Kampeerauto synoniem voor vrijheid n Sf 3 Si gin IQ- I I Samen naar het werk Trends in kampeerauto's Nieuwe versies Renault bestellers Chrysler succesvol op bestelautomarkt 1 i e Winst voor niche-produkten PRIJSBREKE Nieuwe indelingen en meer integraal Kampeerauto eerst huren, dan kopen IRLE 14.950 RG AUTO NOORI PAS 3 S zdm X zzlJE 1988 >50,-1 =z pagina 10 DE AUTOMAAT - Donderdag 15 juni 1995 - pagina 11 DE TILBURGSE KOERIER 2838 "Sar 4027 9 ..1991 □xer iteel 04-'94 lar 06-'94 van 1*95Ü?- 03-'93 van 4*4507- CARAVAN-SLEURDERS DIVERSE TOP-OCCASIONS SEAT-DEALER VOOR HET HART VAN BRABANT 172 men komer _3te zijn: hv gaan we - 1 orengen u ik (en wannet met ons 'I stap te 1 aaplaat .1993 .1992 .1992 .1992 .1992 .1992 .1991 .1991 .1990 .1989 .1988 .1987 .1987 .1987 .1986 .1985 .1985 .1992 .1992 .1992 .1992 .1991 .1991 .1990 .1990 alleen j Het viei 230 E ornaat Peugeot 205 1.1 Accent 09-'91 rood, zonnedak, 43.000 km Seat Ibiza 1.21 Classic VW Golf 1.3i Function Peugeot 205 1.1i Accent Renault Clio Fiji 1.2 Toyota Starlet 1.3 GLi Opel Kadett 1.6i HB Beauty Fiat Regatta 70 i.e. 1600 Mazda 3231.6 GLX "F Coupé". Nissan Sunny 1.6 SLX Coupé... Fiat lino 45 S Ford Escort 1.4 Bravo Peugeot 505 1.6 GL VW Golf 1.8 Cabriolet Seat Marbella GL-5 Renault 5 TL Ford Orion 1.6 L Daihatsu Charade TXS NATIONALE AUTO Seat Marbella Sf zwart, l.m. velgen, a.< a.-wisser, 17.000 km 1987 1991 1990 1987 1990 1987 e 1991 1986 1990 1990 1992 1985 >7 7 71 I zorg, Wie kie De Microbus Confort kost inclusief BTW f.47.330,= met benzinemotor en £55.170,= als diesel. een toercaravan een betere oplossing. Lang niet overal is overigens vrij kamperen (dus buiten een camping) nog toegestaan. Sport 05-91 .-spoiler, 5 versn., Kampeerauto's, ook wel campers genaamd, roepen het meest van alle kampeermiddelen dat absolute gevoel van vrijheid op. Van gaan en staan waar je wilt. Het gevoel ook van onafhankelijkheid. De hele dag is van jou, en de hele wereld eigenlijk ook. Een heerlijke droom, maar de werkelijkheid van alledag vertelt ons ook dat de aanschaf van een kampeerauto een forse investering vergt. Natuurlijk, zelfbouw is mogelijk. Huren trouwens ook. Peugeot 405 1.9 SRI stationcar. Seat Toledo 1.6 Sport Volvo 440 1.6 DL Ford Orion 1.8-16V Nissan Primera 1.6 LX Seat Malaga 1.5i GLX Mazda 323 1,6i GLX, 4-drs Opel Kadett 1,6i Beauty, 4-drs. (EN '86 at'89 Seat Ibiza 1.8! GLX aut. 05-94 marengogrijs, a.-spoiler incl. remlicht, centr. verge, mistlampen, elektr. ramen 11.000 km, 1ste eig. 6.700 onder nieuwprijs I Seat Ibiza 1.2i Street rood, centr. verge, elektr. ramen, trekhaak van 1*950,- NU 16.850 Trafic. De luxueuze Microbus Confort is leverbaar met 2,2 liter benzinemotor en als 2,5 liter diesel. De auto is voorzien van negen comfortabele stoelen met hoofdsteunen, terwijl het interieur is bekleed met moquette-tapijt. Een goede toegankelijkheid wordt Seat Cordoba 1.4ICLX blauw metallic, stootstrips, trekhaak 19.000 km, 1ste eig. nu FIKS VOORDEEL! Seat Ibiza 1.4i CLX "5" saffierblauw, l.m. velgen, a.-spoiler 6.800 km, 1ste eig. nu HOGE KORTING Seat Toledo 1.9 GL Turbo D 03 '95 tornadorood, l.m. velgen, a.-spoiler incl. verlicht., centr. vergrendeling, 1 op 18,5 stuurbekrachtiging nu INTERESSANTE PRIJS Vier typen )e eerste vraag is van belang Op het gebied van >ij de keuze van de motor. Een kampeerauto's izinemotor is pittiger, maar pt duurder, een diesel lawaai. in? Let cracht in Een kampeerauto is bedoeld om mee rond te trekken. Als je liever drie weken op een camping staat, is een tent of Grootste Seat-dealer van Nederland i i 11 Volkswagen Groep Leharstraat 19-21, Tilburg - Tel. 013/553678 )dak. De it type zijn: (en en aanschaf rentueel ook aanwezigheid van een (rond)verwarming, dubbele ramen en een vorstvrije drinkwatervoorziening. En gaan de kinderen over drie jaar