Lada Samara
1.5 Injektie
Nissan
Vanette
Cargo
Saab gaai
zelf m
Leasing
fa 3
Hulp van buitenaf
Serena met
groeistuipen
Huur een kampeerauto bij de
VW-dealer
en
i d
Met Peugeot
naar Circus
Carré
"^7
DE AUTOMAAT - Donderdag 13 april 1995 - pagina 7
DETILBURGSE KOERIER
395 pagina 6
Jaarlijks rollen in Rusland meer dan een half
van
de
ium
in
la
airbag is
op
overheid zich ook
is, wijzen we
;etten waarmee
n ”los” kopen.
sel
/olvo! Je moet
lijk had u altijd
-360015.
wereld garant
lelie service als
sment mocht
De Transporter en LT van
Volkswagen worden in
verschillende
kampeeruitvoeringen
geleverd. Nieuw is
echter dat vanaf nu deze
modellen rechtstreeks
bij de Volkswagen
dealer kunnen worden
gehuurd. Alle dealers in
ons land hebben de
beschikking over een
uniforme huurfolder
waarin alle modellen
staan vermeld en
waarin ook alle
voorwaarden te vinden
de nabije en verre
toekomst particulier
m opgenomen
le communicatie
auto's
iropa
reen
le vijfbak.
sn hiermee
ritgerust.
ima van
taat uit
ssloten
woi
irect i
Hoofdsteunen
De zitpositie is redelijk. De
tgedacl
□ibre et
»1
opa en vei
mlariteit
o voor eei
ide
techi
aan 1
meegei
lak!
hebben dan openbaar
vervoer. Dat betekent
i aantal
luto staat
wielen en
motoren
ie auto
splaatst.
'abriek
--'"•twerk
_.d en scherpe
en. De Saab 900
leasen vanaf
1 op basis
il lease bij 4
sr jaar
sistentie in
en parkeerservices. Saab
Lease Nederland biedt zijn
diensten uiteraard aan via
alle Saab dealers in het land.
wi z-es personen en
-1 zit- en eethoek
irate. De huurprijs is
afhankelijk van de
rmpeerauto en het
ijzen variëren
f. 1.750,= per
-TenAll-
exclusief
ligheid van het
17% hoger dan
3
endien kar
ens het rijde:
’-free telef
»n.
De importeur van Saab heeft
al haar lease-activiteiten
ondergebracht bij Saab Lease
Nederland. Vooral door de
scherp geprijsde 900 vanaf net
iets minder dan vijftigduizend
gulden, heeft Saab in het
zakelijk segment een sterkere
positie gekregen. Saab Lease
kan daarom precies inspelen
op de wensen van de Saab-
rijder met een maatwerk
lease-aanbod en sche*™»
leasetarievei
Coupé is te le
f1185, per maand i
van full operational
jaar en 20.000 km pei
inclusief ANWB assi
Nederland en een
brandstofpas. Alle andere
leasevormen zijn uiteraa
ook mogelijk. Verder kun
diverse extra services in
tarief worden
zoals mobiele
miljoen auto's in de Lada-fabrieken van de band.
Het modellenprogramma is uitgebreider dan de
auto's die we hier onder deze merknaam kennen.
Zo'n tien jaar geleden kreeg de aloude Lada 2100-
serie gezelschap van de veel moderner ogende
Samara. Een goede gelegenheid om de nieuwe
injektie-versie eens opnieuw te beoordelen.
Op de Rai liet Nissan al
de nieuwe Vanette
Cargo zien, een auto die 's mc
vanaf nu daadwerkelijk
leverbaar is. Dit model
wordt speciaal voor de
Europese markt in
Spanje vervaardigd,
naast de al enkele jaren
bekende Serena. Geen
wonder dat beide auto's
hun volledige front met
elkaar gemeen hebben.
gek
seis
van f.6>
week ir
Risk verzet
brandstof.
Mocht zich onderweg een
probleem voordoen, dan
kunnen huurders zich in
Europa tot maar liefst 9000
Volkswagen-dealers wenden.
