Alfa Romeo 146 Goede afspraken zijn heel belangrijk K In de voetsporen van... Koreaanse markt open voor Europa en Verenigde Staten WOUTIRS B AUTOBEDRIJVEN B.V. BMW 71X1513 C Carpoolen is gezellig, voordelig en goed voor het milieu en Alfa 146 ia 3 TOT 30 MND BOVAG-GARANTIE d '?op an i '95 Aii 2E1£t Caravantrekkers van Denissen Citroen ZX Tonic )5 pagina 10 pagina 11 DE AUTOMAAT Donderdag 11 mei 1995 DE TILBURGSE KOERIER RIJ-IMPRESSIE Li dealers de nieuwe 146 leveren. Dit model dat constructief veel n, een haast stationcar- 0,- SA, rood, lijn van de 33 volgt. 950,- ke ;rd bord. rd met: 1 - joed ils cc ruto )e vijf ijlde Burg. Jamenitr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 dthei opvolger van de roemrijke 33. Immers de 145 is een driedeurs met achtige vormgeving, terwijl de nieuwe 146 veel meer de bekende gemeen heeft met de 145, is de officiële Begin juni gaan de Nederlandse Alfa- jeven get ifa-uitstrc l veel lingsvermogen voor mnd/bwjr 12-1992 9-1992 11-1991 5-1989 8-1992 ncx ste< iorstig. lat de gewerkt. minimaal Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG Telefoon 013-430022 km-$land 59900 km 44600 km 72800 km 24100 km 83500 km 40400 km stapt rdt .Dat t het >us. 15% bedr Amt Hyundai's voegen.... binnenkort in onze showroom 5 les vraag en elkaar afstemt, ^.rijgen carpoolers 1 ek in de Ier en dat is zowel r als 's zomers i Heavy e Tico Bij de ban k waar Teus Hoogendoorn werkt wordt met ingen voor to's te j of leest tje. Achteraf r veel eerder sginnen." ts goed tale in Korea joen iemand een dutje i achterin z'n krantj bezien had ik er mee moeten beg nodig motoren er ii gaan wo. 1,6 en 1,'” en de 1,91 ook in de worden. ilp van d ractief ge raar ’-roepen van mensen m woonomgeving. ogelijk via die sigen carpool- ratsen. i dit jaar lijken ng van deze rigjaar Dit percentage is teruggebracht tot 2 Door de drempel vo< vanuit Europa en c« Verenigde Stat jptKorec relddele geweest van goed functioneren als carpoolteam. Solidariteit is hierbij een belangrijk aspect. Niet onbelangrijk is ook dat we op de terugreis pas beslissen wie de volgende dag rijdt. Flexibiliteit alom dus." G A R,A G E DE NIS SEN max. oanh.gw. 2800 kg 1400 kg 1400 kg 1200 kg 1200 kg 1200 kg is echt als imer erkt. Een uiterst prettig geveerde, sturende en rijdende auto. En Alfa Romeo hoeft absoluut geen twijfels te hebben of hij wel z n weg naar de klanten zal vinden, want dat doet hij straks zeker. Te meer omdat de prijzen best heel netjes zijn. Gestart wordt er met f.31.750,= voor de basis-1.4 IE. Deze versi e heeft bijvoorbeeld al standaard stuurbekrachtiging, een verstelbare stuurkolom, toerenteller, centrale vergrendeling, elektrisch bediende voorportierruiten, in hoogte verstelbare gordels, getint glas en een airbag. Wie dezelfde 146 in een completere uitvoering wil, is f.33.400,= kwijt. Deze 1.4L beschikt over hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, gedeeltelijk meegespoten bumpers, hoofdsteunen achterin en een in delen neerklapbare achterbank. Daarboven vinden we de 1.6 IE voor Met ingang van januari dit jaar heeft de Koreaanse overheid de importbelasting op Europese en Amerikaanse auto's verlaagd tot 8%. Dit is zelfs minder dan Europese importeurs van Koreaanse auto's hier moeten betalen. Daarnaast bestond er in Korea nog een belasting van op auto's boven een drag van 90.000 rerikaanse dollar. verwarmde buitenspiegels, van