TOERWAGENS 1995: COMPACT EN SUPER V. VW wijzigt automaten Herfabricage in plaats van revisie ar ■hii- IE D. l en d XEK7 o DE AUTOMAAT - Donderdag 20 april 1995 - pagina 7 DE TILBURGSE KOERIER I5 pagina 6 rcuit ils Vries, lan een tie had. Duncan Huisman gaat Fred Krab en broer Patrick voor in de Tarzanbocht srgac van 1 rkop rordt [eens i nieuw seïh ide - strijd Tekst en foto's: Kees van der Velden Eurc proc eer Ver« Ontwikkelings- afdeling Op iedere werkplek in de orugt erbruc srd he elatie 3.90. trekkelijke >r ons laat s bedragen. JULI. van extreem rus bediening van 1 istig tot ihet >rig« iterl ’en tussen de, wedstrijdleiding 9 betrokkenen. Zowel -dealerteam als de 7 10 en ;rug en srs zocht sre ....1969 ...1982 ....1981 een boek van de 3 motor waarin alle personenauto's, dan i bescheiden rol op de naar de toeleveranciers, dan rijden er in Europ heel wat auto's rond met Nederlandse onderdt groofSfe tt in Europa zelfs Spijkenisse - Als het gaat om de produktie van personenauto's, dan speelt Nederland een zeer bescheiden rol op de wereldmarkt. Kijken we echter i v r—dSen. Toon van der Haterd op pole position bij de compact cars snel geholpen Het ruilsysteei it-1989 it...1988 d.J993 d...l988 W...1991 ■VEN irt 2-4-6 etc.) Ie meestal slekken leem Zo behoort Vege motoren tot de vijf revisiebedrijven ter wereld en staat op de eerste plaats. Grondstof Japanse motoren zullen nog maar weinig te vinden zijn bij de verschillende Vege vestigingen. De nieuwe onderdelen die in de motoren worden verwerkt zijn doorgaans wat moeilijker te verkrijgen, terwijl de vraag nog wat meer op gang moet komen. Verder heeft het ook te maken met de huidige produktiecapacteit. Vanuit Nederland wordt de verkoop verzorgd in de Benelux, terwijl in Frankrijk, Engeland, Zweden, Spanje, Mexico en de USA eigen De historie van Vege gaat terug tot 1936 toen de heren. Versteeg en Van Genderen een garagebedrijf begonnen. Vooral vlak na de oorlog kregen zij veel vraag naar revisiemotoren voor de veelal Amerikaanse legervoertuigen. Hieruit ontstond het idee om al op voorhand motoren te gaan I reviseren, waardoor de klant nel geholpen kon worden. 3m was geboren. Challenge békende Duitse rijder, kon zelfs niet eens op de trainingen aanwezig zijn en moest dus achteraan starten. Het startveld was, mede door de korte voorbereidingstijd, nog bijzonder klein maar de wagens oogden spectaculairder. zuigerveren, kopbouten etc. En mocht een cilinder! gescheurd zijn, dan wc deze zo vakkundig gerepareerd, dat de bekende zwakke plek nooit meer een problt zullen opleveren. Wie aan het begin van de produktiecyclus bij Vege start, ziet buiten een enorme hoeveelheid gesorteerde oude motorblokken liggen. Deze worden eerst gedemonteerd qp op bruikbaarheid gecontroleerd. Daarna worden alle onderdelen schoongemaakt. Zo worden bijvoorbeeld de koppen gestraald, niet met grit of glas, maar met gemalen kersepitten. Dit is niet alleen milieuvriendelijk, maar mocht een residu in de motor achterblijven dan leveren kersepitten geen probleem en grit of glas wel. Als alle onderdelen gesorteerd eri schoongemaakt zijn, kan de opbouw beginnen. Amerikaanse V6 en V8 motoren van de band rollen. Alhoewel de vraag naar Amerikaanse motoren ook in - ropa toeneemt, gaat de jduktie vanuit Mexico voor jn groot deel naar de srenigde Staten, met ruim 30.000 exemplaren per jaar de grootste markt voor het bedrijf. Tijdens het voorbije Paasweekend beleefden de toerwagens nieuwe stijl hun debuut op het circuit van Zandvoort. Het begin was nog aarzelend en ook de weergoden deden hun uiterste best om coureurs en toeschouwers te dwarsbomen. Toch