TOYOTA CELICA GT-FOUR Wederom drie nieuwe Daihatsu's voor D.S.W. Zes Opeis voor Jac van Ham TurbogewelcL.ig Accent, nieuwe Honda-dealer in Tilburg Nieuwe Fiat-fabriek in Argentinië en TOYOTA FiWÏWTF La. 'W DETILBURGSE KOERIER DE AUTOMAAT - Donderdag 6 april 1995 - pagina 3 195 pagina 2 In de rallysport draait Toyota al enige jaren zeer succesvol mee. Het merk verdedigt zijn kleuren met de verschillende generaties Celica. De nieuwste versie is inmiddels ook in de arena verschenen. Natuurlijk wordt ook een zogenaamde 'straatversie' aangeboden, de GT-FOUR. ise E le 0 ervoor igen f.334,tot ige c serd TILBURG. 1 L.J. Haenen van D.S.W. neemt de nieuwe Daihatsu pick-up's in ontvangst van R. Samallo. ijuits rie-o] is een echte ijdens en na zijn lat ’--jin —ijgt geschil pick-up specific op de wee xengen, is “zien van immers andere kanonnen met een blijkbaar rijplezier die uiinder geld kosten. Maar RINGBAAN-NOQRD 95, TELEFOON 013-351035 gegevens: oyota Celica 3 showroom biedt vooral plaats aan het huidige Honda-programma van Civic en Accord tot CRX, Prelude en Legend. Achterin is een ikt is voor personenvervoer. De Daihatsu jp leent zich bij uitstek voor een fieke carrosserie-opbouw. speciale showroom gemaakt buitenterrein o<. voor gebruikte auto's, terwijl kunnen worden er natuurlijk op het Auto Accent BV tussen de ophangpur de veerpoten achter, achterbank kan in tw worden neergeklc' stabilisatorsta een sta-in-de-weg. Toch biedt de Celica GT-FOUR als tweezitter meer dan voldoende gebruiksmogelijkheden. Technische Merk en type: Toyot GT-FOUR Aantal cilinders: 4 in lijn Cilinderinhoud: 1998 cc Boring x slag: 86 x 86 mm Vermogen: 242 pk bij 6000 in ons tr/min ars zijn die Koppel: jedrag ook auto's en geplaats IV is gevest liemve jk. uit bijna iklassen. wrdelig de 100,- uilwaarde Gevoel Standaard heeft de GT-I een limited-slip differen zodat de aandrijfkrachte onder alle denkbare omstandigheden in goei banen worden geleid. D gemaakt, terwijl de uitrusting gewoon netjes compleet is. Het enige wat we tegen deze auto kunnen aanvoeren is zijn forse aanschafprijs. x 302 Nm bij 4000 tr/min Afmetingen: lengte 4,42 meter, breedte 1,75 meter Gewicht: 1403 kg Prestaties: topsnelheid 245 km/u acceleratie 0-100 in 6,1 sec. Verbruik: bij 90 km/u 7,5 liter/100 km bij 120 km/u 9,4 liter/100 km stadsverkeer 11,6 liter/100 km Prijs: f.112.300,= Wegenbelasting: f.349,= per 3 mnd. msysteem. Het ABS-systeem in deze Celica is voorzien i zogenaamde G- sensor, zodat het remsysteem nog beter kan reageren. nde klein sn de klanten n altijd voor >n D.S.W. kiest voor Daihatsu van de Wouw vanwege de uitstekende kwaliteit van de produkten, 3 jaar garantie en de servicegraad die het bedrijf levert. Rallykanon De Celica GT-FOUR is natuurlijk een krachtpatser van het zuiverste water. Het gemiddelde stadium ook in snel groeiende markten als Brazilië, Mexico, Turkije, Zuid-Afrika, Marokko en India van de band moeten gaan lopen. De beslissing om zelf in Argentinië een fabriek te gaan bouwen volgt na mislukte onderhandelingen met de lokale autofabrikant Sevel, die in licentie Fiat- en Peugeot-modellen vervaardigt. Fiat kon vorig jaar de afzet in Argentinië met bijna 28% verbeteren en behaalde daarmee een marktaandeel van 31% op een totaalmarkt van 418.000 stuks. studie werkte hij al bij een Honda-dealer en deed de laatste twee jaar daar veel verkoopervaring op. Auto Accent wil met een bescheiden personeelsbestand beginnen. "We hebben daarom de mentaliteit van een bedrijf. We kenner bij naam en staan i ze klaar", zegt Leor Timmermans. In de werkplaats zwaait Paul Brekelmans de scepter, in het Honda-wereldje ook geen staande inten b heeft de iw plaatsgemaakt retdeHonda- rijf. kleuren grijs en rood. In de Dede showroom is een verlaagd sn", zegt Leon ‘plafond aangebracht, terwijl verkoopleider de werkplaats helemaal mt. "Immers xxourg en g kent deze De enorm veel pla F van instrumenten, waaronder ook een turbodrukmeter. De bestuurder wordt als het ware ingesloten door zijn portier en de middenconsole. De t verschillende bedieningsorganen zijn op de bekende plaatsen te vinden en vragen dan ook weinig gewenning. In het - vierspakige stuurwiel