ra
3
1
)ER
10
995
Era
q
Gevoel krijgt
voorrang
ATLANTISCHE VW VENTO
PRIMEURS OP CABRIO '95
55”
095
^■1
0
1
JTRUM
Bijlage van: De Tilburgse Koerier
lezier
s
59.-
mmu
Sfar®"
Het broeit
1995 pagina 24
o -
P
Oplage: 97.900
Donderdag 6 april 1995
PLATEN
sgen
jstig bracht Alfa Romeo een
ide
ttopi
in e«
Klassiek
Lees verder op pagina 5
3
De nieuwe Fiat Barchetta beleeft zijn Nederlandse primeur op Cabrio '95.
Tony Vos
Autotest
Maak kennis met
r,
Lees verder
Dato-dealer
I. 01623-12913
in dit nummer
Auto Noordhoek
pag.3
pag. 5
pag.9
o.a.:
ERGONOMIE
pihJ
Toyota Celica
GT-Four
Rij-Impressie
Suzuki Baleno
Jaargang 7
Nummer 14
jde
sdig
in de GTV
laats voor
bek
inc
WOLMANISEERDE
IERMEN
an 50 mm.
3 cm. 17 lats
15 cm breed
LANISEERDE
aantreden
Hocken-
ling el
(optie
liv. diktes en kleuren.
ken
r. Geheel in
opzet, maar heeft toch eer
aantal klassieke details.
instrumenten zijn in’ rond<
klokken ondergebracht. E
in het gezichtsveld van de
bestuurder liggen de
toerenteller en
snelheidsmeter met er
>ndag
nog geen
1 hebben
het
ischap.
Redactie:
Tony Vos
Tel. 013/686023
Pos tbus410 - 5000AK Tilburg
Advertenties:
Advertentie-afdeling
De Tilburgse Koerier
N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg
Tel. 013/368805
Fax 013/359985
Sluitingstijd:
redactie en advertenties:
dinsdag 22.00 uur
sportwaj
ACO, ver
aantal aai
’"agens de
zen zal
Karakter
De achterbank vai
biedt te weinig plc
g 7 april geopend van
m op zaterda^ö en zondag 9
17.00 uur. De entreeprijs voor
raagt f12,50 en voor
12 jaar f.7,50.
SAAB
7UIET)OSTbv
VXAutomoblelbodriirnlburg
Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405
Van vrijdag 7 tot en met zondag 9 april wordt
in het Autotron in Rosmalen de jaarlijkse
tentoonstelling 'Cabrio 95' gehouden. Vrijwel
alle automerken die een 'open model' leveren
zijn hier te vinden. De organisatie laat het
publiek zelfs een aantal Nederlandse
primeurs zien. Zo zal bijvoorbeeld de nieuwe
MG F voor het eerst in ons land te
aanschouwen zijn. Maar ook Fiat laat voor het
eerst de nieuwe Barchetta zien en Alfa Romeo
Onder de toevoeging 'Atlantic' levert
Volkswagen een aantrekkelijk geprijsd
optiepakket op de Vento inCL-uitvoering.
Benzinerijders hebben de keuze uit de 1.6 vc~
75 pk, de 1.8 van 90 pk en de 2.0 liter van 115
De 1.6 en 1.8 zijn eveneens leverbaar als
automaat. Daarnaast kan de Vento Atlantic in
drie dieselvarianten worden gekozen. Het
exterieur wordt opgesierd door 7-spaaks
lichtmetalen wielen met naafafdekking,
iOORD BEPLATING
N WINDBESTENDIG.
SVRIJ MATERIAAL.
De Automaat is een uitgave van De
Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en
verschijnt in geheel Tilburg, Goir-
le, Riel, Loon op Zand, Udenhout,
Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer
gestel en Hilvarenbeek.
De 24 uur van Le Mans
elooft dit jaar een
idrukwekkende
verscheidenheid van GT
wagens aan de start te
krijgen. Naast de McLaren
F.l, Ferrari F.40, Venturi,
Porsche 911, Jaguar XJ220,
Corvette en de Tomaso
Pantera is er nu ook een
Italiaanse inschrijving
voor twee Lamborghini
Diablo's binnen. De
organisatie van de Franse
-twagenklassieker, de
irwacht dat het
’angemelde
wagens de honderd ver te
boven zal gaan, terwijl er
'slechts' vijftig bolides aan
de start kunnen
verschijnen.
