la AUTO KENNIS Jaguar Mk 2 I Auto Kennis hielp Hyundai met marktacceptatie ID Vakmanschap is Meesterschap Wil I :en HYUHDRI en e n e k e d d e a e e Aut0Ke!3 5 pagina 6 DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 29 juni 1995 pagina 7 7 Werkplaats Kwaliteit porteur. Zowel op 1 commercieel vlak i Vertrouwen Bedrijfswagens geprijs >’s. Dealers automobilen, Tilburg e.o. 17.00 u. 10.00 14.00 u. HET NIEUWE WERELDMERK 0 13/55 Tilburg telefoon 4 7 8 4 Leharstraat 8 2 motor. ie rbag. )k ren k één' diel a u t o m r e k e DATO dealers,... een hele zekerheid e z s Klassieke auto's lijken eigenlijk onterecht veel belangstelling te krijgen en hierbij moet men dan vooral denken aan het feit dat auto's van 25 jaar en ouder sinds 1 januari vrij zijn gesteld van wegenbelasting. Het lijkt wel of Nederlanders denken dat het enige wat een oude auto kost de wegenbelasting is. De Roadster Group uit Soesterberg restaureert en modificeert oude Jaguars. Iemand die voor het eindprodukt zo'n drie ton neertelt, zal niet aan de wegenbelasting denken. Toen Auto Kennis in 1980 als officieel dealer van het Koreaanse merk Hyundai van start ging, had nog vrij wel niemand ervan ge hoord. Kennis behoort ove rigens tot de Nederlandse Hyundai-dealers van het eerste uur en is zodoende medeverantwoordelijk voor de goede naam die het merk de afgelopen 15 jaar heeft opgebouwd. Aantrekkelijk programma Past bij Uw Kenteken. Past achter Uw ruit. sn toen in it nieuwe t niet wil; auweren stere latie te .10.500,- ...9.500,- ...9.000,- „9.000,- „8.750,- „6.500,- „6.000,- „2.500,- „1.000,- 750,- 750,- 500,- niet zo vanzelfspre kend. betrouwbare, of Mazda? eek nog rotagarage. t afgebeelde -occasions ndeerd deur uit s NISSAN iernaast retf. 125,-. lagelijks aan idigtom agom agom jeru wacht, ieel u heeft, it wacht u te nmaal, j. Ook ijf- en en .t in >enMk2 lidige st heeft j. le- surt jrote. Ne Hyun- 100.000 weet Roadster een bet bekrachtigde installa' monteren. celd leze 1 door te rakt men MJTO km gratis indstof De verkopen van Hyundai zitten nog steeds in de lift. De zeer aan trekkelijk geprijsde Excel (vanaf f.22.995,=) kan wat betreft afme tingen en binnenruimte met alle 1987 „..„...1985 1991 1992 .„.„...1986 1992 :ïsö;'m2 "”"":i992 1987 K VOOR MAZDA :RVICE 1989 1989 1992/1993 ’89 1992 1990/1992 '91 1993 a en vervolgens gestraald. Waar ook maar iets van roest te vinden is, worden nieuwe delen ingelast. Daarna worden de laklagen opgebouwd en kan de wederopbouw van de auto beginnen. wijze via de knoppen van een oude autoradio. De werkelijke radio is een moderne installatie echter keurig tussen de voorstoelen weggewerkt. De portierruiten worden elektrisch bediend, terwijl ook bijvoorbeeld centrale vergrendeling en een alarmsysteem worden ingebouwd. Jan Kennis kreeg in 1980 niet zomaar het dealerschap. In 1975 ging hij met zijn algemeen gara gebedrijf aan de Leharstraat in Til burg Noord van start. Na vijf jaar met alle merken auto’s gewerkt te hebben, was de tijd rijp om dealer te worden. Verder levert Auto Kennis ook een deel van het bedrijfswagenpro gramma van het grootste Kore aanse merk. Met de H100 scoort Hyundai meer dan uitstekend, vooral door de aantrekkelijke prijs, maar ook door de goede rij- eigenschappen. Op dit moment is zelfs de H100 Esprit met dubbele cabine een goed alternatief voor particuliere automobilisten. Vijf tot zes mensen kunnen in de auto comfortabel zitten, terwijl