Lada Samara 1.5 Injektie Nissan Vanette Cargo Saab gaai zelf m Leasing fa 3 Hulp van buitenaf Serena met groeistuipen Huur een kampeerauto bij de VW-dealer en i d Met Peugeot naar Circus Carré "^7 DE AUTOMAAT - Donderdag 13 april 1995 - pagina 7 DETILBURGSE KOERIER 395 pagina 6 Jaarlijks rollen in Rusland meer dan een half van de ium in la airbag is op overheid zich ook is, wijzen we ;etten waarmee n ”los” kopen. sel /olvo! Je moet lijk had u altijd -360015. wereld garant lelie service als sment mocht De Transporter en LT van Volkswagen worden in verschillende kampeeruitvoeringen geleverd. Nieuw is echter dat vanaf nu deze modellen rechtstreeks bij de Volkswagen dealer kunnen worden gehuurd. Alle dealers in ons land hebben de beschikking over een uniforme huurfolder waarin alle modellen staan vermeld en waarin ook alle voorwaarden te vinden de nabije en verre toekomst particulier m opgenomen le communicatie auto's iropa reen le vijfbak. sn hiermee ritgerust. ima van taat uit ssloten woi irect i Hoofdsteunen De zitpositie is redelijk. De tgedacl □ibre et »1 opa en vei mlariteit o voor eei ide techi aan 1 meegei lak! hebben dan openbaar vervoer. Dat betekent i aantal luto staat wielen en motoren ie auto splaatst. 'abriek --'"•twerk _.d en scherpe en. De Saab 900 leasen vanaf 1 op basis il lease bij 4 sr jaar sistentie in en parkeerservices. Saab Lease Nederland biedt zijn diensten uiteraard aan via alle Saab dealers in het land. wi z-es personen en -1 zit- en eethoek irate. De huurprijs is afhankelijk van de rmpeerauto en het ijzen variëren f. 1.750,= per -TenAll- exclusief ligheid van het 17% hoger dan 3 endien kar ens het rijde: ’-free telef »n. De importeur van Saab heeft al haar lease-activiteiten ondergebracht bij Saab Lease Nederland. Vooral door de scherp geprijsde 900 vanaf net iets minder dan vijftigduizend gulden, heeft Saab in het zakelijk segment een sterkere positie gekregen. Saab Lease kan daarom precies inspelen op de wensen van de Saab- rijder met een maatwerk lease-aanbod en sche*™» leasetarievei Coupé is te le f1185, per maand i van full operational jaar en 20.000 km pei inclusief ANWB assi Nederland en een brandstofpas. Alle andere leasevormen zijn uiteraa ook mogelijk. Verder kun diverse extra services in tarief worden zoals mobiele miljoen auto's in de Lada-fabrieken van de band. Het modellenprogramma is uitgebreider dan de auto's die we hier onder deze merknaam kennen. Zo'n tien jaar geleden kreeg de aloude Lada 2100- serie gezelschap van de veel moderner ogende Samara. Een goede gelegenheid om de nieuwe injektie-versie eens opnieuw te beoordelen. Op de Rai liet Nissan al de nieuwe Vanette Cargo zien, een auto die 's mc vanaf nu daadwerkelijk leverbaar is. Dit model wordt speciaal voor de Europese markt in Spanje vervaardigd, naast de al enkele jaren bekende Serena. Geen wonder dat beide auto's hun volledige front met elkaar gemeen hebben. gek seis van f.6> week ir Risk verzet brandstof. Mocht zich onderweg een probleem voordoen, dan kunnen huurders zich in Europa tot maar liefst 9000 Volkswagen-dealers wenden. Op vertoon van de VAG Service Pas, die de huurder standaard meekrijgt, worden de reparatiekosten direct aan de verhuurder doorberekend. raamrubbers niet fraai aansluiten. Verder is auto wel voorzien van een tweede buitenspiegel (van binnenuit met de hand verstelbaar), stootstrips op de flanken en een achterruitwisser. Het interieur is ook verre modem, maar heeft door i jaren heen toch enkele belangrijke verbeteringen ondergaan. Allereerst wordt voor het dashboard nu een aanvaardbare grijstint r zijn er maar liefst 230 tellingen bepland. t draagt dit circus een irt toe en biedt daarom lading worden igenomen. De laadruimte juitkelijk bereikbaar door twee achterdeuren die 180 graden open slaan en de schuifdeuren aan beide kanten van de auto. De carrosserie voldoet uiteraard aan alle Europese veiligheidsnormen en is voorzien van verstevigingsbalken in de portieren. Ook is de auto uitgerust met vlamvertragende bekleding, automatische gfsluiting