nog mee op vakantie? De jaarlijkse Kampeer- en Caravan RAI, elk jaar eind november in Amsterdam, vormt een prima gelegenheid om veel campers in korte tijd met elkaar te vergelijken. Naast genoemde criteria gaan hier ook andere factoren een rol spelen. Het uiterlijk, de sfeer van het interieur, de wijze waarop de verkoper je te woord staat en adviseert, de plaats waar de dealer is gevestigd en nog veel meer. Eén ding moet je goed in het achterhoofd houden: besluit pas tot koop als je honderd procent zeker bent van je zaak! Ontwikkelingen, die zich aftekenen bij de toercaravans, zien we ook bij de kampeerauto's Dit geldt zeker voor de inrichting met lichtere tinten. Veel campers worden standaard geleverd met cassette-toiletten. Het aanbod blijft gevarieerd, hoewel het aantal automobielen dat voor opbouw geschikt is, opvallend genoeg vrij beperkt is. In de compacte en middelgrote klasse bestaat de meeste keuze. Daarnaast neemt het aantal (half)in- tegraalcampers toe, evenals het alkoofmodel. Motorhomes van Amerikaanse afmetingen zijn ook verkrijgbaar, evenals compacte 'motorhomes' met Amerikaanse comfort. kampeerauto met een geïntegreerde cabine. Een verkorte bus, lijkt het, maar dan wel met een geheel andere inrichting. Geen echte kampeerauto's, maar wel leuke alternatieven, zijn de pick-up voertuigen met een los te plaatsen kampeerunit, en de kampeeropleggers uit Amerika. Zoals bij zoveel zaken het geval is, laat 'het bezit' van een kampeerauto zich niet in geld uitdrukken. Want als eigenaar beschik je over je verblijf wanneer je wilt. Je laat je eigen spulletjes erin, altijd klaar voor vertrek. Toch heeft ook het huren van een kampeerauto zo z'n voordelen. Want 'bezit' betekent immers ook investering, onderhoud, kosten van stalling en verzekering. e kiest voor bezit doet er goed aan de kampeerauto van z'n keuze eerst te huren. Is de indeling werkelijk zo praktisch als deze lijkt? Rijdt de auto nog net zo plezierig na 600 km als tijdens de proefrit? En, nog wezenlijker; kiezen we voor een camper, of is een caravan of tent in ons geval toch geschikter? Een prijsvergelijking tussen huren en kopen is moeilijk. Als je 'het bezit' als zodanig niet rekent, kun je becijferen dat een kampeerauto al gauw een paar duizend gulden per jaar kost. Maar als je dat afzet tegen het aantal dagen dat je er gebruik van maakt, vallen de kosten vaak mee, zeker als je dat vergelijkt met de bedragen die je anders kwijt zou zijn voor hotelovernachtingen. De gebruikskosten per vakantiedag zijn dan niet hoog. Maar toegegeven, voor het bedrag aan vaste lasten kun je, afhankelijk van het seizoen, ook geruimte tijd een kampeerauto huren. een hef- of klapdc voordelen van dit maximaal mobiel 'parkeervriendelijk') relatief voordelig in c en onderhoud. Eve het gehele jaar door te gebruiken: de personenwagen kan de deur uit! Een alkoofmodel heeft een opbouw met een ruimte (slaapplaatsen) boven de cabine. In veel gevallen zijn dit ideale slaapplaatsen voor kinderen, en alleen in de ventilatie- en verwarmingssysteem. Verlichting krijgt de broodnodige aandacht. Van buitenaf toegankelijke servicèluiken verschijnen meer en meer. Wie in het ruime aanbod toch niets naar eigen zin kan vinden, kan altijd nog terecht bij leveranciers van op- en inbouwsets voor kampeerauto's. Deze eenheden zijn natuurlijk afgestemd op bepaalde auto's (chassis/cabines). Kampeerauto's worden op de Nederlandse markt aangeboden in tientallen uitvoeringen. Opbouwsets zijn in diverse soorten verkrijgbaar. Automobielen van vijftien merken zijn geschikt voor op- of inbouw, waaronder de Fiat Ducato, VW Transporter, Ford Transit, Mercedes Sprinter, Renault Trafic, Peugeot Boxer en Citroen Jumper momenteel verreweg het meest als dragend voertuig worden gebruikt. De prijzen voor kampeerauto's