DAEWOO NEXIA GTX
u
OER-JEEP
Acht jaar winst voor Renault
«Zwervende» Suzuki Alto
Oude
bekende
5
n
Tl
IS
3ELLA
;S
I
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 4 mei 1995 - pagina 3
staan
Een
>eft
ralers
)e
roen
'88
e
rorig
>tale
AUTOTEST
wordt als
imper
.'91
'92
'92
..'92
Nm
wat
N OPEL
'EL
luid
tis
wit
wit
x>d
tod
iet
iet
tod
tod
iet
irijs
xxi.
wit.
ziet,
tod
.1989
.1988
.1990
.1992
cB.V.
iet
iet
iet
iet
x)d
Diet
tiet
iet
iart1992
1992
1^
1990
.......1988
1988
1990
1987
IAUTO
5 km gratis
irandstof
specie
tvoerii
Vernietigei
Bij gebruik op
wég wordtfclk
jling met
ozichte
andere1
dezelfdt
dubbe
kleppe
16-klei
vermogen vc
tr/min en ee
m
tp de verharde
[Heen de
winstgevend. De
investeringen stegen van
12,043 miljard FF in 1993 naar
16,050 miljard FF in 1994. De
uitgaven voor onderzoek en
ontwikkeling bedroegen in
1994 7,707 miljard FF, tegen
6,902 miljard FF het jaar
daarvoor.
JAN. '92
'94
1’92
F. MEI '93
AARS
5 pagina 2
178,5 miljard FF (f.57 miljard).
Het is het achtste
achtereenvolgende jaar dat
het bedrijf een positief
resultaat boekt. De behaalde
Na een eerste presentatie op de AutoRai in
februari is Daewoo driftig aan de gang een
dealernet in ons land op te bouwen. Dit gaat
nog niet zo snel, omdat het Koreaanse merk
direct kwalitatief hoogstaande bedrijven zoekt
en zodoende hoge eisen stelt. Toch lijkt Daewoo
in Nederland een goede toekomst tegemoet te
gaan. Overigens wordt de volledige Europese
markt op een zeer professionele wijze
benaderd. We reden de Nexia 3-deurs in GTX-
uitvoering.
>en1991
iet1993
net..........^
::z^
1990
1992
1992
Wie even vluchtig naar de
Nexia kijkt, ziet eigenlijk
direct een Opel Kadett staan.
En dat klopt inderdaad. Een
deel van de aandelen van
Daewoo was tot voor kort in
handen van General Motors.
Het Daewoo-programma heeft
dan ook lange tijd bestaan uit
op Opel-modellen
gebaseerde auto's. De grotere
Espero is het eerste eigen
model, maar de Nexia is niets
meer, maar ook zeker niets
minder dan een
dóórontwikkeling op de
vertrouwde Opel Kadett.
Grotere omzet
personenautobranche
De omzet in de
personenautobranche is vorig jaar
met 9% tot 40 miljard gulden
toegenomen. Als rekening wordt
gehouden met de prijsstijging van
1% in de branche dan betekent dit
een reële omzetverbetering van
8%, zo blijkt uit cijfers van het Cen
traal Bureau voor de Statistiek
(CBS). De toename werd vooral
gerealiseerd in de eerste 9
maanden van 1994. In het laatste
kwartaal daalde de omzet met 1%.
Bij de motorfietsen was met name
in de eerste helft van 1994 sprake
van een teruggang van de omzet.
Daarna herstelde de omzet zich en
was zelfs in het laatste kwartaal
9% hoger in vergelijking met het
jaar daarvoor. Daarmee bleef de
totale omzetdaling beperkt tot
0,5%. De prijsstijging van
autobrandstoffen (+5%) is de
voornaamste oorzaak van de
omzetgroei bij tankstations (+9%).
Door het gestegen gebruik van
auto's en motoren nam de
hoeveelheid verkochte brandstof
toe met 3%.
n bij 3400 tr/min. Het gelu
jt deze motor produceert
zeer herkenbaar en ook de
manier waarop de bak wordt
bediend is volledig bekend.