van de brandstoftoevoer en in hoogte verstelbare hoofdsteunen. Een niet leverbaar. Technisch komt de Vanette jwel volledig met de rena overeen. De mo zijn midden onder de r>' achter de vooras gep.. Uit de Britse Nissan-fal brandstofmeter die als de tank niet helemaal vol is vrolijk bij iedere wegoneffenheid op- en neerslaat. De bodem, inclusief de bagageruimte is met een tapijt bekleed. Het interieur biedt redelijk de ruimte aan vier volwassenen, die allemaal over hun eigen hoofdsteun kunnen beschikken. Deze veiligheid dienende onderdelen zijn op de voorstoelen zelfs in hoek verstelbaar. Maar, als men met enige kracht het hoofd tegen deze steunen slaat, blijven ze niet in de gekozen stand staan en dat is nu juist wel de bedoeling. stoelen, vooral de zittingen, zijn aan de vlakke kant, maar Lada-rijders zijn doorgaans geen overdreven sportieve automobilisten die extra zijdelingse steun nodig vinden. Gelukkig was bij het door ons gereden exemplaar in de onderzijde van rugleuning geen irritant in de rug priemende stang stje voelbaar, die we ons nog van een ouder exemplaar konden herinneren. Jammer is het feit dat de stuurkolom niet verstelbaar is, omdat de bovenkant van het stuur belangrijke informatie van het dashboard aan het oog onttrekt. Het instrumentaria bestaat uit een snelheidsmeter geflankeerd door enkele kleinere instrumenten, waaronder een Zo hebben Peugeot e het Tulip-project uitc (Transport Urbain Li Public) voor individueel openbaar stadsvervoer, gaat om een verhuursys van kleine elektrisch Laadruimte Het dak van de Vanette is vanaf de cabine iets verhoogd om nog meer laadruimte te verkrijgen. Verder is de auto ten opzichte van de Serena voorzien van een langere en bredere laadruimte. De auto is zodoende 4,50 meter lang, 1,98 meter hoog en kent een wielbasis van 2,90 meter. Het laadvolume bedraagt 4,8 kubieke meter. De reeds bekende Serena op grijs kenteken komt niet verder dan 3,7 kubieke meter. In de Vanette Cargo mag afhankelijk van de motorversie voor 885 tot 985 kg komt de 1.6 liter 16-klepper met geregelde katalysator en een vermogen van 96 pk. Deze krachtbron is verder goed voor een maximaal koppel van 131 Nm bij 3600 tr/min. De achterwielen worden aangedreven via i handgeschakelde gebruikt, in tegenstelling tot het bruin van de eerste modellen. Verder voelen de bedieningshendels aan de stuurkolom veel degelijker aan en zien we op stoelen en deurpanelen keurige bekledingsstoffen. Maar waarom gebruikt men dan voor de hemelbekleding en zonnekleppen een uiterst goedkoop ogende vergeelde kunststof. Met een klein beetje meer zorg, zou het er zoveel beter uitzien. Ook kleine onvolkomenheden zoals een kier boven de middenconsole die vol zicht biedt op de kabelbomen van het dashboard moeten toch gemakkelijk weg te werken zijn. Nissan brengt deze nieuwe Vanette in twee uitvoeringen, een bestelauto in het segment tot 2.800 kg GVW en een personenuitgave met plaats ^7, voor acht inzittenden. Beide geK varianten krijgen standaard airconditioning. kampeerauto's. De California Coach is een standaard VW Transporter met een vast verhoogd dak of een zogenaamd hefdak. De California Exclusive heeft een verlengde wielbasis en is voorzien van een sanitaire cabine. Al deze modellen bieden aan vier personen een slaapplaats. De Karuso en Cheetah worden door Karmann gebouwd op het onderstel van de Transporter. Beide ruime campers hebben een sanitaire cabine en bieden wederom een slaapplaats aan vier personen. De grootste kampeerauto is de Karmann Distance Wide die de LT als basis kent. Deze auto is geschikt voor zes r heeft naast een zh een royale toilet- e doucheruimte. De natuurlijk afhüiike gekozen kampeert seizoen. De prijze” 375,= tot f.1., inclusief BTW zekering en Westfalia produceerde al in 1951 een camper op basis van de toenmalige Volkswagen Bus. Door de jaren heen werd de VW Camper een vertrouwd gezicht in Europa en ver daar buiten. De populariteit van de VW Camper is voor een deel te danken aan de betrouwbare techniek en de zijn. Als een huurauto bij de VW-dealer