LANCIA DELTA HPE
q
Irijf
Klassieke Renaults in overvloed
bij Van der Boom
Hardloper
RS
en
rn
Aki AUTO
TUIDnOSTbv
200°-
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT - Donderdag 20 april 1995 - pagina 3
)5 pagina 2
waardoor
I
AN
115
M N.-Br.
2.000,-
Of fideel SEAT-dealer voor Tilburg en omstreken
2.800,-
2.800,-
4.000,-
JORDEEL
2.000,-
2.000,-
1.000,-
2.000,-
Vervolg van pagina 1
in
jn
Ipl
2.000,-
1.500,-
2.800,-
s geopend
18.00 uur.
oopavond.
ORDEEL*
2.000,-
KSH
2.000,-
lanc
iiwd
ter/100 km
1 liter/100 km
IQ1
2.800,-
2.800,-
1.550,-
3.000,-
1.000,-
i eerste
st concern
irs ter
under
Prijzen
Het gemiddelde
brandstofverbruik blijft
ondanks het enorme
potentieel dat
biedt redelijk
perken met ee
2.000,-
ESH
rt de Ibiza GTi
binnen de
sen gemiddelde
2.000,-
2.000,-
een knop
rerlicht
ssteld. I
1 nieuwe
rkt, die
>p de
getint
dief
ter
lenden en
lelijk
stevige
bijzonder
lengte van
siza
reveer 11.30 uur zal
den gezet naar de
in Oisterwijk aan de
irna gaai
net
voor, in hoog
lichtmetalen
krijgt verder
op de weg brengen van het hoge vermogen,
elektronisch geregelde schokdemping en een
control system.
Grootste Seat-dealer van Nederland!
Leharstraat 19-21Tilburg
Tel. 013/553678 -fttTTTv
SEAT
chnische gegevens:
rk en type: Seat Ibiza 1.8i
I-16V
ntal cilinders:
inderinhoud:
ide
ilt des
m vanaf 10.00
Er wordt altijd driftig om de eer gestreden, als het
erom gaat welk merk een trendsetter is geweest in
een bepaalde klasse. Wie heeft bijvoorbeeld de
ruimtewagen uitgevonden, wie bracht de eerste
kleine diesel en wie was de voortrekker in het GTi-
segment. Wat we wel kunnen stellen is dat
Volkswagen met de Golf GTi absoluut een
belangrijke rol heeft gespeeld. Van deze
voorsprong profiteert nu ook Seat die in het Ibiza-
programma een aantrekkelijke snelle rakker heeft,
de 1.8i GTM6V.
2
SEPT. '92
JUNI '92
sring gemaakt. De
van de auto is relatief
>rgetrokken, waardoor
innenruimte is
i. De
itunits worden met
sing, maar
ïring past
van de
s wil nog
jperen, maar
snomen
I maximaal het
in deze kolom.
2.800,- gulden
i LPG-installatie
Hoevenseweg 92-d Tilburg Tel.: 013/321405
Uw adres voor kwaliteit en service.
Op zondag 23 april as. is de
Club d’Anciennes Renault des
Pays Bas, oftewel de
Nederlandse Renault-club, te
gast bij de drie vestigingen
van Renault-dealer Van der
Boom in Goirle, Oisterwijk en
Tilburg. In deze club zijn
eigenaren verenigd van alle
Renault-modellen van twintig
jaar en ouder.
^^^^Automobielbedrijf Tilburg
Twin Cam
I Tóch heeft de Ibiza een totaal
andere uitstraling dan zijn
I concern-genoot, waardoor
een ander type klant kan
worden aangesproken. De
nieuwe Polo oogt degelijk en
heeft een typische VW-
uitstraling. De Ibiza
voorkomen dat bijvoorbeeld
de Passat de Audi A4 overlapt
en bij de Seat de Ibiza en
Toledo prijstechnisch in
hetzelfde segment zitten als
de VW Polo en Golf.
weer op gang moest brengen.
Van daaruit groeide het merk
wederom tot een leverancier
van zeer uiteenlopende
modellen. Vanuit de vierdeurs
4CV met motor achterin
werden de Dauphine,
Floride/Caravelle en R8/R10
ontwikkeld. Daarna kregen de
voorwielaandrijvers, zoals de
R4, R16 en R12 de overhand.
Op zondag 23 april herleven
de tijden van weleer bij Van
der Boom. Voor de ouderen
betekent het wellicht het
weerzien met een oude
bekende, terwijl jongeren op
deze manier de rijke historie
van Renault kunnen
ontdekken. De leden van
Club d’Anciennes Renaul
Pays Bas zullen vanal 10.1
uur in Goirle aan de
Nobelstraat 7 arriveren.
emplaar aan
stuurderszijde ook in
ogte te variëren is.
slukkig brengt de
jelbekleding met rood,
ruw en groen wat kleur in
t over het geheel genomen
g grijze interieur. Ook de
rdelhoogte voorin is
stelbaar.
