CITROEN AMI6
Wij weren teeAV
VOLKSWAGEN GOLF TDICABRIO EN SDI
LENlH
A
I
l
Vreemde eend
Volvorijders opgelet
10 jaar
coupé met
I
Klas
IDRI
IONS
SfONs
\ken
Record in
Genève
tl
2.995,-
l. GRATIS*!
4.795,
Auto Oisterwijk B.V.
II s
EEN WEEKEND
PARIJS
COEHORST AUTOMOBIELEN
COEHORST Automobielen
OCCaT^
ter*-
?5»98-FM
DE AUTOMAAT Donderdag 30 maart 1995 pagina 9
DE TILBURGSE KOERIER
11995 pagina 8i
Een klassiek
ne accenten.
land en
rt va
or de
Vervolg van pagina 1
LDMERK
srover
de mpers.
brandstof-en nemenva
r. De kachel bleef den
i bij F
nu voor
t-injectiemotor.
met een eigen,
:h zijn de grote
mte. Er zijn vijf
n moderne 1.3
gt 13
I OP ZAND
5-1553
o
Dei
scl
"aat1986
1986
i
’992
1990
’992
1992
1992
-1992
voor 2 personen
(t.w.v. 500,-)
Itipoint-injectie-
tandgeschakeld,
r. De Sedan is
tgevoerd.
5 die een
i, maar
WTn de
U KIEST VOOR KLASSE, DUS KIEST U VOOR DE RUIME ClVIC COUPÉ 1 .5 DXl OF 1 .5 L_Sl. O F WELLICHT KIEST U VOOR DE 1 .5 L_Sl MET
automaat. Alle drie de modellen zijn uitgerust met een pittige, zuinige 1 6-kleppenmotor, voorzien van het hypermoderne
MULTIPOINT INJECTIE SYSTEEM PGM-FI. En ZE ZIJN STANDAARD AL HÉÉL COMPLEET. KORTOM, U GAAT VOOR KLASSE. EN HELEMAAL KLASSE
IS DAT U NU VOOR 1 .500 GULDEN AAN EXTRA’S KRIJGT, WAAR U MAAR 300 GULDEN VOOR BETAALT! U HEBT VOOR DIT LUTTELE BEDRAG EEN
SET SJIEKE SPATLAPPEN (HEEL MOOl) ÉN LICHT METALEN VELGEN (HELEMAAL MOOl). DAT IS DUS MOOI MEEGENOMEN. De HONDA ClVIC
Coupé rijdt u al vanaf 35.990,-. En over klasse gesproken: dat is een klasseprijs. Maar kom eerst proefkijken, proefrijden
EN PROEF OOK EENS HOE VOORDELIG HET INRUILEN BIJ HONDA IS. U BENT VAN HARTE WELKOM. CAT MOET HONDA ZIJN.
7.950,
6.250,
i de Ami
te lijnen
imers
mfort zijn
m van de TDI-
Volkswagen
nu voor 41.950,
nu voor 39.750,
nu voor 34.750,
nu voor 37.500,
r, terwi
jn veel
srder
Sprendlingenstraat 27, Oisterwijk, 04242-15959 V s'
l| Bov<
II ma;
A
nu voor 28.750,
nu voor 56.950,-
nu voor 22.750,-
nu voor 74.750,-
nu voor 93.750,-
nu voor 61.950,-
nu voor 32.500,-
nu voor 29.750,
nu voor 59.500,-
nu voor 55.750,-
eens
•or de
het
nu voor 11.250,-
nu voor 72.750,
nu voor 33.750,
nu voor 32.450,
nu voor 16.950,-
respectievelijk 13,1 en 13,3
seconden. Bij de acceleratie
van 60 tot 100 km/u is de TDI
zelfs in het voordeel.
nu voor 17.750,
Deze maand feest u mee, want al onze
occasions zijn voor u
ANWB-GEKEURD
en alle auto's boven 10.000,- zijn
voorzien van
1 JAAR GARANTIE
Bovendien ontvangt u, in de
maand maart, bij aankoop van
een auto boven de 10.000,-
i. Daarna
rkde
ito
nde
nu voor 12.750,-
Bij het Franse merk Citroën past originaliteit en de
toepassing van afwijkende constructies. Toen de
fabriek in 1919 zijn eerste auto produceerde werd
direct de nadruk gelegd op de popularisering van
de automobiel. Zeker toen in 1922 het C-type
verscheen, beter bekend als het klaverblaadje, was
het succes van het eigenzinnige merk niet meer te
stuiten.
