7Z7Z
SS Daewoo laat in de keuken kijk
tl
en
WW
Grijze Tjaffer
Renault 19
RSI cabrio
r
e
Bijlage van: DeTilburgseKoerier
■1
Marktaandelen
'L--
995 pagina 20
Oplage: 97.900
Donderdag 18 mei 1995
“B Seoul - Eind februari werd in Nederland de eerste
I ’L^u,o.nn6«,ibed,,i I Daewoo personenauto afgeleverd, ongeveer gelijk
I Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 I
1 1 met een dertiental andere Europese landen.
ize
^ze
Lees verder op pagina 5
•de
iseei
iet of
Tony Vos
Autotest
Maak kennis met
Lees verder
Dato-Dealer
in dit nummer
Collaris
pag. 3
pag. 9
o.a.:
De4utoMaat
FR,
verkeersongevallen
pag. 5
Te hard rijden
hoofdoorzaak
met een dertiental andere Europese landen.
Er worden door het merk gigantische bedragen
geïnvesteerd om in korte tijd de Europese markt te
kunnen veroveren. Dat Daewoo een goede kans
maakt bleek wel tijdens een kijkje in de keuken.
Jaargang 7
Nummer 20
Jeep Cherokee
2.5 td SE
.artikelen
i/VC Heyhoef.
kt 139
op het
sort
3 vooi
pick-u
natuurlijk om een vierdeurs
sedan, maar daarnaast
Deze week
zondag 21 mei
Eerste wedstrijd voor de
DTM Gold Cup op het
circuit van Mugello (I)
NK rallycross vanaf het
Eurocircuit te
Valkenswaard
Engelse autoraces cp
circuit van Zandvoort
eigen
dellenprogramma, zullen
maf 1996 tot en met 1998 heel
sel nieuwe Daewoo's
:hijnen. De eerste nieuwe
leze
^Lie auto's werd nog niet
gesierd door de 'nieuwe'
Daewoo grille, maar dat zal
bij de produktiemodellen wel
het geval zijn. De Espero-
opvolger komt in september
1996 in eigen land op de
markt. Europa volgt begin
ATIE:
u.
Rijen
polycarbonaat. Technisch steunt de
Mega Tjaffer volledig op de bekende
Citroen AX. Dat betekent dat onderhoud
en reparaties gewoon bij de Citroën-
dealer kunnen plaatsvinden. Door de
sterke, maar lichte constructie weegt de
Tjaffer pick-up met benzinemotor slechts
730 kg en 740 kg als diesel. De
wegenbelasting is met slechts f.331 per
jaar zeer laag. Voor informatie: 05296-
1385.
1997. De op de Opel Kadett
gebaseerde Nexia krijgt ook
in 1997 een opvolger. Onder
de projectnaam T-100 is zowel
een sedan als hatchback in
voorbereiding. Deze auto's
dragen allebei de Daewoo-
grille. Heel in de verte lijken
zowel de 4- als 3-deurs op de
Suzuki Baleno maar niet echt
opwindend. De hatchback
doet vanwege de vorm van de
achterlichten ook wat aan een
Mitsubishi Colt denken.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410-5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
De autopers is gewend om
vroegtijdig kennis te kunnen
maken met nieuwe
automodellen, maar het frank
en vrij rondwandelen door de
ontwikkelingsafdeling zonder
dat alle prototypes onder
grijze doeken zijn verborgen,
komt maar hoogst zelden
voor.
auto die we mogen
verwachten is een grote
Daewoo boven de Espero die
op dit moment nog de
projectnaam V-100 draagt. Het
model heeft de afmetingen
van een BMW 5-serie en zal in
de duurste versie met een V6-
motor worden uitgerust. Wat
zijaanzicht betreft lijkt deze
grote Daewoo nog het meest
op een Lexus GS300, maar
dan in kleiner formaat. Geen
wonder, want deze nieuwe
Daewoo is in nauwe
samenwerking met Ital
Design ontworpen, net als de
Lexus GS300. Daewoo is
driftig bezig een family-look
te creëeren, vooral door
middel van een grille. Het
resultaat hebben we op de
Autosalon van Genève al
gezien op de Bucrane, een
prototype van een grote
sportcoupe. Het zijn drie
segenten die door chroom
worden omgeven. Met deze
grille moet iedere Daewoo uit
duizenden *- -
Daewoo wi
handgeschakelde vijfbak de voorwielen
aan, maar in combinatie met de 1.4
motor is ook vierwielaandrijving
beschikbaar. De laadbak van de Tjaffer
pick-up heeft een lengte van 1,27 meter,
waardoor dit model de ideale vrijetijds
auto is die ook zakelijk gebruikt kan wor
den. Een groot voordeel van alle Tjaffers
is de haast onverwoestbare constructie:
een gegalvaniseerd stalen chassis en
een kunststof carrosserie uit ABS en
/os Verstappen reed voor
het eerst dit seizoen een
wedstrijd uit, een prestatie
op zich voor het Simtek
team dat door geldgebrek
slechts tijdens de
wedstrijden in actie kan
komen en totaal geen
testwerk kan verrichten.
