Alfa Romeo Spider T.Spark 16V B wouters AUTOBEDRIJVEN B.V. K\1 iÉ 12 S' Bella Italia Autoparc introduceert de E-klasse m NS ISO-ceriificaat voor Chrysler Loon op Zand bij Van der Boom Prijsuitreiking 'Rad van fortuin' Alfa Spider en CHRYSLER LOON OP ZAND d IV 55 debuteert bij Kluitmans DETILBURGSE KOERIER j pagina 2 jven lende rroom. vond 1 T station, n tussen ll-zegels. Alle superlatieven kunnen worden aangevoerd als het uiterlijk van de nieuwe Alfa Spider moet worden beschreven, maar ook op motorisch vlak en wat betreft onderstel is deze nieuwe exotische Italiaan het neusje van de zalm. De nieuwe Spider volgt het voorgaande model op, dat constructief gezien uit de jaren zestig stamt. We reden de 2 liter 16-klepper. Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG Telefoon 013-430022 rnieuwd. ans station i moderne dienst zijn. Shell shop ssortiment im nde 2 liter op 1 cedes-Benz .6.400 km 69.000 km 29.000 km 30.QQa.lfo 30.000 km 34.050 km Spiu. toch: surig in mder echter niet het einddoel. Het bedrijf zal continue blijven zoeken naar verbeteringsmogelijkheden om de klant nog beter van dienst te kunnen zijn. 42.000 km ..8.000 km 65.000 km 13.000 km 22.000 km ?3.0bQ km 62.000 km 75.000 km 66.000 km 17.000 km 34,000 km 41.000 km 32.000 km uc mu I OMAAT - Donderdag 22 juni 1995 - pagii ia J tier Van der Boom i aanschafte, werd in traat meegevoerd 1 WOOO km 344)00 km 30.000 km .000 km 42.000 km 17.000 km 44.000 km 37.000 km Collection, ir-voucher. letaling van n voor één odelauto’s. In de aanloop tot verkrijging van het certificaat heeft men eerst de eigen mogelijkheden verkend en de wensen van de klant geïnventariseerd. De importeur Chrysler Import Holland ondersteunt de dealer hierin door middel van een tweetal cursussen. Uiteindelijk worden alle procedures opgenomen in een handboek, zodat voor iedereen binnen de organisatie duidelijk wordt de opbergklep van de cabriokap loopt. De achtersteven loopt echter weer af, waardoor een zeldzaam elegante verschijning is ontstaan. De lichtmetalen wielen zijn standaard. Het front beschikt over alle elementen die een auto een echte Alfa maken, zoals het driehoekige grilletje met Alfa-embleem en de twee plat liggende 'snorren' ernaast. De vier ronde koplampen geven de Spider een eigentijds en eigenzinnig gezicht. Wie de grote kunststof motorkap opent, zal merken dat deze koplampen per duo één unit vormen. De bumpers worden in de carrosseriekleur uitgevoerd. Op de achterzijde dominee de brede lichtbalk waarin a functies zijn ondergebracht Het derde remlicht is kev~’ de klep verwerkt waaronc de cabriokap wordt opgeborgen. Het kofferdeksel is alleen van buitenaf met de sleutel te openen. Het bagageruim is welliswaar diep, maar erg kort. Bovendien staat er ook nog Twin Spark Alfa biedt in de nieuwe Spider de keuze uit twee motoren. De basiskrachtbron is de nieuwe 4 cilinder Twin Spark met 2 liter inhoud en 4 kleppen per zuiger. Deze machine zorgt voor een flink vermogen van 150 pk bij 5200 tr/min en een koppel van 186 Nm bij 4000 tr/min. Wordt deze als een echte Alfa-machine klinkende krachtbron een beetje op toeren gehouden, dan zijn de prestaties van de ongeveer 1300 kg wegende roadster meer dan uitstekend. De auto kan een topsnelheid halen van 210 km/u en heeft 8,4 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u aan te wijzen. Eventjes terugschakelen maakt tussenacceleraties tot een fluitje van een cent. De handgeschakelde vijfbak laat zich exact en direct bedienen. Dat zijn we bij Alfa in het verleden wel eens anders gewend geweest. Opvallend is ook de souplesse bij lage toerentallen, eveneens iets wat in vroeger jaren (ten tijde van de dubbele carburateurs) vrijwel ondenkbaar was. Al bij al is de nieuwe Alfa Spider niet alleen bijzonder fraai om de zien, hij biedt ook een enorme dosis rijplezier gekoppeld aan moderne technieken zoals de geavanceerde aluminium achterwielophanging en de geweldige motor. Deze 2 liter komt 10,5 kilometer ver op 1 liter ongelode benzine. De nieuwe Alfa Spider is duurder dan zijn voorganger, maar prijst zich met f .70.450,= 1 zeker niet uit de markt. Voor f.75.950,= wordt de L- uitvoering geleverd met lederen bekleding en