is een airbag opgenomen, terwijl een exemplaar aan brandstofverbruik is zeer afhankelijk van de manier waarop de bestuurder met deze auto omgaat. Wie niet constant het onderste uit de kan wil, haalt een nog steeds redelijk verbruik van 1 op 8. Toyota levert de Celica in vier verschillende uitvoeringen. Deze GT met turbo en vierwielaandrijving staat helemaal bovenaan de prijslijst voor f.112.300,= kunt je afvragen of er ir land rally-liefhebber over een dergelijk be beschikken om aan een auto uit te geven. De uitrusting is behoorlijk compleet met onder meer getint glas, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bediende portierruiten, vier luidsprekers, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, met leer bekleed verstelbaar stuurwiel en centrale vergrendeling. jeruimte 3 de sterk gewijzigdé techniek en de duidelijk afwijkende uiterlijke kenmerken is de inrichting van de meest sportieve Celica weinig anders dan bij de voorwielaangedreven modellen. Natuurlijk beschikt de auto over sportieve stoelen die een uitstekende ondersteuning bieden van lenden en bovenbenen. Het dashboard is rijkelijk voorzien bijrijderskant niet leverbaar Onlangs leverde Daihatsu-dealer van de Wouw uit Loon op Zand wederom 3 nieuwe Daihatsu's aan de D.S.W. (Dienst Sociale Werkvoorziening). Na de bestelling van 3 Daihatsu pick up's afgelopen januari, besloot de D.S.W. opnieuw 3 piek up's te bestellen. De Daihatsu Mijet is leverbaar als gesloten besteller, als pick-up en als combi, die tevens De auto haalt een topsnelheid van 245 km/u en heeft slechts 6,1 seconden nodig om vanuit stilstand de 100 km/u te bereiken. Door de turbocompressor is er iedere keer weer als het gaspedaal wordt ingetrapt en dot vermogen beschikbaar. De compressor helpt zeer duidelijk waarneembaar mee, maar geeft geen klap in de rug. Op het moment van aangrijpen komt het blaasapparaat zeer geleidelijk in, maar bouwt dan in korte tijd zijn kracht volledig op. Een fluitend geluid blijft achterwege. Hard rechtuit rijden is maar korte tijd leuk. De auto doet het uiteraard probleemloos en bij de stoplichten ben je absoluut als eerste weg. Maar veel aardiger is het rijden van bochtige wegen, want dan komt het voordeel van de vierwielaandrijving om de hoek kijken. Het onderstel is natuurlijk straf afgeveerd, maar absoluut niet oncomfortabel. Van Japans auto's zijn we een lichte bediening gewend. Natuurlijk heeft deze Celica bijvoorbeeld stuurbekrachtiging, maar het Bagage gevoel met de auto blijft altijd Ondanks i aanwezig. Dat geldt ook voor de handgeschakelde vijfbak. Deze bak is zelfs voorzien van een oliekoeler om het hoofd koel te houden. Bij een snelle Spoilers Het vriendelijke lijnenspel van de standaard Celica wordt bij de GT-FOUR bruusk onderbroken door spoilers en extra luchtinlaten, waardoor een veel agressievere uitstraling wordt verkregen. Zo zien we een andere voorbumper die wat lager uitkomt en een grote luchtinlaat heeft. Verder is er tussen de koplampen in het front een grille geplaatst, terwijl de intercooler zijn lucht via een rooster op de motorkap toegevoerd krijgt. In de voorbumper zijn verder nog twee ronde mistlampen opgenomen. Aan de achterkant van de GT-FOUR 1 zien we een flinke spoiler die vöor wat meer druk op de achterwielen moet zorgen bij hogere snelheden. Laten we hier ook niet de dikke, verchroomde uitlaatpijp vergeten. Tot slot is deze topsporter van Toyota herkenbaar aan de specifieke lichtmetalen wielen in een donker grijze kleur. Aan de Goirkestraat 144A is Auto Accent van start gegaan, denie uwe Honda-dealer voor Tilburg e.o. De eerste auto's zijn inmiddels in de showroom te vinden, terwijl men druk bezig is het bestaande pand een volwaardige Honda- uitstraling te geven. In het Paasweekend gaat het bedrijf daadwerkelijk van start om enkele weken daarna officieel geopend te worden. Vrijdag 17 maart werden sleutels van 6 Opeis Astra 1.7 D uit gereikt door J. van Ham (Gebr. Vullings Oirschot) aan J. Marcelissen (namens Jac van Ham Exploitatie B.V.). De Astra's zijn niet geleased, maar gekocht van Gebr. Vullings. In combinatie met de opening door Gebr. Vullings Tilburg afgeleverd. De nummerborden volgen