Nieuwe Hyundai Lantra Ssangyong Istana op Mercedes-basis Kia Credos NS o Belabberd 'flesje'! I Bijlage van: De Tilburgse Koerier Mom mtuw n 35 pagina 24 oztotifflgigiG Oplage: 97.900 Donderdag 11 mei 1995 ie srkocht te JDLATER'S Mark l ip? Autotest Lees verder Lancia Zeta in dit nummer pag.3 pag.7 pag. 11 o.a.: De,4utoMaat TRIONIC LAMBUIE 19,95 Dato-Tip: Schoner milieu Rij-impressie: Alfa Romeo 146 Jaargang 7 Nummer 19 3n uw soorten en ise Whisky- 38,95 cyyyp ZUIQQOSTbv Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 UNTREAU ïsappel- 29,95 fabriek tellen 18,95 £27300 n 9.00 - 17.00 uur ten Hyi in 1 stc m« i L<intra zeer mJapanse Hetf terwijl oogt de interiei onder n dashbo zal in r worde,, Mercedes- i Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Postbus 410 - 5000 AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/353985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur Of dit model ook naar Europa komt of wellicht in Spanje geproduceerd zal gaan worden, is niet zeker maar absoluut niet onmogelijk. a I E krat 30 cl. Tom Coronel behaalde in Berlijn zijn eerste punten voor het Duitse Formule 3 kampioenschap. Vanwege een defect aan de uitlaat moest Coronel in de eerste race als laatste starten maar na een prachtige inhaalrace eindigde hij op de negende plaats en scoorde daarmee twee punten. Bij het begin van de tweede race wilde Coronel's wagen niet starten, zodat hij weer als laatste moest vertrekken. Dit keer eindigde hij helaas op de elfde plaats, nét buiten de punten. De Argentijn Norberto Fontana won net zoals op de Hockenheimring beide manches en gaat nu met 80punten comfortabel aan de leiding. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Hiel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. ach tree iklikeur r.VPer 15,95 De nieuwe Lantra zal volgens importeur Greenib vooral zijn weg moeten vinden naar de zakelijke rijder, waarbij zowel op de junior manager als de senior executive wordt gemikt. Maar ook de particuliere koper wordt niet vergeten. Prijstechnisch zal de nieuwe Hyundai L goed met de verschillende Europese er. merken kunnen concurreren. De Vierhouten Rallysprint, afgelopen zaterdag verreden in het Zeeuwse Hulst, werd gewonnen door Eddy van den Hoorn in zijn Ford Escort Cosworth. In groep N ging de overwinning naar I Verhoeven van het Mitsubishi Dealer-team en bij de Cinquecento's trok debutant Theo van den Berg aan het langste eind. Rond december zal Kia haar modellen programma naar boven uitbreiden met de Credos, een 4,71 meter lange vierdeurs sedan. Het is niet vreemd dat Kia juist met dit model op de markt komt. In Korea zelf is de Sonata van Hyundai verreweg het best verkochte autotype en de nieuwe Credos zit precies in het zelfde segment. Op de vormgeving valt niets aan te merken, het is een keurig ogende grote auto. De achterkant heeft in de verte iets weg van de Opel Omega, terwijl het front met de chromen grille het geheel een voornaam tintje geeft. De auto is nadrukkelijk ontwikkeld om over de hele wereld verkocht te gaan worden. Wat betreft onderstel en techniek staat Kia ook steeds meer op eigen benen. Motorisch valt men niet terug op bekende technieken. De 1.8 liter werd net als de 2 liter nieuw ontwikkeld. Het gaat in beide gevallen om 16-kleppers. De 2 liter is bijzonder Zeer interessant zijn Ssangyongs verrichten op het vlak van bestelauto's. Het was aanvankelijk de bedoeling dat de Mercedes MB 100 in Korea geproduceerd zou gaan worden. Ssangyong vond echter dat dit model niet zou kunnen aansluiten bij de wensen van de Koreaanse klant. Daarom werd in slechts zes weken tijd een prototype ontwikkeld, dat in Stuttgart zeer in de smaak viel. Deze nieuwe Ssangyong Istana staat op het onderstel van de MB100 en heeft een 2.9 liter 5 cilinder dieselmotor van Duitse origine. De vormgeving is aan alle kanten nieuw. front doet zeer Mercedes-achtig aan, vijl de rest van de carrosserie veel fraaier dan de MB80 en MB 100. Maar ook het ?ur werd onder handen genomen, wat «c*- meer resulteerde in een compleet nieuw hboard. De in Korea geproduceerde Istana n eigen land als Ssangyong verkocht len, terwijl op alle exportversies de :edes-badge wordt geplakt. De openingswedstrijd van het Internationale Formule 3000 seizoen op het circuit van Silverstone werd gewonnen door de Braziliaan Rosset in een Reynard Cosworth. Onze landgenoot Jan Lammers, ook rijdend in een Reynard Cosworth, kwam helaas niet verder dan een elfde plaats en scoorde dus nog geen punten. De eerste race van het tweede DTM weekend, afgelopen zondag verreden op de Avusring te Berlijn, werd gewonnen door de Deen Kurt Thiim die ook van pole-position was vertrokken. Sandy Grau, de jeugdige teammaat van de Deen bij het Zakspeed Mercedes team, werd verrassend tweede terwijl Alfa rijder Nannini beslag legde op de derde plaats. De tweede race werd een nachtmerrie voor coureurs, teamchefs en monteurs. Nadat de Alfa's van Nannini en Fisichella met elkaar in aanraking waren gekomen in de hairpin vloog de wagen van Nannini in brand en kon slechts met de grootst mogelijke moeite geblust worden. De