7Z7Z SS Daewoo laat in de keuken kijk tl en WW Grijze Tjaffer Renault 19 RSI cabrio r e Bijlage van: DeTilburgseKoerier ■1 Marktaandelen 'L-- 995 pagina 20 Oplage: 97.900 Donderdag 18 mei 1995 “B Seoul - Eind februari werd in Nederland de eerste I ’L^u,o.nn6«,ibed,,i I Daewoo personenauto afgeleverd, ongeveer gelijk I Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 I 1 1 met een dertiental andere Europese landen. ize ^ze Lees verder op pagina 5 •de iseei iet of Tony Vos Autotest Maak kennis met Lees verder Dato-Dealer in dit nummer Collaris pag. 3 pag. 9 o.a.: De4utoMaat FR, verkeersongevallen pag. 5 Te hard rijden hoofdoorzaak met een dertiental andere Europese landen. Er worden door het merk gigantische bedragen geïnvesteerd om in korte tijd de Europese markt te kunnen veroveren. Dat Daewoo een goede kans maakt bleek wel tijdens een kijkje in de keuken. Jaargang 7 Nummer 20 Jeep Cherokee 2.5 td SE .artikelen i/VC Heyhoef. kt 139 op het sort 3 vooi pick-u natuurlijk om een vierdeurs sedan, maar daarnaast Deze week zondag 21 mei Eerste wedstrijd voor de DTM Gold Cup op het circuit van Mugello (I) NK rallycross vanaf het Eurocircuit te Valkenswaard Engelse autoraces cp circuit van Zandvoort eigen dellenprogramma, zullen maf 1996 tot en met 1998 heel sel nieuwe Daewoo's :hijnen. De eerste nieuwe leze ^Lie auto's werd nog niet gesierd door de 'nieuwe' Daewoo grille, maar dat zal bij de produktiemodellen wel het geval zijn. De Espero- opvolger komt in september 1996 in eigen land op de markt. Europa volgt begin ATIE: u. Rijen polycarbonaat. Technisch steunt de Mega Tjaffer volledig op de bekende Citroen AX. Dat betekent dat onderhoud en reparaties gewoon bij de Citroën- dealer kunnen plaatsvinden. Door de sterke, maar lichte constructie weegt de Tjaffer pick-up met benzinemotor slechts 730 kg en 740 kg als diesel. De wegenbelasting is met slechts f.331 per jaar zeer laag. Voor informatie: 05296- 1385. 1997. De op de Opel Kadett gebaseerde Nexia krijgt ook in 1997 een opvolger. Onder de projectnaam T-100 is zowel een sedan als hatchback in voorbereiding. Deze auto's dragen allebei de Daewoo- grille. Heel in de verte lijken zowel de 4- als 3-deurs op de Suzuki Baleno maar niet echt opwindend. De hatchback doet vanwege de vorm van de achterlichten ook wat aan een Mitsubishi Colt denken. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410-5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur De autopers is gewend om vroegtijdig kennis te kunnen maken met nieuwe automodellen, maar het frank en vrij rondwandelen door de ontwikkelingsafdeling zonder dat alle prototypes onder grijze doeken zijn verborgen, komt maar hoogst zelden voor. auto die we mogen verwachten is een grote Daewoo boven de Espero die op dit moment nog de projectnaam V-100 draagt. Het model heeft de afmetingen van een BMW 5-serie en zal in de duurste versie met een V6- motor worden uitgerust. Wat zijaanzicht betreft lijkt deze grote Daewoo nog het meest op een Lexus GS300, maar dan in kleiner formaat. Geen wonder, want deze nieuwe Daewoo is in nauwe samenwerking met Ital Design ontworpen, net als de Lexus GS300. Daewoo is driftig bezig een family-look te creëeren, vooral door middel van een grille. Het resultaat hebben we op de Autosalon van Genève al gezien op de Bucrane, een prototype van een grote sportcoupe. Het zijn drie segenten die door chroom worden omgeven. Met deze grille moet iedere Daewoo uit duizenden *- - Daewoo wi handgeschakelde vijfbak de voorwielen aan, maar in combinatie met de 1.4 motor is ook vierwielaandrijving