CITROEN AMI6 Wij weren teeAV VOLKSWAGEN GOLF TDICABRIO EN SDI LENlH A I l Vreemde eend Volvorijders opgelet 10 jaar coupé met I Klas IDRI IONS SfONs \ken Record in Genève tl 2.995,- l. GRATIS*! 4.795, Auto Oisterwijk B.V. II s EEN WEEKEND PARIJS COEHORST AUTOMOBIELEN COEHORST Automobielen OCCaT^ ter*- ?5»98-FM DE AUTOMAAT Donderdag 30 maart 1995 pagina 9 DE TILBURGSE KOERIER 11995 pagina 8i Een klassiek ne accenten. land en rt va or de Vervolg van pagina 1 LDMERK srover de mpers. brandstof-en nemenva r. De kachel bleef den i bij F nu voor t-injectiemotor. met een eigen, :h zijn de grote mte. Er zijn vijf n moderne 1.3 gt 13 I OP ZAND 5-1553 o Dei scl "aat1986 1986 i ’992 1990 ’992 1992 1992 -1992 voor 2 personen (t.w.v. 500,-) Itipoint-injectie- tandgeschakeld, r. De Sedan is tgevoerd. 5 die een i, maar WTn de U KIEST VOOR KLASSE, DUS KIEST U VOOR DE RUIME ClVIC COUPÉ 1 .5 DXl OF 1 .5 L_Sl. O F WELLICHT KIEST U VOOR DE 1 .5 L_Sl MET automaat. Alle drie de modellen zijn uitgerust met een pittige, zuinige 1 6-kleppenmotor, voorzien van het hypermoderne MULTIPOINT INJECTIE SYSTEEM PGM-FI. En ZE ZIJN STANDAARD AL HÉÉL COMPLEET. KORTOM, U GAAT VOOR KLASSE. EN HELEMAAL KLASSE IS DAT U NU VOOR 1 .500 GULDEN AAN EXTRA’S KRIJGT, WAAR U MAAR 300 GULDEN VOOR BETAALT! U HEBT VOOR DIT LUTTELE BEDRAG EEN SET SJIEKE SPATLAPPEN (HEEL MOOl) ÉN LICHT METALEN VELGEN (HELEMAAL MOOl). DAT IS DUS MOOI MEEGENOMEN. De HONDA ClVIC Coupé rijdt u al vanaf 35.990,-. En over klasse gesproken: dat is een klasseprijs. Maar kom eerst proefkijken, proefrijden EN PROEF OOK EENS HOE VOORDELIG HET INRUILEN BIJ HONDA IS. U BENT VAN HARTE WELKOM. CAT MOET HONDA ZIJN. 7.950, 6.250, i de Ami te lijnen imers mfort zijn m van de TDI- Volkswagen nu voor 41.950, nu voor 39.750, nu voor 34.750, nu voor 37.500, r, terwi jn veel srder Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk, 04242-15959 V s' l| Bov< II ma; A nu voor 28.750, nu voor 56.950,- nu voor 22.750,- nu voor 74.750,- nu voor 93.750,- nu voor 61.950,- nu voor 32.500,- nu voor 29.750, nu voor 59.500,- nu voor 55.750,- eens •or de het nu voor 11.250,- nu voor 72.750, nu voor 33.750, nu voor 32.450, nu voor 16.950,- respectievelijk 13,1 en 13,3 seconden. Bij de acceleratie van 60 tot 100 km/u is de TDI zelfs in het voordeel. nu voor 17.750, Deze maand feest u mee, want al onze occasions zijn voor u ANWB-GEKEURD en alle auto's boven 10.000,- zijn voorzien van 1 JAAR GARANTIE Bovendien ontvangt u, in de maand maart, bij aankoop van een auto boven de 10.000,- i. Daarna rkde ito nde nu voor 12.750,- Bij het Franse merk Citroën past originaliteit en de toepassing van afwijkende constructies. Toen de fabriek in 1919 zijn eerste auto produceerde werd direct de nadruk gelegd op de popularisering van de automobiel. Zeker toen in 1922 het C-type verscheen, beter bekend als het klaverblaadje, was het succes van het eigenzinnige merk niet meer te stuiten. brings- bedrijf APK 80VAG rijl de teller in half in. i Ami 6 en 11 assieke -sleutelaar jen kunnen het ruime taande i prettige wekend een :k. Overduide- zelf verteld dat de directe inspuiting moeilijk te combineren was met een natuurlijk aanzuigende diesel, vooral vanwege het hoge geluidsniveau. Daar is men inmiddels van teruggekomen. Allereerst zijn er inmiddels inspuitpompen beschikbaar die een hogere druk kunnen leveren en op electronische wijze gestuurd volledig geprogrammeerd hun brandstof kunnen afgeven. Een brandstofpomp die bovendien gekoppeld kan worden aan de wegrijbeveiliging. Daarom brengt Volkswagen dit najaar de SDI-motor, uiteraard een 1.9 liter met directe inspuiting maar zonder turbo. Vlak