brings-
bedrijf
APK
80VAG
rijl de teller
in half
in.
i Ami 6 en
11 assieke
-sleutelaar
jen kunnen
het ruime
taande
i prettige
wekend een
:k. Overduide-
zelf verteld dat de directe
inspuiting moeilijk te
combineren was met een
natuurlijk aanzuigende
diesel, vooral vanwege het
hoge geluidsniveau. Daar is
men inmiddels van
teruggekomen. Allereerst zijn
er inmiddels inspuitpompen
beschikbaar die een hogere
druk kunnen leveren en op
electronische wijze gestuurd
volledig geprogrammeerd
hun brandstof kunnen
afgeven. Een brandstofpomp
die bovendien gekoppeld kan
worden aan de
wegrijbeveiliging. Daarom
brengt Volkswagen dit najaar
de SDI-motor, uiteraard een
1.9 liter met directe inspuiting
maar zonder turbo. Vlak voor
de zelfontbranding wordt
eerst een kleine hoeveelheid
dieselolie ingespoten, terwijl
ongeveer op het moment van
verbranding ineens extra
Produktie
De meest krachtige Ami werd
tussen 1973 en 1976 geleverd,
de Ami 8 Super. Dit model
werd voorzien van de 4
cilinder 1015 cc motor uit de
Citroën GS, goed voor een
vermogen van 54 pk en
zodoende in staat een top van
140 km/u te behalen. Het
model week alleen op details
van de bestaande Ami 8 af.
Wel was het onderstel danig
herzien met onder meer
stabilisatorstangen voor en
achter en hydraulische
dempers. Na het uit produktie
ran de Ami 8 Super
bleef de normale Ami 8 nog tot
1979 leverbaar.
Van de typisch gelijnde Ami 6
srden ruim anderhalf
.Ijoen exemplaren
geproduceerd, terwi'
voor de Ami 8 op een
miljoen bleef staar
Anno 1995 zijn een
Ami 8 betaalbare klas
auto's die een zelf-sle
veel genoegt
brengen. Door 1
interieur en hoogste
comfort bovendien j
auto's om in het weel
ritje mee te maken.
gepresenteerd. Een echte
Franse volksauto voor
gebruik op het platteland
in de stad.
Radiostraat 26-28, TILBURG Telefoon 013-426341
het onderstel van de 2CV. De
veerkarakteristiek van
en 2CV komen in grote
dan ook overeen. Imm
Citroen en Frans comfort zijn
een twee-eenheid. Door
gebruik van meer chroom en
aluminium is duidelijk te zien
dat de Ami in een hoger
segment zit dan de Eend.
Comfort
e auto is voorzien van
:huifruiten in voor- en
achterportieren, heeft
chromen portierkrukken en
beschikt net als de DS over
een dak in een andere
kleurstelling dan de
carrosserie.
Onder de kap ligt een
luchtgekoelde 2 cilinder
boxer-motor die in
vergelijking tot de 2CV zowel
een langere slag als grotere
boring heeft. Met 602 cc wordt
een vermogen bereikt van 20
pk bij 4500 tr/min. Door deze
grotere motor en een betere
isolatie van trillingen en
geluiden is de Ami 6
ito is aanzienlijk stiller dan een
il dan 2CV uit dezelfde bouwjaren.
De auto is in staat een
topsnelheid neer te zetten van
105 km/u en heeft een
gemiddeld verbruik van
ongeveer 1 op 16,5. De
brandstoftank is 25 liter groot,
sen redelijke
idius ter beschikking
Eco Golf
Het is natuurlijk voorspelbaar
dat Volkswagen het Eco-
concept van de Golf gaat
koppelen aan de directe
inspuiting. Met de TDI-motor
is dat nog niet gebeurd,
omdat de Eco Golf dan veel te
duur zou worden. Vorig jaar
werden in Duitsland zo'n 3.000
exemplaren van deze
speciale uitvoering verkocht
en de auto blijft voorlopig op
speciale bestelling gewoon
leverbaar. Toch is men bezig
om de bevindingen van de
gebruikers te verwerken in
een nieuwe versie. Zo wordt
het om de haverklap afslaan
van de motor als onprettig
ervaren. Het leidt echter geen
twijfel dat een nieuwe versie
van de Eco Golf een motor met
directe inspuiting zal krijgen.
