Daewoo Espero 2.0 CD J Huurauto-campagne Brave huisvader Drie Fords voor Party-Catering De Jonge Hertog en an If ion 90,- nil W HNÏS nr 1 i' DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 29 juni 199b - pagina 3 pagina 2 t u een uze uit ms KI i is A U T O T E S T rkochte stap 'ns De Koreaanse auto-industrie is volledig met hulp van buitenaf ontstaan. Mitsubishi steunde Hyundai. Mazda en Ford gaven Kia leven en General Motors leverde know-how aan Daewoo. Alhoewel GM zich helemaal uit dit Koreaanse concern heeft teruggetrokken, is de invloed nog duidelijk merkbaar. De Daewoo Espero is echter het eerste volledig in eigen huis ontwikkelde model. sro ieken. motorvarianten als extra te bestellen is. auto is zelfs noemen. De 2 liter/100 km ,6 liter/100 km eze actie leldig t/m -7-1995 Lichtbalk In de toekomst wil Daewoo zich echter volledig 5.490,- r bezit van^B 0 9002 1 irtificaat rt komt zo'n jp 1 liter ■erkt, maar al ionder rorden iphanging dan een orden er Anita Geertman, directeur/eigenaar van Restaurant en party-catering De Jonge Hertog neemt de sleutels van de drie nieuwe Ford Escort Vans in ontvangst van René Wilhelm van Ford-dealer Obam. Bij deze feestelijke overhandiging waren ook aanwezig Caroline de Gruyter (links) cateringmanager. Geert van den Enden (midden) bedrijfsleider restaurant en Maudy Peeters (rechts) interne dienst restaurant. De voordelen van de huurauto vinden we vooral op het vlak van de flexibiliteit in tijd en soort auto, besparing op de vaste maandelijkse kosten en het onderhoud. Geheel volgens de specifieke vervoerwensen kan men kiezen voor een onafhankelijk opstellen. Zo kreeg Bertone de opdracht een vierdeurs sedan te tekenen. Het werd de 4,61 meter lange Espero, de eerste Daewoo die niet van een andere auto is afgeleid. De Espero is best herkenbaar als Bertone-ontwerp echter overgoten met een Aziatische saus. Het front is behoorlijk gesloten door het vrijwel ontbreken van een grille. De koplampen lopen naar het midden schuin af. Het profiel oogt wat rechthoekig. Achter de twee portieren aan iedere zijde is een derde ruitje geplaatst. Denken op we de plaats van dit ruitje even dikke metalen C-stijl, dan is Rustgevend Al bij al mogen we concluderen dat de Espero een aantrekkelijke auto is als het gaat om uitrusting en binnenruimte. Het ontwerp niet helemaal anno 1995, maar dat kan ook een aantal andere modellen wc verweten. De wielopl verdient niet meer da voldoende. Soms wor klapperende geluiden geproduceerd en worden wegoneffenheden niet enorm comfortabel verwei' bij al is de Espero o. Nederlandse omstandigheden uitstekend bruikbaar. De i rustgevend te i verantwoord gebruik van beschikbare mobiliteitsmiddelen verkregen, aldus de Bovag. bestelwagen, kleine of grote personenauto of een royale ruimte- auto. De kosten blijven hierbij duidelijk te overzien. De campagne richt zich echter ook op autobezitters die heel af en toe een ander type voertuig nodig hebben. Daarom zullen de verschillende billboards te vinden zijn op de NS- stations en langs de Nederlandse wegen. Vrijdag 23 juni jl. werden door René Wilhelm van Ford-dealer Obam uit Tilburg drie exemplaren van de Ford Escort Van afgeleverd aan Party-Catering De Jonge Hertog. Dit is een nieuwe service van het bekende Oisterwijkse restaurant. In het verleden vond catering al op bescheiden schaal plaats. Maar vanaf nu zorgt Caroline de Gruyter (links op de foto) met haar team ervoor dat van dezelfde culinaire specialiteiten als in het restaurant op willekeurig