Mitsubishi Carisma 1.8 GLX O I MS Hollands Glorie Trophy of the Dunes ri CARISMA a en o rtroa’ i d Gebr. Vullings Opel Oisterwijk levert zes Autodrop Astra's en Zes Fisherman's Friend Astra's KM Omega Stationwagon in de aanbieding INTRODUCTIE SHOW MITSUBISHI STt>y- DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 6 juli 1995 - pagina 3 '95 pagina 2 i automaat zorgt voor rard itsubi >rdt tc seft U bent van harte welkom A U T T E S T VAN HET JAAR RENAULT a.. irk. in t in IURG E.O. J-563956 0,- o,- 0,- 0,- 0,- 0,- 0,- 0,- 0,- 0,- 0,- 0,- 0,- 0,- 1994 1993 1993 1993 1992 ....1992 ....1990 ....1990 ins I .ch dat c st public twerpers kunnen :sma he€ sn en ider ligt ren op de zelours ling en or de Kapt. Hatterasstraat I I Industrieterrein Loven,Tilburg Telefoon: 013-443330 Bekerhouder Allereerst gebruikt mei GLX-uitvoering een vei bekleding die in de Met deze aantrekkelijk geprijsde Omega Travel Stationwagon wil Opel vooral de bereikbaarheid van deze auto voor de particuliere koper vergroten. Overigens is de Omega Travel voor f.5.978,= te voorzien van een originele Opel LPG- installatie die onder de vloer wordt geplaatst. De Nederlandse autohistorie is niet bepaald rijk te noemen. Er zijn maar weinig Hollandse ontwerpen die werkelijk in serie van de band zijn gerold. De nieuwe Mitsubishi Carisma wordt sinds kort in het Limburgse Born geproduceerd, maar is wat betreft al zijn eigenschappen een typisch Japans produkt. We reden de 1.8 in GLX-uitvoering. MITSUBISHI MOTORS 27.950, - 26.485,- 24.950, - Onder de motorkap van de nieuwe Mitsubishi Carisma valt op het typeplaatje te lezen dat deze auto in Nederland is geproduceerd. We hebben dan al snel de neiging enigszins chauvinistisch over dit produkt te gaan doen. Maar de 5-deurs auto met een lengte van 4,43 meter heeft niet gepaald een Europese styling. veerpoten en achter een onafhankelijke ophanging volgens het Multi-link systeem. Het geheel zorgt voor een prima comfortniveau en een zeer voorspelbaar weggedrag. De auto helt zeker niet overdreven over in bochten en door de standac stuurbekrachtiging is de koets bij hoge en lage snelheden prima te manouvreren. Het motorgeluid wordt keurig gedempt, terwijl op sommige wegdekken alleen wat zijn dan i Galant taat daarom rogramma onder de it zal daarom mde wmr. ei£-&IF A1F a ^Mwhelih J»» \W\ Automobielbedrijf Kluitmansb.k dakreling, getint glas, 8 speakers ei stuurbekrachtiging. In het voorondt een 115 pk sterke 2 liter motor, die inmiddels zo'n 25 procent uitmaakt van alle Omega-verkopen. Het aandeel van de stationwagon in de verkopen van bijvoorbeeld de Opel Astra en Omega is de laatste jaren aanzienlijk gestegen. Om met name de Omega Stationwagon nog aantrekkelijker te maken leveren de Nederlandse Opel- dealers dit model voor f.52.800,=. Dat is exact hetzelfde bedrag als de Omega sedan 2.0i GL kost. De uitrusting van de Travel Stationwagon komt vrijwel volledig met deze GL-overeen. Dit betekent onder meer twee airbags, ABS, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, centrale vergrendeling, Verrassend Natuurlijk overheersen de afgeronde carrosserielijnen. De achterzijde toont het meest een eigen gezicht met grote lichtunits, waarvan de zijkanten wat verder omhoog lopen. Een deel hiervan zit op de achterklep gemonteerd. Het profiel is niets zeggend, je moet een heldere ingeving krijgen om de Carisma direct als Mitsubishi te herkennen. Het front oogt eveneens anoniem. De grille heeft dan wel de vorm die door Mitsubishi op meer modellen wordt toegepast, maar ook hier hadden de ontw wat meer fantasie ki gebruiken. De Carisn een vrij hoog geslotei carrosserie waarbij ondermeer het ontbreken van ischakelen van de eerste verbrenging gebeurde in het door ons gereden exemplaar niet vlekkeloos. De 1130 kg wegende auto komt tot prima estaties, zoals de zan 200 km/u en -t-Dtot 100 in 10,2 seconden. Dezelfde auto is ook met een zeer geavanceerde automaat te koop. Het onderstel is volgens een steeds meer gebruikelijke constructie samengesteld. Voor vinden we de vertrouwde MacPherson Technische gegevens: start Merk en type: Mitsubishi lel.Gi Carisma 