DAEWOO NEXIA GTX u OER-JEEP Acht jaar winst voor Renault «Zwervende» Suzuki Alto Oude bekende 5 n Tl IS 3ELLA ;S I DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 4 mei 1995 - pagina 3 staan Een >eft ralers )e roen '88 e rorig >tale AUTOTEST wordt als imper .'91 '92 '92 ..'92 Nm wat N OPEL 'EL luid tis wit wit x>d tod iet iet tod tod iet irijs xxi. wit. ziet, tod .1989 .1988 .1990 .1992 cB.V. iet iet iet iet x)d Diet tiet iet iart1992 1992 1^ 1990 .......1988 1988 1990 1987 IAUTO 5 km gratis irandstof specie tvoerii Vernietigei Bij gebruik op wég wordtfclk jling met ozichte andere1 dezelfdt dubbe kleppe 16-klei vermogen vc tr/min en ee m tp de verharde [Heen de winstgevend. De investeringen stegen van 12,043 miljard FF in 1993 naar 16,050 miljard FF in 1994. De uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling bedroegen in 1994 7,707 miljard FF, tegen 6,902 miljard FF het jaar daarvoor. JAN. '92 '94 1’92 F. MEI '93 AARS 5 pagina 2 178,5 miljard FF (f.57 miljard). Het is het achtste achtereenvolgende jaar dat het bedrijf een positief resultaat boekt. De behaalde Na een eerste presentatie op de AutoRai in februari is Daewoo driftig aan de gang een dealernet in ons land op te bouwen. Dit gaat nog niet zo snel, omdat het Koreaanse merk direct kwalitatief hoogstaande bedrijven zoekt en zodoende hoge eisen stelt. Toch lijkt Daewoo in Nederland een goede toekomst tegemoet te gaan. Overigens wordt de volledige Europese markt op een zeer professionele wijze benaderd. We reden de Nexia 3-deurs in GTX- uitvoering. >en1991 iet1993 net..........^ ::z^ 1990 1992 1992 Wie even vluchtig naar de Nexia kijkt, ziet eigenlijk direct een Opel Kadett staan. En dat klopt inderdaad. Een deel van de aandelen van Daewoo was tot voor kort in handen van General Motors. Het Daewoo-programma heeft dan ook lange tijd bestaan uit op Opel-modellen gebaseerde auto's. De grotere Espero is het eerste eigen model, maar de Nexia is niets meer, maar ook zeker niets minder dan een dóórontwikkeling op de vertrouwde Opel Kadett. Grotere omzet personenautobranche De omzet in de personenautobranche is vorig jaar met 9% tot 40 miljard gulden toegenomen. Als rekening wordt gehouden met de prijsstijging van 1% in de branche dan betekent dit een reële omzetverbetering van 8%, zo blijkt uit cijfers van het Cen traal Bureau voor de Statistiek (CBS). De toename werd vooral gerealiseerd in de eerste 9 maanden van 1994. In het laatste kwartaal daalde de omzet met 1%. Bij de motorfietsen was met name in de eerste helft van 1994 sprake van een teruggang van de omzet. Daarna herstelde de omzet zich en was zelfs in het laatste kwartaal 9% hoger in vergelijking met het jaar daarvoor. Daarmee bleef de totale omzetdaling beperkt tot 0,5%. De prijsstijging van autobrandstoffen (+5%) is de voornaamste oorzaak van de omzetgroei bij tankstations (+9%). Door het gestegen gebruik van auto's en motoren nam de hoeveelheid verkochte brandstof toe met 3%. n bij 3400 tr/min. Het gelu jt deze motor produceert zeer herkenbaar en ook de manier waarop de bak wordt bediend is volledig bekend. De 1068 kg wegende Nexia GTX haalt een topsnelheid van 170 km/u en heeft 12,2 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u aan te wijzen. Het is dat hier en daar het woord Daewoo op de auto te vinden is, maar anders zou je gewoon denken dat je in een gefacelifte Opel Kadett rijdt. Al bij al stemt de Nexia zeer tot tevredenheid, ook bijvoorbeeld bij het gemiddelde brandstofverbruik. De