Robert Opron ■g )M J.V. Rallysport: Strijd tegen de stopwatch Ouderdom wagenpark Vlotte start Audi A4 Alle DATO-dealers in Paassfeer 6 Meer winst bij DAF <11 uil HU )50,- I 500,- en DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT Donderdag 13 april 1995 pagina 11 Onbekende meester van vermaarde automodellen w ijk seste Tweede Paasdag geopend van 11.00 tot 17.00 uur rwei als ze dan ijd lan 35 IV Limbur -364011 )5 —pagina 10 1994 1994 .1994 .1994 .1994 .1988 .1988 .1990 .1990 .1992 De naam Robert Opron zal velen onder u weinig zeggen. Toch stond deze in 1932 geboren Fransman aan de wieg van vele beroemde automodellen. Opgeleid tot architekt, kunstschilder en beeldhouwer werkte Opron achtereenvolgens bij Simca, Citroën. Renault en Fiat en is anno 1995 actief als zelfstandig ontwerper. 1993 1992 1993 1988 ......1993 1988 1990 1994 1982 1991 5.700 km 32.950,- !8.700km 27.950,- 18.400 km 44.950,- >9.000 km 22.950,- 16.000 km 29.750,- :een pk. Maar run iden. langste eiiiu int met een I seconden op seen j's resteert inisatie. nkele tbij recteur ig en □t het spreekt mi steeds Pace-notes Voorafgaand aan de rally krijgt ia acht jaar geleden, in Justus 1987. werd voor het minimaal 31 "arantie, in ic breiden tot maanden. Alle gerenommeerde automerken worden wel in Tilburg en de omliggende plaatsen vertegenwoordigd. Al deze merken zijn dan ook verenigd in de DATO (Dealers van automobielen in Tilburg en omstreken). Deze vereniging behartigt de belangen van de dealerbedrijven, terwijl het contact tussen de dealerbedrijven onderling resulteert in gezamenlijke acties en activiteiten. Zo zijn de showrooms van alle DATO-dealers op tweede Paasdag 17 april pl«< geopend. derinhoud. Zo zit een Ford a Cosworth bijvoorbeeld in p A8 en een Citroen in groep A5. Alle voertuigen zijn uiteraard verplicht uitgerust met veiligheidsvoorzieningen zoals gordels, rolkooien en brandblussers. IwROfto, p&o> European ferics W® auEJG r sven. nige gare 1 jen de te br aparte competitie verreden met de kleine Fiat Cinquecento. In navolging van andere Europese landen organiseerde Importeur Fiat Auto Nederland vorig jaar voor het eerst deze Fiat Cinquecento Trofeo. De bedoeling hiervan is om jong talent middels de inzet van de zeer betaalbare Fiat-baby de kans te geven om zich te profileren binnen de rallysport. De beste Cinquecento rijders van het seizoen mogen als beloning ™eedoen aan de Europese finale, □rganiseerd in het Cinquecento Trofeo Binnen het Nederlandse Rallykampioenschap wordt een rm en Opron en st alleen maar ook :abriek De enthousiaste Citroën- clubs met liefhebbers van de GS, CX en SM organiseerden een bijeenkomst op 8 april jl. rond de persoon van Opron. Deze man is de bescheidenheid zelve en dat verklaart al snel het feit waarom zijn naam zo onbekend is en waarom hij tijdens de bijeenkomst nadrukkelijk niet zelf aan het woord wilde komen. twee klassementsproeven omvat die enkele keren verreden worden. Het grote verschil tussen races en rally's is natuurlijk dat bij laatstgenoemde vorm van autosport steeds maar één wagen tegelijk op het parcours is. Geen gewaagde uitremacties of spannende duels op de baan. Toch is de rallysport bepaald niet saai. Er wordt zeer scherp gereden en de onderlinge tijdsverschillen bedragen slechts seconden of delen daarvan. Een klein foutje vertaalt zich onmiddellijk naar de positie in het klassement. Stuurmanskunst en volledige concentratie, daar draait het om. iedere equipe van de organisatie een routeboek uitgereikt, waarin de klassementsproeven zeer nauwkeurig met