beschikbaar. De laadbak van de Tjaffer pick-up heeft een lengte van 1,27 meter, waardoor dit model de ideale vrijetijds auto is die ook zakelijk gebruikt kan wor den. Een groot voordeel van alle Tjaffers is de haast onverwoestbare constructie: een gegalvaniseerd stalen chassis en een kunststof carrosserie uit ABS en /os Verstappen reed voor het eerst dit seizoen een wedstrijd uit, een prestatie op zich voor het Simtek team dat door geldgebrek slechts tijdens de wedstrijden in actie kan komen en totaal geen testwerk kan verrichten. Jos vertrok van een 16e startplaats en finishte als twaalfde, met twee ronden achterstand op de leiders. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. De Nederlandse rally- equipe Hans Stacey en Mark van den Brand eindigde in de Bulgaarse Zlatni rally op een uitstekende vierde plaats in hun groep NMitsubishi Lancer Evo. Het evenement telde zowel voor het EK als NK. In het Nederlands Kampioenschap nam Stacey met deze prestatie de eerste plaats van Ford- rijder van den Hoorn over. De Mega Tjaffer is voortaan ook leverbaar in een pick-up uitvoering op grijs kenteken. Deze aantrekkelijk geprijsde variant is speciaal door de Nederlandse importeur ontwikkeld. Direct achter de stoelen is een tussenschot geplaatst met of zonder ruitje. Alle motoren uit de standaard Tjaffer zijn ook in deze pick-up verkrijgbaar: 1.1 van 60 pk, 1.4 van 75 pk en de 1.5 liter diesel. Normaal drijft de oupe. Het zijl. ten die door c1 a omgeven. M moet iedere Daewoo un sedan, maar daarnaast xden te herkennen zijn. werden ook een vijfdeurs □o wil met nadruk een hatchback en zeer aardige Het Europese design-invloedbi] stationwagon getoond. Dez alle haar nieuwe modellen. Zo Wagon lijkt van achteren werd onlangs de sterk op de Ford Escort ontwerpstudio I.A.D. Clipper. Het front van deze overgenomen. drie auto-s werd nog niet Ital Design In 1967 ging Shinjin als autoproducent van start en werd jaren later met hulp van General Motors omgedoopt tot GM Korea. De volgende stap was de samenwerking tussen GM en Daewoo (gestart als textielfirma), waarna de merknaam definitief tot Daewoo werd omgedoopt. In 1977 startte een zeer bescheiden designaf- deling van 4 man, vooral belast met het aanpassen van bestaande Opel-modellen aan de Koreaanse wensen en eisen. Het huidige Design Forum dateert uit 1993 en heeft 100 mensen in dienst, waarvan 30 ontwerpers. Het Design Forum werkt aan modellen van Deawoo van de kleine Tico tot de grote Prince. Omdat het merk pas rond 1990 een eerste aanvang kon maken met het opbouwen van eene' mode vai vee verscl Renault heeft het leveringsprogramma van de 19 Cabrio gewijzigd. Aan de basis staat de Aria met een 95 pk 1.8 liter motor. Deze auto is standaard voorzien van een donkerblauwe metaalkleur en een kap in Marine-blauw. De uitrusting omvat verder lichtmetalen wielen, centrale vergrendeling met af standbediening, elektrisch bediende zijruiten, een airbag en speciale striping. De enige opties zijn een airbag voor de passagier en een radio Renault van 4x15 Watt. Alle andere denkbare elementen zijn standaard voor f.54.095,=. De 19 Cabrio 16-klepper is iinmiddels vervangen door de RSI met een 110 pk sterke 1.8 motor, bekend onder meer uit de Clio RSI. Deze motor behaalt een maximaal koppel van 150 Nm. De uitrusting komt vrijwel volledig met de Aria overeen, zodat de 19 Cabrio RSI voor net geen zestig mille (f.59.290,=) kan worden aangeboden. Het uiterlijk van de RSI komt sterk met dat van de 16-klepper overeen met zijn specifieke bumpers, skirts en lichtmetalen