LANCIA DELTA HPE q Irijf Klassieke Renaults in overvloed bij Van der Boom Hardloper RS en rn Aki AUTO TUIDnOSTbv 200°- DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 20 april 1995 - pagina 3 )5 pagina 2 waardoor I AN 115 M N.-Br. 2.000,- Of fideel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken 2.800,- 2.800,- 4.000,- JORDEEL 2.000,- 2.000,- 1.000,- 2.000,- Vervolg van pagina 1 in jn Ipl 2.000,- 1.500,- 2.800,- s geopend 18.00 uur. oopavond. ORDEEL* 2.000,- KSH 2.000,- lanc iiwd ter/100 km 1 liter/100 km IQ1 2.800,- 2.800,- 1.550,- 3.000,- 1.000,- i eerste st concern irs ter under Prijzen Het gemiddelde brandstofverbruik blijft ondanks het enorme potentieel dat biedt redelijk perken met ee 2.000,- ESH rt de Ibiza GTi binnen de sen gemiddelde 2.000,- 2.000,- een knop rerlicht ssteld. I 1 nieuwe rkt, die >p de getint dief ter lenden en lelijk stevige bijzonder lengte van siza reveer 11.30 uur zal den gezet naar de in Oisterwijk aan de irna gaai net voor, in hoog lichtmetalen krijgt verder op de weg brengen van het hoge vermogen, elektronisch geregelde schokdemping en een control system. Grootste Seat-dealer van Nederland! Leharstraat 19-21Tilburg Tel. 013/553678 -fttTTTv SEAT chnische gegevens: rk en type: Seat Ibiza 1.8i I-16V ntal cilinders: inderinhoud: ide ilt des m vanaf 10.00 Er wordt altijd driftig om de eer gestreden, als het erom gaat welk merk een trendsetter is geweest in een bepaalde klasse. Wie heeft bijvoorbeeld de ruimtewagen uitgevonden, wie bracht de eerste kleine diesel en wie was de voortrekker in het GTi- segment. Wat we wel kunnen stellen is dat Volkswagen met de Golf GTi absoluut een belangrijke rol heeft gespeeld. Van deze voorsprong profiteert nu ook Seat die in het Ibiza- programma een aantrekkelijke snelle rakker heeft, de 1.8i GTM6V. 2 SEPT. '92 JUNI '92 sring gemaakt. De van de auto is relatief >rgetrokken, waardoor innenruimte is i. De itunits worden met sing, maar ïring past van de s wil nog jperen, maar snomen I maximaal het in deze kolom. 2.800,- gulden i LPG-installatie Hoevenseweg 92-d Tilburg Tel.: 013/321405 Uw adres voor kwaliteit en service. Op zondag 23 april as. is de Club d’Anciennes Renault des Pays Bas, oftewel de Nederlandse Renault-club, te gast bij de drie vestigingen van Renault-dealer Van der Boom in Goirle, Oisterwijk en Tilburg. In deze club zijn eigenaren verenigd van alle Renault-modellen van twintig jaar en ouder. ^^^^Automobielbedrijf Tilburg Twin Cam I Tóch heeft de Ibiza een totaal andere uitstraling dan zijn I concern-genoot, waardoor een ander type klant kan worden aangesproken. De nieuwe Polo oogt degelijk en heeft een typische VW- uitstraling. De Ibiza voorkomen dat bijvoorbeeld de Passat de Audi A4 overlapt en bij de Seat de Ibiza en Toledo prijstechnisch in hetzelfde segment zitten als de VW Polo en Golf. weer op gang moest brengen. Van daaruit groeide het merk wederom tot een leverancier van zeer uiteenlopende modellen. Vanuit de vierdeurs 4CV met motor achterin werden de Dauphine, Floride/Caravelle en R8/R10 ontwikkeld. Daarna kregen de voorwielaandrijvers, zoals de R4, R16 en R12 de overhand. Op zondag 23 april herleven de tijden van weleer bij Van der Boom. Voor de ouderen betekent het wellicht het weerzien met een oude bekende, terwijl jongeren op deze manier de rijke historie van Renault kunnen ontdekken. De leden van Club d’Anciennes Renaul Pays Bas zullen vanal 10.1 uur in Goirle aan de Nobelstraat 7 arriveren. emplaar aan stuurderszijde ook in ogte te variëren is. slukkig brengt de jelbekleding met rood, ruw en groen wat kleur in t over het geheel genomen g grijze interieur. Ook de rdelhoogte voorin is stelbaar. GTi-uitvoei daklijn ver doorc extra bin verkregen, achterlicht een reflectorstrook met elkaar verbonden, inmiddels een typisch Seat-detail. De typeaanduiding staat op deze reflectorstrook. Verder vermeldt Seat op de