SUZUKIBALENO
F,
Saab en Scania los
ue
Nissan
Taiaf nieuw merk uit India
Een trede hoger
KV
tot 1 mei verlengd
ren
SUZUKI
J
La Bellezza
Necessaria
ER
GIJSBERS TILBURG BV
DL!
RIJ-IMPRESSIE
d
r 1
DE AUTOMAAT Donderdag 6 april 1995 pagina 9
995 pagina 8
DE TILBURGSE KOERIER
cleec
Iden
IB..
PRIJSVOORDEEL!
>sel.
jave
Bosscheweg 296 TILBURG
Tel. 013/355655
13/553678
sring
io vir
snde
fels, 5
lemen
van
toth
i kost
occasions,
iet
NU
.1995
.1994
.1994
.1994
.1993
1995
jnaar
to
b
‘93
‘93
‘92
'92
‘91
‘91
‘91
‘91
‘91
‘91
‘90
‘89
‘89
‘89
‘89
‘89
‘88
‘88
‘87
Ico
zegt
jon.
impoi ie
bedraac
Nissan l
Dubbele airbc"
Voor het interieur ge
hetzelfde als voor de
>ag
r geldt
ie
i#i
Burg. Jan«*n»tr. 52-50 8037 NC Tilburg Tel:(H3-683911
iroduktie met
goede
de Cefiro,
A R^A G E
DENISSEN
id ten aanzien
keling van de
lustrie. De
nlijke le veringen
i juli waarna ze
sullen worden
sdelijk Museum is een speciale catalogus over de
telling verkrijgbaar voor f.45,
I Nissan, Toyota en Isuzu
gaan samen motoronderd
leveren. De overeenkoms
betreft gegoten en gesme
motoronderdelen voor één
wegende pick-ups, die de a
afzonderlijk van elkaar in
Thailand produceren.
Hiermee verhogen de
fabrikanten de voor
procent lokaal gepr
onderdelen met grofweg tic
procent. Dit strookt volledic
met het Thaise
overheidsbeleid
van de ontwikkel
auto-indv
gezamenL,...
beginnen in j
geleidelijk zi
lige
W
350,- 19.950,-
295, 19.950,-
025,- 20.450,-
450,- 24.950,-
490, 25.950,-
490,- 25.950,-
550,- 26.450,-
250, 29.950,-
250, 29.950,-
2S0- 29.9
250. 29.950,-
700,- 35.950,-
700,- 35.950,-
700, 35.950,-
700,- 39.950,-
Privé Lease 169,-*p/mnd
Nissan Micro March
1/22.595,-1
of
Privé lease
W
I p/mnd
jordels en een van
i ontgrendelen
>je. De Baleno 1.3
Binnen de Suzuki-organisatie in Europa, maar ook
bij Suzuki-rijders bestaat al jaren de vraag
een model boven de huidige Swift. Een autc
waarmee het merk de zware strijd kan aangaan
binnen het zogenaamde C-segment, waar we
verkooptoppers vinden als de Astra, Golf en Escort.
Suzuki's antwoord hierop is de nieuwe Baleno die
tegelijk leverbaar wordt als 4-deurs sedan en als
driedeurs hatchback.
steeds nummer 1 van de
Japanse merken. Het totale
aantal verkopen van 96.000
stuks is goed voor een
marktaandeel van 3 procent.
Dit betekent tevens een derde
plaats op de lijst van
importeurs. Voor 1995
rgt de doelstelling
i Motor Duitsland
105.000 stuks.
De Japanse Nissan produktie
is in januari gestegen,
uitvoering met een grijze stof
bekleed. De 1.6 GL heeft in de
middenbanen een werkje in
de bekleding, wat ook geldt
voor de sportieve kuipstoelen
van de GS. Bij de 1.6 GLX
sedan vinden we tot slot
velours bekleding. De zitting
van de stoelen is aan de korte
kant, maar de geboden
ondersteuning is in orde.
Jammer is dat de stoelen voor
langere bestuurders niet ver
genoeg naar achteren
kunnen, maar met rail-
verlengers is hier meestal wel
wat aan te doen.
buitenzijde. Het ontwerp is
niet opmerkelijk, maar er zijn
hoogwaardige materialen
gebruikt die op een degelijke
wijze zijn toegepast. Het
dashboard heeft een compleet
instrumentarium met een
toerenteller, snelheidsmeter,
brandstof- en
temperatuurmeter. Vier
uitstroomopeningen zijn over
het dashboard verdeeld,
terwijl we in de console de
plaats voor de radio vinden en
senkele bedieningsknoppen,
s breedte van de Jammergenoeg zijn de
r. De hatchback bedieningsschuiven van de
ding verwarming en ventilatie
175 helemaal onder in de console
geplaatst. Je moet zodoende
de ogen van de weg afnc
om de temperatuur of
windrichting te kunnen
bijstellen. Op één punt is de
nieuwe Suzuki Baleno
absoluut uniek in zijn klasse.
