VOORSPRONG DOOR TECHNIEK 1 K 27 milieu-motoren voor stadsbussen n I en Tbv X g 4J Geen wonder dat-ïe zo groot is geworden. Airco in space UJJ 95 pagina 8 DE AUTOMAAT Donderdag 4 mei 1995 pagina 9 DETILBURGSE KOERIER JPE or miet 9d ian .1995 p.o.a. |t22 OI3/32I4O5| wassenen hebt u riant de ruimte. Door Zn in delen neerklapbare FEEL FREE, FEEL SUZUKI Er Is al een Baleno Hatchback vanaf f 26.995,- en een Baleno Sedan vanaf f 28.995,-. Prijzen Ind. BTW, exd. kosten rijklaar maken. TILBURG: Automobielbedrijf Gijsbers Tilburg B.V., Bosscheweg 296, 013 - 35 56 55. Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg Tel:013-683911 Riccardo Patrese beleefde V| i edrijf Tilburg pakket een optie, dat bestaat uit ABS èn het ingenieuze Suzuki Suspension Control System. Een computergestuurd dempingsysteem, waardoor de auto een ongekende wegligging heeft. Ook het interieur van de Baleno is formidabel. Zelfs met 5 vol- Heeft de nieuwe Suzuki Baleno zo veel te bieden, omdat-ie zo ruim is? Of is de nieuwe Suzuki Baleno zo ruim, omdat-ie zo veel te bieden heeft? Elke Baleno heeft in ieder geval standaard twee full- size airbags. Zodat u reist met het geruststellende gevoel dat u hooguit in een luchtzak kunt belanden. Bovendien is het Dynamic- achterbank kunt u een reusachtige laadvloer creëren. Terwijl Zn fraaie stroomlijn ervoor zorgt dat de wind er nauwelijks vat op heeft Kortom, we hebben groot nieuws als het gaat om stijl, veilig heid, techniek en comfort En daar zit geen woord grootspraak bij. De nieuwe Suzuki Baleno. Niet klein te krijgen. .1986 .1988 .1990 .1991 .1984 .1988 leP Tekst en foto's: Kees van der Velden tra jeluid ..1995 p.O.a. ..1995 p.o.a. ..1995 p.o.a. 1990 ^992 ..’.'.'.’..'.’.’.'.■’.’’.'.1987 istianen 127 ee is 2 EDING I )U 7.350,-1 Nissan Serena SLX Airco 7-zits v.a. 49.900,- SC GARAGE DENISSE N r ■"---I I Zolder was voor teams en rijders een moeilijk weekend. De trainingen op vrijdag en zaterdag werden onder perfecte weersomstandigheden verreden: droog, zonnig en niet te warm. Op zondag was 24ste plaa het echter behoorlijk nat en de de korte nc kwartiertje toch nog i J ’“lokke uitgevoerd. Van Tilburg-Bastianen heeft wereldoctrooi aangevraagd voor deze milieumotor. Er lopen reeds met talloze binnen- en buitenlandse bedrijven contacten. Super Toeren Wagen Cup Vorig jaar beleefde de Klasse 2 toerwagensport zijn Duitse première. BMW-rijder Johnny Cecotto werd de eerste kampioen na een spannende strijd met Audi-piloot Frank Biela. Cecotto werd door de sportafdeling van de Beierse fabrikant voor dit seizoen Onlangs hebben de Brabantse Buurtspoorwegen en Autodiensten (BBA) een koopovereenkomst getekent met Van Tilburg-Bas Revisie voor de ombouw van 1 stadsbussen naar LPG. Hiermee een bedrag gemoeid van ruim 2 miljoen gulden. De door het revisiebedrijf ontwikkelde milieumotor is een uitkomst voor bestaande bussen die tot nu toe diesel reden. Hierdoor worden de vervuilende emissies sterk verlaagd. Ook het rijcomfort wordt verbeterd; trillingen en hinderlijke geluiden in het voertuig worden rpet de helft teruggebracht, iets wat chauffeur en passagiers als extra plezierig ervaren. Het passeergexm wordt hierdoor ook met de helft verminderd. Aan deze techniek is drie jaar gewerkt. Al in 1994 werd als experiment een BBA-bus omgebouwd op LPG. Een deel van de werkzaamheden zal samen met de Bedrijfswagens Service van het openbaar vervoerbedrijf worden eerste STW weekend was echter Ford. De Mondeo's stonden achteraan