voor de zelfontbranding wordt eerst een kleine hoeveelheid dieselolie ingespoten, terwijl ongeveer op het moment van verbranding ineens extra Produktie De meest krachtige Ami werd tussen 1973 en 1976 geleverd, de Ami 8 Super. Dit model werd voorzien van de 4 cilinder 1015 cc motor uit de Citroën GS, goed voor een vermogen van 54 pk en zodoende in staat een top van 140 km/u te behalen. Het model week alleen op details van de bestaande Ami 8 af. Wel was het onderstel danig herzien met onder meer stabilisatorstangen voor en achter en hydraulische dempers. Na het uit produktie ran de Ami 8 Super bleef de normale Ami 8 nog tot 1979 leverbaar. Van de typisch gelijnde Ami 6 srden ruim anderhalf .Ijoen exemplaren geproduceerd, terwi' voor de Ami 8 op een miljoen bleef staar Anno 1995 zijn een Ami 8 betaalbare klas auto's die een zelf-sle veel genoegt brengen. Door 1 interieur en hoogste comfort bovendien j auto's om in het weel ritje mee te maken. gepresenteerd. Een echte Franse volksauto voor gebruik op het platteland in de stad. Radiostraat 26-28, TILBURG Telefoon 013-426341 het onderstel van de 2CV. De veerkarakteristiek van en 2CV komen in grote dan ook overeen. Imm Citroen en Frans comfort zijn een twee-eenheid. Door gebruik van meer chroom en aluminium is duidelijk te zien dat de Ami in een hoger segment zit dan de Eend. Comfort e auto is voorzien van :huifruiten in voor- en achterportieren, heeft chromen portierkrukken en beschikt net als de DS over een dak in een andere kleurstelling dan de carrosserie. Onder de kap ligt een luchtgekoelde 2 cilinder boxer-motor die in vergelijking tot de 2CV zowel een langere slag als grotere boring heeft. Met 602 cc wordt een vermogen bereikt van 20 pk bij 4500 tr/min. Door deze grotere motor en een betere isolatie van trillingen en geluiden is de Ami 6 ito is aanzienlijk stiller dan een il dan 2CV uit dezelfde bouwjaren. De auto is in staat een topsnelheid neer te zetten van 105 km/u en heeft een gemiddeld verbruik van ongeveer 1 op 16,5. De brandstoftank is 25 liter groot, sen redelijke idius ter beschikking Eco Golf Het is natuurlijk voorspelbaar dat Volkswagen het Eco- concept van de Golf gaat koppelen aan de directe inspuiting. Met de TDI-motor is dat nog niet gebeurd, omdat de Eco Golf dan veel te duur zou worden. Vorig jaar werden in Duitsland zo'n 3.000 exemplaren van deze speciale uitvoering verkocht en de auto blijft voorlopig op speciale bestelling gewoon leverbaar. Toch is men bezig om de bevindingen van de gebruikers te verwerken in een nieuwe versie. Zo wordt het om de haverklap afslaan van de motor als onprettig ervaren. Het leidt echter geen twijfel dat een nieuwe versie van de Eco Golf een motor met directe inspuiting zal krijgen. Het Eco-concept is namelijk nodig om tot de in Duitsland op dit moment hoogst actuele 3 liter-auto te komen. I C,c 9n's LpG «K*», bL blauw LPG '0ApViïr: --_____wedfge garantie Ontwerp-vrijheden Aan de bovenkant van het programma staat bij Citroen de goddelijke DS. Deze opzienbarende auto werd eind 1955 voor het eerst aan het publiek getoond en de reakties waren overweldigend. Deze autc zijn tijd ver vooruit en zal ook bijna twintig jaar bijna onafgebroken worden geproduceerd. Er is echter sprake van een grot gat tussen de 2CV en de DS, zodat er duidelijk behoefte is aan een tussenmodel. Dat wordt in 1961 de Ami 6. De auto verschijnt in april van dat jaar en valt op door zijn afwijkende vormgeving. De achterover hellende achterruit is hierbij natuurlijk het meest kenmerkende detail. Maar er zijn meer rijheden die de Ami v lul cc, heel speciale en opmerkelijke auto maken. Kijk