Op vertoon van de VAG
Service Pas, die de huurder
standaard meekrijgt, worden
de reparatiekosten direct aan
de verhuurder doorberekend.
raamrubbers niet fraai
aansluiten. Verder is auto wel
voorzien van een tweede
buitenspiegel (van binnenuit
met de hand verstelbaar),
stootstrips op de flanken en
een achterruitwisser.
Het interieur is ook verre
modem, maar heeft door i
jaren heen toch enkele
belangrijke verbeteringen
ondergaan. Allereerst wordt
voor het dashboard nu een
aanvaardbare grijstint
r zijn er maar liefst 230
tellingen bepland.
t draagt dit circus een
irt toe en biedt daarom
lading worden
igenomen. De laadruimte
juitkelijk bereikbaar door
twee achterdeuren die 180
graden open slaan en de
schuifdeuren aan beide
kanten van de auto. De
carrosserie voldoet uiteraard
aan alle Europese
veiligheidsnormen en is
voorzien van
verstevigingsbalken in de
portieren. Ook is de auto
uitgerust met
vlamvertragende bekleding,
automatische gfsluiting van
de brandstoftoevoer en in
hoogte verstelbare
hoofdsteunen. Een
niet leverbaar.
Technisch komt de Vanette
jwel volledig met de
rena overeen. De mo
zijn midden onder de r>'
achter de vooras gep..
Uit de Britse Nissan-fal
brandstofmeter die als de
tank niet helemaal vol is
vrolijk bij iedere
wegoneffenheid op- en
neerslaat. De bodem,
inclusief de bagageruimte is
met een tapijt bekleed. Het
interieur biedt redelijk de
ruimte aan vier volwassenen,
die allemaal over hun eigen
hoofdsteun kunnen
beschikken. Deze veiligheid
dienende onderdelen zijn op
de voorstoelen zelfs in hoek
verstelbaar. Maar, als men
met enige kracht het hoofd
tegen deze steunen slaat,
blijven ze niet in de gekozen
stand staan en dat is nu juist
wel de bedoeling.
stoelen, vooral de zittingen,
zijn aan de vlakke kant, maar
Lada-rijders zijn doorgaans
geen overdreven sportieve
automobilisten die extra
zijdelingse steun nodig
vinden. Gelukkig was bij het
door ons gereden exemplaar
in de onderzijde van
rugleuning geen irritant in de
rug priemende stang
stje voelbaar, die we ons nog van
een ouder exemplaar konden
herinneren. Jammer is het feit
dat de stuurkolom niet
verstelbaar is, omdat de
bovenkant van het stuur
belangrijke informatie van
het dashboard aan het oog
onttrekt. Het instrumentaria
bestaat uit een
snelheidsmeter geflankeerd
door enkele kleinere
instrumenten, waaronder een
Zo hebben Peugeot e
het Tulip-project uitc
(Transport Urbain Li
Public) voor individueel
openbaar stadsvervoer,
gaat om een verhuursys
van kleine elektrisch
Laadruimte
Het dak van de Vanette is
vanaf de cabine iets verhoogd
om nog meer laadruimte te
verkrijgen. Verder is de auto
ten opzichte van de Serena
voorzien van een langere en
bredere laadruimte. De auto
is zodoende 4,50 meter lang,
1,98 meter hoog en kent een
wielbasis van 2,90 meter. Het
laadvolume bedraagt 4,8
kubieke meter. De reeds
bekende Serena op grijs
kenteken komt niet verder
dan 3,7 kubieke meter. In de
Vanette Cargo mag
afhankelijk van de
motorversie voor 885 tot 985 kg
komt de 1.6 liter 16-klepper
met geregelde katalysator en
een vermogen van 96 pk. Deze
krachtbron is verder goed
voor een maximaal koppel
van 131 Nm bij 3600 tr/min. De
achterwielen worden
aangedreven via i
handgeschakelde
gebruikt, in tegenstelling tot
het bruin van de eerste
modellen. Verder voelen de
bedieningshendels aan de
stuurkolom veel degelijker
aan en zien we op stoelen en
deurpanelen keurige
bekledingsstoffen. Maar
waarom gebruikt men dan
voor de hemelbekleding en
zonnekleppen een uiterst
goedkoop ogende vergeelde
kunststof. Met een klein beetje
meer zorg, zou het er zoveel
beter uitzien. Ook kleine
onvolkomenheden zoals een
kier boven de middenconsole
die vol zicht biedt op de
kabelbomen van het
dashboard moeten toch
gemakkelijk weg te werken
zijn.
