Chevrolet Lumina
>oj
ioj
Wat 'n lengte
Keuze bij Chrysler Neon uitgebreid
ag
Autotron koopt 300 SL van Stirling Moss aan
Race-introductie op
Zandvoort
KjkgasinMO
Assemblage Peugeot
306 in Equador
>0
n
iO
i0
DE AUTOMAAT Donderdag 15 juni 1995 pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
tkuipen
n
stallatie
van
spele
nep-
alk
pagina 8
2
a.s.)
s aan.
ieze
leen
m
xg
ing
levy
.Het
m
elling
tilatie en
iedt met
irikaanse
vormgeving
em dan
stof, I
auto
H
en
ring, I
utie-
oor de
rmee
lieden per
tos op de
vacht ook
da. Deze
3 automarkt
laatste paar
keurige verdeling voor
bagage, passagiers en
techniek weten te maken.
De Lumina ziet er
gestroomlijnd uit, vooral door
de spitse neus. Bumpers,
buitenspiegelbehuizing,
portiergrepen en stootstrips
worden in de earn
gespoten. De soej
ronde lij~
wordt Li uu
door de
uitgesu^uc
achterzijJ -
fantasievo
grote lichti
hiervai
i naar de
iet 6% tot
ter met 5%
tpanse
van 2%
den. De
ipanse
Ibyota en
jen land
1,8% (1,3
n Mazda
ieniveau
in liepen
band, 9%
aardigde
terwijl
leverde,
canten de
ct van de
paringen
sn ander
enten in
t. Zo zag
D% tot 256
3 van een
Yen. Voor
k of Japan
ginale
d's en een
larkt met
to-export
ipnieuw
n auto's,
oor-de
anse
Tijdens de Auto Rai
introduceerde Chrysler de
speciale Sport-uitvoering van
de Neon in beperkte oplage.
Dit model bleek volgens eigen
zeggen vooral de 'dynamische
dertigers' aan te spreken.
sktrisch bediend
buitenspiegels,
snde
Sliedrecht - Het duurt altijd erg lang voordat een
nieuw Amerikaans model op de Europese markt
wordt geïntroduceerd. De nieuwe Chevrolet
Lumina werd al vorig jaar januari in Detroit
gepresenteerd en ging in eigen land vlak voor de
zomer van 1994 in de verkoop. Nederland volgt
precies een jaar later, terwijl de rest van Europa de
auto pas begin volgend jaar tot haar beschikking
krijgt.
Zijn moderne Amer
auto's wat betreft v
wat minder extreer
voorheen,ook de
interieurinrichting komt
steeds dichter bij onze
Europese smaak. Zelfs de
gebruikte
kunststofmaterialen voor
dashboard en portierpanelen
krijgen een steeds betere
uitstraling en ook de
afwerking gaat met grote
stappen vooruit. De Lumina
scoort op dit punt een nette 7.
Hier en daar zien we nog wat
te grote kieren in het
dashboard en het gebruikte
kunststof heeft nog niet
helemaal het niveau dat we
hier gewend zijn. We mogen
immers niet vergeten dat de
Lumina in het hogere
zakensegment meedraaid.
Limousine
Wat niet direct opvalt aan de
Lumina is de enorme lengte
van 5,10 meter. Grappig dat
Amerikanen dit type auto een
zogenaamde mid-sized car
noemen, terwijl het voor onze
begrippen een regelrechte
limousine is. Verder is de
Lumina met 1,84 meter ook
niet bepaald smal
uitgevallen. Binnen d«
afmetingen heeft GM i
Airconditioning
Natuurlijk heeft deze Che
wel een dubbele airbag. 1
dashboard bestaat uit eer
grote snelheidsmeter in het
midden met ernaast een
toerenteller en kleine
instrumenten. De instel
van verwarming, ventil
airconditioning geschie
drie draaiknoppen. De
uitgebreide stereo-inst
is in het dashboard
geïntegreerd. Een reepje
hout recht tegenover de
voorpassagiers moet wat
klasse in het interieur
brengen. De vier portierruiten
Door de belangstelling voor
de Neon Sport is deze variant
opnieuw leverbaar. Sterker
nog, het pakket sportieve
extra's ter waarde van
f.2.000,= wordt zonder
meerprijs gemonteerd. Het
Alles uiteraard onder deskundige leiding vai
ervaren instructeurs. Deze complete race-dac
kost f.295,= inclusief lunch en consumptie.
