TOERWAGENS 1995: COMPACT EN SUPER
V.
VW wijzigt automaten
Herfabricage in plaats van revisie
ar
■hii-
IE
D.
l
en
d
XEK7
o
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 april 1995 - pagina 7
DE TILBURGSE KOERIER
I5 pagina 6
rcuit
ils
Vries,
lan een
tie had.
Duncan Huisman gaat Fred Krab en broer Patrick voor in de Tarzanbocht
srgac
van
1
rkop
rordt
[eens
i nieuw
seïh
ide
- strijd
Tekst en foto's: Kees van
der Velden
Eurc
proc
eer
Ver«
Ontwikkelings-
afdeling
Op iedere werkplek in de
orugt
erbruc
srd he
elatie
3.90.
trekkelijke
>r ons laat
s bedragen.
JULI.
van extreem rus
bediening van 1
istig tot
ihet
>rig«
iterl
’en tussen
de, wedstrijdleiding
9 betrokkenen. Zowel
-dealerteam als de
7 10 en
;rug en
srs zocht
sre
....1969
...1982
....1981
een boek van de
3 motor waarin alle
personenauto's, dan i
bescheiden rol op de
naar de toeleveranciers, dan rijden er in Europ
heel wat auto's rond met Nederlandse onderdt
groofSfe
tt in Europa zelfs
Spijkenisse - Als het gaat om de produktie van
personenauto's, dan speelt Nederland een zeer
bescheiden rol op de wereldmarkt. Kijken we echter
i v r—dSen.
Toon van der Haterd op pole
position bij de compact cars
snel geholpen
Het ruilsysteei
it-1989
it...1988
d.J993
d...l988
W...1991
■VEN
irt 2-4-6 etc.)
Ie meestal
slekken
leem
Zo behoort Vege motoren tot de vijf
revisiebedrijven ter wereld en staat
op de eerste plaats.
Grondstof
Japanse motoren zullen nog
maar weinig te vinden zijn bij
de verschillende Vege
vestigingen. De nieuwe
onderdelen die in de motoren
worden verwerkt zijn
doorgaans wat moeilijker te
verkrijgen, terwijl de vraag
nog wat meer op gang moet
komen. Verder heeft het ook te
maken met de huidige
produktiecapacteit.
Vanuit Nederland wordt de
verkoop verzorgd in de
Benelux, terwijl in Frankrijk,
Engeland, Zweden, Spanje,
Mexico en de USA eigen
De historie van Vege gaat
terug tot 1936 toen de heren.
Versteeg en Van Genderen
een garagebedrijf begonnen.
Vooral vlak na de oorlog
kregen zij veel vraag naar
revisiemotoren voor de veelal
Amerikaanse
legervoertuigen. Hieruit
ontstond het idee om al op
voorhand motoren te gaan
I reviseren, waardoor de klant
nel geholpen kon worden.
3m was geboren.
Challenge békende Duitse
rijder, kon zelfs niet eens op
de trainingen aanwezig zijn
en moest dus achteraan
starten. Het startveld was,
mede door de korte
voorbereidingstijd, nog
bijzonder klein maar de
wagens oogden
spectaculairder.
zuigerveren, kopbouten etc.
En mocht een cilinder!
gescheurd zijn, dan wc
deze zo vakkundig
gerepareerd, dat de
bekende zwakke plek
nooit meer een problt
zullen opleveren.
Wie aan het begin van de
produktiecyclus bij Vege
start, ziet buiten een enorme
hoeveelheid gesorteerde
oude motorblokken liggen.
Deze worden eerst
gedemonteerd qp op
bruikbaarheid gecontroleerd.
Daarna worden alle
onderdelen schoongemaakt.
Zo worden bijvoorbeeld de
koppen gestraald, niet met
grit of glas, maar met
gemalen kersepitten. Dit is
niet alleen milieuvriendelijk,
maar mocht een residu in de
motor achterblijven dan
leveren kersepitten geen
probleem en grit of glas wel.
Als alle onderdelen
gesorteerd eri schoongemaakt
zijn, kan de opbouw
beginnen.
Amerikaanse V6 en V8
motoren van de band rollen.
Alhoewel de vraag naar
Amerikaanse motoren ook in
- ropa toeneemt, gaat de
jduktie vanuit Mexico voor
jn groot deel naar de
srenigde Staten, met ruim
30.000 exemplaren per jaar de
grootste markt voor het
bedrijf.
