RALLYCROSS in Renault Laguna Break soa Kort moor krachtig! Kunststoffen voor lager verbruik Peugeot 306 Cabrio Roland Garros VAULT OTA GOEDBETERBERTENS|^ GOED BETER ONDERHOUD AIRCÖ^ businessroom i,_s iNTAL Ta.hak 117 '95 pagina 8 DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 6 juli 1995 pagina 9 jrbekracht. Liefhebbers van Rallycross zijn niet bang voor een beetje Stof. Nelis Verkooijen raast met zijn Nissan Sunny GTi-R over het verharde stuk bij start-finish. ime bij Een kijkje bij het Oirschotse team Stichting Rally Racing. roi ten Vervolg van pagina 1 Zo LX. .1995 .1991 ..01/1995 .1986 De 2 CV Cross is spectaculair en populair bij het publiek. .1994 GM EL Veel mensen zullen de term rallycross ongetwijfeld associëren met rondscheurende afgeleefde sloopauto's. Een bezoekje aan het Eurocircuit te Valkenswaard doet deze misvatting echter snel vergeten. Op zondag 21 mei werd op dat circuit de tweede wedstrijd voor het Internationaal Nederlands Rallycross Kampioenschap verreden. Wij namen een kijkje voor u. jrbekr. ekrachtiging (Tekst en foto's: Kees van der Velden) .1990 .1991 .1993 .1993 .1993 .1993 ...1991 ...1992 .12-92 ...1991 ...1989 ...1991 .1993 .1992 .1993 .1991 .1990 .1991 .1992 .1992 .1991 .1994 .1994 .5-'9O .4-89 .8'89 TREKHAAK AX COMPLEET f295,- ZX COMPLEET f4SO,- ..6-’91 .5-88 ,.1-'93 .8'93 zorgen lire talt reeft im van 0 i. De le 2 liter latie van wit leer met inlegstukken. Verder c xioiund Garros op vertegQ de total En in de dit jaar stevige mac lede stui sntrale i tandbe eic i vij Alleen sgorie is ormt De bekleding bestaat uit een combinatie van wit leer met stoffen inlegstul staat de Roland CHEF WERKPLAATS ROBERT LELOUP EN DE WERKPLAATS RECEPTIONISTEN PETER VAN LOON EN JOS KRUUSEN Als geen ander weten deze heren dat uw kostbare bezit de beste behandeling verdient. Een behandeling door professionele vakmensen, ondersteund door een perfect geëquipeerde werkplaats. Overigens met vaste tarieven voor alle werk- zaamheden, zodat u vooraf weet wat het kost. Komt nog eens bij dat onderhoud in onze werkplaats 3 maanden wordt gegarandeerd en tevens een waarborg is voor de fabrieksgarantie! Tip: Let naast de km-stand ook op de verstreken tijd als het om onderhoud gaat. CITROEN BERTENS TILBURG BV. Geminiweg 39, Tilburg (industrieterrein Oost), telefoon 013-423030 .1990 .1990 .1995 .1993 .1993 .1993 .1988 3 lite .1991 beste .1988 .1992 .1988 .1994 1993 .1989 .1990 .1993 .1993 G A F^A G E DENISSEN idaardklasse kor l.Ook hiergi liswaar om groep N ar de technische vri verruimd. Zo is jorbeeld de motorinhoud oter, multikleppen techniek i vierwielaandrijving zijn ran en ook het gebruik turbo is geoc sze voorzien is dat betekent dat er dit jaar een zeer druk programma afgewerkt moet worden. I Nissan Primera 1.6 LX Airco] vanaf 37.195,- »urg. Jansenstr. 53-56 5037 NC Tilburg Tel;013-6S391£ cn luihoes voo! sruim. De RXE- litsluitend gelei iet de 16- r. Hier zien we egespoten liegels, elektrisch e portierruiten loofdsteunen op d« rbank, mistlampen irdcomputer met stem. i achter, ie ten 01-1992 het Eurocircuit worden ids door vijf wagens drie iches gereden van vier ien. Per manche krijgt de uitvoering voor vijf personen heeft een rolhoes voor het bagageruim. De RXE-uitgave wordt uitsluitend geleverd in combinatie me kleppenmotor. ABS, meec buitenspic bediende drieho achter! een boor Renault Nederland geeft nog geen prijzen voor de Laguna Break. De vijfdeurs 1.8 RN kost nu f.37.675,=. Er wordt gedacht aan een meerprijs van net geen drieduizend gulden voor de Break. We moeten er echter niet van opkijken als Renault het voor elkaar krijgt de basisversie nog net onder de veertig mille te houden en dat zou bijzonder scherp zijn. jramma dan lands "n 2CV Cross. 