Adriaan van de Ven
1
TIK 'N EITJE EN ONTDEK UW VERRASSING!
Vliegen met de Junker 52
11
IllSi
Hyu
1
Audi
7
i
\anwb
6T/M 17 APRIL
TOPKWALITEIT MET
.5
:S
.'93
S
;s
O AUTOBEDRIJF
a IYIUTSAERS
WEES ER ALS DE KIPPEN BIJ WANT DE VOORRAAD IS BEPERKT.
150 OCCASIONS OP Z'N PAASBEST:
D:^r^“ser
Utz I ILBUHU&t IMJtHltzK
DE AUTOMAAT Donderdag 13 april 1995 pagina 8
DETILBUR
Een bezoek aan de showroom van Adriaan
■x
W.650.-
TES
I
van 23.95 C
F
I
Robert's Autobedrijf
STATIONCARS
PERSONENWAGENS
KEURINGEN
van de Ven zal u zeker geen windeieren leg
gen. Tijdens de Paasshow liggen al onze
voordeeleieren in één grote mand. Na aan
koop van een auto - nieuw of gebruikt - tikt u
Een middenklasser waarmee we de verge
lijking met de concurrent aandurven. En
dat gaan we ook letterlijk en figuurlijk
doen... Doet u mee?
A.s. za. 15 april en ma. 17 april (2e
Paasdag) staan er naast de'Hyundai Excel
5 populaire prijsgenoten opgesteld. U mag
ze allemaal uitproberen. Vergelijk alles
gerust eens... Vergelijk ook de prijs en wat u
krijgt., en trek uw conclusies!
Tot dan, de koffie staat gereed.
lin
redanktvan-
t verkrijgbaar
.1991.
.1988.
.1990.
.1992.
.1992.
1983.
.1989.
.1985.
.1992.
.1991.
VW PASSAT 1.81 uit voorraad
nü van f39.995,-voor f37.995,-*
ANWB KEURING BOVEN 1 5.000,-
Altijd met nationale autopas
en boven 7.500,- Bovag-garantie
OPEL KADETT 1300 CLUB
Kleur wit Spiegels in carosseriekleur
Trekhaak Striping Club uitvoering
Radiovoorbereiding 95.000 km Februari '87
ALFA 33 1.3
Kleur grijs metallic Achterklepspoiler
Radiovoorbereiding 76.000 km Januari '91
I steeds enkel
sn van de Juf
kt.DeLufthar
I
Uw dealer voor Volkswagen en Audi
Ringbaan Noord 65, 5046 AA Tilburg. Tel.: 013-321411fax: 013-355920.
VW GOLF 1.9 CL DIESEL
Kleur signaal rood Radiovoorbereiding met
tglas Orlando uitvoering
3l Toerenteller Verwarmde
1.000 km November'93
Hoge Steenweg 52A - 5175 AD LOON OP ZAND
Telefoon 04166-4000
STATIONCARS BETERE OCCASIONS
op verschillende
3ws zi jn opwachti
a meeste exempn
echter gesneuveld
Ju Air
Er zijn nog s
exemplaren
ledig in takt.
heeft de besc
stel grote voordele
leen was de const
sterk, het toestel w
moedig te vliegen
voor die tijd f
ruimte en ble
trouwbaar.
deU-
de 1
.amen wore
een goed zich naar buiten
reven. Luid ronke
4 speakers Getint g
4 spaaks stuurwiel
ruitensproeiers 69.C
De vliegtuigfabrikant Junker behoort tot de pioniers in de luchtvaart.
De Duitse Hugo Junker had een bedrijf in warmtetechniek, maar
kwam vlak voor de Eerste Wereldoorlog met vliegtuigen in aanra
king. In 1915 verscheen de J1 die met zijn gewicht van 900 kg een
snelheid van 170 km/u kon halen. Daarna volgden dubbeldekkers,
militaire vliegtuigen en transporttoestellen zich in snel tempo op.
