VOORSPRONG DOOR TECHNIEK
1
K
27 milieu-motoren
voor stadsbussen
n
I
en
Tbv
X
g
4J
Geen wonder dat-ïe zo groot is geworden.
Airco
in space
UJJ
95 pagina 8
DE AUTOMAAT Donderdag 4 mei 1995 pagina 9
DETILBURGSE KOERIER
JPE
or
miet
9d
ian
.1995 p.o.a.
|t22
OI3/32I4O5|
wassenen hebt u riant de ruimte. Door Zn in delen neerklapbare
FEEL FREE, FEEL SUZUKI
Er Is al een Baleno Hatchback vanaf f 26.995,- en een Baleno Sedan vanaf f 28.995,-. Prijzen Ind. BTW, exd. kosten rijklaar maken.
TILBURG: Automobielbedrijf Gijsbers Tilburg B.V., Bosscheweg 296, 013 - 35 56 55.
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911
Riccardo Patrese beleefde
V|
i
edrijf Tilburg
pakket een optie, dat bestaat uit ABS èn het ingenieuze Suzuki
Suspension Control System. Een computergestuurd dempingsysteem,
waardoor de auto een ongekende wegligging heeft.
Ook het interieur van de Baleno is formidabel. Zelfs met 5 vol-
Heeft de nieuwe Suzuki Baleno zo veel te bieden, omdat-ie zo
ruim is? Of is de nieuwe Suzuki Baleno zo ruim, omdat-ie zo veel te
bieden heeft? Elke Baleno heeft in ieder geval standaard twee full-
size airbags. Zodat u reist met het geruststellende gevoel dat u
hooguit in een luchtzak kunt belanden. Bovendien is het Dynamic-
achterbank kunt u een reusachtige laadvloer creëren. Terwijl Zn
fraaie stroomlijn ervoor zorgt dat de wind er nauwelijks vat op heeft
Kortom, we hebben groot nieuws als het gaat om stijl, veilig
heid, techniek en comfort En daar zit geen woord grootspraak bij.
De nieuwe Suzuki Baleno. Niet klein te krijgen.
.1986
.1988
.1990
.1991
.1984
.1988
leP
Tekst en foto's: Kees van
der Velden
tra
jeluid
..1995 p.O.a.
..1995 p.o.a.
..1995 p.o.a.
1990
^992
..’.'.'.’..'.’.’.'.■’.’’.'.1987
istianen
127
ee is
2
EDING I
)U
7.350,-1
Nissan Serena SLX Airco
7-zits v.a. 49.900,-
SC
GARAGE
DENISSE N
r
■"---I I
Zolder was voor teams en
rijders een moeilijk weekend.
De trainingen op vrijdag en
zaterdag werden onder
perfecte
weersomstandigheden
verreden: droog, zonnig en
niet te warm. Op zondag was 24ste plaa
het echter behoorlijk nat en de de korte nc
kwartiertje toch nog i
J ’“lokke
uitgevoerd. Van Tilburg-Bastianen
heeft wereldoctrooi aangevraagd
voor deze milieumotor. Er lopen
reeds met talloze binnen- en
buitenlandse bedrijven contacten.
Super Toeren Wagen
Cup
Vorig jaar beleefde de Klasse
2 toerwagensport zijn Duitse
première. BMW-rijder Johnny
Cecotto werd de eerste
kampioen na een spannende
strijd met Audi-piloot Frank
Biela. Cecotto werd door de
sportafdeling van de Beierse
fabrikant voor dit seizoen
Onlangs hebben de Brabantse
Buurtspoorwegen en Autodiensten
(BBA) een koopovereenkomst
getekent met Van Tilburg-Bas
Revisie voor de ombouw van 1
stadsbussen naar LPG. Hiermee
een bedrag gemoeid van ruim 2
miljoen gulden. De door het
revisiebedrijf ontwikkelde
milieumotor is een uitkomst voor
bestaande bussen die tot nu toe
diesel reden. Hierdoor worden de
vervuilende emissies sterk
verlaagd. Ook het rijcomfort wordt
verbeterd; trillingen en hinderlijke
geluiden in het voertuig worden rpet
de helft teruggebracht, iets wat
chauffeur en passagiers als extra
plezierig ervaren. Het passeergexm
wordt hierdoor ook met de helft
verminderd.