Jos vertrok van een 16e
startplaats en finishte als
twaalfde, met twee ronden
achterstand op de leiders.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
De Nederlandse rally-
equipe Hans Stacey en
Mark van den Brand
eindigde in de Bulgaarse
Zlatni rally op een
uitstekende vierde plaats
in hun groep NMitsubishi
Lancer Evo. Het evenement
telde zowel voor het EK als
NK. In het Nederlands
Kampioenschap nam
Stacey met deze prestatie
de eerste plaats van Ford-
rijder van den Hoorn over.
De Mega Tjaffer is voortaan ook
leverbaar in een pick-up uitvoering op
grijs kenteken. Deze aantrekkelijk
geprijsde variant is speciaal door de
Nederlandse importeur ontwikkeld.
Direct achter de stoelen is een
tussenschot geplaatst met of zonder
ruitje. Alle motoren uit de standaard
Tjaffer zijn ook in deze pick-up
verkrijgbaar: 1.1 van 60 pk, 1.4 van 75 pk
en de 1.5 liter diesel. Normaal drijft de
oupe. Het zijl.
ten die door c1
a omgeven. M
moet iedere Daewoo un sedan, maar daarnaast
xden te herkennen zijn. werden ook een vijfdeurs
□o wil met nadruk een hatchback en zeer aardige
Het Europese design-invloedbi] stationwagon getoond. Dez
alle haar nieuwe modellen. Zo Wagon lijkt van achteren
werd onlangs de sterk op de Ford Escort
ontwerpstudio I.A.D. Clipper. Het front van deze
overgenomen. drie auto-s werd nog niet
Ital Design
In 1967 ging Shinjin als
autoproducent van start en
werd jaren later met hulp van
General Motors omgedoopt
tot GM Korea. De volgende
stap was de samenwerking
tussen GM en Daewoo
(gestart als textielfirma),
waarna de merknaam
definitief tot Daewoo werd
omgedoopt. In 1977 startte een
zeer bescheiden designaf-
deling van 4 man, vooral
belast met het aanpassen van
bestaande Opel-modellen
aan de Koreaanse wensen en
eisen. Het huidige Design
Forum dateert uit 1993 en
heeft 100 mensen in dienst,
waarvan 30 ontwerpers. Het
Design Forum werkt aan
modellen van Deawoo van de
kleine Tico tot de grote Prince.
Omdat het merk pas rond 1990
een eerste aanvang kon
maken met het opbouwen van
eene'
mode
vai
vee
verscl
Renault heeft het leveringsprogramma van de 19 Cabrio
gewijzigd. Aan de basis staat de Aria met een 95 pk 1.8 liter
motor. Deze auto is standaard voorzien van een donkerblauwe
metaalkleur en een kap in Marine-blauw. De uitrusting omvat
verder lichtmetalen wielen, centrale vergrendeling met af
standbediening, elektrisch bediende zijruiten, een airbag en
speciale striping. De enige opties zijn een airbag voor de
passagier en een radio Renault van 4x15 Watt. Alle andere
denkbare elementen zijn standaard voor f.54.095,=.
De 19 Cabrio 16-klepper is iinmiddels vervangen door de RSI
met een 110 pk sterke 1.8 motor, bekend onder meer uit de Clio
RSI. Deze motor behaalt een maximaal koppel van 150 Nm. De
uitrusting komt vrijwel volledig met de Aria overeen, zodat de
19 Cabrio RSI voor net geen zestig mille (f.59.290,=) kan worden
aangeboden. Het uiterlijk van de RSI komt sterk met dat van de
16-klepper overeen met zijn specifieke bumpers, skirts en
lichtmetalen velgen.
