24 Uur van Le Mans
BW
McLaren dominant
Zandvoort weer in Italiaanse sferen
Honda-dealer Auto
Accent opent officeel
LUCKY 10 DEBOER TENTEN ww»
f
Autonova levert Carina's
aan Avis Autoverhuur
en
iijCTasWaBA
Uit*
i
J
35 pagina 4
DE AUTOMAAT Donderdag 22 juni 1995 pagina 5
DE TILBURGSE KOERIER
;aak.
ook
De McLaren GTR's domineren Le Mans 1995.
Iers
»rs in
De
■ME.
:s maakt de
is van
ran nieuwe
ukken.
ikte
wat u voor
pand
>nda-
KHJ
inis te
VAN HET JAAR
iitma’
men:
me
afs
sierbies
imper
Wat McLaren met motorpartner Mercedes in de
Formule 1 maar niet wil lukken, presteerden de
Britten in samenwerking met BMW op slag bij hun
debuut op het roemruchte circuit van la Sarthe. De
McLaren F.l GTR's domineerden de op 17 en 18 juni
verreden 63e editie van de 24 Uren van Le Mans met
vier wagens in de top-vijf. Winnaars werden J.J.
Lehto, Yannick Dalmas en Masanori Sekiya in de
door Ueno Clinic gesponsorde bolide.
jer fleetsales en leasing) van
Tilburg overhandigt aan dhr.
Dec
g«
A.E.M.Au
Nederland de
MITSUBISHI
SPRCE WAGON
>'s:
r Velden
Voor het
>epC
wensen?
gerust
L
IUIVIUIIUIMO
It KIEONG PREMIUMS
I UTRECHT
iet
itig de
°n elk
i, met
dgetten en alle
lische
ten de wedstrijd
in de avond en
:ondities.
oment
Nadat
tot de
MITSUBISHI
MOTORS
De Courage Porsche van
enige bedre
ssan, Krei
rimet
De onophoudelijke regen zorgde met name i
nacht voor bijzonder moeilijke race coi
Tekst en foto's
Kees van der
<n Andretti, Wollek en Helary vormde de
Ireiging voor de McLarens.
ireme gele-
Formule 1-auto te
bewonderen, waarmee
Gerhard Berger het vorige
seizoen heeft gereden.
Sponsors van het evenement
zijn Marlboro, Alfa Romeo,
AutoSelect, Ferrari, Fiat en
Lancia.
implete en
md van 24
Circuit
sr volledig
liaanse
len van het
onder
^xivMenge en
Tot de vele deelnemers in de GT klasse behoorde ook deze
prachtig geprepareerde Honda NSX
Pitstop voor de leidende McLaren. J.J. Lehto wacht geduldig tot
zijn voorruit schoon is en de nieuwe remblokken
gemonteerd zijn.
motorperikelen vanuit de
pitstraat starten en kampte
tijdens de race met allerlei
technische problemen
waardoor de wagen niet
verder kwam dan een zesde
plaats. De Ferrari 333SP van
Cochran, Sigala en Arnoux
blies na zeven ronden de
motor op, terwijl ook de F.40's
door technische
mankementen hun snelle
trainingstijden niet waar
konden maken.
Het spreekt voorzich dat iedereen van harte
welkom is komende week zelf kennis te
maken met Auto Accent en Honda.
SPACE WAGON SPORTS
lichtmetalen velgen 15 inch
tw.v. 2.250,- Nu voor 995,-
VOORDEEL 1.255,
SPACE WAGON
BUSINESS
Airconditioning
tw.v. 4.250,- Nu voor 2.950,-
VOORDEEL 1.300,
SPACE WAGON SAFETY
Autokluisje, alarm met afstandsbediening
verbandtrommel en life hammer
tw.v. I.900,- Nu voor 250,-
VOORDEEL 1.650,-
Deze aanbiedingen zijn geldig bij aankoop van een space
(total «sub)
episode voor de lange
afstandsklassieker. V
eerst werden de groep1
wagens, de gesloten
sportprototypen niet meer
toegestaan. Deze zeer
kostbare, technisch
hoogstaande racewagens
Jaguar, Mercedes, Toyota,
Peugeot, maar bovenal
Porsche hielden sinds he
begin van de jaren tacht:
race in een wurggreep en
team dat niet over een
dergelijke bolide beschil
was in die periode bij
voorbaat kansloos.
