Nieuwe Hyundai Lantra
Ssangyong Istana
op Mercedes-basis
Kia Credos
NS
o
Belabberd
'flesje'!
I
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
Mom
mtuw
n
35 pagina 24
oztotifflgigiG
Oplage: 97.900
Donderdag 11 mei 1995
ie
srkocht te
JDLATER'S
Mark
l ip?
Autotest
Lees verder
Lancia Zeta
in dit nummer
pag.3
pag.7
pag. 11
o.a.:
De,4utoMaat
TRIONIC
LAMBUIE
19,95
Dato-Tip:
Schoner milieu
Rij-impressie:
Alfa Romeo 146
Jaargang 7
Nummer 19
3n uw
soorten en
ise Whisky-
38,95
cyyyp
ZUIQQOSTbv
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
UNTREAU
ïsappel-
29,95
fabriek
tellen
18,95
£27300
n 9.00 - 17.00 uur
ten
Hyi
in 1
stc
m«
i L<intra zeer
mJapanse
Hetf
terwijl
oogt de
interiei
onder n
dashbo
zal in r
worde,,
Mercedes-
i
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Postbus 410 - 5000 AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/353985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
Of dit model ook naar Europa komt of wellicht
in Spanje geproduceerd zal gaan worden, is
niet zeker maar absoluut niet onmogelijk.
a I E
krat
30 cl.
Tom Coronel behaalde in
Berlijn zijn eerste punten
voor het Duitse Formule 3
kampioenschap. Vanwege
een defect aan de uitlaat
moest Coronel in de eerste
race als laatste starten
maar na een prachtige
inhaalrace eindigde hij op
de negende plaats en
scoorde daarmee twee
punten. Bij het begin van de
tweede race wilde Coronel's
wagen niet starten, zodat hij
weer als laatste moest
vertrekken. Dit keer
eindigde hij helaas op de
elfde plaats, nét buiten de
punten. De Argentijn
Norberto Fontana won net
zoals op de Hockenheimring
beide manches en gaat nu
met 80punten comfortabel
aan de leiding.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
ach tree
iklikeur
r.VPer 15,95
De nieuwe Lantra zal volgens importeur Greenib
vooral zijn weg moeten vinden naar de zakelijke
rijder, waarbij zowel op de junior manager als de
senior executive wordt gemikt. Maar ook de
particuliere koper wordt niet vergeten.
Prijstechnisch zal de nieuwe Hyundai L
goed met de verschillende Europese er.
merken kunnen concurreren.
De Vierhouten Rallysprint,
afgelopen zaterdag
verreden in het Zeeuwse
Hulst, werd gewonnen door
Eddy van den Hoorn in zijn
Ford Escort Cosworth. In
groep N ging de
overwinning naar I
Verhoeven van het
Mitsubishi Dealer-team en
bij de Cinquecento's trok
debutant Theo van den Berg
aan het langste eind.
Rond december zal Kia haar modellen
programma naar boven uitbreiden met de
Credos, een 4,71 meter lange vierdeurs sedan.
Het is niet vreemd dat Kia juist met dit model
op de markt komt. In Korea zelf is de Sonata
van Hyundai verreweg het best verkochte
autotype en de nieuwe Credos zit precies in
het zelfde segment. Op de vormgeving valt
niets aan te merken, het is een keurig ogende
grote auto. De achterkant heeft in de verte iets
weg van de Opel Omega, terwijl het front met
de chromen grille het geheel een voornaam
tintje geeft. De auto is nadrukkelijk
ontwikkeld om over de hele wereld verkocht te
gaan worden. Wat betreft onderstel en
techniek staat Kia ook steeds meer op eigen
benen. Motorisch valt men niet terug op
bekende technieken. De 1.8 liter werd net als
de 2 liter nieuw ontwikkeld. Het gaat in beide
gevallen om 16-kleppers. De 2 liter is bijzonder
Zeer interessant zijn Ssangyongs verrichten
op het vlak van bestelauto's. Het was
aanvankelijk de bedoeling dat de Mercedes
MB 100 in Korea geproduceerd zou gaan
worden. Ssangyong vond echter dat dit model
niet zou kunnen aansluiten bij de wensen van
de Koreaanse klant. Daarom werd in slechts
zes weken tijd een prototype ontwikkeld, dat
in Stuttgart zeer in de smaak viel. Deze
nieuwe Ssangyong Istana staat op het
onderstel van de MB100 en heeft een 2.9 liter 5
cilinder dieselmotor van Duitse origine.
