Kampeerauto synoniem voor vrijheid
n
Sf
3
Si
gin IQ-
I
I
Samen naar
het werk
Trends in kampeerauto's
Nieuwe versies Renault bestellers
Chrysler
succesvol op
bestelautomarkt
1
i
e
Winst voor
niche-produkten
PRIJSBREKE
Nieuwe indelingen
en meer integraal
Kampeerauto eerst
huren, dan kopen
IRLE
14.950
RG
AUTO
NOORI
PAS
3
S
zdm
X
zzlJE
1988
>50,-1
=z
pagina 10
DE AUTOMAAT - Donderdag 15 juni 1995 - pagina 11
DE TILBURGSE KOERIER
2838
"Sar
4027
9
..1991
□xer
iteel
04-'94
lar
06-'94
van 1*95Ü?-
03-'93
van 4*4507-
CARAVAN-SLEURDERS
DIVERSE TOP-OCCASIONS
SEAT-DEALER VOOR HET HART VAN BRABANT
172
men komer
_3te zijn: hv
gaan we -
1 orengen u
ik (en wannet
met ons 'I
stap te 1
aaplaat
.1993
.1992
.1992
.1992
.1992
.1992
.1991
.1991
.1990
.1989
.1988
.1987
.1987
.1987
.1986
.1985
.1985
.1992
.1992
.1992
.1992
.1991
.1991
.1990
.1990
alleen j
Het viei
230 E
ornaat
Peugeot 205 1.1 Accent 09-'91
rood, zonnedak, 43.000 km
Seat Ibiza 1.21 Classic
VW Golf 1.3i Function
Peugeot 205 1.1i Accent
Renault Clio Fiji 1.2
Toyota Starlet 1.3 GLi
Opel Kadett 1.6i HB Beauty
Fiat Regatta 70 i.e. 1600
Mazda 3231.6 GLX "F Coupé".
Nissan Sunny 1.6 SLX Coupé...
Fiat lino 45 S
Ford Escort 1.4 Bravo
Peugeot 505 1.6 GL
VW Golf 1.8 Cabriolet
Seat Marbella GL-5
Renault 5 TL
Ford Orion 1.6 L
Daihatsu Charade TXS
NATIONALE
AUTO
Seat Marbella Sf
zwart, l.m. velgen, a.<
a.-wisser, 17.000 km
1987
1991
1990
1987
1990
1987
e
1991
1986
1990
1990
1992
1985
>7 7 71 I
zorg,
Wie kie
De Microbus Confort kost
inclusief BTW f.47.330,= met
benzinemotor en £55.170,= als
diesel.
een toercaravan een betere
oplossing. Lang niet overal is
overigens vrij kamperen (dus
buiten een camping) nog
toegestaan.
Sport 05-91
.-spoiler, 5 versn.,
Kampeerauto's, ook wel campers genaamd, roepen
het meest van alle kampeermiddelen dat absolute
gevoel van vrijheid op. Van gaan en staan waar je
wilt. Het gevoel ook van onafhankelijkheid.
De hele dag is van jou, en de hele wereld eigenlijk
ook. Een heerlijke droom, maar de werkelijkheid
van alledag vertelt ons ook dat de aanschaf van
een kampeerauto een forse investering vergt.
Natuurlijk, zelfbouw is mogelijk.
Huren trouwens ook.
Peugeot 405 1.9 SRI stationcar.
Seat Toledo 1.6 Sport
Volvo 440 1.6 DL
Ford Orion 1.8-16V
Nissan Primera 1.6 LX
Seat Malaga 1.5i GLX
Mazda 323 1,6i GLX, 4-drs
Opel Kadett 1,6i Beauty, 4-drs.
(EN
'86
at'89
Seat Ibiza 1.8! GLX aut. 05-94
marengogrijs, a.-spoiler incl. remlicht,
centr. verge, mistlampen, elektr. ramen
11.000 km, 1ste eig.
