Chevrolet Lumina >oj ioj Wat 'n lengte Keuze bij Chrysler Neon uitgebreid ag Autotron koopt 300 SL van Stirling Moss aan Race-introductie op Zandvoort KjkgasinMO Assemblage Peugeot 306 in Equador >0 n iO i0 DE AUTOMAAT Donderdag 15 juni 1995 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER tkuipen n stallatie van spele nep- alk pagina 8 2 a.s.) s aan. ieze leen m xg ing levy .Het m elling tilatie en iedt met irikaanse vormgeving em dan stof, I auto H en ring, I utie- oor de rmee lieden per tos op de vacht ook da. Deze 3 automarkt laatste paar keurige verdeling voor bagage, passagiers en techniek weten te maken. De Lumina ziet er gestroomlijnd uit, vooral door de spitse neus. Bumpers, buitenspiegelbehuizing, portiergrepen en stootstrips worden in de earn gespoten. De soej ronde lij~ wordt Li uu door de uitgesu^uc achterzijJ - fantasievo grote lichti hiervai i naar de iet 6% tot ter met 5% tpanse van 2% den. De ipanse Ibyota en jen land 1,8% (1,3 n Mazda ieniveau in liepen band, 9% aardigde terwijl leverde, canten de ct van de paringen sn ander enten in t. Zo zag D% tot 256 3 van een Yen. Voor k of Japan ginale d's en een larkt met to-export ipnieuw n auto's, oor-de anse Tijdens de Auto Rai introduceerde Chrysler de speciale Sport-uitvoering van de Neon in beperkte oplage. Dit model bleek volgens eigen zeggen vooral de 'dynamische dertigers' aan te spreken. sktrisch bediend buitenspiegels, snde Sliedrecht - Het duurt altijd erg lang voordat een nieuw Amerikaans model op de Europese markt wordt geïntroduceerd. De nieuwe Chevrolet Lumina werd al vorig jaar januari in Detroit gepresenteerd en ging in eigen land vlak voor de zomer van 1994 in de verkoop. Nederland volgt precies een jaar later, terwijl de rest van Europa de auto pas begin volgend jaar tot haar beschikking krijgt. Zijn moderne Amer auto's wat betreft v wat minder extreer voorheen,ook de interieurinrichting komt steeds dichter bij onze Europese smaak. Zelfs de gebruikte kunststofmaterialen voor dashboard en portierpanelen krijgen een steeds betere uitstraling en ook de afwerking gaat met grote stappen vooruit. De Lumina scoort op dit punt een nette 7. Hier en daar zien we nog wat te grote kieren in het dashboard en het gebruikte kunststof heeft nog niet helemaal het niveau dat we hier gewend zijn. We mogen immers niet vergeten dat de Lumina in het hogere zakensegment meedraaid. Limousine Wat niet direct opvalt aan de Lumina is de enorme lengte van 5,10 meter. Grappig dat Amerikanen dit type auto een zogenaamde mid-sized car noemen, terwijl het voor onze begrippen een regelrechte limousine is. Verder is de Lumina met 1,84 meter ook niet bepaald smal uitgevallen. Binnen d« afmetingen heeft GM i Airconditioning Natuurlijk heeft deze Che wel een dubbele airbag. 1 dashboard bestaat uit eer grote snelheidsmeter in het midden met ernaast een toerenteller en kleine instrumenten. De instel van verwarming, ventil airconditioning geschie drie draaiknoppen. De uitgebreide stereo-inst is in het dashboard geïntegreerd. Een reepje hout recht tegenover de voorpassagiers moet wat klasse in het interieur brengen. De vier portierruiten Door de belangstelling voor de Neon Sport is deze variant opnieuw leverbaar. Sterker nog, het pakket sportieve extra's ter waarde van f.2.000,= wordt zonder meerprijs gemonteerd. Het Alles uiteraard onder deskundige leiding vai ervaren instructeurs. Deze complete race-dac kost f.295,= inclusief lunch en consumptie. Bovendien kan dit programma in de vorm van een