Bovendien kan dit programma in de vorm van
een cadeaubon worden aangeboden.
Voor meer informatie en het aanvragen van de
cadeaubon kan direct contact opgenomen
worden met de Dutch Racing School, Postbus
13,2040 AA Zandvoort, tel. 02507-15034 of fax
02507-13034.
In een jaar tijd hebben de
mensen van Chevrolet en GM
Europe natuurlijk wel de tijd
gehad de Lumina volledig
naar Europese wensen en
eisen aan te passen. Toch
moet gezegd worden dat de
auto ook in Amerikaanse
setting al zeer tot
tevredenheid stemt.
pakket bestaat onder meer uit
lichtmetalen velgen, derde
remlicht en luxueuze matten
en is verkrijgbaar op zowel de
SE als LE uitvoering. Dat
betekent dat men sportief
Neon kan rijden vanaf
f.35.995,=. De 2 liter 16-kleppen
motor staat met een vermogen
van 132 pk garant voor
uitstekende prestaties zoals
een acceleratie Van 0 tot 100 in
8,8 seconden. Wie de Neon
veel meer waardeert
vanwege zijn vormgeving,
veiligheid en
gebruiksmogelijkheden, zal
wellicht meer prijs stellen op
de zogenaamde Óverdrive-
uitgave. Hierbij wordt de
sportieve vijfbak
uitgewisseld voor een
'economy'-transmissie met
andere
overbrengingsverhoudingen.
Daardoor is de auto vooral
boven de 100 km/u stiller en
zuiniger. Ook deze versie
wordt vanaf f.35.995,=
geleverd. Bovendien kan voor
een meerprijs van slechts
f.1.300,= een automaat worden
besteld.
Van maandag 17 juli tot en met woensdag 13
september houdt het Circuit Park Zandvoort
speciale race-introductiedagen. Tijdens het
programma dat duurt van 9.00 tot 17.00 uur is
het mogelijk voor liefhebbers om te rijden in
een formule-wagen, mee te doen aan een Go-
Kart racecompetitie en mee te rijden in een
sportscar. Verder wordt er dagelijks een
Slip/Slalomcompetitie georganiseerd en mag
er zelf worden gereden op Quads, in een
Porsche Cupauto en op een terreinautocircuit.
De collectie van het Autotron in Rosmalen is
sinds kort uitgebreid met de spectaculaire
Mercedes 300 SL 'Gullwing' uit 1955. In die
jaren was de auto met zijn vleugeldeuren,
maar ook wat betreft techniek en constructie
zijn tijd ver vooruit. Het exemplaar van het
Autotron was bij produktie bedoeld voor de
Amerikaanse markt. Maar toen ongeveer
tegelijk met het van de band rollen de
bekende coureur Stirling Moss een van de
vier auto's van het Mercedes raceteam aan
barrels reed, werd besloten deze auto direct
op de verschillende circuits in te zetten. De
auto kreeg daartoe een verlaagd onderstel,
een aan de buitenzijde geplaatste uitlaat,
ontbreken van de schokdempers, roll bar,
wedstrijdriemen en een electronisch
geregelde benzinetoevper. Nadat de race-
divisie van Mercedes in 1957 werd
opgeheven, werd de auto korte tijd ingezet bij
zuinigheidstests voor SL-motoren. Een jaar
later kwam deze 300 SL in Zuid-Amerika
terecht waar hij door coureur Juan Fangio
werd gebruikt voor heuvelklims. Via Amerika
belandt dit exemplaar uiteindelijk in
Frankrijk, waar de Parijse eigenaar de auto in
1993 volledig laat restaureren. Nu is dit model
dus in het Autotron te bewonderen naast de
cabrioversie die het museum al eerder in
bezit had.
Het Equadoriaanse bedrijf Coenansa heeft een licentü
overeenkomst gesloten met Automobiles Peugeot voor
assemblage van de 306 sedan. Volgend jaar zal hierin'
worden gestart, terwijl een produktie van 3.000 eenhe>.
jaar wordt verwacht. In eerste instantie zullen de autc
binnenlandse markt worden afgezet, maar men verwe
voertuigen te exporteren naar Columbia en Venezuek
drie landen vertegenwoordigden in 1994 een totalei
van 300.000 stuks, wat een verdriedubbeling in de 1c
jaar betekent.
