YARDLPi s JA 40 jccar topprestaties in de autosport Veilige Audi A6 SIPS-systeem .4 -1^), Toyota-kwaliteit Suzuki beëindigt deelneming in Santana Cheque bij aankoop van Hyundai Hl00 Kwartmiljoen TDI-motoren Peugeot koopt oldtimer Kenwood autoradio bergt zichzelf op en ken! d SW!S THl WORLD OF WHEELS f DE TILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 13 april 1995 pagina 15 5 pagina 14 Koni SLER een constante stroom van race-successen. B 3 in die aar. In drie ►aren. E A L E R S-A—:l lie 5 7 5 sel Het in Oud-Beijerland gevestigde Koni is in 1995 veertig jaar actief betrokken bij de professionele autosport. Deze Nederlandse fabrikant van schokdempers gaf voor het eerst acte de présence bij de Tulpenrally in 1955. Het was het begin van waaronder 10 overwinningen op Le Mans, meer dan 220 Grand Prix overwinningen en 13 Formule 1 wereldkampioenschappen. De belangstelling voor de zuinige dieselmotor groeit nog steeds: op dit moment is 26% van de ongeveer 350.000 Audi's die per jaar worden geproduceerd voorzien van dieseltechniek. Zo'n 91% van de kopers kiest dan voor de zuinige, maar toch vlotte direct ingespoten turbodiesel (TDI). In absolute cijfers komt dit neer op 82.000 TDI's; een stijging van 9% ten opzichte van een jaar geleden. Een TDI- versie is ongeveer 30% zuiniger in de omgang met brandstof dan een vergelijkbare benzinemotor. Sinds Audi in 1988 de TDI-motor heeft geïntroduceerd zijn al meer dan 250.000 auto's met een dergelijke motor verkocht. Naar verwachting zullen in de toekomst jaarlijks ruim 100.000 Audi's TDI worden verkocht. De vraag naar de TDI is zowel groot op de thuismarkt Duitsland als in de overige Europese landen. ur en stan- eer comfort ede nieuws id april een tot 29 april waarmee u notortypen. net de ver- tentie klaar! Aluminium Aan het eind van de jaren 11/’86 03/’87 IO/’89 04/’89 0l/’9l 0l/‘93 IO/’87 iaat 03/’88 03/’9l OI/’9O 06/’9l 04/’89 05/’89 0l/’92 01Z'92 03/’9l 578. B.V., 405. sutel ux. x tgehaal: sp onderi t een i met een sm. Op coopste l land" 3 die na het de ’"moet om weer te bruikt. De xi de auto e uit zijn auto in frontje mee d het en wordt een voordeel gegeven van f.1.500,= zodat de prijslijst nu begint bij f .22.490,= voor de benzineversie en f.22.800,= voor de diesel. Uiteraard zijn deze prijzen exclusief BTW. De genoemde cheque is te Ontwikkeling Het ontwikkelen van race- dempers is een geval apart. Race-wagens vragen eenmaal om een aparte benadering. Standaardoplossingen zijn nu niet altijd te bieden. De Koni Motorsport divisie speelt daar graag op in. De constructeurs maken, afhankelijk van de veerstijfheid en overbrening van wiel naar schokdemper, een keuze uit een soort standaardpakket. Uiteraard Kenwood introduceert nieuw type autoradio n uniek antidief st alsy steei moment namelijk dat de motor wordt uitgezet, verdwijnt de radio uit zichzelf achter een afdekklep. Hierdoor lijkt het alsof er geen radio meer in de auto is achtergebleven. Bovendien wordt de betreffende radio uitgerust met een personelijke code r1' onderbreken van stroomvoorziening rr worden ingetoetst or kunnen worden gebr automobilist hoeft de niet op een slede te trekken of geen frontje te nemen. De radio heeft standaard DIN-formaat e kan zodoende in vrijwel iedere auto makkelijk worden ingebouwd. De klep opent bij Starten van de motor geheel geruisloos en gaat op dezelfde wijze weer dicht als de sleutel uit het contact wordt gehaald. Bovendien is de klep onder het rijden te vinden in de het blad 'Hyundai Transport' dat naar 42.000 