konden de ruim 7.500 bezoekers genieten van enkele spannende races en met Pinksteren belooft het allemaal een stuk beter te worden. belast te laten proefdraaien. De benzinemotoren draaien op de proefbank ook allemaal een programma van zo'n 20 minuten. Alleen is hier het belast draaien niet nodig. Zo'n twintig jaar geleden startte Vege met een eigen vestiging in Tunesië. Deze vestiging is helemaal gespecialiseerd op de motoren van Peugeot, Rena en Citroen. Het grootste dec van de produktie van deze vestiging gaat dan ook naar Frankrijk. In de tweede helft van de jaren tachtig startte Vege in Mexico waar nu wekelijks zo'n 250 stuks VW heeft haar automatische versnellingsbak grondig herzien. Het schakelcomfort is aanzienlijk verbeterd. Tevens reageert de versnellingsbak veel beter op de uiteenlopende wensen vna de bestuurder. Tevens wordt rekening gehouden met het hellingspercentage en de belading. De herziene automatische versnellingsbak wordt geleverd in alle huidige automaat-modellen van Golf tot en met Caravelle, alsmede binnenkort op de TDI-modellen van de Golf, Vento en Passat. In mei 1993 werd reeds de S/E- schakelaar, om te kunnen kiezen tussen het Sport- of Economy-programma, vervangen door elektronica. Door de versnellingsbakcomputer worden de schakelpunten volledig vloeiend vastgelegd binnen de gestelde grenzen. Hierdoor reageert de versnellingsbak veel nauwkeuriger op de individuele wensen van de bestuurder. De elektronica herkent fabriek ligt betreffende maten te vinden zijn. Ook deze boeken worden intern gemaakt door een speciale ontwikkelingsafdeling. Eigen medewerkers brengen met behulp van cijfers de hele motor in beeld. Een jaar of drie vier na de komst van een nieuwe motor gaat deze afdeling bij Vege aan de gang, want dan begint de vraag naar geherfabriceerde exemplaren. Wie het produktieproces bij Vege heeft gezien, verwacht dat een motor van dit bedrijf erg duur zal zijn. Toch blijkt uit een blik in de prijslijst dat Vege door de seriebouw zeer concurrerend is. In de meeste gevallen komt het er op neer dat een ingrijpende motorreparatie, zoals bijvoorbeeld het vervangen van een koppakking in een aantal gevallen duurder is dan er een 'nieuwe' Vege- motor in te hangen. Een 'nieuwe' motor waarmee de auto weer heel lang probleemloos zal functioneren. geïntroduceerde «Mini Challenge Holland». De categorie «kleine doosjes» heeft een low-budget karakter en is duidelijk bedoeld als opstapklasse. De tweede categorie, de «Super Toerwagens», moet in de toekomst het paradepaardje van het Noordhollandse duinencircuit worden en leunt dan ook als het ware tegen de FIA tweeliter-klasse aan, zoals die o.a. in Engeland (BTCC) en Duitsland (Super Tourenwagen Cup) verreden wordt. Een dergelijke kostbare en hoogwaardige klasse is echter binnen ons land niet te realiseren en daarom heeft men de Super Toerwagens opengesteld voor drie verschillende categorieën. Naast de genoemde FIA tweeliterwagens mag men ook inschrijven met GT- wagens volgens het FIA GT2- reglement en met auto's die vanaf 1990 in het NK productiewagens actief waren, met daarbij ook 2000 cc als maximale cylinderinhoud. Huisman en Huisman Dat het niveau van een wedstrijd niet alleen afhankelijk is van de kwantiteit maar zeker ook van de kwaliteit bewezen de gebroeders Huisman, Fred Krab en Ferrari coureur Frans Hugenholz Jr. tijdens de race. Schrey schoot bij de start als een raket naar de kop van het veld, maar viel na twee ronden met technische problemen uit en nadat Krab door problemen met de rembalans een paar schuivers had gemaakt ging de strijd vooraan tussen Patrick Huisman in zijn