Aan deze techniek is drie jaar
gewerkt. Al in 1994 werd als
experiment een BBA-bus
omgebouwd op LPG. Een deel van
de werkzaamheden zal samen met
de Bedrijfswagens Service van het
openbaar vervoerbedrijf worden
eerste STW weekend was
echter Ford. De Mondeo's
stonden achteraan in de
startopstelling en ook tijdens
de race konden Boutsen,
Patrese, Asch en Nissen geen
goede prestaties leveren.
Ongetwijfeld zal men in de
loop van het seizoen nog
vooruitgang boeken maar het
lijkt er toch echt op dat de
Duitse Ford teams hun
huiswerk niet goed gemaakt
hebben. Aan de kwaliteiten
van de Mondeo ligt het niet,
dat bewijzen de door Andy
Rouse geprepareerde wagens
in het BTCC.
De openingswedstrijd van de
Duitse Super Touren Wagen
Cup, afgelopen weekend
verreden op de Omloop van
Terlaemen nabij het
Belgische Zolder, werd
gewonnen door Frank Biela in
zijn Audi. Onze landgenoot
Peter Kox reed een
fantastische race en greep
met een vierde plaats
uiteindelijk nét naast het
podium.
Internationale Klasse
De DTM, het klasse 1
kampioenschap voor
toerwagens wordt terecht ook
wel eens als «Spel zonder
grenzen» betiteld. Men doelt
daarmee dan op de techniek
die met motoren van 12.000
toeren, tractiecontrole,
computer geregelde
besturing, ABS, e.d. de
Formule 1 sport inmiddels
naar de kroon steekt. Niet
alleen de techniek maar ook
de budgetten van de DTM
teams begingen Formule 1-
achtige vormen aan te nemen.
Ondanks de positieve invloed
op de productie van
personenwagens in termen
van vernieuwing en
ontwikkeling en ondanks de
enorme mediabelichting is
deze Klasse 1 voor de meeste
autofabrikanten te kostbaar
geworden.
Voor die producenten die zich
toch met een sportief imago in
de toerwagensport willen
etaleren is de Klasse 2 een
uitstekend en hoogwaardig
alternatief. De techniek in
deze klasse 1 is duidelijk wél
begrensd: een motor van
maximaal twee liter inhoud
die ten hoogste 8.500 toeren
maakt waardoor veel minder
slijtage optreedt en géén ABS,
tractiecontrole of actieve
ophanging. Van elke auto
moeten bovendien minimaal
25.000 exemplaren per jaar
van de band rollen en de
enige toegestane wijziging
aan de carrosserie is de
montage van een voor- en
achtervleugel, waarvan de
afmetingen reglementair
beperkt zijn.
Een groot pluspunt van de
tweeliter klasse is dat het een
internationaal gebeuren is.
Alleen in Europa al zijn meer
dan tien fabrikanten in zes
verschillende nationale
kampioenschappen actief.
Bovendien zijn deze
kampioenschappen vanwege
de kostenbeheersing ook voor
privérijders nog toegankelijk.
echter overgeplaatst naar de
Engelse serie, de BTCC,
terwijl Joachim Winkelhock,
die in 1993 Brits kampioen
was, teruggehaald werd naar
Duitsland. Het Duitse
kampioenschap heette in 1994
overigens nog Tourenwagen
Cup maar om meer aan te
sluiten bij de internationale
naamgeving werd het dit jaar
omgedoopt tot Super Touren
Wagen Cup.
In de Duitse serie zijn dit jaar
vijf verschillende merken
actief. Audi maakte eigenlijk
een overstap van de DTM
naar de Klasse 2. In 1990
debuteerde het merk met de
vier ringen immers in de DTM
en won met Hans Joachim
Stuck op slag de titel, die het
jaar daarop prompt
geprolongeerd werd door
teamgenoot Frank Biela. In
1992 kreeg Audi echter veel
extra gewicht toebedeeld van
de organisatie en toen ook
nog de krukas van de V8
Quattro afgekeurd werd trok
men zich halverwege het
seizoen terug. In 1994 startte
Audi in de nieuwe tweeliter
serie met de Audi 80
Competition en verloor de
titelstrijd nipt van BMW. Dit
seizoen wil men alles op alles
zetten om met de nieuwe A4
kampioen te worden.
