Alfa Romeo 146
Goede afspraken zijn heel belangrijk
K
In de voetsporen van...
Koreaanse markt open
voor Europa
en Verenigde Staten
WOUTIRS B
AUTOBEDRIJVEN B.V.
BMW 71X1513 C
Carpoolen is gezellig, voordelig en goed voor het milieu
en
Alfa 146
ia
3 TOT 30 MND BOVAG-GARANTIE
d
'?op
an
i '95 Aii 2E1£t
Caravantrekkers
van Denissen
Citroen ZX Tonic
)5 pagina 10
pagina 11
DE AUTOMAAT Donderdag 11 mei 1995
DE TILBURGSE KOERIER
RIJ-IMPRESSIE
Li
dealers de nieuwe 146
leveren. Dit model dat
constructief veel
n,
een haast stationcar-
0,-
SA, rood,
lijn van de 33 volgt.
950,-
ke
;rd
bord.
rd met:
1
-
joed
ils cc
ruto
)e vijf
ijlde
Burg. Jamenitr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
dthei
opvolger van de
roemrijke 33. Immers de
145 is een driedeurs met
achtige vormgeving,
terwijl de nieuwe 146
veel meer de bekende
gemeen heeft met de
145, is de officiële
Begin juni gaan de
Nederlandse Alfa-
jeven get
ifa-uitstrc
l veel
lingsvermogen voor
mnd/bwjr
12-1992
9-1992
11-1991
5-1989
8-1992
ncx
ste<
iorstig.
lat de
gewerkt.
minimaal
Kapt. Hatterasstraat 21, 5015 BB TILBURG
Telefoon 013-430022
km-$land
59900 km
44600 km
72800 km
24100 km
83500 km
40400 km
stapt
rdt
.Dat
t het
>us.
15%
bedr
Amt
Hyundai's
voegen....
binnenkort in onze showroom
5
les vraag en
elkaar afstemt,
^.rijgen carpoolers
1 ek in de
Ier en dat is zowel
r als 's zomers
i Heavy
e Tico
Bij de ban k waar Teus
Hoogendoorn werkt wordt met
ingen voor
to's te
j of leest
tje. Achteraf
r veel eerder
sginnen."
ts goed
tale
in Korea
joen
iemand een dutje i
achterin z'n krantj
bezien had ik er
mee moeten beg
nodig
motoren er ii
gaan wo.
1,6 en 1,'”
en de 1,91
ook in de
worden.
ilp van d
ractief ge
raar
’-roepen van mensen
m woonomgeving.
ogelijk via die
sigen carpool-
ratsen.
i dit jaar lijken
ng van deze
rigjaar
Dit percentage is
teruggebracht tot 2
Door de drempel vo<
vanuit Europa en c«
Verenigde Stat
jptKorec
relddele
geweest van goed
functioneren als carpoolteam.
Solidariteit is hierbij een
belangrijk aspect. Niet
onbelangrijk is ook dat we op
de terugreis pas beslissen
wie de volgende dag rijdt.
Flexibiliteit alom dus."
G A R,A G E
DE NIS SEN
max. oanh.gw.
2800 kg
1400 kg
1400 kg
1200 kg
1200 kg
1200 kg
is echt als
imer
erkt. Een
uiterst prettig geveerde,
sturende en rijdende auto. En
Alfa Romeo hoeft absoluut
geen twijfels te hebben of hij
wel z n weg naar de klanten
zal vinden, want dat doet hij
straks zeker. Te meer omdat
de prijzen best heel netjes
zijn. Gestart wordt er met
f.31.750,= voor de basis-1.4 IE.
Deze versi e heeft bijvoorbeeld
al standaard
stuurbekrachtiging, een
verstelbare stuurkolom,
toerenteller, centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende voorportierruiten, in
hoogte verstelbare gordels,
getint glas en een airbag.
Wie dezelfde 146 in een
completere uitvoering wil, is
f.33.400,= kwijt. Deze 1.4L
beschikt over
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, gedeeltelijk
meegespoten bumpers,
hoofdsteunen achterin en een
in delen neerklapbare
achterbank. Daarboven
vinden we de 1.6 IE voor
Met ingang van januari dit
jaar heeft de Koreaanse
overheid de importbelasting
op Europese en Amerikaanse
auto's verlaagd tot 8%. Dit is
zelfs minder dan Europese
importeurs van Koreaanse
auto's hier moeten betalen.
