Adriaan van de Ven 1 TIK 'N EITJE EN ONTDEK UW VERRASSING! Vliegen met de Junker 52 11 IllSi Hyu 1 Audi 7 i \anwb 6T/M 17 APRIL TOPKWALITEIT MET .5 :S .'93 S ;s O AUTOBEDRIJF a IYIUTSAERS WEES ER ALS DE KIPPEN BIJ WANT DE VOORRAAD IS BEPERKT. 150 OCCASIONS OP Z'N PAASBEST: D:^r^“ser Utz I ILBUHU&t IMJtHltzK DE AUTOMAAT Donderdag 13 april 1995 pagina 8 DETILBUR Een bezoek aan de showroom van Adriaan ■x W.650.- TES I van 23.95 C F I Robert's Autobedrijf STATIONCARS PERSONENWAGENS KEURINGEN van de Ven zal u zeker geen windeieren leg gen. Tijdens de Paasshow liggen al onze voordeeleieren in één grote mand. Na aan koop van een auto - nieuw of gebruikt - tikt u Een middenklasser waarmee we de verge lijking met de concurrent aandurven. En dat gaan we ook letterlijk en figuurlijk doen... Doet u mee? A.s. za. 15 april en ma. 17 april (2e Paasdag) staan er naast de'Hyundai Excel 5 populaire prijsgenoten opgesteld. U mag ze allemaal uitproberen. Vergelijk alles gerust eens... Vergelijk ook de prijs en wat u krijgt., en trek uw conclusies! Tot dan, de koffie staat gereed. lin redanktvan- t verkrijgbaar .1991. .1988. .1990. .1992. .1992. 1983. .1989. .1985. .1992. .1991. VW PASSAT 1.81 uit voorraad nü van f39.995,-voor f37.995,-* ANWB KEURING BOVEN 1 5.000,- Altijd met nationale autopas en boven 7.500,- Bovag-garantie OPEL KADETT 1300 CLUB Kleur wit Spiegels in carosseriekleur Trekhaak Striping Club uitvoering Radiovoorbereiding 95.000 km Februari '87 ALFA 33 1.3 Kleur grijs metallic Achterklepspoiler Radiovoorbereiding 76.000 km Januari '91 I steeds enkel sn van de Juf kt.DeLufthar I Uw dealer voor Volkswagen en Audi Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel.: 013-321411fax: 013-355920. VW GOLF 1.9 CL DIESEL Kleur signaal rood Radiovoorbereiding met tglas Orlando uitvoering 3l Toerenteller Verwarmde 1.000 km November'93 Hoge Steenweg 52A - 5175 AD LOON OP ZAND Telefoon 04166-4000 STATIONCARS BETERE OCCASIONS op verschillende 3ws zi jn opwachti a meeste exempn echter gesneuveld Ju Air Er zijn nog s exemplaren ledig in takt. heeft de besc stel grote voordele leen was de const sterk, het toestel w moedig te vliegen voor die tijd f ruimte en ble trouwbaar. deU- de 1 .amen wore een goed zich naar buiten reven. Luid ronke 4 speakers Getint g 4 spaaks stuurwiel ruitensproeiers 69.C De vliegtuigfabrikant Junker behoort tot de pioniers in de luchtvaart. De Duitse Hugo Junker had een bedrijf in warmtetechniek, maar kwam vlak voor de Eerste Wereldoorlog met vliegtuigen in aanra king. In 1915 verscheen de J1 die met zijn gewicht van 900 kg een snelheid van 170 km/u kon halen. Daarna volgden dubbeldekkers, militaire vliegtuigen en transporttoestellen zich in snel tempo op. Ongetwijfeld het meest markante toestel van Junker is de Ju 52 die voor vele doeleinden over de hele wereld werd ingezet. I [f O bij ons een eitje stuk. Daarin zit altijd een voordeelcheque! Afhankelijk van uw geluk kan dat voordeel variëren tussen bedragen van ff 250,-, f 500,-, f 750,- en ff 1OOO,-.* Het door u gewonnen bedrag wordt meteen van het orderbedrag afgetrokken. Ie vliegtuig over, originele registra- weeropderomp de geschiedenis rorden van de zicht om naast je het tweede exemplaar van gelijk te zien is op en top ge- sre vlucht duurt ID Van JD u.u Jrion 1600 Bravo.. "V Golf 1300 Hyundai Pony 1500 L.... OFFENE De veelzijdigste autovaklui verstand van alle merken VW Golf 1600'91 VW Golf 1600 VW Golf 1600 D Van '91 Ford Escort 1400 i VW Golf 1600 D'89 Mercedes 190 D Ford Orion 1600 Bravo'88 Ford Escort 1100 VW Golf 1300'88 Suzuki Super Carry Hyundai Pony 1500 L'88 IBACHSTRAAT157 - Tilburg Noord - 013-560771 INRUIL - GARANTIE - FINANCIERING AUDI 80 2.0E COMFORT uit voor raad nü van f 45.989,-voor f42.489,* Toyota Starlet 1.3 DX Two Tone. nw. model VW Golf 1 6 Cabrio. rood, met nieuwe kap Caravan Bürstner Club Holiday 3500 licht int., grijze voortent, eindkeuken Ronkend Wie moderne toestellen van Boeing, Fokker en MacDo- nald-Douglas van vakantie- vluchten kent en een beetje in techniek geïnteresseerd is,- zal veel genoegen beleven aan een tochtje per Ju 52. Ook aan de binnenkant van het toestel zijn de raamstructuren van 8.950.