NISSAN MAXIMA 2.0
rs
Groot formaat
Nieuwe Mazda's
met de kop-eraf
3
ROVER 416 SI
«r
Van der Boom Oisterwijk
in Renault Master Club
ff"
'is
I
’f
(Op
5
;en
lkia_
d
Is
DENISSEN
I
zj
DE AUTOMAAT - Donderdag 27 april 1995 - pagina 3
DE TILBURGSE KOERIER
)95 pagina 2
D..
zan
.•91
.■91
'88
m
rs a
sen
Vervolg van pagina 1
centrale
janelen op
[l'
is de
IN OPEL
PEL
jenomen,
ief een
De Nissan Maxima:
Test hem bij ons
.'91
.'92
.'92
.■92
boe
int
Jen
ser
10
ik B.V.
gegevens:
Nissan
ISLXV6
•17.00 u.
snement
SLX-uih
15 inch s
195/65 Rl
wieldop;
achterz-,
doorlo™
beeld.
levert
ipmodel
daarom i
haalt eer
km/u en 1
nodig on
sn niet
.anmerken
-rille en
>oit Nissan het over een andere
isismodel lijkt hierbij zeer
Dhr. Ch. Buckard, zone-manager Renault Nederland, overhandigt de oorkonde behorend
bij het lidmaatschap van de Renault Master Club aan verstigingsleider Marc van
Amelsvoort (links) in aanwezigheid van alle medewerkers van Van der Boom Oisterwijk.
model
volledig
werken^
klimaatb
stuurkolc
verstelbaar. I
Nissan zijn i
met een airl
stuurwiel ei
exemplc
dashboc
passagierszijc
auto voorzien
service
i dealer
>zijn
Wielophanging
Dan komen we bij het
motorcompartiment. Nissan
biedt de Maxima uitsluitend
aan met 6 cilinder motoren.
Het gaat om twee nieuwe
krachtbronnen uit dezelfde
familie met inhouden van 21
3 liter. De 2 liter V6 24-kleppe
levert een vermogen van 14C
Ruitomlijsting
De nieuwe Nissan Maxima is
4,77 meter lang en 1,77 meter
breed. Wat afmetingen betreft
ijs hij zodoende vrijwel gelijk
aan zijn voorganger. Ook de
algehele uiterlijke kenmerken
zijn niet drastisch gewijzigd.
Het is een enigszins klassiek
surs sedan met
ram, maar
uiterlijk,
raar men
s dag kan
jenaamde
bestaande uit
'en
Lading en
i verstelbare en
le voorstoelen.
biedt daarnaast een
opmerkelijk zuinige V6-motor.
Ontwerptechnisch kan Nissan
hier en daar nog wel wat
leren.
De Nissan Maxima QX zal
veel meer marktkansen
krijgen dan zijn voorganger.
Voor een belangrijk deel is
dat te danken aan de
aantrekkelijke 'aanvalsprijs'.
De auto heeft een zeer
complete basisuitrusting en
Globaal vinden we de grote
zakenlimousines in de
prijsklasse van f.50.000,= tot
zo'n f. 100.000,=. De nadruk in
dit segment ligt toch bij de
meer betaalbare modellen.
Nissan heeft dat met de
tweede generatie Maxima
eindelijk goed begrepen. Na
tuurlijk brengt het merk met
de 3.0 V6 24-klepper een
opvolger van het eerste
model, maar de grote
verkoopaantallen moeten met
de 2 liter-variant behaald
worden.
ij zod
i zijn
algehele uite
_ijn niet drastisch
xxct is een enigs
ogende vierden
een redelijk voornac
weinig fantasierijk i
Een keurige auto wc
overal mee voor de
i worden
>ok
cunnen
i. De
Dubbele airbag
Het interieur ziet er uiterst
voorspelbaar uit. Dashboard
en portierpanelen zijn in
verschillende grijstinten
uitgevoerd. Gelukkig zorgt de
iets lichtere velours
stoelbekleding nog voor enige
afwisseling. Het
instrumentarium bestaat uit
vier bekende elementen:
brandstofmeter,
snelheidsmeter, toerenteller
en temperatuurmeter. Op de
middenconsole vinden we
van boven naar beneden twee
uitstroomopeningen van de
verwarming, digitaal klokje
met een tweetal
bedieningsknoppen,
bedieningselementen voor
verwarming en ventilatie en
de plaats voor de radio.