Daarnaast bestond er in
Korea nog een belasting van
op auto's boven een
drag van 90.000
rerikaanse dollar.
verwarmde buitenspiegels,
van binnenuit te openen
achterklep, meegespoten
dorpels, mistlampen in de
voorbumper en lichtmetalen
wielen. Deze auto kost
f.40.300,=.
f.34.500,=. De TurboDiesel
gaat voor bedragen vanaf
f.37.900,= van de hand. De
sportief bedoelde 1.7 16V is er
in slechts één uitgave met
onder meer elektrisch
bediende achterportierruiten,
Bij Hoogovens werd vorig jaar een wel heel
speciaal jubileum gevierd. Vier medewerkers van
het bedrijf carpoolen namelijk al twintig jaar
samen en dat was reden voor een feestje. Er zullen
>g meer jubilea volgen, want carpoolen wordt
eeds populairder.
Regelingen
De meeste carpoolers treffen
zelf regelingen om het
gezamenlijk autorijden voor
iedereen even voordelig te
maken. Lukt dat niet, dan kan
gebruik gemaakt worden van
speciale bureaus. Zo'n
matchhulpbureau kan met
name de financiën en het
vinden van een
carpoolpartner regelen. Zo
kunnen carpoolers met
gesloten beurs met elkaar
meerijden. Het bureau int de
gelden en verdeelt ze.
Ook werkgevers doen steeds
meer om het woon
werkverkeer in goede banen
te leiden. Een
verzekeringsmaatschappij in
Utrecht heeft zelfs een
vervoerscoördinator
aangesteld, die met behulp
van postcodes vraag en
aanbod op elkaar afstemt.
Bovendien krijgen carpoole*-0
een vaste piel
parkeerkeldei
in de winter c
ideaal.
Bij de b<
Pajero, goed voor 3,15% van de
markt en haalt Daewoo I’
Industries met de kleine
3,77% marktaandeel.
Ssangyong moet het met
slechts 2,94% doen en Asia
komt met personenauto's niet
verder dan 0,24%.
om te bedenken welke
en er in de 146 gelever^
worden. Het zijn de 1,4,
1,7 liter boxermotoren
,9 liter turbodiesel die
s 145 besteld kunnen
carpoolcontracten ge
Een werknemer die ri
twee collega's meeneemt,
krijgt een vergoeding.
Volgens werknemers van
beide bedrijven werkt het
gedrag van hun werkgever
heel stimulerend.
Teus Hoogendoorn stond in
het begin sceptisch tegenover
carpoolen. Nu raakt hij er niet
over uitgepraat. "Carpoolen
is echt ideaal, ik raad het
iedereen aan."
Degenen die meer willen
weten over carpoolen kunnen
contact opnemen met de
Carpool informatielijn, 06 - 97
72. Daar is ook het
carpoolschuifje te bestellen,
naast een verkeerskaart
waarop alle carpoolpleinen
staan afgebeeld. Het
informatienummer kost 50
cent per minuut.
Op RTL5 teletekst pagina 800
kan met behulp van de
telefoon interactief gekeken
worden n<
carpooloprc
uit de eigen
Ook is het moe
pagina een ei
oproep te plat
Jan Kalisvaart is één van de
jubilerende carpoolers van
Hoogovens. Het bevalt hem
nog steeds prima: "Carpoolen
heeft iets van een taxi. Je kunt
namelijk rustig thuis wachten
totdat je wordt opgehaald. Je
neemt een bakkie koffie, leest
de krant of kijkt naar het
vroege nieuws op tv. Je stapt
voor de deur in en je wordt
aan het einde van je werkdag
weer voor de deur afgezet. I
noem ik ideaal, ook al kost
meer dan de Hoogovens-bu
Want die is gratis."
De vier carpoolers kunnen uit
lange ervaring vertellen wat
je moet doen om carpoolen tot
een succes te maken.
Belangrijk is om goede
afspraken te maken en je
flexibel op te stellen. Zo is
Joop Kooy tot vaste secretaris
benoemd. Hij houdt een
uitgekiend en
uitgebalanceerd
puntensysteem bij, waarmee
een flexibele verdeling van
rijbeurten wordt bereikt. Kooy:
"Eigenlijk is dit de basis
Uitvoeringen
Ook ten aanzien van de rij-
eigenschappen kan de lijn
vanuit de 145 doorgetrokken
worden. Er wordt wel beweerd
dat de nieuwe modellen wat
minder typisch Alfa zijn dan
bijvoorbeeld de 33 dat was en
daar zit beslist een kern van
waarheid in. Dat merk je ook
op het motorische vlak;
vroeger viel daar gewoon
meer karakter te bespeuren.