- voor 6.950,- van 11.950.- voor reldoor- g,al weidde Ju 52 ontwik keld voor vre delievend ver- voer van personen en vracht. ~.i dan tot slot nog wat cijfers. Een Ju 52 met drie motoren in transportuitvoering is 18,90 meter lang en heeft een spandwijdte van 29,25 meter. De drie BMW 132T-2 motoren hebben samen een vermo gen van 2490 pk bij 2250 tr/min. De wielen staan 4 me ter uit elkaar, terwijl de vleugels een totaal oppervlak heb- ben van X. HOvier- Dne maanden Bovag/No Risk Garantie. Negen maanden Bovag/No Risk aanvullende garantie. Vijftien dagen omruilgarantie. schriften. 2 Jaar gratis onderhoud (max. 30.000 km volgens fabrieksonderhoudsschema, extrawertaamheden uitsloten). Geen inruil, extra hoge korting. En tenslotte omdat de handel ons vraagt naar meer aanbod, geven wij tijdens de Paasshow EXTRA HOGE INRUILPRIJZEN VOOR UW AUTO anon- ige- arna de fabriek verlieten, zijn niet helemaal zeker, om dat informatie in de oorlog verloren is gegaan. In totaal zullen er echter zo’n 5500 vliegtuigen van dit type de verschillende fabrieken heb- -- - ben verlaten en dat is in een rst op tijdsspan van 1932 tot iteld. na de oorlog enorm aanta tuurlijkiseer groot deel van deze toestellen doorde Zy Duitse f X lucht- zy macht Driemotorig De driemotorige versie was begin 1932 klaar, voorzien leluut van door BMW in licentie ge- jog al bouwde Pratt&Whitney "Hor- werd c net A" motoren met een ver mogen van 525 pk. Het gewicht van het toestel steeg hierdoor naar 9 ton. De eerste twee exemplaren werden in de zomer van 1932 afgèle- verd aan de luchtmacht van Bolivia. Al snel bleek de grote inzetbaarheid van de Ju 52 op schillende vlakken: transport, droppen van parachutisten, vervoer van gewonden en af- weipen van lichte bommen. eenvolledi Het eerste passagierstoestel m 52 dje °P werd in mei 1932 aan de Luf- vliegshows thansa geleverd. Het toestel werd door deze maatschap- pij in een testprogramma op genomen en won het van de Ford Escort Clipper Station CLX. diesel Opel Kadett 1.6 i Station, 5-drs Opel Kadett 1 6i Station. 5-drs Opel Astra 1.41 Station, 5-drs.. LPG Renault 21 Nevada GTS 1 8i, automaat, LPG. Volvo 240 GL, automaat Volvo 240 GLi 2.3 Estate. LPG Volvo 240 GL Estate 2.3, LPG Volvo 240 Polar Estate 2.3i benzine Volvo 240 Polar Estate benzine VW GOLF VARIANT 1.41 uit voor raad nü van f 32.995,- voor f31.495,- Prijzen excl. afleveringskosten en verwijderingsbijdrage. Het is altijd moeilijk om de verschillende merken op eerlijke objectieve wijze te ver- vanaf gelijken. Ze staan immers nooit bij elkaar. U moet ze van adres tot adres testen en vergelijken. Hyundai heeft 'n nieuwe troef in het populaire middensegment geïntrodu ceerd: De Hyundai Excel. Een opvallende combinatie van uitgebalanceerde tech- J niek, gebruiksgemak en puur rijplezier. Een auto met een moderne carrosserie in een eigentijdse vlotte styling met een lÈ onweerstaanbare sportieve uitstraling. S Ruim van binnen en motorisch voorzien ft van de laatste moderne technieken en 3 jaar volledige fabrieksgarantie. BMWV12 De opdracht was niet zo ge makkelijk, daar bovendien werd gesteld dat van de een- motorige transportversie een driemotorig passagierstoe- kenir stel moest worden afgeleid. Ookv Het basisconcept van de Ju 52 over was voor het merk niet komt, nieuw: een vierkante romp geslo met de vleugels eronder en ten met een bedekking met golfplaat, bui- Nieuwe eisen werden ge- ten- steld aah de sterkte waarmee land- I de vleugels aan de romp se werden vastgemaakt, omdat bedrij- de passagiersversie motoren ven. aan de vleugels zou krijgen. Zo wer- Het eerste prototype had een den al TH grote