Nissan brengt deze nieuwe
Vanette in twee uitvoeringen,
een bestelauto in het segment
tot 2.800 kg GVW en een
personenuitgave met plaats ^7,
voor acht inzittenden. Beide geK
varianten krijgen standaard
airconditioning.
kampeerauto's. De California
Coach is een standaard VW
Transporter met een vast
verhoogd dak of een
zogenaamd hefdak. De
California Exclusive heeft een
verlengde wielbasis en is
voorzien van een sanitaire
cabine. Al deze modellen
bieden aan vier personen een
slaapplaats. De Karuso en
Cheetah worden door
Karmann gebouwd op het
onderstel van de Transporter.
Beide ruime campers hebben
een sanitaire cabine en
bieden wederom een
slaapplaats aan vier
personen. De grootste
kampeerauto is de Karmann
Distance Wide die de LT als
basis kent. Deze auto is
geschikt voor zes r
heeft naast een zh
een royale toilet- e
doucheruimte. De
natuurlijk afhüiike
gekozen kampeert
seizoen. De prijze”
375,= tot f.1.,
inclusief BTW
zekering en
Westfalia produceerde al in
1951 een camper op basis van
de toenmalige Volkswagen
Bus. Door de jaren heen werd
de VW Camper een vertrouwd
gezicht in Europa en ver daar
buiten. De populariteit van de
VW Camper is voor een deel
te danken aan de
betrouwbare techniek en de
zijn. Als een huurauto bij
de VW-dealer wordt dealers in de wereld garant
geboekt, kan de klant staanvoor?nelle®ervic®als
3 er een mankement mocht
zijn kampeerauto ook op optreden.
de afgesproken datum huurvloot van Volkswagen
J r bestaat uit enkele modellen
bij zijn eigen dealer uit de California-reeks
ophalen. (gebouwd in samenwerking
met Westfalia) en Karmann-
laadsysteem. VIA GTI is
verantwoordelijk voor het
globale concept van het
systeem en de exploitatie
binnen de stad, terwijl
Cegelec zich bezighoudt met
het beheer van het informafie-
en telecommunicatiesysteem.
Het Tulip-voertuig is gemaakt
van sandwich-materiaal en
heeft een zeer sterke
kruisvormige structuur. De
auto is samengesteld uit vijf
aan elkaar gelijmde delen,
waarvan de stoelen, het
dashboard en de
middenconsole des
uitmaken. De
schokbestendij’
materiaal is 87% hogs
van staal, terwijl de
carrosserie op zeer
eenvoudige wijze
geassembleerd kan worden.
Aan bestuurderzijde is een
airbag aangebracht.
De auto is technisch
gebaseerd op de elektrische
Peugeot 106 en Citroen AX. De
Tulip is 2,20 meter lang en
een vermogen van 9,6
r is een maximum
snelheid mogelijk van 75
km/u. Op het station wordt het
voertuig door middel van
andwich stroominductie geladen in 4
Binnen het Tulip-project zorgt uur ti-j
„Peugeot Citroen voor het De particuliere auto zoals we
.ontwerp van de autootjes en die nu kennen, zal in de
rhet automatische toekomst zeker niet
I De introductie van de Lada
Samara moet in eigen land
haast een revolutie teweeg
hebben gebracht. Immers,
j men was niets anders
gewend dan de oude 1200 S of
de daarvan afgeleide
2104/2105/2107 met een
blokkedoos-uiterlijk. De
Samara kwam in eerste
instantie als een driedeurs
hatchback op de markt met
een lengte van 4 meter. Iets
i later kwam de vijfdeurs
I variant, terwijl de vierdeurs
sedan, die inmiddels tot Lade
i Diva is omgedoopt, in 1990
werd toegevoegd.
hoort een centraal behe
dat zorgdraagt voor de
exploitatie, de reservering,
onderhoud en facturering.