achterin nog een gigantische laadruimte overblijft. Natuurlijk blijft de H100 ondanks de dubbele cabine een bestelauto met alle voordelen met betrekking tot wegenbelasting en BPM. De Esprit begint bij f.24.490,= met benzinemotor (excl. BTW). De Esprit 2 heeft een rijkere uitrusting met elektrische ramen, wieldoppen en een ver stelbaar stuur. de krachtige verbeterde achterwielophanging en besturing vallen direct i- positieve zin op. Wat een ten opzichte van een huid' Jaguar XJ natuurlijk niet uv zijn zaken als verstevigingsbalken in de portieren, ABS en een airb_ Roadster Groep kan maximaal vier van deze auto's per jaar bouwen. De klant maakt zijn wensen kenbaar wat betreft modificaties en uitrusting. Iedere maand wordt een bedrag betaald, een bedrag dat vooraf volledig bekend is. Valt de restauratie tegen, dan is dat het risico van Roadster. Dat de complete restauratie en modificatie van de Mk 2 geen sinecure is, blijkt wel uit de totaalprijs van f.240.000,= exclusief BTW (f.282.000,= incl). Wat we niet moeten vergeten is dat de zakelijke berijder van deze auto over de originele aanschafprijs van om en nabij de f.20.000,= bijtelling krijgt. Wordt de auto drie jaar zakelijk gereden, dan wordt tweederde van de aanschafprijs hierdoor al goedgemaakt in vergelijking met een nieuwe auto die hetzelfde kost. Het voordeel voor de eigenaar is tevens dat hij wel in een peperdure auto rijdt, maar toch naar buiten de sympathieke uitstraling van een leuke klassieker heeft. Understatement noemt men dat in Engeland. O ja, bent u i van die vier liefhebbers j binnen nu en een jaar in zo'n prachtige Roadster Mk 2 wil rondrijden, het telefoonnummer van Roadster is 03463-53440. Prijs De Jaguar Mk 2 van Roadster is met recht een nieuwe auto te noemen. Een met de maximale zorg gerestaureerd exemplaar echter voorzien van een aantal belangrijke verbeteringen waardoor het rijden in dagelijks verkeer prettiger is geworden. Vooral maar weinig onderhoud nodig, dere 15.000 km een kleine beui en om de 30.000 km een gr Verder wordt iedere nieuwe dai verkocht met 3 jaar of 1 km volledige garantie, uiteraard exclusief slijtage onderdelen als bijvoorbeeld banden. Auto Kennis is ook hét adres voor zakelijke rijders die een Hyundai willen leasen. De computer van deze dealer is aangesloten op het grote systeem van de importeur, zodat a la minute leasevoorstellen kunnen worden uitgedraaid. Door het succes van de huidige Hyundai-modellen heeft Auto Kennis ook een aantrekkelijk aan bod gebruikte auto’s van Hyundai, maar ook van de meeste andere bekende merken. Daartussen vin den we opvallend veel aantrekke lijk geprijsde jonge gebruikte auto’s. Bij Auto Kennis werken op dit mo ment zeven personen, 4 mensen in de werkplaats, 1 op de adminis tratie, 1 in de verkoop en natuur lijk Jan Kennis zelf. In de werk plaats worden alle bekende werkzaamheden uitgevoerd zoals onderhoud, reparatie, APK-keu- ringen en schadeherstel. Auto Kennis is aangesloten bij Schade- garant. Verder kunnen autotele foon worden ingebouwd, open da ken en worden ruiten vervangen. Alle medewerkers zijn geschoold door de importeur, terwijl het be drijf uiteraard beschikt over.alle moderne apparatuur die nodig is om een Hyundai probleemloos te laten functioneren. Immers met een schroevedraaier alleen kun je tegenwoordig niet veel meer. Overigens hebben Hyundai’s middenklassers concurreren, maar heeft de prijs van