cadeaubon worden aangeboden. Voor meer informatie en het aanvragen van de cadeaubon kan direct contact opgenomen worden met de Dutch Racing School, Postbus 13,2040 AA Zandvoort, tel. 02507-15034 of fax 02507-13034. In een jaar tijd hebben de mensen van Chevrolet en GM Europe natuurlijk wel de tijd gehad de Lumina volledig naar Europese wensen en eisen aan te passen. Toch moet gezegd worden dat de auto ook in Amerikaanse setting al zeer tot tevredenheid stemt. pakket bestaat onder meer uit lichtmetalen velgen, derde remlicht en luxueuze matten en is verkrijgbaar op zowel de SE als LE uitvoering. Dat betekent dat men sportief Neon kan rijden vanaf f.35.995,=. De 2 liter 16-kleppen motor staat met een vermogen van 132 pk garant voor uitstekende prestaties zoals een acceleratie Van 0 tot 100 in 8,8 seconden. Wie de Neon veel meer waardeert vanwege zijn vormgeving, veiligheid en gebruiksmogelijkheden, zal wellicht meer prijs stellen op de zogenaamde Óverdrive- uitgave. Hierbij wordt de sportieve vijfbak uitgewisseld voor een 'economy'-transmissie met andere overbrengingsverhoudingen. Daardoor is de auto vooral boven de 100 km/u stiller en zuiniger. Ook deze versie wordt vanaf f.35.995,= geleverd. Bovendien kan voor een meerprijs van slechts f.1.300,= een automaat worden besteld. Van maandag 17 juli tot en met woensdag 13 september houdt het Circuit Park Zandvoort speciale race-introductiedagen. Tijdens het programma dat duurt van 9.00 tot 17.00 uur is het mogelijk voor liefhebbers om te rijden in een formule-wagen, mee te doen aan een Go- Kart racecompetitie en mee te rijden in een sportscar. Verder wordt er dagelijks een Slip/Slalomcompetitie georganiseerd en mag er zelf worden gereden op Quads, in een Porsche Cupauto en op een terreinautocircuit. De collectie van het Autotron in Rosmalen is sinds kort uitgebreid met de spectaculaire Mercedes 300 SL 'Gullwing' uit 1955. In die jaren was de auto met zijn vleugeldeuren, maar ook wat betreft techniek en constructie zijn tijd ver vooruit. Het exemplaar van het Autotron was bij produktie bedoeld voor de Amerikaanse markt. Maar toen ongeveer tegelijk met het van de band rollen de bekende coureur Stirling Moss een van de vier auto's van het Mercedes raceteam aan barrels reed, werd besloten deze auto direct op de verschillende circuits in te zetten. De auto kreeg daartoe een verlaagd onderstel, een aan de buitenzijde geplaatste uitlaat, ontbreken van de schokdempers, roll bar, wedstrijdriemen en een electronisch geregelde benzinetoevper. Nadat de race- divisie van Mercedes in 1957 werd opgeheven, werd de auto korte tijd ingezet bij zuinigheidstests voor SL-motoren. Een jaar later kwam deze 300 SL in Zuid-Amerika terecht waar hij door coureur Juan Fangio werd gebruikt voor heuvelklims. Via Amerika belandt dit exemplaar uiteindelijk in Frankrijk, waar de Parijse eigenaar de auto in 1993 volledig laat restaureren. Nu is dit model dus in het Autotron te bewonderen naast de cabrioversie die het museum al eerder in bezit had. Het Equadoriaanse bedrijf Coenansa heeft een licentü overeenkomst gesloten met Automobiles Peugeot voor assemblage van de 306 sedan. Volgend jaar zal hierin' worden gestart, terwijl een produktie van 3.000 eenhe>. jaar wordt verwacht. In eerste instantie zullen de autc binnenlandse markt worden afgezet, maar men verwe voertuigen te exporteren naar Columbia en Venezuek drie landen vertegenwoordigden in 1994 een totalei van 300.000 stuks, wat een verdriedubbeling in de 1c jaar betekent. Het