6.700 onder nieuwprijs I
Seat Ibiza 1.2i Street
rood, centr. verge, elektr. ramen,
trekhaak
van 1*950,- NU 16.850
Trafic. De luxueuze Microbus
Confort is leverbaar met 2,2
liter benzinemotor en als 2,5
liter diesel. De auto is
voorzien van negen
comfortabele stoelen met
hoofdsteunen, terwijl het
interieur is bekleed met
moquette-tapijt. Een goede
toegankelijkheid wordt
Seat Cordoba 1.4ICLX
blauw metallic, stootstrips, trekhaak
19.000 km, 1ste eig.
nu FIKS VOORDEEL!
Seat Ibiza 1.4i CLX "5"
saffierblauw, l.m. velgen, a.-spoiler
6.800 km, 1ste eig.
nu HOGE KORTING
Seat Toledo 1.9 GL Turbo D 03 '95
tornadorood, l.m. velgen, a.-spoiler incl.
verlicht., centr. vergrendeling, 1 op 18,5
stuurbekrachtiging
nu INTERESSANTE PRIJS
Vier typen
)e eerste vraag is van belang Op het gebied van
>ij de keuze van de motor. Een kampeerauto's
izinemotor is pittiger, maar
pt duurder, een diesel
lawaai.
in? Let
cracht in
Een kampeerauto is bedoeld
om mee rond te trekken. Als je
liever drie weken op een
camping staat, is een tent of
Grootste Seat-dealer van Nederland
i i 11 Volkswagen Groep
Leharstraat 19-21, Tilburg - Tel. 013/553678
)dak. De
it type zijn:
(en
en
aanschaf
rentueel ook
aanwezigheid van een
(rond)verwarming, dubbele
ramen en een vorstvrije
drinkwatervoorziening. En
gaan de kinderen over drie
jaar nog mee op vakantie?
De jaarlijkse Kampeer- en
Caravan RAI, elk jaar eind
november in Amsterdam,
vormt een prima gelegenheid
om veel campers in korte tijd
met elkaar te vergelijken.
Naast genoemde criteria
gaan hier ook andere factoren
een rol spelen. Het uiterlijk, de
sfeer van het interieur, de
wijze waarop de verkoper je te
woord staat en adviseert, de
plaats waar de dealer is
gevestigd en nog veel meer.
Eén ding moet je goed in het
achterhoofd houden: besluit
pas tot koop als je honderd
procent zeker bent van je
zaak!
Ontwikkelingen, die zich aftekenen bij de
toercaravans, zien we ook bij de kampeerauto's Dit
geldt zeker voor de inrichting met lichtere tinten.
Veel campers worden standaard geleverd met
cassette-toiletten. Het aanbod blijft gevarieerd,
hoewel het aantal automobielen dat voor opbouw
geschikt is, opvallend genoeg vrij beperkt is. In de
compacte en middelgrote klasse bestaat de meeste
keuze. Daarnaast neemt het aantal (half)in-
tegraalcampers toe, evenals het alkoofmodel.
Motorhomes van Amerikaanse afmetingen zijn ook
verkrijgbaar, evenals compacte 'motorhomes' met
Amerikaanse comfort.
kampeerauto met een
geïntegreerde cabine. Een
verkorte bus, lijkt het, maar
dan wel met een geheel
andere inrichting. Geen echte
kampeerauto's, maar wel
leuke alternatieven, zijn de
pick-up voertuigen met een
los te plaatsen kampeerunit,
en de kampeeropleggers uit
Amerika.
