er keuken kijken h- Daewoo laat in de Voetgangers en fietsers vaker bij verkeersongeval betrokken Te hard rijden hoofdoorzaak verkeersongevallen BMW ziet via aardgas weg naar waterstof Minder snel? Dank u wel! Jubileum-rit voor 40 jaar Citroen DS vertrekt bij Bertens Tilburg ZUKI Verkeersonveiligheid in woonomgeving het meest voelbaar re/i 3 MND BOVAG-GARANTIE i d 7 NIEUWE LENTE. NIEUWE LEASEPRIJZEN. Bedrijfswagens van Denissen Tot 1O.QOO, van Penissen 2*#| ■RS^ DE AUTOMAAT Donderdag 18 mei 1995 pagina 5 DETILBURGSE KOERIER Vervolg van pagina l BMW LEASE. EN?? Mitsubishi Pajero 25 TD LWBi^m 121992 3 tot 30 maanden BOVAG-garantie slheden van het onti iVierhoi 2.0 innen ITA ZWART I want i Burg. Jan»en*tr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 1995 pagina 4 l 06'iiummer van Veilig Verkeer Nederland 13.500 km 19.500 km 17.500 km i10.700 km ZEEL I produceert Nexia voor 5-1991 11-1992 11-1992 10-1988 i65.000 km 104.000 km 75.000 km i49.500 km 110.000 km i92.000 km i66.000 km i/an douche, 10-1989 9950,-of 199,-p/mnd* 5-1987 7950,-of 159,-p/mnd* 3-1989 9950,-of 199,-p/mnd* 5-1987 7950,-of 159,-p/mnd* 10-1990 8950,-of 179,-p/mnd* 2-1989 7950,-of 159,-p/mnd* financiering o.b.v. cont. krediet eff rente va. 1 1 p/mnd Renova bv Spoordijk 72-76, Tilburg. Telefoon: 013-422133. RG BV 013-355655 Stuur- laak )3 •prijzen exd. BTW Burg. Jantenstr. 52-56 5037 NC Tilburg T«I:O13-683911 Mag 1 wat minder© 114.000 km 89.000 km 95.000 km 109.000 km 47.800 km 21.000 km 55.000 km 18.000 km 129.000 km 112.000 km 178.000 km 70.500 km 36.000 km 78.500 km 40.000 km 29.000 km 62.500 km 46.000 km 15.000 km le meest njn wij in rkerenae IR.’93 IET. MRT. ’93 ,N. '93 JAN. '94 EL ROOD Het nieuwe geluid komt deze lente van BMW Lease. Want we verlagen de leaseprijzen van twee belangrijke modellen: de BMW 316 i compact (van f 1.129,- naar f999,-) en de BMW 316i N sedan (van f 1.219,- naar f W99,-). Heeft u nog Want wij zijn al hek Leaseprijzen per maand km per jaar en met eei Bron: BMW Lease. limiet. de nu nog jf per fiets auto rs wordt ide ing, dat et 48.900,-* 12.450,-* 15.950, -* 18.950, -* 4.950, -* MET. APR. '93 SEPT. '92 ang van st. vragen? Loop dan gerust even bij ons binnen, ilemaal in voorjaarsstemming. ”d excl. BTW, op basis van Full Operational Lease, bij 20.000 een looptijd van 48 maanden. Wijzigingen voorbehouden. Hyundai Pony 1.5 GIS Mazda 323 1.3 GLX Nissan Micro Sprint Nissan Sunny 1.3 SIX Skoda Favorit LS Volvo 340 5-drs miDUUDIII I U|CIU L.J IU LVv U Nissan Vernette dubb. cabine Nissan Vanette dubb. cabine Toyota Hiace 2.4 D Nissan Sunny 1.3 Bestel Op elk willekeurig tijdstip zijn er meer mensen te voet of per fiets onderweg dan per auto of openbaar vervoer. En hoewel lopen en fietsen de veiligste vormen van voortbewegen zijn, zijn deze kwetsbare verkeersdeelnemers veel vaker bij verkeersongevallen betrokken dan autorijders en - passagiers. Veilig Verkeer Nederland en De Voetgangersvereniging voeren nu opnieuw samen actie tégen de verkeersonveiligheid en vóór een veilig, leefbaar verkeer voor alle verkeersdeelnemers. Opzet is om burgers te mobiliseren bij het signaleren van verkeersonveilige situaties en daar samen met de betrokken wegbeheerders (gemeente, provincie) iets aan te doen. Het terugdringen van hard rijden staat hierbij centraal. Onveiligheidsgevoel De Voetgangersvereniging staat al ruim 40 jaar op de bres voor voetgangers en andere kwetsbare verkeersdeelnemers en werkt aan obstakelvrije trottoirs, veilige schoolroutes, oversteekvoorziening poeploze stoepen, veia en vooral aandacht voor te hoge snelheden. Lancia Kappa Er wordt bij Daewoo op dit "moment zwaar gepiekerd over het al dan niet op de markt •brengen van een kleine auto, !zeg maar in het Corsa- segment. Dit model zou dan ;op de Koreaanse markt de G A R„A G E DENISSEN GARAGE DENISSEN Veilig Verkeer Nederland heeft een 06-telefoonlijn geopend. Op