maar eens naar het front. Daar zien we grote koplampen omgeven dikke chromen rand. De is niet meer dan een gro. met enkele aluminium spijlen. De motorkap en spatborden lijken als een soort gesmolten plak kaas over het geheel te hangen. Verder is de Ami net als de 2CV en DS een vol waardige vierdeurs auto. Aan de achterzijde vinden we een normale kofferbak. De 3,865 meter lange Citroen Ami 6 maakt in principe gebruik van Na sluiting van de 65ste Internationale Autotentoonstelling van Genève stond de teller van het bezoekersaantal op maar liefst 675.760 personen en dat is 3,3% meer dan vorig jaar en flink meer dan van te voren was voorspeld. Alleen de eerste dagen, toen het weer extreem goed was, werden lagere bezoekersaantallen dan vorig jaar geconstateerd. Hieruit blijkt de populariteit van de tentoonstelling bij zowel de exposanten als het publiek. Dit jaar werd voor het eerst de nieuwe hal 7 in gebruik genomen, nu nog gevuld met klassieke auto's en stands met automobilia. Volgend jaar wordt een nieuwe standindeling gemaakt, zodat ook reguliere autofabrikanten in de nieuwe hal een plaatsje krijgen. In 1996 zal de tentoonstelling worden gehouden van 7 tot en met 17 maart. Wankelmotor De portieren zijn voorzien van panelen in dezelfde stof als het meubilair. Al bij het al is het best even wennen als je vanuit een moderne auto in de Ami 6 stapt. De bediening van alle elementen gaat plezierig licht, maar door het typische comfort en het overhellen in bochten wordt de klok toch zo'n dertig jaar teruggezet. Ook bij de presentatie van de Ami 6 in 1961 waren er heel wat mensen die de auto niet mooi vonden. Er waren voldoende 2CV-rijders stapje hogerop wilden, het utilitaire karakter van de Eend nadrukkelijk in de Ami 6 misten. Daarom bracht Citroen korte tijd later ook een Break-versie op de markt met een vijfde deur. De Ami was een lang leven beschoren. Tot 1969 bleef de '6' in het leveringsprogramma.r presenteerde het merk i nieuwe Ami 8. De aut~ behield een deel van u< typische basislijnen van de Ami 6, maar had nu een schuin aflopende achterzijde. De motor bleef gelijk, maar had inmiddels een wat hoger vermogen. Ook de Ami 8 werd leverbaar als Break. Op basis van deze Ami 8 bracht Citroen in 1970 zijn eerste prototype met wankelmotor, de M35. Er werd een kleine serie van 267 auto's geproduceerd, auto's die op dit moment zeer geliefd zijn bij Citroën-verzamelaars. Oxydatiekatalysator De 1.9-motor werd enige jaren terug ook uitgebracht met directe inspuiting, turbocompressor en intercooler. Direct inge- I spuiting zorgt voor een veel I hoger vermogen en koppel II een lager brandstofverbruik en gunstige emissiewaarden. I De 1.9 TDI van Volkswagen Gabrio 1 produceert bij 4000 tr/min zijn ïïqqqq maximale vermogen van 90 pk en haalt een koppel van 202 Nm bij 1900 tr/min. Het j verbruik is zelfs nog lager dan bij de ongeblazen diesel, terwijl de prestaties op een i veel hoger niveau liggen. De auto haalt een topsnelheid van 178 km/u en heeft 12,8 seconden nodig om van 0 tot 100 km/u te sprinten. De TDI doet daarom niet meer onder voor een bezinemotor, terwijl de verbruikswaarden m gunstiger liggen. Vervis, worden de al lage emissiewaarden nog e° gunstig beïnvloed door i oxydatiekatalysator en i uitlaatgasterugvoer systeem. Daarom heeft Volkswagen i besloten vanaf mei/juni deze TDI-motor te gaan leveren in I de Golf Cabriolet. Daarmee is VW het eerste merk wat een in serie gebouwde cabrio met J dieselmotor levert. Het is natuurlijk een gok, maar I waarom zou een dieselende kilometervreter niet van het open rijden in een cabriolet mogen genieten. Het lijkt daarom een gouden