Tijdens het voorbije Paasweekend beleefden de
toerwagens nieuwe stijl hun debuut op het circuit
van Zandvoort. Het begin was nog aarzelend en ook
de weergoden deden hun uiterste best om coureurs
en toeschouwers te dwarsbomen. Toch konden de
ruim 7.500 bezoekers genieten van enkele
spannende races en met Pinksteren belooft het
allemaal een stuk beter te worden.
belast te laten proefdraaien.
De benzinemotoren draaien
op de proefbank ook allemaal
een programma van zo'n 20
minuten. Alleen is hier het
belast draaien niet nodig.
Zo'n twintig jaar geleden
startte Vege met een eigen
vestiging in Tunesië. Deze
vestiging is helemaal
gespecialiseerd op de
motoren van Peugeot, Rena
en Citroen. Het grootste dec
van de produktie van deze
vestiging gaat dan ook naar
Frankrijk. In de tweede helft
van de jaren tachtig startte
Vege in Mexico waar nu
wekelijks zo'n 250 stuks
VW heeft haar automatische
versnellingsbak grondig herzien. Het
schakelcomfort is aanzienlijk verbeterd.
Tevens reageert de versnellingsbak veel
beter op de uiteenlopende wensen vna de
bestuurder. Tevens wordt rekening
gehouden met het hellingspercentage en
de belading. De herziene automatische
versnellingsbak wordt geleverd in alle
huidige automaat-modellen van Golf tot
en met Caravelle, alsmede binnenkort op
de TDI-modellen van de Golf, Vento en
Passat. In mei 1993 werd reeds de S/E-
schakelaar, om te kunnen kiezen tussen
het Sport- of Economy-programma,
vervangen door elektronica. Door de
versnellingsbakcomputer worden de
schakelpunten volledig vloeiend
vastgelegd binnen de gestelde grenzen.
Hierdoor reageert de versnellingsbak veel
nauwkeuriger op de individuele wensen
van de bestuurder. De elektronica herkent
fabriek ligt
betreffende
maten te vinden zijn. Ook
deze boeken worden intern
gemaakt door een speciale
ontwikkelingsafdeling. Eigen
medewerkers brengen met
behulp van cijfers de hele
motor in beeld. Een jaar of
drie vier na de komst van een
nieuwe motor gaat deze
afdeling bij Vege aan de
gang, want dan begint de
vraag naar geherfabriceerde
exemplaren.
Wie het produktieproces bij
Vege heeft gezien, verwacht
dat een motor van dit bedrijf
erg duur zal zijn. Toch blijkt
uit een blik in de prijslijst dat
Vege door de seriebouw zeer
concurrerend is. In de meeste
gevallen komt het er op neer
dat een ingrijpende
motorreparatie, zoals
bijvoorbeeld het vervangen
van een koppakking in een
aantal gevallen duurder is
dan er een 'nieuwe' Vege-
motor in te hangen. Een
'nieuwe' motor waarmee de
auto weer heel lang
probleemloos zal
functioneren.
geïntroduceerde «Mini
Challenge Holland». De
categorie «kleine doosjes»
heeft een low-budget karakter
en is duidelijk bedoeld als
opstapklasse.
De tweede categorie, de
«Super Toerwagens», moet in
de toekomst het
paradepaardje van het
Noordhollandse duinencircuit
worden en leunt dan ook als
het ware tegen de FIA
tweeliter-klasse aan, zoals
die o.a. in Engeland (BTCC) en
Duitsland (Super
Tourenwagen Cup) verreden
wordt. Een dergelijke
kostbare en hoogwaardige
klasse is echter binnen ons
land niet te realiseren en
daarom heeft men de Super
Toerwagens opengesteld voor
drie verschillende
categorieën. Naast de
genoemde FIA
tweeliterwagens mag men
ook inschrijven met GT-
wagens volgens het FIA GT2-
reglement en met auto's die
vanaf 1990 in het NK
productiewagens actief
waren, met daarbij ook 2000 cc
als maximale cylinderinhoud.
Huisman en Huisman
Dat het niveau van een
wedstrijd niet alleen
afhankelijk is van de
kwantiteit maar zeker ook van
de kwaliteit bewezen de
gebroeders Huisman, Fred
Krab en Ferrari coureur Frans
Hugenholz Jr. tijdens de race.
