Mitsubishi Carisma 1.8 GLX
O
I
MS
Hollands Glorie
Trophy of the Dunes
ri
CARISMA
a
en
o
rtroa’
i d
Gebr. Vullings Opel Oisterwijk levert zes Autodrop
Astra's en Zes Fisherman's Friend Astra's
KM
Omega Stationwagon
in de aanbieding
INTRODUCTIE
SHOW
MITSUBISHI
STt>y-
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 6 juli 1995 - pagina 3
'95 pagina 2
i automaat
zorgt voor
rard
itsubi
>rdt tc
seft
U bent van harte welkom
A
U
T
T
E
S
T
VAN HET JAAR
RENAULT
a..
irk.
in
t in
IURG E.O.
J-563956
0,-
o,-
0,-
0,-
0,-
0,-
0,-
0,-
0,-
0,-
0,-
0,-
0,-
0,-
1994
1993
1993
1993
1992
....1992
....1990
....1990
ins
I
.ch dat c
st public
twerpers
kunnen
:sma he€
sn
en
ider ligt
ren op de
zelours
ling en
or de
Kapt. Hatterasstraat I I
Industrieterrein Loven,Tilburg
Telefoon: 013-443330
Bekerhouder
Allereerst gebruikt mei
GLX-uitvoering een vei
bekleding die in de
Met deze aantrekkelijk geprijsde Omega
Travel Stationwagon wil Opel vooral de
bereikbaarheid van deze auto voor de
particuliere koper vergroten. Overigens
is de Omega Travel voor f.5.978,= te
voorzien van een originele Opel LPG-
installatie die onder de vloer wordt
geplaatst.
De Nederlandse autohistorie is niet bepaald rijk te
noemen. Er zijn maar weinig Hollandse ontwerpen
die werkelijk in serie van de band zijn gerold. De
nieuwe Mitsubishi Carisma wordt sinds kort in het
Limburgse Born geproduceerd, maar is wat betreft
al zijn eigenschappen een typisch Japans produkt.
We reden de 1.8 in GLX-uitvoering.
MITSUBISHI
MOTORS
27.950, -
26.485,-
24.950, -
Onder de motorkap van de
nieuwe Mitsubishi Carisma
valt op het typeplaatje te
lezen dat deze auto in
Nederland is geproduceerd.
We hebben dan al snel de
neiging enigszins
chauvinistisch over dit
produkt te gaan doen. Maar
de 5-deurs auto met een
lengte van 4,43 meter heeft
niet gepaald een Europese
styling.
veerpoten en achter een
onafhankelijke ophanging
volgens het Multi-link
systeem. Het geheel zorgt voor
een prima comfortniveau en
een zeer voorspelbaar
weggedrag. De auto helt zeker
niet overdreven over in
bochten en door de standac
stuurbekrachtiging is de
koets bij hoge en lage
snelheden prima te
manouvreren. Het
motorgeluid wordt keurig
gedempt, terwijl op sommige
wegdekken alleen wat
zijn dan
i Galant
taat daarom
rogramma
onder de
it zal daarom
mde
wmr. ei£-&IF A1F a
^Mwhelih J»»
\W\ Automobielbedrijf
Kluitmansb.k
dakreling, getint glas, 8 speakers ei
stuurbekrachtiging. In het voorondt
een 115 pk sterke 2 liter motor, die
inmiddels zo'n 25 procent uitmaakt van
alle Omega-verkopen.
Het aandeel van de stationwagon in de
verkopen van bijvoorbeeld de Opel Astra
en Omega is de laatste jaren aanzienlijk
gestegen. Om met name de Omega
Stationwagon nog aantrekkelijker te
maken leveren de Nederlandse Opel-
dealers dit model voor f.52.800,=. Dat is
exact hetzelfde bedrag als de Omega
sedan 2.0i GL kost. De uitrusting van de
Travel Stationwagon komt vrijwel
volledig met deze GL-overeen. Dit
betekent onder meer twee airbags, ABS,
elektrisch verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, centrale vergrendeling,
Verrassend
Natuurlijk overheersen de
afgeronde carrosserielijnen.
De achterzijde toont het meest
een eigen gezicht met grote
lichtunits, waarvan de
zijkanten wat verder omhoog
lopen. Een deel hiervan zit op
de achterklep gemonteerd.
Het profiel is niets zeggend, je
moet een heldere ingeving
krijgen om de Carisma direct
als Mitsubishi te herkennen.
Het front oogt eveneens
anoniem. De grille heeft dan
wel de vorm die door
Mitsubishi op meer modellen
wordt toegepast, maar ook
hier hadden de ontw
wat meer fantasie ki
gebruiken. De Carisn
een vrij hoog geslotei
carrosserie waarbij
ondermeer het ontbreken van
ischakelen van de eerste
verbrenging gebeurde in het
door ons gereden exemplaar
niet vlekkeloos. De 1130 kg
wegende auto komt tot prima
estaties, zoals de
zan 200 km/u en
-t-Dtot 100 in 10,2
seconden. Dezelfde auto is
ook met een zeer
geavanceerde automaat te
koop. Het onderstel is volgens
een steeds meer gebruikelijke
constructie samengesteld.