Daarnaast is er een
infrastructuur bestaande uit
stations die speciaal
uitgerust zijn met een
gecomputeriseerd
beheerssysteem van de vloot,
een automatisch laadsysteem
en infrarood bakens. Mensen
die gebruik willen maken van
Tulip kunnen zich hierop
abonneren. Zij krijgen dan
een persoonlijke
afstandsbediening waarmee
ze het vervoermiddel kunnen
gebruiken en waarmee ze ook
kunnen communiceren met
het centrale beheerpunt.
Bovendien kan dit apparaat
tijdens het rijden als een
hands-free telefoon gebruikt
worden.
Dit doordachte systeem biedt
alle voordelen van de privé-
auto zoals bewegingsvrijheid,
gemak en de mogelijkheid om
te stoppen waar en zo vaak
men wil. Maar ook zijn er veel
raakvlakken met het t u M
openbaar vervoer, zoals geen leVert
investering voor de gebruiker,
geen onderhoud, betaling via sneihei
creditcard etc.
verdwijnen. Wel zal er een
betere afstemming gaan
plaatsvinden in het gebruik.
Zo kunnen de particuliere
auto, de taxi, het openbaar
vervoer en vindingen als dit
Tulip-systeem elkaar keurig
aanvullen.
Accessoire
In eerste aanblik lijkt er
tussen de Samara uit 1985 en
1995 weinig verschil. De auto
heeft een andere grille
gekregen en de kleuren zijn
wat moderner geworden. De
zesspaaks lichtmetalen
velgen zijn als accessoire te
verkrijgen. De Samara is een
inmiddels wat bejaard
ogende auto met een
typische details: de ai
relatief hoog op zijn wi=,
heeft vooral aan de
achterzijde enorm grote
spatlappen. Verder zien we
helaas toch menig slordig
afwerkingsdetail. Zo schaaft
het tankklepje iedere keer
langs het achterscherm, zodat
hier na enige tijd roest
ontstaat. De naden langs de
motorkap zijn absoluut niet
gelijkgematig, terwijl ook
Op 11 april startte Circus Carré
haar tournee op het Malieveld
in Den Haag. Tot en met
november:
voorste
Peugeot
warm har
bij haar dealers exclusieve
kortingscheques ter waarde
van f10,=. Ook zij die nog geen
Peugeot-klant zijn kunnen na
een vrijblijvende
kennismaking met de dealer
voordelig een avond naar
Circus Carré.
Deze korting geldt per persoon
en is voor alle rangen. Voor het
circus is speciaal in Italië een
tent gemaakt met 2000
comfortabele zitplaatsen. Tot
de artiesten die zullen optreden
behoren Smart, Pouzanov, Pio
Nock en Wendel Huber.
berusten in de huidige
verkeerschaos in grote
steden. Autofabrikanter
denken na over concept
om de bereikbaarheid e
leefbaarheid in grote
steden te verbeteren.