De deelnemers konden dit
jaar in principe inschrijven
met twee soorten wagens: de
spider-type sportwagens, de
zgn. World Sports Cars of de
GT-wagens, waarbij elk van
beide categoriën weer
onderverdeeld was in een
eerste en tweede divisie met
specifieke gewichten en
vermogens. Om de prestaties
van de Spiders en de
zwaardere Grand Tourismo's
in evenwicht te houden
mochten de GT's over meer
motorvermogen en een
grotere tankinhoud
beschikken.
Marcos
De verandering van
reglementen bracht een
verscheidenheid aan wagens
naar Le Mans om van te
watertanden, vooral in de
sterk bezette GT-klasse.
Honda kwam met de NSX,
Nissan zette twee Skyline
GTR's in, het Callaway team
reed met de Corvette en voorts
was er nog de eeuwig jonge
Porsche 911. Het Britse PC
Automotive had de TWR
Jaguars XJ220 van 1993
opnieuw geprepareerd,
terwijl Toyota met twee
verschillende wagens
duidelijk meerdere ijzers in
het vuur wilde hebben. De
SARD Toyota was een
ontwikkeling van de MR2 en
de prachtige GT LM was
gebaseerd op de Supra. Hoe
mooi de auto's ook waren, in
de race waren ze toch niet
opgewassen tegen de kracht
en betrouwbaarheid van de
McLarens. Die
betrouwbaarheid was ook bij
het Engelse Marcos nog een
wankele zaak. De opvallende
Engelse sportwagens, die wat
bouw betreft herinneringen
oproepen aan de Jaguar E-
type en de Ferrari 250 GTO uit
de jaren zestig, brachten
opvallend veel tijd in de pits
door. Cor Euser had bij het
Team Marcos de plaats van
Jan Lammers ingenomen, die
op het allerlaatste mor
van deelname afzag. N
i de avond tc
plaats was
doorgedrongen moest Cor
echter helaas in het
twintigste uur van de race na
een reeks van technische
problemen opgeven. De
andere Marcos finishte
weliswaar maar met grote
achterstand op de winnaar.
Veteranen
De enige bedreiging voor de
Engelse superwagens werd
gevormd door de Courage
Porsche van Bob Wollek,
Mario Andretti en Eric Helary.
In de laatste fase van de strijd
hepen Wollek en Andretti die hij vr in
beiden zo graag een keer Le achttie *de
Mans winnaar willen worden, dooraedr -
zeer snel in op de leidende 9
McLaren. Het hoge tempo en
de perfecte rijstijl van de twee
veteranen die door het
enthousiaste Franse publiek
vooruit geschreeuwd werden,
was echter niet toereikend om
het gat te dichten dat in de
nachtelijke uren door de jonge
Fin geslagen was.
Het Courage team moest
uiteidelijk genoegen nemen
met een zeer eervolle tweede
plaats en de wetenschap dat
zij tot de smaakmakers van
het weekend gerekend mocht
worden. De overige favorieten
verging het een stuk slechter.
De Kremer Porsche van Hans
Joachim Stuck, Thierry
Boutsen en Christophe
Bouchut moest door
Op dinsdag 23 mei jl. werd door dhr. H. van Dijk van de
Tilburgse Toyota-dealer Autonova de laatste Toyota Carina E
uit een serie van honderd stuks overhandigd aan dhr. A.
Aupers, algemeen directeur van Avis Autoverhuur Nederland.
Deze overhandiging vond plaats op Schiphol in het kader van
een gecombineerde transactie met een aantal collega Toyota-
dealers. De keuze voor de Toyota Carina E door Avis is voor een
belangrijk deel gebaseerd op de enorme betrouwbaarheid die
de Toyota Carina bewijst bij de keuringen door de Duitse Tüv.
Vrijwel alle onderzochte Carina's vertonen geen gebreken.
