Fiat Barchetta
NS
>0
Mercedes E-klasse
-<k
4T!
V
oa-
HÈ
Het oog wil ook wat
Coupés en cabrio's
IN!
Negates! voor
Porsche Carrera 4
ING
DAG
DOP
MIE-
Van Doorne's Transmissie
overgenomen door Bosch
LM
J*1
IBB-PW994]
A
DE AUTOMAAT Donderdag 8 juni 1995 pagina 9
I995 —pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
Sectan
ruil:
De Fiat Barchetta is een
leven van de Mazda MX-
Veivolg van pagina 1
1,3
helemaal
'DeNHOUt1
sE
>E
F-
>st
aanwinst in het segment
2-zits roadsters, een
5 zuur maken, terwijl er
nog meer concurrenten
op uitkomen staan.
segment waarin de
koper zeer gevoelig is
voor modische lijnen
vermengd met klassieke
details. Fiat gaat met de
Barchetta vooral het
.BURG E.O.
13,563956
meegespoteni
meegespoten i
>te f 10.000,-
rcfy
Jt
mg
n-
vein.
rco
v.acc.
iLX
Spark.
volledige vakantiebagage
kan er echt niet in.
ratuur van min
m Mackenzie
attro, div. act.
is een
eerd is
stootlijsten en
bumpers.
van 0 tot 100 duurt altijd nog
17 seconden.
dgereden
sxtreme
Jt op
i gedrukt
e greep
Daarna
msor op de
srkt of het harder
en past aan
de
ide
laan.
27.950, -
26.485,-
24.950, -
2.2i automaat
1994
1994
1993
1993
1993
1992
1990
1990
1990
1988
Verchroomd
De Barchetta heeft zeer
typisch vormgegeven
portiergrepen. Eerst moet
een knopje worden c
om de verchroomde
naar buiten te krijgen. 1
moet simpelweg aan de
hendel getrokken worden. Het
interieur is modern, maar zeer
opvallend. De
carrosseriekleur is haast
De nog geen 4 meter lange
Barchetta is bijzonder
origineel van vormgeving. De
auto loopt over van de
aardige details, zoals
bijvoorbeeld de achterlichten
die per kant uit drie losse
units bestaan. Maar ook de
koplampen achter een glazen
overkapping, de taillelijn die
ter hoogte van de deuren iets
omlaag loopt en de typische
groef die over de volle lengte
van de carrosserie loopt.
eerste drie maanden van dit
jaar laat de verkoop van
coupémodellen een
duidelijke verbetering zien. Er
werden er 2943 stuks verkocht
tegen 2257 in de vergelijkbare
Van Doorne's Transmissie, de fabrikant
van de continu variabele transmissie (CVT)
komt in handen van Robert Bosch. Beide
ondernemingen hebben hierover eind mei
een akkoord bereikt. Volgens de heer P. de
Bruin, directeur van VDT, is Bosch de meest
aantrekkelijke strategische partner die
voor de toekomst van zijn bedrijf een
interessant perspectief biedt: "Bosch i~ -
neutrale toeleverancier, die niet gelieeiu
aan een autofabrikant of grote
transmissieproducent. Op deze manier
blijven we in staat om aan de hele
autoindustrie te leveren."
Samenwerking met Bosch betekent voor
VDT verder dat het bedrijf deel gaat
uitmaken van een financieel krachtig
concern. Bosch behaalde vorig jaar een
omzet van 32,5 miljard mark. De omzet van
VDT beliep het afgelopen jaar 51,5 miljoen
gulden bij een nettowinst van 8 miljoen
gulden. VDT heeft ook een notering op de
beurs serieus onderzocht, maar kwam tot
de conclusie dat hieraan nadelen kleefden.
Directeur De Bruin: "bij een beursgang
geldt alleen de financiële waarde van het
bedrijf, terwijl nu ook voor de strategische
waarde wordt betaald. Bovendien blijft bij
een notering op de beurs de kans van een
overname door een niet gewenst bedrijf
bestaan. Dat wilden wij koste van het kos
verkomen."
Auto's uit de zogei
middenklasse v
ons land het bes
de meer compacte mc
en de zogenaamde
zakenauto's goed scoren.
