er
keuken kijken
h-
Daewoo laat in de
Voetgangers en fietsers vaker bij
verkeersongeval betrokken
Te hard rijden hoofdoorzaak
verkeersongevallen
BMW ziet via aardgas
weg naar waterstof
Minder snel?
Dank u wel!
Jubileum-rit voor 40 jaar Citroen
DS vertrekt bij Bertens Tilburg
ZUKI
Verkeersonveiligheid in woonomgeving het meest voelbaar
re/i
3 MND BOVAG-GARANTIE
i d
7
NIEUWE LENTE.
NIEUWE LEASEPRIJZEN.
Bedrijfswagens
van Denissen
Tot 1O.QOO,
van Penissen
2*#|
■RS^
DE AUTOMAAT Donderdag 18 mei 1995 pagina 5
DETILBURGSE KOERIER
Vervolg van pagina l
BMW LEASE.
EN??
Mitsubishi Pajero 25 TD LWBi^m 121992
3 tot 30 maanden BOVAG-garantie
slheden van
het onti
iVierhoi
2.0
innen
ITA ZWART
I want i
Burg. Jan»en*tr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
1995 pagina 4
l
06'iiummer van
Veilig Verkeer
Nederland
13.500 km
19.500 km
17.500 km
i10.700 km
ZEEL
I
produceert
Nexia voor
5-1991
11-1992
11-1992
10-1988
i65.000 km
104.000 km
75.000 km
i49.500 km
110.000 km
i92.000 km
i66.000 km
i/an douche,
10-1989 9950,-of 199,-p/mnd*
5-1987 7950,-of 159,-p/mnd*
3-1989 9950,-of 199,-p/mnd*
5-1987 7950,-of 159,-p/mnd*
10-1990 8950,-of 179,-p/mnd*
2-1989 7950,-of 159,-p/mnd*
financiering o.b.v. cont. krediet
eff rente va. 1 1 p/mnd
Renova bv
Spoordijk 72-76, Tilburg.
Telefoon: 013-422133.
RG BV
013-355655
Stuur-
laak
)3
•prijzen exd. BTW
Burg. Jantenstr. 52-56 5037 NC Tilburg T«I:O13-683911
Mag 1 wat minder©
114.000 km
89.000 km
95.000 km
109.000 km
47.800 km
21.000 km
55.000 km
18.000 km
129.000 km
112.000 km
178.000 km
70.500 km
36.000 km
78.500 km
40.000 km
29.000 km
62.500 km
46.000 km
15.000 km
le meest
njn wij in
rkerenae
IR.’93
IET. MRT. ’93
,N. '93
JAN. '94
EL ROOD
Het nieuwe geluid komt deze lente van BMW Lease. Want we
verlagen de leaseprijzen van twee belangrijke modellen: de BMW
316 i compact (van f 1.129,- naar f999,-) en de BMW 316i N sedan
(van f 1.219,- naar f W99,-).
Heeft u nog
Want wij zijn al hek
Leaseprijzen per maand
km per jaar en met eei
Bron: BMW Lease.
limiet.
de nu nog
jf per fiets
auto
rs wordt
ide
ing, dat
et
48.900,-*
12.450,-*
15.950, -*
18.950, -*
4.950, -*
MET. APR. '93
SEPT. '92
ang van
st.
vragen? Loop dan gerust even bij ons binnen,
ilemaal in voorjaarsstemming.
”d excl. BTW, op basis van Full Operational Lease, bij 20.000
een looptijd van 48 maanden. Wijzigingen voorbehouden.