gebruikers van bestelwagens wordt "estuurd. Uiteraard is dit blad wk bij de Hyundai-dealer te verkrijgen. Uiteraard wordt slechts 1 cheque per sluiten met de bijgeleverde afstandbediening die ook de installatie kan bedienen. Er zijn vanaf medio mei twee modellen met dit zogenaamde Stealth Retration Mechanism (SRM) leverbaar voor f.1299, (zonder afstandbediening) en f1499,=. Kenwood is een Japans bedrijf, maar SRM werd door de Amerikaanse vestiging ontwikkeld. drong 25,5 centimeter de carrosserie binnen en veroorzaakte bij de bestuurder een klap tegen de borstkas. De Volvo 850 Estate leverde voor de beste resultaten. De stootkar zorgde voor een vervorming van 18,9 centimeter, omdat de botsingsenergie door het Side Impact Protection System beter werd opgenomen. De bestuurder werd uitstekend beschermd door de zijlingse airbag. in nauw overleg me constructeur. En tijd circuittesten worden juiste dempingskarakteristieken bepaald. Het is Koni in al die jaren gelukt om de snel voortschrijdende technieken te blijven volgen. Neem bijvoorbeeld de spoiler die in de jaren zeventig tot ontwikkeling kwamen. Hierdoor kwam er behoefte aan hardere dempers, in de tegenstelling tot bijvoorbeeld de ontwikkeling van de 'ground-effect' auto's. En door een vrij abrupte regelementwijziging van vorig jaar konden Koni en haar partners vele kilometers testwerk verrichten alvorens betrokken. Een aantal teams van schokdemperexperts bieden op de test- en racecircuits direct assistentie en kunnen beschikken op een aantal service-bussen. De Koni activiteiten in de internationale autosport vormen ook een deel van het Koni researchprogramma. Nergens gaan de ontwikkelingen zo snel als in de autosport. In feite vormen de circuits de snelste laboratia van de wereld. Hier worden waardevolle ervaringen opgedaan, die in het serieprodukt verwerkt kunnen worden. Suzuki heeft het belang van 83,7 procent in de Spaanse autofabrikant Santana Motor verkocht aan de regionale regering van Andalusië. De Spaanse vestiging van Suzuki waar vierwielaangedreven auto's worden vervaardigd, kampt met hoge produktiekosten en een lage rentabiliteit. VOorheen werden in de Spaanse fabriek Land Rovers gebouwd, maar de Britten deden hun belang vijf jaar geleden van de hand. De licentie-overeenkomst van Santana Motor met Suzuki zal wel in stand blijven. Zeer gelukkig is het museum van Automobiles Peugeot in Sochaux met haar meest recente aankoop, een 22 CV uit 1911. Dit type 135 ontbrak tot nu toe nog in de verzameling die voor het publiek toegankelijk is. De Peugeot 135 heeft een 5 liter 4 cilinder motor. De achterwielen worden via een cardan aangedreven, in tegenstelling tot de in die jaren gebruikelijke kettingaandrijving. Verder is de achteras voorzien van schokdempers. De overbrenging van de motorkrachten naar de cardanas geschiedt via een handgeschakelde vierversnellingsbak. De 135 stamt uit de zogenaamde koperen-periode van de autohistorie. Immers de koplampen, radiator en verschillende andere onderdelen zijn uitgevoerd in massief koper en werden destijds door de chauffeur dagelijks gepoetst. De vierzits Ieder jaar weer bewijst de betrouwbaarheidsstatistiek van de Duitse keurings- instantie TUV de hoge kwaliteit van de verschillende Toyota- modellen. In vier van de vijf categoriën bezet het Japanse merk de eerste plaats. Vooral Hyundai is een cheque-actie begonnen, zodat de succesvolleHIOO bestelwagen "de goedkc kubieke meters van het 1 tot 7 jaar oud worden bezet door de Carina, Starlet, Corolla en Camry, zodat