in de startopstelling en ook tijdens de race konden Boutsen, Patrese, Asch en Nissen geen goede prestaties leveren. Ongetwijfeld zal men in de loop van het seizoen nog vooruitgang boeken maar het lijkt er toch echt op dat de Duitse Ford teams hun huiswerk niet goed gemaakt hebben. Aan de kwaliteiten van de Mondeo ligt het niet, dat bewijzen de door Andy Rouse geprepareerde wagens in het BTCC. De openingswedstrijd van de Duitse Super Touren Wagen Cup, afgelopen weekend verreden op de Omloop van Terlaemen nabij het Belgische Zolder, werd gewonnen door Frank Biela in zijn Audi. Onze landgenoot Peter Kox reed een fantastische race en greep met een vierde plaats uiteindelijk nét naast het podium. Internationale Klasse De DTM, het klasse 1 kampioenschap voor toerwagens wordt terecht ook wel eens als «Spel zonder grenzen» betiteld. Men doelt daarmee dan op de techniek die met motoren van 12.000 toeren, tractiecontrole, computer geregelde besturing, ABS, e.d. de Formule 1 sport inmiddels naar de kroon steekt. Niet alleen de techniek maar ook de budgetten van de DTM teams begingen Formule 1- achtige vormen aan te nemen. Ondanks de positieve invloed op de productie van personenwagens in termen van vernieuwing en ontwikkeling en ondanks de enorme mediabelichting is deze Klasse 1 voor de meeste autofabrikanten te kostbaar geworden. Voor die producenten die zich toch met een sportief imago in de toerwagensport willen etaleren is de Klasse 2 een uitstekend en hoogwaardig alternatief. De techniek in deze klasse 1 is duidelijk wél begrensd: een motor van maximaal twee liter inhoud die ten hoogste 8.500 toeren maakt waardoor veel minder slijtage optreedt en géén ABS, tractiecontrole of actieve ophanging. Van elke auto moeten bovendien minimaal 25.000 exemplaren per jaar van de band rollen en de enige toegestane wijziging aan de carrosserie is de montage van een voor- en achtervleugel, waarvan de afmetingen reglementair beperkt zijn. Een groot pluspunt van de tweeliter klasse is dat het een internationaal gebeuren is. Alleen in Europa al zijn meer dan tien fabrikanten in zes verschillende nationale kampioenschappen actief. Bovendien zijn deze kampioenschappen vanwege de kostenbeheersing ook voor privérijders nog toegankelijk. echter overgeplaatst naar de Engelse serie, de BTCC, terwijl Joachim Winkelhock, die in 1993 Brits kampioen was, teruggehaald werd naar Duitsland. Het Duitse kampioenschap heette in 1994 overigens nog Tourenwagen Cup maar om meer aan te sluiten bij de internationale naamgeving werd het dit jaar omgedoopt tot Super Touren Wagen Cup. In de Duitse serie zijn dit jaar vijf verschillende merken actief. Audi maakte eigenlijk een overstap van de DTM naar de Klasse 2. In 1990 debuteerde het merk met de vier ringen immers in de DTM en won met Hans Joachim Stuck op slag de titel, die het jaar daarop prompt geprolongeerd werd door teamgenoot Frank Biela. In 1992 kreeg Audi echter veel extra gewicht toebedeeld van de organisatie en toen ook nog de krukas van de V8 Quattro afgekeurd werd trok men zich halverwege het seizoen terug. In 1994 startte Audi in de nieuwe tweeliter serie met de Audi 80 Competition en verloor de titelstrijd nipt van BMW. Dit seizoen wil men alles op alles zetten om met de nieuwe A4 kampioen te worden. BMW heeft een jarenlange toerwagentraditie en komt dit jaar met een verbeterde 318i in maar liefst negen landen aan de start. In de STW Cup zet men zes wagens verdeeld over drie verschillende