lopen in Nederland uiteen van een leuk aanbod in de klasse rond £50.000,= tot complete produkten vanaf f.60.000,= tot ver boven de f. 100.000,=. en is standaard voorzien van stuurbekrachtiging. Tegen meerprijs kan centrale vergrendeling met afstand bediening worden gekozen. Deze Trafic Tl 1FT900 2.1D kost £27.505,= exclusief BTW. Bovendien is er een uitbreiding in het programma at voor personenvervoer van de Begin juni is in Utrecht het officiële startsein gegeven voor het proefproject "Samen naar het werk". Het project is een nieuwe en andere manier om samenrijden te stimuleren. Door het inzichtelijk maken van woon- werkroutes wordt getracht mensen die bij elkaar in de buurt wonen en werken samen te laten rijden. Het project, dat wordt gehouden in de provincie Utrecht, is een initiatief van de ANWB, naar een idee van de Stichting WoonWerk WegWijs. Het wordt ondersteund door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, Rijkswaterstaat directie Utrecht, de gemeenten Utrecht en Amersfoort, de Vervoerregio Utrecht en het gewest Eemland. "Samen naar het werk" is gebaseerd op de woonpostcode en de werkpostcode. De postcodecombinatie van acht cijfers geeft aan welke route men dagelijks rijdt. Per gemeente wordt een lijst met postcodecombinaties gepubliceerd. Hierop kan worden afgelezen of er buurtgenoten zijn die dezelfde route reizen. Via een speciaal telefoonnummer kunnen mensen die geïnteresseerd zijn in samenrijden vervolgens de telefoonnummers opvragen van hen die dezelfde route rijden. Men blijft anoniem en maakt zelf de afspraken. In de eerste drie maanden van dit jaar werden 15.015 nieuwe bestelauto's (tot 3.500 GVW) op kenteken gezet tegen 11.450 in de vergelijkbare periode in 1994. Chrysler wist met de Voyager, Dodge Ram en de verschillende Jeep- modellen op grijs kenteken een verkoopstijging van mat liefst 248% te realiseren. Al deze auto's van Chrysler kenmerken zich door hun Vragen In de volgende fase zijn het verschillende vragen die we moeten beantwoorden, voordat we tot een goede keuze kunnen komen. De belangrijkste zijn: hoeveel kilometers gaan we rijden en waarheen brengen die ons, hoe vaak (en wanneer) denken we met ons 'hotel op wielen' op stap te gaan en hoeveel slaaplaatsen zijn er nodig. De. bi,-- benz;-*-!—!*«- maakt weer wat meer i Ga je altijd de bergen i dan goed op de trekkrc verhouding tot het gewicht. Ga je ook in de winter met d« kampeerauto op stap? in elk geval ook op de Wie serieus overweegt nu of in de nabije toekomst een nieuwe kampeerauto aan te schaffen, kan 't beste beginnen met het vaststellen van het bedrag dat beschikbaar is. Waarbij f .50.000,= wel zo'n beetje de ondergrens is. Een bovengrens is er nauwelijks, en stijgt in elk geval ruim boven de vier ton uit. Bij de moderne camper krijgt de vormgeving alle aandacht. Fabrikanten bieden produkten aan met een eigen gezicht. Ook op interieurgebied, doorgaans compleet en comfortabel uitgevoerd, bestaat een gevarieerd aanbod. Uiteraard zitten de grootste verschillen in de indeling, de plaatsing van de keukens en wasgelegenheid (douches), de zit- en slaapruimte (opklapbedden), intelligente benutting van de binnenruimte (bijvoorbeeld een handige doorgang naar de chauffeurscabine) en een op zijn taak berekend grotere modellen kunnen hier ook volwassenen goed liggen. Tegen het voordeel van de extra slaapplaatsen staat het nadeel van het grote frontoppervlak, waardoor het brandstofverbruik toeneemt. Meer aërodynamica - en dus minder brandstofverbruik en een hogere topsnelheid - biedt de camper zonder alkoof, meestal aangeduid als half-integraal. De ruimte boven de cabine biedt nu plaats aan bagage, arde type tenslotte is de representatief uiterlijk en de hoge mate van veiligheid door de sterke kooiconstructie en de standaard