Alfa Romeo Spider T.Spark 16V
B wouters
AUTOBEDRIJVEN B.V.
K\1
iÉ
12
S'
Bella Italia
Autoparc introduceert de E-klasse
m
NS
ISO-ceriificaat voor Chrysler Loon op Zand
bij Van der Boom
Prijsuitreiking
'Rad van fortuin'
Alfa Spider
en
CHRYSLER LOON OP ZAND
d
IV
55
debuteert bij Kluitmans
DETILBURGSE KOERIER
j pagina 2
jven
lende
rroom.
vond
1 T
station,
n tussen
ll-zegels.
Alle superlatieven kunnen worden aangevoerd als
het uiterlijk van de nieuwe Alfa Spider moet
worden beschreven, maar ook op motorisch vlak en
wat betreft onderstel is deze nieuwe exotische
Italiaan het neusje van de zalm. De nieuwe Spider
volgt het voorgaande model op, dat constructief
gezien uit de jaren zestig stamt. We reden de 2 liter
16-klepper.
Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG
Telefoon 013-430022
rnieuwd.
ans station
i moderne
dienst zijn.
Shell shop
ssortiment
im
nde
2 liter
op 1
cedes-Benz
.6.400 km
69.000 km
29.000 km
30.QQa.lfo
30.000 km
34.050 km
Spiu.
toch:
surig in
mder
echter niet het einddoel. Het
bedrijf zal continue blijven
zoeken naar
verbeteringsmogelijkheden
om de klant nog beter van
dienst te kunnen zijn.
42.000 km
..8.000 km
65.000 km
13.000 km
22.000 km
?3.0bQ km
62.000 km
75.000 km
66.000 km
17.000 km
34,000 km
41.000 km
32.000 km
uc mu I OMAAT - Donderdag 22 juni 1995 - pagii ia J
tier Van der Boom
i aanschafte, werd in
traat meegevoerd
1 WOOO km
344)00 km
30.000 km
.000 km
42.000 km
17.000 km
44.000 km
37.000 km
Collection,
ir-voucher.
letaling van
n voor één
odelauto’s.
In de aanloop tot verkrijging
van het certificaat heeft men
eerst de eigen mogelijkheden
verkend en de wensen van de
klant geïnventariseerd.
De importeur Chrysler Import
Holland ondersteunt de
dealer hierin door middel van
een tweetal cursussen.
Uiteindelijk worden alle
procedures opgenomen in een
handboek, zodat voor
iedereen binnen de
organisatie duidelijk wordt
de opbergklep van de
cabriokap loopt. De
achtersteven loopt echter
weer af, waardoor een
zeldzaam elegante
verschijning is ontstaan. De
lichtmetalen wielen zijn
standaard. Het front beschikt
over alle elementen die een
auto een echte Alfa maken,
zoals het driehoekige grilletje
met Alfa-embleem en de twee
plat liggende 'snorren'
ernaast. De vier ronde
koplampen geven de Spider
een eigentijds en eigenzinnig
gezicht. Wie de grote
kunststof motorkap opent, zal
merken dat deze koplampen
per duo één unit vormen. De
bumpers worden in de
carrosseriekleur uitgevoerd.
Op de achterzijde dominee
de brede lichtbalk waarin a
functies zijn ondergebracht
Het derde remlicht is kev~’
de klep verwerkt waaronc
de cabriokap wordt
opgeborgen. Het kofferdeksel
is alleen van buitenaf met de
sleutel te openen. Het
bagageruim is welliswaar
diep, maar erg kort.
Bovendien staat er ook nog
Twin Spark
Alfa biedt in de nieuwe Spider
de keuze uit twee motoren. De
basiskrachtbron is de nieuwe
4 cilinder Twin Spark met 2
liter inhoud en 4 kleppen per
zuiger. Deze machine zorgt
voor een flink vermogen van
150 pk bij 5200 tr/min en een
koppel van 186 Nm bij 4000
tr/min. Wordt deze als een
echte Alfa-machine klinkende
krachtbron een beetje op
toeren gehouden, dan zijn de
prestaties van de ongeveer
1300 kg wegende roadster
meer dan uitstekend. De auto
kan een topsnelheid halen
van 210 km/u en heeft 8,4
seconden nodig om vanuit
stilstand de 100 km/u aan te
wijzen. Eventjes
terugschakelen maakt
tussenacceleraties tot een
fluitje van een cent. De
handgeschakelde vijfbak laat
zich exact en direct bedienen.
Dat zijn we bij Alfa in het
verleden wel eens anders
gewend geweest. Opvallend
is ook de souplesse bij lage
toerentallen, eveneens iets
wat in vroeger jaren (ten tijde
van de dubbele carburateurs)
vrijwel ondenkbaar was.
Al bij al is de nieuwe Alfa
Spider niet alleen bijzonder
fraai om de zien, hij biedt ook
een enorme dosis rijplezier
gekoppeld aan moderne
technieken zoals de
geavanceerde aluminium
achterwielophanging en de
geweldige motor. Deze 2 liter
komt 10,5 kilometer ver op 1
liter ongelode benzine.