motor neemt genoegen met 1 liter loodvrije benzine op 12,5 kilometer en dat is keurig. met chromen inleg wc het ware over de bum, doorgetrokken. De op ons testexemplaar aanwezige lichtmetalen velgen behoren tot de optiemogelijkheden. Het profiel blijft echter voor haar rekening. De omzet van deze divisie steeg met 4,1 procent naar 135,5 miljard FF, wat goed is voor 75,9 procent van de totale omzet. De omzetstijging is verder te danken aan de vrachtwagendivisie, waar de omzet met 17,5% steeg naar 29 miljard FF. Daarmee vertegenwoordigt deze divisie 16,3 procent van de groepsomzet, tegen 14,5 procent in 1993. De financiële divisie nam vorig jaar 5 procent van de omzet vo< haar rekening, een dal:~ ruim 11 procent ten opzk van 1993. De divisie industriële ondernemingen tenslotte bleef goed voor de resterende 2,8 procent van de omzet, evenals het jaar daarvoor. De nettowinst - na belastingen - van Renault over 1994 bedraagt 3,636 miljard FF. In 1993 werd een winst geboekt van 1,071 miljard FF. Renault is met dit resultaat voor het achtste achtereenvolgende jaar Vertrouwen Deawoo zal het in zijn eerste jaren echter niet alleen moeten hebben van het vertrouwde concept van de Nexia, maar ook door een uitstekende service die wordt beloofd en prijzen die op een prettig niveau liggen. De Nexia 3-deurs GL start bijvoorbeeld bij f.25.995,= en dat is bijzonder scherp. Deze auto mist ten opzichte van de GTX de 16-kleppenmotor, de hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, de toerenteller, centrale vergrendeling en elektrische ruitbediening. Wie dit allemaal wel wenst krijgt voor f.27.495,= al deze zaken in de 3-deurs GTX. Daarnaast zijn er ook nog twee andere carrosserievarianten. De 5- De Daewoo Nexia is voor de Europese automobilist een zeer vertrouwde auto. Het is namelijk een dóórontwikkeling op de Opel Kadett. Het uiterlijk is echter moderner en luxueuzer afgewerkt. De motor is voldoende krachtig en zuinig, terwijl de uitrusting juist bovengemiddeld is. achterwielaandrijving gebruikt. Met behulp van een kleine pook kunnen ook de voorwielen worden bijgeschakeld, terwijl met een derde pookje de hoge of lage gearing wordt gekozen. De motor is een 4 cilinder in lijn met waterkoeling en een inhoud van 2,2 liter. De motoren van Willys en Ford zijn vrijwel identiek. De auto is slechts 3,36 meter lang, 1,58 meter breed en heeft een wielbasis van 2,04 meter. Een lege Jeep weegt 1054 kg en kan een topsnelheid halen van net boven de 100 km/u. In de oorlog hadden de meeste leeps een 6 Volts electrische installatie, later vaak omgebouwd tot 12 of 24 Volt. Er mag voor 363 kg aan lading worden meegenomen (of Over het boekjaar 1994 heeft de Renault Groep een netto resultaat behaald van 3,6 miljard Franse frank (f.1,2 miljard) op een omzet van Op het ogenblik deze foto gemc werd, stond d Suzuki Alto o{ parkeerplaats winkelcenti Heyhoef. Mon staat de rode j GL in een sj sportuiU ergens anders x markante plek Tilburg. De autc voorzien van apa Moederdagstriping «zwerft» elke d naar een nieu- bestemming. Suzu dealer Gijsbi Tilburg BV zorgt deze ludieke man voor een stul promotie van z huisme Vervolg van pagina 1 Comfort Het interieur komt ook heel bekend voor. Het dashboard lijkt eveneens sterk op dat van de Kadett, maar blijkt toch op veel details af te wijken. Zo is bijvoorbeeld het volledige instrumentarium specifiek Nexia met in het midden een snelheidsmeter geflankeerd door een toerenteller (links) en brandstof- en temperatuurmeter