Standaard is de Maxima SLX
voorzien van i
airconditioni
druk op de kr
ingeschakele
Prijzen
Opmerkelijk is wellicht het
brandstofverbruik van de
nieuwe 2 liter V6-motor.
Ondanks zijn forse
prestatieniveau is een
gemiddelde van 1 op 10 goed
haalbaar.
Concluderend moet gezegd
worden dat Nissan met de
nieuwe Maxima een keurige
auto aanbied, die vooral wat
betreft motor en uitrusting in
zeer positieve zin uitblinkt.
Wat ontwerp betreft zijn er
auto's die origineler genoemd
mogen worden, maar dat
argument blijkt bij het gros
van de kopers niet mee te
spelen, zodat de nieuwe
Maxima een veel betere
toekomst voorspeld kan
worden dan zijn voorganger.
Bijzonder interessant bij de
Maxima QX zijn ook de
prijzen. Nissan biedt de 2.0
omhoog scharniert. Dit deksel
opent volledig tot op de
bumper en maakt de ruimte
vrij voor een makkelijke
belading van de
bagageruimte met
behoorlijke inhoud van 440
liter. Natuurlijk kan de
achterbank in delen w
neergeklapt, zodat ook
langere voorwerpen ki
worden meegenomen.
Maxima QX, zoals de auto
officieel heet, is voorzien van
keurige verchroomde
typeaanduidigen op de rand
van de kofferklep. Al bij al eer
uiterst nette verschijning,
waar we van binnen niet
overdreven warm van
worden.
De Mazda-dealers Oppermans in Tilburg en Van Baast in
Oisterwijk bieden op dit moment een vijftigtal zeer
aantrekkelijk geprijsde Mazda 323's. Het gaat om
fabrieksnieuwe auto's van het modeljaar 1994, verkrijgbaar als
driedeurs hatchback, vierdeurs sedan en sportieve 5-deurs 'F'.
De oorspronkelijk prijzen zijn door beide dealers verlaagd met
f1.500,= tot maximaal f.4.000,=. Daardoor worden deze auto's
een aantrekkelijk alternatief voor mensen die doorgaans
gewend zijn een jonge gebruikte auto te kopen. De dealer geeft
als het ware de afschrijving van het eerste jaar kado. Daarom
is van deze nieuwe Madza's 323 alleen financieel de kop eraf.
Want u mag natuurlijk een volledige fabrieksgarantie
verwachten, die bij jonge gebruikte auto's altijd al voor een
deel verstreken is.
Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TelsOl 3-683911
geval van een beige interieur
ziet het er allemaal veel
fraaier uit. Opvallend is
overigens dat de armsteunen
op de portierpanelen erg kort
zijn. Bij een positionering wat
hoger in de middenklasse
hoort natuurlijk een complete
aankleding. Zo heeft de 416 Si
standaard een
bestuurdersairbag,
vergrendeling met
afstandsbediening gekoppeld
aan en alarmsysteem met
startonderbreker,
stuurbekrachtiging, een
elektrisch bediend glazen
schuif/kanteldak, elektrisch
bediende voorportierruiten,
elektrisch verstelbare en
verwarmde buitenspiegels,
hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, digitaal
klokje en radiovoorbereiding
met vier speakers. Verder
biedt de nieuwe 416 een flinke
binnenruimte. Dit komt omdat
de auto een relatief lange
wielbasis heeft. Verder is de
bagageruimte met een inhoud blijv
van 375 liter heel behoorlijk, Tour
terwijl door het neerklappen
Het is moeilijk om in het segment grote zakenauto's
een vaste plaats te verkrijgen. Nissan is dat in ieder
geval met de vorige generatie Maxima niet gelukt.