Porsche 993RS en zijn jongere broer Duncan in de BMW M3 GT. De Huismannen voerden een spannende show op waarbij de Porsche bij het aanremmen van de korte bochten duidelijk in het voordeel was, terwijl de BMW sneller uitaccelereerde. Het werd uiteindelijk Duncan, die met een voorsprong van 0,2 seconde de eerste Super Toerwagen race op zijn naam wist te schrijven. Circuit directeur Hans Ernst vertelde tijdens de persconferentie na afloop van de wedstrijden dat de start van met name de Super Toerwagens nogal mager was geweest, maar dat hij voor het komende Pinksterweekend op een flinke uitbreiding hoopt. Zowel Ferrari importeur Kroymans als Porsche exponent Schrey zullen dan waarschijnlijk voor extra deelneming zorgen, terwijl ook het Engelse sportwagenmerk Marcos vermoedelijk een bekende Nederlandse coureur in zal zetten. Duncan en Patrick zijn gewaarschuwd! het type bestuurder - zeer sportief - aan de gaspedaal. Tevens wordt nu ook het hellingspercentage in bergachtige terreinen geregistreerd door middel een continue berekening van de rijweerstand. Aan de hand van deze registratie wordt het schakelprogramma veranderd, zodat bijvoorbeeld het comfortverminderende heen en weer schakelen verleden tijd is. Niet alleen de elektronica, maar ook het mechanische gedeelte heeft essentiële veranderingen ondergaan. De uitschakelbare koppelomvormer werd vervangen door een overbrugbare koppelomvormer. Het overbruggen van de koppelomvormer verbeterd het aandrijfrendement. Het relatief lage gewicht van de automatische versnellingsbak blijft onveranderd. Recycling Vreemd genoeg hebben revisiemotoren vaak nog een negatieve naam. Wie echter bij Vege eens een kijkje heeft genomen, is er stellig van overtuigd dat een revisiemotor van dit bedrijf bijna beter is dan een nieuwe motor. Hans Berwers, verkoop manager Benelux weet dat de klant hoge eisen stelt aan zijn produkt. "Als een auto met revisiemotor een bijgeluid maakt of trilt, dan geeft de gebruiker veelal de motor de schuld, terwijl men daar bij een fabrieksnieuwe motor niet eens aan zou denken. Dit zijn we ons terdege bewust. Daarom doen we er alles aan om de motoren nog wat beter te laten lopen door bijvoorbeeld de drijfstangen uit te wegen. We spreken dan ook liever niet van revisiemotoren, maar van herfabricage en dat past natuurlijk uitstekend in de recyclinggedachte. Een groot verschil met kleine revisiebedrijven is dat Vege alle motoren in series vervaardigd. Veel gevraagde types van bijvoorbeeld VW en Opel worden soms in een reeks van wel zestig stuks als op een lopende band gemaakt. Ieder hergebruikt onderdeel, maar ook de nieuw aangevoerde delen krijgen een ingangscontrole. Hierbij worden zeer nauwe tolleranties toegestaan. "We moeten immers rekening Nog niet gereed Tijdens de afgelopen Paasraces beleefden beide nationale toerwagenklassen hun primeur op het Zandvoortse asfalt. Bij d< Compact Cars ging de st vooral tussen Toon van den Haterd in zijn Rover 114 en Suzuki Swift coureur Henk Tappel. Van der Haterd, vorig jaar nog kampioen in de klasse tot 1400 cc, trok ook deze keer aan het langste eind en won de wedstrijd met zeven seconden voorsprong nadat hij ook in de trainingen al het snelste was geweest. De Mini Challenge werd beheerst door Rimke de V die bij de finish een voorsprong van meer dc ronde op de concurrenti De Super Toerwagenklasse was eigenlijk nog niet klaar voor het Paasweekend. De BMW van Fred Krab was pas op zaterdag gereed en de trainingen waren voor Fred dan ook eigenlijk een eerste testsessie. Wolfgang Schrey, de ook van de Ferrari-Porsche verkoopkantoren voor de afzet zorgen. Daarnaast