la
AUTO KENNIS
Jaguar Mk 2
I
Auto Kennis hielp
Hyundai met marktacceptatie
ID
Vakmanschap is Meesterschap
Wil
I
:en
HYUHDRI
en
e n
e k e
d
d e a
e
e
Aut0Ke!3
5 pagina 6
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 29 juni 1995 pagina 7
7
Werkplaats
Kwaliteit
porteur. Zowel op 1
commercieel vlak i
Vertrouwen
Bedrijfswagens
geprijs
>’s.
Dealers automobilen, Tilburg e.o.
17.00 u.
10.00
14.00 u.
HET NIEUWE WERELDMERK
0 13/55
Tilburg
telefoon
4 7
8 4
Leharstraat
8 2
motor.
ie
rbag.
)k
ren k
één'
diel
a u t o m
r e k e
DATO dealers,... een hele zekerheid
e
z
s
Klassieke auto's lijken eigenlijk onterecht veel
belangstelling te krijgen en hierbij moet men dan
vooral denken aan het feit dat auto's van 25 jaar en
ouder sinds 1 januari vrij zijn gesteld van
wegenbelasting. Het lijkt wel of Nederlanders
denken dat het enige wat een oude auto kost de
wegenbelasting is. De Roadster Group uit
Soesterberg restaureert en modificeert oude
Jaguars. Iemand die voor het eindprodukt zo'n drie
ton neertelt, zal niet aan de wegenbelasting
denken.
Toen Auto
Kennis in 1980 als
officieel dealer van het
Koreaanse merk Hyundai
van start ging, had nog vrij
wel niemand ervan ge
hoord. Kennis behoort ove
rigens tot de Nederlandse
Hyundai-dealers van het
eerste uur en is zodoende
medeverantwoordelijk voor
de goede naam die het merk
de afgelopen 15 jaar heeft
opgebouwd.
Aantrekkelijk
programma
Past bij Uw Kenteken.
Past achter Uw ruit.
sn toen in
it nieuwe
t niet wil;
auweren
stere
latie te
.10.500,-
...9.500,-
...9.000,-
„9.000,-
„8.750,-
„6.500,-
„6.000,-
„2.500,-
„1.000,-
750,-
750,-
500,-
niet zo vanzelfspre
kend.
betrouwbare,
of Mazda?
eek nog
rotagarage.
t afgebeelde
-occasions
ndeerd
deur uit
s NISSAN
iernaast
retf. 125,-.
lagelijks aan
idigtom
agom
agom
jeru wacht,
ieel u heeft,
it wacht u te
nmaal,
j. Ook
ijf- en
en
.t in
>enMk2
lidige
st heeft
j. le-
surt
jrote.
Ne Hyun-
100.000
weet Roadster een bet
bekrachtigde installa'
monteren.
celd
leze
1 door te
rakt men
MJTO
km gratis
indstof
De verkopen van Hyundai zitten
nog steeds in de lift. De zeer aan
trekkelijk geprijsde Excel (vanaf
f.22.995,=) kan wat betreft afme
tingen en binnenruimte met alle
1987
„..„...1985
1991
1992
.„.„...1986
1992
:ïsö;'m2
"”"":i992
1987
K VOOR
MAZDA
:RVICE
1989
1989
1992/1993
’89 1992
1990/1992
'91 1993
a
en vervolgens gestraald.
Waar ook maar iets van roest
te vinden is, worden nieuwe
delen ingelast. Daarna
worden de laklagen
opgebouwd en kan de
wederopbouw van de auto
beginnen.
wijze via de knoppen van een
oude autoradio. De werkelijke
radio is een moderne
installatie echter keurig
tussen de voorstoelen
weggewerkt. De portierruiten
worden elektrisch bediend,
terwijl ook bijvoorbeeld
centrale vergrendeling en een
alarmsysteem worden
ingebouwd.
Jan Kennis kreeg in 1980 niet
zomaar het dealerschap. In 1975
ging hij met zijn algemeen gara
gebedrijf aan de Leharstraat in Til
burg Noord van start. Na vijf jaar
met alle merken auto’s gewerkt te
hebben, was de tijd rijp om dealer
te worden.