De nieuwe Alfa Spider is
duurder dan zijn voorganger,
maar prijst zich met f .70.450,= 1
zeker niet uit de markt. Voor
f.75.950,= wordt de L-
uitvoering geleverd met
lederen bekleding en
airconditioning, terwijl er ook
nog een 3 liter V6 van 192 pk
bestaat voor respectievelijk
f.84.250,= en f.89.750,= (L).
r(voor en achter),
het openen van het
benzineklepje en het
inschakelen van de
spiegelverwarming.
overige instrumentei
een sporti
middenconsc
vinden daar een
brandstofmeter en
temperatuurmeter. Deze
klokjes zijn niet door iedereen
makkelijk afleesbaar.
Gelukkig is het stuurwiel
goed verstelbaar, zodat lange
en kortere personen goed
zicht op het dashboard
hebben. Het is alleen jammer
eens een thuiskomer in, zodat
de bruikbare inhoud tot 110
liter beperkt wordt. Gelukkig
zit er achter de voorstoelen in
het interieur nog wat ruimte
onder een afsluitbare klep.
Het dashboardkastje is niet
echt ruim, omdat de Spider
standaard is voorzien van een
--*-wiel en aan
Snorren
Maar liefhebbers zullen het
erover eens zijn dat wat
betreft design Alfa haar oude
karakter weer terugkrijgt. Is
de nieuwe 145 een
eigenzinnige middenklasser,
de zojuist geïntroduceerde
Spider en GTV zijn op vele
punten uitschieters. De Spider
is net geen 4,30 meter lang en
oogt door zijn gedrongen
verschijning zelfs compacter.
Het profiel is zeer apart. Daar
domineert de oplopende lijn
die vanaf de voorwielen naar
g. De
ten hebben
tieve opstelling op de op lange ritten geen
sole gekregen. We buitensporige vermoeidheid
i een klok, op. Door de nadrukkelijk
oplopende carroöserielijn
zitten de Spider-berijders
behoorlijk diep in de auto. Dat
betekent dat men met de
ruiten omhoog keurig uit de
wind zit en ook op de snelweg
hoge gemiddelden mogelijk
zijn zonder dat men 'eruit
waait'.
uit«
inrichting vai
Onder een kleine
overkapping vinden we de
snelheidsmeter en
toerenteller in afzonderlijke
ronde klokken. Hiertussen zijn
verschillende
controlelampjes te vinden.
'rd' airbag in het stuurwiel en aan Links en rechts en direct
3er* passagierskant. De onder handbereid geplaats de
y? e kaartenvakken in de portieren bedieningsknopjes voor de
bieden ook weinig mistlampen (voor en achter),
mogelijkheden, maar in een
cabrio kun hedentendage nu
eenmaal geen losse spullen
meer achterlaten.
Na de overname van Alfa
Romeo door Fiat ging het met
het modellenprogramma
bergafwaarts. Natuurlijk was
het voor het concern
interessant om op een
bestaande basis
verschillende
carrosserievarianten te
maken. Toch zat de echte
Alfist daar niet op te wachten.
Zo was het al moeilijk te
verkroppen dat het
historische merk volledig van
achterwielaandrijving af
stapte.
Dit weekend introduceert Merced
in ons land de nieuwe E-klasse.
Ook bij de Mercedes-dealer voor
Tilburg e.o., Autoparc in Loon op
Zand, staat de nieuwe trots van h
merk in de showroom. De auto va
direct op door zijn nieuwe front m
ronde koplampen. Alle
motorvarianten zijn leverbaar in
drie uitrustingsniveaus: Classic,
Elegance en Avantgarde. De
uitrusting is zeer compleet met
standaard bijvoorbeeld twee
airbags en ABS. Als ej
dit model zelfs zij-aii
|h portieren te bestelle:
Natuurlijk kan de klc
F uit een uitgebreide reeks
benzine-en dieselmodellen. De
nieuwe E-klasse is er vanaf
ongeveer f.82.000,=. Maar van de
kwaliteiten kunt u zich beter zelf
gaan overtuigen bij Autoparc vanaf
zaterdag 24 juni (10.00 -17.00 uur).
Wie kort geleden bij Renault-deal
een nieuwe of gebruikte auto c
de showroom aan de Goirkesti
naar een groot Rad van Fortuin.
Men mocht daar een keer aan draaien en had in
ieder geval prijs. Dat varieerde van een weekend
Londen via de kanaaltunnel, een ballonvaart boven
Tilburg, dinerbon tot verschillende waarde-
cheques. Onder alle kopers werd vervolgens de
hoofdprijs verloot, een reischeque ter waarde van
tweeduizend gulden geheel naar eigen wens te
besteden.
De gelukkige winnaar is dhr.
P. van der Drift uit Tilburg.
Op maandag 19 juni jl. werd de prijs officieel
overhandigt door Edith Smits aan dhr. Van der Drift.
De Mitsubishi-dealer van het jaar, Automobielbedrijf
Kluitmans, introduceert op zaterdag 24 juni in haar
showroom de nieuwe Carisma, een middenklasse auto
die sinds kort in het Nederlandse Born van de band
loopt. Dat de nieuweling meer dan welkom is, blijkt
wel uit het feit dat Kluitmans speciattl een Japanse tuin
heeft ingericht, maar typisch Nederlandse elementen
als kraampjes met haring en kaas niet vergeet.