inbegrip van afstanden, grafische voorstellingen van bochten, wegversmallingen, e.d. staan uitgewerkt. Met dit routeboek in de hand gaat de equipe voor aanvang van de rally het parcours verkennen, waarbij de navigator in het routeboek aantekeningen maakt, de zogenaamde 'pace-notes', van eventuele bijzonderheden zoals kuilen, bulten, gladde stukken en diepe plassen. Op deze manier kan hij of zij de rijder optimaal DATO-dealers gebruikte auto's aanbieden in alle denkbare prijsklassen. Natuurlijk kunt u bij de aangesloten dealerbedrijven terecht voor een jonge gebruikte auto 'waar de kop net vanaf is'. Maar ook in lagere prijsklassen biedt de DATO-dealer vaak een aantrekkelijk aanbod. U kunt daarom niet om de DATO heen, of u nu een nieuwe of gebruikte auto zoekt, bij de aangesloten dealerbedrijven koopt u in alle gevallen zekerheid. DATO, de garantie voor zorgeloos autorijden. Rally's en rallysprints spelen zich niet af op circuits, maar op verharde en onverharde openbare wegen, die tijdens het evenement uiteraard voor alle verkeer gesloten zijn. Het totale parcours is opgedeeld in een aantal klassementsproeven, die door de coureur zo snel mogelijk dienen te worden af gelegd. De rijder staat hierin echter niet alleen maar wordt bijgestaan door een navigator die constant aanwijzingen geeft m.b.t. de te volgen route. De nieuwe Audi A4 heeft in ons land een vliegende start gekregen. Sinds de marktintroductie eind januari zijn er tot op heden in ons land al bijna 3500 orders genoteerd door de Audi-dealers. Daarmee is de belangstelling nog groter dan aanvankelijk werd verwacht. De meeste belangstelling gaat volgens de verwachting uit naar de 1.6 liter benzinemotor met vermogen van 101 door de proeven heen loodsen als er echt op snelheid gereden wordt. De coureur heeft dan immers zijn handen vol aan het op de weg houden van de wagen en moet in die situatie blindelings op de navigator kunnen vertrouwen. Dit maakt de rallysport tot een echte teamsport. Als de rally begint starten de equipes met tussenpozen van 60 of 30 seconden en hebben zodoende vrij baan om zich optimaal te kunnen concentreren op de proef. De snelste teams starten het eerst. Van elke proef Over het afgelopen jaar heeft DAF Trucks een nettowinst geboekt van 122,7 miljoen gulden. Dit kan worden vergeleken met 10,8 miljoen over 1993. De omzet steeg van 1301 mln naar 2274 mln. Volgens de onderneming is deze sterke verbetering vooral toe te schrijven aan hogere verkopen die leiden tot een betere bezettingsgraad. De marges blijven echter onder druk staan, zodat kostenbeheersing is geboden. DAF gelooft in een gezond perspectief voor de toekomst, waarbij uitgegaan wordt van een op zichzelf staande, winstgevende DAF Trucks n.v. met samenwerking op het ook de vijfkleps motoren zijn veel gevraagd. Daardoor is het aandeel van de basisversie in de zogenaamde modelmix lager dan bij de Audi 80 het geval was. Ook voor de 1.9 liter TDI- motor is veel interesse gezien het feit dat ruim 20% van de klanten voor deze versie kiest. Langzamerhand raakt de Audi 80 in ons land uitverkocht. Slechts beperkt aantal auto’ bij de Audi-dealerorgar Er zijn ook nog maar enl Nationale Autopas Alle DATO-dealers zijn aangesloten bij de Nationale Autopas. In de computer kan worden gekeken of de kilometerstand van een aangeboden gebruikte auto wel klopt. Iedere keer namelijk dat deze auto de afgelopen jaren in de garage is geweest voor onderhoud, reparatie en APK is de kilometerstand aan de centrale computer van de Nationale Autopas doorgegeven. Dat biedt u als