Dit lag voor een belangrijk deel aan het feit dat
deze auto uitsluitend leverbaar was in een versie
met 3 liter V6 en zeer complete uitrusting. Met de
nieuwe Maxima goc
oeg. Vooral het bas
iteressant en kansrijk.
zeer op de achtergrond
aanwezig, maar maakt daar
een fraai geluid. De SLX-
versie is alleen leverbaar met
een handgeschakelde vijfbak
die uiteraard de voorwielen
aandrijft. De auto heeft er
geen enkele moeite mee om
de motorkrachten zonder
doorslippen op het wegdek
over te brengen. De SLX weegt
1320 kg en dat is in deze
klasse zeker niet overdreven
veel. De prestaties zijn
i uitstekend. De
m topsnelheid van 200
i heeft 11,3 seconden
m de 100 km/u te
van de achterbank in twee
ongelijke delen de
mogelijkheden nog veel
groter worden.
Uitrusting
Bij een Rover horen
alleen uiterlijke ker
als een chromen gri
omlijsting van de
nummerplaats, ook in het
interieur vinden we een
bepaalde uitstraling terug.
Het dashboardontwerp is in
principe identiek aan dat van
de Honda, terwijl ook de
stoelen gelijk zijn. Toch ziet
het er bij de Rover allemaal
wat gedistingeerder uit.
Rover gebruikt
wortelnotehouten par.
het dashboard en de
portieren. De randen van de
stoelen zijn met een effen
velours bekleed, terwijl de
middenbaan met een
Kashmir-print is bedrukt.
Rover levert in de 416 Si twee
interieurtinten. In combinatie
met enkele lakkleuren wordt
het interieur in grijs/blauw
uitgevoerd. De stof oogt dan
erg klassiek en men moet er
duidelijk aan wennen. In het
Technische
Merk en type:
Maxima 2.0 f
Aantal cilinders: 6 in V-vorm
Cilinderinhoud: 1995 cc
Boring x slag: 76 x 73,3 mm
Vermogen: 140 pk bij 6400
tr/min
Koppel: 177 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 4,77 meter,
breedte 1,77 meter
Gewicht: 1320 kg
Prestaties: topsnelheid 200
km/u
acceleratie 0-100 in 11,3 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 7,2
liter/100 km
bij 120 km/u 9,4 liter/100 km
stadsverkeer 10,9 liter/100 km
Prijs: f.54.900,=
Wegenbelasting: f.298,= tot
f.312,
De criteria om te worden
gekozen tot lid van de Renault
Master Club hebben
betrekking op verkoop ser
en organisatie. Iedere d=v
wordt beoordeeld op zijn
totale functioneren in
vergelijking met zijn
collega's. De beoordeling van
de dealer geschiedt door de
behaalde resultaten te
vergelijken met zijn
individuele doelstellingen en
het landelijk gemiddelde. De
uitkomst wordt vertaald in
een puntenaantal en dat
bepaald uiteindelijk de
klassering.
komen. Het front is voorzien
van de inmiddels 'standaard'
Nissan-grille bestaande uit
twee 'vleugels' en in het
midden het merk-embleem.
De bumpers zijn meegespoten
in de carrosseriekleur evenals
de portiergrepen en de
buitenspiegelbehuizing. De
zwarte beschermstrips op de
portieren worden als het ware
over de bumper
doorgetrokken. Gelukkig
heeft Nissan niet geprobeert
om zoveel mogelijk
onderdelen in de lakkleur
mee te spuiten. De
ruitomlijsting bijvoorbeeld is
in zwart uitgevoerd. De basis
tvoering beschikt over
i stalen wielen met
315 banden en keurige
w ici-aoppen. Aan de
'terzijde bepaalt vooral de
uuui lopende lichtunit het
beeld. Een deel van de
verlichting is in de
achterschermen opge
terwijl de rest inclusk
verbindende reflectorstrook
met het kofferdeksel mee
dien hebben zelfs een
iig automatisch
»nde
-tbeheersings. De
s.ulom is in hoogte
:r. Standaard le
i nieuwe toj
rbag in het
m een tweede
daar boven het
oardkastje aan
-yercier js de
uuxxicii van zaken als
elektrisch bediende
portierruiten.
