Robert Opron
■g
)M
J.V.
Rallysport:
Strijd tegen de stopwatch
Ouderdom
wagenpark
Vlotte start Audi A4
Alle DATO-dealers in
Paassfeer
6
Meer winst bij DAF
<11
uil HU
)50,-
I
500,-
en
DETILBURGSE KOERIER
DE AUTOMAAT Donderdag 13 april 1995 pagina 11
Onbekende meester van vermaarde
automodellen
w
ijk
seste
Tweede Paasdag geopend van 11.00 tot 17.00 uur
rwei
als
ze
dan
ijd
lan 35
IV
Limbur
-364011
)5 —pagina 10
1994
1994
.1994
.1994
.1994
.1988
.1988
.1990
.1990
.1992
De naam Robert Opron zal
velen onder u weinig zeggen. Toch stond deze in
1932 geboren Fransman aan de wieg van vele
beroemde automodellen. Opgeleid tot architekt,
kunstschilder en beeldhouwer werkte Opron
achtereenvolgens bij Simca, Citroën. Renault en
Fiat en is anno 1995 actief als zelfstandig
ontwerper.
1993
1992
1993
1988
......1993
1988
1990
1994
1982
1991
5.700 km 32.950,-
!8.700km 27.950,-
18.400 km 44.950,-
>9.000 km 22.950,-
16.000 km 29.750,-
:een
pk. Maar
run
iden.
langste eiiiu
int met een
I seconden op
seen
j's resteert
inisatie.
nkele
tbij
recteur
ig en
□t het
spreekt
mi steeds
Pace-notes
Voorafgaand aan de rally krijgt
ia acht jaar geleden, in
Justus 1987. werd voor het
minimaal 31
"arantie, in
ic breiden tot
maanden.
Alle gerenommeerde
automerken worden wel
in Tilburg en de
omliggende plaatsen
vertegenwoordigd. Al
deze merken zijn dan
ook verenigd in de
DATO (Dealers van
automobielen in Tilburg
en omstreken). Deze
vereniging behartigt de
belangen van de
dealerbedrijven, terwijl
het contact tussen de
dealerbedrijven
onderling resulteert in
gezamenlijke acties en
activiteiten. Zo zijn de
showrooms van alle
DATO-dealers op
tweede Paasdag 17 april pl«<
geopend.
derinhoud. Zo zit een Ford
a Cosworth bijvoorbeeld in
p A8 en een Citroen
in groep A5. Alle voertuigen zijn
uiteraard verplicht uitgerust met
veiligheidsvoorzieningen zoals
gordels, rolkooien en
brandblussers.
IwROfto,
p&o>
European ferics
W®
auEJG r
sven.
nige gare
1 jen de te br
aparte competitie verreden met
de kleine Fiat Cinquecento. In
navolging van andere Europese
landen organiseerde Importeur
Fiat Auto Nederland vorig jaar
voor het eerst deze Fiat
Cinquecento Trofeo. De
bedoeling hiervan is om jong
talent middels de inzet van de
zeer betaalbare Fiat-baby de
kans te geven om zich te
profileren binnen de rallysport.
De beste Cinquecento rijders van
het seizoen mogen als beloning
™eedoen aan de Europese finale,
□rganiseerd in het
Cinquecento Trofeo
Binnen het Nederlandse
Rallykampioenschap wordt een
rm en
Opron en
st alleen
maar ook
:abriek
De enthousiaste Citroën-
clubs met liefhebbers van de
GS, CX en SM organiseerden
een bijeenkomst op 8 april jl.
rond de persoon van Opron.
Deze man is de
bescheidenheid zelve en dat
verklaart al snel het feit
waarom zijn naam zo
onbekend is en waarom hij
tijdens de bijeenkomst
nadrukkelijk niet zelf aan het
woord wilde komen.
twee klassementsproeven omvat
die enkele keren verreden
worden.