Zoals bij zoveel zaken het geval is, laat 'het bezit' van een
kampeerauto zich niet in geld uitdrukken. Want als
eigenaar beschik je over je verblijf wanneer je wilt. Je laat
je eigen spulletjes erin, altijd klaar voor vertrek. Toch
heeft ook het huren van een kampeerauto zo z'n
voordelen. Want 'bezit' betekent immers ook investering,
onderhoud, kosten van stalling en verzekering.
e kiest voor bezit doet er goed aan de kampeerauto van
z'n keuze eerst te huren. Is de indeling werkelijk zo
praktisch als deze lijkt? Rijdt de auto nog net zo plezierig
na 600 km als tijdens de proefrit? En, nog wezenlijker;
kiezen we voor een camper, of is een caravan of tent in ons
geval toch geschikter?
Een prijsvergelijking tussen huren en kopen is moeilijk.
Als je 'het bezit' als zodanig niet rekent, kun je becijferen
dat een kampeerauto al gauw een paar duizend gulden
per jaar kost. Maar als je dat afzet tegen het aantal dagen
dat je er gebruik van maakt, vallen de kosten vaak mee,
zeker als je dat vergelijkt met de bedragen die je anders
kwijt zou zijn voor hotelovernachtingen. De
gebruikskosten per vakantiedag zijn dan niet hoog. Maar
toegegeven, voor het bedrag aan vaste lasten kun je,
afhankelijk van het seizoen, ook geruimte tijd een
kampeerauto huren.
een hef- of klapdc
voordelen van dit
maximaal mobiel
'parkeervriendelijk')
relatief voordelig in c
en onderhoud. Eve
het gehele jaar door te
gebruiken: de
personenwagen kan de deur
uit!
Een alkoofmodel heeft een
opbouw met een ruimte
(slaapplaatsen) boven de
cabine. In veel gevallen zijn
dit ideale slaapplaatsen voor
kinderen, en alleen in de
ventilatie- en
verwarmingssysteem.
Verlichting krijgt de
broodnodige aandacht. Van
buitenaf toegankelijke
servicèluiken verschijnen
meer en meer.
Wie in het ruime aanbod toch
niets naar eigen zin kan
vinden, kan altijd nog terecht
bij leveranciers van op- en
inbouwsets voor
kampeerauto's. Deze
eenheden zijn natuurlijk
afgestemd op bepaalde auto's
(chassis/cabines).
Kampeerauto's worden op de
Nederlandse markt
aangeboden in tientallen
uitvoeringen. Opbouwsets
zijn in diverse soorten
verkrijgbaar.
Automobielen van vijftien
merken zijn geschikt voor op-
of inbouw, waaronder de Fiat
Ducato, VW Transporter, Ford
Transit, Mercedes Sprinter,
Renault Trafic, Peugeot Boxer
en Citroen Jumper momenteel
verreweg het meest als
dragend voertuig worden
gebruikt. De prijzen voor
kampeerauto's lopen in
Nederland uiteen van een
leuk aanbod in de klasse rond
£50.000,= tot complete
produkten vanaf f.60.000,= tot
ver boven de f. 100.000,=.
en is standaard voorzien van
stuurbekrachtiging. Tegen
meerprijs kan centrale
vergrendeling met afstand
bediening worden gekozen.
Deze Trafic Tl 1FT900 2.1D
kost £27.505,= exclusief BTW.
Bovendien is er een
uitbreiding in het programma
at voor personenvervoer van de
Begin juni is in Utrecht het officiële startsein gegeven
voor het proefproject "Samen naar het werk". Het project
is een nieuwe en andere manier om samenrijden te
stimuleren. Door het inzichtelijk maken van woon-
werkroutes wordt getracht mensen die bij elkaar in de
buurt wonen en werken samen te laten rijden. Het project,
dat wordt gehouden in de provincie Utrecht, is een
initiatief van de ANWB, naar een idee van de Stichting
WoonWerk WegWijs. Het wordt ondersteund door het
ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat
directie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort, de
Vervoerregio Utrecht en het gewest Eemland.