Ongetwijfeld het meest markante toestel van Junker is de Ju 52 die
voor vele doeleinden over de hele wereld werd ingezet.
I [f
O
bij ons een eitje stuk. Daarin zit altijd
een voordeelcheque!
Afhankelijk van uw geluk kan dat voordeel
variëren tussen bedragen van ff 250,-,
f 500,-, f 750,- en ff 1OOO,-.*
Het door u gewonnen bedrag wordt meteen van het orderbedrag afgetrokken.
Ie vliegtuig over,
originele registra-
weeropderomp
de geschiedenis
rorden van de
zicht
om
naast je
het tweede
exemplaar van
gelijk te zien
is op en top ge-
sre vlucht duurt
ID Van
JD
u.u Jrion 1600 Bravo..
"V Golf 1300
Hyundai Pony 1500 L....
OFFENE
De veelzijdigste
autovaklui
verstand van alle
merken
VW Golf 1600'91 VW Golf 1600
VW Golf 1600 D Van '91 Ford Escort 1400 i
VW Golf 1600 D'89 Mercedes 190 D
Ford Orion 1600 Bravo'88 Ford Escort 1100
VW Golf 1300'88 Suzuki Super Carry
Hyundai Pony 1500 L'88
IBACHSTRAAT157 - Tilburg Noord - 013-560771
INRUIL - GARANTIE - FINANCIERING
AUDI 80 2.0E COMFORT uit voor
raad nü van f 45.989,-voor f42.489,*
Toyota Starlet 1.3 DX Two Tone. nw. model
VW Golf 1 6 Cabrio. rood, met nieuwe kap
Caravan Bürstner Club Holiday 3500 licht int.,
grijze voortent, eindkeuken
Ronkend
Wie moderne toestellen van
Boeing, Fokker en MacDo-
nald-Douglas van vakantie-
vluchten kent en een beetje
in techniek geïnteresseerd is,-
zal veel genoegen beleven
aan een tochtje per Ju 52. Ook
aan de binnenkant van het
toestel zijn de raamstructuren
van 8.950.- voor 6.950,-
van 11.950.- voor
reldoor-
g,al
weidde Ju
52 ontwik
keld voor vre
delievend ver-
voer van personen
en vracht.
~.i dan tot slot nog wat cijfers.
Een Ju 52 met drie motoren in
transportuitvoering is 18,90
meter lang en heeft een
spandwijdte van 29,25 meter.
De drie BMW 132T-2 motoren
hebben samen een vermo
gen van 2490 pk bij 2250
tr/min. De wielen staan 4 me
ter uit elkaar, terwijl de
vleugels een totaal
oppervlak heb-
ben van
X. HOvier-
Dne maanden Bovag/No Risk Garantie. Negen maanden Bovag/No Risk aanvullende garantie. Vijftien dagen omruilgarantie.
schriften. 2 Jaar gratis onderhoud (max. 30.000 km volgens fabrieksonderhoudsschema, extrawertaamheden uitsloten).