De auto wordt in iedere
uitvoering standaard
geleverd met een airbag voor
bestuuder en passagiers. Het
gaat hier om zogenaamde
full-size airbags. De stoelen
en achterbank zijn bij de GL-
kg wegende auto een top van
125 km/u. Standaard is een
vijfversnellingsbak. Voor
heeft de auto een
onafhankelijke
wielophanging met
spiraalveren, terwijl achter
een beproefde constructie
wordt gebruikt met bladveren
en een starre as. De Telcoline
is ook verkrijgbaar als
chassis-cabine. Er kan
worden gekozen uit de
kleuren wit en rood. De
Telcoline kost als pick-up
f.21.017,= en als chassis-
cabine f. 19.915,= exclusief
Prijzen
De Baleno GL is standaard
voorzien van ruitewissers met
interval, verstelbare
hoofdsteunen, bekleding van
de bagageruimte, met stof
beklede deurpanelen,
opbergvakken in de portieren,
asbak achterin, in hoogte
verstelbare
veiligheidsgc
binnenuit te c
benzineklepjf
evenals de verkoop en de
export. December bracht de
eerste produktiestijging in
dertig maanden tijd. In
januari klom de pre
6,3 procent dankzij
verkoopcijfers van
de nieuwe generatie Pulsar
en de Presea. De export van
de Maxima deed ook een duit
in het zakje. Nissans export en
verkopen stegen voor de
derde maand op rij.
meer op de schaal brengt. De
1.6 liter, reeds bekend uit de
Swift sedan, komt tot 99 pk en
een koppel van 127 Nm. De
topsnelheid ligt slechts 5
km/u hoger dan van de 1.3,
maar de souplesse is groter.
Iedere Baleno heeft een
soepel schakelende
vijfversnellingsbak, terwijl
vrijwel alle sedan- en
hatchback-modellen ook
tegen meerprijs leverbaar zijn
met een automaat. De 1.3 liter
is gekoppeld aan een
drietraps automaat, terwijl de
1.6 vier trappen kent.
Het onderstel van de Baleno
kenmerkt zich door een
onafhankelijke ophanging
rondom volgens het
McPherson principe. Zowel
voor als achter wordt een
stabilisatorstang
gemonteerd. Hiermee heeft de
auto een zowel comfortabele
als sportieve afvering. Er is
een keurig compromis
gevonden. De Baleno 1.6 GS
hatchback en de 1.6 GLX
sedan zijn tegen meerprijs
ook verkrijgbaar in de
Dynamic-uitvoering. Deze
auto's beschikken over
electronisch geregelde
schokdemping, waardoor de
auto zich optimaal aanpast
aan het rijgedrag van de
bestuurder en de
wegomstandigheden. Een
centrale computer krijgt
gegevens over de hoek van
sturing, het remmen, de
snelheid, de gravitatiekracht,
de stand van de gasklep en de
ontsteking. Aan de hand van
deze gegevens wordt de
optimale schokdemping
berekend. In de
schokdempers zijn hiertoe
elektronisch gestuurde
kleppen aangebracht. De
Dynamic-uitvoering van de
Baleno is altijd voorzien van
ABS.
Vorig jaar was de Suzuki Swift
het best verkochte Japanse
automodel op de Nederlandse
markt. Of Suzuki deze positie
ook in 1995 zal kunnen
handhaven valt te
betwijfelen. Een deel van de
huidige Swift-rijders zal
namelijk een stapje hoger
gaan en voor een Baleno
kiezen. En gezien het feit dat
in dit marktsegment auto's
met een achterklep het meest
populair zijn, zal de Baleno
driedeurs het meest in de
gratie vallen.
De Saab-Scania-groep zal met
ingang van 16 mei worden opge
splitst in twee organisaties, nl.
Saab AB en Scania AB. De
organisatorische verander
betekent dat aan de
samenwerking tussen Saab en
de Scania-groep een einde komt.