De 1068 kg wegende Nexia
GTX haalt een topsnelheid
van 170 km/u en heeft 12,2
seconden nodig om vanuit
stilstand de 100 km/u aan te
wijzen. Het is dat hier en daar
het woord Daewoo op de auto
te vinden is, maar anders zou
je gewoon denken dat je in
een gefacelifte Opel Kadett
rijdt. Al bij al stemt de Nexia
zeer tot tevredenheid, ook
bijvoorbeeld bij het
gemiddelde
brandstofverbruik. De motor
neemt genoegen met 1 liter
loodvrije benzine op 12,5
kilometer en dat is keurig.
met chromen inleg wc
het ware over de bum,
doorgetrokken. De op ons
testexemplaar aanwezige
lichtmetalen velgen behoren
tot de optiemogelijkheden.
Het profiel blijft echter
voor haar rekening. De omzet
van deze divisie steeg met 4,1
procent naar 135,5 miljard FF,
wat goed is voor 75,9 procent
van de totale omzet. De
omzetstijging is verder te
danken aan de
vrachtwagendivisie, waar de
omzet met 17,5% steeg naar 29
miljard FF. Daarmee
vertegenwoordigt deze
divisie 16,3 procent van de
groepsomzet, tegen 14,5
procent in 1993. De financiële
divisie nam vorig jaar 5
procent van de omzet vo<
haar rekening, een dal:~
ruim 11 procent ten opzk
van 1993. De divisie
industriële ondernemingen
tenslotte bleef goed voor de
resterende 2,8 procent van de
omzet, evenals het jaar
daarvoor.
De nettowinst - na
belastingen - van Renault
over 1994 bedraagt 3,636
miljard FF. In 1993 werd een
winst geboekt van 1,071
miljard FF. Renault is met dit
resultaat voor het achtste
achtereenvolgende jaar
Vertrouwen
Deawoo zal het in zijn eerste
jaren echter niet alleen
moeten hebben van het
vertrouwde concept van de
Nexia, maar ook door een
uitstekende service die wordt
beloofd en prijzen die op een
prettig niveau liggen. De
Nexia 3-deurs GL start
bijvoorbeeld bij f.25.995,= en
dat is bijzonder scherp. Deze
auto mist ten opzichte van de
GTX de 16-kleppenmotor, de
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, de
toerenteller, centrale
vergrendeling en elektrische
ruitbediening. Wie dit
allemaal wel wenst krijgt
voor f.27.495,= al deze zaken in
de 3-deurs GTX. Daarnaast
zijn er ook nog twee andere
carrosserievarianten. De 5-
De Daewoo Nexia is voor de
Europese automobilist een
zeer vertrouwde auto. Het is
namelijk een
dóórontwikkeling op de Opel
Kadett. Het uiterlijk is echter
moderner en luxueuzer
afgewerkt. De motor is
voldoende krachtig en zuinig,
terwijl de uitrusting juist
bovengemiddeld is.
achterwielaandrijving
gebruikt. Met behulp van een
kleine pook kunnen ook de
voorwielen worden
bijgeschakeld, terwijl met een
derde pookje de hoge of lage
gearing wordt gekozen. De
motor is een 4 cilinder in lijn
met waterkoeling en een
inhoud van 2,2 liter. De
motoren van Willys en Ford
zijn vrijwel identiek. De auto
is slechts 3,36 meter lang, 1,58
meter breed en heeft een
wielbasis van 2,04 meter. Een
lege Jeep weegt 1054 kg en
kan een topsnelheid halen
van net boven de 100 km/u. In
de oorlog hadden de meeste
leeps een 6 Volts electrische
installatie, later vaak
omgebouwd tot 12 of 24 Volt.
Er mag voor 363 kg aan lading
worden meegenomen (of
Over het boekjaar 1994 heeft
de Renault Groep een netto
resultaat behaald van 3,6
miljard Franse frank (f.1,2
miljard) op een omzet van
Op het ogenblik
deze foto gemc
werd, stond d
Suzuki Alto o{
parkeerplaats
winkelcenti
Heyhoef. Mon
staat de rode j
GL in een sj
sportuiU
ergens anders x
markante plek
Tilburg. De autc
voorzien van apa
Moederdagstriping
«zwerft» elke d
naar een nieu-
bestemming. Suzu
dealer Gijsbi
Tilburg BV zorgt
deze ludieke man
voor een stul
promotie van z
huisme
Vervolg van pagina 1
Comfort
Het interieur komt ook heel
bekend voor. Het dashboard
lijkt eveneens sterk op dat van
de Kadett, maar blijkt toch op
veel details af te wijken. Zo is
bijvoorbeeld het volledige
instrumentarium specifiek
Nexia met in het midden een
snelheidsmeter geflankeerd
door een toerenteller (links)
en brandstof- en
temperatuurmeter rechts. Op
de randen van de
overkapping vinden we
enkele bedieningsknoppen.