Besturing
Om ook in de toekomst at
naar met name West Eur<
te kunnen blijven exporteren
werkt Lada sinds kort op
technisch gebied samen met
General Motors. Deze
Amerikaanse gigant levert
dan ook het injektiesysteem
wat nog niet zo lang op de 1.5
liter motor van de Samara is
te vinden. De 1500 cc
krachtbron levert met deze
centrale inspuiting een
vermogen van 70 pk bij 5300
tr/min en een koppel van 118
Nm bij 2800 tr/min. Bij een
gewicht van net iets minder
dan duizend kilo haalt deze
motorversie een top van 155
km/u en heeft 14 seconden
nodig om vanuit stilstand de
100 km/u te behalen. De motor
is absoluut niet rumoerig en
blijkt voldoende levendig te
zijn. De prestaties stellen
zeker niet teleur, waardoor de
Samara op motorisch vlak zo
gek nog niet is. Bovendien
stelt een gemiddeld
brandstofverbruik van 1
12,5 zeker niet teleur. De
voorwielen van de Samara
worden aangedreven via een
handgeschakelde vijfbak, die
wordt bediend met een
eigenlijk net iets te korte
vloerpook. De besturing gaat
bij manouvreersnelheden
veel te zwaar.
Lada heeft in de afgelopen
tien jaar zijn Samara op zeer
bescheiden schaal laten
evolueren. Een klein aantal
storende eigenschappen zijn
verdwenen, maar andere zijn
nog in volle hevigheid
aanwezig. Een groot voordeel
bij Lada vonden we altijd nog
in de lage aanschafprijs,
maar ook op dit punt blinkt de
nieuwe 1.5 injektie niet uit. De
3-deurs versie kost f .20.695,=
terwijl voor de vijfdeurs
f.22.195,= op tafel moet komen,
forse bedragen waarvoor heel
wat andere auto's te koop zijn.
De Samara-reeks begint bij de
11 3-deurs voor f15.995,
Lada doet er verstandig
als men althans naar
wil blijven exporteren T
alleen de kwaliteit van I
auto's grondig te verbet
maar ook te werken as
imagoverbetering. Ho
moeilijk dat is, zien we bij
Skoda. Daar wordt een meer
dan uitstekende Felicia
aangeboden, gebouwd
volgens strenge
kwaliteitsnormen van het
Volkswagenconcern, maar
het imago sluit er nog niet
helemaal bij aan, en dat is in
dat geval erg jammer.
Diesel
Maar Nissan biedt ook een
dieselmotor in de Vanette
Cargo. Het gaat hier om de 2.3
liter 4 cilinder zonder turbo,
die onlangs ook zijn plaats in
de Serena kreeg. De
krachtbron levert zijn
maximale vermogen van 75
pk bij 4300 tr/min en is goed
voor een koppel van 145 Nm
bij 2300 tr/min. Dit betekent
een toename van
respectievelijk 12 en 14
procent met betrekking tot
vermogen en koppel in
vergelijking met de oude 2
liter diesel. Toch blijft de
topsnelheid beperkt tot 130
km/u.
De voorwielen van de Vanette
zijn onafhankelijk
opgehangen met McPherson
veerpoten met schroefveren
en een stabilisatorstang.
Achter wordt een starre as
gemonteerd met bladveren.
Deze constructie kan een forse
belading aan en maakt zo min
mogelijk inbreuk op de
beschikbare laadruimte.
De standaarduitrusting vai
de Vanette Cargo bestaat
onder meer uit
stuurbekrachtiging, interval
op de ruitewissers, in hoogte
verstelbare stuurkolom, twee
ruitewissers op de
achterdeuren en zoals reeds
gezegd airconditioning. Dit
past helemaal in het beleid
van Nissan om zoveel
mogelijk auto's standaard
met airco aan te bieden.
Immers de Primera en
Maxima QX worder
ook al standaard ui
Het leveringsprogramr
de Vanette Cargo beste
vijf modellen. De ges
bestelauto met 1.6
benzinemotor kost f.25.900,=
exclusief BTW. Dezelfde auto
met dieselkrachtbron komt op
f.28.000,=. Beide modellen zijn
er ook met een dubbele
cabine voor respectievelijk
f.28.170,= en f.30.270,=. De
achtpersoons versie, de
Vanette Combi is er alleen
met de 2.3 liter dieselmotor en
kost f .49.000,= inclusief BTW
en BPM.
waarve
o's te kc
3 begint b_,
.15.995,=.
idig aan,
ir Europa
m, niet
an haar
veteren,
aan een
loe
IPJJ 979|