een comp acte auto. De Lantra is een maat je groter, maar biedt zoals iedere Hyundai veel waar voor het geld. Zo is er al een Lantra 1.5 GL van af f.27.950,=. Nog een paar da gen geldt de actie dat bij aan koop van een Lantra f.2000,extra in ruil wordt gegeven (boven de ANWB-koerslijst) en de klant voor f.1.500,= gratis accessoires mag uitzoeken. Verder omvat het Hyundai-programma de sportieve Scoupe (vanaf f.29.950,=) en de grote Sonata (vanaf f.37.950,=). Autoradio Aan de buitenkant is de verbeterde Mk 2 eigenlijk niet als zodanig te herkennen. De auto is helemaal volgens de specifieke wensen van de klant opgebouwd, maar oogt helemaal origineel, dat betekent met veel chroom en spaakwielen. Datzelfde geldt ook voor het interieur. Alleen vervangt men de vrij rechte stoelen van de originele auto door exemplaren van de modernere Jaguar XJ. Natuurlijk wordt het hele interieur opnieuw met leer bekleed. Ook het houtwerk wordt of opnieuw gelakt of vervangen. Verder gebruikt men alle oude schakelaars. Het verwarmings- en ventilatiesysteem is bij een originele Mk 2 een probleem. De ventilatiekanalen zijn doorgaans zo slecht geplaatst dat van een goede luchtcirculatie geen M. Daarom hebben de De Jaguar Mk 2 werd geproduceerd tussen 1960 en 1968. Van alle motorversies werden in totaal bijna 110.000 exemplaren gebouwd. Tussen 1963 en 1969 werden ook nog eens 17.500 Daimler- uitvoeringen gemaakt. De in die tijd legendarische XK- motor vond in deze relatief compacte sedan een plaats. Ook werden de krachtige schijfremmen overgenomen. Schroefveren Roadster bouwt Jaguars geheel volgens originele specificaties op. Er ontstaat dan een nieuwe auto die echter wat eigenschappen betreft volledig overeenkomt met het exemplaar dat zo'n dertig jaar geleden van de band rolde. Een leuke klassieke auto met bladveren achter en een zeer onbestemde besturing, worden motor-, aandriji buitengeluiden meer doorgegeven dan bij een modern voertuig. Leuk om met zo'n auto enkele duizenden kilometers per jaar te rijden, maar voor dagelijks vervoer niet echt geschikt. Roadster heeft op verschillende punten verbeteringen ontwikkt voor de Mk 2. De klant kc geheel naar wens uit de verbeteringen kiezen of besluiten ze allemaal d voeren. Motorisch maa». dan gebruik van de vertrouwde 4,2 liter 6 cilinder met injectiesysteem en een geregelde katalysator. Deze krachtbron levert een vermogen van 208 pk bij 5000 tr/min en een koppel van 314 Nm bij 1500 tr/min. Het is echter niet verantwoord om dit hoge vermogen op het standaard onderstel los te laten. De bladveren van de achteras worden vervangen door schroefveren, terwijl natuurlijk gasgevulde dempers worden gemonteerd. De achterwielophanging wordt daardoor merkbaar minder springerig en zorgt met name ook in bochten voor een veel betere Wegligging. De stuurinrichting behoort bij een originele Mk 2 ook tot de kritiekpunten. Maar ook hier Jan Kennis: "De kwaliteit van Hyundai is met enorme F stappen vooruitgegaan, wat niet alleen aan het produkt zelf te danken is, maar ook kan wor den toegeschreven aan de zorg voor goede scholing door de im porteur. Zowel op technisch als viaK is importeur Gr- eenib constant bezig het dealer- net te verbeteren. In dat kader is onlangs het eerste klantentevre- denheidsonderzoek gehouden. Uit de resultaten kun je als dealer veel leren. Je zwakke punten ko men zo boven drijven. In ons ray on zijn 300 Hyundai-rijders