Het grote verschil tussen races en rally's is
natuurlijk dat bij laatstgenoemde vorm van
autosport steeds maar één wagen tegelijk op het
parcours is. Geen gewaagde uitremacties of
spannende duels op de baan. Toch is de rallysport
bepaald niet saai. Er wordt zeer scherp gereden en
de onderlinge tijdsverschillen bedragen slechts
seconden of delen daarvan. Een klein foutje
vertaalt zich onmiddellijk naar de positie in het
klassement. Stuurmanskunst en volledige
concentratie, daar draait het om.
iedere equipe van de organisatie
een routeboek uitgereikt, waarin
de klassementsproeven zeer
nauwkeurig met inbegrip van
afstanden, grafische
voorstellingen van bochten,
wegversmallingen, e.d. staan
uitgewerkt. Met dit routeboek in
de hand gaat de equipe voor
aanvang van de rally het
parcours verkennen, waarbij de
navigator in het routeboek
aantekeningen maakt, de
zogenaamde 'pace-notes', van
eventuele bijzonderheden zoals
kuilen, bulten, gladde stukken en
diepe plassen. Op deze manier
kan hij of zij de rijder optimaal
DATO-dealers gebruikte
auto's aanbieden in alle
denkbare prijsklassen.
Natuurlijk kunt u bij de
aangesloten dealerbedrijven
terecht voor een jonge
gebruikte auto 'waar de kop
net vanaf is'. Maar ook in
lagere prijsklassen biedt de
DATO-dealer vaak een
aantrekkelijk aanbod.
U kunt daarom niet om de
DATO heen, of u nu een
nieuwe of gebruikte auto
zoekt, bij de aangesloten
dealerbedrijven koopt u in
alle gevallen zekerheid.
DATO, de garantie voor
zorgeloos autorijden.
Rally's en rallysprints spelen zich
niet af op circuits, maar op
verharde en onverharde
openbare wegen, die tijdens het
evenement uiteraard voor alle
verkeer gesloten zijn. Het totale
parcours is opgedeeld in een
aantal klassementsproeven, die
door de coureur zo snel mogelijk
dienen te worden af gelegd. De
rijder staat hierin echter niet
alleen maar wordt bijgestaan
door een navigator die constant
aanwijzingen geeft m.b.t. de te
volgen route.
De nieuwe Audi A4 heeft in
ons land een vliegende
start gekregen. Sinds de
marktintroductie eind
januari zijn er tot op heden
in ons land al bijna 3500
orders genoteerd door de
Audi-dealers. Daarmee is
de belangstelling nog
groter dan aanvankelijk
werd verwacht. De meeste
belangstelling gaat
volgens de verwachting uit
naar de 1.6 liter
benzinemotor met
vermogen van 101
door de proeven heen loodsen als
er echt op snelheid gereden
wordt. De coureur heeft dan
immers zijn handen vol aan het
op de weg houden van de wagen
en moet in die situatie
blindelings op de navigator
kunnen vertrouwen. Dit maakt de
rallysport tot een echte teamsport.
Als de rally begint starten de
equipes met tussenpozen van 60
of 30 seconden en hebben
zodoende vrij baan om zich
optimaal te kunnen concentreren
op de proef. De snelste teams
starten het eerst. Van elke proef
Over het afgelopen jaar heeft
DAF Trucks een nettowinst
geboekt van 122,7 miljoen
gulden. Dit kan worden
vergeleken met 10,8 miljoen
over 1993. De omzet steeg van
1301 mln naar 2274 mln.
Volgens de onderneming is
deze sterke verbetering vooral
toe te schrijven aan hogere
verkopen die leiden tot een
betere bezettingsgraad. De
marges blijven echter onder
druk staan, zodat
kostenbeheersing is geboden.
DAF gelooft in een gezond
perspectief voor de toekomst,
waarbij uitgegaan wordt van
een op zichzelf staande,
winstgevende DAF Trucks n.v.
met samenwerking op het
ook de vijfkleps motoren zijn
veel gevraagd. Daardoor is
het aandeel van de
basisversie in de
zogenaamde modelmix lager
dan bij de Audi 80 het geval
was. Ook voor de 1.9 liter TDI-
motor is veel interesse gezien
het feit dat ruim 20% van de
klanten voor deze versie kiest.
Langzamerhand raakt de
Audi 80 in ons land
uitverkocht. Slechts
beperkt aantal auto’
bij de Audi-dealerorgar
Er zijn ook nog maar enl
Nationale Autopas
Alle DATO-dealers zijn
aangesloten bij de Nationale
Autopas. In de computer kan
worden gekeken of de
kilometerstand van een
aangeboden gebruikte auto
wel klopt. Iedere keer
namelijk dat deze auto de
afgelopen jaren in de garage
is geweest voor onderhoud,
reparatie en APK is de
kilometerstand aan de
centrale computer van de
Nationale Autopas
doorgegeven. Dat biedt u als
koper een flinke zekerheid.