Avis behoort met haar 72 vestigingen in ons land tot de
grootste verhuurders van personen- en vrachtauto's met een
totaal wagenpark van 3000 voertuigen. Avis Autoverhuur
Nederland en Toyota-importeur Louwman Parqui evenals de
Toyota dealer-organisatie zijn zeer verheugd over de
samenwerking.
Maserati Ghibli Cup. Deze
Ghibli's zijn onder handen
genomen door het Italiaanse
Alfa Corse en beschikken
over een 6 cilindermotor met
een vermogen van 320 pk.
Verder valt op het
circuitterrein de Ferrari
In de vroege avond crashte deze WR LM Peugeot zwaar op het
rechte stuk van Mulsanne.
Lehto
Hoewel diverse teams, zoals
bijvoorbeeld Nissan, Kremer,
Toyota en Ferrari met
fabrieksondersteuning de
race ingingen, was er geen
sprake van echte
fabrieksteams die, zoals in de
periode van de
sportprototypen,
gigantische budc
mogelijke technL
faciliteite- J-
Het komende weeken
en 25 juni staat het Ci
Park Zandvoort weer
in het teken van Itali
auto's. Onderdek
programma vormen or
meer de Ferrari Chalk
een wedstrijd voor de
Op vrijdag 23 juni as. wordt de nieuwe Honda-
dealer voor Tilburg e.o. Auto Accent aan de
Goirkestraat officieel geopend door dhr. B.
Waterman, algemeen directeur van Honda
Nederland. Sinds jaren is Tilburg weer een
Honda-dealer rijk. Vanaf zaterdag 24 juni tot
en met zaterdag 1 juli houdt de kersverse
dealer open huis. Tijdens deze openingsweek
heeft Auto Accent een aantal aantrekkelijke
aanbiedingen. Zo wordt bijvoorbeeld bij
aanschaf van een Honda Civic New York een
extra hoge inruilprijs gegeven. Iedereen die
een nieuwe of gebruikte auto boven de
f. 10.000,= koopt kan kiezen uit een
schuif/kanteldak, een radio met CD-speler of
f.500,contant. Verder is het de laatste week
dat de Accord wordt aangeboden met gratis
metaallok. Uiteraard zijn alle andere nieuwe
Honda modellen inclusief de Shuttle
ruimtewagen bij Auto Accent in de showroom
te bewonderen. Ook is het mogelijk met
Met ruim twintig Fiats
Cinquecento wordt een
demonstratie gegeven van
een rallysprint. Uiteraard zijn
alle Italiaanse merkenclubs
met de fraaiste exemplaren
aanwezig, terwijl op zondag
een Concours d'Elegance
wordt gehouden. Beide dagen
worden zowel historische als
nieuwe Italiaanse auto
tentoongesteld, waaronder
onder meer de Ferrari F50
(presentatie zondag 12.00 uur).
Maar ook Abarth, Maserati,
Lamborghini, Moretti,
Intermeccanica, ASA,
Bizzarrini, De Tomaso en Iso
Rivolta geven acte de
presence.
Het programma duurt op
beide dagen van 10.00 tot 18.00
uur. Op zaterdag vinden
trainingen en
demonstratieritten plaats en
wordt om 16.30 uur ge
voor de Ferrari Chall
Alle andere genoeme
programma-elementen
vinden op zondag plaats. De
toegangsprijs bedraagt f15,=
voor duinen en tribune en
f.25,- voor het
rennerskwartier. Een kaart
geldig voor beide dagen kost
respectievelijk f .25,= en f .40,=.
Dhr. H. van Dijk (account manage
Toyota-dealer Autonova B.V. Til
Tupers, algemeen directeur van Avis Autoverhuur
e sleutels van de laatste van in totaal 100 Toyota's
Carina E sedam 1/6 XLi.
volledig naar hun hand
konden zetten. Dit gegeven
maakte de race uiteraard
alleen maar interessanter,
omdat het nu echt op de
prestaties van team en rijdt
aankwam.
In de trainingen waren de WR
LM Peugeot Spiders duidelijk
het snelste gebleken en zij
bezetten dan ook de eerste
startrij. De betrouwbaarheid
van deze wagens liet echter te
wensen over en nadat ze het
eerste uur aan de leiding
hadden gelegen zakten ze
steeds verder terug. Vanaf het
tweede uur tot aan het einde
van de race was dé eerste
plaats beurtelings in handen
van één van de McLarens van
West, Gulf, Harrods of Ueno
Clinic.