teams in. Eindhovenaar Peter Kox rijdt samen met routinier Joachim Winkelhock voor het bekende Schnitzerteam. Nissan verschijnt met drie Primera's aan de start, die geprepareerd worden door de BMS Scuderia Italia en hun grote troef is Ivan Capelli die Formule 1 reed voor March, Ferrari en Jordan. Het andere Japanse merk in de Duitse serie is Honda, dat dit jaar zijn debuut maakt met twee Accord's voor de «oude rotten» Armin Hahne en Klaus Niedzwiedz. Het vijfde merk tenslotte is Ford, dat met de Capri in de zeventiger en de Sierra in de tachtiger jaren toerwagentriomfen vierde. In de STW Cup worden vier fabrieks Mondeo's ingezet voor grote sterren als Thierry Boutsen en Riccardo Patrese. Scheurtjes In de hoofdrace begon het massieve Audi bolwerk de eerste scheurtjes te vertonen. Weliswaar eindigden Biela en Heger als eerste en tweede maar de BMW armada, onder aanvoering van Peter Kox, kwam in de tweede helft van de wedsrijd snel dichterbij en samen met zijn merkgenoten Winkelhock en Ravaglia wist de snelle Eindhovenaar Audi coureur Stuck in te pakken. En als de wedstrijd nog een paar ronden langer geduurd had was Heger hoogstwaarschijnlijk ook nog ten prooi gevallen aan de ontketende BMW trein. In de voorlaatste ronde wist de sluwe vos Roberto Ravaglia Kox nog te passeren maar een vierde plaats bij de openingswedstrijd, nog voor teamgenoot Winkelhock was een fantastische prestatie. Honda reed als debutant in de middenmoot mee en ook Nissan kwam nog tekort. De blauwe Primera's waren echter nog aangepaste wagens uit 1994 en wanneer bij de volgende race de eerste nieuwe wagens ingezet gac worden zullen de prestaties van Capelli, Maassen en Odor zeker verbeteren. De grote teleurstelling van het een optimale afstelling voor de race te realiseren. Ook de bandenkeuze, een heel belangrijke factor in deze relatief gelijkwaardige klasse, werd een gok die niet in alle gevallen even goed uitpakte. De trainingen werden, zoals toch wel verwacht beheerst door Audi en de A4 rijders Heger, Biela en Stuck bezetten dan ook de eerste drie startplaatsen. Peter Kox, die in de Pitbox van het Schnitzer team een wat nerveuze indruk maakte zette op de baan alle zenuwen aan de kant en nestelde zich met een knappe zesde tijd in de kopgroep. De race bestond uit twee delen. Gestart werd met een zogenaamde kwalificatiesprint over zestig kilometer. Na het eerste raceweekend is Frank Biela dus de lijstaanvoerder in de STW Cup en Audi heeft op dit moment nog een voorsprong. Of dit zo blijft zullen de komende wedstrijden uitwijzen. BMW heeft in ieder geval op Zolder al bewezen dat zij niet ver achter liggen en ook Nissan is er op gebrand om met de nieuwe wagens hoog te gaan scoren. Zolder De openingsronde van de Deze proloog, b< STW Cup 95 op het circuit van de startopstellir 1 hoofdrace, were zegetocht met B Heger op de ee i plaatsen Voor Kox verliep de proloog minder goed. Hij raakte van de baan en belandde daarmee op de - -1 aats maar wist zich in nog resterende tijd warm-up van een kwartiertje toch nog naar een 12de positie was nauwelijks voldoende om te knokken. beslissend voor Hing van de srd ook een Audi iet Biela, Stuck en - eerste drie ir Kox verliej Ier gc_ ebaan rrmee Na een fantastische race ein- I digde Kox op een meer dan verdienstelijke vierde plaats. I de oper. STW Cu Zolder. /ICCORD /ICCORD Honda debuteerde met de Accord en beschouwd dit sei zoen dan ook als een leerjaar.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 29