dit nummer 06-350 340 80 (circa 75 cent per min.) worden publieksreacties verzameld over ver- keers(on)veiligheid. WN- voorzitter Drs. Harry van den Berg stelt de bellers een aantal vragen. De antwoorden op deze vragen worden na afloop van de huidige campagne over ver- keers(on)veiligheid en minder snel rijgedrag gepresenteerd aan de politiek verantwoordelijke personen. Bel daarom nu 06 - 35034080 want ook uw mening telt! In de nabije toekomst zal het mogelijk zijn om met vloeibaar aardgas in geïsoleerde tanks een beduidend hogere actieradius te berei ken: zonder benzinetanks zelfs! Dezelfde techniek is geschikt voor vloeibaar waterstof. BMW heeft op haar onderzoekscentrum al de vierde generatie testwagens rondrijden. Het gaat om een BMW 7-serie die rijdt op waterstof als brandstof. Deze auto toont de haalbaarheid van deze technologie overtuigend aan. De prestaties zijn vergelijkbaar aan die van een motor op benzine. Uit de uitlaatpijp komt echter slechts water in dampvormige toestand. Op dit moment is waterstof nog beduidend duurder dan conventionele brandstoffen, maar lijkt voor steden met grote emissieproblemen een goede oplossing. voetgangers, fietsers en ouderen hebben 'goede antennes' voor het opmerken van verkeersonveilige situaties. Soms ervaren zij letterlijk aan den lijve dat de verkeerssituaties te wensen overlaten. Zij kunnen dus goed constateren hoe het met de verkeers(on)veiligheid is gesteld. Nu het ministerie van Verkeer en Waterstaat het verkeersveiligheidsbeleid decentraliseert naar de provincies en de gemeente, is dit voor de burger de kans om zijn stem te laten horen. Het beleid is ermee gediend als de burger wordt geprikkeld, initiatief toont en zijn verantwoordelijkheid neemt. Temeer daar verkeersveiligheid niet alleen bestaat uit de cijfers van de ongevalstatistieken, maar ook op andere gronden is gebaseerd. Zoals gevoelens van onveiligheid. Deze subjectieve beleving van de verkeers(on)veiligheid valt niet in cijfers uitdrukken, maar maakt wel deel uit van hoe burgers het verkeer ervaren. Lopen en fietsen zijn ideale vervoersvormen: gezond, geen milieuverontreiniging, weinig ruimtebeslag, geen geluidshinder, weinig parkeerproblemen. Toch is het niet altijd even gemakkelijk om voetganger of fietser te zijn. Drukke straten oversteken, voorbij flitsende (vracht)auto's, opengebroken trottoirs of winkeluitstallingen op de stoep maken het er voor de voetganger niet veiliger op. Zeker als de voetganger een kind, bejaarde of gehandicapte is, is het vaak ondoenlijk om op zulke gevaarlijke situaties en ongemakken alert te zijn. Wie iets wil doen aan een verkeersonveilige situatiein zijn eigen omgeving, kan contact opnemen met de plaatselijke afdeling van Veilig Verkeer Nederland of met de consuls van De V oetgangersvereniging. Adressen en telefoonnummers zijn op te vragen bij Veilig Verkeer Nederland in Hilversum, telefoon 035 - 211441 of bij De ileg. In een Voetgangersvereniging in steem is de Den Haag, telefoon 070 - 3471501. AR g Een ander project wat steeds meer vorm krijgt bij Daewoo is een ruimtewagen. Zowel de prototypes van de buitenzijde als de interieurstudie beloven veel goeds. Het uiterlijk kan nog het best worden vergeleken met een Ford Windstar en de nieuwe Voyager, met echter een opvallend fraaie achterzijde met hoog geplaatste lichtunits die middels een reflectorstrook onder de ruit met elkaar worden verbonden. Maar ook het dashboardontwerp mag vernieuwend genoemd worden. Oversteken is voor voetgangers het gevaarlijkst: hier vindt ruim 73% van de ongevallen plaats. Tevens is per provincie rarste gekeken naar het belan verplaatsingen te voet. Hieruit bleek dat inwoners van de Randstad veel meer lopen dan inwoners van andere provincies. Het r wordt er gelopen in Fries^m., Drenthe en Overijssel. Gemiddeld is de Nederlander een kwart van de tijd die hij/zij zich per dag in het verkeer