Maar goed, tijden veranderen
en Alfa s veranderen. Zonder
dat daar wat verkeerds mee
gezegd wordt. Want de
nieuwe 146 is gewoon een
In beperkte oplage levert Citroen de aantrekkelijk
aangeklede ZX Tonic met naar keuze een drie- of vijfdeurs
carrosserie of zelfs als Break. De auto is voorzien van de
krachtige 1.4 liter motor met een vermogen van 75 pk. De
standaarduitrusting wordt aangevuld met onder meer
stuurbekrachtiging, sportstuur, getint glas, meegespoten
bumpers, portiergrepen en buitenspiegels, breedstralers in
de voorbumper, metaal lak, wieldoppen van het type Furio
en 175/65R14 MXT banden. Er worden drie metaallokken
aangeboden: Vert Anatra, Blue Buckingham en Rouge
Blason. De driedeurs ZX Tonic kost f.30.250,=. De vijfdeurs
vraagt een extra investering van f.1.100,= terwijl de ruime
Break uitkomt op f .33.220,=.
Mitsubishi Pajero 2.5 TDLWB
Nissan Primera 2.0 iSLX 16V
Nissan Primera 2.0 i Invitation 16V 3-1993
Nissan Sunny 1.6 SIX 16V 111001
Opel Vectra 1.8$
Volvo 4401.8i
wordt eigenlijk pas
de opvolger van de imr"
populaire 33 aangemerkc.
auto die net als z n
voorganger vijf portieren
heeft en waarin Alfa Romeo
veel 33-rijders hoopt te
verwelkomen. Maar ook
mensen die nu bijvoorbeeld
len. een 155 rijden en een maatje
ais kleiner willen aantrekken.
maanden van c
een bevestiging van
prognose te zijn. Vori<
haalde Ford een
marktaandeel van 28,9% bij
de importmerken. Chrysler
was nummer 2 met 17,7%.
Daarna volgden Volvo (13,5%),
Mercedes (13,1%), Peugeot
(6,6%), BMW (5,6%) en Saab
(5,5%). Toch zijnde
importmerken slechts
voor 0,34% van de tota.
personenautomarkt in
die vorig jaar 114 milje
eenheden bedroeg.
In de zeer hoge
marktsegmenten, met prijzen
boven de 39.000 dollar,
hebben de Europese merken
een aandeel van 30% in de
verkopen. Het is vooral dit
marktsegment dat sterk zal
groeien. In Europa werden
vorig jaar 118.612 auto's van
Koreaanse makelij verkocht
en dat komt neer op een
marktaandeel van 1%. In
Korea zelf heeft Hyundai met
46,17% verreweg het grootste
marktaandeel. Nummer twee
is Kia met 22,28% op de hielen
gezeten door Daewoo met
21,12%.
Verder verkoopt Hyundai
Precision de Mitsubishi
Motoren
De 90 pk sterke oliedrinker is
absoluut de fijnste van het
stel, met bovendien de best
schakelende
vijfversnellingsbak. Van de
benzinemotoren lijkt de versie
met de 1,6 liter machine de
beste keuze. Hij komt met z n
103 paardekrachten heel
aardig vooruit, zonder meteen
tot opzienbarende prestaties
te leiden. Er is een top
mogelijk van 187 km/u terwijl
het sprintje van 0 tot 100 km/u
in 11,5 seconden wordt
afgewerkt. Maar ook de
uitvoering met de 1,7 liter
zestienklepper (van 129 pk)
presteert niet opvallend en
wanneer je daarmee wat aan
het toeren bent, vraag je je af
waarom je er ruim vier mille
extra voor uit zou geven.
Simpelweg omdat de
prestaties niet echt voelbaar
beter zijn dan van de 146 1.6.
2 procent,
voor invoer
de
laten te verlagen
hoopt Korea in deze beide
werelddelen
importbeperkir
Koreaanse autc
voorkomen.