werkt Vege bijvoorbeeld in Duitsland en Italië met verschillende regio importeurs. Tot slot is ook Alconed een volledige dochter van Vege, een bedrijf wat is opgezet voor de verkoop van jonge gebruikte motoren. Bij dit bedrijf komen we met name wel de Japanse motoren tegen. Vege heeft als produktiebedrijf n belangrijke grondstof en dat zijn gebruikte motoren die om wat voor reden dan ook uit een auto zijn gehaald. Als een garagebedrijf bij Vege een motor koopt, moet na inbouw de oude motor worden teruggestuurd. Maar door uitval op verschillende plaatsen in het produktieproces moeten er ook motoren bij sloperijen worden ingekocht. Alleen op deze manier kan Vege zo'n 3.000 tot 4.000 motoren op voorraad houden. Mocht een bepaalde motor niet direct beschikbaar zijn, dan is de levertijd nooit langer dan 1 tot 2 weken. Alle door Vege geleverd motoren krijgen 12 maanden volledige Vege- en Bovag-garantie inclusief arbeidsloon onafhankelijk van de hoeveelheid kilometers die worden gereden. houden met de mogelijkheid dat de door ons geleverde motor later in zijn leven nog eens door een garagebedrijf uit elkaar gehaald kan worden. Daarom moet alles 100% zijn. Van iedere motor leggen we een dossier aan, zodat we altijd weten wat voor onderdelen en bijvoorbeeld pakkingen we hebben gebruikt", zegt Berwers. Voor dit seizoen moest dus naar de nieuwe opzet gezocht worden. Automaterialenhandel Brezan werd een nieuwe hoofdsponsor en het toerwagenveld werd opgesplitst in twee verschillende categorieën. De eerste categorie bestaat uit wat afmetingen betreft kleine productiewagens met een maximale cylinderinhoud van 1400 cc en heeft de passende naam «Compact Cars» meegekregen. In deze klasse zien we auto's als de Rover 114, Suzuki Swift en Austin Mini. Die laatsten rijden overigens binnen de Compact Cars ook nogi hun eigen race voor dei Kersepitten In Spijkenisse beschikt Vege over maar liefst 14 assemblagelijnen met aan het einde een testbank. Daar wordt iedere motor 20 minuten aan een computergestuurd testprogramma onderworpen. Er wordt vooral gekeken naar lekkages en bijgeluiden. Veel van de apparatuur die bij Vege wordt gebruikt, is door het bedrijf zelf aangepast of gebouwd, er zijn immers maar weinig bedrijven die zo gespecialiseerd werken. Bovendien worden zoveel mogelijk onderdelen hergebruikt. Dus niet alleen het motorblok en de cilinderkop, maar ook goede Nieuwe opzet In het recente verleden werden de toerwagenraces op Zandvoort gereden met de groep N productiewagens, standaard auto's aangepast inzake wegligging en veiligheid. Dat leverde vaak interessante startvelden en spannende wedstrijden op. Gedurende het vorige seizoen ontstonden er echter helaas spanningen organisatie, en andere b< het BMW-dc hoofdsponsors Lucky 1 Mobil trokken zich ten een groot aantal rijder zijn toevlucht in ander klassen. Mexico I Het huidige Vege heeft bijna zevenhonderd medewerkers verdeeld over een viertal produktiebedrijven en een flinke reeks eigen verkoopkantoren. Jaarlijks worden er ruim 70.000 motoren gemaakt van vrijwel alle bekende automerken. In het moederbedrijf in Spijkenisse worden vooral de motoren van Duitse makelij onder handen genomen. Naast de benzinemotoren van Ford, Opel. VW, Audi, BMW en Mercedes worden in een speciale afdeling cilinderkoppen gereviseerd. Deze koppen kunnen afzonderlijk worden verkocht of krijgen een plaats op één van de motoren. De vestiging in Huissen bij Arnhem reviseert alle dieselmotoren inclusief de brandstofpompen. In Huissen heeft men de mogelijkheid alle motoren na assemblage

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 27