Hyundai Pony 1.5 GIS
Mazda 323 1.3 GLX
Nissan Micro Sprint
Nissan Sunny 1.3 SIX
Skoda Favorit LS
Volvo 340 5-drs
miDUUDIII I U|CIU L.J IU LVv U
Nissan Vernette dubb. cabine
Nissan Vanette dubb. cabine
Toyota Hiace 2.4 D
Nissan Sunny 1.3 Bestel
Op elk willekeurig tijdstip zijn er meer mensen te
voet of per fiets onderweg dan per auto of openbaar
vervoer. En hoewel lopen en fietsen de veiligste
vormen van voortbewegen zijn, zijn deze kwetsbare
verkeersdeelnemers veel vaker bij
verkeersongevallen betrokken dan autorijders en -
passagiers. Veilig Verkeer Nederland en De
Voetgangersvereniging voeren nu opnieuw samen
actie tégen de verkeersonveiligheid en vóór een
veilig, leefbaar verkeer voor alle
verkeersdeelnemers. Opzet is om burgers te
mobiliseren bij het signaleren van
verkeersonveilige situaties en daar samen met de
betrokken wegbeheerders (gemeente, provincie)
iets aan te doen. Het terugdringen van hard rijden
staat hierbij centraal.
Onveiligheidsgevoel
De Voetgangersvereniging
staat al ruim 40 jaar op de
bres voor voetgangers en
andere kwetsbare
verkeersdeelnemers en werkt
aan obstakelvrije trottoirs,
veilige schoolroutes,
oversteekvoorziening
poeploze stoepen, veia
en vooral aandacht voor te
hoge snelheden.
Lancia Kappa
Er wordt bij Daewoo op dit
"moment zwaar gepiekerd over
het al dan niet op de markt
•brengen van een kleine auto,
!zeg maar in het Corsa-
segment. Dit model zou dan
;op de Koreaanse markt de
G A R„A G E
DENISSEN
GARAGE
DENISSEN
Veilig Verkeer Nederland
heeft een 06-telefoonlijn
geopend. Op dit nummer
06-350 340 80 (circa 75 cent
per min.) worden
publieksreacties
verzameld over ver-
keers(on)veiligheid. WN-
voorzitter Drs. Harry van
den Berg stelt de bellers
een aantal vragen. De
antwoorden op deze
vragen worden na afloop
van de huidige campagne
over ver-
keers(on)veiligheid en
minder snel rijgedrag
gepresenteerd aan de
politiek verantwoordelijke
personen. Bel daarom nu
06 - 35034080 want ook uw
mening telt!
In de nabije toekomst zal het mogelijk zijn om
met vloeibaar aardgas in geïsoleerde tanks
een beduidend hogere actieradius te berei
ken: zonder benzinetanks zelfs! Dezelfde
techniek is geschikt voor vloeibaar waterstof.
BMW heeft op haar onderzoekscentrum al de
vierde generatie testwagens rondrijden. Het
gaat om een BMW 7-serie die rijdt op waterstof
als brandstof. Deze auto toont de
haalbaarheid van deze technologie
overtuigend aan. De prestaties zijn
vergelijkbaar aan die van een motor op
benzine. Uit de uitlaatpijp komt echter slechts
water in dampvormige toestand. Op dit
moment is waterstof nog beduidend duurder
dan conventionele brandstoffen, maar lijkt
voor steden met grote emissieproblemen een
goede oplossing.
voetgangers, fietsers en
ouderen hebben 'goede
antennes' voor het opmerken
van verkeersonveilige
situaties. Soms ervaren zij
letterlijk aan den lijve dat de
verkeerssituaties te wensen
overlaten. Zij kunnen dus
goed constateren hoe het met
de verkeers(on)veiligheid is
gesteld.
Nu het ministerie van Verkeer
en Waterstaat het
verkeersveiligheidsbeleid
decentraliseert naar de
provincies en de gemeente, is
dit voor de burger de kans om
zijn stem te laten horen. Het
beleid is ermee gediend als
de burger wordt geprikkeld,
initiatief toont en zijn
verantwoordelijkheid neemt.
Temeer daar
verkeersveiligheid niet alleen
bestaat uit de cijfers van de
ongevalstatistieken, maar
ook op andere gronden is
gebaseerd. Zoals gevoelens
van onveiligheid. Deze
subjectieve beleving van de
verkeers(on)veiligheid valt
niet in cijfers uitdrukken,
maar maakt wel deel uit van
hoe burgers het verkeer
ervaren.