GTi-uitvoei
daklijn
ver doorc
extra bin
verkregen,
achterlicht
een reflectorstrook met elkaar
verbonden, inmiddels een
typisch Seat-detail. De
typeaanduiding staat op deze
reflectorstrook. Verder
vermeldt Seat op de portieren
dat het hier gaat om een 'Twin
C.am 16 Valve' en
verduidelijkt dit op de
achterklep nog eens met '1.8-
16V'. Boven de achteruit is een
sportieve spoiler geplaatst.
De door ons gereden auto was
gespoten in het zogenaamde
Kiwi Yellow, een felle gele
kleur met een tintje groen
erin. Erg opvallend, maar de
doorsnee GTi-rijder zal toch
voor een meer gedekte kleur
kiezen.
tr/min
Koppel: 162 Nm bij 4000 tr/min
Afmetingen: lengte 3,813
meter, breedte 1,64 meter
Gewicht: 1015 kg
Prestaties: topsnelheid 206
km/u
acceleratie 0-100 in 8,9 sec.
Verbruik: bij 90 km/u 6,3
liter/100 km
bij 120 km/u 7,9 lite
stadsverkeer 10,2
Prijs: f.42.695,=
Het Volkswagen-concern
heeft de beschikking over vier
merknamen, VW, Audi, Seat
en Skoda. Zoveel mogelijk
wordt geprobeerd deze vier
merken aanvullend te laten
zijn. Toch kan niet worden
vinden we i
de volledige ve
werk wordt ges
prettig is dat een
ingeschakelde mistlamp bij
het uitzetten van de
hoofdverlichting automatisch
uitgaat en bij een volgende
keer inschakelen ook netjes
uit blijft. De Ibiza heeft vier
afzonderlijk instelbare
uitstroomopeningen op het
dashboard. De verwarming
en ventilatie wordt met drie
draaiknoppen op de console
bediend. Hier vinden we ook
een asbak met aansteker,
bedieningsknoppen onder
andere voor de elektrisch
portierruiten en de plaats
voor de radio.
Seat monteert in de Ibiza GTi
stoelen van een sporti
'alliber. De randen te:
ndersteuning van Ie,
ovenbenen zijn rede
oog, waardoor een ste
it wordt geboden. De
igleuning is traploos
waarmee
iting in het
.Heel
Lancia gaat de Delta HPE turbodiesel leveren
voor ongeveer f.39.000,=. De HPE 2.0 zal rond de
f.45.750,= gaan kosten, terwijl voor de HF om
en nabij de f.59.500,= op tafel moet komen. Als
opties worden onder meer geboden een
automatisch geregelde airco, elektrisch
bediend schuifdak, metaallok, Recaro stoelen,
verlagingsset voor het Onderstel, diverse
audiosystemen en een aluminium pookknop.
'e uitrusting is verder
ompleet met getint glas,
Bntrale vergrendeling,
tuurbekrachtiging, een
udioinstallatie met 6
peakers en een antenne, in
elen neerklapbare
chterbank en een
ollenfilter. Opbergruimte is
r in de portiervakken, een
ak onder de airbag aan
estuurderszijde, een ruimte
nderin de console en een
zeer behoorlijk de koers die de
bestuurder met het stuurwiel
heeft ingezet. Kortom, de Ibiza
GTi behoort tot de
begerenswaardige gooi- en
smijtauto's, waar je eigenlijk
bijna altijd veel te hard mee
Kleine wijzigingen betreffen dé extra
uitstroomopeningen voor de achterpassagiers
en de schakelaars van de elektrische
zijruitbediening, die nu één geheel vormen
met de portierhendels.
Lancia heeft gekozen voor een
plaatsbesparend reservewiel om de
bagageruimte zo groot mogelijk te kunnen
houden. In standaard opstelling heeft de auto
een ruimte van 320 liter. Dit kan aanzienlijk
worden uitgebreid door de achterbank in
60/40-verhouding neer te klappen. De
standaarduitrusting omvat verder ABS op J
benzineversies, centrale vergrendeling, get
glas, elektrisch verstelbare en verwarmde
buitenspiegels, verstelbaar stuur, mistlampen
daarentegen heeft een veel
sportievere aanblik en daar
sluit de GTi-uitvoering keurig
bij aan.
De Ibiza GTi ziet er
aardig uit. Met zijn 1
3,81 meter zit de Ibis
eigenlijk precies tussen
compacte auto's en
middenklassers in. De
compacte auto anno 1995
biedt overigens al minimaal
zoveel binnenruimte als de
middenklasser van een jaar of
tien geleden. De GTi-versie
van de Ibiza is voorzien van
een meegespoten grille,
buitenspiegels en bumpers.
Om het front een extra
sportieve uitstraling te geven
worden in de voorbumper
mistlampen gemonteerd. De
driespaaks lichtmetalen
velgen zijn specifiek voor de
Seat biedt met de Ibiza-reeks
een zeer complete modellijn
in het compacte segment.