De nieuwe Alfa Spider en GTV
zijn uiterlijk absolute
schoonheden. Aan welke kant
de auto's ook bekeken
worden, de uitstraling is apart
en exclusief. In het front zien
we de bekende driehoek met
het Alfa-embleem, terwijl de
rest van de grille als 'snorren'
in de neus is geplaatst.
donkere zijknipperlichten en achterlichtunits,
meegespoten buitenspiegels en twee
mistlampen voor. Ook het interieu
van ongemoeid gelaten. Daar zien we
15 pk. bekleding, opbergvakken aan de i
in hoogte verstelbare bestuurdersstoel
stuurkolom en waarschuwings- en
instapverlichting in de voorportieren. Dit
enorme pakket wordt aangeboden voor
slechts f.895,= inclusief BTW en BPM.
tussenin een digitale
vermelding van de
kilometerstand en enkele
controlelampjes. In de
doorlopende console vinden
we nog drie instrumenten:
benzinemeter, klok er
temperatuurmeter.
is leverbaar in een versie
waarbij de achterbank wordt
ingewisseld voor extra
bagageruimte, terwijl bij
Spider een afsluitbaar
opbergvak achter de stoelen
is te vinden.
Het grote verschil tussen
beide auto's vinden we
natuurlijk bij het dak. Bij
Spider is de softtop voller
weg te klappen in een
opbergruimte onder een
meegespoten kl«
kan deze handel
worden verricht i
dubbele kap hée
isolatie en doet geen afbr
aan de algehele lijn van d
auto. De GTV oogt nog wa
harmonischer dan de Spie
De lage daklijn is prachtie
het ontwerp geïntegreerd
dat maakt de GTV nog ste
dan de Spider tot een disii
hoogstandje.
.o
Deze week
weekend 8/9 april
Noord Nederland Rally en
Rallysprint meetellend
voor het Internationaal
Nederlands
Rallykampioenschap
zondag 9 april
Grand Prix Formule 1 te
Buenos Aires (Ar)
Indy Cars vanuit Long
Beach in California
Internationale GT
wedstrijd te Jarama (Sp)
bedieningsknoppen voor de
verwarming en ventilatiet
Boven in de console zijn twee
uitstroomopeningen
geplaatst, normale roosters
die in alle richtingen
verstelbaar zijn. Aan beide
uiteinden van het dashboard
met twee tuimelkleppen.
Iedere Spider en GTV worden
standaard voorzien van een
vierspaaks stuurwiel met
airbag, terwijl een
bijrijdersexemplaar tegen
meerprijs kan worden
gekozen. De voorstoelen
bieden een uitstekende zit,
omdat de randen zorgen voor
een goede ondersteuning. De
stoelen kennen de normale
verstelmogelijkhederi. Vooral
langere personen zullen in de
GTV da arom wat langer naar
hun ideale zitpositie moeten
zoeken, terwijl de Spider met
geopende kap deze
problemen natuurlijk niet
kent. In de fraai op het
dashboard aansluitende
deurpanelen vinden we de
bedieningsknoppen voor de
elektrisch bediende zijruiten.
Verder is ruimte uitgespaard
voor luidsprekers en vinden
we er een opbergruimte.
komt met de Spider. Ook Volkswagen heeft
een primeur met de speciale Golf Cabriolet
de Rolling Stones Collection. Maar ook alle
reguliere cabrio's zijn drie dagen lang in
Rosmalen te bewonderen.
Cabrio '95 is op vrijdag
14.00 tot 20.00 uur en op
april van 10.00 tot 17.001
volwassenen bedrac1
kinderen van 4 tot 1
volwassen passagiers. Wie
de oude Spider kent en
plaatsneemt in de nieuwe
versie valt direct een veel
betere zitpositie op, terwijl de
pook van de
vijfversnellingsbak nu op een
normale plaats is te vinden.
Ook lopen de zijruiten in de
portieren veel verder naar
achteren door, waardoor men
bij hogere snelheden veel
beter uit de wind zit. Kortom,
de Spider is helemaal nieuw,
maar het typische Alfa
karakter bleef behouden.
Dat karakter vinden we ook
terug bij de motoren en
wielophanging. Met name de
achterwielophanging vraagt
extra aandacht. Deze is
namelijk volledig van
aluminium gemaakt.
Vloeibaar aluminium wordt
geïnjecteerd in mallen. De
aldus onstane onderdelen
hoeven niet meer afgewerkt te
worden.
sur is niet
e Atlantic-
i voorstoelen,
al en
Diepe groef
De koplampen lijken uit vier
losse, ronde units te bestaan,
maar blijken bij geopende
motorkap toch twee aan twee
met elkaar te zijn verbonden.