wedstrijdleiding besloot terecht de rode vlag te geven en pas na een uur kon er opnieuw gestart worden. Na de herstart probeerde Larini zijn Alfa tussen de Calibra van Rosberg en de Alfa van Danner te manoeuvreren maar daar was geen ruimte voor. Het trio maakte contact en het gevolg was dat Rosberg met een snelheid van 250 km/u. dwars door de kop van het veld van vangrail naar vangrail stuiterde, waarbij minstens zes wagens totaal vernield werden. De ravage was niet te overzien maar wonder boven wonder raakte geen van de betrokkenen gewond. De wedstrijdleiding hield het echter voor gezien en besloot de race af te blazen. Deze week zondag 14 mei Grand Prix Formule 1 van Spanje te Barcelona Internationale GT wedstrijd te Monthlry (F.) Duitse Super Touren Wagen Cup te Spa-Francorchamps (B.) BTCC op het circuit van Silverstone (GB) Wie vindt dat het er in het Nederlandse verkeer aardig ongeorganiseerd aan toe gaat, kan zich troosten met de gedachte dat het elders in de wereld allemaal nog veel erger is. Zo sukkelt het verkeer in de Koreaanse hoofdstad Seoul met een gemiddelde snelheid van tussen de 10 en 15 km/u door de stad, dag en nacht. Verkeersregels lijken ze vrijwel niet te hebben. Je moet er dan ook niet versteld van staan als twee bestelwagens in het drukke verkeer voor de stoplichten staan over te laden, zich niets aantrekkend van de menigte toeterende voertuigen erachter. Iemand die uit een uitrit komt rijdt vol gas de weg op, of er nu wel df geen plaats voor is. En wonder boven wonder, zie je in de straten van Seoul weinig auto's met schade. Korea lijkt een paradijs te zijn voor mensen die hier er maar niet in willen slagen hun rijbewijs te bemachtigen. Een Kore- aan die een rijbewijs wil hebben, meldt zich bij het gemeentehuis. Op een afgezet stuk asfalt moeten een aantal proeven van bekwaamheid worden afgelegd. Laat men tijdens deze tests zien dat men de auto aardig onder controle heeft, dan kan men zich de trotse eigenaar van een rijbewijs noemen. Er bestaan wel enkele primitieve rijscholen waar men, wederom op afgesloten terrein, zich de bediening van de auto meester kan maken. Nadat men het rijbewijs op zak heeft, kan nog verkeersonderrich t gevolgd worden. Tijdens deze lessen gaat men onder begeleiding zelf het drukke stadsverkeer in en worden de fijne kneepjes bijgebracht. Maar dit onderwijs is geheel vrijwillig en wordt maar door een relatief klein deel van de Koreanen gevolgd. Boze en geïrriteerde Koreanen zie je echter nauwelijks in het dagelijks verkeer. Ze rijden gewoon allemaal belabberd en dat nemen ze elkaar niet kwalijk... Tony Vos krachtig met een vermogen van 148 pk. Bij het onderstel werd uitgegaan van de Mazda 626. Kia bracht hierop zelf veranderingen aan, terwijl de fijnafstemming plaatsvond bij Lotus in Engeland. De Kia Credos heeft een bijzonder ruim interieur, ook weer verklaarbaar door het feit dat dit soort auto's in Korea vaak met chauffeur wordt gereden en daar profiteren met name de achterpassagiers van. De interieurinrichting ziet er keurig uit of we nu kijken naar een auto met stoffen bekleding of leer. Het dashboard is zeker niet overdreven fantasievol van design, maar het is absoluut modern en voorzien van de bekende instrumenten. Tot de uitrustingsmogelijkheden behoren een dubbele airbag, ABS en een tractioncontrol systeem. Geheel synchroon aan de Sonata zullen de prijzen ergens rond de f.40.000,= beginnen. Na de voor het merk zo belangrijke nieuwe Excel in de middenklasse gelanceerd te hebben, presenteert Hyundai later dit jaar de volledig nieuwe Lantra. Rond september komt de 4,42 nieter lange vierdeurs sedan op de markt, in jdnuari gevolgd door de stationwagon die op de Seoul Motorshow voor het eerst te zien was. De Lantra sedan heeft een wielbasis van 2,55 meter, is 1,70 meter breed en weegt ongeveer 1200 kg. De nieuwe Lantra is groter en ruimer dan het huidige model en zal meer dan zijn voorganger in het hogere segment van de middenklasse moeten gaan scoren. De auto komt beschikbaar in een GL- en GLS-uitvoering en kan worden gekozen in twee motorvarianten. In de nieuwe Lantra presenteert Hyundai de Beta-motorenreeks, die op dit moment bestaat uit een 1.6 en 1.8 liter 16-klepper. De 1.6 liter is goed voor een flink vermogen van 114 pk bij 6100 tr/min. Later verschijnt in ieder geval nog een zeer krachtige 2 liter. Standaard worden de voorwielen aangedreven via een handgeschakelde vijfbak, terwijl ook een elektronisch gestuurde viertraps automaat kan worden besteld. De basisuitrusting van de nieuwe Lantra is al bijzonder compleet met onder meer stuurbekrachtiging. Een dubbele airbag zal tegen een zeer lage meerprijs worden aangeboden, ‘Srwijl ABS op de optielijst staat. Alhoewel yundai van de vroegere Pony een stationwagon i haar programma had, is de nieuwe Lantra tationwagon de eerste serieuze Koreaanse auto iet dit carrosserietype. De dakrailings accentueren de doorgetrokken daklijn. Terwijl de grotere binnenruimte en grote vijfde deur de gebruiksmogelijk van de Lantra alleen maar uitbouwen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 25