NISSAN MAXIMA 2.0 rs Groot formaat Nieuwe Mazda's met de kop-eraf 3 ROVER 416 SI «r Van der Boom Oisterwijk in Renault Master Club ff" 'is I ’f (Op 5 ;en lkia_ d Is DENISSEN I zj DE AUTOMAAT - Donderdag 27 april 1995 - pagina 3 DE TILBURGSE KOERIER )95 pagina 2 D.. zan .•91 .■91 '88 m rs a sen Vervolg van pagina 1 centrale janelen op [l' is de IN OPEL PEL jenomen, ief een De Nissan Maxima: Test hem bij ons .'91 .'92 .'92 .■92 boe int Jen ser 10 ik B.V. gegevens: Nissan ISLXV6 •17.00 u. snement SLX-uih 15 inch s 195/65 Rl wieldop; achterz-, doorlo™ beeld. levert ipmodel daarom i haalt eer km/u en 1 nodig on sn niet .anmerken -rille en >oit Nissan het over een andere isismodel lijkt hierbij zeer Dhr. Ch. Buckard, zone-manager Renault Nederland, overhandigt de oorkonde behorend bij het lidmaatschap van de Renault Master Club aan verstigingsleider Marc van Amelsvoort (links) in aanwezigheid van alle medewerkers van Van der Boom Oisterwijk. model volledig werken^ klimaatb stuurkolc verstelbaar. I Nissan zijn i met een airl stuurwiel ei exemplc dashboc passagierszijc auto voorzien service i dealer >zijn Wielophanging Dan komen we bij het motorcompartiment. Nissan biedt de Maxima uitsluitend aan met 6 cilinder motoren. Het gaat om twee nieuwe krachtbronnen uit dezelfde familie met inhouden van 21 3 liter. De 2 liter V6 24-kleppe levert een vermogen van 14C Ruitomlijsting De nieuwe Nissan Maxima is 4,77 meter lang en 1,77 meter breed. Wat afmetingen betreft ijs hij zodoende vrijwel gelijk aan zijn voorganger. Ook de algehele uiterlijke kenmerken zijn niet drastisch gewijzigd. Het is een enigszins klassiek surs sedan met ram, maar uiterlijk, raar men s dag kan jenaamde bestaande uit 'en Lading en i verstelbare en le voorstoelen. biedt daarnaast een opmerkelijk zuinige V6-motor. Ontwerptechnisch kan Nissan hier en daar nog wel wat leren. De Nissan Maxima QX zal veel meer marktkansen krijgen dan zijn voorganger. Voor een belangrijk deel is dat te danken aan de aantrekkelijke 'aanvalsprijs'. De auto heeft een zeer complete basisuitrusting en Globaal vinden we de grote zakenlimousines in de prijsklasse van f.50.000,= tot zo'n f. 100.000,=. De nadruk in dit segment ligt toch bij de meer betaalbare modellen. Nissan heeft dat met de tweede generatie Maxima eindelijk goed begrepen. Na tuurlijk brengt het merk met de 3.0 V6 24-klepper een opvolger van het eerste model, maar de grote verkoopaantallen moeten met de 2 liter-variant behaald worden. ij zod i zijn algehele uite _ijn niet drastisch xxct is een enigs ogende vierden een redelijk voornac weinig fantasierijk i Een keurige auto wc overal mee voor de i worden >ok cunnen i. De Dubbele airbag Het interieur ziet er uiterst voorspelbaar uit. Dashboard en portierpanelen zijn in verschillende grijstinten uitgevoerd. Gelukkig zorgt de iets lichtere velours stoelbekleding nog voor enige afwisseling. Het instrumentarium bestaat uit vier bekende elementen: brandstofmeter, snelheidsmeter, toerenteller en temperatuurmeter. Op de middenconsole vinden we van boven naar beneden twee uitstroomopeningen van de verwarming, digitaal klokje met een tweetal bedieningsknoppen, bedieningselementen voor verwarming en ventilatie en de plaats voor de radio. Standaard is de Maxima SLX voorzien van i airconditioni druk op de kr ingeschakele Prijzen Opmerkelijk is wellicht het brandstofverbruik van de nieuwe 2 liter V6-motor. Ondanks zijn forse prestatieniveau is een gemiddelde van 1 op 10 goed haalbaar. Concluderend moet gezegd worden dat Nissan met de nieuwe Maxima een keurige auto aanbied, die vooral wat betreft motor en uitrusting in zeer positieve zin uitblinkt. Wat ontwerp betreft zijn er auto's die origineler genoemd mogen worden, maar dat argument blijkt bij het gros van de kopers niet mee te spelen, zodat de nieuwe Maxima een veel betere toekomst voorspeld kan worden dan zijn voorganger. Bijzonder interessant bij de Maxima QX zijn ook de prijzen. Nissan biedt de 2.0 omhoog scharniert. Dit deksel opent volledig tot op de bumper en maakt de ruimte vrij voor een makkelijke belading van de bagageruimte met behoorlijke inhoud van 440 liter. Natuurlijk kan de achterbank in delen w neergeklapt, zodat ook langere voorwerpen ki worden meegenomen. Maxima QX, zoals de auto officieel heet, is voorzien van keurige verchroomde typeaanduidigen op de rand van de kofferklep. Al bij al eer