1.8i GLX Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1834 cc Boring x slag: 81 x 89 mm Vermogen: 115 pk bij 5500 tr/min Koppel: 162 Nm bij 4500 tr/min Prestaties: topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in 10,2 sec. Afmetingen: lengte 4,435 meter, breedte 1,695 meter Gewicht: 1130 kg Verbruik: bij 90 km/u 5,4 liter/100 km bij 120 km/u 6,7 liter/100 km stadsverkeer 8,7 liter/100 km Prijs: f.41.595,= Het circuit van Zandvoort vormt het weekend van zaterdag 8 en zondag 9 juli het decor voor de 'Trophy of the Dunes'. Twee dagen wordt een veelzijdig raceprogramma geboden met toerwagens, merkenraces, formulewagens en snelle racekarts. Bij de merkenraces komen de Renaults Clio en de Citroëns AX GTi aan de start. De 21-jarige in België wonende Nederlander Sepp Koster zal zijn plaats moeten verdedigen bij de Forule Ford 1800. Verder verschijnt ook de Vege Sierra Cup aan de start, een klasse die racen weer betaalbaar heeft gemaakt. Betrekkelijk nieuw is de ADVM Trabant-Lada Racing Cup. Op Zandvoort Klasse Maar over welke klasse hebben we het bij de Carisma eigenlijk. Met zijn lengte kan de auto prima concurreren met auto's als de Citroën Xantia, Nissan Primera, Opel Vectra, Renault Laguna en Ford Mondeo. Toch heeft de Carisma in vergelijking met deze auto's een aanzienlijk kortere wielbasis en is de carrosserie smaller. Wat binnenruimte, bagagevolume en uitrusting betreft kan hij zijn tegenstrevers recht in de ogen kijken. Alleen is de prijsstelling wellicht wat verwarrend. Mitsubishi s*1 de Carisma-reeks met de i.v, voor f.34.495,=. Deze auto heeft onder meer zwarte bumpers, mist de stoffen portierbekleding en heeft ook geen airbag, elektrische ruiten en spiegels, centrale vergrendeling en hoogteverstelling op de bestuurdersstoel. Met deze prijs plaatst de auto zich tussen bijvoorbeeld de sedanversies van de Opel Astra, Ford Escort, Renault 19 en Nissan Sunny. Gaan we echter uit van een 1.6 in volwaardige GL-uitgave met een airbag, dan moet voor de Carisma al £37.495,= worden betaald. En dan blijkt ie ineens duurder te zijn dan Mitsubishi's eigen r 1.8i. De Carisma stc het in Mitsubishi-prc boven de Lancer en c Galant. De Galant -- zeker bij de volgeno wordt de derde race verreden. Er zijn maar liefst twee divisies: divisie 1 voor de Trabar 601L en divisie 2 voor onder meer de Lada 2101,2105, Samara 1300 en Skoda's 130L en f Daarnaast mogen bezoekers de Compact C niet missen, waar met name Suzuki en Rover de overhand hebben. Spectaculair zijn de Super Karts, 210 kg wegende mini-bolides met motorvermogens van ongeveer 80 pk. Hiermee wordt de acceleratie tot 100 km/u in vier seconden volbracht. Op zaterdag start het programma om 10.00 uur met trainingen. Na 16.30 uur wordt de race voor Super Karts en de Formule Renault verreden. Op zondag wordt om 12.00 uur gestart. De toegangsprijs is voor beide dagen f. 17,50 voor duinen/tribune en f .37,50 voor het rennerskwartier. versnellingspook. We vinden er van boven naar beneden een digitaal klokje, uitstroomopeningen, de bediening van verwarmin' ventilatie, de plaats voor u radio, een handige bekerhouder en de asbak. Vooral deze console en de gebruikte bekledingsstof geven de Carisma zijn Europese signatuur. De Carisma biedt behoorlijk veel binnenruimte. Op de Aterbank is voldoende preltatïësTzM „.aats voor twee tot zelfs drie topsnelheid v< volwassen personen, die daar sprintje van Q een forse hoofd- en beenruimte ter beschikking hebben. De achterbank is voorzien van hoofdsteunen en zowel de leuning als zitting zijn gescheiden in ongelijke delen neerklapbaar. De standaard bagageruimte heeft een keurige inhoud van 430 liter. De achterklep is met een drukknop van buitenaf te openen, ook een typisch Europese voorziening. Wat betreft praktische bruikbaarheid scoort de Carisma hoog. De uitrusting van de GLX omvat onder meer getint glas, elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, centrale vergrendeling, elektrisch bediende voorportierramen en gordelspanners voor. middenbaan is voorzien van een speelse blokstructuur. De randen zijn in lichtgrijs uitgevoerd. De stoel aan