Jaarlijks passeren zo'n
vijftig verschillende
testauto's de revue, doen
we verslag van minimaal
hetzelfde tot soms het
dubbele aantal
introducties van nieuwe
auto's en maken we
melding van een veelheid
aan aktiemodellen en
wijzigingen aan
bestaande auto's. Er zijn in
Nederland ruim 35
automerken te koop, een
enkel klein exclusief merk
daargelaten. De markt is
relatief stabiel tussen
globaal 400.000 en 450.000
auto's. Als we eens nader
naar de verdeling van
merken en modellen
kijken, dan komen we tot
de conclusie dat er maar
een paar merken en
automodellen zijn die
samen het overgrote deel
van de markt bepalen.
Nemen we de top vijf van
automerken, dan vinden
we hierin Opel, VW, Ford,
Renault en Peugeot. Deze
merken zijn goed voor
maar liefst de helft van de
totale Nederlandse markt.
Betrekken we bij deze
merken ook de andere
merknamen uit het GM-,
VW-, Ford- en Peugeot-
concern dan komen we
zelfs uit op meer dan 56
procent. De rest van de
koek wordt zodoende door
de overige dertig merken
verdeeld. Bekijken we i
top tien, dan wordt dit
effect alleen nog maar
Ook kun je een optelling
maken van de meest
verkochte auto's in ons
land. Denk bijvoorbeeld
maar eens aan de Opel
Astra/Corsa, VW Golf/Polo,
Ford Escort/Mondeo,
Peugeot 306 en Renault
Laguna, dan zorgen de
tien best verkochte
modellen voor een
marktaandeel van tegen
de 40procent. Dat
betekent dat de helft van
de in ons land verkochte
nieuwe auto's zijn terug te
voeren op niet meer dan
vijftien tot twintig
modellen. En dat betekent
automatisch dat de
meeste merken hun
reclame-inspanningen
verrichten voor auto's die
slechts een zeer klein deel
van de markt bestrijken,
maar bijvoorbeeld goed
zijn voor het imago van
het merk. Je vraagt je
echter dan toch wel eens
af wat menig klein tot
middelgroot merk heeft
aan een modellenrange
met soms acht tot tien
totaal verschillende
auto's...
Ruimtewagen
De opvolger van de Espero is
intern bekend als de J-100 en
»1 zal waarschijnlijk in drie
carrosserievarianten worden
voorgesteld. Het gaat
Op het circuit van Spa
Francorchamps doorbrak
BMW de dominantie van
Audi in de Duitse Super
Touren Wagen Cup. Onze
landgenoot Peter Kox
vertrok bij de proloog van
pole-position maar kwam
slecht weg en na een
aanvaring met BMW
collega Muller eindigde de
Eindhovenaar op de
zevende plaats. Peters
teammaat bij Schnitzer
BMW, de Duitser Joachim
Winkelhock won zowel de
proloog als de hoofdrace
en gaat nu aan de leiding,
gevolgd door Audi-rijder
Stuck. Kox neemt na twee
races de zesde positie in
het klassement in.
Ook de tweede race van
het Formule 3000
kampioenschap, gereden
in het voorprogramma van
de Grote Prijs van Spanje,
eindige teleurstellend voor
Jan Lammers. De
Zandvoorter eindigde op
de tiende plaats en scoorde
daarmee wederom geen
punten. De wedstrijd werd
gewonnen door de Italiaan
Sospiri, die na twee races
de eerste plaats in het
kampioenschap deelt met
de Braziliaan Rosset.
De Grand Prix van
Spanje, afgelopen
weekend verreden op het
circuit van Barcelona,
werd overtuigend
gewonnen door de
regerend wereldkampioen
Michael Schumacher. De
Duitser leidde van start tot
finish en had genoeg aan
twee pitstops, terwijl zijn
naaste concurrent de Brit
Damon Hill drie stops
moest maken. In de laatste
ronde verloor HUI
bovendien een zekere
tweede plaats door
hydraulische problemen
en rolde traag als vierde
onder het zwart-wi t
geblokt door. Met zijn zege
nam Schumacher de
leiding in het
kampioenschap over en
gaat nu aan kop met 24
punten, één punt meer dan
Hill.