Heel kenmerkend is de
voortzetting van de driehoek
in de gehele motorkap, die
van een combinatie van
polyester en fiberglas is
gemaakt. Verder heeft de auto
in zijn profiel een diepe groef
die loopt van de voorwielen
naar de sluitrand van het
kofferdeksel. Bij de GTV loopt
dit deksel behoorlijk recht,
terwijl de achterzijde van de
Spider nadrukkelijk omlaag
loopt. De kofferklep van de
GTV heeft een geïntegreerde
spoiler. Alle achterlichten zijn
opgenomen in een
doorlopende lichtbalk. Het
bagagevolume is uiterlijk
klein, slechts 110 liter. De GTV
Portofino - Half jaren zestig biuvm nuu
nieuwe cabriolet op de markt. Het merk had al een
aardige cabrio-historie achter de rug, maar dit
model zou bijna dertig jaar onafgebroken (met
natuurlijk de nodige wijzigingen) in produktie
blijven. De nieuwe Alfa Spider en de daarvan
afgeleide GTV zetten de rijke historie voort.
De vernieuwde C-Klasse,
de wagen waarmee
Mercedes-Benz dit jaar de
DTM titel hoopt te
prolongeren bleek tijdens
de eerste DTM testritten in
Estoril sneller dan de
Calibra van concurrent
Opel. Of dit eerste gewin
al dan niet kattegespin is
zal over twee weken
blijken wanneer de teams
van Alfa, Mercedes en
Opel op volle
oorlogssterkte l
in de arena van
heim.
PINNEN BIJ BEIDE
DOE-HET-ZELF ZAKEN
De derde wedstrijd voor
de Indy Car World Series,
afgelopen zondag
verreden op het circuit van
Phoenix in de staat Arizo
na, werd gewonnen door
Robby Gordon in zijn
Valvoline Reynard-Ford
die daarmee zijn eerste
Indy Car zege pakte. Arie
Luyendijk was minder
gelukkig. Tijdens de
opwarmronden waren er al
problemen met de wagen
en halverwege de race
moest Arie de handdoek in
de ringgooien. De
Canadees Paul Tracy gaat
nu met 32 punten aan de
leiding, op de voet gevolgd
door Villeneuve en Rahal
die met twee punten
minder dan Tracy de
tweede plaats delen.
De FIA, de
overkoepelende
internationale autosport
federatie, heeft laten
weten pas op z'n vroegst
rond 19 april tot een
uitspraak te komen
aangaande de 'benzine
affaire' van de
Braziliaanse Grand Prix.
Zoals bekend hebben
zowel de teams van
Williams als Benetton
beroep aangetekend ter
de uitsluiting van
Coulthard en Schumacher.
Dat houdt in dat we na
afloop van de Argentijnse
Grote Prijs, die
aanstaande zond:
verreden wordt, r'
zekerheid zullen h
over de stand in h«
wereldkampioene
Vanwege een
internationale
klimaatconferentie in
Berlijn is er de laatste
dagen weer heel wat
informatie over ons uitge
strooid met betrekking tot
de CO2-uitstoot en het
broeikaseffect. Je kon er de
klok op gelijk zetten dat
bewindslieden zich ook
weer eens over dit
onderwerp zouden
uitlaten. En jawel hoor, de
minister van VROM heeft
geroepen dat de maximum
snelheid op de
Nederlandse wegen weer
terug moet naar 100 km/u.
Waarom moeten politici
werkelijk als een kip
zonder kop weer zonodig
wat roepen als iets in de
actualiteit raakt. Waarom
verdiepen ze zich niet één
keer goed in de materie.
Het broeikaseffect wordt
veroorzaakt door een
overvloed aan CO2. Maar
volgens meteorologen is
naar aanleiding van een
periode van tien jaar met
een hogere temperatuur
en meer regenval nog
niets te concluderen met
betrekking tot het
broeikaseffect. Daar zijn
langere termijnen voor
nodig. Bovendien is 97%
van de CO2 op de wereld
afkomstig uit de oceanen,
de bodem en planten. De
laatste 3% is toe te
schrijven aan menselijke
activiteit:
energieopwekking 25%,
verwarming 23%, industrie
21%, oxydatie biomassa
15%, wegverkeer 10% en
ander verkeer 6%.
Mondiaal gezien draagt
het verkeer maar in zeer
geringe mate aan de CO2-
produktie bij. Maar de
concentratie vinden we
vooral in Noord-Amerika,
Europa en Japan. In
Europa hebben we het niet
over 10 maar 25 procent.
Het is echter voor de
zoveelste maal fout van de
overheid om te denken dat
dit percentage kan worden
teruggedrongen door de
maximum snelheid te
verlagen. Veel
belangrijker is de
doorstroming te
bevorderen. Uit een Duitse
studie is gebleken dat door
de gestegen congestie het
brandstofverbruik en dus
de CO2-produktie sins 1980
nodeloos met tien procent
is toegenomen. Een auto
die 120 km/u kan rijden
veroorzaakt minder CO2
dan een zelfde auto die
slechts 100 km/u mag en
veelvuldig af moet
remmen voor files...
i
I
'i J
JS!
lesen