bestuurderszijde is in ruime mate verstelbaar. Met twee draaiknoppen wordt afzonderlijk de hoogte van de voor- en achterzijde van de zitting versteld. Het stuurwiel is in hoogte verstelbaar, maar zou eigenlijk net nog een standje hoger moeten. De portierpanelen worden gedeeltelijk met de geblokte ach' stof bekleed. Het dashboard is plat zakelijk.van vormgeving. Onder de overkapping achter het stuur vinden we de bekende elementen als toerenteller, snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter. De brandstofmeter is niet helemaal eerlijk en komt pas na zo'n 200 kilometer in beweging. Onder het middenkussen van het stuurwiel is een airbag opgenomen, terwijl een tweede exemplaar aan passagierszijde op de optielijst staat. De ontwerpafdeling heeft echter al haar kunnen gestopt in de middenconsole. Deze loopt als een zwarte baan vanaf de voorruit naar de afrolgeluiden waarneembaar generatie wat naar boven zijn. Kortom, de Carisma is opschuiven. De Carisma is keurig stil. De 1.8 liter 16- ook verkrijgbaar als GL kleppenmotor springt redelijk zonder airbag voor f .35.995,=. gunstig met zijn brandstof om. Del .6 GLX start bij f .39.995,=, Gemiddeld is makkelijk 1 op de 1.8 GLX is er vanaf 12 haalbaar en dat is in deze f.41.595,= terwijl voor de meest klasse netjes. luxueuze 1.8 GLS f.43.995,= op tafel moet komen (zonder ABS). Een automaat vergt een extra uitgave van drieduizend gulden. De nieuwe Mitsubishi Carisma is minder Europees dan men wellicht gehoopt had. De auto wordt dan wel i Born geproduceerd en heeft het interieur zeer aansprekende eigenschappen, over het geheel genomen gaat het toch om een Japanse auto. De Carisma is bijzonder ruim, stil en compleet uitgerust. De motor is pittig en zuinig. de flankbescherming opvalt. De GLX is voorzien van meegespoten bumpers, terwijl de ruitomlijsting, portiergrepen en buitenspiegels in zwart worden uitgevoerd. De auto staat op 14 inch stalen wielen met 185/65 banden. De wieldoppen zijn eigenlijk het meest fantasievolle onderdeel aan de hele auto. Al bij al maakt de Mitsubishi Carisma een uitermate verzorgde, keurige maar ook absoluut anonieme indruk. Hierbij moeten we natuurlijk wel even opmerken dat dit soort auto's bij het publiek het meest aanslaat. Met de sleutel worden de portieren en achterklep centraal ontgrendeld. Door de opmerkelijk dunne portiergrepen te beroeren, krijgen we toegang tot het haast verrassende interieur. Op dit vlak blijkt de Carisma veel meer in zijn mars te hebben, dan het uiterlijk doet vermoeden. Hier is duidelijk invloed te bespeuren van Europese oritwerpers. Franse vijf bak Motorisch begint Mitsubishi bij de Carisma met een bescheiden sortering. Volgend jaar mogen we nog een sportieve 1.8 liter verwachten evenals de 1.9 liter turbodiesel die bij Renault zal worden ingekocht. Bovendien verschijnt dan ook de sedanversie. Op dit moment bestaat het programma uit een 90 pk 1.6 liter en 115 pk 1.8. Beide vier cilinders hebben 4 kleppen per zuiger. De 1834 cc variant levert zijn maximale vermogen bij 5500 tr/min en komt tot een maximaal koppel van 162 Nm bij 4500 tr/min. De motorkrachten worden via een Franse vijf bak naar de voorwielen overgebracht. Het Gebr. Vullings Opel in Oisterwijk leverde op 3 juli twaalf Opel Astra's stationwagen aan Nedan Zoetwaren in Hapert. Nedan is importeur van het Dropmerk Autodrop en Fisherman's Friend. De twaalf Opel Astra's zijn in gebruik genomen door de vertegenwoordigers van Nedan die jaarlijks per persoon 60.000 kilometer afleggen. De Opel Astra's zijn allemaal van het type stationwagen 1700 Turbo Diesel Club. Deze comfortabele uitvoering heeft stuurbekrachtiging en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Bovendien is de auto bijzonder veilig door de airbag, gordelspanners en dubbele stalen balken in de portieren. Nedan zoetwaren heeft voor de Opel Astra gekozen omdat deze auto een goede prijs-/kwaliteit verhouding heeft met een ruim en luxe interieur. De uitstekende service van Gebr. Vullings heeft Nedan doen besluiten de Opeis bij deze dealer té kopen. OE AUTOMAAT FM

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21