velgen. Jaarlijks passeren zo'n vijftig verschillende testauto's de revue, doen we verslag van minimaal hetzelfde tot soms het dubbele aantal introducties van nieuwe auto's en maken we melding van een veelheid aan aktiemodellen en wijzigingen aan bestaande auto's. Er zijn in Nederland ruim 35 automerken te koop, een enkel klein exclusief merk daargelaten. De markt is relatief stabiel tussen globaal 400.000 en 450.000 auto's. Als we eens nader naar de verdeling van merken en modellen kijken, dan komen we tot de conclusie dat er maar een paar merken en automodellen zijn die samen het overgrote deel van de markt bepalen. Nemen we de top vijf van automerken, dan vinden we hierin Opel, VW, Ford, Renault en Peugeot. Deze merken zijn goed voor maar liefst de helft van de totale Nederlandse markt. Betrekken we bij deze merken ook de andere merknamen uit het GM-, VW-, Ford- en Peugeot- concern dan komen we zelfs uit op meer dan 56 procent. De rest van de koek wordt zodoende door de overige dertig merken verdeeld. Bekijken we i top tien, dan wordt dit effect alleen nog maar Ook kun je een optelling maken van de meest verkochte auto's in ons land. Denk bijvoorbeeld maar eens aan de Opel Astra/Corsa, VW Golf/Polo, Ford Escort/Mondeo, Peugeot 306 en Renault Laguna, dan zorgen de tien best verkochte modellen voor een marktaandeel van tegen de 40procent. Dat betekent dat de helft van de in ons land verkochte nieuwe auto's zijn terug te voeren op niet meer dan vijftien tot twintig modellen. En dat betekent automatisch dat de meeste merken hun reclame-inspanningen verrichten voor auto's die slechts een zeer klein deel van de markt bestrijken, maar bijvoorbeeld goed zijn voor het imago van het merk. Je vraagt je echter dan toch wel eens af wat menig klein tot middelgroot merk heeft aan een modellenrange met soms acht tot tien totaal verschillende auto's... Ruimtewagen De opvolger van de Espero is intern bekend als de J-100 en »1 zal waarschijnlijk in drie carrosserievarianten worden voorgesteld. Het gaat Op het circuit van Spa Francorchamps doorbrak BMW de dominantie van Audi in de Duitse Super Touren Wagen Cup. Onze landgenoot Peter Kox vertrok bij de proloog van pole-position maar kwam slecht weg en na een aanvaring met BMW collega Muller eindigde de Eindhovenaar op de zevende plaats. Peters teammaat bij Schnitzer BMW, de Duitser Joachim Winkelhock won zowel de proloog als de hoofdrace en gaat nu aan de leiding, gevolgd door Audi-rijder Stuck. Kox neemt na twee races de zesde positie in het klassement in. Ook de tweede race van het Formule 3000 kampioenschap, gereden in het voorprogramma van de Grote Prijs van Spanje, eindige teleurstellend voor Jan Lammers. De Zandvoorter eindigde op de tiende plaats en scoorde daarmee wederom geen punten. De wedstrijd werd gewonnen door de Italiaan Sospiri, die na twee races de eerste plaats in het kampioenschap deelt met de Braziliaan Rosset. De Grand Prix van Spanje, afgelopen weekend verreden op het circuit van Barcelona, werd overtuigend gewonnen door de regerend wereldkampioen Michael Schumacher. De Duitser leidde van start tot finish en had genoeg aan twee pitstops, terwijl zijn naaste concurrent de Brit Damon Hill drie stops moest maken. In de laatste ronde verloor HUI bovendien een zekere tweede plaats door hydraulische problemen en rolde traag als vierde onder het zwart-wi t geblokt door. Met zijn zege nam Schumacher de leiding in het kampioenschap over en gaat nu aan kop met 24 punten, één punt meer dan Hill.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 21