portieren dat het hier gaat om een 'Twin C.am 16 Valve' en verduidelijkt dit op de achterklep nog eens met '1.8- 16V'. Boven de achteruit is een sportieve spoiler geplaatst. De door ons gereden auto was gespoten in het zogenaamde Kiwi Yellow, een felle gele kleur met een tintje groen erin. Erg opvallend, maar de doorsnee GTi-rijder zal toch voor een meer gedekte kleur kiezen. tr/min Koppel: 162 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 3,813 meter, breedte 1,64 meter Gewicht: 1015 kg Prestaties: topsnelheid 206 km/u acceleratie 0-100 in 8,9 sec. Verbruik: bij 90 km/u 6,3 liter/100 km bij 120 km/u 7,9 lite stadsverkeer 10,2 Prijs: f.42.695,= Het Volkswagen-concern heeft de beschikking over vier merknamen, VW, Audi, Seat en Skoda. Zoveel mogelijk wordt geprobeerd deze vier merken aanvullend te laten zijn. Toch kan niet worden vinden we i de volledige ve werk wordt ges prettig is dat een ingeschakelde mistlamp bij het uitzetten van de hoofdverlichting automatisch uitgaat en bij een volgende keer inschakelen ook netjes uit blijft. De Ibiza heeft vier afzonderlijk instelbare uitstroomopeningen op het dashboard. De verwarming en ventilatie wordt met drie draaiknoppen op de console bediend. Hier vinden we ook een asbak met aansteker, bedieningsknoppen onder andere voor de elektrisch portierruiten en de plaats voor de radio. Seat monteert in de Ibiza GTi stoelen van een sporti 'alliber. De randen te: ndersteuning van Ie, ovenbenen zijn rede oog, waardoor een ste it wordt geboden. De igleuning is traploos waarmee iting in het .Heel Lancia gaat de Delta HPE turbodiesel leveren voor ongeveer f.39.000,=. De HPE 2.0 zal rond de f.45.750,= gaan kosten, terwijl voor de HF om en nabij de f.59.500,= op tafel moet komen. Als opties worden onder meer geboden een automatisch geregelde airco, elektrisch bediend schuifdak, metaallok, Recaro stoelen, verlagingsset voor het Onderstel, diverse audiosystemen en een aluminium pookknop. 'e uitrusting is verder ompleet met getint glas, Bntrale vergrendeling, tuurbekrachtiging, een udioinstallatie met 6 peakers en een antenne, in elen neerklapbare chterbank en een ollenfilter. Opbergruimte is r in de portiervakken, een ak onder de airbag aan estuurderszijde, een ruimte nderin de console en een zeer behoorlijk de koers die de bestuurder met het stuurwiel heeft ingezet. Kortom, de Ibiza GTi behoort tot de begerenswaardige gooi- en smijtauto's, waar je eigenlijk bijna altijd veel te hard mee Kleine wijzigingen betreffen dé extra uitstroomopeningen voor de achterpassagiers en de schakelaars van de elektrische zijruitbediening, die nu één geheel vormen met de portierhendels. Lancia heeft gekozen voor een plaatsbesparend reservewiel om de bagageruimte zo groot mogelijk te kunnen houden. In standaard opstelling heeft de auto een ruimte van 320 liter. Dit kan aanzienlijk worden uitgebreid door de achterbank in 60/40-verhouding neer te klappen. De standaarduitrusting omvat verder ABS op J benzineversies, centrale vergrendeling, get glas, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, verstelbaar stuur, mistlampen daarentegen heeft een veel sportievere aanblik en daar sluit de GTi-uitvoering keurig bij aan. De Ibiza GTi ziet er aardig uit. Met zijn 1 3,81 meter zit de Ibis eigenlijk precies tussen compacte auto's en middenklassers in. De compacte auto anno 1995 biedt overigens al minimaal zoveel binnenruimte als de middenklasser van een jaar of tien geleden. De GTi-versie van de Ibiza is voorzien van een meegespoten grille, buitenspiegels en bumpers. Om het front een extra sportieve uitstraling te geven worden in de voorbumper mistlampen gemonteerd. De driespaaks lichtmetalen velgen zijn specifiek voor de Seat biedt met de Ibiza-reeks een zeer complete modellijn in het compacte segment. Sterke punten zijn de afwerking en de behoorlijke binnenruimte. De GTi 1.8-16V staat bovenaan