ra 3 1 )ER 10 995 Era q Gevoel krijgt voorrang ATLANTISCHE VW VENTO PRIMEURS OP CABRIO '95 55” 095 ^■1 0 1 JTRUM Bijlage van: De Tilburgse Koerier lezier s 59.- mmu Sfar®" Het broeit 1995 pagina 24 o - P Oplage: 97.900 Donderdag 6 april 1995 PLATEN sgen jstig bracht Alfa Romeo een ide ttopi in e« Klassiek Lees verder op pagina 5 3 De nieuwe Fiat Barchetta beleeft zijn Nederlandse primeur op Cabrio '95. Tony Vos Autotest Maak kennis met r, Lees verder Dato-dealer I. 01623-12913 in dit nummer Auto Noordhoek pag.3 pag. 5 pag.9 o.a.: ERGONOMIE pihJ Toyota Celica GT-Four Rij-Impressie Suzuki Baleno Jaargang 7 Nummer 14 jde sdig in de GTV laats voor bek inc WOLMANISEERDE IERMEN an 50 mm. 3 cm. 17 lats 15 cm breed LANISEERDE aantreden Hocken- ling el (optie liv. diktes en kleuren. ken r. Geheel in opzet, maar heeft toch eer aantal klassieke details. instrumenten zijn in’ rond< klokken ondergebracht. E in het gezichtsveld van de bestuurder liggen de toerenteller en snelheidsmeter met er >ndag nog geen 1 hebben het ischap. Redactie: Tony Vos Tel. 013/686023 Pos tbus410 - 5000AK Tilburg Advertenties: Advertentie-afdeling De Tilburgse Koerier N.S. Plein 14,5014 DA Tilburg Tel. 013/368805 Fax 013/359985 Sluitingstijd: redactie en advertenties: dinsdag 22.00 uur sportwaj ACO, ver aantal aai ’"agens de zen zal Karakter De achterbank vai biedt te weinig plc g 7 april geopend van m op zaterda^ö en zondag 9 17.00 uur. De entreeprijs voor raagt f12,50 en voor 12 jaar f.7,50. SAAB 7UIET)OSTbv VXAutomoblelbodriirnlburg Hoevenseweg 92d, TILBURG - 013-321405 Van vrijdag 7 tot en met zondag 9 april wordt in het Autotron in Rosmalen de jaarlijkse tentoonstelling 'Cabrio 95' gehouden. Vrijwel alle automerken die een 'open model' leveren zijn hier te vinden. De organisatie laat het publiek zelfs een aantal Nederlandse primeurs zien. Zo zal bijvoorbeeld de nieuwe MG F voor het eerst in ons land te aanschouwen zijn. Maar ook Fiat laat voor het eerst de nieuwe Barchetta zien en Alfa Romeo Onder de toevoeging 'Atlantic' levert Volkswagen een aantrekkelijk geprijsd optiepakket op de Vento inCL-uitvoering. Benzinerijders hebben de keuze uit de 1.6 vc~ 75 pk, de 1.8 van 90 pk en de 2.0 liter van 115 De 1.6 en 1.8 zijn eveneens leverbaar als automaat. Daarnaast kan de Vento Atlantic in drie dieselvarianten worden gekozen. Het exterieur wordt opgesierd door 7-spaaks lichtmetalen wielen met naafafdekking, iOORD BEPLATING N WINDBESTENDIG. SVRIJ MATERIAAL. De Automaat is een uitgave van De Tilburgse Koerier i.s.m. D.A.T.O. en verschijnt in geheel Tilburg, Goir- le, Riel, Loon op Zand, Udenhout, Berkel Enschot, Oisterwijk, Moer gestel en Hilvarenbeek. De 24 uur van Le Mans elooft dit jaar een idrukwekkende verscheidenheid van GT wagens aan de start te krijgen. Naast de McLaren F.l, Ferrari F.40, Venturi, Porsche 911, Jaguar XJ220, Corvette en de Tomaso Pantera is er nu ook een Italiaanse inschrijving voor twee Lamborghini Diablo's binnen. De organisatie van de Franse -twagenklassieker, de irwacht dat het ’angemelde wagens de honderd ver te boven zal gaan, terwijl er 'slechts' vijftig bolides aan de start kunnen verschijnen. De nieuwe Alfa Spider en GTV zijn uiterlijk absolute schoonheden. Aan welke kant de auto's ook bekeken worden, de uitstraling is apart en exclusief. In het front zien we de bekende driehoek met het Alfa-embleem, terwijl de rest van de grille als 'snorren' in de neus is geplaatst. donkere zijknipperlichten en achterlichtunits, meegespoten buitenspiegels en twee mistlampen voor. Ook het interieu van ongemoeid gelaten. Daar zien we 15 pk. bekleding, opbergvakken aan de i in hoogte verstelbare bestuurdersstoel stuurkolom en waarschuwings- en instapverlichting in de voorportieren. Dit enorme pakket wordt aangeboden