Belangrijk is ook dat de
onvolkomenheden en het jaar
daarop verscheen het evenement
dan ook niet meer op de kalender.
Op 19 maart jl. echter
Autosport Promotie Nieuwendijk
in de omgeving van Valkenburg
de Prof lex-Merwede Rallysprint,
meetellend voor het Nederlands
Kampioenschap en bracht
daarmee de rally sport weer terug
in het fraaie Limburgse
gebied van componenten.
DAF maakte vorig jaar 18.250
vrachtauto's en trekkers, in
1993 was dat 8300. De verkoop
steggvan 10.000 naar 21.200
wagens. De produktie in
Eindhoven beliep 11.200 stuks,
een getal dat dit jaar nog met
50 procent zal worden
opgevoerd. De markt voor
bedrijfsauto's in de
segmenten waarin het bedrijf
actief is (boven 6 ton GVW)
groeit dit jaar met ongeveer 13
procent tot 235.000 eenheden.
De afzet in West-Europa
boven 15 ton stijgt met
eenzelfde percentage tot
152.000 stuks. Voor 1996 wordt
echter een minder sterke
groei verwacht.
Milieu
Een pitstop tijdens een rally kan
natuurlijk niet, maar tussen de
klassementsproeven door mag
het team technische service aan
de wagen verlenen op speciaal
door de organisatie daartoe
aangewezen plaatsen. Het milie
krijgt hierbij bijzondere
De KNAF, de autospc.tf-
van de Koninklijke National
Automobiel Club, heeft zelfs
eerste organisatie ter wer.
milieureglement opgestelc
moeten alle wagens in het
serviceterrein op een zeil staan,
opvangbakken voor olie en
andere vloeistoffen zijn verplicht
en het sleutelen aan de auto
buiten het servicegebied is ten
strengste verboden. Ook de
wagens zelf zijn nog eens
onderworpen aan strikte eisen
ten aanzien van geluid en
emissie.
Om nog even bij die wagens te
blijven: Voor het Nederlands
Rallykampioenschap wordt in
drie verschillende categorieën
gereden. De snelste auto's zijn
toerwagens waarbij diverse
modificaties zijn toegestaan. Zij
vormen groep A. De gewone
productiewagens zitten in groep
N en de oudere wagens rijden in
de historische klasse, groep H.
Daarbij is elke klasse nog eens
srverdeeld in subcategorieën,
Artistiek
In 1964 overleed Bertoni en
kreeg Opron de zware taak
het ontwerpbureau van
Citroen te gaan leiden.
Daardoor kreeg hij nog meer
dan voorheen de kans om zijn
artistieke aanleg in
serieprodukten te laten
doorklinken. Drie Citroën-
modellen van zijn hand
spraken al bij de introductie
tot de verbeelding en doen dat
eigenlijk nog steeds. In 1970
kwamen zowel de GS en
sportieve SM op de markt.
Beide auto's dragen
overduidelijk de Opron-
signatuur. Gedurfde vormen,
die eigenlijk door iedereen
mooi gevonden worden. Het is
dan ook niet gek dat
technische en kwalitatieve
onvolkomenheden vaak door
de berijders werden
goedgepraat vanwege de
uiterlijke schoonheid. De GS
verscheen in 1971 in een
Break-variant, terwijl ook de
en het totaalklassemlent vormt
deze manier de einduitslag van
de rally, waarbij uiteraard
rekening gehouden wordt met
tijdstraffen die het gevolg zijn v
het overtreden van de
reglementen.
Het verschil tussen rally's en
rallysprints zit, zoals de naam
reeds doet vermoeden, in de
lengte en tijdsduur van het
evenement. Een rally wordt
meestal van vrijdagavond tot en
met zondagochtend gehouden en
telt enige honderden kilometers,
terwijl de rallysprint op één dag
afgewerkt wordt en maximaal
ilieu landschap.
andere aandacht. De naam van het evenement, dat
sportfederatie Yo?r d? tweede keer op de
<e Nationale ^nAerKS,°^18 ontlee"d aan
heeft zelfs als de beide hoofdsponsors: Het in
ter wereld een Stolwijk gevestigde bedrijf
-3teld Zo Proflex, gespecialiseerd in
schokbrekers, en de
verenfabrikant Merwede uit het
Utrechtse Meern.