uiterst nette verschijning, waar we van binnen niet overdreven warm van worden. De Mazda-dealers Oppermans in Tilburg en Van Baast in Oisterwijk bieden op dit moment een vijftigtal zeer aantrekkelijk geprijsde Mazda 323's. Het gaat om fabrieksnieuwe auto's van het modeljaar 1994, verkrijgbaar als driedeurs hatchback, vierdeurs sedan en sportieve 5-deurs 'F'. De oorspronkelijk prijzen zijn door beide dealers verlaagd met f1.500,= tot maximaal f.4.000,=. Daardoor worden deze auto's een aantrekkelijk alternatief voor mensen die doorgaans gewend zijn een jonge gebruikte auto te kopen. De dealer geeft als het ware de afschrijving van het eerste jaar kado. Daarom is van deze nieuwe Madza's 323 alleen financieel de kop eraf. Want u mag natuurlijk een volledige fabrieksgarantie verwachten, die bij jonge gebruikte auto's altijd al voor een deel verstreken is. Burg. Jansenstr. 52-56 5037 NC Tilburg TelsOl 3-683911 geval van een beige interieur ziet het er allemaal veel fraaier uit. Opvallend is overigens dat de armsteunen op de portierpanelen erg kort zijn. Bij een positionering wat hoger in de middenklasse hoort natuurlijk een complete aankleding. Zo heeft de 416 Si standaard een bestuurdersairbag, vergrendeling met afstandsbediening gekoppeld aan en alarmsysteem met startonderbreker, stuurbekrachtiging, een elektrisch bediend glazen schuif/kanteldak, elektrisch bediende voorportierruiten, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, digitaal klokje en radiovoorbereiding met vier speakers. Verder biedt de nieuwe 416 een flinke binnenruimte. Dit komt omdat de auto een relatief lange wielbasis heeft. Verder is de bagageruimte met een inhoud blijv van 375 liter heel behoorlijk, Tour terwijl door het neerklappen Het is moeilijk om in het segment grote zakenauto's een vaste plaats te verkrijgen. Nissan is dat in ieder geval met de vorige generatie Maxima niet gelukt. Dit lag voor een belangrijk deel aan het feit dat deze auto uitsluitend leverbaar was in een versie met 3 liter V6 en zeer complete uitrusting. Met de nieuwe Maxima goc oeg. Vooral het bas iteressant en kansrijk. zeer op de achtergrond aanwezig, maar maakt daar een fraai geluid. De SLX- versie is alleen leverbaar met een handgeschakelde vijfbak die uiteraard de voorwielen aandrijft. De auto heeft er geen enkele moeite mee om de motorkrachten zonder doorslippen op het wegdek over te brengen. De SLX weegt 1320 kg en dat is in deze klasse zeker niet overdreven veel. De prestaties zijn i uitstekend. De m topsnelheid van 200 i heeft 11,3 seconden m de 100 km/u te van de achterbank in twee ongelijke delen de mogelijkheden nog veel groter worden. Uitrusting Bij een Rover horen alleen uiterlijke ker als een chromen gri omlijsting van de nummerplaats, ook in het interieur vinden we een bepaalde uitstraling terug. Het dashboardontwerp is in principe identiek aan dat van de Honda, terwijl ook de stoelen gelijk zijn. Toch ziet het er bij de Rover allemaal wat gedistingeerder uit. Rover gebruikt wortelnotehouten par. het dashboard en de portieren. De randen van de stoelen zijn met een effen velours bekleed, terwijl de middenbaan met een Kashmir-print is bedrukt. Rover levert in de 416 Si twee interieurtinten. In combinatie met enkele lakkleuren wordt het interieur in grijs/blauw uitgevoerd. De stof oogt dan erg klassiek en men moet er duidelijk aan wennen. In het Technische Merk en type: Maxima 2.0 f Aantal cilinders: 6 in V-vorm Cilinderinhoud: 1995 cc Boring x slag: 76 x 73,3 mm Vermogen: 140 pk bij 6400 tr/min Koppel: 177 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,77 meter, breedte 1,77 meter Gewicht: 1320 kg Prestaties: topsnelheid 200 km/u acceleratie 0-100 in 11,3 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7,2 liter/100 km bij 120 km/u 9,4 liter/100 km stadsverkeer 10,9 liter/100 km Prijs: f.54.900,= Wegenbelasting: f.298,= tot f.312, De criteria om te worden gekozen tot lid van de Renault Master Club hebben betrekking op verkoop ser en organisatie. Iedere d=v wordt beoordeeld op zijn totale functioneren in vergelijking met zijn collega's. De beoordeling van de dealer geschiedt door de behaalde resultaten te vergelijken met zijn individuele doelstellingen en het landelijk gemiddelde. De uitkomst wordt vertaald in een puntenaantal en dat bepaald uiteindelijk de klassering. komen. Het front is voorzien van de inmiddels 