Schrey schoot bij de start als
een raket naar de kop van het
veld, maar viel na twee
ronden met technische
problemen uit en nadat Krab
door problemen met de
rembalans een paar
schuivers had gemaakt ging
de strijd vooraan tussen
Patrick Huisman in zijn
Porsche 993RS en zijn jongere
broer Duncan in de BMW M3
GT. De Huismannen voerden
een spannende show op
waarbij de Porsche bij het
aanremmen van de korte
bochten duidelijk in het
voordeel was, terwijl de BMW
sneller uitaccelereerde. Het
werd uiteindelijk Duncan, die
met een voorsprong van 0,2
seconde de eerste Super
Toerwagen race op zijn naam
wist te schrijven.
Circuit directeur Hans Ernst
vertelde tijdens de
persconferentie na afloop van
de wedstrijden dat de start
van met name de Super
Toerwagens nogal mager was
geweest, maar dat hij voor het
komende Pinksterweekend op
een flinke uitbreiding hoopt.
Zowel Ferrari importeur
Kroymans als Porsche
exponent Schrey zullen dan
waarschijnlijk voor extra
deelneming zorgen, terwijl
ook het Engelse
sportwagenmerk Marcos
vermoedelijk een bekende
Nederlandse coureur in zal
zetten. Duncan en Patrick zijn
gewaarschuwd!
het type bestuurder -
zeer sportief - aan de
gaspedaal.
Tevens wordt nu ook het
hellingspercentage in bergachtige
terreinen geregistreerd door middel
een continue berekening van de
rijweerstand. Aan de hand van deze
registratie wordt het schakelprogramma
veranderd, zodat bijvoorbeeld het
comfortverminderende heen en weer
schakelen verleden tijd is.
Niet alleen de elektronica, maar ook het
mechanische gedeelte heeft essentiële
veranderingen ondergaan. De
uitschakelbare koppelomvormer werd
vervangen door een overbrugbare
koppelomvormer. Het overbruggen van de
koppelomvormer verbeterd het
aandrijfrendement. Het relatief lage
gewicht van de automatische
versnellingsbak blijft onveranderd.
Recycling
Vreemd genoeg hebben
revisiemotoren vaak nog een
negatieve naam. Wie echter
bij Vege eens een kijkje heeft
genomen, is er stellig van
overtuigd dat een
revisiemotor van dit bedrijf
bijna beter is dan een nieuwe
motor. Hans Berwers, verkoop
manager Benelux weet dat de
klant hoge eisen stelt aan zijn
produkt. "Als een auto met
revisiemotor een bijgeluid
maakt of trilt, dan geeft de
gebruiker veelal de motor de
schuld, terwijl men daar bij
een fabrieksnieuwe motor
niet eens aan zou denken. Dit
zijn we ons terdege bewust.
Daarom doen we er alles aan
om de motoren nog wat beter
te laten lopen door
bijvoorbeeld de drijfstangen
uit te wegen. We spreken dan
ook liever niet van
revisiemotoren, maar van
herfabricage en dat past
natuurlijk uitstekend in de
recyclinggedachte.
Een groot verschil met kleine
revisiebedrijven is dat Vege
alle motoren in series
vervaardigd. Veel gevraagde
types van bijvoorbeeld VW en
Opel worden soms in een
reeks van wel zestig stuks als
op een lopende band
gemaakt. Ieder hergebruikt
onderdeel, maar ook de nieuw
aangevoerde delen krijgen
een ingangscontrole. Hierbij
worden zeer nauwe
tolleranties toegestaan. "We
moeten immers rekening
Nog niet gereed
Tijdens de afgelopen
Paasraces beleefden beide
nationale toerwagenklassen
hun primeur op het
Zandvoortse asfalt. Bij d<
Compact Cars ging de st
vooral tussen Toon van den
Haterd in zijn Rover 114 en
Suzuki Swift coureur Henk
Tappel. Van der Haterd, vorig
jaar nog kampioen in de
klasse tot 1400 cc, trok ook
deze keer aan het langste
eind en won de wedstrijd met
zeven seconden voorsprong
nadat hij ook in de trainingen
al het snelste was geweest.
De Mini Challenge werd
beheerst door Rimke de V
die bij de finish een
voorsprong van meer dc
ronde op de concurrenti
De Super Toerwagenklasse
was eigenlijk nog niet klaar
voor het Paasweekend. De
BMW van Fred Krab was pas
op zaterdag gereed en de
trainingen waren voor Fred
dan ook eigenlijk een eerste
testsessie. Wolfgang Schrey,
de ook van de Ferrari-Porsche
verkoopkantoren voor de afzet
zorgen. Daarnaast werkt Vege
bijvoorbeeld in Duitsland en
Italië met verschillende regio
importeurs. Tot slot is ook
Alconed een volledige
dochter van Vege, een bedrijf
wat is opgezet voor de
verkoop van jonge gebruikte
motoren. Bij dit bedrijf komen
we met name wel de Japanse
motoren tegen.