Verder levert Auto Kennis ook een
deel van het bedrijfswagenpro
gramma van het grootste Kore
aanse merk. Met de H100 scoort
Hyundai meer dan uitstekend,
vooral door de aantrekkelijke
prijs, maar ook door de goede rij-
eigenschappen. Op dit moment is
zelfs de H100 Esprit met dubbele
cabine een goed alternatief voor
particuliere automobilisten. Vijf tot
zes mensen kunnen in de auto
comfortabel zitten, terwijl achterin
nog een gigantische laadruimte
overblijft. Natuurlijk blijft de H100
ondanks de dubbele cabine een
bestelauto met alle voordelen met
betrekking tot wegenbelasting en
BPM. De Esprit begint bij
f.24.490,= met benzinemotor
(excl. BTW). De Esprit 2 heeft een
rijkere uitrusting met elektrische
ramen, wieldoppen en een ver
stelbaar stuur.
de krachtige
verbeterde
achterwielophanging en
besturing vallen direct i-
positieve zin op. Wat een
ten opzichte van een huid'
Jaguar XJ natuurlijk niet uv
zijn zaken als
verstevigingsbalken in de
portieren, ABS en een airb_
Roadster Groep kan
maximaal vier van deze
auto's per jaar bouwen. De
klant maakt zijn wensen
kenbaar wat betreft
modificaties en uitrusting.
Iedere maand wordt een
bedrag betaald, een bedrag
dat vooraf volledig bekend is.
Valt de restauratie tegen, dan
is dat het risico van Roadster.
Dat de complete restauratie
en modificatie van de Mk 2
geen sinecure is, blijkt wel uit
de totaalprijs van f.240.000,=
exclusief BTW (f.282.000,=
incl). Wat we niet moeten
vergeten is dat de zakelijke
berijder van deze auto over de
originele aanschafprijs van
om en nabij de f.20.000,=
bijtelling krijgt. Wordt de auto
drie jaar zakelijk gereden,
dan wordt tweederde van de
aanschafprijs hierdoor al
goedgemaakt in vergelijking
met een nieuwe auto die
hetzelfde kost. Het voordeel
voor de eigenaar is tevens dat
hij wel in een peperdure auto
rijdt, maar toch naar buiten de
sympathieke uitstraling van
een leuke klassieker heeft.
Understatement noemt men
dat in Engeland. O ja, bent u
i van die vier liefhebbers
j binnen nu en een jaar in
zo'n prachtige Roadster Mk 2
wil rondrijden, het
telefoonnummer van
Roadster is 03463-53440.
Prijs
De Jaguar Mk 2 van Roadster
is met recht een nieuwe auto
te noemen. Een met de
maximale zorg gerestaureerd
exemplaar echter voorzien
van een aantal belangrijke
verbeteringen waardoor het
rijden in dagelijks verkeer
prettiger is geworden. Vooral
maar weinig onderhoud nodig,
dere 15.000 km een kleine beui
en om de 30.000 km een gr
Verder wordt iedere nieuwe
dai verkocht met 3 jaar of 1
km volledige garantie, uiteraard
exclusief slijtage onderdelen als
bijvoorbeeld banden.
Auto Kennis is ook hét adres voor
zakelijke rijders die een Hyundai
willen leasen. De computer van
deze dealer is aangesloten op het
grote systeem van de importeur,
zodat a la minute leasevoorstellen
kunnen worden uitgedraaid.
Door het succes van de huidige
Hyundai-modellen heeft Auto
Kennis ook een aantrekkelijk aan
bod gebruikte auto’s van Hyundai,
maar ook van de meeste andere
bekende merken. Daartussen vin
den we opvallend veel aantrekke
lijk geprijsde jonge gebruikte
auto’s.
Bij Auto Kennis werken op dit mo
ment zeven personen, 4 mensen
in de werkplaats, 1 op de adminis
tratie, 1 in de verkoop en natuur
lijk Jan Kennis zelf. In de werk
plaats worden alle bekende
werkzaamheden uitgevoerd zoals
onderhoud, reparatie, APK-keu-
ringen en schadeherstel. Auto
Kennis is aangesloten bij Schade-
garant. Verder kunnen autotele
foon worden ingebouwd, open da
ken en worden ruiten vervangen.
Alle medewerkers zijn geschoold
door de importeur, terwijl het be
drijf uiteraard beschikt over.alle
moderne apparatuur die nodig is
om een Hyundai probleemloos te
laten functioneren. Immers met
een schroevedraaier alleen kun je
tegenwoordig niet veel meer.