voor slechts f.895,= inclusief BTW en BPM. tussenin een digitale vermelding van de kilometerstand en enkele controlelampjes. In de doorlopende console vinden we nog drie instrumenten: benzinemeter, klok er temperatuurmeter. is leverbaar in een versie waarbij de achterbank wordt ingewisseld voor extra bagageruimte, terwijl bij Spider een afsluitbaar opbergvak achter de stoelen is te vinden. Het grote verschil tussen beide auto's vinden we natuurlijk bij het dak. Bij Spider is de softtop voller weg te klappen in een opbergruimte onder een meegespoten kl« kan deze handel worden verricht i dubbele kap hée isolatie en doet geen afbr aan de algehele lijn van d auto. De GTV oogt nog wa harmonischer dan de Spie De lage daklijn is prachtie het ontwerp geïntegreerd dat maakt de GTV nog ste dan de Spider tot een disii hoogstandje. .o Deze week weekend 8/9 april Noord Nederland Rally en Rallysprint meetellend voor het Internationaal Nederlands Rallykampioenschap zondag 9 april Grand Prix Formule 1 te Buenos Aires (Ar) Indy Cars vanuit Long Beach in California Internationale GT wedstrijd te Jarama (Sp) bedieningsknoppen voor de verwarming en ventilatiet Boven in de console zijn twee uitstroomopeningen geplaatst, normale roosters die in alle richtingen verstelbaar zijn. Aan beide uiteinden van het dashboard met twee tuimelkleppen. Iedere Spider en GTV worden standaard voorzien van een vierspaaks stuurwiel met airbag, terwijl een bijrijdersexemplaar tegen meerprijs kan worden gekozen. De voorstoelen bieden een uitstekende zit, omdat de randen zorgen voor een goede ondersteuning. De stoelen kennen de normale verstelmogelijkhederi. Vooral langere personen zullen in de GTV da arom wat langer naar hun ideale zitpositie moeten zoeken, terwijl de Spider met geopende kap deze problemen natuurlijk niet kent. In de fraai op het dashboard aansluitende deurpanelen vinden we de bedieningsknoppen voor de elektrisch bediende zijruiten. Verder is ruimte uitgespaard voor luidsprekers en vinden we er een opbergruimte. komt met de Spider. Ook Volkswagen heeft een primeur met de speciale Golf Cabriolet de Rolling Stones Collection. Maar ook alle reguliere cabrio's zijn drie dagen lang in Rosmalen te bewonderen. Cabrio '95 is op vrijdag 14.00 tot 20.00 uur en op april van 10.00 tot 17.001 volwassenen bedrac1 kinderen van 4 tot 1 volwassen passagiers. Wie de oude Spider kent en plaatsneemt in de nieuwe versie valt direct een veel betere zitpositie op, terwijl de pook van de vijfversnellingsbak nu op een normale plaats is te vinden. Ook lopen de zijruiten in de portieren veel verder naar achteren door, waardoor men bij hogere snelheden veel beter uit de wind zit. Kortom, de Spider is helemaal nieuw, maar het typische Alfa karakter bleef behouden. Dat karakter vinden we ook terug bij de motoren en wielophanging. Met name de achterwielophanging vraagt extra aandacht. Deze is namelijk volledig van aluminium gemaakt. Vloeibaar aluminium wordt geïnjecteerd in mallen. De aldus onstane onderdelen hoeven niet meer afgewerkt te worden. sur is niet e Atlantic- i voorstoelen, al en Diepe groef De koplampen lijken uit vier losse, ronde units te bestaan, maar blijken bij geopende motorkap toch twee aan twee met elkaar te zijn verbonden. Heel kenmerkend is de voortzetting van de driehoek in de gehele motorkap, die van een combinatie van polyester en fiberglas is gemaakt. Verder heeft de auto in zijn profiel een diepe groef die loopt van de voorwielen naar de sluitrand van het kofferdeksel. Bij de GTV loopt dit deksel behoorlijk recht, terwijl de achterzijde van de Spider nadrukkelijk omlaag loopt. De kofferklep van de GTV heeft een geïntegreerde spoiler. Alle achterlichten zijn opgenomen in een doorlopende lichtbalk. Het bagagevolume