BMW heeft een jarenlange
toerwagentraditie en komt dit
jaar met een verbeterde 318i
in maar liefst negen landen
aan de start. In de STW Cup
zet men zes wagens verdeeld
over drie verschillende teams
in. Eindhovenaar Peter Kox
rijdt samen met routinier
Joachim Winkelhock voor het
bekende Schnitzerteam.
Nissan verschijnt met drie
Primera's aan de start, die
geprepareerd worden door de
BMS Scuderia Italia en hun
grote troef is Ivan Capelli die
Formule 1 reed voor March,
Ferrari en Jordan. Het andere
Japanse merk in de Duitse
serie is Honda, dat dit jaar zijn
debuut maakt met twee
Accord's voor de «oude rotten»
Armin Hahne en Klaus
Niedzwiedz.
Het vijfde merk tenslotte is
Ford, dat met de Capri in de
zeventiger en de Sierra in de
tachtiger jaren
toerwagentriomfen vierde. In
de STW Cup worden vier
fabrieks Mondeo's ingezet
voor grote sterren als Thierry
Boutsen en Riccardo Patrese.
Scheurtjes
In de hoofdrace begon het
massieve Audi bolwerk de
eerste scheurtjes te vertonen.
Weliswaar eindigden Biela
en Heger als eerste en tweede
maar de BMW armada, onder
aanvoering van Peter Kox,
kwam in de tweede helft van
de wedsrijd snel dichterbij en
samen met zijn merkgenoten
Winkelhock en Ravaglia wist
de snelle Eindhovenaar Audi
coureur Stuck in te pakken. En
als de wedstrijd nog een paar
ronden langer geduurd had
was Heger
hoogstwaarschijnlijk ook nog
ten prooi gevallen aan de
ontketende BMW trein. In de
voorlaatste ronde wist de
sluwe vos Roberto Ravaglia
Kox nog te passeren maar een
vierde plaats bij de
openingswedstrijd, nog voor
teamgenoot Winkelhock was
een fantastische prestatie.
Honda reed als debutant in de
middenmoot mee en ook
Nissan kwam nog tekort. De
blauwe Primera's waren
echter nog aangepaste
wagens uit 1994 en wanneer
bij de volgende race de eerste
nieuwe wagens ingezet gac
worden zullen de prestaties
van Capelli, Maassen en
Odor zeker verbeteren. De
grote teleurstelling van het
een optimale afstelling voor
de race te realiseren. Ook de
bandenkeuze, een heel
belangrijke factor in deze
relatief gelijkwaardige
klasse, werd een gok die niet
in alle gevallen even goed
uitpakte.
De trainingen werden, zoals
toch wel verwacht beheerst
door Audi en de A4 rijders
Heger, Biela en Stuck bezetten
dan ook de eerste drie
startplaatsen. Peter Kox, die
in de Pitbox van het Schnitzer
team een wat nerveuze indruk
maakte zette op de baan alle
zenuwen aan de kant en
nestelde zich met een knappe
zesde tijd in de kopgroep.
De race bestond uit twee
delen. Gestart werd met een
zogenaamde
kwalificatiesprint over zestig
kilometer.
Na het eerste raceweekend is
Frank Biela dus de
lijstaanvoerder in de STW
Cup en Audi heeft op dit
moment nog een voorsprong.
Of dit zo blijft zullen de
komende wedstrijden
uitwijzen. BMW heeft in ieder
geval op Zolder al bewezen
dat zij niet ver achter liggen
en ook Nissan is er op
gebrand om met de nieuwe
wagens hoog te gaan scoren.
Zolder
De openingsronde van de Deze proloog, b<
STW Cup 95 op het circuit van de startopstellir
1 hoofdrace, were
zegetocht met B
Heger op de ee i
plaatsen Voor Kox verliep de
proloog minder goed. Hij
raakte van de baan en
belandde daarmee op de
- -1 aats maar wist zich in
nog resterende tijd
warm-up van een kwartiertje toch nog naar een 12de positie
was nauwelijks voldoende om te knokken.
beslissend voor
Hing van de
srd ook een Audi
iet Biela, Stuck en
- eerste drie
ir Kox verliej
Ier gc_
ebaan
rrmee
Na een fantastische race ein- I
digde Kox op een meer dan
verdienstelijke vierde plaats. I
de oper.
STW Cu
Zolder.
/ICCORD
/ICCORD
Honda debuteerde met de
Accord en beschouwd dit sei
zoen dan ook als een leerjaar.