bewezen is dat ook op lange termijn de kwaliteit gehandhaafd blijft. Bij auto's tot 9 jaar oud staat de Carina wederom op de eerste plaats, terwijl de Corolla en Carina een vierde en vijfde plaats bezetten bij auto's tot een leeftijd van 11 jaar. een snelheid van 50 km/ tegen de zijkant van de i aangereden net achter 1 scharnierpunt van de vc deuren. Bij de Toyota drong de k centimeter naar binnen waarbij de onderste en bovenste laspunten van middenstijl werden losg Ondanks de veiligheidsgordel werd de dummy door de passagiersruimte geslingerd en raakte met zijn hoofd te andere middenstijl. De middenstijl van de Mercedes doorstond de test goed. De kar zuigersnelheden, wat bij de huidige generatie racewagens van zeer groot belang is. Als blijkt dat standaard dempers niet kunnen voldoen, biedt Koni maatwerkdempers, zoals bijvoorbeeld bij de 6 wielige Tyrrell. Hiervoor werd een miniatuur VBA demper gemaakt. De Koni Motorsportdivisie is meestal al bij de ontwikkeling van een racewagen Formule 1 In 1956 kwam Koni voor het eerst in aanraking met de Formule l.Op de Numburgring werd het Ferrari-team hulp geboden bij het oplossen van hun wegliggingsproblemen. Het was het begin van een langdurige relatie met dit beroemde Italiaanse merk. Officieel werd de eerste Grand Prix op Koni's gereden door Ferrari in 1959. Tot die tijd gebruikte men zogenaamde wrijvingsdemp bevredigende omdat de veren i geheel met de demj gemonteerd konder Een volgende mijlpaal het behalen van het wereldkampioenschap Formule 1 door Jackie Stewart in de Tyrrell-Ford in 1971. Maar liefst 28 jaar later is Koni nog steeds Official Supplier van het Tyrrell-team. De nieuwe Tyrrell Yamaha 023 van Okyo Katayama is dan ook uitgerust met het, mede door Koni, ontworpen innovatieve Hydrolink wielophangingssysteem. Maar ook bij andere disciplines van de autosport rerden door de TUV i auto's gekeurd in iscategoriën. Bij 1,9 in de onderzochte jaar oud wordt sbrek open torpedo kan met een enorme kap overdekt worden. De auto heeft een lengte van 4,50 meter en behaalt een topsnelheid van 85 km/u. Van de 135 heeft Peugeot 375 exemplaren verkocht, die allemaal in Lille zijn geproduceerd. De unieke Peugeot 135 werd onlangs door de Nederlander Tonny Paalman in puntgave, rijdende conditie in Australië gevonden. In zijn historie van ruim tachtig jaar is de auto slechts één keer overgespoten. de Carina scoort erg goed, met drie eerste en één tweede plaats. In 1994 we 4,5 miljoen vijf leeftijds procent van uo Carina's tot 3 jc slechts een gel De Audi A6 is in de USA onderworpen aan een NCAP- crashtest volgens de zeer strenge Amerikaanse veiligheidsnormen voor personenauto's. Bij deze crashtest gaat het om een beoordeling van de passieve veiligheid van de inzittenden. Daarvoor wordt de auto (met geconstateerd. In de categorie tot vijf jaar staat de Carina al voor het vijfde achtereenvolgende jaar op de eerste plaats. Dit jaar echter moest deze auto zijn plaats afstaan aan de Corolla, maar bezet met 3,4 procent wel de tweede plaats. De derde auto in deze categorie is de Starlet, eveneens van Toyota. De eerste vier plaatsen bij auto's resulteerde in een schokdemper waarvan de in- en uitwaartse dempingskrachten onafhankelijk van elkaar konden worden afgesteld zonder de demper van de wagen te nemen. Deze demper kreeg de naam VBA (Van Buiten Afstelbaar). ipers, geen s constructie niet als één ipers sn worden. rl was weer een juiste afstelling gevonden was. Het behoeft geen betoog dat de Koni Motorsport divisie onder