Midden op het dashboard is
centrale
portiervergrendeling.
Alhoewel de vormgeving van
het interieur duidelijk uit de
eerste helft van de jaren
tachtig stamt, lijkt de
afwerking dik in orde te zijn.
In ieder geval maakt het
interieur net als de
buitenzijde een bijzonder
vertrouwde indruk en
daarmee zal Daewoo de
komende jaren toch moeten
scoren.
voor een andere aanblik.
Bovendien ziet een Nexia er
bijzonder compleet uit. De
bumpers, buitenspiegels en
portiergrepen worden in de
carrosseriekleur gespoten. De
beschermstrip op de flanken
omzet betekent een stijging
van ruim 5 procent ten
opzichte van 1993. De divisie
automobielen neemt het
grootste deel van de omzet
Technische gegevens:
Merk en type: Daewoo Nexia
GTX-3-d
Aantal cilinders: 4 in lijn
Cilinderinhoud: 1498 cc
Boring x slag: 76,5 x 81,5 mm
Vermogen: 90 pk bij 5400
tr/min
Koppel: 137 Nm bij 3400 tr/min
Afmetingen: lengte 4,256
meter, breedte 1,662 meter
Gewicht: 1068 kg
Prestaties: topsnelheid 170
km/u
acceleratie 0-100 in 12,2 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 5,4
liter/100 km
bij 120 km/u 6,9 liter/100 km
stadsverkeer 9,6 liter/100 km
Prijs: f.27.495,=
Wegenbelasting:
f.227,tot f.237,per 3 mnd.
Techniek
Het spreekt voorzich dat de
Nexia ook technisch gezien
een vrijwel volledig»kopie
van de Opel Kadett is.
Natuurlijk vinden we de
vertrouwde wielophanging
met voor McPherson
veerpoten en achter een semi-
onafhankelijke constructie.
Alhoewel de afwezigheid van
een volledig onafhankelijke
achterwielophanging wel
merkbaar is, mogen we over
vering, schokdemping en
comfort van de Nexia
absoluut niet klagen. De auto
zal de gemiddelde
automobilist zeer kunnen
behagen.
Motorisch zi en we een
dóórontwikkeling op een
Opel-motor. In de basis Nexia
zit een 1.5 liter krachtbron met
enkele nokkenas en een
vermogen van 75 pk. Alle
i varianten hebben
_Je motor echter moet
sele nokkenas en 4
oen per zuiger. Deze 1.5
epper is goed voor een
van 90 pk bij 4800
sen koppel van 137
een digitaal klokje geplaatst,
terwijl de console wordt
gevuld door twee
uitstroomopeningen, de
draaiknoppen waarmee de
verwarming- en ventilatie
worden geregeld, ruimte voor
de radio en een asbak. Bij de
interieurinrichting is
voornamelijk gebruik
gemaakt van verschillende
grijstinten die het geheel
gelukkig niet te saai maken.
De portierpanelen zijn ook
specifiek Daewoo. Ze zijn
voorzien van opbergvakken
en bedieningsknoppen voor
de elektrische ruitbediening.
De stuurkolom is in hoogte
verstelbaar, terwijl achter het
middenkussen een airbag is
geplaatst. Voorstoelen en
achterbank zijn met een
velours bekleed. De stoelen
zijn opmerkelijk zacht, maar
toch is het geboden comfort in
orde. Zowel voor- als achterin
worden hoofdsteunen
gemonteerd. De
bestuurdersstoel is in hoogte
instelbaar. Standaard zijn ook
stuurbekrachtiging en
onmiskenbaar Opel Kadett.
Belangrijk voor de uitstraling
is dat Daewoo de Nexia in een
aantal zeer fraaie
metaallokken levert zoals
donker blauw, donker groen
en bordeaux rood. Met de
uiterlijke uitstraling van deze
nieuwe Koreaan is eigenlijk
niets mis en het is dan ook
niet verwonderlijk dat menig
Opel-rijder met nadruk naar
deze 'nieuwe' verschijning
kijkt.