Het automobielproduktiecentrum van Coenansa heeft een
capaciteit van 15.000 voertuigen per jaar en produceerde vorig
jaar 6.500 eenheden van in licentie gebouwde Fiat's en
Mitsubishi's. In de assemblagelijn voor de Peugeot 306 heeft
Coenansa 2,6 miljoen dollars geïnvesteerd. Sinds 1974 is
Peugeot actief op de Equadoriaanse automarkt. Vorig jaar
werden er 825 nieuwe auto's verkocht, waarvan meer dan de
helft van het type 306. Peugeot heeft ook produktiefaciliteiten
in Argentinië, Chili en Uruguay.
LS en LS Luxe
In het vooronder ligt de
bekende 3135 cc V6 motor i
General Motors. Deze soej
krachtbron levert een
vermogen van 162 pk bij 5200
tr/min en een flink koppel van
251 Nm bij 4000 tr/min. De
brandstof wordt sequentieel
ingespoten. De voorwielen
worden aangedreven via een
vierversnellingsautomaat
met bediening op de vloer. De
1520 kg wegende Chevrolet is
hiermee tot goede prestaties
te brengen. De auto haalt een
top van 190 km/u en heeft 10
seconden nodig om vanuit
stilstand de 100 km/u op de
snelheidsmeter aan te geven.
Dat betekent dat men met de
Lumina is het hektische
Europese verkeer prima
vooruit komt, al zijn de
parkeerplaatsen in drukke
steden vaak net te krap.
De Chrevrolet-rijder is
iemand die boven alles op
comfort is gesteld. De auto
biedt een fijne zit, het
geluidsniveau is laag en alle
bedieningsorganen laten zich
licht beroeren. Wie toch
verleid wordt tot een stevige
rijstijl, zal wellicht erg veel
plezier hebben van het ABS
remsysteem dat eveneens
worden elel
evenals de 1
Natuurlijk wordei
portieren centraal
vergrendeld. Het stuurwiel is
in hoogte verstelbaar, terwijl
aan de stuurkolom de
bekende bedieningshendel
zit voor verlichting,
richtingaanwijzers en cruise
control.
Het meubilair is bekleed met
een bedrukte velours stof die
op beschaafde wijze wat kleur
in het overwegend grijze
interieur brengt. De stoelen
hebben een opmerkelijk
lange zitting en bieden
daardoor een uitstekende
ondersteuning van de
bovenbenen. Het zijn
natuurlijk geen sportl
die we in de Lumina
aantreffen, maar overdreven
zacht is het meubilair zeker
niet te noemen. Door de forse
lengte van de auto wordt op
de achterbank een
behoorlijke beenruimte
geboden, maar de zitting is
hier weer uitermate kort. In de
rugleuning zijn twee
verhogingen opgenomen die
als hoofdsteun moeten dienst
doen.
rrosseriekleur
spele en
e lijnen van de auto
't bruusk onderbroken
de bijna vierkant
ssneden wielkasten. De
ijde is redelijk
evol vormgegeven met
tunits. Een deel
jn scharniert met het
kofferdeksel omhoog en
alhoewel dit deksel tot op de
bumper opengaat is de
tildrempel niet laag te
noemen. De inhoud van de
bagageruimte is met 445 liter
groot genoeg.
LS Luxe op f.74.900,= komt. De
auto begeeft zich daarmee in
een moeilijk segment, waar
een beperkt aantal Europese
merken de markt al vele jaren
terug heeft veroverd. De
Lumina zal daarom vooral
terecht komen bij
automobilisten die zeer
gecharmeerd zijn van een
hoogstaand Amerikaanse
comfort, de complete
uitrusting en de verregaand
doorgevoerde
veiligheidsvoorzieningen.
standaard is. De uitrusting is
zo compleet dat men weinig
meer te wensen over heeft.
Voor de enkeling die de
Lumina LS niet voldoende
vindt, levert men in ons land
een LS Luxe met een
elektrisch verstelbare
bestuurdersstoel, van
binnenuit ongrendelbare
kofferklep, cruise-control en
16 inch lichtmetalen wielen
mét 225/60 banden.
Chevrolet vraagt voor de
Lumina LS f.69.900,= terwijl de
3LL-VX-76