Fiat Barchetta NS >0 Mercedes E-klasse -<k 4T! V oa- HÈ Het oog wil ook wat Coupés en cabrio's IN! Negates! voor Porsche Carrera 4 ING DAG DOP MIE- Van Doorne's Transmissie overgenomen door Bosch LM J*1 IBB-PW994] A DE AUTOMAAT Donderdag 8 juni 1995 pagina 9 I995 —pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER Sectan ruil: De Fiat Barchetta is een leven van de Mazda MX- Veivolg van pagina 1 1,3 helemaal 'DeNHOUt1 sE >E F- >st aanwinst in het segment 2-zits roadsters, een 5 zuur maken, terwijl er nog meer concurrenten op uitkomen staan. segment waarin de koper zeer gevoelig is voor modische lijnen vermengd met klassieke details. Fiat gaat met de Barchetta vooral het .BURG E.O. 13,563956 meegespoteni meegespoten i >te f 10.000,- rcfy Jt mg n- vein. rco v.acc. iLX Spark. volledige vakantiebagage kan er echt niet in. ratuur van min m Mackenzie attro, div. act. is een eerd is stootlijsten en bumpers. van 0 tot 100 duurt altijd nog 17 seconden. dgereden sxtreme Jt op i gedrukt e greep Daarna msor op de srkt of het harder en past aan de ide laan. 27.950, - 26.485,- 24.950, - 2.2i automaat 1994 1994 1993 1993 1993 1992 1990 1990 1990 1988 Verchroomd De Barchetta heeft zeer typisch vormgegeven portiergrepen. Eerst moet een knopje worden c om de verchroomde naar buiten te krijgen. 1 moet simpelweg aan de hendel getrokken worden. Het interieur is modern, maar zeer opvallend. De carrosseriekleur is haast De nog geen 4 meter lange Barchetta is bijzonder origineel van vormgeving. De auto loopt over van de aardige details, zoals bijvoorbeeld de achterlichten die per kant uit drie losse units bestaan. Maar ook de koplampen achter een glazen overkapping, de taillelijn die ter hoogte van de deuren iets omlaag loopt en de typische groef die over de volle lengte van de carrosserie loopt. eerste drie maanden van dit jaar laat de verkoop van coupémodellen een duidelijke verbetering zien. Er werden er 2943 stuks verkocht tegen 2257 in de vergelijkbare Van Doorne's Transmissie, de fabrikant van de continu variabele transmissie (CVT) komt in handen van Robert Bosch. Beide ondernemingen hebben hierover eind mei een akkoord bereikt. Volgens de heer P. de Bruin, directeur van VDT, is Bosch de meest aantrekkelijke strategische partner die voor de toekomst van zijn bedrijf een interessant perspectief biedt: "Bosch i~ - neutrale toeleverancier, die niet gelieeiu aan een autofabrikant of grote transmissieproducent. Op deze manier blijven we in staat om aan de hele autoindustrie te leveren." Samenwerking met Bosch betekent voor VDT verder dat het bedrijf deel gaat uitmaken van een financieel krachtig concern. Bosch behaalde vorig jaar een omzet van 32,5 miljard mark. De omzet van VDT beliep het afgelopen jaar 51,5 miljoen gulden bij een nettowinst van 8 miljoen gulden. VDT heeft ook een notering op de beurs serieus onderzocht, maar kwam tot de conclusie dat hieraan nadelen kleefden. Directeur De Bruin: "bij een beursgang geldt alleen de financiële waarde van het bedrijf, terwijl nu ook voor de strategische waarde wordt betaald. Bovendien blijft bij een notering op de beurs de kans van een overname door een niet gewenst bedrijf bestaan. Dat wilden wij koste van het kos verkomen." Auto's uit de zogei middenklasse v ons land het bes de meer compacte mc en de zogenaamde zakenauto's goed scoren. Jaarlijks zijn er echter ook enkele duizenden mensen die een auto willen hebben met meer uitstraling. Zij kiezen dan bijvoorbeeld voor een cabriolet