geleverde airbag(s). In veel gevallen is ook airconditioning standaard. Er zijn verschillende diesel- en benzinemotoren mogelijk, zodat voor vrijwel ieder gebruiksdoel een bestelauto van Chrysler kan worden gevonden. onderscheiden we vier hoofdtypen. De als kampeerwagen ingerichte bestelbus is de meest eenvoudige. Meestal geschikt voor twee personen, maar er ar met de zijn er ook met drie en zelfs p? Let dan vier slaapplaatsen. Sommige hebben een vast dak, andere nu 8.950 geboden door een brede openslaande zijdeur. ABS en centrale vergrendeling kunnen tegen meerprijs worden geleverd. "Niche-marketing wordt in de autoindustrie de komende jaren steeds belangrijker. De huidige Europese marktsegmenten zijn gefragmenteerd in verschillende sub- segmenten, gebaseerd op lifestyle en levensstadia binnen de doelgroepen. Op dit moment beslaat de niche-sector ruim 9% van de Europese automarkt. Dit aandeel zal in het jaar 2000 waarschijnlijk zo'n 15% bedragen". Deze verwachting is afkomstig van het Britse onderzoeksbureau Data Resources Inc. (DRI). Het bureau baseert deze uitspraak op drie factoren: De vergrijzing in Europa leidt tot een grotere groep ouderen van middelbare leeftijd (30-54 jaar); volgens DRI dé potentiële kopers van ruimtewagens bij uitstek, die hiermee hun gezin al dan niet met hond uitstekend kunnen vervoeren. Verder is er een toename van het aantal (kleinere) huishoudens die leidt tot een grotere vraag en meer specifieke wensen. Tot slot groeit het milieubewustzijn, waardoor de stadsauto populair wordt. De 3 miljoen nieuwe auto's die tot het jaar 2000 extra in Europa hun weg naar de consument zullen vinden zijn verdeeld als: stadsauto (700.000), 4x4 (100.000), MPV (300.000), Japanse transplants (600.000) en overige segmenten (1.300.000). De opkomst van de stadsauto (Renault Twingo, Fiat Cinquecento) heeft belangrijke gevolgen voor het A-segment. Het A-segment zal tot de eeuwwisseling verder toenemen tot circa 1 miljoen voertuigen en het tegelijkertijd liet B- segment onder druk zetten. Het B-segment blijft dan ook naar verwachting de komende jaren op het huidige niveau van 3,3 miljoen eenheden. Tenslotte zal binnen het D- segment de ruimte-auto het gaan winnen van de terreinauto. Had tot vorig jaar de 4x4 met een af zet van 210.000 stuks in Europa een groter marktaandeel dan de MPV, vanaf dit jaar zijn de rollen omgedraaid en wint de ruimteauto in populariteit met een verkoop van 280.000 dit jaar oplopend tot 440.000 in 2000. De afzet van terreinauto's vlakt in dat jaar af tot circa 270.000 stuks. (Uit: Rai Actueel) Wie een kampeerauto intensief gebruikt, beleeft er ontzettend veel plezier aan, ziet héél veel, maakt heel veel mee. De kampeerauto maakt de nomade is ons wakker. En heb je die smaak eenmaal te pakken, dan is er eigenlijk geen enkel alternatief meer. Renault breidt per direct haar leveringsprogramma bestelauto's op verschillende fronten uit. Alhoewel de Renault Express in Frankrijk al jaren in een speciale pick- up versie leverbaar was, komt deze auto nu pas op de Nederlandse markt beschik baar. In alle gevallen gaat het om de RL-uitrustingsvariant. Wel wordt keuze geboden aan motoren: de 1.2 liter van 55 pk en de 1.9 liter diesel met 55 of 65 pk. Afhankelijk van de uit voering kan 565 tot 780 kg aan lading worden meegenomen. Het laadoppervlak bedraagt 2,15 vierkante meter, terwijl de tildrempel slechts 55 centimeter hoog is. Ter aanvulling kan op de Express pick-up een huif worden gemonteerd, is een ladderrek leverbaar of kan een kunststof bescherming in de laadbak worden aangebracht. Verder introduceert Renault een nieuw basismodel in de Trafic-reeks met 2,1 liter dieselmotor. Deze versie kan 945 kg aan lading vervoeren |ST-KA1OQ| nrm irt'90 '92

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 31