greep en het is makkelijk te voorspellen dat met name de Franse merken bij het welslagen van deze Golf Cabrio TDI snel zullen volgen. Vergelijken we de Cabrio TDI met de 90 pk benzineversie dan zien we een identieke topsnelheid van 172 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in Vrijwel alle Citroën-modellen beschikken over opvallende eigenschappen. Is het niet in de vormgeving, dan wel in de techniek. Het leveringsprogramma bestaat aan het begin van de jaren zestig natuurlijk uit de zeer succesvolle 2CV, die tijdens de Parijse autosalon van oktober 1948 werd diesel wordt toegevoerd. Hierdoor is de harde dieselklop teruggedrongen en wordt een gelijkmaterigere motorloop verkregen. Het resultaat mag er zij n. De motor is bijzonder gedempt in de auto aanwezig en slechts in de verte herkenbaar als een diesel. elasticiteit te beschikken getuige de kortere acceleratie van 60 tot 100 km/u. Het grote voordeel van deze nieuwe dieselvariant van Volkswagen is echter het brandstofverbruik en de lage uitlaatgasemissie. De SDI heeft namelijk hetzelfde gemiddelde verbruik (volgens ECE-norm) als de TDI, namelijk 4,9 liter per 100 km/u. ontwerp-vrijl Dit betekent dat de SDI in de 6 tot een heel praktijk ruim tien procent zuiniger is dan de bestaande atmosferische 1.9 liter diesel met gelijk vermogen en prestatieniveau. Een oxydatiekatalysator wordt standaard gemonteerd. Volkswagen is overtuigd van de mogelijkheden van de diesel met directe inspuiting. Het merk acht het noodzakelijk een dergelijk krachtbron in huis te hebben om ook op de langere termijn aan de steeds strengere emissie-eisen te kunnen voldoen. Voorlopig zal de SDI- motor in de Golf en Vento worden geleverd naast de bestaande 'gewone' 1.9 diesel. In Nederland zal een meerprijs voor deze motor worden gevraagd van f.1.500,= een bedrag wat met het lagere verbruik moet worden terugverdiend. De Golf 3- deurs CL SDI komt dan op f.35.495,=. Avantgarde Zowel met de kap dicht als open is de TDI alles behalve rumoerig, waardoor de combinatie van motor en carrosserie direct zeer natuurlijk overkomen. De Golf Cabrio TDI komt beschikbaar i basisversie voor Ti,= en in een luxueuze Avantgarde-uitvoering voor f.56.996,=. Deze auto is onder meer voorzien van lichtmetalen velgen, donkere achterlichten, wielkastverbreding, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bediende kap en elektrische ruitbediening. Bij het uitbrengen motor werd door V Emissie-eisen Kijken we naar de cijfers dan zien we in eerste instantie weinig verschil met de bestaande 1.9 liter diesel. De SDI haalt eveneens een vermogen van 64 pk nu bij 4200 tr/min en komt tot een koppel van 125 Nm bij 2200 tr/min. De topsnelheid van de Golf met deze motor ligt met 156 km/u op hetzelfde niveau, wat ook geldt voor de acceleratie van 0 tot 100 in 17,6 seconden. Eenmaal op gang blijkt de SDI over een grotere zodat ei actierac staat. Het interieur heeft een typische jaren zestig inrichting. Ogenschijnlijk op willekeurige plaatsen zijn verschillende knoppen en bedieningshendels aangebracht. Van ergonomie had men toen nog nauwelijks gehoord. Wat overigens niets zegt over het geboden comfort. De zachte stoelen bieden een i door een comfortabele zitJe hebt >e grille alleen de neiging achterover root gat te leunen, waardoor je nauwelijks nog bij het platliggende stuur kunt. Direct achter dit eenspakige stuurwiel zit het dashboard met een brede snelheidsmeter, br laadstroommeter. wordt met een simpele schuif bediend, terwijl de U11 vierversnellingsbak met een were dashboardpook in gang wordt miijc gezet.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 29