De verkoopstijging van
Renault in Europa hield vc
jaar gelijke tred met de tot
marktstijging voor
personenauto's. In totaal
verkocht Renault 1,6 miljoen
personenauto's, waarvan
1.353.344 exemplaren in
Europa. Buiten Europa
werden 265.000 auto's
verkocht. Een resultaat dat
negatief wordt beïnvloed door
de daling van de Turkse
automarkt met ruim 47%,
waardoor Renault in dat land
57.000 auto's minder verkocht.
Renault heeft in 1994 zijn
schulden van 7,851 miljard FF
geheel weggewerkt. Het
eigen vermogen van het
concern bedraagt 1,458
miljard FF.
Uitstraling
Toch oogt de Nexia moderner
dan een Kadett. Dit is vooral
verkregen door een aantal
optische wijzigingen. De auto
heeft een compleet ander
front. De vorm van de
koplampen wordt in de
motorkap voortgezet. De
bumper is opnieuw
vormgegeven en ook de grille
geeft de Nexia een eigen
aangezicht. Aan de
achterkant zien we een derde
deur die wat vorm betreft ook
wat is aangepast, terwijl ook
hier andere lichtunits en een
afwijkende bumper zorgen
deurs begint als GL bij
f.26.995,= en kost als complete
GTX f.28.495,=Ook is er de
vierdeurs sedan voor
respectievelijk f.28.495,= en
f.29.995,=. Daewoo zal de
eerste tijd nog met een
beperkt dealernet te kampen
hebben en met de
onbekendheid van het
publiek met het produkt. Toch
wekt deze Nexia veel
vertrouwen.
personen). Met behulp van de
door Bantam gebouwde
aanhangwagen kon twee keer
zoveel worden meegenomen.
Bantam bouwde overigens
ruim 100.000 van deze
wagentjes. Het is mogelijk om
de leep zo uit te rusten dat
door diep water kan worden
gereden. In dat geval moeten
de luchtinlaat en de
uitlaatpijp boven water
blijven en dus verlengd
worden. Jeep-bestuurders
vonden in hun handleiding
een speciaal hoofdstuk over
hoe een Jeep het beste
vernietigd kon worden, in het
geval de vijand het voertuig
dreigde buit te maken. Dit
varieerde van het opblazen
met munitie, het zoveel
mogelijk kapot slaan met
zware gereedschappen tot het
onderdompelen in een plas of
rivier. Uitgaande van het
Jeep-concept werden
gaandeweg steeds meer
afwijkende voertuigen
gebouwd. Jeeps met
rupskettingen achter of zelfs
met ski's in plaats van
voorwielen. Verlengde
versies, volledig gepantserde
varianten tot zelfs
personenauto-achtige types
die door ijverige soldaten zelf
waren gebouwd. Een groot
aantal Jeeps werd tijdens de
invasie vanuit vliegtuigen
aan een parachute gedropt.
De Jeep heeft zijn
multifunctionaliteit tijdens de
oorlogsjaren en vooral na de
landing van de geallieerden
duidelijk bewezen. Voor vele
Nederlanders betekende de
Jeep het weerzien met de
vrijheid, een herinnering die
men het hele leven met zich
mee zal dragen.
Verder instrumenten voor de
benzinevoorraad,
olietemperatuur, laadstroom
en watertemperatuur. Deze
klokken worden in het donker
verlicht door twee lampjes die
uit het dashboard steken.
Verder vinden we rond de
stuurkolom een grote reeks
trekknoppen en links en
rechts een veelheid koperen
identificatieplaatjes. Bij de
uitmonstering van de Willys
horen natuurlijk ook de
bekende schep en bijl die aan
de linkerzijde van de
carrosserie zijn vastgemaakt.
De brandstoftank is onder de
bestuurdersstoel geplaatst,
een relatief veilige en
makkelijk toegankelijke plek.
De voorruit kan volledig
worden neergeklapt, ook kan
alleen de ruit naar voren
worden geopend. De twee
ruitewissers moeten met de
hand worden bediend.
De Jeep werd voor allerhande
doeleinden gebruikt, daar
was hij immers ook voor
ontwikkeld. Daarom kunnen
bijvoorbeeld verschillende
soorten softtops voorkomen,
terwijl ook veelal
eigenhandig vaste
overkappingen werden
gemaakt. Zo reden op
vliegvelden Jeeps rond met
vliegtuigkoepels als
bescherming tegen weer en
wind.
en
ag