Geen inruil, extra hoge korting. En tenslotte omdat de handel ons vraagt naar meer aanbod, geven wij tijdens de Paasshow
EXTRA HOGE INRUILPRIJZEN VOOR UW AUTO
anon-
ige-
arna de fabriek verlieten,
zijn niet helemaal zeker, om
dat informatie in de oorlog
verloren is gegaan. In totaal
zullen er echter zo’n 5500
vliegtuigen van dit type de
verschillende fabrieken heb-
-- - ben verlaten en dat is in een
rst op tijdsspan van 1932 tot
iteld. na de oorlog
enorm aanta
tuurlijkiseer
groot deel
van deze
toestellen
doorde Zy
Duitse f X
lucht- zy
macht
Driemotorig
De driemotorige versie was
begin 1932 klaar, voorzien leluut
van door BMW in licentie ge- jog al
bouwde Pratt&Whitney "Hor- werd c
net A" motoren met een ver
mogen van 525 pk. Het
gewicht van het toestel steeg
hierdoor naar 9 ton. De eerste
twee exemplaren werden in
de zomer van 1932 afgèle-
verd aan de luchtmacht van
Bolivia. Al snel bleek de grote
inzetbaarheid van de Ju 52 op
schillende vlakken: transport,
droppen van parachutisten,
vervoer van gewonden en af-
weipen van lichte bommen. eenvolledi
Het eerste passagierstoestel m 52 dje °P
werd in mei 1932 aan de Luf- vliegshows
thansa geleverd. Het toestel
werd door deze maatschap-
pij in een testprogramma op
genomen en won het van de
Ford Escort Clipper Station CLX. diesel
Opel Kadett 1.6 i Station, 5-drs
Opel Kadett 1 6i Station. 5-drs
Opel Astra 1.41 Station, 5-drs.. LPG
Renault 21 Nevada GTS 1 8i, automaat, LPG.
Volvo 240 GL, automaat
Volvo 240 GLi 2.3 Estate. LPG
Volvo 240 GL Estate 2.3, LPG
Volvo 240 Polar Estate 2.3i benzine
Volvo 240 Polar Estate benzine
VW GOLF VARIANT 1.41 uit voor
raad nü van f 32.995,- voor f31.495,-
Prijzen excl. afleveringskosten en verwijderingsbijdrage.
Het is altijd moeilijk om de verschillende
merken op eerlijke objectieve wijze te ver- vanaf
gelijken. Ze staan immers nooit bij elkaar.
U moet ze van adres tot adres testen en
vergelijken. Hyundai heeft 'n nieuwe troef in
het populaire middensegment geïntrodu
ceerd: De Hyundai Excel. Een opvallende
combinatie van uitgebalanceerde tech- J
niek, gebruiksgemak en puur rijplezier.
Een auto met een moderne carrosserie
in een eigentijdse vlotte styling met een lÈ
onweerstaanbare sportieve uitstraling. S
Ruim van binnen en motorisch voorzien ft
van de laatste moderne technieken en
3 jaar volledige fabrieksgarantie.
BMWV12
De opdracht was niet zo ge
makkelijk, daar bovendien
werd gesteld dat van de een-
motorige transportversie een
driemotorig passagierstoe- kenir
stel moest worden afgeleid. Ookv
Het basisconcept van de Ju 52 over
was voor het merk niet komt,
nieuw: een vierkante romp geslo
met de vleugels eronder en ten met
een bedekking met golfplaat, bui-
Nieuwe eisen werden ge- ten-
steld aah de sterkte waarmee land- I
de vleugels aan de romp se
werden vastgemaakt, omdat bedrij-
de passagiersversie motoren ven.
aan de vleugels zou krijgen. Zo wer-
Het eerste prototype had een den al TH
grote laaddeur van 1,60 x 1,50 vroeg in
meter en bovendien een dak-' de historie
luik waardoor zware lading vanhettoe-
met een kraan naar binnen stelexempla-
gebracht kon worden. De Ju ren bestemd voor ''X/
52 kon door twee personen Zweden in het land
worden gevlogen die in een van afleveren afge-
volledig van de vrachtruimte bouwd. De Ju 52 werd verder
gescheiden cabine plaatsna- volledig geassembleerd in
men. Het eerste exemplaar Frankrijk, Hongarij en Span
had een spanwijdte van 29 je. Tot eind 1938 werden on-
meter, een lengte van 18,5 geveer 1600 exemplaren ge
nieter en een vlieggewicht bouwd. De aantallen die
van 7 ton. Op 11 september daarna de fabriek verlieten,
1930 werd de eerste proef- zijn niet helemaal zeker, om
vlucht gemaakt. Het toestel
was voorzien van een BMW
V12-motormeteen vermogen
van 685 pk. Na het doorvoe
ren van enkele verbeterin
gen werd het toestel op 17 fe
bruari 1931 voor het eerst op
een vliegshow voorgestel.