Overigens hebben Hyundai’s
middenklassers concurreren,
maar heeft de prijs van een comp
acte auto. De Lantra is een maat
je groter, maar biedt zoals iedere
Hyundai veel waar voor het geld.
Zo is er al een Lantra 1.5 GL van
af f.27.950,=. Nog een paar da
gen geldt de actie dat bij aan koop
van een Lantra f.2000,extra in
ruil wordt gegeven (boven de
ANWB-koerslijst) en de klant voor
f.1.500,= gratis accessoires mag
uitzoeken. Verder omvat het
Hyundai-programma de sportieve
Scoupe (vanaf f.29.950,=) en de
grote Sonata (vanaf f.37.950,=).
Autoradio
Aan de buitenkant is de
verbeterde Mk 2 eigenlijk niet
als zodanig te herkennen. De
auto is helemaal volgens de
specifieke wensen van de
klant opgebouwd, maar oogt
helemaal origineel, dat
betekent met veel chroom en
spaakwielen. Datzelfde geldt
ook voor het interieur. Alleen
vervangt men de vrij rechte
stoelen van de originele auto
door exemplaren van de
modernere Jaguar XJ.
Natuurlijk wordt het hele
interieur opnieuw met leer
bekleed. Ook het houtwerk
wordt of opnieuw gelakt of
vervangen. Verder gebruikt
men alle oude schakelaars.
Het verwarmings- en
ventilatiesysteem is bij een
originele Mk 2 een probleem.
De ventilatiekanalen zijn
doorgaans zo slecht geplaatst
dat van een goede
luchtcirculatie geen M.
Daarom hebben de
De Jaguar Mk 2 werd
geproduceerd tussen 1960 en
1968. Van alle motorversies
werden in totaal bijna 110.000
exemplaren gebouwd. Tussen
1963 en 1969 werden ook nog
eens 17.500 Daimler-
uitvoeringen gemaakt. De in
die tijd legendarische XK-
motor vond in deze relatief
compacte sedan een plaats.
Ook werden de krachtige
schijfremmen overgenomen.
Schroefveren
Roadster bouwt Jaguars
geheel volgens originele
specificaties op. Er ontstaat
dan een nieuwe auto die
echter wat eigenschappen
betreft volledig overeenkomt
met het exemplaar dat zo'n
dertig jaar geleden van de
band rolde. Een leuke
klassieke auto met bladveren
achter en een zeer
onbestemde besturing,
worden motor-, aandriji
buitengeluiden meer
doorgegeven dan bij een
modern voertuig. Leuk om met
zo'n auto enkele duizenden
kilometers per jaar te rijden,
maar voor dagelijks vervoer
niet echt geschikt.
Roadster heeft op
verschillende punten
verbeteringen ontwikkt
voor de Mk 2. De klant kc
geheel naar wens uit de
verbeteringen kiezen of
besluiten ze allemaal d
voeren. Motorisch maa».
dan gebruik van de
vertrouwde 4,2 liter 6 cilinder
met injectiesysteem en een
geregelde katalysator. Deze
krachtbron levert een
vermogen van 208 pk bij 5000
tr/min en een koppel van 314
Nm bij 1500 tr/min. Het is
echter niet verantwoord om
dit hoge vermogen op het
standaard onderstel los te
laten. De bladveren van de
achteras worden vervangen
door schroefveren, terwijl
natuurlijk gasgevulde
dempers worden gemonteerd.
De achterwielophanging
wordt daardoor merkbaar
minder springerig en zorgt
met name ook in bochten voor
een veel betere Wegligging.
De stuurinrichting behoort bij
een originele Mk 2 ook tot de
kritiekpunten. Maar ook hier
Jan Kennis: "De kwaliteit
van Hyundai is met enorme
F stappen vooruitgegaan, wat
niet alleen aan het produkt zelf
te danken is, maar ook kan wor
den toegeschreven aan de zorg
voor goede scholing door de im
porteur. Zowel op technisch als
viaK is importeur Gr-
eenib constant bezig het dealer-
net te verbeteren. In dat kader is
onlangs het eerste klantentevre-
denheidsonderzoek gehouden.