De vormgeving is aan alle kanten nieuw.
front doet zeer Mercedes-achtig aan,
vijl de rest van de carrosserie veel fraaier
dan de MB80 en MB 100. Maar ook het
?ur werd onder handen genomen, wat
«c*- meer resulteerde in een compleet nieuw
hboard. De in Korea geproduceerde Istana
n eigen land als Ssangyong verkocht
len, terwijl op alle exportversies de
:edes-badge wordt geplakt.
De openingswedstrijd van
het Internationale Formule
3000 seizoen op het circuit
van Silverstone werd
gewonnen door de
Braziliaan Rosset in een
Reynard Cosworth. Onze
landgenoot Jan Lammers,
ook rijdend in een Reynard
Cosworth, kwam helaas
niet verder dan een elfde
plaats en scoorde dus nog
geen punten.
De eerste race van het
tweede DTM weekend,
afgelopen zondag verreden
op de Avusring te Berlijn,
werd gewonnen door de
Deen Kurt Thiim die ook van
pole-position was
vertrokken. Sandy Grau, de
jeugdige teammaat van de
Deen bij het Zakspeed
Mercedes team, werd
verrassend tweede terwijl
Alfa rijder Nannini beslag
legde op de derde plaats.
De tweede race werd een
nachtmerrie voor coureurs,
teamchefs en monteurs.
Nadat de Alfa's van Nannini
en Fisichella met elkaar in
aanraking waren gekomen
in de hairpin vloog de
wagen van Nannini in
brand en kon slechts met de
grootst mogelijke moeite
geblust worden. De
wedstrijdleiding besloot
terecht de rode vlag te
geven en pas na een uur
kon er opnieuw gestart
worden. Na de herstart
probeerde Larini zijn Alfa
tussen de Calibra van
Rosberg en de Alfa van
Danner te manoeuvreren
maar daar was geen ruimte
voor. Het trio maakte
contact en het gevolg was
dat Rosberg met een
snelheid van 250 km/u.
dwars door de kop van het
veld van vangrail naar
vangrail stuiterde, waarbij
minstens zes wagens totaal
vernield werden. De ravage
was niet te overzien maar
wonder boven wonder
raakte geen van de
betrokkenen gewond. De
wedstrijdleiding hield het
echter voor gezien en
besloot de race af te blazen.
Deze week
zondag 14 mei
Grand Prix Formule 1 van
Spanje te Barcelona
Internationale GT wedstrijd
te Monthlry (F.)
Duitse Super Touren Wagen
Cup te Spa-Francorchamps
(B.)
BTCC op het circuit van
Silverstone (GB)
Wie vindt dat het er in het
Nederlandse verkeer
aardig ongeorganiseerd
aan toe gaat, kan zich
troosten met de gedachte
dat het elders in de
wereld allemaal nog veel
erger is. Zo sukkelt het
verkeer in de Koreaanse
hoofdstad Seoul met een
gemiddelde snelheid van
tussen de 10 en 15 km/u
door de stad, dag en
nacht. Verkeersregels
lijken ze vrijwel niet te
hebben. Je moet er dan
ook niet versteld van
staan als twee
bestelwagens in het
drukke verkeer voor de
stoplichten staan over te
laden, zich niets
aantrekkend van de
menigte toeterende
voertuigen erachter.
Iemand die uit een uitrit
komt rijdt vol gas de weg
op, of er nu wel df geen
plaats voor is. En wonder
boven wonder, zie je in de
straten van Seoul weinig
auto's met schade.