koper een flinke zekerheid. Belangrijk is ook dat de onvolkomenheden en het jaar daarop verscheen het evenement dan ook niet meer op de kalender. Op 19 maart jl. echter Autosport Promotie Nieuwendijk in de omgeving van Valkenburg de Prof lex-Merwede Rallysprint, meetellend voor het Nederlands Kampioenschap en bracht daarmee de rally sport weer terug in het fraaie Limburgse gebied van componenten. DAF maakte vorig jaar 18.250 vrachtauto's en trekkers, in 1993 was dat 8300. De verkoop steggvan 10.000 naar 21.200 wagens. De produktie in Eindhoven beliep 11.200 stuks, een getal dat dit jaar nog met 50 procent zal worden opgevoerd. De markt voor bedrijfsauto's in de segmenten waarin het bedrijf actief is (boven 6 ton GVW) groeit dit jaar met ongeveer 13 procent tot 235.000 eenheden. De afzet in West-Europa boven 15 ton stijgt met eenzelfde percentage tot 152.000 stuks. Voor 1996 wordt echter een minder sterke groei verwacht. Milieu Een pitstop tijdens een rally kan natuurlijk niet, maar tussen de klassementsproeven door mag het team technische service aan de wagen verlenen op speciaal door de organisatie daartoe aangewezen plaatsen. Het milie krijgt hierbij bijzondere De KNAF, de autospc.tf- van de Koninklijke National Automobiel Club, heeft zelfs eerste organisatie ter wer. milieureglement opgestelc moeten alle wagens in het serviceterrein op een zeil staan, opvangbakken voor olie en andere vloeistoffen zijn verplicht en het sleutelen aan de auto buiten het servicegebied is ten strengste verboden. Ook de wagens zelf zijn nog eens onderworpen aan strikte eisen ten aanzien van geluid en emissie. Om nog even bij die wagens te blijven: Voor het Nederlands Rallykampioenschap wordt in drie verschillende categorieën gereden. De snelste auto's zijn toerwagens waarbij diverse modificaties zijn toegestaan. Zij vormen groep A. De gewone productiewagens zitten in groep N en de oudere wagens rijden in de historische klasse, groep H. Daarbij is elke klasse nog eens srverdeeld in subcategorieën, Artistiek In 1964 overleed Bertoni en kreeg Opron de zware taak het ontwerpbureau van Citroen te gaan leiden. Daardoor kreeg hij nog meer dan voorheen de kans om zijn artistieke aanleg in serieprodukten te laten doorklinken. Drie Citroën- modellen van zijn hand spraken al bij de introductie tot de verbeelding en doen dat eigenlijk nog steeds. In 1970 kwamen zowel de GS en sportieve SM op de markt. Beide auto's dragen overduidelijk de Opron- signatuur. Gedurfde vormen, die eigenlijk door iedereen mooi gevonden worden. Het is dan ook niet gek dat technische en kwalitatieve onvolkomenheden vaak door de berijders werden goedgepraat vanwege de uiterlijke schoonheid. De GS verscheen in 1971 in een Break-variant, terwijl ook de en het totaalklassemlent vormt deze manier de einduitslag van de rally, waarbij uiteraard rekening gehouden wordt met tijdstraffen die het gevolg zijn v het overtreden van de reglementen. Het verschil tussen rally's en rallysprints zit, zoals de naam reeds doet vermoeden, in de lengte en tijdsduur van het evenement. Een rally wordt meestal van vrijdagavond tot en met zondagochtend gehouden en telt enige honderden kilometers, terwijl de rallysprint op één dag afgewerkt wordt en maximaal ilieu landschap. andere aandacht. De naam van het evenement, dat sportfederatie Yo?r d? tweede keer op de <e Nationale ^nAerKS,°^18 ontlee"d aan heeft zelfs als de beide hoofdsponsors: Het in ter wereld een Stolwijk gevestigde bedrijf -3teld Zo Proflex, gespecialiseerd in schokbrekers, en de verenfabrikant