Jaarlijks zijn er echter ook
enkele duizenden mensen die
een auto willen hebben met
meer uitstraling. Zij kiezen
dan bijvoorbeeld voor een
cabriolet of coupé. In 1994
werden in Nederland 9.265
coupés verkocht in de prijs
klasse tot net over de
honderdduizend gulden.
Honda scoorde daarbij met de
Civic het hoogst met de BMW
3-serie coupé als goede
tweede. Verder deed Toyota
het goed met de Celica,
Nissan met de 100 NX,
Hyundai met de Scoupe en
Opel met de Calibra. De
coupémarkt schommelt van
9500 exemplaren in 1992 tot
6500 het jaar daarna. Over de
periode vorig jaar. De eenheden niet bepaald groot,
absolute topper is nu de Opel maar er zit een flinke stijging
Tigra, waarvan er maar liefst in. Zo werden in 1992 1194
981 stuks van januari tot en cabrio's verkocht en een jaar
srden afgezet. De later 1359. De absolute topper
imer is en blijft de VW Golf met
vorig jaar 1111 stuks en de
eerste drie maanden van 1995
al weer 536 auto's. De BMW 3-
serie is een keurige tweede
met 302 eenheden in 1994.
Redelijke aantaller 1
100) werden behaald uuv.
Ford Escort, Opel Astra,
Prijzen
De Mercedes E-klasse staat
vanaf 24 juni bij de dealer. De
E 290 turbodiesel, E 280 en E
420 worden pas begin volgend
jaar leverbaar. Dan verschijnt
ook de opvolger van de
stationwagon. De prijslijst
begint bij f.81.800,= voor de
220 diesel gevolgd door de I
200 voor f.82.600,=. De E 230
komt op f.91.000,= en de E 290
turbodiesel gaat f.93.450,=
kosten. De E 300 diesel is met
f.99.700,= niet zoveel duurder.
De duurste E-klasse wordt de
E 420 voor f. 167.650,=. Voor de
meest gangerbare modellen
kost het Elegance-pakket
ongeveer zesduizend gulden,
terwijl de Avantgarde een
extra uitgave van
zevenduizend florijnen.
Peugeot 306 en Suzuki Swift.
Voor 1995 ziet het er goed uit.
In drie maanden tijd werden
er 967 cabrio's verkocht tegen
490 in dezelfde periode van
vorig jaar. De goede
resultaten van de Golf
werden reeds genoemd.
Peugeot is net tweede met 97
auto's en BMW met 95 stuks
derde. Verder verkocht Saab
m (meer dan 82 exemplaren van de 900
ild door de Cabrio en wist Opel 57 Astra's
af te zetten.
uitstroomopeningen van
verwarming en ventilatie zijn
uiterst klassiek en bestaan uit
twee lamellen die in
verschillende standen
kunnen worden gezet. De
stoelen hebben een duidelijke
kuipvorm en bieden een
goede ondersteuning aan
bovenbenen en lenden. De
auto heeft standaard
elektrisch
portierruitbediening,
hoogteverstelling op de
stuurkolom, getint glas,
geïntegreerde audio-
installatie, mistlampen, met
leer bekleed stuurwiel en een
startblokkering.
De cabriokap kan I
onzichtbaar onder een
afdekklep worden
opgeborgen. Helemaal
ontzichtbaar! Nee, van
binnenuit zie je de kap nog
liggen. De kofferruimte van de
Barchetta is voor een auto uit
deze klasse redelijk, maar een
maamde
verkopen in
est, terwijl ook
rodellen
wielen. De carrosserie is
behoorlijk stijf, alleen geeft de
stuurkolom wat trillingen
door. In de bodem zijn
verstevigingen aangebracht,
terwijl de rand om de voorruit
extra sterk is uitgevoerd. Door
compacte afmetingen is
t echt een gooi-en-smijt
autootje geworden; puur
genieten!
Fiat levert de nieuwe
Barchetta voor f.56.150,= en
daarmee is deze auto zeker
niet te duur. Uiteraard kan
tegen meerprijs de uitrusting
nog verder worden uitgebreid
onder meer met ABS,
airconditioning, elektrische
antenne, een hardtop met
verwarmde achterruit,
lichtmetalen velgen, lederen
bekleding, centrale
vergrendeling in combinatie
met elektrische
spiegelbediening en een
passagiersairbag.
functioneel op de
portierpanelen terug te
vinden. De drie klokken die
tesamen het instrumentarium
vormen hebben een witte
wijzerplaat. In het
driespakige stuurwiel is een
airbag opgenomen. De
Uitvoeringen
De bij de C-klasse
geïntroduceerde prijs-
waarde-strategie gaat ook
voor deze nieuwe Mercedes
op. Het komt erop neer dat het
basismodel in een veel
completere uitrusting wordt
geleverd dan voorheen, voor
vrijwel dezelfde prijs.