leiding van Aert van der Goes altijd druk in de weer is om in te spelen op de laatste ontwikkelingen. Toen het Ferrari Formule 1 team op Koni dempers overstapte werd al snel duidelijk welke voordelen afstelbare dempers te bieden hadden. Om de wagens nog sneller aan de uiteenlopende omstandigheden te kunnen aanpassen, werd Koni verzocht een schokdemper te ontwikkelen die in gemonteerde toestand kon worden afgesteld. De research in deze richting De Duitse en Oostenrijkse automobielclubs ADAC en OAMTC hebben in samenwerking met het blad Autobild een zijdelingse crashtest uitgevoerd bij een Volvo 850, Toyota Carina E en Mercedes C 180. Het SIPS veiligheidssysteem van Volvo, onder meer bestaande uit een extra dwarsversteviging ter hoogte van de stoelen zorgde voor een vervorming van 18,9 centimeter tegen 33 en 25,5 voor de Toyota en Mercedes. Een kar met een gewicht van 946 kg werd in dit geval met suuieKC meieis van uei xana x blijft bieden. Via deze cheque verkrijg slechts bestelling gehonoreerd. De korting van f. 1.500,= is van toepassing op alle versies van de Huyundai H100. Begin jaren vijftig besloot Koni haar gezicht wat vaker ir de autosport te laten zien. De keus viel op de Tulpenrally, toentertijd een evenement van internationale allure. De rallyrijders kregen in ruil voor het plakken van stickers de Koni dempers tegen een zacht prijsje. Een oude Ford Taunus werd omgebouwd tot servicewagen en een aantal zijn medewerkers van Koni stond Wer de rijders met raad en daad bij. Successen bleven niet uit. De Koni dempers bleken 2 geschikt voor het rallywerk =*x staken met kop en schouder= boven de concurrenten uit. Taunus maakte al snél plaats voor een 1,5 tons Renault servicewagen met testmachine. twee dummy's) met een snelheid van 56 km/u (35 mph) frontaal tegen een betonblok gereden. Aan de hand van deze test wordt de passieve veiligheid van de auto beoordeeld voor zowel bestuurder als passagiers. Afhankelijk van het resultaat krijgt de geteste auto's 1 tot 5 sterren. De Audi A6 kreeg de hoogst mogelijke waardering: 5 sterren, zowel voor de passagier als bestuurder. De NCAP-crashtest is uitgevoerd en beoordeeld door de National Highway and Traffic Safety Administration (NHTSA), de verant woordelijke instantie namens het Amerikaanse Ministerie van Verkeer. Bij een 35 mph- crashtest tegen een vaste barrière moet ongeveer 36% meer energie worden omgezet dan bij de wettelijk voorgeschreven testsnelheid van 30 mph. is Koni actief: in behaalde de Lancia Sti het wereldkampioenschap rally de overwinning. Het ja daarna volgde Alfa Romeo met het Internationale Kampioenschap Merken en in Amerika wist Koni een goede reputatie op te bouwen door het winnen van vele Indy/C races. Van recentere datum ~”n het ereldkampioenschap Sportscars in 1987 gewonnen door de Koni-equipped Jaguar i zeer XJR-8. In de DTM vertrouwt erk en Audi op Koni-techniek en .ders werd daarmee twee keer "t. De DTM-Meister. zestig was de ontwikkeling van race-wagens zo ver gevorderd, dat de stalen Koni VBA demper qua gewicht te zwaar werd. Daarom werd besloten de demper in een hoogwaardige aluminium uit te voeren, waardoor een forse gewichtsbesparing werd verkregen. Begin vorig jaar werd de derde generatie Koni race-dempers geïntroduceerd, de 2812-serie. Het is een demper die uiteraard gebaseerd is op het VBA- principe, maar meer in lijn ligt met de hedendaagse technieken. Zo werkt de 2812- demper optimaal bij lage in de 1974 itos in rr

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 49