airconditioning, terwijl er ook nog een 3 liter V6 van 192 pk bestaat voor respectievelijk f.84.250,= en f.89.750,= (L). r(voor en achter), het openen van het benzineklepje en het inschakelen van de spiegelverwarming. overige instrumentei een sporti middenconsc vinden daar een brandstofmeter en temperatuurmeter. Deze klokjes zijn niet door iedereen makkelijk afleesbaar. Gelukkig is het stuurwiel goed verstelbaar, zodat lange en kortere personen goed zicht op het dashboard hebben. Het is alleen jammer eens een thuiskomer in, zodat de bruikbare inhoud tot 110 liter beperkt wordt. Gelukkig zit er achter de voorstoelen in het interieur nog wat ruimte onder een afsluitbare klep. Het dashboardkastje is niet echt ruim, omdat de Spider standaard is voorzien van een --*-wiel en aan Snorren Maar liefhebbers zullen het erover eens zijn dat wat betreft design Alfa haar oude karakter weer terugkrijgt. Is de nieuwe 145 een eigenzinnige middenklasser, de zojuist geïntroduceerde Spider en GTV zijn op vele punten uitschieters. De Spider is net geen 4,30 meter lang en oogt door zijn gedrongen verschijning zelfs compacter. Het profiel is zeer apart. Daar domineert de oplopende lijn die vanaf de voorwielen naar g. De ten hebben tieve opstelling op de op lange ritten geen sole gekregen. We buitensporige vermoeidheid i een klok, op. Door de nadrukkelijk oplopende carroöserielijn zitten de Spider-berijders behoorlijk diep in de auto. Dat betekent dat men met de ruiten omhoog keurig uit de wind zit en ook op de snelweg hoge gemiddelden mogelijk zijn zonder dat men 'eruit waait'. uit« inrichting vai Onder een kleine overkapping vinden we de snelheidsmeter en toerenteller in afzonderlijke ronde klokken. Hiertussen zijn verschillende controlelampjes te vinden. 'rd' airbag in het stuurwiel en aan Links en rechts en direct 3er* passagierskant. De onder handbereid geplaats de y? e kaartenvakken in de portieren bedieningsknopjes voor de bieden ook weinig mistlampen (voor en achter), mogelijkheden, maar in een cabrio kun hedentendage nu eenmaal geen losse spullen meer achterlaten. Na de overname van Alfa Romeo door Fiat ging het met het modellenprogramma bergafwaarts. Natuurlijk was het voor het concern interessant om op een bestaande basis verschillende carrosserievarianten te maken. Toch zat de echte Alfist daar niet op te wachten. Zo was het al moeilijk te verkroppen dat het historische merk volledig van achterwielaandrijving af stapte. Dit weekend introduceert Merced in ons land de nieuwe E-klasse. Ook bij de Mercedes-dealer voor Tilburg e.o., Autoparc in Loon op Zand, staat de nieuwe trots van h merk in de showroom. De auto va direct op door zijn nieuwe front m ronde koplampen. Alle motorvarianten zijn leverbaar in drie uitrustingsniveaus: Classic, Elegance en Avantgarde. De uitrusting is zeer compleet met standaard bijvoorbeeld twee airbags en ABS. Als ej dit model zelfs zij-aii |h portieren te bestelle: Natuurlijk kan de klc F uit een uitgebreide reeks benzine-en dieselmodellen. De nieuwe E-klasse is er vanaf ongeveer f.82.000,=. Maar van de kwaliteiten kunt u zich beter zelf gaan overtuigen bij Autoparc vanaf zaterdag 24 juni (10.00 -17.00 uur). Wie kort geleden bij Renault-deal een nieuwe of gebruikte auto c de showroom aan de Goirkesti naar een groot Rad van Fortuin. Men mocht daar een keer aan draaien en had in ieder geval prijs. Dat varieerde van een weekend Londen via de kanaaltunnel, een ballonvaart boven Tilburg, dinerbon tot verschillende waarde- cheques. Onder alle kopers werd vervolgens de hoofdprijs verloot, een reischeque ter waarde van tweeduizend gulden geheel naar eigen wens te besteden. De gelukkige winnaar is dhr. P. van der Drift uit Tilburg. Op maandag 19 juni jl. werd de prijs officieel overhandigt door Edith Smits aan dhr. Van der Drift. De Mitsubishi-dealer van het jaar, Automobielbedrijf Kluitmans, introduceert op zaterdag 24 juni in haar showroom de nieuwe Carisma, een middenklasse auto die sinds kort in het Nederlandse Born van de band loopt. Dat de nieuweling meer dan welkom is, blijkt wel uit het feit dat Kluitmans speciattl een Japanse tuin heeft ingericht, maar typisch Nederlandse elementen als