automobielproduktiecentrum van Coenansa heeft een capaciteit van 15.000 voertuigen per jaar en produceerde vorig jaar 6.500 eenheden van in licentie gebouwde Fiat's en Mitsubishi's. In de assemblagelijn voor de Peugeot 306 heeft Coenansa 2,6 miljoen dollars geïnvesteerd. Sinds 1974 is Peugeot actief op de Equadoriaanse automarkt. Vorig jaar werden er 825 nieuwe auto's verkocht, waarvan meer dan de helft van het type 306. Peugeot heeft ook produktiefaciliteiten in Argentinië, Chili en Uruguay. LS en LS Luxe In het vooronder ligt de bekende 3135 cc V6 motor i General Motors. Deze soej krachtbron levert een vermogen van 162 pk bij 5200 tr/min en een flink koppel van 251 Nm bij 4000 tr/min. De brandstof wordt sequentieel ingespoten. De voorwielen worden aangedreven via een vierversnellingsautomaat met bediening op de vloer. De 1520 kg wegende Chevrolet is hiermee tot goede prestaties te brengen. De auto haalt een top van 190 km/u en heeft 10 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u op de snelheidsmeter aan te geven. Dat betekent dat men met de Lumina is het hektische Europese verkeer prima vooruit komt, al zijn de parkeerplaatsen in drukke steden vaak net te krap. De Chrevrolet-rijder is iemand die boven alles op comfort is gesteld. De auto biedt een fijne zit, het geluidsniveau is laag en alle bedieningsorganen laten zich licht beroeren. Wie toch verleid wordt tot een stevige rijstijl, zal wellicht erg veel plezier hebben van het ABS remsysteem dat eveneens worden elel evenals de 1 Natuurlijk wordei portieren centraal vergrendeld. Het stuurwiel is in hoogte verstelbaar, terwijl aan de stuurkolom de bekende bedieningshendel zit voor verlichting, richtingaanwijzers en cruise control. Het meubilair is bekleed met een bedrukte velours stof die op beschaafde wijze wat kleur in het overwegend grijze interieur brengt. De stoelen hebben een opmerkelijk lange zitting en bieden daardoor een uitstekende ondersteuning van de bovenbenen. Het zijn natuurlijk geen sportl die we in de Lumina aantreffen, maar overdreven zacht is het meubilair zeker niet te noemen. Door de forse lengte van de auto wordt op de achterbank een behoorlijke beenruimte geboden, maar de zitting is hier weer uitermate kort. In de rugleuning zijn twee verhogingen opgenomen die als hoofdsteun moeten dienst doen. rrosseriekleur spele en e lijnen van de auto 't bruusk onderbroken de bijna vierkant ssneden wielkasten. De ijde is redelijk evol vormgegeven met tunits. Een deel jn scharniert met het kofferdeksel omhoog en alhoewel dit deksel tot op de bumper opengaat is de tildrempel niet laag te noemen. De inhoud van de bagageruimte is met 445 liter groot genoeg. LS Luxe op f.74.900,= komt. De auto begeeft zich daarmee in een moeilijk segment, waar een beperkt aantal Europese merken de markt al vele jaren terug heeft veroverd. De Lumina zal daarom vooral terecht komen bij automobilisten die zeer gecharmeerd zijn van een hoogstaand Amerikaanse comfort, de complete uitrusting en de verregaand doorgevoerde veiligheidsvoorzieningen. standaard is. De uitrusting is zo compleet dat men weinig meer te wensen over heeft. Voor de enkeling die de Lumina LS niet voldoende vindt, levert men in ons land een LS Luxe met een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, van binnenuit ongrendelbare kofferklep, cruise-control en 16 inch lichtmetalen wielen mét 225/60 banden. Chevrolet vraagt voor de Lumina LS f.69.900,= terwijl de 3LL-VX-76

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 29