elkaar op, zoals op de foto te zien is. De 6 wagens zijn bestemd voor 6 monteurs van Jac van Ham, die in deze servicewagens het onderhoud van reeds geplaatste speelautomaten voor hun rekening gaan nemen. Jac van Ham Exploitatie B.V. is exploitant van flipperkasten en gokautomaten (speelautomaten). Zij hebben 4 vestigingen in Tilburg, daarnaast 8 vestigingen over de rest van Nederland. Zo'n 11 tot 12 bedrijven in totaal. Daarnaast nog 9 speelhallen. is. De achterbank biedt vooral plaats aan twee kinderen, de Celica is een echte 2+2. De inhoud van de bagageruimte is ten opzichte van de 1.8 en 2.0 Celica met bijna 80 liter afgenomen tot 208 liter. Dit verlies is toe te schrijven aan de aangedreven achteras die nu eenmaal meer plaats inneemt. Het reservewiel ligt op de bodem van de bagageruimte en zorgt ervoor dat de vloer niet vlak is. Verder zien we een extra stabilisatorstang lopen —en de ophangpunten van 3 veerpoten achter. De :hterbank kan in twee delen worden neergeklapt, maar de Er zijn ir stabilisatorstang blijft altijd rallykar -x~ J-vergelijkbaar rijplezi veel minder geld kos' Toyota biedt tegen aantrekkelijkere bedrac natuurlijk ook de minder krachtige Celica-varianten. Zo is er voor f.52.610,= de 1.8i en vanaf f.73.990,= de 2.0 GT. Verder levert het merk een prachtige cabriolet gebaseerd op deze 2.0 GT. Hiervoor moet men ook diep in de buidel tasten: f.110.500,=. Vorig jaar bracht Toyota de huidige Celica op de markt. De auto is vooral herkenbaar aan zijn sportieve front met vier ronde koplampen, de bekende klaplampen zijn definitief verleden tijd. De auto heeft een onvervalste Coupé-carrosserie met nadrukkelijk afgeronde lijnen. imermar de werkpl skelmans Auto Accent is een zelfstandig Honda-wereldje Honda-dealerbedrijf, maar onbekende. Het t maakt deel uit van de Steegero groep, waarbinnen meerdere autobedrijven te .yinden zijn naast een (autoschade- en leasebedri;ï "De Goirkestraat is een goe<x< plek om te starten", zegt Lee Timmermans, vei.. .van Auto Accent. "I ■iedereen uit Tilbur; directe omgeving k straat en er komt ei verkeer doorheen." Timmermans is i Honda-man. Tijc Fiat gaat 600 miljoen dollar investeren in de bouw van een nieuwe fabriek in Argentinië. Het is de bedoeling dat Argentinië de basis gaat vormen voor een geheel nieuw model dc kleiner is dan de Fiat Punto en waarvan o' de gehele wereld ongeveer 700.000 eenhec gebouwd zullen worden. De fabriek die begir volgend jaar in gebruik wordt genomen, krijg in de eerste fase een produktiecapaciteit van ongeveer 150.000 auto's. Het nieuw te produceren model, dat voorlopig de code naam 178 heeft meegekregen, zal in een later De Toyota Celica GT-FOUR is heerlijk speelgoed. Het is haast onvoorstelbaar dat zoveel kracht en vermogen zo goed in de hand te houden zijn. De vierwielaandrijving zorgt hier in belangrijke mate voor. Het uiterlijk is op een leuke manier agressief 3 aan de Goirkestraat 144A en tst. is vanaf nu bereikbaar op stigd telefoonnummer 430700. De wijzigingen aan de carrosserie hebben stuk voor stuk met de toptechniek te maken die we in dit model vinden. De auto heeft een 2 liter 16-kleppenmotor, die ook in de 'gewone' Celica 2.0i GT le uuuuwu. eol kan worden gevonden. Door auto hoort een goed echter het toepassen van een remsysteem. Het ABS- turbocompressor en varxue» intercooler wordt het van een vermogen opgetrokken tot 242 kracht s« pk bij 6000 tr/min. Het koppel is eveneens flink gestegen tot maar liefst 302 Nm bij 4000 tr/min. De krachtbron is zeker niet'rumoerig, ook niet t hogere toerentallen, ma uitlaat zorgt voor een sp tintje. Om dit hog probleemloos op kunnen overbrer GT-FOUR voorzie permanente vierwielaandrijving. Natuurlijk heeft dit moe de zogenaamde Super I Front Suspension, een stugge afvering, waart nadrukkelijke gezorgd dat de stand van de voorwielen ten opzichte het wegdek niet verand Het resultaat; een perfe grip. snoekende. Het best pand is aan alle kan gemoderniseerd. Zo x kleur blauw plaatsge voor wit met de Hond kleuren gr'-J showroom 10 ccu wxj ‘plafond ac-- de werkplaats helemc opnieuw is ingericht. >rtief ogen jte de -- A

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 27