 km/u
en een acceleratie van 0 tot
100 in 16 seconden. Tegen het
einde van het jaar verschijnt
ook nog een turbo-versie van
deze krachtbron.
en elektrisch verstelbare
koplamphoogte. De RT-versie
is completer met zaken als
een verstelbaar stuurwiel, in
hoogte verstelbare
bestuurdersstoel, dakrailings,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
toerenteller, elektrisch
bediende portierruiten voor
en bumpers in de
carrosseriekleur. De RT in de
de Franse Open
Tenniskampioenschappen
een speciale serie met het
Roland Garros-logo. Dit jaar
gaat het om drie uitvoeringen
van de 306, de 3- en 5-deurs en
de fraaie cabriolet. De cabrio
heeft de 103 pk 1.8 liter motor
gekoppeld aan een
handgeschakelde vi
Bekend van alle
Garros-modeller
Te sterk
Ondanks wat materiële
schade aan de wagen van de
ietwat ontstuimige Ruud
verliep de tweede wedstrijd
van het NK succesvol voor het
team Verkooijen. Beide rijders
de A-finale door te
i, waarin Nelis vierde
i Ruud op een fraaie
-eindigde.
x** xxc xioogste divisie ging de
eer voor de tweede
opeenvolgende keer naar de
Belg Jos Sterkens, die met zijn
Ford Mondeo 4x4 net iets te
sterk voor de concurrentie
lijkt. Eenzelfde prestatie werd
in de standaard klasse
geleverd door Citroën AX
coureur Ko Kasse. Deze snelle
Zeeuw gaat niet alleen in het
NK maar ook in het Europees
Kampioenschap aan de
leiding.
Al met al was er genoeg te
istof zien en te beleven op het
uele Eurocircuit en voor de
liefhebbers van een leuk
dagje autosport is rallycross
dan ook een regelrechte
aanrader.
Lelijke Eend
In de Divisie 2A wordt
gereden met groep A wagens
met een cylinderinhoud tot
1600 cc. Hier is men nog
minder beperkt in de
preparatie van de auto,
mag de motor getuned
worden en zaken zoals
bijvoorbeeld wielophanging
en transmissie zijn
vrijgegeven. Het gebruik van
vierwielaandrijving is echter
verboden.
De snelste klasse in de
rallycross wordt tenslotte
gevormd door de Divisie 2B.
Dit zijn groep A of N auto's
waaraan vrijwel alles mag
worden gewijzigd.
Aandrijving en
cylinderinhoud zijn helemaal
vrij en de wagens vertonen
alleen uiterlijk nog
overeenkomsten met de
productiemodellen. De
motorvermogens in deze
koningsklasse lopen op tot
boven de 500 pk.
Los van deze indeling in
klassen, die ook
internationaal gehanteerd
wordt, staat op het
Nederlandse
rallycrossprogi
nog het Nederlanc
Kampioenschap 2
Zoals de naam al
wordt in dit kampioe
met de Citroën 2CV,
dnemende wagens zijn Stichting Rally Racing
u °\er wer De deelnemers aan het
Nederlands Kampioenschap
Rallycross zijn vrijwel zonder
uitzondering amateurs, die
door de week hard werken en
bijna al hun vrije tijd in hun
geliefde sport steken. Dat wil
echter niet zeggen dat het NK
Rallycross in figuurlijke zin
een amateuristisch gebeuren
is, integendeel. Bijna alle
rijders en teams zijn
veihgheidsuitrusting en afhankelijk van sponsoring,
racebanden Deze categorie is zeker in diyisiePs j en 2 ge
relatief goedkoop en vormt aanschaf. de preparatie en
dus een uitstekende het in2etten y£n wagen
opsap asse. vraagt al gauw om bedragen
Na de standaardklasse komt die bXslisf niet meer binnX n
de Divisie 1. Ook hier gaa het een hobb bud t vallen.
weliswaar om groep N auto s, Een dYvoorby eld van de
maar de technische vrijheid is serieuze en professioneie
sterk verruimd. Zo is aanpak binnen de
bijvoorbeeld de motorinhoud Nec£rlandse ranycross is het
groter, multikleppen techniek uit Oirschot afko^sti team
en vierwielaandrijving zijn Stichting Rally Racing. Het
toegestaan en ook het gebruik team ko^t ditYseizoenyin de
van een turbo is geoorloofd, divisie j uit met twee
mits deze voorzien is van een vierwielaangedreven Nissan
luchtinlaatrestnctor van 36 Sunny QTi.R^ die ingezet
worden voor de rijders Nelis
en Ruud Verkooijen. Vader
Cees Verkooijen, zelf
jarenlang actief geweest als
rijder, leidt het team en neemt
tevens alle PR-activiteiten
voor zijn rekening. Naast het
Nederlands Kampioenschap
komen de Brabantse broers
ook uit in de Europese serie en
Rallycross is een volwaardige snelste
vorm van autosport, ontstaan
Engeland en voortgekomen
de rallysport. Er wordt
eden op circuits die deels
hard en deels onverhard
i en een lengte hebben van
tot 2000 meter. Die
>erkte lengte zorgt ervoor
het aanwezige publiek het
otste deel van de wedstrijd
daadwerkelijk kan
gen, in tegenstelling tot de
mementen die
/oorbeeld op circuits als
zkenheim of Spa-
mcorchamps gehouden
rden. Het uitgezette
cours lijkt eigenlijk op een
ssementsproef uit een
ly, maar dan voorzien van
3 beveiligingen zoals
inposten en vlagsignalen
op een racebaan thuis
twat onts.
srliep de tweede
in het NK succesvol voc
de diverse sponsornamen team Verkooijen. Beide ri
zoals Legato Computers, wisten tot
Castrol en Nissan. Omwille dringen,
van de herkenbaarheid is de werd en
wagen van Nelis voorzien van tweede plaats en.
een rode grill en dakspoiler, In de hoogste di":
terwijl die onderdelen bij
Ruud's Sunny groen gespoten
zijn.
Tussen de manches door zijn
de in keurige Castrol overalls
gestoken monteurs ijverig
bezig met het verzorgen van
de wagens. Elektrische
bandendekens worden
aangebracht om het
racerubber op temperatuur te
houden, de intercooler wordt
bedekt met ijs op stikstofbasis
om de inlaatlucht zo-koel
mogelijk te krijgen, brands
wordt bijgevuld en eventuele
kleine schades worden zo
goed mogelijk verholpen.
Beurtelings worden de
Nissan's door Ruud of Nelis
naar buiten gestuurd om deel
te nemen aan de
verschillende manches. De
wee
idel
Sterkens,
mdeo 4x4
i A-HAK-2 l.
Gastro/
Audi
uwmet.
NDA
.1990
.1991
.1988
.1990
.1994
.1987
.1993