de prijslijst or f.42.695,=Wie 'genoegen' smt met de 2 liter is L495,= kwijt. De serie jint op dit moment bij de i Conga voor f.22.995,=. De ■motor van 75 pk is krijgbaar vanaf het CLX- -eau voor f.27.595,=. arboven vinden we de 1.8 CLX voor f.29.995,= terwijl dieselreeks start bij de 1.9 voor f.28.895,=. Ook levert it de turbodiesel van 75 pk naf f.35.895,=. Veel van deze to's zijn ook als vijfdeurs te jp. Het merk brengt arvoor f.795,= extra in :ening. Seat Ibiza is vooral als i-16V een vlot ogende auto s zich wat betreft prestaties uitrusting volledig armaakt. Het wat stugge rakter van de semi- ifhankelijke achteras past lelijk bij het sportieve ago van de auto. Er worden in Oisterwijk bij de Van der Boom vestigingen tegen de honderd exemplaren verwacht van bekende modellen als de 4CV, Dauphine, Floride, R8 en R16 en zeldzamere types als de Alpines en diverse voor oorlogse Renaults. Louis Renault bouwde zijn e auto in 1898, zodat het tot de oudste constructeur wereld behoort. Geen wona=i dat we in de rijke historie een aantal baanbrekende modellen vinden. Renault was al vanaf het begin sterk betrokken bij de autosport en leverde daarnaast een breed programma van kleine auto's tot grote limousines met grote motoren. Na de Tweede Wereldoorlog bracht Renault als één van de eerste Europese merken een kleine auto op de marl de motorisering van het zwaar gehavende continent vakje met klep links van de bestuurder. Seat levert de GTi-uitvoering van de Ibiza met twee motoren. Er kan worden gekozen uit de 2.0 liter van 1 pk, maar deze auto mist de radio-cassettespeler en de passagiersairbag. De 2 lite haalt een top van 198 km/u heeft 9,3 seconden nodig or de 100 km/u te bereiken. No sportiever is de 1.8 liter 16- klepper. Deze motor levert 1 6000 tr/min een vermogen v 130 pk en beschikt over een maximaal koppel van 162b bij 4000 tr/min. De Ibiza GTi weegt 1015 kg, waardoor e« bovengemiddeld prestatieniveau wordt bereikt. De auto sprint in 8,1 seconden vanuit stilstand naar de 100 km/u en vindt h pas bij 206 km/u voldoende De 16-klepper moet veel nadrukkelijker dan de 2 lite op toeren worden gehoudei voor het maximale resultac Natuurlijk worden de motorkrachten via een handgeschakelde vijfbak a de voorwielen doorgegevei Deze bak kent een niet overdreven lichte, maar zee nauwkeurige bediening, zodat lekker snel geschake kan worden. Seat heeft wat wieloj betreft voor een vertn constructie gekozen: onafhankelijk McPherson veerpoten met schroefveren en een stabilisatorstang voor en achter een semi- onafhankelijke constructie met torsie-as en langsarmen. Dit is niet de meest comfortabele oplossin' de relatief stugge ver., prima bij het karakter 5 Ibiza GTi. De achteras wel eens wat klapp over het geheel gei volgen wielen en carrosserie Vanaf ongei koers worde vestiging in Oisterwi Beneluxstraat 8. Daai ze weer de weg op, want als de huidige Renault- modellen, zijn ook de oudjes nog steeds uitermate geschikt om veel mee te rijden. De eindbestemming is Van der Boom Tilburg aan de Goirkestraat 25, waar de prachtige reeks oude auto's vanaf 14.00 uur verwacht wordt. Sfeervol Het interieur van de Ibiza GTi is compleet een sfeervol ingericht. Hier valt de degelijkheid vanwege de gebruikte materialen vanaf te lezen. Grappig om te zien overigens dat Volkswagen in de nieuwe Polo exact het dashboard uit de Ibiza gebruikt, maar beide wagens hebben wel hun eigen ontwerp portierbekleding. In het vierspakige stuurwiel is een airbag opgenomen, terwijl ook aan bijrijderskant een dergelijke luchtzak is gemonteerd. Het compacte instrumentarium omvat een snelheidsmeter en toerenteller naast een aantal kleinere instrumenten en een reeks controlelampjes. Rode >gte verstelbare bestuurdersstoel, sn wielen en een toerenteller. De HF =r viscodrive voor het probleemloos on ree DE AUTOMAAT 9

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 23