SUZUKIBALENO F, Saab en Scania los ue Nissan Taiaf nieuw merk uit India Een trede hoger KV tot 1 mei verlengd ren SUZUKI J La Bellezza Necessaria ER GIJSBERS TILBURG BV DL! RIJ-IMPRESSIE d r 1 DE AUTOMAAT Donderdag 6 april 1995 pagina 9 995 pagina 8 DE TILBURGSE KOERIER cleec Iden IB.. PRIJSVOORDEEL! >sel. jave Bosscheweg 296 TILBURG Tel. 013/355655 13/553678 sring io vir snde fels, 5 lemen van toth i kost occasions, iet NU .1995 .1994 .1994 .1994 .1993 1995 jnaar to b ‘93 ‘93 ‘92 '92 ‘91 ‘91 ‘91 ‘91 ‘91 ‘91 ‘90 ‘89 ‘89 ‘89 ‘89 ‘89 ‘88 ‘88 ‘87 Ico zegt jon. impoi ie bedraac Nissan l Dubbele airbc" Voor het interieur ge hetzelfde als voor de >ag r geldt ie i#i Burg. Jan«*n»tr. 52-50 8037 NC Tilburg Tel:(H3-683911 iroduktie met goede de Cefiro, A R^A G E DENISSEN id ten aanzien keling van de lustrie. De nlijke le veringen i juli waarna ze sullen worden sdelijk Museum is een speciale catalogus over de telling verkrijgbaar voor f.45, I Nissan, Toyota en Isuzu gaan samen motoronderd leveren. De overeenkoms betreft gegoten en gesme motoronderdelen voor één wegende pick-ups, die de a afzonderlijk van elkaar in Thailand produceren. Hiermee verhogen de fabrikanten de voor procent lokaal gepr onderdelen met grofweg tic procent. Dit strookt volledic met het Thaise overheidsbeleid van de ontwikkel auto-indv gezamenL,... beginnen in j geleidelijk zi lige W 350,- 19.950,- 295, 19.950,- 025,- 20.450,- 450,- 24.950,- 490, 25.950,- 490,- 25.950,- 550,- 26.450,- 250, 29.950,- 250, 29.950,- 2S0- 29.9 250. 29.950,- 700,- 35.950,- 700,- 35.950,- 700, 35.950,- 700,- 39.950,- Privé Lease 169,-*p/mnd Nissan Micro March 1/22.595,-1 of Privé lease W I p/mnd jordels en een van i ontgrendelen >je. De Baleno 1.3 Binnen de Suzuki-organisatie in Europa, maar ook bij Suzuki-rijders bestaat al jaren de vraag een model boven de huidige Swift. Een autc waarmee het merk de zware strijd kan aangaan binnen het zogenaamde C-segment, waar we verkooptoppers vinden als de Astra, Golf en Escort. Suzuki's antwoord hierop is de nieuwe Baleno die tegelijk leverbaar wordt als 4-deurs sedan en als driedeurs hatchback. steeds nummer 1 van de Japanse merken. Het totale aantal verkopen van 96.000 stuks is goed voor een marktaandeel van 3 procent. Dit betekent tevens een derde plaats op de lijst van importeurs. Voor 1995 rgt de doelstelling i Motor Duitsland 105.000 stuks. De Japanse Nissan produktie is in januari gestegen, uitvoering met een grijze stof bekleed. De 1.6 GL heeft in de middenbanen een werkje in de bekleding, wat ook geldt voor de sportieve kuipstoelen van de GS. Bij de 1.6 GLX sedan vinden we tot slot velours bekleding. De zitting van de stoelen is aan de korte kant, maar de geboden ondersteuning is in orde. Jammer is dat de stoelen voor langere bestuurders niet ver genoeg naar achteren kunnen, maar met rail- verlengers is hier meestal wel wat aan te doen. buitenzijde. Het ontwerp is niet opmerkelijk, maar er zijn hoogwaardige materialen gebruikt die op een degelijke wijze zijn toegepast. Het dashboard heeft een compleet instrumentarium met een toerenteller, snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter. Vier uitstroomopeningen zijn over het dashboard verdeeld, terwijl we in de console de plaats voor de radio vinden en senkele bedieningsknoppen, s breedte van de Jammergenoeg zijn de r. De hatchback bedieningsschuiven van de ding verwarming en ventilatie 175 helemaal onder in de console geplaatst. Je moet zodoende de ogen van de weg afnc om de temperatuur of windrichting te kunnen