Uit de resultaten kun je als dealer
veel leren. Je zwakke punten ko
men zo boven drijven. In ons ray
on zijn 300 Hyundai-rijders geën
quêteerd, volledig anoniem. Er is
gevraagd een oordeel te geven
over de uitstraling, de werkwijze,
het product etc. Het gaat allemaal
om klanten die in 1994 en de eer
ste twee maanden van 1995 ons
bedrijf bezocht hebben. Gelukkig
scoren we in het klantentevreden-
heidsonderzoek boven het gemid
delde, wat niet wil zeggen dat we
op onze lauweren kunnen gaan
rusten.”
medewerkers van Roadster
een compleet nieuwe
klimaatbeheersingsinstallati
e voor de Mk 2 gebouwd
inclusief airconditioning.
Natuurlijk worden de
verschillende componenten
ingekocht, maar de
luchtkanalen zijn helemaal in
huis ontworpen. Zo wordt het
verchroomde roostertje in de
middenconsole nu gebruikt
voor luchttoevoer, terwijl er
oorspronkelijk een
luidspreker achter schuil
ging. De airconditioning kan
worden voorzien van een
digitale display die echter zo
is ingebouwd, dat men dit
onderdeel nauwelijks kan
sn sprake is. zien. De bediening van de
3 airco geschiedt op grappige
Kennis is heel nadrukkelijk met
het merk meegegroeid, getuige
de moderne showroom die in
1986 werd gebouwd en volgens
Hyundai-maatstaven nog steeds
zeer modern is. In 1984, zo vertelt
Jan Kennis, “kreeg ik zeer veel
vertrouwen in het merk. Alle Ne
derlandse dealers kregen
Korea de op dat moment i
Pony te zien en vertelden ook
over hun toekomstplannen.”
Het is duidelijk dat Hyundai op de
Nederlandse en Europese markt
volledig is geaccepteerd en zelfs
een zeer positieve uitstraling
heeft gekregen. De consument
zet geen vraagtekens meer als ze
de naam Hyundai horen en zien.
Auto Kennis is een moderne
dealer met een aparte verkoper,
uitgebreid computersysteem en in
de showroom een aparte kantoor
ruimte. Dat lijkt een standaarduit
rusting voor een dealer, maar bij
de start van Hyundai was dat nog
Dagelijks gebruik
De Mk 1 werd tussen 1956 en
1960 gemaakt en lijkt wat
carrosserielijn sterk op de Mk
2. Jaguar introduceerde op
beide types noviteiten als een
zelfdragende carrosserie,
automatische
versnellingsbak en een
overdrive. Het verschil tussen
de Mk 1 en 2 zit voornamelijl
in de grotere spoorbreedte
achter en de forser
uitgevallen achterruit. In de
serie werden drie motoren
aangeboden. De meest
eenvoudige was de 2.4
gevolgd door de 3,4 en 3,8.
Allemaal 6 cilinder
lijnmotoren met voor die tijd
forse vermogens.
Een auto uit de jaren zestig is
tegenwoordig een echte
klassieker. Niet alleen wat
betreft vormgeving, ook als
we praten over comfort en
weggedrag. Mensen die
denken dat ze goedkoper uit
zijn als ze dagelijks een oude
auto gaan rijden, alleen
omdat de wegenbelasting is
weggevallen, zullen in de
praktijk bedrogen uitkomen.
Een klassieke auto vraagt
meer onderhoud en het kan
voorkomen dat men lang tot
erg lang op een bepaald
onderdeel moet wachten.
De Roadster Group heeft
echter een manier bedacht om
in dit geval de Jaguar Mk 2
wel als dagelijkse auto te
gebruiken. Het
restauratiebedrijf start met
een gezonde carrosserie,
meestal in de Verenigde
Staten gekocht. De auto wordt
volledig van zijn lak ontdaan
5
AUTO KENNIS B.V.
Openingstijden
«Verkoop: ma-vr 9.00 - 18.0Qu.
zat 10.00 - 17.00 u.
donderdag avond koopavond tot 21.00 u.
Werkplaats: ma-vr 8.15
«magazijn: zat
j Personalia:
Directie: Jan Kennis
1 Verkoop: John de Rooy
I Magazijn: Peter de Kroon
Werkplaats: Jean Pierre van Lieshout
Leharstraat 82, 5011 KD Tilburg,
I tel. 013-554784, fax. 013-560008