"Samen naar het werk" is gebaseerd op de woonpostcode
en de werkpostcode. De postcodecombinatie van acht
cijfers geeft aan welke route men dagelijks rijdt. Per
gemeente wordt een lijst met postcodecombinaties
gepubliceerd. Hierop kan worden afgelezen of er
buurtgenoten zijn die dezelfde route reizen. Via een
speciaal telefoonnummer kunnen mensen die
geïnteresseerd zijn in samenrijden vervolgens de
telefoonnummers opvragen van hen die dezelfde route
rijden. Men blijft anoniem en maakt zelf de afspraken.
In de eerste drie maanden van
dit jaar werden 15.015 nieuwe
bestelauto's (tot 3.500 GVW)
op kenteken gezet tegen
11.450 in de vergelijkbare
periode in 1994. Chrysler wist
met de Voyager, Dodge Ram
en de verschillende Jeep-
modellen op grijs kenteken
een verkoopstijging van mat
liefst 248% te realiseren. Al
deze auto's van Chrysler
kenmerken zich door hun
Vragen
In de volgende fase zijn het
verschillende vragen die we
moeten beantwoorden,
voordat we tot een goede
keuze kunnen komen. De
belangrijkste zijn: hoeveel
kilometers gaan we rijden en
waarheen brengen die ons,
hoe vaak (en wanneer)
denken we met ons 'hotel op
wielen' op stap te gaan en
hoeveel slaaplaatsen zijn er
nodig.
De.
bi,--
benz;-*-!—!*«-
maakt weer wat meer i
Ga je altijd de bergen i
dan goed op de trekkrc
verhouding tot het gewicht.
Ga je ook in de winter met d«
kampeerauto op stap?
in elk geval ook op de
Wie serieus overweegt nu of
in de nabije toekomst een
nieuwe kampeerauto aan te
schaffen, kan 't beste
beginnen met het vaststellen
van het bedrag dat
beschikbaar is. Waarbij
f .50.000,= wel zo'n beetje de
ondergrens is. Een
bovengrens is er nauwelijks,
en stijgt in elk geval ruim
boven de vier ton uit.
Bij de moderne camper krijgt
de vormgeving alle aandacht.
Fabrikanten bieden
produkten aan met een eigen
gezicht. Ook op
interieurgebied, doorgaans
compleet en comfortabel
uitgevoerd, bestaat een
gevarieerd aanbod. Uiteraard
zitten de grootste verschillen
in de indeling, de plaatsing
van de keukens en
wasgelegenheid (douches),
de zit- en slaapruimte
(opklapbedden), intelligente
benutting van de
binnenruimte (bijvoorbeeld
een handige doorgang naar
de chauffeurscabine) en een
op zijn taak berekend
grotere modellen kunnen hier
ook volwassenen goed liggen.
Tegen het voordeel van de
extra slaapplaatsen staat het
nadeel van het grote
frontoppervlak, waardoor het
brandstofverbruik toeneemt.
Meer aërodynamica - en dus
minder brandstofverbruik en
een hogere topsnelheid -
biedt de camper zonder
alkoof, meestal aangeduid
als half-integraal. De ruimte
boven de cabine biedt nu
plaats aan bagage,
arde type tenslotte is de
representatief uiterlijk en de
hoge mate van veiligheid
door de sterke kooiconstructie
en de standaard geleverde
airbag(s). In veel gevallen is
ook airconditioning
standaard. Er zijn
verschillende diesel- en
benzinemotoren mogelijk,
zodat voor vrijwel ieder
gebruiksdoel een bestelauto
van Chrysler kan worden
gevonden.
onderscheiden we vier
hoofdtypen. De als
kampeerwagen ingerichte
bestelbus is de meest
eenvoudige. Meestal geschikt
voor twee personen, maar er
ar met de zijn er ook met drie en zelfs
p? Let dan vier slaapplaatsen. Sommige
hebben een vast dak, andere
nu 8.950
geboden door een brede
openslaande zijdeur. ABS en
centrale vergrendeling
kunnen tegen meerprijs
worden geleverd.