bijstellen. Op één punt is de nieuwe Suzuki Baleno absoluut uniek in zijn klasse. De auto wordt in iedere uitvoering standaard geleverd met een airbag voor bestuuder en passagiers. Het gaat hier om zogenaamde full-size airbags. De stoelen en achterbank zijn bij de GL- kg wegende auto een top van 125 km/u. Standaard is een vijfversnellingsbak. Voor heeft de auto een onafhankelijke wielophanging met spiraalveren, terwijl achter een beproefde constructie wordt gebruikt met bladveren en een starre as. De Telcoline is ook verkrijgbaar als chassis-cabine. Er kan worden gekozen uit de kleuren wit en rood. De Telcoline kost als pick-up f.21.017,= en als chassis- cabine f. 19.915,= exclusief Prijzen De Baleno GL is standaard voorzien van ruitewissers met interval, verstelbare hoofdsteunen, bekleding van de bagageruimte, met stof beklede deurpanelen, opbergvakken in de portieren, asbak achterin, in hoogte verstelbare veiligheidsgc binnenuit te c benzineklepjf evenals de verkoop en de export. December bracht de eerste produktiestijging in dertig maanden tijd. In januari klom de pre 6,3 procent dankzij verkoopcijfers van de nieuwe generatie Pulsar en de Presea. De export van de Maxima deed ook een duit in het zakje. Nissans export en verkopen stegen voor de derde maand op rij. meer op de schaal brengt. De 1.6 liter, reeds bekend uit de Swift sedan, komt tot 99 pk en een koppel van 127 Nm. De topsnelheid ligt slechts 5 km/u hoger dan van de 1.3, maar de souplesse is groter. Iedere Baleno heeft een soepel schakelende vijfversnellingsbak, terwijl vrijwel alle sedan- en hatchback-modellen ook tegen meerprijs leverbaar zijn met een automaat. De 1.3 liter is gekoppeld aan een drietraps automaat, terwijl de 1.6 vier trappen kent. Het onderstel van de Baleno kenmerkt zich door een onafhankelijke ophanging rondom volgens het McPherson principe. Zowel voor als achter wordt een stabilisatorstang gemonteerd. Hiermee heeft de auto een zowel comfortabele als sportieve afvering. Er is een keurig compromis gevonden. De Baleno 1.6 GS hatchback en de 1.6 GLX sedan zijn tegen meerprijs ook verkrijgbaar in de Dynamic-uitvoering. Deze auto's beschikken over electronisch geregelde schokdemping, waardoor de auto zich optimaal aanpast aan het rijgedrag van de bestuurder en de wegomstandigheden. Een centrale computer krijgt gegevens over de hoek van sturing, het remmen, de snelheid, de gravitatiekracht, de stand van de gasklep en de ontsteking. Aan de hand van deze gegevens wordt de optimale schokdemping berekend. In de schokdempers zijn hiertoe elektronisch gestuurde kleppen aangebracht. De Dynamic-uitvoering van de Baleno is altijd voorzien van ABS. Vorig jaar was de Suzuki Swift het best verkochte Japanse automodel op de Nederlandse markt. Of Suzuki deze positie ook in 1995 zal kunnen handhaven valt te betwijfelen. Een deel van de huidige Swift-rijders zal namelijk een stapje hoger gaan en voor een Baleno kiezen. En gezien het feit dat in dit marktsegment auto's met een achterklep het meest populair zijn, zal de Baleno driedeurs het meest in de gratie vallen. De Saab-Scania-groep zal met ingang van 16 mei worden opge splitst in twee organisaties, nl. Saab AB en Scania AB. De organisatorische verander betekent dat aan de samenwerking tussen Saab en de Scania-groep een einde komt. Het is de bedoeling dat zowel Saab als Scania voor 100% eigendom worden van de Investor Group. Voorts zal het belang van 50% van Saab- j Scania in Saab Automobile worden overgedragen aan Investor. Binnen de Investor Group gaan beide