'standaard' Nissan-grille bestaande uit twee 'vleugels' en in het midden het merk-embleem. De bumpers zijn meegespoten in de carrosseriekleur evenals de portiergrepen en de buitenspiegelbehuizing. De zwarte beschermstrips op de portieren worden als het ware over de bumper doorgetrokken. Gelukkig heeft Nissan niet geprobeert om zoveel mogelijk onderdelen in de lakkleur mee te spuiten. De ruitomlijsting bijvoorbeeld is in zwart uitgevoerd. De basis tvoering beschikt over i stalen wielen met 315 banden en keurige w ici-aoppen. Aan de 'terzijde bepaalt vooral de uuui lopende lichtunit het beeld. Een deel van de verlichting is in de achterschermen opge terwijl de rest inclusk verbindende reflectorstrook met het kofferdeksel mee dien hebben zelfs een iig automatisch »nde -tbeheersings. De s.ulom is in hoogte :r. Standaard le i nieuwe toj rbag in het m een tweede daar boven het oardkastje aan -yercier js de uuxxicii van zaken als elektrisch bediende portierruiten. Stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling gekoppeld aan een alarmsysteem en immobilizer, getint glas en van binnenuit te openen koffer- en tankklep. De stoelen bieden een wat harde zit, maar zorgen ook op langere afstanden zeker niet voor overdreven vermoeidheid. Ze zijn in voldoende mate verstelbaar. Hoofd- en beenruimte zijn zowel voor- als achterin in ruime mate beschikbaar. Zelfs de achterbank is voorzien van hoofdsteunen. De Maxima SLX valt in het interieur op door zijn forse binnenruimte en zeer complete standaarduitrusting. toppers van zijn segment. Nissan heeft bij de Maxima voor een zeer bekende wielophanging gekozen. Voor vinden we zoals bij heel veel auto's in deze klasse de McPherson veerpoten en ee stabilisatorstang, terwijl achter een Multi-link as is gemonteerd. Deze combinatie zorgt vooral voor een stevige afvering, die wellicht iets comfortabeler zou mogen zijn. In ieder geval is het weggedrag voorspelbaar en veilig te noemen. Rondom heeft de Maxima schijfremmen, terwijl eveneens standaard ABS wordt gemonteerd. Al bij al stemt de wegligging tot tevredenheid. De Oisterwijkse Renault- dealer Autobedrijf van der I Boom is onlangs toegetreden I tot de zogenaamde Renault I Master Club. Deze club I bestaat uit dealers die door I hun prestaties tot de beste I Renault dealerbedrijven van het land behoren. Het lidmaatschap is een erkenning voor de inspanningen op het gebied van service en verkoop. Vestigingsleider Marc van Amelsvoort: "We zijn met recht trots op onze toetreding tot de Master Club. Bij alles wat we doen, vragen we ons Prijs Door de rijke aankleding e uitstekende materiaalkeu! gaat er van de Rover 416 ee huislijke, gezellige sfeer u: De bediening van pedalen versnellingsbak en bestur: gaat licht. Het motorgeluid wordt behoorlijk gedempt, zodat het in het interieur gi toeven is. De wielophangii zorgt voor een goed compromis tussen sportivi en comfort. De Rover 416 is een uiterst voorspelbare voorwielaandrijver. De Ro- 416 Si wordt in september leverbaar voor ongeveer f.38.000,=. Rover denkt in 1996 zo'n 3000 stuks van de nieuwe 400-reeks te gaan verkopen. Daardoor zal het merk in totaal ruim 8000 auto's gaan afzetten op de Nederlandse markt. Van d huidige 200/400-reeks is de sedan inmiddels al verdwenen. In ieder geval ’"jven de vijfdeurs, cabrio, irer en coupé nog enige jaren leverbaar. steeds af hoe wij onze organisatie kunnen verbe teren. De tevredenheid van de klant is daarbij onze belangrijkste graadmeter. Dat houdt niet op nadat hij of zij heeft besloten een Renault aan te schaffen. Integendeel zelfs, dan begint het voor ons pas echt." De Renault Master Club Award, behorend bij het lidmaatschap, is tijdens een officiële prijsuitreiking verstrekt aan 25 dealerbedrijven. In totaal deden 168 dealers mee aan de jaarlijkse competitie. SLX V6 aan voor f.54.900,=. Daarboven vinden we dezelfde auto in SE-uitvoering voor f.60.900,=. De SE-versie heeft onder meer lichtmetalen velgen en de volledig automatisch werkende klimaatbeheersing. De 2.0 SE met automaat komt op f.65.400,= terwijl de 193 pk sterke 3.0 leverbaar is voor f.69.900,= met 5-bak en f.74.400,= met automaat. Voor f.6.000,= extra kunnen alle SE- modellen voorzien worden van het zoge leerpakket 1 lederen stoel-e portierbekledii elektrisch i verwarmde die met één kan worden )e duurdere

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 27