Merwede uit het Utrechtse Meern. Het parcours dat door de organisatie rond Valkenburg uitgezet was bestond uit twee klassementsproeven van respectievelijk 4 en 3,5 kilometer meedoen aan de Europese finale, lengte, die elk drie keer verreden vorig jaar georganiseerd in het werden. Zo stonden er dus in feite Italiaanse Melfi en de beste zes klassementsproeven op het equipe van elk land in die finale programma, met een totale lengte krijgt als hoofdprijs een van ongeveer 22,5 km, waarvan startbewijs voor de fameuze Rally zo'n twintig procent onverhard. van Monte Carlo. Voor Nederland Voor het evenement hadden 109 waren dat vorig jaar Arnold van equipes ingeschreven met een der Smeede en Patricia Berk en grote verscheidenheid aan auto's, tijdens de afgelopen Rally van De strijd om de eerste plaats ging Monte Carlo eindigden zij tussen vooral tussen Hans Weys en het geweld van de rally wereldtop Haico Martens in hun VW Golf op een zeer verdienstelijke 68ste Rally G60 en Henk Vossen en plaats. René Smeets met de Mitsubishi Bij de Rallysprint Eindhoven was Galant VR 4. Bij de het duo Kersbergen/Simons de openingswedstrijd van het beste Cinquecento-equipe en in Nederlandse Rallyseizoen 1995, Valkenburg ging die eer naar de Rallysprint Eindhoven, ging de David Hannewijk en Jos Boonen, overwinning naar het duo Het grote aantal verschillende s/Martens, maar op de__ winnaars tot nu toe demonstreert dat de 'Trofeo' zeer competitief is, hetgeen vooral te danken is aan de gelijkwaardigheid van het materiaal. Deze Fiat-competitie is dan ook zeer aantrekkelijk, zowel voor deelnemers als publiek en wellicht kan de Nederlandse rallysport er in de toekomst de vruchten van plukken. Milieu Neem als simpel voorbeeld de milieu-eisen die steeds strenger worden. Vroeger werden oude banden, accu's en afgewerkte oliën vaak lange tijd opgeslagen en op zeer wisselende wijze afgevoerd. Tegenwoordig worden daar strenge eisen aan gesteld. In zo'n geval wordt binnen de DATO overleg gevoerd, of het niet interessant is om de verwerking van deze afvakprodukten gezamenlijk geleg te regelen. Het benaderen van ander de doelgroep, dan kan ook gezamenlijk worden gedaan bijvoorbeeld door het adverteren in de Automaat en het ondersteunen van de Automaat. Officiële dealerbedrijven hebben ht naam immers hoog te houc Dat zijn zij aan hun merk en importeur, maar in de eerste 7'aats aan hun klanten verplicht. De automobilist anno 1995 verwacht niet alleen een eerste klas produkt, maar ook een bijbehorende service en garantie. Alleen de officiële merkendealer werkt geheel volgens fabrieksvoorschriften lukten met officiële onderdelen met automarkt' bijbehorende garantie. Dit zijn nog maar enkele voorbeelden die de raakvlakken tussen dealerbedrijven aangeven. Van een hechte onderlinge band profiteren niet alleen bedrijven zelf, maar ook de consument. Audi's 80 Avant leverbaar uit voorraad. Alhoewel de marktintroductie van de nieuwe Audi A4 Avant niet voor begin 1996 wordt verwacht, heeft Audi AG enige tijd geleden de produktie van de 80 Avant gestaakt om meer produktiecapaciteit voor de A4 in sedanuitvoering beschikbaar te hebben. Herkenbaar In 1975 is het ineens met Opron bij Citroën gedaan. Het bedrijf wordt overgenomen door het behoudende Peugeot en dat is voor vele medewerkers de reden om naar een andere werkge uit te zien. Opron treedt l Renault in dienst als dire van de ontwerpafdeling treedt bovendien toe tot directieteam. Het s, voorzich dat Opron steeds minder achter de tekentafel is te vinden, maar F”- staat zijn stempel