concerns als I onafhankelijke ondernemingen I opereren, ieder met een eigen i raad van bestuur. De operationele opsplitsing van de j groep moet leiden tot een meer efficiënte bedrijfsvoering en tot een versterking van de concurrentiepositie De tentoonstelling rond Alfa Romeo 'La Bellezza Necessaria' in het Stedelijk Museum in Amsterdam is verlengd tot 1 mei 1995. Tot nu toe heeft deze tentoonstelling 80.000 bezoekers getrok ken. De verlenging betekent dat liefhebbers ook nog tijdens het Paasweekend en het zogenaamde Museumweekend op 22 en 23 april kunnen genieten van de fraaie auto's, modellen en tekeningen. Er zijn elf Alfa's te zien voornamelijk uit het Museo Storico in Milaan naast originele schetsen, tekeningen, foto's en filmmateriaal. De druppelvormige 40/60 HP Aerodinamica uit 1914 is inmiddels vervangen door de RL Super Sport uit 1925 met een carrosserie van C. Heber uit Genève. Deze imposante vierzitter wordt nog steeds in races ingezet en is na wat wisselingen nu eigendom van de Duitse verzamelaar Siegfried Otto Hepp. In het Stede tentoonste kenteken met een tussenschot van vloer tot hemel en met een raam kost de Telcosport f.25.340,= ex. BTW. Er is ook een versie met verhoogd dak en laag tussenschot voor f.26.995,=. Binnenkort gaat de Nederlandse importeur ook de 407 leveren, een lichte vrachtwagen met duidelijke Mercedes-kenmerken. Daarnaast komt er de Tek Estate, zoals de naam al zi een vijfdeurs stationwc Importeur is Distrimoti Apeldoorn, 055-411221. Motoren Kopers van een Suzuki Baleno kunnen kiezen uit twee motoren, beiden 4 cilinder 16- kleppers met multipoint inspuiting. De 1.3 liter zorgt al voor een flink vermogen van 85 pk bij 6000 tr/min en een koppel van 102 Nm bij 3000 tr/min. Er is hiermee een topsnelheid mogelijk van 170 km/u, terwijl het merk zwijgt over de acceleratie van 0 tot 100. In ieder geval maakt de 1.3 liter in de hatchback een absoluut kwieke indruk. Dit model weegt 870 kg, terwijl de vergelijkbare sedan 40 kg BTW. De Telcosport is een gesloten bestelauto die er als een 4x4 uitziet. Het front en de motor komt met de Telcoline overeen. De uitrusting is behoorlijk compleet met stuurbekrachtiging, verstelbare stuurkolom, elektrische ruitbediening, centrale vergrendeling en een van binnenuit te openen achterdeur. De wielen zijn rondom onafhankelijk opgehangen. De Telcosport heeft een laadvolume van 1,5 kubieke meter. Op grijs Toegankelijkheid De hatchback is 3,87 meter lang waardoor de auto compacter is dan menig tegenstrever. Maar het is aan Suzuki wel toe te vertrouwen om binnen deze gestelde afmetingen zoveel mogelijk binnenruimte te creeëren. Het uiterlijk van de auto is niet overdreven spannend, maar het geheel ziet er verzorgd uit. De grille met in het midden het Suzuki-embleem is door een rand plaatwerk omgeven. Afhankelijk van de gekozen uitvoering worden de bumpers meegespoten in de carrosseriekleur. De derde deur gaat tot op de bumper open, zodat de tildrempel laag is gehouden. De grote achterlichten zorgen ook in het donker voor een goede zichtbaarheid. Verder is iedere Baleno voorzien van halogeen koplampen, een wisser op de achterruit (bij hatchback), achterruitverwarming en wieldoppen. De Baleno sedan is met 4,20 meter behoorlijk wat groter en biedt via zijn vier portieren natuurlijk een betere toegankelijkheid van de achterbank. Maar ook de wielbasis van de sedan is tien centimeter langer, wat vooral terug te vinden is in de ruimte op de achterbank. Ook bij de sedan gaat het kofferdeksel tot op de bumper open, maar