Lopen en fietsen zijn ideale
vervoersvormen: gezond,
geen milieuverontreiniging,
weinig ruimtebeslag, geen
geluidshinder, weinig
parkeerproblemen. Toch is
het niet altijd even
gemakkelijk om voetganger of
fietser te zijn. Drukke straten
oversteken, voorbij flitsende
(vracht)auto's, opengebroken
trottoirs of
winkeluitstallingen op de
stoep maken het er voor de
voetganger niet veiliger op.
Zeker als de voetganger een
kind, bejaarde of
gehandicapte is, is het vaak
ondoenlijk om op zulke
gevaarlijke situaties en
ongemakken alert te zijn.
Wie iets wil doen aan een
verkeersonveilige situatiein
zijn eigen omgeving, kan
contact opnemen met de
plaatselijke afdeling van
Veilig Verkeer Nederland of
met de consuls van De
V oetgangersvereniging.
Adressen en
telefoonnummers zijn op te
vragen bij Veilig Verkeer
Nederland in Hilversum,
telefoon 035 - 211441 of bij De
ileg. In een Voetgangersvereniging in
steem is de Den Haag, telefoon 070 -
3471501.
AR g
Een ander project wat steeds
meer vorm krijgt bij Daewoo is
een ruimtewagen. Zowel de
prototypes van de buitenzijde
als de interieurstudie beloven
veel goeds. Het uiterlijk kan
nog het best worden
vergeleken met een Ford
Windstar en de nieuwe
Voyager, met echter een
opvallend fraaie achterzijde
met hoog geplaatste
lichtunits die middels een
reflectorstrook onder de ruit
met elkaar worden
verbonden. Maar ook het
dashboardontwerp mag
vernieuwend genoemd
worden.
Oversteken is voor
voetgangers het gevaarlijkst:
hier vindt ruim 73% van de
ongevallen plaats.
Tevens is per provincie
rarste gekeken naar het belan
verplaatsingen te voet.
Hieruit bleek dat inwoners
van de Randstad veel meer
lopen dan inwoners van
andere provincies. Het r
wordt er gelopen in Fries^m.,
Drenthe en Overijssel.
Gemiddeld is de Nederlander
een kwart van de tijd die
hij/zij zich per dag in het
verkeer begeeft, voetganger.
In de vrije tijd neemt het'
aantal verplaatsingen te voet
nog steeds toe.
Aanleiding van het uitgebreid
onderzoek van De
Voetgangersvereniging was
mensen procentueel meer tijd
besteden aan het zich
verplaatsen te voet of
(samen 48%) dan per a
(35%).
Kinderen zijn de kwetsbaa-
groep weggebruikers: het
aantal verkeersslachtoffers
per 1000 inwoners in de
leeftijdsgroep van 5 tot 15 jaar
ligt twee keer hoger dan
gemiddeld. In gebieden waar
de snelheidsgrens 50 km/u is,
zoals binnen de bebouwde
kom, kwamen bijna 1000
botsingen tussen
motorvoertuigen en
voetgangers voor. In
gebieden met een lagere
snelheidsgrens - zoals 30-km
gebieden - lag dit aantal op
een fractie hiervan, namelijk
56!
Op zondag 21 mei aanstaande
wordt in ons land een grootse
sterrit verreden ter viering
'van het 40-jarig bestaan van
de Citroen DS. Op de Parijse
autosalon van 1955 werd dit
■futuristische model
i geïntroduceerd. Binnen drie
kwartier na opening waren al
749 bestellingen genoteerd,
■terwijl de eerste dag met
12.000 orders werd afgesloten.
■De Citroën DS is de voorvader
.van de CX en de huidige XM.