Natuurlijk hoort daar ook een drankje bij. Kluitmans
- krijgt direct de beschikking over twee varianten, een
1.6 GLX en 1.8 GLS. De Carisma is een vijfdeurs auto
die om en nabij de f.35.000,= gaat kosten. De exacte
prijzen waren bij het ter perse gaan van deze krant nog
niet bekend. Over twee weken komen we uitgebreid op
de Carisma terug in onze wekelijkse test. Wie niet meer
kan wachten, heeft bij Kluitmans de mogelijkheid deze
Nederlandse primeur vanaf 24 juni al te bewonderen.
Automobielbedrijf Kluitmans is te vinden aan de Kapt.
Hatterasstraat 11 op het Industrieterrein Loven.
Het volledige
team medewer
kers van Chrysler
Loon op Zand, met
vooraan rechts Ir.
M.V. ten Haaf van
bureau
Veritas die het cer
tificaat overhan
digt aan de heer
P. de Koster, direc
teur van het eer
der genoemde au
tomobielbedrijf.
Proficiat Chrysler-
team, met het be
halen van het ISO-
9002-certificaat.
Kapconstructie
De kapconstructie van de
Spider is bijzonder fraai. Met
twee hendels kan het geheel
boven de voorruit worden
losgemaakt. Daarna wordt
met een druk op de knop de
vergrendeling aan de
ahterzijde ontkoppeld. Door
ze achterzijde op te tillen
ut de afdekkap vrij. Na
deze kap te hebben geopend,
verdwijnt het geheel er in een
handomdraai in. De zijruiten
worden elektrisch bediend,
terwijl de portieren centraal
worden geopend en gesloten.
Dat de Spider niet is
gebaseerd op een bestaand
model kunnen we onder
andere zien aan de prachtige
achterwielophanging. Het
gaat hier om een relatief
volumineuze aluminium
constructie, die ervoor zorgt
dat de wielen tot in het
extreme aan de weg blij5
kleven. Voor zien we de
bekende McPherson
constructie, zodat het geheel
uiterst voorspelbaar en zelfs
meer dan dat is. De afvering is van de
behoorlijk stug, zodat
wegoneffenheden redelijk
voelbaar worden
doorgegeven. Verder vallen
bij het openen van de
portieren de enorm dikke
dorpels op, die het geheel een
goede stijfheid moeten geven.
Zeker in vergelijking met het
>rige type is de nieuwe Alfa
aider veel stabieler, maar
‘i zou men vooral het front
de auto nog wat rustiger
kunnen maken. Het trillen van
de 'kop' wordt doorgegeven
aan de stuurkolom, maar dat
zijn eigenschappen die je
eigenlijk alleen maar merkt
als je uit een doorgaans veel
stijvere gesloten auto stapt.
Technische gegevens:
Merk en type: Alfa Romeo
Spider T.Spark 16V
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1970 cc
Boring x slag: 83 x 91 mm
Vermogen: 150 pk bij 6200
tr/min
Koppel: 186 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,285
meter, breedte 1,78 meter
Gewicht: 1297 kg
Prestaties: topsnelheid 210
km/u
acceleratie 0-100 in 8,4 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,2
liter/100 km
bij 120 km/u 7,8 liter/100 km
stadsverkeer 10,4 liter/100 km
Prijs: f.70.450,-
terlijk, maar zeker ook bij de dat Alfa bij de afwerking hier
richting van het interieur. en daar een steekje laat
vallen, zoals het slecht
aansluiten van verschille
panelen.
Zoals je mag verwachten van
dit kaliber auto, is de Spider
voorzien van sportieve ve
stoelen met een nadrukkelijke acht(
ondersteuning van de lenden deze
en bovenbenen. Overdreven komt
hard zijn ze gelukkig niet. De deze
verstelbaarheid beperkt zich
tot de rugleuning en de
lengterichting van de zitting.
Toch is de zitpositie ten
opzichte van de oude Spider
enorm verbeterd en treedt ook
Op dinsdag 20 juni jl. nam
dhr. P. de Koster, directeur
van Chrysler Loon op Zand
het felbegeerde ISO-9002
certificaat in ontvangst uit
handen van dhr. ten Haaf van
BVQI. Om een goed en nuttig
kwaliteitssysteem op te
kunnen zetten, is het
noodzakelijk dat alle
medewerkers bewust worden
cq. zijn van hun bijdrage aan
het kwaliteitssysteem waar
ISO-9002 voor staat.
april werd het handboek
beoordeeld en goed
bevonden. Op 16 mei jl.
de eindcontrole plaats.
Het ISO-9002 certificaat is
voor Chrysler Loon op Zand
wat zijn of haar rol is. Na het
invoeren van het
kwaliteitssysteem volgt het
certificeringsproces, dat
inmiddels met succes is
afgerond. Op donderdag 6
Zitpositie
De ontwerpers hebben niet
alleen hun best gedaan op het
i F
»WI