Junker beperkte zich bij de Ju
52 niet alleen tot de Duitse
BMW-motoren, maar wist het
toestel ook succesvol te ex
porteren met de Engelse
Armstrong Siddeley dubbel
ster-motor van 750 pk. Uitein
delijk werden er maar zeven
exemplaren van de eenmoto-
rige Ju 52 gebouwd.
Op dat moment werd een acl
tie op touw gezet om de Ju 52;
te redden van de ondergang. I
De toestellen kwamen in
handen van een vereniging I
die ze sinds de restauratie j
vboral gebruikt voor rond-
vluchten onder de maat-
schappij-naamJuAir. I
gewientvan i
kg en mag
3880 kg aan lading mee
nemen, zodat het maximale
startgewicht op 11.000 kg ligt.
Er is een maximale snelheid
mogelijk van 294 km/u op een
hoogte van 910 meter. De Ju
52 kan echter maximaal een
vlieghoogte van 5900 meter
s^hten‘m^ma- hal®n bÖ lagere vlieg-
xen. M ie toestellen van de Ju snelheid. Het toestel kan een
52 uit 1939 bleven tot 1981 in afsfand van zo n 1300 km
gebruik bij de luchtmacht. faSen1"611 ZOnder bl) te
De ontwikkeling van de Ju 52 Dornier Do K3 en de Fokker F
ging in 1929 van start op ba- XK De van glad plaatwerk
sis van marktonderzoek. Dipl. voorziene Boeing 247 en Dou-
Ing. Ernst Zindel, hoofd van glas DC-1 waren op dat i
de ontwikkelingsafdeling, ment nog in optwiE
kreeg tot taak een transport- Ju52hadalspassac
vliegtuig te ontwerpen ge- stel grote voordelen
schikt om 2000 kg lading te leen was de constructie zeer
vervoeren, 800 tot 1000 km ver sterk, het toestel was goed-
te kunnen vliegen en daarbij moedig te vliegen, had een
een snelheid van 140 km/u te voor die tijd forse binnen
behalen. ruimte en bleek uiterst be-
r. Het toestel kreeg
de volksmond dan ook snel dat
i bijnaam Tante Ju'. Over te
i hele wereld werden
exemplaren van de Ju 52
geleverd en voor
alle denkbare ta-
ingezet.
werden
roereen-
xomsten
tegell
landing in opstijgen. Dit is op
de haven van Oslo tot zinken nieten en iedere »n
kwam, werd het gekocht door j
TransportesAereosOrienta-
les in Ecuador. Daar bleef
deze Ju 52 in gebruik tot 1963.
Een Amerikaanse lucht
macht piloot kocht het toestel
zes jaar later en vloog het op
eigen kracht naar de VS.
Daar nam de Lufthanse het
inmiddels
zijn van onderdelen. Het
exemplaar van de Lufthansa
en Dou- werd in 1936 voor deze maat-
enopdatmo- schappij gebouwd. Het toe-
itwikkeling. De stel werd nog hetzelfde jaar
"—agierstoe- aan Noorwegen verkocht, om
sn. Niet al- tijdens de oorlog weerïn
- Duitse handen te komen. Na toestel zijn de raamstructuren
de oorlog werd het toestel het gopilaat goed te zien,
weer door Noorwegen opge- Door de ^eiIJe ramen wordt
eist. De Ju 52 werd omge- 6611S060 zich naar buiten
bouwd tot watervliegtuig en gegeven. Luid ronkend ko-
bleel tot 1956 in gebruik. Na- me,n de dne BMW-motoren
dat het toestel bij een mistluk- tot leve"' zond,er rumoerig
te te zijn. Zeer geleidelijk komen
de toestellen al bij een
lage snelheid los
van de grond.
Een
prach-
tig
ge-