1 aangeeft ioenschap 7, beter bekend als "lelijk eend" gereden. Deze eendjes zetten zeker niet de snelste rondetijden neer, maar zc wel voor zeer spectaculai wedstrijden. Zeer tevreden kan Peugeot zijn met de 306. De auto was vorig jaar het best verkochte Franse model in ons land en sgenwoordigde 40% van >tale Peugeot-verkopen. i de eerste maanden van tar heeft de 306 haar ■vige positie alleen nog tar kunnen versterken. Ier jaar introduceert Peugeot ter gelegenheid van rijfbak. 5 Roland sn uit het verle- actie op het circuit is fel, furieus en binnen enkele minuten is elk wedstrijdonderdeel weer afgewerkt. Opperste concentratie en met name h de start een bliksemsnel reactievermggen zijn de ingrediënten die de rijders voor dit spektakel in huis moeten hebben. Kunststoffen zullen in toenemende mate een belangrijke rol gaan spelen bij het ontwerp en de produktie van auto's. Nu al heeft de vervanging van auto-onderdelen door plastic componenten geleid tot een daling van brandstoffenverbruik van zes miljoen ton ruwe olie in West-Europa. Dat is per auto een lager benzineverbruik van circa 750 liter gemeten over de totale levensduur. De daling wordt veroorzaakt door het lage soortelijk gewicht van kunststoffen. Honderd kilo aan plastic auto-onderdelen vervangen onderdelen die vroeger 300 kilo wogen. Dit lichtmetalen velgen met 185/55 R15 banden. De standaarduitrusting omvat verder vier elektrisch bediende zijruiten, getint glas, stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling met afstandbediening, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en een audio- installatie met 4 speakers. De 306 Gabrio Roland Garros kost‘f.56.700,=. .siste rijder één punt, de tweede twee, etc. Na deze drie voorronden worden de pur bij elkaar geteld en met behulp van de tijden, die in geval van een gelijk puntentotaal beslissend zijn, stelt men het klassement op. De vijftien snelste deelnemers in iedere klasse gaan vervolgens deelnemen aan de finales. De nummers 8 t/m 15 uit de openingsmanches rijden de B-finale en de winnaar van deze finale gaat samen met de nummers 1 t/m 7 in de beslissende A-finale uitmaken wie de dagwinnaar wordt. De deel 1 verdeeld over vier verschillende klassen. Allereerst is er de Standaardklasse. Deze auto's zijn groep N gehomologeerd, normale productiewagens dus, met een maximale cylinderinhoud van 1400 cc. Het gebruik van een turbo of vierwielaandrijving is verboden. Wel zijn de wagens voorzien van de nodige igheidsuitrusting en ibanden. Deze categc goedkoop en von i uitstekende Uitrusting Renault levert drie motorversies in twee uitrustingsniveau's. De 1.8,2.0 en 2.2 diesel komen als RN en RT beschikbaar. De basisuitrusting omvat onder meer stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling met afstandbediening, getint glas Renault heeft het echter niet I gelaten bij een grotere laadruimte. Het bagagecompartiment kan namelijk ook plaatsbieden aan twee kinderen. Speciale voor de Laguna Break werd een tweezits bankje ontwikkeld dat tegen de rijrichting in opgesteld wordt. Door een uitsparing in de bodem wordt nog wat extra beenruimte geboden, bankje is voorzien vai armleuningen, hoofds en natuurlijk veiligheidsgordels. werd onlangs bekend gemaakt door Nancy Russott, Director General van de Association of Plastics Manufacturers in Europe (APME). Een verdere uitbreiding van het gebruik van kunststoffen in auto's zal naar verwachting resulteren in een daling van de hoeveelheid benodigde brandstof. Elke honderd kilo gewichtsbesparing levert een besparing van minstens vijf procent op het benzineverbruik. Het gebruik van kunststoffen levert daarnaast belangrijke voordelen op het gebied van design en veiligheid. Rood en groen Als je bij het "Team Verkooijen" binnenstapt oogt de gehele entourage zeer verzorgd en