Daarnaast zijn tegen geringe
meerprijs een tweetal
pakketten leverbaar
bestaande uit veel gekozen
opties. Zodoende zijn alle
varianten van de E-klasse
verkrijgbaar in de Classic,
Elegance en Avantgarde
uitgaves. De basisversie is
onder meer al voorzien van
een buitentemperatuurmeter,
derde remlicht, tractie-
controle systeem, anti-
diefstalbeveiliging,
elektrische zijruitbediening,
verstralers, middenarmsteun
voor en achter, automatische
klimaatregeling, antenne in
de achterruit, pollenfilter en
centrale vergrendeling. Dit
zijn bijna allemaal details die
in de vorige E-klasse niet
standaard werden geleverd.
Verder hebben alle versies
ABS, twee airbags, getint glas
en elektrisch verstelbare
buitenspiegels. De Elegance-
uitvoering krijgt verder
chroomaccenten, met leer
bekleed stuurwiel en
pookknop, 10-gaats
lichtmetalen velgen,
stootlijsten in
constrasterende kleur, andere
kleuren voor de
interieurinrichting,
uitstaplichten en een
binnenspiegels met
automatische
antiverblindingsmogelijkheid
Tot slot is er dan de
Avantgarde die hier nog eens
aan toevoegt een
meegespoten B-stijl, bredere
banden, verlaagd onderstel
met hardere vering, grille met
groter aantal chromen spijlen,
16 inch lichtmetalen velgen,
Directe inspuiting
Daarna maakt Mercedes
meteen een flinke stap naar
de nieuwe E290 turbodiesel.
Het gaat hier in feite om de
bekende 5 cilinder 2,5 liter die
voor de gelegenheid meer
cilinderinhoud heeft
gekregen en is voorzien van
directe inspuiting. Belangrijk
is het hoge maximale koppel
van 300 Nm wat tussen 2000 en
2500 tr/min bereikt wordt. De E
290 turbodiesel haalt een top
van 195 km/u en trekt in 11,5
seconden van 0 tot 100 km/u.
De motor is ondanks zijn
redelijke lagé geluidsniveau
over het volledige
toerentraject als diesel
herkenbaar. De trekkracht
onderin is uitstekend, maar
sportief mogen we deze
dieselmotor absoluut niet
noemen. Daarnaast levert
Mercedes de 3 liter 6 cilinder
met 24 kleppen in de nieuwe
E-serie. De motor komt tot 136
met 210 Nm
de nieuwe E
Dit lagere koppel is
ter over een zeer breed
toerengebied van 2200 tot 4600
volledig beschikbaar.
Hierdoor zien we een hoge
topsnelheid van 205 km/u,
maar een acceleratie van 0 tot
100 in 13 seconden. De E 300 is
D krijgt standaard bijzonder krachtig, maar aan
ische de andere kant ook wat
gezapig.
Het onderstel lijkt wat betreft
constructie sterk op dat van
de C-klasse. De auto voelt
onder het rijden uitermate
degelijk en vertrouwd aan.
Sportieve capriolen, zoals met
hoge snelheden over
lieuwe E- slingerende wegen rijden,
ie oude, daar doet de E-klasse liever
1J niet aan mee. Dé auto is
gemaakt voor vele veilige en
probleemloze kilometers
rechtuit en laat het sportieve
werk liever aan de
concurrentie over.
Onlangs werd een zeer zware lange-duur-test met een
standaard Porsche 911 Carrera 4 afgesloten. Deze zwaarste
100.000 km-test met een sportwagen is goed voor een
vermelding in het Guinness Book of Records. Er werd
onder alle denkbare omstandigheden, sneeuw, ijs, ex
hitte en zelfs een rit van 2000 km volgas. De
vierwielaangedreven 911 doorstond alles vlekkeloos. De
laatste kilometers werden gereden op de Porsche testbaan in
Weissach door Horst Marchart, de directeur ontwikkeling van
het merk.