of coupé. In 1994 werden in Nederland 9.265 coupés verkocht in de prijs klasse tot net over de honderdduizend gulden. Honda scoorde daarbij met de Civic het hoogst met de BMW 3-serie coupé als goede tweede. Verder deed Toyota het goed met de Celica, Nissan met de 100 NX, Hyundai met de Scoupe en Opel met de Calibra. De coupémarkt schommelt van 9500 exemplaren in 1992 tot 6500 het jaar daarna. Over de periode vorig jaar. De eenheden niet bepaald groot, absolute topper is nu de Opel maar er zit een flinke stijging Tigra, waarvan er maar liefst in. Zo werden in 1992 1194 981 stuks van januari tot en cabrio's verkocht en een jaar srden afgezet. De later 1359. De absolute topper imer is en blijft de VW Golf met vorig jaar 1111 stuks en de eerste drie maanden van 1995 al weer 536 auto's. De BMW 3- serie is een keurige tweede met 302 eenheden in 1994. Redelijke aantaller 1 100) werden behaald uuv. Ford Escort, Opel Astra, Prijzen De Mercedes E-klasse staat vanaf 24 juni bij de dealer. De E 290 turbodiesel, E 280 en E 420 worden pas begin volgend jaar leverbaar. Dan verschijnt ook de opvolger van de stationwagon. De prijslijst begint bij f.81.800,= voor de 220 diesel gevolgd door de I 200 voor f.82.600,=. De E 230 komt op f.91.000,= en de E 290 turbodiesel gaat f.93.450,= kosten. De E 300 diesel is met f.99.700,= niet zoveel duurder. De duurste E-klasse wordt de E 420 voor f. 167.650,=. Voor de meest gangerbare modellen kost het Elegance-pakket ongeveer zesduizend gulden, terwijl de Avantgarde een extra uitgave van zevenduizend florijnen. Peugeot 306 en Suzuki Swift. Voor 1995 ziet het er goed uit. In drie maanden tijd werden er 967 cabrio's verkocht tegen 490 in dezelfde periode van vorig jaar. De goede resultaten van de Golf werden reeds genoemd. Peugeot is net tweede met 97 auto's en BMW met 95 stuks derde. Verder verkocht Saab m (meer dan 82 exemplaren van de 900 ild door de Cabrio en wist Opel 57 Astra's af te zetten. uitstroomopeningen van verwarming en ventilatie zijn uiterst klassiek en bestaan uit twee lamellen die in verschillende standen kunnen worden gezet. De stoelen hebben een duidelijke kuipvorm en bieden een goede ondersteuning aan bovenbenen en lenden. De auto heeft standaard elektrisch portierruitbediening, hoogteverstelling op de stuurkolom, getint glas, geïntegreerde audio- installatie, mistlampen, met leer bekleed stuurwiel en een startblokkering. De cabriokap kan I onzichtbaar onder een afdekklep worden opgeborgen. Helemaal ontzichtbaar! Nee, van binnenuit zie je de kap nog liggen. De kofferruimte van de Barchetta is voor een auto uit deze klasse redelijk, maar een maamde verkopen in est, terwijl ook rodellen wielen. De carrosserie is behoorlijk stijf, alleen geeft de stuurkolom wat trillingen door. In de bodem zijn verstevigingen aangebracht, terwijl de rand om de voorruit extra sterk is uitgevoerd. Door compacte afmetingen is t echt een gooi-en-smijt autootje geworden; puur genieten! Fiat levert de nieuwe Barchetta voor f.56.150,= en daarmee is deze auto zeker niet te duur. Uiteraard kan tegen meerprijs de uitrusting nog verder worden uitgebreid onder meer met ABS, airconditioning, elektrische antenne, een hardtop met verwarmde achterruit, lichtmetalen velgen, lederen bekleding, centrale vergrendeling in combinatie met elektrische spiegelbediening en een passagiersairbag. functioneel op de portierpanelen terug te vinden. De drie klokken die tesamen het instrumentarium vormen hebben een witte