Het parcours dat door de
organisatie rond Valkenburg
uitgezet was bestond uit twee
klassementsproeven van
respectievelijk 4 en 3,5 kilometer meedoen aan de Europese finale,
lengte, die elk drie keer verreden vorig jaar georganiseerd in het
werden. Zo stonden er dus in feite Italiaanse Melfi en de beste
zes klassementsproeven op het equipe van elk land in die finale
programma, met een totale lengte krijgt als hoofdprijs een
van ongeveer 22,5 km, waarvan startbewijs voor de fameuze Rally
zo'n twintig procent onverhard. van Monte Carlo. Voor Nederland
Voor het evenement hadden 109 waren dat vorig jaar Arnold van
equipes ingeschreven met een der Smeede en Patricia Berk en
grote verscheidenheid aan auto's, tijdens de afgelopen Rally van
De strijd om de eerste plaats ging Monte Carlo eindigden zij tussen
vooral tussen Hans Weys en het geweld van de rally wereldtop
Haico Martens in hun VW Golf op een zeer verdienstelijke 68ste
Rally G60 en Henk Vossen en plaats.
René Smeets met de Mitsubishi Bij de Rallysprint Eindhoven was
Galant VR 4. Bij de het duo Kersbergen/Simons de
openingswedstrijd van het beste Cinquecento-equipe en in
Nederlandse Rallyseizoen 1995, Valkenburg ging die eer naar
de Rallysprint Eindhoven, ging de David Hannewijk en Jos Boonen,
overwinning naar het duo Het grote aantal verschillende
s/Martens, maar op de__ winnaars tot nu toe demonstreert
dat de 'Trofeo' zeer competitief is,
hetgeen vooral te danken is aan
de gelijkwaardigheid van het
materiaal. Deze Fiat-competitie is
dan ook zeer aantrekkelijk, zowel
voor deelnemers als publiek en
wellicht kan de Nederlandse
rallysport er in de toekomst de
vruchten van plukken.
Milieu
Neem als simpel voorbeeld de
milieu-eisen die steeds
strenger worden. Vroeger
werden oude banden, accu's
en afgewerkte oliën vaak
lange tijd opgeslagen en op
zeer wisselende wijze
afgevoerd. Tegenwoordig
worden daar strenge eisen
aan gesteld. In zo'n geval
wordt binnen de DATO
overleg gevoerd, of het niet
interessant is om de
verwerking van deze
afvakprodukten gezamenlijk geleg
te regelen. Het benaderen van ander
de doelgroep, dan kan ook
gezamenlijk worden gedaan
bijvoorbeeld door het
adverteren in de Automaat en
het ondersteunen van de
Automaat. Officiële
dealerbedrijven hebben ht
naam immers hoog te houc
Dat zijn zij aan hun merk en
importeur, maar in de eerste
7'aats aan hun klanten
verplicht. De automobilist
anno 1995 verwacht niet
alleen een eerste klas
produkt, maar ook een
bijbehorende service en
garantie. Alleen de officiële
merkendealer werkt geheel
volgens fabrieksvoorschriften
lukten met officiële onderdelen met
automarkt' bijbehorende garantie.
Dit zijn nog maar enkele
voorbeelden die de
raakvlakken tussen
dealerbedrijven aangeven.
Van een hechte onderlinge
band profiteren niet alleen
bedrijven zelf, maar ook de
consument.
Audi's 80 Avant
leverbaar uit voorraad.
Alhoewel de
marktintroductie van de
nieuwe Audi A4 Avant
niet voor begin 1996
wordt verwacht, heeft
Audi AG enige tijd
geleden de produktie
van de 80 Avant
gestaakt om meer
produktiecapaciteit
voor de A4 in
sedanuitvoering
beschikbaar te hebben.
