Daewoo Espero 2.0 CD
J
Huurauto-campagne
Brave huisvader
Drie Fords voor Party-Catering
De Jonge Hertog
en
an
If
ion
90,-
nil
W
HNÏS
nr 1 i'
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 29 juni 199b - pagina 3
pagina 2
t u een
uze uit
ms
KI
i is
A
U
T
O
T
E
S
T
rkochte
stap 'ns
De Koreaanse auto-industrie is volledig met hulp
van buitenaf ontstaan. Mitsubishi steunde
Hyundai. Mazda en Ford gaven Kia leven en
General Motors leverde know-how aan Daewoo.
Alhoewel GM zich helemaal uit dit Koreaanse
concern heeft teruggetrokken, is de invloed nog
duidelijk merkbaar. De Daewoo Espero is echter het
eerste volledig in eigen huis ontwikkelde model.
sro
ieken.
motorvarianten als extra te
bestellen is.
auto is zelfs
noemen. De 2
liter/100 km
,6 liter/100 km
eze actie
leldig t/m
-7-1995
Lichtbalk
In de toekomst wil Daewoo
zich echter volledig
5.490,-
r
bezit van^B
0 9002 1
irtificaat
rt komt zo'n
jp 1 liter
■erkt, maar al
ionder
rorden
iphanging
dan een
orden er
Anita Geertman, directeur/eigenaar van
Restaurant en party-catering De Jonge Hertog
neemt de sleutels van de drie nieuwe Ford
Escort Vans in ontvangst van René Wilhelm
van Ford-dealer Obam. Bij deze feestelijke
overhandiging waren ook aanwezig Caroline
de Gruyter (links) cateringmanager. Geert
van den Enden (midden) bedrijfsleider
restaurant en Maudy Peeters (rechts) interne
dienst restaurant.
De voordelen van de huurauto vinden
we vooral op het vlak van de
flexibiliteit in tijd en soort auto,
besparing op de vaste maandelijkse
kosten en het onderhoud. Geheel
volgens de specifieke vervoerwensen
kan men kiezen voor een
onafhankelijk opstellen. Zo
kreeg Bertone de opdracht
een vierdeurs sedan te
tekenen. Het werd de 4,61
meter lange Espero, de eerste
Daewoo die niet van een
andere auto is afgeleid. De
Espero is best herkenbaar als
Bertone-ontwerp echter
overgoten met een Aziatische
saus. Het front is behoorlijk
gesloten door het vrijwel
ontbreken van een grille. De
koplampen lopen naar het
midden schuin af. Het profiel
oogt wat rechthoekig. Achter
de twee portieren aan iedere
zijde is een derde ruitje
geplaatst. Denken op we de
plaats van dit ruitje even
dikke metalen C-stijl, dan is
Rustgevend
Al bij al mogen we
concluderen dat de Espero
een aantrekkelijke auto is als
het gaat om uitrusting en
binnenruimte. Het ontwerp
niet helemaal anno 1995,
maar dat kan ook een aantal
andere modellen wc
verweten. De wielopl
verdient niet meer da
voldoende. Soms wor
klapperende geluiden
geproduceerd en worden
wegoneffenheden niet enorm
comfortabel verwei'
bij al is de Espero o.
Nederlandse
omstandigheden uitstekend
bruikbaar. De i
rustgevend te i
verantwoord gebruik van
beschikbare mobiliteitsmiddelen
verkregen, aldus de Bovag.
bestelwagen, kleine of grote
personenauto of een royale ruimte-
auto. De kosten blijven hierbij
duidelijk te overzien.
De campagne richt zich echter ook op
autobezitters die heel af en toe een
ander type voertuig nodig hebben.
Daarom zullen de verschillende
billboards te vinden zijn op de NS-
stations en langs de Nederlandse
wegen.
Vrijdag 23 juni jl. werden door René Wilhelm
van Ford-dealer Obam uit Tilburg drie
exemplaren van de Ford Escort Van
afgeleverd aan Party-Catering De Jonge
Hertog. Dit is een nieuwe service van het
bekende Oisterwijkse restaurant. In het
verleden vond catering al op bescheiden
schaal plaats. Maar vanaf nu zorgt Caroline
de Gruyter (links op de foto) met haar team
ervoor dat van dezelfde culinaire
specialiteiten als in het restaurant op
willekeurig welke lokatie genoten kunnen
worden.