goed georganiseerd. Aan de grote bus, die tijdens de weekends dienst doet als woonkamer én onderdelenmagazijn, is een ruime tent bevestigd waarin de twee identieke strak geprepareerde Nissan's prijken. De bolides zijn fraai geel gespoten en voorzien van de diverse sponsornamen zoals Legato Computers, Castrol en Nissan. Omwille herkenbaarheid is de ren van Nelis rode grill en dakspoikx, rijl die onderdelen bij den is de specifieke metaalkleur Grand Chelem- groen. Verder herkennen we de auto vanwege de witte striping op de flanken, voorspoiler met twee mistlampen en de meegespoten buitenspiegels. GeenV6 Maximaal biedt de La Break zo plaats aan ze personen. De zevenpe uitvoering is met alle en uitrustingsva combineren. He* kan worden opg. tegen de zijkant opgeborgen. De van het interieur i ten opzichte var I niet gewijzigd, j de introductie v passagiersairbag lev Hierdoor vervalt echte I het dashboardkastje. De Laguna Break zal voorgeschoteld met al bestaande motoren met uitzondering van de krachtige ,;ter V6. Volgens Renault taat er voor dit type als Break te weinig belangstelling in Europa. Dat betekent dat het programma start met de 1.8 liter injectiemotor met een vermogen van 95 pk. Deze variant weegt 1290 kg, haalt een top van 175 km/u en heeft 13,7 seconden nodig or tot 100 km/u te sprinten, tweede krachtbron is de van 115 pk. Het prestatieniveau ligt hier iets hoger met een top van 190 km/u en acceleratie in 11,4 tellen. De snelste Laguna Break is de 2 liter 16-klepper. Deze nieuwe motor is goed voor 140 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 185 Nm bij 4500 tr/min. Hierdoor wordt net de grens van 200 km/u niet gehaald en wordt het bekende sprintje binnen 10 seconden afgewerkt. Tot slot krijgt de recent geïntroduceerde 12-kleppen 2.2 liter dieselmotor een plaats in de Laguna Break. Deze 85 pk machine zorgt voor een topsnelheid van 170 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 16 seconden. Tegen het einde van het jaar verschijnt ook nog een turbo-versie van deze krachtbron. en elektrisch verstelbare koplamphoogte. De RT-versie is completer met zaken als een verstelbaar stuurwiel, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, dakrailings, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, toerenteller, elektrisch bediende portierruiten voor en bumpers in de carrosseriekleur. De RT in de de Franse Open Tenniskampioenschappen een speciale serie met het Roland Garros-logo. Dit jaar gaat het om drie uitvoeringen van de 306, de 3- en 5-deurs en de fraaie cabriolet. De cabrio heeft de 103 pk 1.8 liter motor gekoppeld aan een handgeschakelde vi Bekend van alle Garros-modeller Te sterk Ondanks wat materiële schade aan de wagen van de ietwat ontstuimige Ruud verliep de tweede wedstrijd van het NK succesvol voor het team Verkooijen. Beide rijders de A-finale door te i, waarin Nelis vierde i Ruud op een fraaie -eindigde. x** xxc xioogste divisie ging de eer voor de tweede opeenvolgende keer naar de Belg Jos Sterkens, die met zijn Ford Mondeo 4x4 net iets te sterk voor de concurrentie lijkt. Eenzelfde prestatie werd in de standaard klasse geleverd door Citroën AX coureur Ko Kasse. Deze snelle Zeeuw gaat niet alleen in het NK maar ook in het Europees Kampioenschap aan de leiding. Al met al was er genoeg te istof zien en te beleven op het uele Eurocircuit en voor de liefhebbers van een leuk dagje autosport is rallycross dan ook een regelrechte aanrader. Lelijke Eend In de Divisie 2A wordt gereden met groep A wagens met een cylinderinhoud tot 1600 cc. Hier is men nog minder beperkt in de preparatie van de auto, mag de motor getuned worden en zaken zoals bijvoorbeeld wielophanging en transmissie zijn vrijgegeven. Het gebruik van vierwielaandrijving is echter verboden. De