wijzerplaat. In het driespakige stuurwiel is een airbag opgenomen. De Uitvoeringen De bij de C-klasse geïntroduceerde prijs- waarde-strategie gaat ook voor deze nieuwe Mercedes op. Het komt erop neer dat het basismodel in een veel completere uitrusting wordt geleverd dan voorheen, voor vrijwel dezelfde prijs. Daarnaast zijn tegen geringe meerprijs een tweetal pakketten leverbaar bestaande uit veel gekozen opties. Zodoende zijn alle varianten van de E-klasse verkrijgbaar in de Classic, Elegance en Avantgarde uitgaves. De basisversie is onder meer al voorzien van een buitentemperatuurmeter, derde remlicht, tractie- controle systeem, anti- diefstalbeveiliging, elektrische zijruitbediening, verstralers, middenarmsteun voor en achter, automatische klimaatregeling, antenne in de achterruit, pollenfilter en centrale vergrendeling. Dit zijn bijna allemaal details die in de vorige E-klasse niet standaard werden geleverd. Verder hebben alle versies ABS, twee airbags, getint glas en elektrisch verstelbare buitenspiegels. De Elegance- uitvoering krijgt verder chroomaccenten, met leer bekleed stuurwiel en pookknop, 10-gaats lichtmetalen velgen, stootlijsten in constrasterende kleur, andere kleuren voor de interieurinrichting, uitstaplichten en een binnenspiegels met automatische antiverblindingsmogelijkheid Tot slot is er dan de Avantgarde die hier nog eens aan toevoegt een meegespoten B-stijl, bredere banden, verlaagd onderstel met hardere vering, grille met groter aantal chromen spijlen, 16 inch lichtmetalen velgen, Directe inspuiting Daarna maakt Mercedes meteen een flinke stap naar de nieuwe E290 turbodiesel. Het gaat hier in feite om de bekende 5 cilinder 2,5 liter die voor de gelegenheid meer cilinderinhoud heeft gekregen en is voorzien van directe inspuiting. Belangrijk is het hoge maximale koppel van 300 Nm wat tussen 2000 en 2500 tr/min bereikt wordt. De E 290 turbodiesel haalt een top van 195 km/u en trekt in 11,5 seconden van 0 tot 100 km/u. De motor is ondanks zijn redelijke lagé geluidsniveau over het volledige toerentraject als diesel herkenbaar. De trekkracht onderin is uitstekend, maar sportief mogen we deze dieselmotor absoluut niet noemen. Daarnaast levert Mercedes de 3 liter 6 cilinder met 24 kleppen in de nieuwe E-serie. De motor komt tot 136 met 210 Nm de nieuwe E Dit lagere koppel is ter over een zeer breed toerengebied van 2200 tot 4600 volledig beschikbaar. Hierdoor zien we een hoge topsnelheid van 205 km/u, maar een acceleratie van 0 tot 100 in 13 seconden. De E 300 is D krijgt standaard bijzonder krachtig, maar aan ische de andere kant ook wat gezapig. Het onderstel lijkt wat betreft constructie sterk op dat van de C-klasse. De auto voelt onder het rijden uitermate degelijk en vertrouwd aan. Sportieve capriolen, zoals met hoge snelheden over lieuwe E- slingerende wegen rijden, ie oude, daar doet de E-klasse liever 1J niet aan mee. Dé auto is gemaakt voor vele veilige en probleemloze kilometers rechtuit en laat het sportieve werk liever aan de concurrentie over. Onlangs werd een zeer zware lange-duur-test met een standaard Porsche 911 Carrera 4 afgesloten. Deze zwaarste 100.000 km-test met een sportwagen is goed voor een vermelding in het Guinness Book of Records. Er werd onder alle denkbare omstandigheden, sneeuw, ijs, ex hitte en zelfs een rit van 2000 km volgas. De vierwielaangedreven 911 doorstond alles vlekkeloos. De laatste kilometers werden gereden op de Porsche testbaan in Weissach door