op uc> van de gehele afdeling van 110 man te drukken. Ook al staat er vanaf nu een Renault - embleem op, de eigen stijl van deze bescheiden Fransman is weer nadrukkelijk herkenbaar. Zo ontwerpt hij in nauwe samenwerking met Heuliez de Renault 5 Turbo bekend vanwege de middenmotor en breed uitgebouwde achterschermen. De Opron- stijl is zeer herkenbaar in de Trafic en Master bestelwagenreeksen en wat te denken van de Renault Fuego die wat vormgeving betreft een nieuw tijdperk inluidt. De lijst met bekende en succesvolle auto's die Opron bij Renault ontwerpt is lang: Renault 9 en 11, Super 5, Express, Alpine V6 GT, 5 it Rodeo, 25 en 25 Limousine, 21 Nevada en Espace. Ook het vermaarde prototype van een kleine stadsauto, de Renault Vesta, is direct aan de gedachten van Opron ontsproten. In 1984 stelt Opron een plan op tot reorganisatie van de ontwerpafdeling. Er moet een Centre de Style worden opgericht waarin frisse ideeën van buiten kunnen worden binnengehaald. Nieuw talent moet uit het buitenland gehaald worden. Uit die tijd stammen dan ook Voor de consument lijken autodealers uitsluitend concurrenten van elkaar. Toch is dat zeker niet altij* het geval. Natuurlijk verkopen ze hun prodt allemaal op de 'de i en hebben met automobilisten in het algemeen te maken. Door deze gezamenlijke markt en doelgroep, hebben de dealerbedrijven ook nadrukkelijk overeenkomsten. Nederland beschikt, vergeleken met de meeste andere landen in de wereld, over een relatief jong wagenpark. De gemiddelde leeftijd van een personenauto in ons land bedraagt net iets meer dan zes jaar, terwijl het gemiddelde in de wereld op bijna zeven jaar ligt. Opvallend is dat met name echt oude auto's (ouder dan 12 jaar) in ons land nauwelijks voorkomen, terwijl ze over de hele wereld nog een aandeel hebben van 21,4 procent. Aangezien juist deze oude auto's nog niet voorzien waren van een al dan niet geregelde katalysator, betekent dit dat mag worden aangenomen dat het Nederlandse personenautopark tot het 'schoonste' in de wereld behoort. Cijfers van het CBS onderschrijven dit ook. Sinds 1989, het jaar dat de verkoop van auto's met een katalysator in ons land begon te lopen, is hèt aandeel van katalysatorauto's fors toegenomen tot 40 procent van het totale wagenpark per ultimo 1994. Aangenomen mag worden dat rond de eeuwwisseling het leeuwedeel van het park zal bestaan uit katalysatorauto's. Interessant is het ook om te zien welke plaats ons land binnen Europa bekleedt als wordt gekeken naar de gemiddelde leeftijd van het wagenpark. België heeft met 4,61 jaar het jongste wagenpark, gevolgd door Portugal (4,72) en Zwitserland (5,22). Griekenland scoort met 9,5 jaar het slechtst, maar ook de Scandinavische landen Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland bezitten een wagenpark dat gemiddeld aanzienlijk ouder is dan 8 jaar. (Bron: Rai Aktueel) carrosserie-aanpassingen van de Birotor, een versie met Wankelmotor van Opron zijn. Opron kreeg bovendien de zware taak om een opvolger te ontwerpen voor de meesterlijke DS die onafgebroken van 1955 tot 1975 werd geproduceerd. Het werd de CX, wellicht iets minder vooruitstrevend dan zijn voorganger, maar absoluut fraai van vorr uiterst kenmerkend. Oj zijn team tekende niet v de slanke Berline, maa de Break, de verlengJ - Prestige en de af-fabn» geleverd ambulance-versies. auto-ontwerpen van Renault die door het eigen Centre de Style in nauwe samenwerking met derden zijn gemaakt: de 25 i.s.m. Gandini en de 21 Giugiaro. Occassions De Paasshow is ook een voorbeeld van hoe