De monsterrit van 21 mei
■wordt georganiseerd door de
j Citroën ID/DS Club
Nederland. Vanuit drie
plaatsen in ons land zullen de
(vele 'snoeken' tussen 8.00 en
9.00 uur in de ochtend
vertrekken. Zo zal het bij
iCitroën-dealer Bertens aan de
i Geminiweg 39 in Tilburg op
I zondagochtend behoorli j k
I druk zijn. Verder vertrekt een
I stoet vanuit Citroën
Nederland aan het
i Stadionplein in Amsterdam
en vanaf Automobielbedrijf
Klok in Hoogeveen. Van
daaruit rijden alle auto's naar
het ontmoetingspunt in
Vierhouten.
Dan volgt een speciaal
parcours rond en over de
Veluwe. Onderweg moeten
vragen beantwoord worden
en controlestempels gehaald,
j Aan het einde van de dag
worden bij terugkomst in
Vierhouten prijzen uitgeloofd
voor de drie winnende
equipes in de ID, DS en SM.
de auto of welk ander
vervoermiddel ook.
In een ideale situatie zou een
infrastructuur via de weg van
de natuurlijke evolutie tot
stand moeten komen. Hierbij
volgen de
verkeersmaatregelen het
natuurlijk gedrag van
mensen.
Wegen moeten zo zijn
ingericht dat het gebruik
voorspelbaar is en dat
onzekerheid bij
verkeersdeelnemers
voorkomen. Binnen
bebouwde kom, op
provinciale wegen en op
ongevalsgevoelige plaatsen
hechten VVN en De
Voetgangersvereniging
vooral aan een veilige
snelheid met een
geloofwaardige li
Hierdoor zou ook c
vaak voorkomende
oversignalering kui
worden afgebouwd.
Verder is De
Voetgangersvereniging
voorstander van de invoering
van de 30-km grens binnen de
bebouwde kom met
uitzondering van de
verkeersaders.
Antennes
Veel mensen blijken
problemen te hebben met
verkeersonveilige situaties in
de eigen buurt. VVN en De
Voetgangersvereniging
kunnen met hun plaatselijke
iigen, afdelingen of consuls juist
'erlichting hier een belangrijke rol
voor te vervullen. Speciaal
verkeersdeelnemers als
Voetgangers en fietsers zijn
veel vaker bij een
verkeersongeval betrokken
dan autorijders en -
passagiers. Dit blijkt uit
onderzoek van De
.Voetgangersverenigir
gepubliceerd is in 'Het
Voetgangers Cijferboek. De
•cijfers achter de voetganger
‘in het verkeer'. Het in 1993
geregistreerde aantal
^slachtoffers (doden en
-gewonden) onder fietsers en
voetgangers - ruim 3200 - staat
“ook in schril contrast tot het
werkelijke aantal
slachtoffers, dat ruim 70.000
bedroeg. Onder autorijders en
inzittenden werden 45.980
.doden en gewonden geteld
tegen 19.159 geregistreerde
slachtoffers. Voorts blijkt dat
Tico moeten opvolgen, een in
licentie gebouwde Suzuki
Alto van een type dat wij in
Europa niet kennen. Er wordt
hier dan vooral gedacht aan
een mini-MPV die het midden
houdt tussen een Renault
Twingo en Mercedes A-
klasse. Het eerste voorzetje
van het Design Forum zag er
hoopvol uit. Er zal bij deze
auto nauw worden
samengewerkt met Italiaanse
designers.
Dan tot slot het duurste model
uit de Daewoo-reeks. Op dit
moment wordt in Korea de
Honda Legend sedan
geassembleerd en onder de
naam Arcadia op de markt
gebracht. Door de sterke Yen
echter is deze auto voor
Daewoo erg duur. Er zijn nu
contacten met Fiat. Op de
ontwerpafdeling stond een
Lancia Kappa en het is niet
onmogelijk dat Daewoo op
basis van deze auto in de
toekomst een eigen model zal
gaan maken. De
verschillende
Nog dit jaar zal BMW in Duitsland modellen
van de 3- en 5-serie af-fabriek gaan leveren
voorzien van een aardgas-installatie. Deze
uitvoeringen zullen vooral bij fleetowners en
koeriersdiensten belangstelling wekken.