binnenuit te openen achterklep, meegespoten dorpels, mistlampen in de voorbumper en lichtmetalen wielen. Deze auto kost f.40.300,=. f.34.500,=. De TurboDiesel gaat voor bedragen vanaf f.37.900,= van de hand. De sportief bedoelde 1.7 16V is er in slechts één uitgave met onder meer elektrisch bediende achterportierruiten, Bij Hoogovens werd vorig jaar een wel heel speciaal jubileum gevierd. Vier medewerkers van het bedrijf carpoolen namelijk al twintig jaar samen en dat was reden voor een feestje. Er zullen >g meer jubilea volgen, want carpoolen wordt eeds populairder. Regelingen De meeste carpoolers treffen zelf regelingen om het gezamenlijk autorijden voor iedereen even voordelig te maken. Lukt dat niet, dan kan gebruik gemaakt worden van speciale bureaus. Zo'n matchhulpbureau kan met name de financiën en het vinden van een carpoolpartner regelen. Zo kunnen carpoolers met gesloten beurs met elkaar meerijden. Het bureau int de gelden en verdeelt ze. Ook werkgevers doen steeds meer om het woon werkverkeer in goede banen te leiden. Een verzekeringsmaatschappij in Utrecht heeft zelfs een vervoerscoördinator aangesteld, die met behulp van postcodes vraag en aanbod op elkaar afstemt. Bovendien krijgen carpoole*-0 een vaste piel parkeerkeldei in de winter c ideaal. Bij de b< Pajero, goed voor 3,15% van de markt en haalt Daewoo I’ Industries met de kleine 3,77% marktaandeel. Ssangyong moet het met slechts 2,94% doen en Asia komt met personenauto's niet verder dan 0,24%. om te bedenken welke en er in de 146 gelever^ worden. Het zijn de 1,4, 1,7 liter boxermotoren ,9 liter turbodiesel die s 145 besteld kunnen carpoolcontracten ge Een werknemer die ri twee collega's meeneemt, krijgt een vergoeding. Volgens werknemers van beide bedrijven werkt het gedrag van hun werkgever heel stimulerend. Teus Hoogendoorn stond in het begin sceptisch tegenover carpoolen. Nu raakt hij er niet over uitgepraat. "Carpoolen is echt ideaal, ik raad het iedereen aan." Degenen die meer willen weten over carpoolen kunnen contact opnemen met de Carpool informatielijn, 06 - 97 72. Daar is ook het carpoolschuifje te bestellen, naast een verkeerskaart waarop alle carpoolpleinen staan afgebeeld. Het informatienummer kost 50 cent per minuut. Op RTL5 teletekst pagina 800 kan met behulp van de telefoon interactief gekeken worden n< carpooloprc uit de eigen Ook is het moe pagina een ei oproep te plat Jan Kalisvaart is één van de jubilerende carpoolers van Hoogovens. Het bevalt hem nog steeds prima: "Carpoolen heeft iets van een taxi. Je kunt namelijk rustig thuis wachten totdat je wordt opgehaald. Je neemt een bakkie koffie, leest de krant of kijkt naar het vroege nieuws op tv. Je stapt voor de deur in en je wordt aan het einde van je werkdag weer voor de deur afgezet. I noem ik ideaal, ook al kost meer dan de Hoogovens-bu Want die is gratis." De vier carpoolers kunnen uit lange ervaring vertellen wat je moet doen om carpoolen tot een succes te maken. Belangrijk is om goede afspraken te maken en je flexibel op te stellen. Zo is Joop Kooy tot vaste secretaris benoemd. Hij houdt een uitgekiend en uitgebalanceerd puntensysteem bij, waarmee een flexibele verdeling van rijbeurten wordt bereikt. Kooy: "Eigenlijk is dit de basis Uitvoeringen Ook ten aanzien van de rij- eigenschappen kan de lijn vanuit de 145 doorgetrokken worden. Er wordt wel beweerd dat de nieuwe