Vege heeft als
produktiebedrijf n belangrijke
grondstof en dat zijn
gebruikte motoren die om wat
voor reden dan ook uit een
auto zijn gehaald. Als een
garagebedrijf bij Vege een
motor koopt, moet na inbouw
de oude motor worden
teruggestuurd. Maar door
uitval op verschillende
plaatsen in het
produktieproces moeten er
ook motoren bij sloperijen
worden ingekocht. Alleen op
deze manier kan Vege zo'n
3.000 tot 4.000 motoren op
voorraad houden. Mocht een
bepaalde motor niet direct
beschikbaar zijn, dan is de
levertijd nooit langer dan 1 tot
2 weken. Alle door Vege
geleverd motoren krijgen 12
maanden volledige Vege- en
Bovag-garantie inclusief
arbeidsloon onafhankelijk
van de hoeveelheid
kilometers die worden
gereden.
houden met de mogelijkheid
dat de door ons geleverde
motor later in zijn leven nog
eens door een garagebedrijf
uit elkaar gehaald kan
worden. Daarom moet alles
100% zijn. Van iedere motor
leggen we een dossier aan,
zodat we altijd weten wat voor
onderdelen en bijvoorbeeld
pakkingen we hebben
gebruikt", zegt Berwers.
Voor dit seizoen moest dus
naar de nieuwe opzet gezocht
worden.
Automaterialenhandel
Brezan werd een nieuwe
hoofdsponsor en het
toerwagenveld werd
opgesplitst in twee
verschillende categorieën. De
eerste categorie bestaat uit
wat afmetingen betreft kleine
productiewagens met een
maximale cylinderinhoud
van 1400 cc en heeft de
passende naam «Compact
Cars» meegekregen. In deze
klasse zien we auto's als de
Rover 114, Suzuki Swift en
Austin Mini. Die laatsten
rijden overigens binnen de
Compact Cars ook nogi
hun eigen race voor dei
Kersepitten
In Spijkenisse beschikt Vege
over maar liefst 14
assemblagelijnen met aan
het einde een testbank. Daar
wordt iedere motor 20
minuten aan een
computergestuurd
testprogramma onderworpen.
Er wordt vooral gekeken naar
lekkages en bijgeluiden. Veel
van de apparatuur die bij
Vege wordt gebruikt, is door
het bedrijf zelf aangepast of
gebouwd, er zijn immers maar
weinig bedrijven die zo
gespecialiseerd werken.
Bovendien worden zoveel
mogelijk onderdelen
hergebruikt. Dus niet alleen
het motorblok en de
cilinderkop, maar ook goede
Nieuwe opzet
In het recente verleden
werden de toerwagenraces op
Zandvoort gereden met de
groep N productiewagens,
standaard auto's aangepast
inzake wegligging en
veiligheid. Dat leverde vaak
interessante startvelden en
spannende wedstrijden op.
Gedurende het vorige seizoen
ontstonden er echter helaas
spanningen
organisatie,
en andere b<
het BMW-dc
hoofdsponsors Lucky 1
Mobil trokken zich ten
een groot aantal rijder
zijn toevlucht in ander
klassen.
Mexico
I Het huidige Vege heeft bijna
zevenhonderd medewerkers
verdeeld over een viertal
produktiebedrijven en een
flinke reeks eigen
verkoopkantoren. Jaarlijks
worden er ruim 70.000 motoren
gemaakt van vrijwel alle
bekende automerken.
In het moederbedrijf in
Spijkenisse worden vooral de
motoren van Duitse makelij
onder handen genomen.
Naast de benzinemotoren van
Ford, Opel. VW, Audi, BMW en
Mercedes worden in een
speciale afdeling
cilinderkoppen gereviseerd.
Deze koppen kunnen
afzonderlijk worden verkocht
of krijgen een plaats op één
van de motoren. De vestiging
in Huissen bij Arnhem
reviseert alle dieselmotoren
inclusief de
brandstofpompen. In Huissen
heeft men de mogelijkheid
alle motoren na assemblage