welke lokatie genoten kunnen worden. Technische gegevens: Merk en type: Daewoo Espero 2.0 CD Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 105 pk bij 5000 tr/min Koppel: 164 Nm bij 3000 tr/min Afmetingen: lengte 4,615 meter, breedte 1,718 meter Gewicht: 1128 kg Prestaties: topsnelheid 185 km/u acceleratie 0-100 in 10,8 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,3 liter/100 km bij 120 km/u 6,8 li stadsverkeer 1 l,f Prijs: f.37.495,= afleesbaar. Op de rand van de overkapping zijn verschillende bedieningsknoppen geplaatst, terwijl aan de stuurkolom de bekende sprieten te vinden zijn voor de verlichting, richtingaanwijzers en ruitewissers. De volledig rechtopstaande middenconsole bevat twee afzonderlijk te richten uitstroomopeningen, de bedieningsorganen van de verwarming en ventilatie, een plaats voor de radio en een asbak. De Espero CD heeft standaard airconditioning, terwijl er is voorzien in een royale radiovoorbereiding met vier speakers en een elektrische antenne. de elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels eigen zijn voor het CD- uitrustingsniveau. De op or testexemplaar aanwezige lichtmetalen velgen zijn een optie. Al bij al is de Espero van buiten een royaal bemeten, keurig ogende, maar weinig fantasievolle auto. Automaat Het dashboardkastje heeft een nette inhoud, terwijl er ook opbergmogelijkheden zijn in de portiervakken en onder de middenarmsteun voorin. In het verstelbare stuurwiel is een airbag opgenomen. De vier portierruiten worden elektrisch geopend en gesloten, terwijl de uitrusting verder nog Stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling, ruitewissers met regelbare interval, digitaal klokje en een van binnenilit te ontgrendelen kofferklep omvat. Naar wens kan alleen nog maar een viertraps automaat besteld worden. Technisch steunt de Espei nog sterk op Opel-technie De wielophanging, voor volgens het McPherson principe en achter een semi- onafhankelijke constructie, is Afgelopen week ontvin Cas Spijkers uit hande van T. Bogers van Autoparc de sleutel van de Mercedes E 200 Diesel, die de mees terkok van Restaurant De Swaen uit Oisterwijk gaat gebruiken voor zijn vele ritten naar medialand. Zijn regelmatige TV-optre- dens en andere verplichtin gen zorgen er voor dat hij veel kilometers rijdt door het hele land. Dan is com fort, veiligheid en betrouw baarheid zeer belangrijk en dat kun je van Mercedes verwachten, aldus Spijkers. Volgens de Bovag kan met name de huurauto de mobiliteit in Nederland bevorderen. De organisatie is van start gegaan met een nieuwe landelijke campagne "De huurauto, waarom niet?". Geheel passend in de mobiliteitsvisie van de Bovag wordt erop gewezen dat mensen zonder auto met een huurauto toch mobiel kunnen zijn op het moment dat men dat wenst. Op deze manier wordt een Instrumentarium Ruimte biedt de Espero meer dan voldoende. Vier tot vijf volwassenen vinden er voldoende plaats voor hoofden en benen. De achterbank is voorzien van een middenarmsteun en geïntegreerde hoofdsteunen. Er zijn veiligheidsgordels voor drie personen voor handen. De stoelen voorin bieden een goede zit en prima ondersteuning van lenden en bovenbenen. Opvallend is dat de stoelen van de Espero wat steviger zijn dan van de Nexia. De bestuurdersstoel is in hoogte te variëren. Het meubilair en een deel van de portierpanelen is met een keurige stof bekleed, maar het oogt allemaal wat grijs. Het dashboard is niet het toppunt van moderniteit, maar is wel zeer compleet ingericht. De