Technische gegevens:
Merk en type: Daewoo Espero
2.0 CD
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1998 cc
Boring x slag: 86 x 86 mm
Vermogen: 105 pk bij 5000
tr/min
Koppel: 164 Nm bij 3000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,615
meter, breedte 1,718 meter
Gewicht: 1128 kg
Prestaties: topsnelheid 185
km/u
acceleratie 0-100 in 10,8 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,3
liter/100 km
bij 120 km/u 6,8 li
stadsverkeer 1 l,f
Prijs: f.37.495,=
afleesbaar. Op de rand van de
overkapping zijn
verschillende
bedieningsknoppen
geplaatst, terwijl aan de
stuurkolom de bekende
sprieten te vinden zijn voor de
verlichting,
richtingaanwijzers en
ruitewissers. De volledig
rechtopstaande
middenconsole bevat twee
afzonderlijk te richten
uitstroomopeningen, de
bedieningsorganen van de
verwarming en ventilatie, een
plaats voor de radio en een
asbak. De Espero CD heeft
standaard airconditioning,
terwijl er is voorzien in een
royale radiovoorbereiding
met vier speakers en een
elektrische antenne.
de elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels
eigen zijn voor het CD-
uitrustingsniveau. De op or
testexemplaar aanwezige
lichtmetalen velgen zijn een
optie. Al bij al is de Espero
van buiten een royaal
bemeten, keurig ogende,
maar weinig fantasievolle
auto.
Automaat
Het dashboardkastje heeft
een nette inhoud, terwijl er
ook opbergmogelijkheden zijn
in de portiervakken en onder
de middenarmsteun voorin. In
het verstelbare stuurwiel is
een airbag opgenomen. De
vier portierruiten worden
elektrisch geopend en
gesloten, terwijl de uitrusting
verder nog
Stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling, ruitewissers
met regelbare interval,
digitaal klokje en een van
binnenilit te ontgrendelen
kofferklep omvat. Naar wens
kan alleen nog maar een
viertraps automaat besteld
worden.
Technisch steunt de Espei
nog sterk op Opel-technie
De wielophanging, voor
volgens het McPherson
principe en achter een semi-
onafhankelijke constructie, is
Afgelopen week ontvin
Cas Spijkers uit hande
van T. Bogers van Autoparc
de sleutel van de Mercedes
E 200 Diesel, die de mees
terkok van Restaurant
De Swaen uit Oisterwijk
gaat gebruiken voor zijn
vele ritten naar medialand.
Zijn regelmatige TV-optre-
dens en andere verplichtin
gen zorgen er voor dat hij
veel kilometers rijdt door
het hele land. Dan is com
fort, veiligheid en betrouw
baarheid zeer belangrijk en
dat kun je van Mercedes
verwachten, aldus Spijkers.
Volgens de Bovag kan met name de
huurauto de mobiliteit in Nederland
bevorderen. De organisatie is van
start gegaan met een nieuwe
landelijke campagne "De huurauto,
waarom niet?". Geheel passend in de
mobiliteitsvisie van de Bovag wordt
erop gewezen dat mensen zonder auto
met een huurauto toch mobiel kunnen
zijn op het moment dat men dat wenst.
Op deze manier wordt een
Instrumentarium
Ruimte biedt de Espero meer
dan voldoende. Vier tot vijf
volwassenen vinden er
voldoende plaats voor
hoofden en benen. De
achterbank is voorzien van
een middenarmsteun en
geïntegreerde hoofdsteunen.
Er zijn veiligheidsgordels
voor drie personen voor
handen. De stoelen voorin
bieden een goede zit en prima
ondersteuning van lenden en
bovenbenen. Opvallend is dat
de stoelen van de Espero wat
steviger zijn dan van de
Nexia. De bestuurdersstoel is
in hoogte te variëren. Het
meubilair en een deel van de
portierpanelen is met een
keurige stof bekleed, maar het
oogt allemaal wat grijs.
Het dashboard is niet het
toppunt van moderniteit,
maar is wel zeer compleet
ingericht. De gebruikte
kunststoffen zijn nog niet
helemaal volgens Europese
wensen, maar Daewoo laat
zien op de goede weg te zijn.
