YARDLPi
s
JA
40 jccar topprestaties in de
autosport
Veilige Audi A6
SIPS-systeem
.4 -1^),
Toyota-kwaliteit
Suzuki beëindigt
deelneming in Santana
Cheque bij
aankoop van
Hyundai Hl00
Kwartmiljoen
TDI-motoren
Peugeot koopt
oldtimer
Kenwood autoradio
bergt zichzelf op
en
ken!
d
SW!S THl
WORLD OF WHEELS
f
DE TILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 13 april 1995 pagina 15
5 pagina 14
Koni
SLER
een constante stroom van race-successen.
B
3
in
die
aar. In drie
►aren.
E A L E R
S-A—:l
lie
5 7 5
sel
Het in Oud-Beijerland gevestigde Koni is in 1995
veertig jaar actief betrokken bij de professionele
autosport. Deze Nederlandse fabrikant van
schokdempers gaf voor het eerst acte de présence
bij de Tulpenrally in 1955. Het was het begin van
waaronder 10 overwinningen op Le Mans, meer dan
220 Grand Prix overwinningen en 13 Formule 1
wereldkampioenschappen.
De belangstelling voor de zuinige dieselmotor groeit nog
steeds: op dit moment is 26% van de ongeveer 350.000
Audi's die per jaar worden geproduceerd voorzien van
dieseltechniek. Zo'n 91% van de kopers kiest dan voor de
zuinige, maar toch vlotte direct ingespoten turbodiesel
(TDI). In absolute cijfers komt dit neer op 82.000 TDI's; een
stijging van 9% ten opzichte van een jaar geleden. Een TDI-
versie is ongeveer 30% zuiniger in de omgang met
brandstof dan een vergelijkbare benzinemotor.
Sinds Audi in 1988 de TDI-motor heeft geïntroduceerd zijn
al meer dan 250.000 auto's met een dergelijke motor
verkocht. Naar verwachting zullen in de toekomst jaarlijks
ruim 100.000 Audi's TDI worden verkocht. De vraag naar de
TDI is zowel groot op de thuismarkt Duitsland als in de
overige Europese landen.
ur en stan-
eer comfort
ede nieuws
id april een
tot 29 april
waarmee u
notortypen.
net de ver-
tentie
klaar!
Aluminium
Aan het eind van de jaren
11/’86
03/’87
IO/’89
04/’89
0l/’9l
0l/‘93
IO/’87
iaat 03/’88
03/’9l
OI/’9O
06/’9l
04/’89
05/’89
0l/’92
01Z'92
03/’9l
578.
B.V.,
405.
sutel ux. x
tgehaal:
sp onderi
t een
i met een
sm. Op
coopste
l land"
3 die na het
de
’"moet
om weer te
bruikt. De
xi de auto
e uit zijn auto
in frontje mee
d het
en
wordt een voordeel gegeven
van f.1.500,= zodat de prijslijst
nu begint bij f .22.490,= voor de
benzineversie en f.22.800,=
voor de diesel. Uiteraard zijn
deze prijzen exclusief BTW.
De genoemde cheque is te
Ontwikkeling
Het ontwikkelen van race-
dempers is een geval apart.
Race-wagens vragen
eenmaal om een aparte
benadering.
Standaardoplossingen zijn nu
niet altijd te bieden. De Koni
Motorsport divisie speelt daar
graag op in. De constructeurs
maken, afhankelijk van de
veerstijfheid en overbrening
van wiel naar schokdemper,
een keuze uit een soort
standaardpakket. Uiteraard
Kenwood introduceert
nieuw type autoradio n
uniek antidief st alsy steei
moment namelijk dat de
motor wordt uitgezet,
verdwijnt de radio uit zichzelf
achter een afdekklep.