De test bestond uit onder meer de volgende onderdelen:
Een 24-uurs test in het poolgebied bij een tempen
35 graden Celcius op de ijsvlakte van de bevrorer
rivier aan de noordelijke poolcirkel in Canada.
Een rit van 24 uur op de zeer vlakke baan het bekende zoutmeer
in Bonneville (USA). Een 24-uurs rit over 24 passen in de Alpen.
Een afstand van 2000 km met gas op de plank op het circuit van
Nardo. Hierbij werd inclusief brandstof stops een gemiddelde
snelheid gereden van 251,6 km/u, alleen al goed voor het
wereldrecord in de categorie vierwielaangedreven, in serie
gebouwde personenauto's. En tot slot een megatest van 24 uur
op het Porsche testcentrum in Weissach. Eén kilometer
afgelegd op deze speciale testbaan, die onder meer is voorzien
van verschillende springschansen en een wasbord, komt
overeen met een afstand van 27 kilometer op de normale weg.
Regensensor
Daarnaast zijn er natuurlijk
nog vele optiemogelijkheden,
waarvan we de Side-bags
willen noemen die in de
deurpanelen worden
gemonteerd tegen een
meerprijs van f.1.300,=. Uniek
is ook de regensensor van
f.301,Een sens™1
voorruit bemerkt
of zachter regent ei
de hand daarvan d
wisnelheid in i
intervalstand i
Mercedes presenteert in de
nieuwe E-klasse
verschillende bestaande en
nieuwe motoren. Het
benzineprogramma begint
met de vertrouwde 2 liter 16-
klepper van 136 pk. De
prestaties zijn uitstekend,
zoals de top van 205 km/u en
acceleratie van 0 tot 100 in 11,
seconden. De E 200 is een
bijzonder rustgevende auto
die met het moderne verkeer
goed meekomt. Iets krachtiger pk, maar scoort
is de 150 pk sterke 2,3 liter in duidelijk onder i
de E 230, die goed is voor 215 290. F"’
km/u en een sprintje in 10,5 echte
seconden. Naast deze twee
viercilinders levert Mercedes
ook twee 6-pitters. De E 280 en
E 320 zijn beide voorzien van
vier kleppen per zuiger en
leveren respectievelijk 193 en
220 pk. De 320 krijgt standaard
een automatisme
versnellingsbak. Dat geldt
ook voor het absolute
topmodel van de serie, de 8
cilinder E 420 van 279
paardekrachten. Veel
belangrijker - als we
tenminste naar de
verkoopmix kijken - zijn de
dieselmotoren in de nk
klasse. Hierbij heeft de
vertrouwde 2 liter het veld
moeten ruimen. Aan de basis
staat vanaf nu de 2,2 liter 4
cilinder met 16 kleppen en een
vermogen van 95 pk. De
topsnelheid van 180 km/u is
redelijk, maar de acceleratie
Elektrohydraulisch
Fiat levert in de Barchetta ee
nieuwe motor. Het is een 1.8
liter 16-klepper met een
elektrohydraulisch gestuurde zi)n 1
variabele inlaatkleptiming. het
Hierdoor wordt een vermogen
bereikt van 130 pk en een
prima koppel van 164 Nm. De
Barchetta weet hiermee goed
uit de voeten te komen. De
kleine Italiaan haalt een top
van 200 km/u terwijl binnen 9
seconden de naald van de
snelheidsmeter op 100 km/u
staat. De nieuwe 16-
kleppenmotor komt uit
dezelfde motorenfamilie als
de 5 cilinders van de Lancia
Kappa en nieuwe 2 liter 16-
klepper van Alfa Romeo.
De auto heeft een uitstekende
wegligging door zijn vier
onafhankelijk opgehangen
vojövJute topper is nu de Opel
;ra, waarvan er maar liefst
stuks van j-
met maart werden af=_
BMW 3-serie blijft numi
twee, terwijl redelijke
resultaten werden bereikt met
de Coupé Fiat, Honda Civic,
Hyundai Scoupe, Nissan 100
NX, Mitsubishi Eclipse, Opel
Calibra, Saab 900 en Volvo
480. De markt voor cabriolets
was vorig jaar met 2337
.1 ft 11
3SXN152ÖI