Stuurbekrachtiging, centrale
vergrendeling gekoppeld aan
een alarmsysteem en
immobilizer, getint glas en
van binnenuit te openen
koffer- en tankklep. De stoelen
bieden een wat harde zit,
maar zorgen ook op langere
afstanden zeker niet voor
overdreven vermoeidheid. Ze
zijn in voldoende mate
verstelbaar. Hoofd- en
beenruimte zijn zowel voor-
als achterin in ruime mate
beschikbaar. Zelfs de
achterbank is voorzien van
hoofdsteunen. De Maxima
SLX valt in het interieur op
door zijn forse binnenruimte
en zeer complete
standaarduitrusting.
toppers van zijn segment.
Nissan heeft bij de Maxima
voor een zeer bekende
wielophanging gekozen. Voor
vinden we zoals bij heel veel
auto's in deze klasse de
McPherson veerpoten en ee
stabilisatorstang, terwijl
achter een Multi-link as is
gemonteerd. Deze combinatie
zorgt vooral voor een stevige
afvering, die wellicht iets
comfortabeler zou mogen zijn.
In ieder geval is het
weggedrag voorspelbaar en
veilig te noemen. Rondom
heeft de Maxima
schijfremmen, terwijl
eveneens standaard ABS
wordt gemonteerd. Al bij al
stemt de wegligging tot
tevredenheid.
De Oisterwijkse Renault-
dealer Autobedrijf van der
I Boom is onlangs toegetreden
I tot de zogenaamde Renault
I Master Club. Deze club
I bestaat uit dealers die door
I hun prestaties tot de beste
I Renault dealerbedrijven van
het land behoren. Het
lidmaatschap is een
erkenning voor de
inspanningen op het gebied
van service en verkoop.
Vestigingsleider Marc van
Amelsvoort: "We zijn met
recht trots op onze toetreding
tot de Master Club. Bij alles
wat we doen, vragen we ons
Prijs
Door de rijke aankleding e
uitstekende materiaalkeu!
gaat er van de Rover 416 ee
huislijke, gezellige sfeer u:
De bediening van pedalen
versnellingsbak en bestur:
gaat licht. Het motorgeluid
wordt behoorlijk gedempt,
zodat het in het interieur gi
toeven is. De wielophangii
zorgt voor een goed
compromis tussen sportivi
en comfort. De Rover 416 is
een uiterst voorspelbare
voorwielaandrijver. De Ro-
416 Si wordt in september
leverbaar voor ongeveer
f.38.000,=.
Rover denkt in 1996 zo'n 3000
stuks van de nieuwe 400-reeks
te gaan verkopen. Daardoor
zal het merk in totaal ruim
8000 auto's gaan afzetten op
de Nederlandse markt. Van d
huidige 200/400-reeks is de
sedan inmiddels al
verdwenen. In ieder geval
’"jven de vijfdeurs, cabrio,
irer en coupé nog enige
jaren leverbaar.
steeds af hoe wij onze
organisatie kunnen verbe
teren. De tevredenheid van de
klant is daarbij onze
belangrijkste graadmeter. Dat
houdt niet op nadat hij of zij
heeft besloten een Renault
aan te schaffen. Integendeel
zelfs, dan begint het voor ons
pas echt."
De Renault Master Club
Award, behorend bij het
lidmaatschap, is tijdens een
officiële prijsuitreiking
verstrekt aan 25
dealerbedrijven. In totaal
deden 168 dealers mee aan de
jaarlijkse competitie.
SLX V6 aan voor f.54.900,=.
Daarboven vinden we
dezelfde auto in SE-uitvoering
voor f.60.900,=. De SE-versie
heeft onder meer lichtmetalen
velgen en de volledig
automatisch werkende
klimaatbeheersing. De 2.0 SE
met automaat komt op
f.65.400,= terwijl de 193 pk
sterke 3.0 leverbaar is voor
f.69.900,= met 5-bak en
f.74.400,= met automaat. Voor
f.6.000,= extra kunnen alle SE-
modellen voorzien worden
van het zoge
leerpakket 1
lederen stoel-e
portierbekledii
elektrisch i
verwarmde
die met één
kan worden
)e duurdere