Hierdoor lijkt het alsof er geen
radio meer in de auto is
achtergebleven. Bovendien
wordt de betreffende radio
uitgerust met een
personelijke code r1'
onderbreken van
stroomvoorziening rr
worden ingetoetst or
kunnen worden gebr
automobilist hoeft de
niet op een slede
te trekken of geen frontje
te nemen. De radio heeft
standaard DIN-formaat e
kan zodoende in vrijwel
iedere auto makkelijk worden
ingebouwd. De klep opent bij
Starten van de motor geheel
geruisloos en gaat op
dezelfde wijze weer dicht als
de sleutel uit het contact
wordt gehaald. Bovendien is
de klep onder het rijden te
vinden in de het blad
'Hyundai Transport' dat naar
42.000 gebruikers van
bestelwagens wordt
"estuurd. Uiteraard is dit blad
wk bij de Hyundai-dealer te
verkrijgen. Uiteraard wordt
slechts 1 cheque per
sluiten met de bijgeleverde
afstandbediening die ook de
installatie kan bedienen. Er
zijn vanaf medio mei twee
modellen met dit zogenaamde
Stealth Retration Mechanism
(SRM) leverbaar voor f.1299,
(zonder afstandbediening) en
f1499,=. Kenwood is een
Japans bedrijf, maar SRM
werd door de Amerikaanse
vestiging ontwikkeld.
drong 25,5 centimeter de
carrosserie binnen en
veroorzaakte bij de
bestuurder een klap tegen de
borstkas.
De Volvo 850 Estate leverde
voor de beste resultaten. De
stootkar zorgde voor een
vervorming van 18,9
centimeter, omdat de
botsingsenergie door het Side
Impact Protection System
beter werd opgenomen. De
bestuurder werd uitstekend
beschermd door de zijlingse
airbag.
in nauw overleg me
constructeur. En tijd
circuittesten worden
juiste
dempingskarakteristieken
bepaald. Het is Koni in al die
jaren gelukt om de snel
voortschrijdende technieken
te blijven volgen. Neem
bijvoorbeeld de spoiler die in
de jaren zeventig tot
ontwikkeling kwamen.
Hierdoor kwam er behoefte
aan hardere dempers, in de
tegenstelling tot bijvoorbeeld
de ontwikkeling van de
'ground-effect' auto's. En door
een vrij abrupte
regelementwijziging van
vorig jaar konden Koni en
haar partners vele kilometers
testwerk verrichten alvorens
betrokken. Een aantal teams
van schokdemperexperts
bieden op de test- en
racecircuits direct assistentie
en kunnen beschikken op een
aantal service-bussen.
De Koni activiteiten in de
internationale autosport
vormen ook een deel van het
Koni researchprogramma.
Nergens gaan de
ontwikkelingen zo snel als in
de autosport. In feite vormen
de circuits de snelste
laboratia van de wereld. Hier
worden waardevolle
ervaringen opgedaan, die in
het serieprodukt verwerkt
kunnen worden.
Suzuki heeft het belang van
83,7 procent in de Spaanse
autofabrikant Santana Motor
verkocht aan de regionale
regering van Andalusië. De
Spaanse vestiging van Suzuki
waar vierwielaangedreven
auto's worden vervaardigd,
kampt met hoge
produktiekosten en een lage
rentabiliteit. VOorheen
werden in de Spaanse fabriek
Land Rovers gebouwd, maar
de Britten deden hun belang
vijf jaar geleden van de hand.
De licentie-overeenkomst van
Santana Motor met Suzuki zal
wel in stand blijven.
Zeer gelukkig is het museum
van Automobiles Peugeot in
Sochaux met haar meest
recente aankoop, een 22 CV
uit 1911. Dit type 135 ontbrak
tot nu toe nog in de
verzameling die voor het
publiek toegankelijk is. De
Peugeot 135 heeft een 5 liter 4
cilinder motor. De
achterwielen worden via een
cardan aangedreven, in
tegenstelling tot de in die
jaren gebruikelijke
kettingaandrijving. Verder is
de achteras voorzien van
schokdempers. De
overbrenging van de
motorkrachten naar de
cardanas geschiedt via een
handgeschakelde
vierversnellingsbak. De 135
stamt uit de zogenaamde
koperen-periode van de
autohistorie. Immers de
koplampen, radiator en
verschillende andere
onderdelen zijn uitgevoerd in
massief koper en werden
destijds door de chauffeur
dagelijks gepoetst. De vierzits
Ieder jaar weer bewijst de
betrouwbaarheidsstatistiek
van de Duitse keurings-
instantie TUV de hoge
kwaliteit van de
verschillende Toyota-
modellen. In vier van de vijf
categoriën bezet het Japanse
merk de eerste plaats. Vooral
Hyundai is een cheque-actie
begonnen, zodat de
succesvolleHIOO
bestelwagen "de goedkc
kubieke meters van het 1
tot 7 jaar oud worden bezet
door de Carina, Starlet,
Corolla en Camry, zodat
bewezen is dat ook op lange
termijn de kwaliteit
gehandhaafd blijft. Bij auto's
tot 9 jaar oud staat de Carina
wederom op de eerste plaats,
terwijl de Corolla en Carina
een vierde en vijfde plaats
bezetten bij auto's tot een
leeftijd van 11 jaar.
een snelheid van 50 km/
tegen de zijkant van de i
aangereden net achter 1
scharnierpunt van de vc
deuren.