Sterke punten zijn de
afwerking en de behoorlijke
binnenruimte. De GTi 1.8-16V
staat bovenaan de prijslijst
or f.42.695,=Wie 'genoegen'
smt met de 2 liter is
L495,= kwijt. De serie
jint op dit moment bij de
i Conga voor f.22.995,=. De
■motor van 75 pk is
krijgbaar vanaf het CLX-
-eau voor f.27.595,=.
arboven vinden we de 1.8
CLX voor f.29.995,= terwijl
dieselreeks start bij de 1.9
voor f.28.895,=. Ook levert
it de turbodiesel van 75 pk
naf f.35.895,=. Veel van deze
to's zijn ook als vijfdeurs te
jp. Het merk brengt
arvoor f.795,= extra in
:ening.
Seat Ibiza is vooral als
i-16V een vlot ogende auto
s zich wat betreft prestaties
uitrusting volledig
armaakt. Het wat stugge
rakter van de semi-
ifhankelijke achteras past
lelijk bij het sportieve
ago van de auto.
Er worden in Oisterwijk bij de
Van der Boom vestigingen
tegen de honderd exemplaren
verwacht van bekende
modellen als de 4CV,
Dauphine, Floride, R8 en R16
en zeldzamere types als de
Alpines en diverse voor
oorlogse Renaults. Louis
Renault bouwde zijn e
auto in 1898, zodat het
tot de oudste constructeur
wereld behoort. Geen wona=i
dat we in de rijke historie een
aantal baanbrekende
modellen vinden. Renault
was al vanaf het begin sterk
betrokken bij de autosport en
leverde daarnaast een breed
programma van kleine auto's
tot grote limousines met grote
motoren. Na de Tweede
Wereldoorlog bracht Renault
als één van de eerste
Europese merken een
kleine auto op de marl
de motorisering van het
zwaar gehavende continent
vakje met klep links van de
bestuurder.
Seat levert de GTi-uitvoering
van de Ibiza met twee
motoren. Er kan worden
gekozen uit de 2.0 liter van 1
pk, maar deze auto mist de
radio-cassettespeler en de
passagiersairbag. De 2 lite
haalt een top van 198 km/u
heeft 9,3 seconden nodig or
de 100 km/u te bereiken. No
sportiever is de 1.8 liter 16-
klepper. Deze motor levert 1
6000 tr/min een vermogen v
130 pk en beschikt over een
maximaal koppel van 162b
bij 4000 tr/min. De Ibiza GTi
weegt 1015 kg, waardoor e«
bovengemiddeld
prestatieniveau wordt
bereikt. De auto sprint in 8,1
seconden vanuit stilstand
naar de 100 km/u en vindt h
pas bij 206 km/u voldoende
De 16-klepper moet veel
nadrukkelijker dan de 2 lite
op toeren worden gehoudei
voor het maximale resultac
Natuurlijk worden de
motorkrachten via een
handgeschakelde vijfbak a
de voorwielen doorgegevei
Deze bak kent een niet
overdreven lichte, maar zee
nauwkeurige bediening,
zodat lekker snel geschake
kan worden.
Seat heeft wat wieloj
betreft voor een vertn
constructie gekozen:
onafhankelijk McPherson
veerpoten met schroefveren
en een stabilisatorstang voor
en achter een semi-
onafhankelijke constructie
met torsie-as en langsarmen.
Dit is niet de meest
comfortabele oplossin'
de relatief stugge ver.,
prima bij het karakter 5
Ibiza GTi. De achteras
wel eens wat klapp
over het geheel gei
volgen wielen en carrosserie
Vanaf ongei
koers worde
vestiging in Oisterwi
Beneluxstraat 8. Daai
ze weer de weg op, want
als de huidige Renault-
modellen, zijn ook de oudjes
nog steeds uitermate geschikt
om veel mee te rijden. De
eindbestemming is Van der
Boom Tilburg aan de
Goirkestraat 25, waar de
prachtige reeks oude auto's
vanaf 14.00 uur verwacht
wordt.
Sfeervol
Het interieur van de Ibiza GTi
is compleet een sfeervol
ingericht. Hier valt de
degelijkheid vanwege de
gebruikte materialen vanaf te
lezen. Grappig om te zien
overigens dat Volkswagen in
de nieuwe Polo exact het
dashboard uit de Ibiza
gebruikt, maar beide wagens
hebben wel hun eigen
ontwerp portierbekleding. In
het vierspakige stuurwiel is
een airbag opgenomen,
terwijl ook aan bijrijderskant
een dergelijke luchtzak is
gemonteerd. Het compacte
instrumentarium omvat een
snelheidsmeter en
toerenteller naast een aantal
kleinere instrumenten en een
reeks controlelampjes. Rode
>gte verstelbare bestuurdersstoel,
sn wielen en een toerenteller. De HF
=r viscodrive voor het probleemloos
on
ree
DE AUTOMAAT
9