Het is de bedoeling dat zowel
Saab als Scania voor 100%
eigendom worden van de
Investor Group. Voorts zal het
belang van 50% van Saab-
j Scania in Saab Automobile
worden overgedragen aan
Investor. Binnen de Investor
Group gaan beide concerns als
I onafhankelijke ondernemingen
I opereren, ieder met een eigen
i raad van bestuur. De
operationele opsplitsing van de
j groep moet leiden tot een meer
efficiënte bedrijfsvoering en tot
een versterking van de
concurrentiepositie
De tentoonstelling rond Alfa Romeo 'La Bellezza Necessaria' in
het Stedelijk Museum in Amsterdam is verlengd tot 1 mei 1995.
Tot nu toe heeft deze tentoonstelling 80.000 bezoekers getrok
ken. De verlenging betekent dat liefhebbers ook nog tijdens het
Paasweekend en het zogenaamde Museumweekend op 22 en
23 april kunnen genieten van de fraaie auto's, modellen en
tekeningen. Er zijn elf Alfa's te zien voornamelijk uit het Museo
Storico in Milaan naast originele schetsen, tekeningen, foto's
en filmmateriaal. De druppelvormige 40/60 HP Aerodinamica
uit 1914 is inmiddels vervangen door de RL Super Sport uit 1925
met een carrosserie van C. Heber uit Genève. Deze imposante
vierzitter wordt nog steeds in races ingezet en is na wat
wisselingen nu eigendom van de Duitse verzamelaar Siegfried
Otto Hepp.
In het Stede
tentoonste
kenteken met een tussenschot
van vloer tot hemel en met
een raam kost de Telcosport
f.25.340,= ex. BTW. Er is ook
een versie met verhoogd dak
en laag tussenschot voor
f.26.995,=.
Binnenkort gaat de
Nederlandse importeur ook de
407 leveren, een lichte
vrachtwagen met duidelijke
Mercedes-kenmerken.
Daarnaast komt er de Tek
Estate, zoals de naam al zi
een vijfdeurs stationwc
Importeur is Distrimoti
Apeldoorn, 055-411221.
Motoren
Kopers van een Suzuki Baleno
kunnen kiezen uit twee
motoren, beiden 4 cilinder 16-
kleppers met multipoint
inspuiting. De 1.3 liter zorgt al
voor een flink vermogen van
85 pk bij 6000 tr/min en een
koppel van 102 Nm bij 3000
tr/min. Er is hiermee een
topsnelheid mogelijk van 170
km/u, terwijl het merk zwijgt
over de acceleratie van 0 tot
100. In ieder geval maakt de
1.3 liter in de hatchback een
absoluut kwieke indruk. Dit
model weegt 870 kg, terwijl de
vergelijkbare sedan 40 kg
BTW.
De Telcosport is een gesloten
bestelauto die er als een 4x4
uitziet. Het front en de motor
komt met de Telcoline
overeen. De uitrusting is
behoorlijk compleet met
stuurbekrachtiging,
verstelbare stuurkolom,
elektrische ruitbediening,
centrale vergrendeling en een
van binnenuit te openen
achterdeur. De wielen zijn
rondom onafhankelijk
opgehangen. De Telcosport
heeft een laadvolume van 1,5
kubieke meter. Op grijs
Toegankelijkheid
De hatchback is 3,87 meter
lang waardoor de auto
compacter is dan menig
tegenstrever. Maar het is aan
Suzuki wel toe te vertrouwen
om binnen deze gestelde
afmetingen zoveel mogelijk
binnenruimte te creeëren. Het
uiterlijk van de auto is niet
overdreven spannend, maar
het geheel ziet er verzorgd uit.
De grille met in het midden
het Suzuki-embleem is door
een rand plaatwerk omgeven.
Afhankelijk van de gekozen
uitvoering worden de
bumpers meegespoten in de
carrosseriekleur. De derde
deur gaat tot op de bumper
open, zodat de tildrempel
laag is gehouden. De grote
achterlichten zorgen ook in
het donker voor een goede
zichtbaarheid. Verder is
iedere Baleno voorzien van
halogeen koplampen, een
wisser op de achterruit (bij
hatchback),
achterruitverwarming en
wieldoppen. De Baleno sedan
is met 4,20 meter behoorlijk
wat groter en biedt via zijn
vier portieren natuurlijk een
betere toegankelijkheid van
de achterbank. Maar ook de
wielbasis van de sedan is tien
centimeter langer, wat vooral
terug te vinden is in de ruimte
op de achterbank. Ook bij de
sedan gaat het kofferdeksel
tot op de bumper open, maar
door de smallere en hogere
lichtunits is de 1
opening groter. De hatchba^
heeft in standaardopstellii
een bagagevolume van 17«
liter, terwijl de sedan het tot
340 liter brengt. In beide
gevallen kan de achterbank
in een 60/40-verhouding
worden neergeklapt.