Korea lijkt een paradijs te
zijn voor mensen die hier
er maar niet in willen
slagen hun rijbewijs te
bemachtigen. Een Kore-
aan die een rijbewijs wil
hebben, meldt zich bij het
gemeentehuis. Op een
afgezet stuk asfalt
moeten een aantal
proeven van
bekwaamheid worden
afgelegd. Laat men
tijdens deze tests zien dat
men de auto aardig onder
controle heeft, dan kan
men zich de trotse
eigenaar van een
rijbewijs noemen. Er
bestaan wel enkele
primitieve rijscholen
waar men, wederom op
afgesloten terrein, zich de
bediening van de auto
meester kan maken.
Nadat men het rijbewijs
op zak heeft, kan nog
verkeersonderrich t
gevolgd worden. Tijdens
deze lessen gaat men
onder begeleiding zelf
het drukke stadsverkeer
in en worden de fijne
kneepjes bijgebracht.
Maar dit onderwijs is
geheel vrijwillig en
wordt maar door een
relatief klein deel van de
Koreanen gevolgd. Boze
en geïrriteerde Koreanen
zie je echter nauwelijks in
het dagelijks verkeer. Ze
rijden gewoon allemaal
belabberd en dat nemen
ze elkaar niet kwalijk...
Tony Vos
krachtig met een vermogen van 148 pk. Bij het
onderstel werd uitgegaan van de Mazda 626.
Kia bracht hierop zelf veranderingen aan,
terwijl de fijnafstemming plaatsvond bij Lotus
in Engeland. De Kia Credos heeft een
bijzonder ruim interieur, ook weer
verklaarbaar door het feit dat dit soort auto's
in Korea vaak met chauffeur wordt gereden en
daar profiteren met name de
achterpassagiers van. De interieurinrichting
ziet er keurig uit of we nu kijken naar een auto
met stoffen bekleding of leer. Het dashboard is
zeker niet overdreven fantasievol van design,
maar het is absoluut modern en voorzien van
de bekende instrumenten.
Tot de uitrustingsmogelijkheden behoren een
dubbele airbag, ABS en een tractioncontrol
systeem. Geheel synchroon aan de Sonata
zullen de prijzen ergens rond de f.40.000,=
beginnen.
Na de voor het merk zo belangrijke nieuwe Excel
in de middenklasse gelanceerd te hebben,
presenteert Hyundai later dit jaar de volledig
nieuwe Lantra. Rond september komt de 4,42
nieter lange vierdeurs sedan op de markt, in
jdnuari gevolgd door de stationwagon die op de
Seoul Motorshow voor het eerst te zien was. De
Lantra sedan heeft een wielbasis van 2,55 meter,
is 1,70 meter breed en weegt ongeveer 1200 kg.
De nieuwe Lantra is groter en ruimer dan het
huidige model en zal meer dan zijn voorganger in
het hogere segment van de middenklasse moeten
gaan scoren. De auto komt beschikbaar in een GL-
en GLS-uitvoering en kan worden gekozen in twee
motorvarianten. In de nieuwe Lantra presenteert
Hyundai de Beta-motorenreeks, die op dit moment
bestaat uit een 1.6 en 1.8 liter 16-klepper. De 1.6
liter is goed voor een flink vermogen van 114 pk
bij 6100 tr/min. Later verschijnt in ieder geval nog
een zeer krachtige 2 liter. Standaard worden de
voorwielen aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak, terwijl ook een
elektronisch gestuurde viertraps automaat kan
worden besteld.
De basisuitrusting van de nieuwe Lantra is al
bijzonder compleet met onder meer
stuurbekrachtiging. Een dubbele airbag zal tegen
een zeer lage meerprijs worden aangeboden,
‘Srwijl ABS op de optielijst staat. Alhoewel
yundai van de vroegere Pony een stationwagon
i haar programma had, is de nieuwe Lantra
tationwagon de eerste serieuze Koreaanse auto
iet dit carrosserietype. De dakrailings
accentueren de doorgetrokken daklijn. Terwijl de
grotere binnenruimte en grote vijfde deur de
gebruiksmogelijk van de Lantra alleen maar
uitbouwen.