In 1994 verkochten alle
importeurs samen in Korea
3.903 nieuwe personenauto's
en dat was al twee keer zoveel
als in 1993. Van het aantal
verkochte importauto's in 1994
is de helft afkomstig uit
Europa. In 1995 voorspelt men
een verkoop van 11.000
import-auto's, waarvan zo'n
8.000 van Europese origine
zullen zijn. De eerste drie
Langer
Van auto s uit het land van
Pavarotti, spaghetti en Gucci
verwacht je steevast een
Voordelen
Het voorbeeld van de
Hoogovens-medewerkers laat
zien dat carpoolen veel
voordelen heeft. Er worden
drie auto's thuis gelaten wat
scheelt in de dagelijkse files,
de niet-rijders komen
uitgerust aan op het werk en
het milieu wordt gespaard.
Er zijn nog meer voordelen
van carpoolen. De meeste
deelnemers sparen fors op
hun autokosten. De ANWB
heeft een zogenaamd
carpoolschuifje gemaakt
waarmee snel uitgerekend
kan worden tot hoeveel die
besparing kan oplopen. Een
klein voorbeeld: een
chauffeur die drie passagiers
meeneemt, veertig kilometer
per dag rijdt in een auto in de
prijsklasse tussen 25.000 en
30.000 gulden, bespaart per
maand maar liefst 310 gulden.
Carpoolen kan ook tijdwinst
opleveren. Teus Hoogendoorn
uit Amsterdam heeft dat aan
den lijve ondervonden. Na
verhuizing van de bank waar
hij werkt van Amsterdam
naar Den Bosch, is hij met de
trein op en neer gaan reizen.
Dat kostte hem gemiddeld
twee uur per dag. Nu carpoolt
hij met twee collega's en dat
scheelt de helft van de tijd.
Hoogendoorn bespaart niet
alleen tijd, hij vindt het ook
nog eens gezellig. "In de auto
drinken we elke ochtend
koffie. Op de terugreis
spreken we af wie er de
volgende dag de thermoskan
meeneemt. De stemming in de
auto is altijd goed. Er wordt
heel wat gekletst over van
alles en nog wat. Soms doet
De 1.7 16V tipt aan de 200 km/u
en heeft voor het bekende
sprintje altijd nog 10,2
seconden nodig. De 1.4 van 90
pk tenslotte is trouwens ook
geen slechte keuze. Zeker
onder Nederlandse
omstandigheden voldoet die
eigenlijk best, (179 km/u, 0-100
in 12,8 sec.) al is deze
motorvariant redelijk d<
Maar het is duidelijk da
auto vraagt zo niet schreeuwt
om een 2,0 liter-motor. Dit
najaar zal die de gelederen
dan ook komen versterken.
aantrekkelijke vormgeving en
de nieuwe 146 stelt wat dat
betreft zeker niet teleur.
Integendeel zelfs. Natuurlijk
wordt het vooraanzicht
bepaald door het inmiddels
bekende en beslist geslaagde
aanzicht van de 145, maar
voor de vijfdeurs-variant is
daar een fraai vervolg aan
gegeven. Door de betrekkelijk
hoge achtersteven wordt de
wigvorm extra benadrukt en
geslaagd mag het geheel
zeker heten. Wie het meetlint
erbij haalt, komt erachter dat
de nieuweling zo n zestien
centimeter langer is dan z n
bestaande driedeurs broeder.
Die winst komt geheel ten
goede aan de kofferruimte,
die met een inhoud van 380
liter een keurige inhoud kent.
Extra beenruimte voor de
achterpassagiers is er niet
gecreëerd en dat had best wel
gemogen. Ook de hoofdruimte
houdt achterin bepaald niet
over. Het dashboard is
rechtstreeks van de 145
overgenomen; een strak
vormgegeven geheel met een
sterke Alfa-uitstraling.
Er is niet
voorstelli
Toch aardig om even in het
marketing-verhaal rond de
Alfa s 145 en 146 te duiken.
Met het eerst genoemde
model wil de fabrikant uit
Milaan een voor het merk
nieuwe doelgroep aanboren.
Jongeren en met name
vrouwen zouden er zich door
aangetrokken moeten voele
Alfa ziet de driedeurs auto
een verbreding van het
gamma waardoor ook een
verbreding van de
klantenschare gerealiseerd
kan worden. De nieuwe 146
Kh-354 Rjj|
|'AH 840 R;
INFORMATIE