gebruikte kunststoffen zijn nog niet helemaal volgens Europese wensen, maar Daewoo laat zien op de goede weg te zijn. Het instrumentarium bestaat uit een toerenteller, snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter. Als de auto is voorzien van een automatische versnellingsbak, is de stand van de pook digitaal een mengelmoes van Nexia en eigen ontwikkeling. De motorenreeks start bij de 1.5 liter 16-klepper eveneens bekend uit de Nexia en een 1.8 en 2.0 liter met 'gewoon' 2 klepper per zuiger. De 2 liter levert zijn maximale vermogen van 105 pk bij 5000 tr/min. Prettig is het redelijke koppel van 164 Nm bij 3000 tr/min. Dit'maakt vooral de 2 liter tot een uitstekende caravantrekker. De prestaties zijn ook in orde. Zo haalt de 1128 kg zware Espero 2.0 CD een topsnelheid van 185 km/u en heeft 10,8 seconden nodig om de 100 km/u te bereiken. De automaat haalt 180 km/u en vraagt 12,9 seconden voor het bekende sprintje. De 2.0 CD wordt verder uitgerust met ABS, een voorziening die op de twee andere Het Koreaanse leveringsprogramma van Daewoo bestaat uit een mengelmoes van auto's. De I kleinste is de Tico, een in licentie gebouwde Suzuki Alto van een generatie die we in Europa niet kennen. I Daarboven komt de Nexia, een gefacelifte Opel Kadett. Aan de top van het programma staat sinds enige I tijd de Arcadia, exact de Honda Legend die bij Deawoo voor de Koreaanse markt wordt geassembleerd. best te begrijpen waarom de Fransen de Espero zo sterk op een Xantia vinden lijken, immers ook een schepping van Bertone. Op de achterzijde domineert een enorme rode lichtbalk die over de volle breedte loopt. De Espero beschikt over een brede en diep openende kofferklep. Daarachter gaat een meer dan behoorlijke bagageruimte schuil met een inhoud van maar liefst 560 liter. Gevoel voor detail blijkt uit de gereedschapsset die naast het reservewiel onder de kofferruimte is opgeborgen. De bumpers worden in de carrosseriekleur gespoten, terwijl de mistlampen voor op iedere uitvoering standaard zijn. Iedere Espero heeft bovendien getint glas, terwijl liter met automaat 9,8 kilometer ver op benzine. Het prijsniveau van de Espero maakt deze ruime Koreaan tot een aantrekkelijke propositie. De auto begint namelijk al bij f .32.495,=. Voor dat bedrag wordt een 1.5 liter 16-klepper van 90 pk geleverd. De GLX- versie is vrijwel gelijk aan de CD met uitzondering van de elektrisch verstelbare buitenspiegels, airconditioning en ABS. De 1.8 van 95 pk komt op f.34.495,= als CD. Deze motorvariant heeft alleen niet standaard ABS. De 2 liter komt op f.37.495,= met vrijwel alle denkbare luxe. Voor een automatische transmissie wordt in alle gevallen een meerprijs van f .2.900,= in rekening gebracht. Er zijn voor de Daewoo Espero zeker kansen op de Nederlandse markt. Immers auto's die veel waar voor hun geld bieden, kunnen altijd op een warme belangstelling rekenen. Voor een bescheiden bedrag koopt de klant een niet bijster moderne, maar zeer complete en ruime auto die onder normale omstandigheden keurig voldoet. Vrijdag j.l. opende Auto Ac cent, de kersverse Hondavesti- ging in Tilburg aan de Goirke- straat. 'n Champagnefles van zes meter hoog ontkurkte zich tijdens de openingscermonie en een groot aantal ballonnen symboliseerde de sprankelen de opening. G. Waterman, alg. dir. Honda Nederland ver richte deze handeling samen met L. Timmermans en P. Bre- kelmans, de jeugdige bedrijfs voerders van Auto Accent. TT

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23