geën quêteerd, volledig anoniem. Er is gevraagd een oordeel te geven over de uitstraling, de werkwijze, het product etc. Het gaat allemaal om klanten die in 1994 en de eer ste twee maanden van 1995 ons bedrijf bezocht hebben. Gelukkig scoren we in het klantentevreden- heidsonderzoek boven het gemid delde, wat niet wil zeggen dat we op onze lauweren kunnen gaan rusten.” medewerkers van Roadster een compleet nieuwe klimaatbeheersingsinstallati e voor de Mk 2 gebouwd inclusief airconditioning. Natuurlijk worden de verschillende componenten ingekocht, maar de luchtkanalen zijn helemaal in huis ontworpen. Zo wordt het verchroomde roostertje in de middenconsole nu gebruikt voor luchttoevoer, terwijl er oorspronkelijk een luidspreker achter schuil ging. De airconditioning kan worden voorzien van een digitale display die echter zo is ingebouwd, dat men dit onderdeel nauwelijks kan sn sprake is. zien. De bediening van de 3 airco geschiedt op grappige Kennis is heel nadrukkelijk met het merk meegegroeid, getuige de moderne showroom die in 1986 werd gebouwd en volgens Hyundai-maatstaven nog steeds zeer modern is. In 1984, zo vertelt Jan Kennis, “kreeg ik zeer veel vertrouwen in het merk. Alle Ne derlandse dealers kregen Korea de op dat moment i Pony te zien en vertelden ook over hun toekomstplannen.” Het is duidelijk dat Hyundai op de Nederlandse en Europese markt volledig is geaccepteerd en zelfs een zeer positieve uitstraling heeft gekregen. De consument zet geen vraagtekens meer als ze de naam Hyundai horen en zien. Auto Kennis is een moderne dealer met een aparte verkoper, uitgebreid computersysteem en in de showroom een aparte kantoor ruimte. Dat lijkt een standaarduit rusting voor een dealer, maar bij de start van Hyundai was dat nog Dagelijks gebruik De Mk 1 werd tussen 1956 en 1960 gemaakt en lijkt wat carrosserielijn sterk op de Mk 2. Jaguar introduceerde op beide types noviteiten als een zelfdragende carrosserie, automatische versnellingsbak en een overdrive. Het verschil tussen de Mk 1 en 2 zit voornamelijl in de grotere spoorbreedte achter en de forser uitgevallen achterruit. In de serie werden drie motoren aangeboden. De meest eenvoudige was de 2.4 gevolgd door de 3,4 en 3,8. Allemaal 6 cilinder lijnmotoren met voor die tijd forse vermogens. Een auto uit de jaren zestig is tegenwoordig een echte klassieker. Niet alleen wat betreft vormgeving, ook als we praten over comfort en weggedrag. Mensen die denken dat ze goedkoper uit zijn als ze dagelijks een oude auto gaan rijden, alleen omdat de wegenbelasting is weggevallen, zullen in de praktijk bedrogen uitkomen. Een klassieke auto vraagt meer onderhoud en het kan voorkomen dat men lang tot erg lang op een bepaald onderdeel moet wachten. De Roadster Group heeft echter een manier bedacht om in dit geval de Jaguar Mk 2 wel als dagelijkse auto te gebruiken. Het restauratiebedrijf start met een gezonde carrosserie, meestal in de Verenigde Staten gekocht. De auto wordt volledig van zijn lak ontdaan 5 AUTO KENNIS B.V. Openingstijden «Verkoop: ma-vr 9.00 - 18.0Qu. zat 10.00 - 17.00 u. donderdag avond koopavond tot 21.00 u. Werkplaats: ma-vr 8.15 «magazijn: zat j Personalia: Directie: Jan Kennis 1 Verkoop: John de Rooy I Magazijn: Peter de Kroon Werkplaats: Jean Pierre van Lieshout Leharstraat 82, 5011 KD Tilburg, I tel. 013-554784, fax. 013-560008

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 27