Voor vinden we de
vertrouwde MacPherson
Technische gegevens:
start Merk en type: Mitsubishi
lel.Gi Carisma 1.8i GLX
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1834 cc
Boring x slag: 81 x 89 mm
Vermogen: 115 pk bij 5500
tr/min
Koppel: 162 Nm bij 4500 tr/min
Prestaties: topsnelheid 200
km/u
acceleratie 0-100 in 10,2 sec.
Afmetingen: lengte 4,435
meter, breedte 1,695 meter
Gewicht: 1130 kg
Verbruik: bij 90 km/u 5,4
liter/100 km
bij 120 km/u 6,7 liter/100 km
stadsverkeer 8,7 liter/100 km
Prijs: f.41.595,=
Het circuit van Zandvoort vormt het weekend
van zaterdag 8 en
zondag 9 juli het decor voor de 'Trophy of the
Dunes'. Twee
dagen wordt een veelzijdig raceprogramma
geboden met
toerwagens, merkenraces, formulewagens en
snelle racekarts. Bij
de merkenraces komen de Renaults Clio en de
Citroëns AX GTi aan de start. De 21-jarige in
België wonende Nederlander Sepp Koster
zal zijn plaats moeten verdedigen bij de
Forule Ford 1800.
Verder verschijnt ook de Vege Sierra Cup aan
de start, een
klasse die racen weer betaalbaar heeft
gemaakt. Betrekkelijk nieuw is de ADVM
Trabant-Lada Racing Cup. Op Zandvoort
Klasse
Maar over welke klasse
hebben we het bij de Carisma
eigenlijk. Met zijn lengte kan
de auto prima concurreren
met auto's als de Citroën
Xantia, Nissan Primera, Opel
Vectra, Renault Laguna en
Ford Mondeo. Toch heeft de
Carisma in vergelijking met
deze auto's een aanzienlijk
kortere wielbasis en is de
carrosserie smaller. Wat
binnenruimte, bagagevolume
en uitrusting betreft kan hij
zijn tegenstrevers recht in de
ogen kijken. Alleen is de
prijsstelling wellicht wat
verwarrend. Mitsubishi s*1
de Carisma-reeks met de i.v,
voor f.34.495,=. Deze auto heeft
onder meer zwarte bumpers,
mist de stoffen
portierbekleding en heeft ook
geen airbag, elektrische
ruiten en spiegels, centrale
vergrendeling en
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel. Met deze
prijs plaatst de auto zich
tussen bijvoorbeeld de
sedanversies van de Opel
Astra, Ford Escort, Renault 19
en Nissan Sunny. Gaan we
echter uit van een 1.6 in
volwaardige GL-uitgave met
een airbag, dan moet voor de
Carisma al £37.495,= worden
betaald. En dan blijkt ie
ineens duurder te zijn dan
Mitsubishi's eigen r
1.8i. De Carisma stc
het in Mitsubishi-prc
boven de Lancer en c
Galant. De Galant --
zeker bij de volgeno
wordt de derde race verreden. Er zijn maar
liefst twee divisies: divisie 1 voor de Trabar
601L en divisie 2 voor onder meer de Lada
2101,2105, Samara 1300 en Skoda's 130L en f
Daarnaast mogen bezoekers de Compact C
niet missen, waar met name Suzuki en Rover
de overhand hebben. Spectaculair zijn de
Super Karts, 210 kg wegende mini-bolides met
motorvermogens van ongeveer 80 pk. Hiermee
wordt de acceleratie tot 100 km/u in vier
seconden volbracht. Op zaterdag start het
programma om 10.00 uur met trainingen. Na
16.30 uur wordt de race voor Super Karts en de
Formule Renault verreden. Op zondag wordt
om 12.00 uur gestart.
De toegangsprijs is voor beide dagen f. 17,50
voor duinen/tribune en f .37,50 voor het
rennerskwartier.
versnellingspook. We vinden
er van boven naar beneden
een digitaal klokje,
uitstroomopeningen, de
bediening van verwarmin'
ventilatie, de plaats voor u
radio, een handige
bekerhouder en de asbak.
Vooral deze console en de
gebruikte bekledingsstof
geven de Carisma zijn
Europese signatuur.
De Carisma biedt behoorlijk
veel binnenruimte. Op de
Aterbank is voldoende preltatïësTzM
„.aats voor twee tot zelfs drie topsnelheid v<
volwassen personen, die daar sprintje van Q
een forse hoofd- en
beenruimte ter beschikking
hebben. De achterbank is
voorzien van hoofdsteunen en
zowel de leuning als zitting
zijn gescheiden in ongelijke
delen neerklapbaar. De
standaard bagageruimte
heeft een keurige inhoud van
430 liter. De achterklep is met
een drukknop van buitenaf te
openen, ook een typisch
Europese voorziening. Wat
betreft praktische
bruikbaarheid scoort de
Carisma hoog. De uitrusting
van de GLX omvat onder meer
getint glas, elektrisch
bediende en verwarmde
buitenspiegels, centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende voorportierramen
en gordelspanners voor.
middenbaan is voorzien van
een speelse blokstructuur. De
randen zijn in lichtgrijs
uitgevoerd. De stoel aan
bestuurderszijde is in ruime
mate verstelbaar. Met twee
draaiknoppen wordt
afzonderlijk de hoogte van de
voor- en achterzijde van de
zitting versteld. Het stuurwiel
is in hoogte verstelbaar, maar
zou eigenlijk net nog een
standje hoger moeten. De
portierpanelen worden
gedeeltelijk met de geblokte ach'
stof bekleed. Het dashboard is plat
zakelijk.van vormgeving.