dealerbedrijven kunnen samenwerken. Binnen de vereniging is besloten dat alle aangesloten bedrijven hun showroom op tweede Paasdag openen van 11.00 tot 17.00 uur. Dit biedt duidelijkheid naar de consument en de aangesloten bedrijven. Tweede Paasdag is van oudsher een uitgelezen sgenheid om naar een uuuere auto uit te gaan kijken. Immers het voorjaar is in volle gang, mensen krijgen weer een beetje de vakantie in hun bol. Bovendien voor veel mensen een extra vrije dag die om een nuttige en tegelijk aangename tijdsbesteding vraagt. Dé tijd van het jaar om eens na te denken over de inruil van de huidige auto. Een nieuwe auto op dit tijdstip van het jaar betekent dat u zorgeloos aan uw komende zomervakantie kunt beginnen. En onder een nieuwe auto verstaan de DATO-dealers niet alleen fabrieks-nieuwe auto's van alle bekende merken, maar ook een gebruikte auto die door hen onder uitgebreide garantievoorwaarden wordt geleverd. Dat betekent "1 maanden Bovag- i veel gevallen uit ot bijvoorbeeld 12 én AX Sport Weys/Martens, maar op de win: SstTet e^^nee^aardietkmgste e?nd6n en wonnen de sprint voorsprong van 12 s« de VW-equipe. Prijzen Opron neemt van de Renault- directie het aanbod aan om bij American Motors, op dat moment voor een groot deel in handen van Renault, de puntjes ontwerptechnisch op de 'i' te gaan zetten. Opron wordt echter als Fransman niet met open armen in Detroit ontvangen en als hij dan korte tijd later besluit terug te gaan naar Parijs is zijn vorige functie natuurlijk al weer bezet. Op 54-jarige leeftijd maakt hij de overstap naar Fiat, waar hij lid wordt van de centrale directie en blijft tot 1992. In de tussentijd heeft hij in 1990 zijn eigen ontwerpstudie opgericht. Hij wil immers weer achter de tekentafel gaan zitten en niet alleen langdurige vergaderingen bijwonen. Als we de verdiensten van Opron snel nalopen, dan tellen we al gauw meer dc r hij is wel in automodellen die onder zijn >el op het werk leiding tot stand kwamen. Ook de lijst met prijzen die deze auto's in de wacht hebben gesleept is zeer lang. Opron is er immers als geen ander in geslaagd commerciële en technische eisen in fraaie vormen te gieten. Presidenten In 1958 treedt Opron als jong ontwerper in dienst bij Simca. Daar werkt hij aan de auto die later als 1300 sedan op de markt komt. Ook ontwerpt hij de Chambord Décapotable, een auto bedoeld voor de Franse president. Vier jaar later maakt hij de overstap naar Citroën waar hij komt te werken onder design-chef Bertoni. Daar gaat hij direct aan de slag met de ontwikkeling van de Ami6 Break en aansluitend de Ami8. Maar ook de alom geroemde derde neus van de Citroën DS (met de koplampen achter glas) is volledig van de hand van Opron. Ook de restyling van het interieur van deze roemruchte Citroën mag op zijn conto worden bijgeschreven. Hierin laat Opron zien een goede balans te kunnen vinden tussen kunstzinnigheid en commercie. Zijn tweede presidenten-auto is de DS Présidentiëlle die door de Franse carrosseriebouwer Chapron werd vervaardigd. Alhoewel de aërodynamica bij Citroën in die jaren al een bekende wetenschap was, introduceerde Opron bij het merk - nog op primitieve wijze - windtunnelproeven. De resultaten werden met behulp van computers verwerkt. De eerste proeven werden overigens in de openlucht gedaan. Eerst werden schaalmodellen van klei op hun aërodynamische eigenschappen onderzocht, waarna pas in laatste instantie de pré-serie-auto's aan allerlei proeven werden onderworpen. ,,z «bhI ^nno I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 45