laaddeur van 1,60 x 1,50 vroeg in meter en bovendien een dak-' de historie luik waardoor zware lading vanhettoe- met een kraan naar binnen stelexempla- gebracht kon worden. De Ju ren bestemd voor ''X/ 52 kon door twee personen Zweden in het land worden gevlogen die in een van afleveren afge- volledig van de vrachtruimte bouwd. De Ju 52 werd verder gescheiden cabine plaatsna- volledig geassembleerd in men. Het eerste exemplaar Frankrijk, Hongarij en Span had een spanwijdte van 29 je. Tot eind 1938 werden on- meter, een lengte van 18,5 geveer 1600 exemplaren ge nieter en een vlieggewicht bouwd. De aantallen die van 7 ton. Op 11 september daarna de fabriek verlieten, 1930 werd de eerste proef- zijn niet helemaal zeker, om vlucht gemaakt. Het toestel was voorzien van een BMW V12-motormeteen vermogen van 685 pk. Na het doorvoe ren van enkele verbeterin gen werd het toestel op 17 fe bruari 1931 voor het eerst op een vliegshow voorgestel. Junker beperkte zich bij de Ju 52 niet alleen tot de Duitse BMW-motoren, maar wist het toestel ook succesvol te ex porteren met de Engelse Armstrong Siddeley dubbel ster-motor van 750 pk. Uitein delijk werden er maar zeven exemplaren van de eenmoto- rige Ju 52 gebouwd. Op dat moment werd een acl tie op touw gezet om de Ju 52; te redden van de ondergang. I De toestellen kwamen in handen van een vereniging I die ze sinds de restauratie j vboral gebruikt voor rond- vluchten onder de maat- schappij-naamJuAir. I gewientvan i kg en mag 3880 kg aan lading mee nemen, zodat het maximale startgewicht op 11.000 kg ligt. Er is een maximale snelheid mogelijk van 294 km/u op een hoogte van 910 meter. De Ju 52 kan echter maximaal een vlieghoogte van 5900 meter s^hten‘m^ma- hal®n bÖ lagere vlieg- xen. M ie toestellen van de Ju snelheid. Het toestel kan een 52 uit 1939 bleven tot 1981 in afsfand van zo n 1300 km gebruik bij de luchtmacht. faSen1"611 ZOnder bl) te De ontwikkeling van de Ju 52 Dornier Do K3 en de Fokker F ging in 1929 van start op ba- XK De van glad plaatwerk sis van marktonderzoek. Dipl. voorziene Boeing 247 en Dou- Ing. Ernst Zindel, hoofd van glas DC-1 waren op dat i de ontwikkelingsafdeling, ment nog in optwiE kreeg tot taak een transport- Ju52hadalspassac vliegtuig te ontwerpen ge- stel grote voordelen schikt om 2000 kg lading te leen was de constructie zeer vervoeren, 800 tot 1000 km ver sterk, het toestel was goed- te kunnen vliegen en daarbij moedig te vliegen, had een een snelheid van 140 km/u te voor die tijd forse binnen behalen. ruimte en bleek uiterst be- r. Het toestel kreeg de volksmond dan ook snel dat i bijnaam Tante Ju'. Over te i hele wereld werden exemplaren van de Ju 52 geleverd en voor alle denkbare ta- ingezet. werden roereen- xomsten tegell landing in opstijgen. Dit is op de haven van Oslo tot zinken nieten en iedere »n kwam, werd het gekocht door j TransportesAereosOrienta- les in Ecuador. Daar bleef deze Ju 52 in gebruik tot 1963. Een Amerikaanse lucht macht piloot kocht het toestel zes jaar later en vloog het op eigen kracht naar de VS. Daar nam de Lufthanse het inmiddels zijn van onderdelen. Het exemplaar van de Lufthansa en Dou- werd in 1936 voor deze maat- enopdatmo- schappij gebouwd. Het toe- itwikkeling. De stel werd nog hetzelfde jaar "—agierstoe- aan Noorwegen verkocht, om sn. Niet al- tijdens de oorlog weerïn - Duitse handen te komen. Na toestel zijn de raamstructuren de oorlog werd het toestel het gopilaat goed te zien, weer door Noorwegen opge- Door de ^eiIJe ramen wordt eist. De Ju 52 werd omge- 6611S060 zich naar buiten bouwd tot watervliegtuig en gegeven. Luid ronkend ko- bleel tot 1956 in gebruik. Na- me,n de dne BMW-motoren dat het toestel bij een mistluk- tot leve"' zond,er rumoerig te te zijn. Zeer geleidelijk komen de toestellen al bij een lage snelheid los van de grond. Een prach- tig ge-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 42