begeeft, voetganger. In de vrije tijd neemt het' aantal verplaatsingen te voet nog steeds toe. Aanleiding van het uitgebreid onderzoek van De Voetgangersvereniging was mensen procentueel meer tijd besteden aan het zich verplaatsen te voet of (samen 48%) dan per a (35%). Kinderen zijn de kwetsbaa- groep weggebruikers: het aantal verkeersslachtoffers per 1000 inwoners in de leeftijdsgroep van 5 tot 15 jaar ligt twee keer hoger dan gemiddeld. In gebieden waar de snelheidsgrens 50 km/u is, zoals binnen de bebouwde kom, kwamen bijna 1000 botsingen tussen motorvoertuigen en voetgangers voor. In gebieden met een lagere snelheidsgrens - zoals 30-km gebieden - lag dit aantal op een fractie hiervan, namelijk 56! Op zondag 21 mei aanstaande wordt in ons land een grootse sterrit verreden ter viering 'van het 40-jarig bestaan van de Citroen DS. Op de Parijse autosalon van 1955 werd dit ■futuristische model i geïntroduceerd. Binnen drie kwartier na opening waren al 749 bestellingen genoteerd, ■terwijl de eerste dag met 12.000 orders werd afgesloten. ■De Citroën DS is de voorvader .van de CX en de huidige XM. De monsterrit van 21 mei ■wordt georganiseerd door de j Citroën ID/DS Club Nederland. Vanuit drie plaatsen in ons land zullen de (vele 'snoeken' tussen 8.00 en 9.00 uur in de ochtend vertrekken. Zo zal het bij iCitroën-dealer Bertens aan de i Geminiweg 39 in Tilburg op I zondagochtend behoorli j k I druk zijn. Verder vertrekt een I stoet vanuit Citroën Nederland aan het i Stadionplein in Amsterdam en vanaf Automobielbedrijf Klok in Hoogeveen. Van daaruit rijden alle auto's naar het ontmoetingspunt in Vierhouten. Dan volgt een speciaal parcours rond en over de Veluwe. Onderweg moeten vragen beantwoord worden en controlestempels gehaald, j Aan het einde van de dag worden bij terugkomst in Vierhouten prijzen uitgeloofd voor de drie winnende equipes in de ID, DS en SM. de auto of welk ander vervoermiddel ook. In een ideale situatie zou een infrastructuur via de weg van de natuurlijke evolutie tot stand moeten komen. Hierbij volgen de verkeersmaatregelen het natuurlijk gedrag van mensen. Wegen moeten zo zijn ingericht dat het gebruik voorspelbaar is en dat onzekerheid bij verkeersdeelnemers voorkomen. Binnen bebouwde kom, op provinciale wegen en op ongevalsgevoelige plaatsen hechten VVN en De Voetgangersvereniging vooral aan een veilige snelheid met een geloofwaardige li Hierdoor zou ook c vaak voorkomende oversignalering kui worden afgebouwd. Verder is De Voetgangersvereniging voorstander van de invoering van de 30-km grens binnen de bebouwde kom met uitzondering van de verkeersaders. Antennes Veel mensen blijken problemen te hebben met verkeersonveilige situaties in de eigen buurt. VVN en De Voetgangersvereniging kunnen met hun plaatselijke iigen, afdelingen of consuls juist 'erlichting hier een belangrijke rol voor te vervullen. Speciaal verkeersdeelnemers als Voetgangers en fietsers zijn veel vaker bij een verkeersongeval betrokken dan autorijders en - passagiers. Dit blijkt uit onderzoek van De .Voetgangersverenigir gepubliceerd is in 'Het Voetgangers Cijferboek. De •cijfers achter de voetganger ‘in het verkeer'. Het in 1993 geregistreerde aantal ^slachtoffers (doden en -gewonden) onder fietsers en voetgangers - ruim 3200 - staat “ook in schril contrast tot het werkelijke aantal slachtoffers, dat ruim 70.000 bedroeg. Onder autorijders en inzittenden werden 45.980 .doden en gewonden geteld tegen 19.159 geregistreerde slachtoffers. Voorts blijkt dat Tico moeten opvolgen, een in licentie gebouwde Suzuki Alto van een type dat wij in Europa niet kennen. Er wordt hier dan vooral gedacht aan een mini-MPV die het midden houdt tussen een Renault Twingo en Mercedes A- klasse. Het eerste voorzetje van het Design Forum zag er hoopvol uit. Er zal bij deze auto nauw worden samengewerkt met Italiaanse designers. Dan tot slot het