Met name het ijzersterke
optreden van J.J. Lehto, die in
de duisternis onder
diabolische
weersomstandigheden
consequent meer dan tien
seconden per ronde sneller
was dan elke andere wagen
in de baan, zorgde er
uiteindelijk voor dat de
zwarte Kokusai-Clinic
McLaren in het laatste uur
aan het langste eind trok.
IK'S /lutomobielbedrijf
IKZ Kluitmens b.K
Kapt Hatterasstraat 11 Haarendijk 6a
5015 BB Tilburg 5076 TM Haaren N.Br.
Telefoon: 013-(5)443330 Telefoon: 04117-1360
verschillende uiteenlopende Honda-modellen
een proefrit te maken.
Auto Accent ging in april jl. in Tilburg van
start. De verbouwing van het bestaande pand
is nu helemaal afgerond. De officiële Honda-
lichtreclame is opgehangen, de werkplaats is
naar de nieuwste normen ingericht, de
showroom voorzien van een verlaagd plafond
enz. enz. Op dit moment bestaat het Honda-
team in Tilburg uit drie mensen: Leon
Timmermans (verkoopmanager), Paul
Brekelmans (aftersales manager) en Ronny
van de Steen (monteur). Zij zorgen voor het
haast dorpse karakter van Auto Accent, waar
i zeer direct contact met de klant heeft en
len ook niet te lui is klanten bijvoorbeeld op
fspraak na sluitingstijd te ontvangen.
Regen
Deze eerste Le Mans nieuwe
stijl toonde duidelijk aan dat
vooral de GT's de toekomst
hebben en dat is op zich
natuurlijk geen slechte zaak.
Het betekent immers dat ook
privéteams weer op voet van
gelijkwaardigheid mee
kunnen doen aan de grote
race en niet meer genoegen
hoeven te nemen met de
kruimels die de grote jongens
laten liggen.
Naast de nieuwe reglementen
vormde het weer een tweede
factor die bepalend was voor
het verloop van de race. Kort
na de start kwam de regen,
die niet meer ophield tot
zondagochtend. Dit zorgde er
natuurlijk voor dat de
gemiddelde snelheid
behoorlijk omlaag ging en op
sommige plaatsen was de
baan zo verraderlijk glad dat
de schuivers niet van de lucht
waren. Een van de
slachtoffers van deze
condities was Patrick Gonin,
rijder van de WR LM Peugeot
Spider nr.8. Zijn bolide verloor
op het rechte stuk van
Mulsanne met een snelheid
van boven de 300 km/uur alle
grip op het wegdek vanwege
de enorme hoeveelheid water
en tolde volkomen
onbestuurbaar van de baan.
Dit zware ongeluk dat Gonin
gelukkig overleefde, bracht
de pace-car in de baan en de
wedstrijd werd zo'n drie
kwartier geneutraliseerd.
Vooral gedurende de nacht
waren de omstandigheden
zodanig dat de meeste rijders
liever niet dan wel in de
wagen zaten. In de loop van
zondagochtend werd het
echter geleidelijk aan droog
maar helaas voor het talrijke
publiek liet de zon zich niet
zien. Al met al was Le Mans
1995 een interessante maar
zeer natte race en de
verwachtingen voor het
volgend jaar zijn weer hoog
gespannen. Wellicht
verschijnen er nog meer GT's
aan de start en de McLarens
zullen ongetwijfeld meer
concurrentie krijgen van beter
geprepareerde teams die dit
jaar de nodige ervaring
hebben opgedaan.
De klassieke marathon van de
autosport lokte dit jaar
ondanks de bar slechte
weersomstandigheden meer
dan 200.000 toeschouwers
naar het circuit. Op zich nog
niet zo verwonderlijk want de
jaargang '95 beloofde
ongekend spannend te
worden. Er waren vooraf
minstens tien serieuze
kandidaten voor de eindzege
en het voorspellen van de
winnaar was moeilijker dan
ooit.
jestart
llenge.
ide
enter
fplaa
draac
ibunt
Maximaal