Bij de Toyota drong de k
centimeter naar binnen
waarbij de onderste en
bovenste laspunten van
middenstijl werden losg
Ondanks de
veiligheidsgordel werd de
dummy door de
passagiersruimte geslingerd
en raakte met zijn hoofd te
andere middenstijl. De
middenstijl van de Mercedes
doorstond de test goed. De kar
zuigersnelheden, wat bij de
huidige generatie
racewagens van zeer groot
belang is.
Als blijkt dat standaard
dempers niet kunnen voldoen,
biedt Koni maatwerkdempers,
zoals bijvoorbeeld bij de 6
wielige Tyrrell. Hiervoor werd
een miniatuur VBA demper
gemaakt.
De Koni Motorsportdivisie is
meestal al bij de ontwikkeling
van een racewagen
Formule 1
In 1956 kwam Koni voor het
eerst in aanraking met de
Formule l.Op de
Numburgring werd het
Ferrari-team hulp geboden bij
het oplossen van hun
wegliggingsproblemen. Het
was het begin van een
langdurige relatie met dit
beroemde Italiaanse merk.
Officieel werd de eerste
Grand Prix op Koni's gereden
door Ferrari in 1959. Tot die
tijd gebruikte men
zogenaamde
wrijvingsdemp
bevredigende
omdat de veren i
geheel met de demj
gemonteerd konder
Een volgende mijlpaal
het behalen van het
wereldkampioenschap
Formule 1 door Jackie Stewart
in de Tyrrell-Ford in 1971.
Maar liefst 28 jaar later is
Koni nog steeds Official
Supplier van het Tyrrell-team.
De nieuwe Tyrrell Yamaha
023 van Okyo Katayama is
dan ook uitgerust met het,
mede door Koni, ontworpen
innovatieve Hydrolink
wielophangingssysteem.
Maar ook bij andere
disciplines van de autosport
rerden door de TUV
i auto's gekeurd in
iscategoriën. Bij 1,9
in de onderzochte
jaar oud wordt
sbrek
open torpedo kan met een
enorme kap overdekt worden.
De auto heeft een lengte van
4,50 meter en behaalt een
topsnelheid van 85 km/u. Van
de 135 heeft Peugeot 375
exemplaren verkocht, die
allemaal in Lille zijn
geproduceerd.
De unieke Peugeot 135 werd
onlangs door de Nederlander
Tonny Paalman in puntgave,
rijdende conditie in Australië
gevonden. In zijn historie van
ruim tachtig jaar is de auto
slechts één keer
overgespoten.
de Carina scoort erg goed,
met drie eerste en één tweede
plaats.
In 1994 we
4,5 miljoen
vijf leeftijds
procent van uo
Carina's tot 3 jc
slechts een gel
De Audi A6 is in de USA
onderworpen aan een NCAP-
crashtest volgens de zeer
strenge Amerikaanse
veiligheidsnormen voor
personenauto's. Bij deze
crashtest gaat het om een
beoordeling van de passieve
veiligheid van de inzittenden.
Daarvoor wordt de auto (met
geconstateerd. In de categorie
tot vijf jaar staat de Carina al
voor het vijfde
achtereenvolgende jaar op de
eerste plaats. Dit jaar echter
moest deze auto zijn plaats
afstaan aan de Corolla, maar
bezet met 3,4 procent wel de
tweede plaats. De derde auto
in deze categorie is de Starlet,
eveneens van Toyota. De
eerste vier plaatsen bij auto's
resulteerde in een
schokdemper waarvan de in-
en uitwaartse
dempingskrachten
onafhankelijk van elkaar
konden worden afgesteld
zonder de demper van de
wagen te nemen. Deze
demper kreeg de naam VBA
(Van Buiten Afstelbaar).
ipers, geen
s constructie
niet als één
ipers
sn worden.
rl was
weer een juiste afstelling
gevonden was. Het behoeft
geen betoog dat de Koni
Motorsport divisie onder
leiding van Aert van der Goes
altijd druk in de weer is om in
te spelen op de laatste
ontwikkelingen.