kraampjes met haring en kaas niet vergeet. Natuurlijk hoort daar ook een drankje bij. Kluitmans - krijgt direct de beschikking over twee varianten, een 1.6 GLX en 1.8 GLS. De Carisma is een vijfdeurs auto die om en nabij de f.35.000,= gaat kosten. De exacte prijzen waren bij het ter perse gaan van deze krant nog niet bekend. Over twee weken komen we uitgebreid op de Carisma terug in onze wekelijkse test. Wie niet meer kan wachten, heeft bij Kluitmans de mogelijkheid deze Nederlandse primeur vanaf 24 juni al te bewonderen. Automobielbedrijf Kluitmans is te vinden aan de Kapt. Hatterasstraat 11 op het Industrieterrein Loven. Het volledige team medewer kers van Chrysler Loon op Zand, met vooraan rechts Ir. M.V. ten Haaf van bureau Veritas die het cer tificaat overhan digt aan de heer P. de Koster, direc teur van het eer der genoemde au tomobielbedrijf. Proficiat Chrysler- team, met het be halen van het ISO- 9002-certificaat. Kapconstructie De kapconstructie van de Spider is bijzonder fraai. Met twee hendels kan het geheel boven de voorruit worden losgemaakt. Daarna wordt met een druk op de knop de vergrendeling aan de ahterzijde ontkoppeld. Door ze achterzijde op te tillen ut de afdekkap vrij. Na deze kap te hebben geopend, verdwijnt het geheel er in een handomdraai in. De zijruiten worden elektrisch bediend, terwijl de portieren centraal worden geopend en gesloten. Dat de Spider niet is gebaseerd op een bestaand model kunnen we onder andere zien aan de prachtige achterwielophanging. Het gaat hier om een relatief volumineuze aluminium constructie, die ervoor zorgt dat de wielen tot in het extreme aan de weg blij5 kleven. Voor zien we de bekende McPherson constructie, zodat het geheel uiterst voorspelbaar en zelfs meer dan dat is. De afvering is van de behoorlijk stug, zodat wegoneffenheden redelijk voelbaar worden doorgegeven. Verder vallen bij het openen van de portieren de enorm dikke dorpels op, die het geheel een goede stijfheid moeten geven. Zeker in vergelijking met het >rige type is de nieuwe Alfa aider veel stabieler, maar ‘i zou men vooral het front de auto nog wat rustiger kunnen maken. Het trillen van de 'kop' wordt doorgegeven aan de stuurkolom, maar dat zijn eigenschappen die je eigenlijk alleen maar merkt als je uit een doorgaans veel stijvere gesloten auto stapt. Technische gegevens: Merk en type: Alfa Romeo Spider T.Spark 16V Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1970 cc Boring x slag: 83 x 91 mm Vermogen: 150 pk bij 6200 tr/min Koppel: 186 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,285 meter, breedte 1,78 meter Gewicht: 1297 kg Prestaties: topsnelheid 210 km/u acceleratie 0-100 in 8,4 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,2 liter/100 km bij 120 km/u 7,8 liter/100 km stadsverkeer 10,4 liter/100 km Prijs: f.70.450,- terlijk, maar zeker ook bij de dat Alfa bij de afwerking hier richting van het interieur. en daar een steekje laat vallen, zoals het slecht aansluiten van verschille panelen. Zoals je mag verwachten van dit kaliber auto, is de Spider voorzien van sportieve ve stoelen met een nadrukkelijke acht( ondersteuning van de lenden deze en bovenbenen. Overdreven komt hard zijn ze gelukkig niet. De deze verstelbaarheid beperkt zich tot de rugleuning en de lengterichting van de zitting. Toch is de zitpositie ten opzichte van de oude Spider enorm verbeterd en treedt ook Op dinsdag 20 juni jl. nam dhr. P. de Koster, directeur van Chrysler Loon op Zand het felbegeerde ISO-9002 certificaat in ontvangst uit handen van dhr. ten Haaf van BVQI. Om een goed en nuttig kwaliteitssysteem op te kunnen zetten, is het noodzakelijk dat alle medewerkers bewust worden cq. zijn van hun bijdrage aan het kwaliteitssysteem waar ISO-9002 voor staat. april werd het handboek beoordeeld en goed bevonden. Op 16 mei jl. de eindcontrole plaats. Het ISO-9002 certificaat is voor Chrysler Loon op Zand wat zijn of haar rol is. Na het invoeren van het kwaliteitssysteem volgt het certificeringsproces, dat inmiddels met succes is afgerond. Op donderdag 6 Zitpositie De ontwerpers hebben niet alleen hun best gedaan op het i F »WI

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23