Zoals gezegd is de
binnenruimte van de sedan
door de langere wielbasis
royaler dan bij de hatchback.
Dat betekent dat de Baleno
driedeurs vooral geschikt is
voor gezinnen met kinderen.
Wie regelmatig met vier
volwassenen op stap gaat
doet er verstandig aan de
sedan te kiezen. Toch is er bij
de hatchback een duidelijk
verschil in de beschikbare
beenruimte achter. Wie voor
een GL-uitvoering kiest met
de normale stoelen heeft over
een redelijk beenruimte
achterin, maar de grotere
sportstoelen in de GS-uitgc
halen hier toch enkele
centimeters vanaf.
uitgebreid.
Nissan zal voor de
Amerikaanse produktie meer
gebruik gaan maken van in
Amerika gevestigde
srdelen onderdelenleveranciers. Dat
1st percentage ligt nu nog op 65
lede procent. Koppelomvormers
n ton komen voortaan van Daikin
drie Clutch, een Japans bedrijf uit
l Bellevill, Michigan. Om een
versnellingsbak te maken
doet Nissan beroep op Tokai
jr zestig Rika USA uit Battle Creek, ook
geproduceerde Michigan. De nieuwe
at grofweg tien leveranciers beginnen hun
’ig leveringen zodra de produktie
van de nieuwe Altima start.
Hierdoor stijgt het totale
gebruik van Amerikaanse
onderdelen met 4,08 miljoen
dollar.
Behalve in Nederland is
Nissan ook in Duitsland nog
Nieuwe automerken komen
niet alleen uit Korea, maar
ook uit andere Aziatische
landen. Nieuw op de
Nederlandse markt is Tata,
een merk wat met name in he
segment bestelwagens en
terreinauto's actief zal
worden. Tata/Telco
produceert in eigen land pick-
ups, terreinwagens,
combicars en kleine
vrachtwagens. Naast het
hoofdkantoor in Bombay zijn
er drie produktiefaciliteiten in
Jamshedpur (Oost India),
Pune (West India) en Lucknow
(Noord India). Tata heeft
nauwe banden met Mercedes.
Zo werd in 1954 al een eerste
samenwerking aangegaan op
het gebied van vrachtwagens.
Op dit moment heeft
Mercedes 11,5% van de
aandelen Tata/Telco. Vorig
jaar werd overeengekomen
dat in een joint-venture in
India jaarlijks 20.000 exem
plaren van de Mercedes E 220
zullen worden gemaakt.
Het programma bestaat nu uit
de Telcoline en Telcosport. De
Telcoline is een pick-up met
een nuttig laadvermogen van
1000 kg. Zoals bij de meest
produkten van dit merk lijkt
het front te zijn afgeleid van
de Mercedes 190, maar di
slechts schone schijn. De
Telcoline heeft een 1948 c
cilinder dieselmotor met een
vermogen van 62 pk bij 4500
tr/min. Hiermee haalt de 1540
GL Hatchback kost f.26.995,=
en daarmee kan deze nieuwe
auto zeer goed met zijn
concurrenten meekomen.
Dezelfde auto met 3-traps
automaat komt op f.28.995,=.
Ook is de hatchback als 1.6 GL
leverbaar vanaf f.28.995,=. De
Baleno sedan 1.3 GL kost
respectievelijk f.28.995,= en
f.32.495,=. De meest luxueuze
uitvoering van de hatchback
luistert naar de naam GS en is
voorzien van centrale
vergrendeling, elektrisch
bediende portierruiten en
spiegels, verstelbaar stuur,
sportstoelen met
hoogteverstelling aan
bestuurderskant en
meegespoten bumpers. De
hatchback 1.6 GS kost
f.30.995,=. De Dynamic-versie
komt op f.34.495,=. De GLX-
uitgave van de 1.6 sedan heeft
dezelfde uitrustingsdetails
als de GS, maar beschikt over
normale stoelen. De GLX start
bij f.32.995,=. De meest
complete Suzuki Baleno is de
1.6 GLX Dynamic met
automaat voor f.39.595,=.
f\