modellen wat minder typisch Alfa zijn dan bijvoorbeeld de 33 dat was en daar zit beslist een kern van waarheid in. Dat merk je ook op het motorische vlak; vroeger viel daar gewoon meer karakter te bespeuren. Maar goed, tijden veranderen en Alfa s veranderen. Zonder dat daar wat verkeerds mee gezegd wordt. Want de nieuwe 146 is gewoon een In beperkte oplage levert Citroen de aantrekkelijk aangeklede ZX Tonic met naar keuze een drie- of vijfdeurs carrosserie of zelfs als Break. De auto is voorzien van de krachtige 1.4 liter motor met een vermogen van 75 pk. De standaarduitrusting wordt aangevuld met onder meer stuurbekrachtiging, sportstuur, getint glas, meegespoten bumpers, portiergrepen en buitenspiegels, breedstralers in de voorbumper, metaal lak, wieldoppen van het type Furio en 175/65R14 MXT banden. Er worden drie metaallokken aangeboden: Vert Anatra, Blue Buckingham en Rouge Blason. De driedeurs ZX Tonic kost f.30.250,=. De vijfdeurs vraagt een extra investering van f.1.100,= terwijl de ruime Break uitkomt op f .33.220,=. Mitsubishi Pajero 2.5 TDLWB Nissan Primera 2.0 iSLX 16V Nissan Primera 2.0 i Invitation 16V 3-1993 Nissan Sunny 1.6 SIX 16V 111001 Opel Vectra 1.8$ Volvo 4401.8i wordt eigenlijk pas de opvolger van de imr" populaire 33 aangemerkc. auto die net als z n voorganger vijf portieren heeft en waarin Alfa Romeo veel 33-rijders hoopt te verwelkomen. Maar ook mensen die nu bijvoorbeeld len. een 155 rijden en een maatje ais kleiner willen aantrekken. maanden van c een bevestiging van prognose te zijn. Vori< haalde Ford een marktaandeel van 28,9% bij de importmerken. Chrysler was nummer 2 met 17,7%. Daarna volgden Volvo (13,5%), Mercedes (13,1%), Peugeot (6,6%), BMW (5,6%) en Saab (5,5%). Toch zijnde importmerken slechts voor 0,34% van de tota. personenautomarkt in die vorig jaar 114 milje eenheden bedroeg. In de zeer hoge marktsegmenten, met prijzen boven de 39.000 dollar, hebben de Europese merken een aandeel van 30% in de verkopen. Het is vooral dit marktsegment dat sterk zal groeien. In Europa werden vorig jaar 118.612 auto's van Koreaanse makelij verkocht en dat komt neer op een marktaandeel van 1%. In Korea zelf heeft Hyundai met 46,17% verreweg het grootste marktaandeel. Nummer twee is Kia met 22,28% op de hielen gezeten door Daewoo met 21,12%. Verder verkoopt Hyundai Precision de Mitsubishi Motoren De 90 pk sterke oliedrinker is absoluut de fijnste van het stel, met bovendien de best schakelende vijfversnellingsbak. Van de benzinemotoren lijkt de versie met de 1,6 liter machine de beste keuze. Hij komt met z n 103 paardekrachten heel aardig vooruit, zonder meteen tot opzienbarende prestaties te leiden. Er is een top mogelijk van 187 km/u terwijl het sprintje van 0 tot 100 km/u in 11,5 seconden wordt afgewerkt. Maar ook de uitvoering met de 1,7 liter zestienklepper (van 129 pk) presteert niet opvallend en wanneer je daarmee wat aan het toeren bent, vraag je je af waarom je er ruim vier mille extra voor uit zou geven. Simpelweg omdat de prestaties niet echt voelbaar beter zijn dan van de 146 1.6. 