door de smallere en hogere lichtunits is de 1 opening groter. De hatchba^ heeft in standaardopstellii een bagagevolume van 17« liter, terwijl de sedan het tot 340 liter brengt. In beide gevallen kan de achterbank in een 60/40-verhouding worden neergeklapt. Zoals gezegd is de binnenruimte van de sedan door de langere wielbasis royaler dan bij de hatchback. Dat betekent dat de Baleno driedeurs vooral geschikt is voor gezinnen met kinderen. Wie regelmatig met vier volwassenen op stap gaat doet er verstandig aan de sedan te kiezen. Toch is er bij de hatchback een duidelijk verschil in de beschikbare beenruimte achter. Wie voor een GL-uitvoering kiest met de normale stoelen heeft over een redelijk beenruimte achterin, maar de grotere sportstoelen in de GS-uitgc halen hier toch enkele centimeters vanaf. uitgebreid. Nissan zal voor de Amerikaanse produktie meer gebruik gaan maken van in Amerika gevestigde srdelen onderdelenleveranciers. Dat 1st percentage ligt nu nog op 65 lede procent. Koppelomvormers n ton komen voortaan van Daikin drie Clutch, een Japans bedrijf uit l Bellevill, Michigan. Om een versnellingsbak te maken doet Nissan beroep op Tokai jr zestig Rika USA uit Battle Creek, ook geproduceerde Michigan. De nieuwe at grofweg tien leveranciers beginnen hun ’ig leveringen zodra de produktie van de nieuwe Altima start. Hierdoor stijgt het totale gebruik van Amerikaanse onderdelen met 4,08 miljoen dollar. Behalve in Nederland is Nissan ook in Duitsland nog Nieuwe automerken komen niet alleen uit Korea, maar ook uit andere Aziatische landen. Nieuw op de Nederlandse markt is Tata, een merk wat met name in he segment bestelwagens en terreinauto's actief zal worden. Tata/Telco produceert in eigen land pick- ups, terreinwagens, combicars en kleine vrachtwagens. Naast het hoofdkantoor in Bombay zijn er drie produktiefaciliteiten in Jamshedpur (Oost India), Pune (West India) en Lucknow (Noord India). Tata heeft nauwe banden met Mercedes. Zo werd in 1954 al een eerste samenwerking aangegaan op het gebied van vrachtwagens. Op dit moment heeft Mercedes 11,5% van de aandelen Tata/Telco. Vorig jaar werd overeengekomen dat in een joint-venture in India jaarlijks 20.000 exem plaren van de Mercedes E 220 zullen worden gemaakt. Het programma bestaat nu uit de Telcoline en Telcosport. De Telcoline is een pick-up met een nuttig laadvermogen van 1000 kg. Zoals bij de meest produkten van dit merk lijkt het front te zijn afgeleid van de Mercedes 190, maar di slechts schone schijn. De Telcoline heeft een 1948 c cilinder dieselmotor met een vermogen van 62 pk bij 4500 tr/min. Hiermee haalt de 1540 GL Hatchback kost f.26.995,= en daarmee kan deze nieuwe auto zeer goed met zijn concurrenten meekomen. Dezelfde auto met 3-traps automaat komt op f.28.995,=. Ook is de hatchback als 1.6 GL leverbaar vanaf f.28.995,=. De Baleno sedan 1.3 GL kost respectievelijk f.28.995,= en f.32.495,=. De meest luxueuze uitvoering van de hatchback luistert naar de naam GS en is voorzien van centrale vergrendeling, elektrisch bediende portierruiten en spiegels, verstelbaar stuur, sportstoelen met hoogteverstelling aan bestuurderskant en meegespoten bumpers. De hatchback 1.6 GS kost f.30.995,=. De Dynamic-versie komt op f.34.495,=. De GLX- uitgave van de 1.6 sedan heeft dezelfde uitrustingsdetails als de GS, maar beschikt over normale stoelen. De GLX start bij f.32.995,=. De meest complete Suzuki Baleno is de 1.6 GLX Dynamic met automaat voor f.39.595,=. f\

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 33