Onder de overkapping achter
het stuur vinden we de
bekende elementen als
toerenteller, snelheidsmeter,
brandstof- en
temperatuurmeter. De
brandstofmeter is niet
helemaal eerlijk en komt pas
na zo'n 200 kilometer in
beweging. Onder het
middenkussen van het
stuurwiel is een airbag
opgenomen, terwijl een
tweede exemplaar aan
passagierszijde op de
optielijst staat. De
ontwerpafdeling heeft echter
al haar kunnen gestopt in de
middenconsole. Deze loopt
als een zwarte baan vanaf de
voorruit naar de
afrolgeluiden waarneembaar generatie wat naar boven
zijn. Kortom, de Carisma is opschuiven. De Carisma is
keurig stil. De 1.8 liter 16- ook verkrijgbaar als GL
kleppenmotor springt redelijk zonder airbag voor f .35.995,=.
gunstig met zijn brandstof om. Del .6 GLX start bij f .39.995,=,
Gemiddeld is makkelijk 1 op de 1.8 GLX is er vanaf
12 haalbaar en dat is in deze f.41.595,= terwijl voor de meest
klasse netjes. luxueuze 1.8 GLS f.43.995,= op
tafel moet komen (zonder
ABS). Een automaat vergt een
extra uitgave van drieduizend
gulden.
De nieuwe Mitsubishi
Carisma is minder Europees
dan men wellicht gehoopt
had. De auto wordt dan wel i
Born geproduceerd en heeft
het interieur zeer
aansprekende
eigenschappen, over het
geheel genomen gaat het toch
om een Japanse auto. De
Carisma is bijzonder ruim, stil
en compleet uitgerust. De
motor is pittig en zuinig.
de flankbescherming opvalt.
De GLX is voorzien van
meegespoten bumpers,
terwijl de ruitomlijsting,
portiergrepen en
buitenspiegels in zwart
worden uitgevoerd. De auto
staat op 14 inch stalen wielen
met 185/65 banden. De
wieldoppen zijn eigenlijk het
meest fantasievolle
onderdeel aan de hele auto.
Al bij al maakt de Mitsubishi
Carisma een uitermate
verzorgde, keurige maar ook
absoluut anonieme indruk.
Hierbij moeten we natuurlijk
wel even opmerken dat dit
soort auto's bij het publiek het
meest aanslaat.
Met de sleutel worden de
portieren en achterklep
centraal ontgrendeld. Door de
opmerkelijk dunne
portiergrepen te beroeren,
krijgen we toegang tot het
haast verrassende interieur.
Op dit vlak blijkt de Carisma
veel meer in zijn mars te
hebben, dan het uiterlijk doet
vermoeden. Hier is duidelijk
invloed te bespeuren van
Europese oritwerpers.
Franse vijf bak
Motorisch begint Mitsubishi
bij de Carisma met een
bescheiden sortering.
Volgend jaar mogen we nog
een sportieve 1.8 liter
verwachten evenals de 1.9
liter turbodiesel die bij
Renault zal worden
ingekocht. Bovendien
verschijnt dan ook de
sedanversie. Op dit moment
bestaat het programma uit
een 90 pk 1.6 liter en 115 pk 1.8.
Beide vier cilinders hebben 4
kleppen per zuiger. De 1834 cc
variant levert zijn maximale
vermogen bij 5500 tr/min en
komt tot een maximaal koppel
van 162 Nm bij 4500 tr/min. De
motorkrachten worden via
een Franse vijf bak naar de
voorwielen overgebracht. Het
Gebr. Vullings Opel in Oisterwijk
leverde op 3 juli twaalf Opel Astra's
stationwagen aan Nedan Zoetwaren
in Hapert. Nedan is importeur van het
Dropmerk Autodrop en Fisherman's
Friend. De twaalf Opel Astra's zijn in
gebruik genomen door de
vertegenwoordigers van Nedan die
jaarlijks per persoon 60.000 kilometer
afleggen.
De Opel Astra's zijn allemaal van het
type stationwagen 1700 Turbo Diesel
Club. Deze comfortabele uitvoering
heeft stuurbekrachtiging en een in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel.
Bovendien is de auto bijzonder veilig
door de airbag, gordelspanners en
dubbele stalen balken in de
portieren.
Nedan zoetwaren heeft voor de Opel
Astra gekozen omdat deze auto een
goede prijs-/kwaliteit verhouding
heeft met een ruim en luxe interieur.
De uitstekende service van Gebr.
Vullings heeft Nedan doen besluiten
de Opeis bij deze dealer té kopen.
OE AUTOMAAT
FM