BMW is er echter van overtuigd dat in de
toekomst de trend wat energie betreft zal gaan
van koolstof (kolen en aardolie) naar
waterstof. Het is niet verwonderlijk dat het
onderzoek naar waterstofmotoren leidt via
aardgas, omdat in chemisch opzicht beide
stoffen veel op elkaar lijken. Aardgas staat als
milieuvriendelijk bekend en is in grote
hoeveelheden beschikbaar. Een BMW op
aardgas heeft een actieradius van 250
kilometer. De normale brandstoftank blijft
voorlopig gehandhaafd, omdat aardgas nog
lang niet bij alle tankstations verkrijgbaar is.
Gedrag
Met de lokale en regionale -
gegevens over
verkeersonveiligheid gaan
De Voetgangersvereniging en
WN naar de betrokken
instanties, zoals
wegbeheerders, gemeente en
provincie.
Veel meer nu dan nu het geval
is, moet verkeersveiligheid
worden ingebouwd vanaf de
eerste planologische ideeën
voor de wegenaanle
veilig verkeerssysteem vc
mens de maat der dingen, niet
De te hoge snelheden van
gemotoriseerde
verkeersdeelnemers hebben
grote invloed op het
onveiligheidsgevoel van alle
overige verkeersdeelnemers.
Uit onderzoek blijkt tevens dat
te hard rijden de hoofdoor
zaak van verkeersongevallen
is. Geen wonder dus dat de
onbeschermde, kwetsbare
verkeersdeelnemers zich zo
onveilig voelen.
Ook Veilig Verkeer Nederland
is van mening dat er meer
aandacht moet zijn voor de
provinciale en gemeentelijke
wegen dan voor de
autosnelwegen. Veilig
Verkeer Nederland (VVN) en
De Voetgangersvereniging
voeren daarom nu
gezamenlijk actie om
aandacht te vragen voor de
problematiek van de
kwetsbaarste
verkeersdeelnemers in het
verkeer en om het te hard
rijden zo veel mogelijk terug
te dringen.
Uit onderzoek blijkt dat
verkeersonveiligheid, vooral
in de eigen woonomgeving,
veel emoties oproept.
Uiteraard als er ongevallen te
betreuren zijn, maar ook het
gedrag van andere
verkeersdeelnemers kan door
snelheid, lawaai of het
onvoldoende rekening
houden met elkaar de
gemoederen hoog doen
oplopen.
de onderschatting van het
belang van verplaatsing te
voet en per fiets in de officiële
mobiliteits- en
ongevalscijfers. Doel van het
onderzoek was een correcte
weergave van de mobiliteit te
voet van de Nederlandse
bevolking in relatie tot de
algehele mobiliteit in ons
minst land. Volgens De
tesland, Voetgangersvereniging
dienen deze reële cijfers door
alle overheden te worden
gehanteerd om de juiste
maatregelen te nemen bij de
uitvoering van het
verkeersveiligheidsbeleid.
ontwerpschetsen aan de muur
lieten al wijzigingen aan
voor- en achterzijde zien.
Daewoo wil auto's maken die
in de hele wereld kunnen
worden verkocht. Op dit
moment heeft het merk
technische centra in
Duitsland en Engeland en is
bezig een zelfde opzet in de
USA en Japan te realiseren.
Hier zullen met name de
specifieke aanpassingen voor
de verschillende
exportmarkten worden
uitgewerkt, zoals afstemming
van het onderstel,
interieuraankleding en
uitrusting. De Roemeense
Daewoo-fabriek pi
op dit moment de f
de Oosteuropese landen,
maar zal in de toekomst ook
auto's voor West Europa gaan
bouwen. Daewoo denkt
nadrukkelijk aan een
globalisering en dat wil
zeggen produceren van auto's
waar de kosten het laagst en
de kwaliteit het hoogst zijn.
O Hritf trips-
55" XM 9895