Herkenbaar
In 1975 is het ineens met
Opron bij Citroën gedaan. Het
bedrijf wordt overgenomen
door het behoudende Peugeot
en dat is voor vele
medewerkers de reden om
naar een andere werkge
uit te zien. Opron treedt l
Renault in dienst als dire
van de ontwerpafdeling
treedt bovendien toe tot
directieteam. Het s,
voorzich dat Opron steeds
minder achter de tekentafel is
te vinden, maar F”-
staat zijn stempel op uc>
van de gehele afdeling van
110 man te drukken. Ook al
staat er vanaf nu een Renault -
embleem op, de eigen stijl
van deze bescheiden
Fransman is weer
nadrukkelijk herkenbaar. Zo
ontwerpt hij in nauwe
samenwerking met Heuliez de
Renault 5 Turbo bekend
vanwege de middenmotor en
breed uitgebouwde
achterschermen. De Opron-
stijl is zeer herkenbaar in de
Trafic en Master
bestelwagenreeksen en wat
te denken van de Renault
Fuego die wat vormgeving
betreft een nieuw tijdperk
inluidt. De lijst met bekende
en succesvolle auto's die
Opron bij Renault ontwerpt is
lang: Renault 9 en 11, Super 5,
Express, Alpine V6 GT, 5
it Rodeo, 25 en 25 Limousine, 21
Nevada en Espace. Ook het
vermaarde prototype van een
kleine stadsauto, de Renault
Vesta, is direct aan de
gedachten van Opron
ontsproten.
In 1984 stelt Opron een plan
op tot reorganisatie van de
ontwerpafdeling. Er moet een
Centre de Style worden
opgericht waarin frisse
ideeën van buiten kunnen
worden binnengehaald.
Nieuw talent moet uit het
buitenland gehaald worden.
Uit die tijd stammen dan ook
Voor de consument lijken
autodealers uitsluitend
concurrenten van elkaar.
Toch is dat zeker niet altij*
het geval. Natuurlijk
verkopen ze hun prodt
allemaal op de 'de i
en hebben met
automobilisten in het
algemeen te maken. Door
deze gezamenlijke markt en
doelgroep, hebben de
dealerbedrijven ook
nadrukkelijk
overeenkomsten.
Nederland beschikt, vergeleken met de meeste andere
landen in de wereld, over een relatief jong wagenpark. De
gemiddelde leeftijd van een personenauto in ons land
bedraagt net iets meer dan zes jaar, terwijl het gemiddelde
in de wereld op bijna zeven jaar ligt. Opvallend is dat met
name echt oude auto's (ouder dan 12 jaar) in ons land
nauwelijks voorkomen, terwijl ze over de hele wereld nog
een aandeel hebben van 21,4 procent. Aangezien juist deze
oude auto's nog niet voorzien waren van een al dan niet
geregelde katalysator, betekent dit dat mag worden
aangenomen dat het Nederlandse personenautopark tot
het 'schoonste' in de wereld behoort. Cijfers van het CBS
onderschrijven dit ook. Sinds 1989, het jaar dat de verkoop
van auto's met een katalysator in ons land begon te lopen,
is hèt aandeel van katalysatorauto's fors toegenomen tot
40 procent van het totale wagenpark per ultimo 1994.
Aangenomen mag worden dat rond de eeuwwisseling het
leeuwedeel van het park zal bestaan uit katalysatorauto's.
Interessant is het ook om te zien welke plaats ons land
binnen Europa bekleedt als wordt gekeken naar de
gemiddelde leeftijd van het wagenpark. België heeft met
4,61 jaar het jongste wagenpark, gevolgd door Portugal
(4,72) en Zwitserland (5,22). Griekenland scoort met 9,5 jaar
het slechtst, maar ook de Scandinavische landen
Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland bezitten een
wagenpark dat gemiddeld aanzienlijk ouder is dan 8 jaar.
(Bron: Rai Aktueel)
carrosserie-aanpassingen
van de Birotor, een versie met
Wankelmotor van Opron zijn.
Opron kreeg bovendien de
zware taak om een opvolger te
ontwerpen voor de
meesterlijke DS die
onafgebroken van 1955 tot
1975 werd geproduceerd. Het
werd de CX, wellicht iets
minder vooruitstrevend dan
zijn voorganger, maar
absoluut fraai van vorr
uiterst kenmerkend. Oj
zijn team tekende niet v
de slanke Berline, maa
de Break, de verlengJ -
Prestige en de af-fabn»
geleverd ambulance-versies.
auto-ontwerpen van Renault
die door het eigen Centre de
Style in nauwe
samenwerking met derden
zijn gemaakt: de 25 i.s.m.
Gandini en de 21 Giugiaro.