snelste klasse in de rallycross wordt tenslotte gevormd door de Divisie 2B. Dit zijn groep A of N auto's waaraan vrijwel alles mag worden gewijzigd. Aandrijving en cylinderinhoud zijn helemaal vrij en de wagens vertonen alleen uiterlijk nog overeenkomsten met de productiemodellen. De motorvermogens in deze koningsklasse lopen op tot boven de 500 pk. Los van deze indeling in klassen, die ook internationaal gehanteerd wordt, staat op het Nederlandse rallycrossprogi nog het Nederlanc Kampioenschap 2 Zoals de naam al wordt in dit kampioe met de Citroën 2CV, dnemende wagens zijn Stichting Rally Racing u °\er wer De deelnemers aan het Nederlands Kampioenschap Rallycross zijn vrijwel zonder uitzondering amateurs, die door de week hard werken en bijna al hun vrije tijd in hun geliefde sport steken. Dat wil echter niet zeggen dat het NK Rallycross in figuurlijke zin een amateuristisch gebeuren is, integendeel. Bijna alle rijders en teams zijn veihgheidsuitrusting en afhankelijk van sponsoring, racebanden Deze categorie is zeker in diyisiePs j en 2 ge relatief goedkoop en vormt aanschaf. de preparatie en dus een uitstekende het in2etten y£n wagen opsap asse. vraagt al gauw om bedragen Na de standaardklasse komt die bXslisf niet meer binnX n de Divisie 1. Ook hier gaa het een hobb bud t vallen. weliswaar om groep N auto s, Een dYvoorby eld van de maar de technische vrijheid is serieuze en professioneie sterk verruimd. Zo is aanpak binnen de bijvoorbeeld de motorinhoud Nec£rlandse ranycross is het groter, multikleppen techniek uit Oirschot afko^sti team en vierwielaandrijving zijn Stichting Rally Racing. Het toegestaan en ook het gebruik team ko^t ditYseizoenyin de van een turbo is geoorloofd, divisie j uit met twee mits deze voorzien is van een vierwielaangedreven Nissan luchtinlaatrestnctor van 36 Sunny QTi.R^ die ingezet worden voor de rijders Nelis en Ruud Verkooijen. Vader Cees Verkooijen, zelf jarenlang actief geweest als rijder, leidt het team en neemt tevens alle PR-activiteiten voor zijn rekening. Naast het Nederlands Kampioenschap komen de Brabantse broers ook uit in de Europese serie en Rallycross is een volwaardige snelste vorm van autosport, ontstaan Engeland en voortgekomen de rallysport. Er wordt eden op circuits die deels hard en deels onverhard i en een lengte hebben van tot 2000 meter. Die >erkte lengte zorgt ervoor het aanwezige publiek het otste deel van de wedstrijd daadwerkelijk kan gen, in tegenstelling tot de mementen die /oorbeeld op circuits als zkenheim of Spa- mcorchamps gehouden rden. Het uitgezette cours lijkt eigenlijk op een ssementsproef uit een ly, maar dan voorzien van 3 beveiligingen zoals inposten en vlagsignalen op een racebaan thuis twat onts. srliep de tweede in het NK succesvol voc de diverse sponsornamen team Verkooijen. Beide ri zoals Legato Computers, wisten tot Castrol en Nissan. Omwille dringen, van de herkenbaarheid is de werd en wagen van Nelis voorzien van tweede plaats en. een rode grill en dakspoiler, In de hoogste di": terwijl die onderdelen bij Ruud's Sunny groen gespoten zijn. Tussen de manches door zijn de in keurige Castrol overalls gestoken monteurs ijverig bezig met het verzorgen van de wagens. Elektrische bandendekens worden aangebracht om het racerubber op temperatuur te houden, de intercooler wordt bedekt met ijs op stikstofbasis om de inlaatlucht zo-koel mogelijk te krijgen, brands wordt bijgevuld en eventuele kleine schades worden zo goed mogelijk verholpen. Beurtelings worden de Nissan's door Ruud of Nelis naar buiten gestuurd om deel te nemen aan de verschillende manches. De wee idel Sterkens, mdeo 4x4 i A-HAK-2 l. Gastro/ Audi uwmet. NDA .1990 .1991 .1988 .1990 .1994 .1987 .1993

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 27