Het instrumentarium bestaat
uit een toerenteller,
snelheidsmeter, brandstof- en
temperatuurmeter. Als de
auto is voorzien van een
automatische
versnellingsbak, is de stand
van de pook digitaal
een mengelmoes van Nexia
en eigen ontwikkeling. De
motorenreeks start bij de 1.5
liter 16-klepper eveneens
bekend uit de Nexia en een 1.8
en 2.0 liter met 'gewoon' 2
klepper per zuiger. De 2 liter
levert zijn maximale
vermogen van 105 pk bij 5000
tr/min. Prettig is het redelijke
koppel van 164 Nm bij 3000
tr/min. Dit'maakt vooral de 2
liter tot een uitstekende
caravantrekker. De prestaties
zijn ook in orde. Zo haalt de
1128 kg zware Espero 2.0 CD
een topsnelheid van 185 km/u
en heeft 10,8 seconden nodig
om de 100 km/u te bereiken.
De automaat haalt 180 km/u
en vraagt 12,9 seconden voor
het bekende sprintje. De 2.0
CD wordt verder uitgerust met
ABS, een voorziening die op
de twee andere
Het Koreaanse
leveringsprogramma van
Daewoo bestaat uit een
mengelmoes van auto's. De
I kleinste is de Tico, een in
licentie gebouwde Suzuki
Alto van een generatie die we
in Europa niet kennen.
I Daarboven komt de Nexia,
een gefacelifte Opel Kadett.
Aan de top van het
programma staat sinds enige
I tijd de Arcadia, exact de
Honda Legend die bij Deawoo
voor de Koreaanse markt
wordt geassembleerd.
best te begrijpen waarom de
Fransen de Espero zo sterk op
een Xantia vinden lijken,
immers ook een schepping
van Bertone. Op de
achterzijde domineert een
enorme rode lichtbalk die
over de volle breedte loopt. De
Espero beschikt over een
brede en diep openende
kofferklep. Daarachter gaat
een meer dan behoorlijke
bagageruimte schuil met een
inhoud van maar liefst 560
liter. Gevoel voor detail blijkt
uit de gereedschapsset die
naast het reservewiel onder
de kofferruimte is
opgeborgen. De bumpers
worden in de carrosseriekleur
gespoten, terwijl de
mistlampen voor op iedere
uitvoering standaard zijn.
Iedere Espero heeft
bovendien getint glas, terwijl
liter met automaat
9,8 kilometer ver op
benzine.
Het prijsniveau van de Espero
maakt deze ruime Koreaan tot
een aantrekkelijke propositie.
De auto begint namelijk al bij
f .32.495,=. Voor dat bedrag
wordt een 1.5 liter 16-klepper
van 90 pk geleverd. De GLX-
versie is vrijwel gelijk aan de
CD met uitzondering van de
elektrisch verstelbare
buitenspiegels,
airconditioning en ABS. De 1.8
van 95 pk komt op f.34.495,=
als CD. Deze motorvariant
heeft alleen niet standaard
ABS. De 2 liter komt op
f.37.495,= met vrijwel alle
denkbare luxe. Voor een
automatische transmissie
wordt in alle gevallen een
meerprijs van f .2.900,= in
rekening gebracht.
Er zijn voor de Daewoo Espero
zeker kansen op de
Nederlandse markt. Immers
auto's die veel waar voor hun
geld bieden, kunnen altijd op
een warme belangstelling
rekenen. Voor een bescheiden
bedrag koopt de klant een niet
bijster moderne, maar zeer
complete en ruime auto die
onder normale
omstandigheden keurig
voldoet.
Vrijdag j.l. opende Auto Ac
cent, de kersverse Hondavesti-
ging in Tilburg aan de Goirke-
straat. 'n Champagnefles van
zes meter hoog ontkurkte zich
tijdens de openingscermonie
en een groot aantal ballonnen
symboliseerde de sprankelen
de opening. G. Waterman,
alg. dir. Honda Nederland ver
richte deze handeling samen
met L. Timmermans en P. Bre-
kelmans, de jeugdige bedrijfs
voerders van Auto Accent.
TT