Horst Marchart, de directeur ontwikkeling van het merk. De test bestond uit onder meer de volgende onderdelen: Een 24-uurs test in het poolgebied bij een tempen 35 graden Celcius op de ijsvlakte van de bevrorer rivier aan de noordelijke poolcirkel in Canada. Een rit van 24 uur op de zeer vlakke baan het bekende zoutmeer in Bonneville (USA). Een 24-uurs rit over 24 passen in de Alpen. Een afstand van 2000 km met gas op de plank op het circuit van Nardo. Hierbij werd inclusief brandstof stops een gemiddelde snelheid gereden van 251,6 km/u, alleen al goed voor het wereldrecord in de categorie vierwielaangedreven, in serie gebouwde personenauto's. En tot slot een megatest van 24 uur op het Porsche testcentrum in Weissach. Eén kilometer afgelegd op deze speciale testbaan, die onder meer is voorzien van verschillende springschansen en een wasbord, komt overeen met een afstand van 27 kilometer op de normale weg. Regensensor Daarnaast zijn er natuurlijk nog vele optiemogelijkheden, waarvan we de Side-bags willen noemen die in de deurpanelen worden gemonteerd tegen een meerprijs van f.1.300,=. Uniek is ook de regensensor van f.301,Een sens™1 voorruit bemerkt of zachter regent ei de hand daarvan d wisnelheid in i intervalstand i Mercedes presenteert in de nieuwe E-klasse verschillende bestaande en nieuwe motoren. Het benzineprogramma begint met de vertrouwde 2 liter 16- klepper van 136 pk. De prestaties zijn uitstekend, zoals de top van 205 km/u en acceleratie van 0 tot 100 in 11, seconden. De E 200 is een bijzonder rustgevende auto die met het moderne verkeer goed meekomt. Iets krachtiger pk, maar scoort is de 150 pk sterke 2,3 liter in duidelijk onder i de E 230, die goed is voor 215 290. F"’ km/u en een sprintje in 10,5 echte seconden. Naast deze twee viercilinders levert Mercedes ook twee 6-pitters. De E 280 en E 320 zijn beide voorzien van vier kleppen per zuiger en leveren respectievelijk 193 en 220 pk. De 320 krijgt standaard een automatisme versnellingsbak. Dat geldt ook voor het absolute topmodel van de serie, de 8 cilinder E 420 van 279 paardekrachten. Veel belangrijker - als we tenminste naar de verkoopmix kijken - zijn de dieselmotoren in de nk klasse. Hierbij heeft de vertrouwde 2 liter het veld moeten ruimen. Aan de basis staat vanaf nu de 2,2 liter 4 cilinder met 16 kleppen en een vermogen van 95 pk. De topsnelheid van 180 km/u is redelijk, maar de acceleratie Elektrohydraulisch Fiat levert in de Barchetta ee nieuwe motor. Het is een 1.8 liter 16-klepper met een elektrohydraulisch gestuurde zi)n 1 variabele inlaatkleptiming. het Hierdoor wordt een vermogen bereikt van 130 pk en een prima koppel van 164 Nm. De Barchetta weet hiermee goed uit de voeten te komen. De kleine Italiaan haalt een top van 200 km/u terwijl binnen 9 seconden de naald van de snelheidsmeter op 100 km/u staat. De nieuwe 16- kleppenmotor komt uit dezelfde motorenfamilie als de 5 cilinders van de Lancia Kappa en nieuwe 2 liter 16- klepper van Alfa Romeo. De auto heeft een uitstekende wegligging door zijn vier onafhankelijk opgehangen vojövJute topper is nu de Opel ;ra, waarvan er maar liefst stuks van j- met maart werden af=_ BMW 3-serie blijft numi twee, terwijl redelijke resultaten werden bereikt met de Coupé Fiat, Honda Civic, Hyundai Scoupe, Nissan 100 NX, Mitsubishi Eclipse, Opel Calibra, Saab 900 en Volvo 480. De markt voor cabriolets was vorig jaar met 2337 .1 ft 11 3SXN152ÖI

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 33