2 procent, voor invoer de laten te verlagen hoopt Korea in deze beide werelddelen importbeperkir Koreaanse autc voorkomen. In 1994 verkochten alle importeurs samen in Korea 3.903 nieuwe personenauto's en dat was al twee keer zoveel als in 1993. Van het aantal verkochte importauto's in 1994 is de helft afkomstig uit Europa. In 1995 voorspelt men een verkoop van 11.000 import-auto's, waarvan zo'n 8.000 van Europese origine zullen zijn. De eerste drie Langer Van auto s uit het land van Pavarotti, spaghetti en Gucci verwacht je steevast een Voordelen Het voorbeeld van de Hoogovens-medewerkers laat zien dat carpoolen veel voordelen heeft. Er worden drie auto's thuis gelaten wat scheelt in de dagelijkse files, de niet-rijders komen uitgerust aan op het werk en het milieu wordt gespaard. Er zijn nog meer voordelen van carpoolen. De meeste deelnemers sparen fors op hun autokosten. De ANWB heeft een zogenaamd carpoolschuifje gemaakt waarmee snel uitgerekend kan worden tot hoeveel die besparing kan oplopen. Een klein voorbeeld: een chauffeur die drie passagiers meeneemt, veertig kilometer per dag rijdt in een auto in de prijsklasse tussen 25.000 en 30.000 gulden, bespaart per maand maar liefst 310 gulden. Carpoolen kan ook tijdwinst opleveren. Teus Hoogendoorn uit Amsterdam heeft dat aan den lijve ondervonden. Na verhuizing van de bank waar hij werkt van Amsterdam naar Den Bosch, is hij met de trein op en neer gaan reizen. Dat kostte hem gemiddeld twee uur per dag. Nu carpoolt hij met twee collega's en dat scheelt de helft van de tijd. Hoogendoorn bespaart niet alleen tijd, hij vindt het ook nog eens gezellig. "In de auto drinken we elke ochtend koffie. Op de terugreis spreken we af wie er de volgende dag de thermoskan meeneemt. De stemming in de auto is altijd goed. Er wordt heel wat gekletst over van alles en nog wat. Soms doet De 1.7 16V tipt aan de 200 km/u en heeft voor het bekende sprintje altijd nog 10,2 seconden nodig. De 1.4 van 90 pk tenslotte is trouwens ook geen slechte keuze. Zeker onder Nederlandse omstandigheden voldoet die eigenlijk best, (179 km/u, 0-100 in 12,8 sec.) al is deze motorvariant redelijk d< Maar het is duidelijk da auto vraagt zo niet schreeuwt om een 2,0 liter-motor. Dit najaar zal die de gelederen dan ook komen versterken. aantrekkelijke vormgeving en de nieuwe 146 stelt wat dat betreft zeker niet teleur. Integendeel zelfs. Natuurlijk wordt het vooraanzicht bepaald door het inmiddels bekende en beslist geslaagde aanzicht van de 145, maar voor de vijfdeurs-variant is daar een fraai vervolg aan gegeven. Door de betrekkelijk hoge achtersteven wordt de wigvorm extra benadrukt en geslaagd mag het geheel zeker heten. Wie het meetlint erbij haalt, komt erachter dat de nieuweling zo n zestien centimeter langer is dan z n bestaande driedeurs broeder. Die winst komt geheel ten goede aan de kofferruimte, die met een inhoud van 380 liter een keurige inhoud kent. Extra beenruimte voor de achterpassagiers is er niet gecreëerd en dat had best wel gemogen. Ook de hoofdruimte houdt achterin bepaald niet over. Het dashboard is rechtstreeks van de 145 overgenomen; een strak vormgegeven geheel met een sterke Alfa-uitstraling. Er is niet voorstelli Toch aardig om even in het marketing-verhaal rond de Alfa s 145 en 146 te duiken. Met het eerst genoemde model wil de fabrikant uit Milaan een voor het merk nieuwe doelgroep aanboren. Jongeren en met name vrouwen zouden er zich door aangetrokken moeten voele Alfa ziet de driedeurs auto een verbreding van het gamma waardoor ook een verbreding van de klantenschare gerealiseerd kan worden. De nieuwe 146 Kh-354 Rjj| |'AH 840 R; INFORMATIE

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 35