Toen het Ferrari Formule 1
team op Koni dempers
overstapte werd al snel
duidelijk welke voordelen
afstelbare dempers te bieden
hadden. Om de wagens nog
sneller aan de uiteenlopende
omstandigheden te kunnen
aanpassen, werd Koni
verzocht een schokdemper te
ontwikkelen die in
gemonteerde toestand kon
worden afgesteld. De
research in deze richting
De Duitse en Oostenrijkse
automobielclubs ADAC en
OAMTC hebben in
samenwerking met het blad
Autobild een zijdelingse
crashtest uitgevoerd bij een
Volvo 850, Toyota Carina E en
Mercedes C 180. Het SIPS
veiligheidssysteem van
Volvo, onder meer bestaande
uit een extra
dwarsversteviging ter hoogte
van de stoelen zorgde voor
een vervorming van 18,9
centimeter tegen 33 en 25,5
voor de Toyota en Mercedes.
Een kar met een gewicht van
946 kg werd in dit geval met
suuieKC meieis van uei xana x
blijft bieden. Via deze cheque
verkrijg
slechts
bestelling gehonoreerd. De
korting van f. 1.500,= is van
toepassing op alle versies
van de Huyundai H100.
Begin jaren vijftig besloot
Koni haar gezicht wat vaker ir
de autosport te laten zien. De
keus viel op de Tulpenrally,
toentertijd een evenement
van internationale allure. De
rallyrijders kregen in ruil voor
het plakken van stickers de
Koni dempers tegen een zacht
prijsje. Een oude Ford Taunus
werd omgebouwd tot
servicewagen en een aantal zijn
medewerkers van Koni stond Wer
de rijders met raad en daad
bij. Successen bleven niet uit.
De Koni dempers bleken 2
geschikt voor het rallywerk =*x
staken met kop en schouder=
boven de concurrenten uit.
Taunus maakte al snél plaats
voor een 1,5 tons Renault
servicewagen met
testmachine.
twee dummy's) met een
snelheid van 56 km/u (35 mph)
frontaal tegen een betonblok
gereden. Aan de hand van
deze test wordt de passieve
veiligheid van de auto
beoordeeld voor zowel
bestuurder als passagiers.
Afhankelijk van het resultaat
krijgt de geteste auto's 1 tot 5
sterren. De Audi A6 kreeg de
hoogst mogelijke waardering:
5 sterren, zowel voor de
passagier als bestuurder. De
NCAP-crashtest is uitgevoerd
en beoordeeld door de
National Highway and Traffic
Safety Administration
(NHTSA), de verant
woordelijke instantie namens
het Amerikaanse Ministerie
van Verkeer. Bij een 35 mph-
crashtest tegen een vaste
barrière moet ongeveer 36%
meer energie worden omgezet
dan bij de wettelijk
voorgeschreven testsnelheid
van 30 mph.
is Koni actief: in
behaalde de Lancia Sti
het wereldkampioenschap
rally de overwinning. Het ja
daarna volgde Alfa Romeo
met het Internationale
Kampioenschap Merken en in
Amerika wist Koni een goede
reputatie op te bouwen door
het winnen van vele Indy/C
races. Van recentere datum
~”n het
ereldkampioenschap
Sportscars in 1987 gewonnen
door de Koni-equipped Jaguar
i zeer XJR-8. In de DTM vertrouwt
erk en Audi op Koni-techniek en
.ders werd daarmee twee keer
"t. De DTM-Meister.
zestig was de ontwikkeling
van race-wagens zo ver
gevorderd, dat de stalen Koni
VBA demper qua gewicht te
zwaar werd. Daarom werd
besloten de demper in een
hoogwaardige aluminium uit
te voeren, waardoor een forse
gewichtsbesparing werd
verkregen. Begin vorig jaar
werd de derde generatie Koni
race-dempers geïntroduceerd,
de 2812-serie. Het is een
demper die uiteraard
gebaseerd is op het VBA-
principe, maar meer in lijn
ligt met de hedendaagse
technieken. Zo werkt de 2812-
demper optimaal bij lage
in de
1974
itos in
rr