"Niche-marketing wordt in de autoindustrie
de komende jaren steeds belangrijker. De
huidige Europese marktsegmenten zijn
gefragmenteerd in verschillende sub-
segmenten, gebaseerd op lifestyle en
levensstadia binnen de doelgroepen. Op dit
moment beslaat de niche-sector ruim 9% van
de Europese automarkt. Dit aandeel zal in het
jaar 2000 waarschijnlijk zo'n 15% bedragen".
Deze verwachting is afkomstig van het Britse
onderzoeksbureau Data Resources Inc. (DRI).
Het bureau baseert deze uitspraak op drie
factoren: De vergrijzing in Europa leidt tot een
grotere groep ouderen van middelbare
leeftijd (30-54 jaar); volgens DRI dé potentiële
kopers van ruimtewagens bij uitstek, die
hiermee hun gezin al dan niet met hond
uitstekend kunnen vervoeren. Verder is er een
toename van het aantal (kleinere)
huishoudens die leidt tot een grotere vraag en
meer specifieke wensen. Tot slot groeit het
milieubewustzijn, waardoor de stadsauto
populair wordt. De 3 miljoen nieuwe auto's
die tot het jaar 2000 extra in Europa hun weg
naar de consument zullen vinden zijn
verdeeld als: stadsauto (700.000), 4x4 (100.000),
MPV (300.000), Japanse transplants (600.000) en
overige segmenten (1.300.000). De opkomst
van de stadsauto (Renault Twingo, Fiat
Cinquecento) heeft belangrijke gevolgen voor
het A-segment. Het A-segment zal tot de
eeuwwisseling verder toenemen tot circa 1
miljoen voertuigen en het tegelijkertijd liet B-
segment onder druk zetten. Het B-segment
blijft dan ook naar verwachting de komende
jaren op het huidige niveau van 3,3 miljoen
eenheden. Tenslotte zal binnen het D-
segment de ruimte-auto het gaan winnen van
de terreinauto. Had tot vorig jaar de 4x4 met
een af zet van 210.000 stuks in Europa een
groter marktaandeel dan de MPV, vanaf dit
jaar zijn de rollen omgedraaid en wint de
ruimteauto in populariteit met een verkoop
van 280.000 dit jaar oplopend tot 440.000 in
2000. De afzet van terreinauto's vlakt in dat
jaar af tot circa 270.000 stuks.
(Uit: Rai Actueel)
Wie een kampeerauto
intensief gebruikt, beleeft er
ontzettend veel plezier aan,
ziet héél veel, maakt heel veel
mee. De kampeerauto maakt
de nomade is ons wakker. En
heb je die smaak eenmaal te
pakken, dan is er eigenlijk
geen enkel alternatief meer.
Renault breidt per direct haar
leveringsprogramma
bestelauto's op verschillende
fronten uit. Alhoewel de
Renault Express in Frankrijk
al jaren in een speciale pick-
up versie leverbaar was, komt
deze auto nu pas op de
Nederlandse markt beschik
baar. In alle gevallen gaat het
om de RL-uitrustingsvariant.
Wel wordt keuze geboden aan
motoren: de 1.2 liter van 55 pk
en de 1.9 liter diesel met 55 of
65 pk. Afhankelijk van de uit
voering kan 565 tot 780 kg aan
lading worden meegenomen.
Het laadoppervlak bedraagt
2,15 vierkante meter, terwijl
de tildrempel slechts 55
centimeter hoog is. Ter
aanvulling kan op de Express
pick-up een huif worden
gemonteerd, is een ladderrek
leverbaar of kan een kunststof
bescherming in de laadbak
worden aangebracht.
Verder introduceert Renault
een nieuw basismodel in de
Trafic-reeks met 2,1 liter
dieselmotor. Deze versie kan
945 kg aan lading vervoeren
|ST-KA1OQ|
nrm
irt'90
'92