wordt dealers in de wereld garant geboekt, kan de klant staanvoor?nelle®ervic®als 3 er een mankement mocht zijn kampeerauto ook op optreden. de afgesproken datum huurvloot van Volkswagen J r bestaat uit enkele modellen bij zijn eigen dealer uit de California-reeks ophalen. (gebouwd in samenwerking met Westfalia) en Karmann- laadsysteem. VIA GTI is verantwoordelijk voor het globale concept van het systeem en de exploitatie binnen de stad, terwijl Cegelec zich bezighoudt met het beheer van het informafie- en telecommunicatiesysteem. Het Tulip-voertuig is gemaakt van sandwich-materiaal en heeft een zeer sterke kruisvormige structuur. De auto is samengesteld uit vijf aan elkaar gelijmde delen, waarvan de stoelen, het dashboard en de middenconsole des uitmaken. De schokbestendij’ materiaal is 87% hogs van staal, terwijl de carrosserie op zeer eenvoudige wijze geassembleerd kan worden. Aan bestuurderzijde is een airbag aangebracht. De auto is technisch gebaseerd op de elektrische Peugeot 106 en Citroen AX. De Tulip is 2,20 meter lang en een vermogen van 9,6 r is een maximum snelheid mogelijk van 75 km/u. Op het station wordt het voertuig door middel van andwich stroominductie geladen in 4 Binnen het Tulip-project zorgt uur ti-j „Peugeot Citroen voor het De particuliere auto zoals we .ontwerp van de autootjes en die nu kennen, zal in de rhet automatische toekomst zeker niet I De introductie van de Lada Samara moet in eigen land haast een revolutie teweeg hebben gebracht. Immers, j men was niets anders gewend dan de oude 1200 S of de daarvan afgeleide 2104/2105/2107 met een blokkedoos-uiterlijk. De Samara kwam in eerste instantie als een driedeurs hatchback op de markt met een lengte van 4 meter. Iets i later kwam de vijfdeurs I variant, terwijl de vierdeurs sedan, die inmiddels tot Lade i Diva is omgedoopt, in 1990 werd toegevoegd. hoort een centraal behe dat zorgdraagt voor de exploitatie, de reservering, onderhoud en facturering. Daarnaast is er een infrastructuur bestaande uit stations die speciaal uitgerust zijn met een gecomputeriseerd beheerssysteem van de vloot, een automatisch laadsysteem en infrarood bakens. Mensen die gebruik willen maken van Tulip kunnen zich hierop abonneren. Zij krijgen dan een persoonlijke afstandsbediening waarmee ze het vervoermiddel kunnen gebruiken en waarmee ze ook kunnen communiceren met het centrale beheerpunt. Bovendien kan dit apparaat tijdens het rijden als een hands-free telefoon gebruikt worden. Dit doordachte systeem biedt alle voordelen van de privé- auto zoals bewegingsvrijheid, gemak en de mogelijkheid om te stoppen waar en zo vaak men wil. Maar ook zijn er veel raakvlakken met het t u M openbaar vervoer, zoals geen leVert investering voor de gebruiker, geen onderhoud, betaling via sneihei creditcard etc. verdwijnen. Wel zal er een betere afstemming gaan plaatsvinden in het gebruik. Zo kunnen de particuliere auto, de taxi, het openbaar vervoer en vindingen als dit Tulip-systeem elkaar keurig aanvullen. Accessoire In eerste aanblik lijkt er tussen de Samara uit 1985 en 1995 weinig verschil. De auto heeft een andere grille gekregen en de kleuren zijn wat moderner geworden. De zesspaaks lichtmetalen velgen zijn als accessoire te verkrijgen. De Samara is een inmiddels wat bejaard ogende auto met een typische details: de ai relatief hoog op zijn wi=, heeft vooral aan de achterzijde enorm grote spatlappen. Verder zien we helaas toch menig slordig afwerkingsdetail. Zo schaaft het tankklepje iedere keer langs het achterscherm, zodat hier na enige tijd roest ontstaat. De naden langs de motorkap zijn absoluut niet gelijkgematig, terwijl ook Op 11 april startte Circus Carré haar tournee op het Malieveld in Den Haag. Tot en met november: voorste Peugeot warm har bij haar dealers exclusieve kortingscheques ter waarde van f10,=. Ook zij die nog geen Peugeot-klant zijn kunnen na een vrijblijvende kennismaking met de dealer voordelig een avond naar Circus Carré. Deze korting geldt per persoon en is voor alle rangen. Voor het circus is speciaal in