Occassions
De Paasshow is ook een
voorbeeld van hoe
dealerbedrijven kunnen
samenwerken. Binnen de
vereniging is besloten dat
alle aangesloten bedrijven
hun showroom op tweede
Paasdag openen van 11.00 tot
17.00 uur. Dit biedt
duidelijkheid naar de
consument en de aangesloten
bedrijven.
Tweede Paasdag is van
oudsher een uitgelezen
sgenheid om naar een
uuuere auto uit te gaan
kijken. Immers het voorjaar is
in volle gang, mensen krijgen
weer een beetje de vakantie
in hun bol. Bovendien voor
veel mensen een extra vrije
dag die om een nuttige en
tegelijk aangename
tijdsbesteding vraagt. Dé tijd
van het jaar om eens na te
denken over de inruil van de
huidige auto. Een nieuwe
auto op dit tijdstip van het
jaar betekent dat u zorgeloos
aan uw komende
zomervakantie kunt
beginnen. En onder een
nieuwe auto verstaan de
DATO-dealers niet alleen
fabrieks-nieuwe auto's van
alle bekende merken, maar
ook een gebruikte auto die
door hen onder uitgebreide
garantievoorwaarden wordt
geleverd. Dat betekent
"1 maanden Bovag-
i veel gevallen uit
ot bijvoorbeeld 12
én AX Sport Weys/Martens, maar op de win:
SstTet e^^nee^aardietkmgste e?nd6n
en wonnen de sprint
voorsprong van 12 s«
de VW-equipe.
Prijzen
Opron neemt van de Renault-
directie het aanbod aan om
bij American Motors, op dat
moment voor een groot deel in
handen van Renault, de
puntjes ontwerptechnisch op
de 'i' te gaan zetten. Opron
wordt echter als Fransman
niet met open armen in Detroit
ontvangen en als hij dan korte
tijd later besluit terug te gaan
naar Parijs is zijn vorige
functie natuurlijk al weer
bezet. Op 54-jarige leeftijd
maakt hij de overstap naar
Fiat, waar hij lid wordt van de
centrale directie en blijft tot
1992. In de tussentijd heeft hij
in 1990 zijn eigen
ontwerpstudie opgericht. Hij
wil immers weer achter de
tekentafel gaan zitten en niet
alleen langdurige
vergaderingen bijwonen.
Als we de verdiensten van
Opron snel nalopen, dan
tellen we al gauw meer dc
r hij is wel in automodellen die onder zijn
>el op het werk leiding tot stand kwamen.
Ook de lijst met prijzen die
deze auto's in de wacht
hebben gesleept is zeer lang.
Opron is er immers als geen
ander in geslaagd
commerciële en technische
eisen in fraaie vormen te
gieten.
Presidenten
In 1958 treedt Opron als jong
ontwerper in dienst bij Simca.
Daar werkt hij aan de auto die
later als 1300 sedan op de
markt komt. Ook ontwerpt hij
de Chambord Décapotable,
een auto bedoeld voor de
Franse president. Vier jaar
later maakt hij de overstap
naar Citroën waar hij komt te
werken onder design-chef
Bertoni. Daar gaat hij direct
aan de slag met de
ontwikkeling van de Ami6
Break en aansluitend de
Ami8. Maar ook de alom
geroemde derde neus van de
Citroën DS (met de
koplampen achter glas) is
volledig van de hand van
Opron. Ook de restyling van
het interieur van deze
roemruchte Citroën mag op
zijn conto worden
bijgeschreven. Hierin laat
Opron zien een goede balans
te kunnen vinden tussen
kunstzinnigheid en
commercie. Zijn tweede
presidenten-auto is de DS
Présidentiëlle die door de
Franse carrosseriebouwer
Chapron werd vervaardigd.
Alhoewel de aërodynamica
bij Citroën in die jaren al een
bekende wetenschap was,
introduceerde Opron bij het
merk - nog op primitieve wijze
- windtunnelproeven. De
resultaten werden met behulp
van computers verwerkt. De
eerste proeven werden
overigens in de openlucht
gedaan. Eerst werden
schaalmodellen van klei op
hun aërodynamische
eigenschappen onderzocht,
waarna pas in laatste
instantie de pré-serie-auto's
aan allerlei proeven werden
onderworpen.
,,z
«bhI
^nno I