is uiterlijk klein, slechts 110 liter. De GTV Portofino - Half jaren zestig biuvm nuu nieuwe cabriolet op de markt. Het merk had al een aardige cabrio-historie achter de rug, maar dit model zou bijna dertig jaar onafgebroken (met natuurlijk de nodige wijzigingen) in produktie blijven. De nieuwe Alfa Spider en de daarvan afgeleide GTV zetten de rijke historie voort. De vernieuwde C-Klasse, de wagen waarmee Mercedes-Benz dit jaar de DTM titel hoopt te prolongeren bleek tijdens de eerste DTM testritten in Estoril sneller dan de Calibra van concurrent Opel. Of dit eerste gewin al dan niet kattegespin is zal over twee weken blijken wanneer de teams van Alfa, Mercedes en Opel op volle oorlogssterkte l in de arena van heim. PINNEN BIJ BEIDE DOE-HET-ZELF ZAKEN De derde wedstrijd voor de Indy Car World Series, afgelopen zondag verreden op het circuit van Phoenix in de staat Arizo na, werd gewonnen door Robby Gordon in zijn Valvoline Reynard-Ford die daarmee zijn eerste Indy Car zege pakte. Arie Luyendijk was minder gelukkig. Tijdens de opwarmronden waren er al problemen met de wagen en halverwege de race moest Arie de handdoek in de ringgooien. De Canadees Paul Tracy gaat nu met 32 punten aan de leiding, op de voet gevolgd door Villeneuve en Rahal die met twee punten minder dan Tracy de tweede plaats delen. De FIA, de overkoepelende internationale autosport federatie, heeft laten weten pas op z'n vroegst rond 19 april tot een uitspraak te komen aangaande de 'benzine affaire' van de Braziliaanse Grand Prix. Zoals bekend hebben zowel de teams van Williams als Benetton beroep aangetekend ter de uitsluiting van Coulthard en Schumacher. Dat houdt in dat we na afloop van de Argentijnse Grote Prijs, die aanstaande zond: verreden wordt, r' zekerheid zullen h over de stand in h« wereldkampioene Vanwege een internationale klimaatconferentie in Berlijn is er de laatste dagen weer heel wat informatie over ons uitge strooid met betrekking tot de CO2-uitstoot en het broeikaseffect. Je kon er de klok op gelijk zetten dat bewindslieden zich ook weer eens over dit onderwerp zouden uitlaten. En jawel hoor, de minister van VROM heeft geroepen dat de maximum snelheid op de Nederlandse wegen weer terug moet naar 100 km/u. Waarom moeten politici werkelijk als een kip zonder kop weer zonodig wat roepen als iets in de actualiteit raakt. Waarom verdiepen ze zich niet één keer goed in de materie. Het broeikaseffect wordt veroorzaakt door een overvloed aan CO2. Maar volgens meteorologen is naar aanleiding van een periode van tien jaar met een hogere temperatuur en meer regenval nog niets te concluderen met betrekking tot het broeikaseffect. Daar zijn langere termijnen voor nodig. Bovendien is 97% van de CO2 op de wereld afkomstig uit de oceanen, de bodem en planten. De laatste 3% is toe te schrijven aan menselijke activiteit: energieopwekking 25%, verwarming 23%, industrie 21%, oxydatie biomassa 15%, wegverkeer 10% en ander verkeer 6%. Mondiaal gezien draagt het verkeer maar in zeer geringe mate aan de CO2- produktie bij. Maar de concentratie vinden we vooral in Noord-Amerika, Europa en Japan. In Europa hebben we het niet over 10 maar 25 procent. Het is echter voor de zoveelste maal fout van de overheid om te denken dat dit percentage kan worden teruggedrongen door de maximum snelheid te verlagen. Veel belangrijker is de doorstroming te bevorderen. Uit een Duitse studie is gebleken dat door de gestegen congestie het brandstofverbruik en dus de CO2-produktie sins 1980 nodeloos met tien procent is toegenomen. Een auto die 120 km/u kan rijden veroorzaakt minder CO2 dan een zelfde auto die slechts 100 km/u mag en veelvuldig af moet remmen voor files... i I 'i J JS! lesen

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 25