rechts. Op de randen van de overkapping vinden we enkele bedieningsknoppen. Midden op het dashboard is centrale portiervergrendeling. Alhoewel de vormgeving van het interieur duidelijk uit de eerste helft van de jaren tachtig stamt, lijkt de afwerking dik in orde te zijn. In ieder geval maakt het interieur net als de buitenzijde een bijzonder vertrouwde indruk en daarmee zal Daewoo de komende jaren toch moeten scoren. voor een andere aanblik. Bovendien ziet een Nexia er bijzonder compleet uit. De bumpers, buitenspiegels en portiergrepen worden in de carrosseriekleur gespoten. De beschermstrip op de flanken omzet betekent een stijging van ruim 5 procent ten opzichte van 1993. De divisie automobielen neemt het grootste deel van de omzet Technische gegevens: Merk en type: Daewoo Nexia GTX-3-d Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1498 cc Boring x slag: 76,5 x 81,5 mm Vermogen: 90 pk bij 5400 tr/min Koppel: 137 Nm bij 3400 tr/min Afmetingen: lengte 4,256 meter, breedte 1,662 meter Gewicht: 1068 kg Prestaties: topsnelheid 170 km/u acceleratie 0-100 in 12,2 sec. Verbruik: bij 90 km/u 5,4 liter/100 km bij 120 km/u 6,9 liter/100 km stadsverkeer 9,6 liter/100 km Prijs: f.27.495,= Wegenbelasting: f.227,tot f.237,per 3 mnd. Techniek Het spreekt voorzich dat de Nexia ook technisch gezien een vrijwel volledig»kopie van de Opel Kadett is. Natuurlijk vinden we de vertrouwde wielophanging met voor McPherson veerpoten en achter een semi- onafhankelijke constructie. Alhoewel de afwezigheid van een volledig onafhankelijke achterwielophanging wel merkbaar is, mogen we over vering, schokdemping en comfort van de Nexia absoluut niet klagen. De auto zal de gemiddelde automobilist zeer kunnen behagen. Motorisch zi en we een dóórontwikkeling op een Opel-motor. In de basis Nexia zit een 1.5 liter krachtbron met enkele nokkenas en een vermogen van 75 pk. Alle i varianten hebben _Je motor echter moet sele nokkenas en 4 oen per zuiger. Deze 1.5 epper is goed voor een van 90 pk bij 4800 sen koppel van 137 een digitaal klokje geplaatst, terwijl de console wordt gevuld door twee uitstroomopeningen, de draaiknoppen waarmee de verwarming- en ventilatie worden geregeld, ruimte voor de radio en een asbak. Bij de interieurinrichting is voornamelijk gebruik gemaakt van verschillende grijstinten die het geheel gelukkig niet te saai maken. De portierpanelen zijn ook specifiek Daewoo. Ze zijn voorzien van opbergvakken en bedieningsknoppen voor de elektrische ruitbediening. De stuurkolom is in hoogte verstelbaar, terwijl achter het middenkussen een airbag is geplaatst. Voorstoelen en achterbank zijn met een velours bekleed. De stoelen zijn opmerkelijk zacht, maar toch is het geboden comfort in orde. Zowel voor- als achterin worden hoofdsteunen gemonteerd. De bestuurdersstoel is in hoogte instelbaar. Standaard zijn ook stuurbekrachtiging en onmiskenbaar Opel Kadett. Belangrijk voor de uitstraling is dat Daewoo de Nexia in een aantal zeer fraaie metaallokken levert zoals donker blauw, donker groen en bordeaux rood. Met de uiterlijke uitstraling van deze nieuwe Koreaan is eigenlijk niets mis en het is dan ook niet verwonderlijk dat menig Opel-rijder met nadruk naar deze 'nieuwe' verschijning kijkt. De verkoopstijging van Renault in Europa hield vc jaar gelijke tred met de tot marktstijging voor personenauto's. In totaal verkocht Renault 1,6 miljoen personenauto's, waarvan 1.353.344 exemplaren in Europa. Buiten Europa werden 265.000 auto's