Italië een tent gemaakt met 2000 comfortabele zitplaatsen. Tot de artiesten die zullen optreden behoren Smart, Pouzanov, Pio Nock en Wendel Huber. berusten in de huidige verkeerschaos in grote steden. Autofabrikanter denken na over concept om de bereikbaarheid e leefbaarheid in grote steden te verbeteren. Besturing Om ook in de toekomst at naar met name West Eur< te kunnen blijven exporteren werkt Lada sinds kort op technisch gebied samen met General Motors. Deze Amerikaanse gigant levert dan ook het injektiesysteem wat nog niet zo lang op de 1.5 liter motor van de Samara is te vinden. De 1500 cc krachtbron levert met deze centrale inspuiting een vermogen van 70 pk bij 5300 tr/min en een koppel van 118 Nm bij 2800 tr/min. Bij een gewicht van net iets minder dan duizend kilo haalt deze motorversie een top van 155 km/u en heeft 14 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te behalen. De motor is absoluut niet rumoerig en blijkt voldoende levendig te zijn. De prestaties stellen zeker niet teleur, waardoor de Samara op motorisch vlak zo gek nog niet is. Bovendien stelt een gemiddeld brandstofverbruik van 1 12,5 zeker niet teleur. De voorwielen van de Samara worden aangedreven via een handgeschakelde vijfbak, die wordt bediend met een eigenlijk net iets te korte vloerpook. De besturing gaat bij manouvreersnelheden veel te zwaar. Lada heeft in de afgelopen tien jaar zijn Samara op zeer bescheiden schaal laten evolueren. Een klein aantal storende eigenschappen zijn verdwenen, maar andere zijn nog in volle hevigheid aanwezig. Een groot voordeel bij Lada vonden we altijd nog in de lage aanschafprijs, maar ook op dit punt blinkt de nieuwe 1.5 injektie niet uit. De 3-deurs versie kost f .20.695,= terwijl voor de vijfdeurs f.22.195,= op tafel moet komen, forse bedragen waarvoor heel wat andere auto's te koop zijn. De Samara-reeks begint bij de 11 3-deurs voor f15.995, Lada doet er verstandig als men althans naar wil blijven exporteren T alleen de kwaliteit van I auto's grondig te verbet maar ook te werken as imagoverbetering. Ho moeilijk dat is, zien we bij Skoda. Daar wordt een meer dan uitstekende Felicia aangeboden, gebouwd volgens strenge kwaliteitsnormen van het Volkswagenconcern, maar het imago sluit er nog niet helemaal bij aan, en dat is in dat geval erg jammer. Diesel Maar Nissan biedt ook een dieselmotor in de Vanette Cargo. Het gaat hier om de 2.3 liter 4 cilinder zonder turbo, die onlangs ook zijn plaats in de Serena kreeg. De krachtbron levert zijn maximale vermogen van 75 pk bij 4300 tr/min en is goed voor een koppel van 145 Nm bij 2300 tr/min. Dit betekent een toename van respectievelijk 12 en 14 procent met betrekking tot vermogen en koppel in vergelijking met de oude 2 liter diesel. Toch blijft de topsnelheid beperkt tot 130 km/u. De voorwielen van de Vanette zijn onafhankelijk opgehangen met McPherson veerpoten met schroefveren en een stabilisatorstang. Achter wordt een starre as gemonteerd met bladveren. Deze constructie kan een forse belading aan en maakt zo min mogelijk inbreuk op de beschikbare laadruimte. De standaarduitrusting vai de Vanette Cargo bestaat onder meer uit stuurbekrachtiging, interval op de ruitewissers, in hoogte verstelbare stuurkolom, twee ruitewissers op de achterdeuren en zoals reeds gezegd airconditioning. Dit past helemaal in het beleid van Nissan om zoveel mogelijk auto's standaard met airco aan te bieden. Immers de Primera en Maxima QX worder ook al standaard ui Het leveringsprogramr de Vanette Cargo beste vijf modellen. De ges bestelauto met 1.6 benzinemotor kost f.25.900,= exclusief BTW. Dezelfde auto met dieselkrachtbron komt op f.28.000,=. Beide modellen zijn er ook met een dubbele cabine voor respectievelijk f.28.170,= en f.30.270,=. De achtpersoons versie, de Vanette Combi is er alleen met de 2.3 liter dieselmotor en kost f .49.000,= inclusief BTW en BPM. waarve o's te kc 3 begint b_, .15.995,=. idig aan, ir Europa m, niet an haar veteren, aan een loe IPJJ 979|

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 41