duurste model uit de Daewoo-reeks. Op dit moment wordt in Korea de Honda Legend sedan geassembleerd en onder de naam Arcadia op de markt gebracht. Door de sterke Yen echter is deze auto voor Daewoo erg duur. Er zijn nu contacten met Fiat. Op de ontwerpafdeling stond een Lancia Kappa en het is niet onmogelijk dat Daewoo op basis van deze auto in de toekomst een eigen model zal gaan maken. De verschillende Nog dit jaar zal BMW in Duitsland modellen van de 3- en 5-serie af-fabriek gaan leveren voorzien van een aardgas-installatie. Deze uitvoeringen zullen vooral bij fleetowners en koeriersdiensten belangstelling wekken. BMW is er echter van overtuigd dat in de toekomst de trend wat energie betreft zal gaan van koolstof (kolen en aardolie) naar waterstof. Het is niet verwonderlijk dat het onderzoek naar waterstofmotoren leidt via aardgas, omdat in chemisch opzicht beide stoffen veel op elkaar lijken. Aardgas staat als milieuvriendelijk bekend en is in grote hoeveelheden beschikbaar. Een BMW op aardgas heeft een actieradius van 250 kilometer. De normale brandstoftank blijft voorlopig gehandhaafd, omdat aardgas nog lang niet bij alle tankstations verkrijgbaar is. Gedrag Met de lokale en regionale - gegevens over verkeersonveiligheid gaan De Voetgangersvereniging en WN naar de betrokken instanties, zoals wegbeheerders, gemeente en provincie. Veel meer nu dan nu het geval is, moet verkeersveiligheid worden ingebouwd vanaf de eerste planologische ideeën voor de wegenaanle veilig verkeerssysteem vc mens de maat der dingen, niet De te hoge snelheden van gemotoriseerde verkeersdeelnemers hebben grote invloed op het onveiligheidsgevoel van alle overige verkeersdeelnemers. Uit onderzoek blijkt tevens dat te hard rijden de hoofdoor zaak van verkeersongevallen is. Geen wonder dus dat de onbeschermde, kwetsbare verkeersdeelnemers zich zo onveilig voelen. Ook Veilig Verkeer Nederland is van mening dat er meer aandacht moet zijn voor de provinciale en gemeentelijke wegen dan voor de autosnelwegen. Veilig Verkeer Nederland (VVN) en De Voetgangersvereniging voeren daarom nu gezamenlijk actie om aandacht te vragen voor de problematiek van de kwetsbaarste verkeersdeelnemers in het verkeer en om het te hard rijden zo veel mogelijk terug te dringen. Uit onderzoek blijkt dat verkeersonveiligheid, vooral in de eigen woonomgeving, veel emoties oproept. Uiteraard als er ongevallen te betreuren zijn, maar ook het gedrag van andere verkeersdeelnemers kan door snelheid, lawaai of het onvoldoende rekening houden met elkaar de gemoederen hoog doen oplopen. de onderschatting van het belang van verplaatsing te voet en per fiets in de officiële mobiliteits- en ongevalscijfers. Doel van het onderzoek was een correcte weergave van de mobiliteit te voet van de Nederlandse bevolking in relatie tot de algehele mobiliteit in ons minst land. Volgens De tesland, Voetgangersvereniging dienen deze reële cijfers door alle overheden te worden gehanteerd om de juiste maatregelen te nemen bij de uitvoering van het verkeersveiligheidsbeleid. ontwerpschetsen aan de muur lieten al wijzigingen aan voor- en achterzijde zien. Daewoo wil auto's maken die in de hele wereld kunnen worden verkocht. Op dit moment heeft het merk technische centra in Duitsland en Engeland en is bezig een zelfde opzet in de USA en Japan te realiseren. Hier zullen met name de specifieke aanpassingen voor de verschillende exportmarkten worden uitgewerkt, zoals afstemming van het onderstel, interieuraankleding en uitrusting. De Roemeense Daewoo-fabriek pi op dit moment de f de Oosteuropese landen, maar zal in de toekomst ook auto's voor West Europa gaan bouwen. Daewoo denkt nadrukkelijk aan een globalisering en dat wil zeggen produceren van auto's waar de kosten het laagst en de kwaliteit het hoogst zijn. O Hritf trips- 55" XM 9895

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 25