verkocht. Een resultaat dat negatief wordt beïnvloed door de daling van de Turkse automarkt met ruim 47%, waardoor Renault in dat land 57.000 auto's minder verkocht. Renault heeft in 1994 zijn schulden van 7,851 miljard FF geheel weggewerkt. Het eigen vermogen van het concern bedraagt 1,458 miljard FF. Uitstraling Toch oogt de Nexia moderner dan een Kadett. Dit is vooral verkregen door een aantal optische wijzigingen. De auto heeft een compleet ander front. De vorm van de koplampen wordt in de motorkap voortgezet. De bumper is opnieuw vormgegeven en ook de grille geeft de Nexia een eigen aangezicht. Aan de achterkant zien we een derde deur die wat vorm betreft ook wat is aangepast, terwijl ook hier andere lichtunits en een afwijkende bumper zorgen deurs begint als GL bij f.26.995,= en kost als complete GTX f.28.495,=Ook is er de vierdeurs sedan voor respectievelijk f.28.495,= en f.29.995,=. Daewoo zal de eerste tijd nog met een beperkt dealernet te kampen hebben en met de onbekendheid van het publiek met het produkt. Toch wekt deze Nexia veel vertrouwen. personen). Met behulp van de door Bantam gebouwde aanhangwagen kon twee keer zoveel worden meegenomen. Bantam bouwde overigens ruim 100.000 van deze wagentjes. Het is mogelijk om de leep zo uit te rusten dat door diep water kan worden gereden. In dat geval moeten de luchtinlaat en de uitlaatpijp boven water blijven en dus verlengd worden. Jeep-bestuurders vonden in hun handleiding een speciaal hoofdstuk over hoe een Jeep het beste vernietigd kon worden, in het geval de vijand het voertuig dreigde buit te maken. Dit varieerde van het opblazen met munitie, het zoveel mogelijk kapot slaan met zware gereedschappen tot het onderdompelen in een plas of rivier. Uitgaande van het Jeep-concept werden gaandeweg steeds meer afwijkende voertuigen gebouwd. Jeeps met rupskettingen achter of zelfs met ski's in plaats van voorwielen. Verlengde versies, volledig gepantserde varianten tot zelfs personenauto-achtige types die door ijverige soldaten zelf waren gebouwd. Een groot aantal Jeeps werd tijdens de invasie vanuit vliegtuigen aan een parachute gedropt. De Jeep heeft zijn multifunctionaliteit tijdens de oorlogsjaren en vooral na de landing van de geallieerden duidelijk bewezen. Voor vele Nederlanders betekende de Jeep het weerzien met de vrijheid, een herinnering die men het hele leven met zich mee zal dragen. Verder instrumenten voor de benzinevoorraad, olietemperatuur, laadstroom en watertemperatuur. Deze klokken worden in het donker verlicht door twee lampjes die uit het dashboard steken. Verder vinden we rond de stuurkolom een grote reeks trekknoppen en links en rechts een veelheid koperen identificatieplaatjes. Bij de uitmonstering van de Willys horen natuurlijk ook de bekende schep en bijl die aan de linkerzijde van de carrosserie zijn vastgemaakt. De brandstoftank is onder de bestuurdersstoel geplaatst, een relatief veilige en makkelijk toegankelijke plek. De voorruit kan volledig worden neergeklapt, ook kan alleen de ruit naar voren worden geopend. De twee ruitewissers moeten met de hand worden bediend. De Jeep werd voor allerhande doeleinden gebruikt, daar was hij immers ook voor ontwikkeld. Daarom kunnen bijvoorbeeld verschillende soorten softtops voorkomen, terwijl ook veelal eigenhandig vaste overkappingen werden gemaakt. Zo reden op vliegvelden Jeeps rond met vliegtuigkoepels als bescherming tegen weer en wind. en ag

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23