Het Eco-concept is namelijk
nodig om tot de in Duitsland
op dit moment hoogst actuele
3 liter-auto te komen.
I C,c 9n's LpG «K*»,
bL blauw LPG
'0ApViïr:
--_____wedfge garantie
Ontwerp-vrijheden
Aan de bovenkant van het
programma staat bij Citroen
de goddelijke DS. Deze
opzienbarende auto werd
eind 1955 voor het eerst aan
het publiek getoond en de
reakties waren
overweldigend. Deze autc
zijn tijd ver vooruit en zal
ook bijna twintig jaar bijna
onafgebroken worden
geproduceerd.
Er is echter sprake van een
grot gat tussen de 2CV en de
DS, zodat er duidelijk
behoefte is aan een
tussenmodel. Dat wordt in
1961 de Ami 6. De auto
verschijnt in april van dat jaar
en valt op door zijn
afwijkende vormgeving. De
achterover hellende
achterruit is hierbij natuurlijk
het meest kenmerkende
detail. Maar er zijn meer
rijheden die de Ami
v lul cc, heel speciale en
opmerkelijke auto maken.
Kijk maar eens naar het front.
Daar zien we grote
koplampen omgeven
dikke chromen rand. De
is niet meer dan een gro.
met enkele aluminium
spijlen. De motorkap en
spatborden lijken als een
soort gesmolten plak kaas
over het geheel te hangen.
Verder is de Ami net als de
2CV en DS een vol waardige
vierdeurs auto. Aan de
achterzijde vinden we een
normale kofferbak. De 3,865
meter lange Citroen Ami 6
maakt in principe gebruik van
Na sluiting van de
65ste Internationale
Autotentoonstelling
van Genève stond de
teller van het
bezoekersaantal op
maar liefst 675.760
personen en dat is
3,3% meer dan vorig
jaar en flink meer dan
van te voren was
voorspeld. Alleen de
eerste dagen, toen het
weer extreem goed
was, werden lagere
bezoekersaantallen
dan vorig jaar
geconstateerd. Hieruit
blijkt de populariteit
van de tentoonstelling
bij zowel de
exposanten als het
publiek. Dit jaar werd
voor het eerst de
nieuwe hal 7 in
gebruik genomen, nu
nog gevuld met
klassieke auto's en
stands met
automobilia. Volgend
jaar wordt een nieuwe
standindeling
gemaakt, zodat ook
reguliere
autofabrikanten in de
nieuwe hal een
plaatsje krijgen. In
1996 zal de
tentoonstelling
worden gehouden van
7 tot en met 17 maart.
Wankelmotor
De portieren zijn voorzien van
panelen in dezelfde stof als
het meubilair. Al bij het al is
het best even wennen als je
vanuit een moderne auto in de
Ami 6 stapt. De bediening van
alle elementen gaat plezierig
licht, maar door het typische
comfort en het overhellen in
bochten wordt de klok toch
zo'n dertig jaar teruggezet.
Ook bij de presentatie van de
Ami 6 in 1961 waren er heel
wat mensen die de auto niet
mooi vonden. Er waren
voldoende 2CV-rijders
stapje hogerop wilden,
het utilitaire karakter van de
Eend nadrukkelijk in de Ami 6
misten. Daarom bracht
Citroen korte tijd later ook een
Break-versie op de markt met
een vijfde deur. De Ami was
een lang leven beschoren. Tot
1969 bleef de '6' in het
leveringsprogramma.r
presenteerde het merk i
nieuwe Ami 8. De aut~
behield een deel van u<
typische basislijnen van de
Ami 6, maar had nu een
schuin aflopende achterzijde.
De motor bleef gelijk, maar
had inmiddels een wat hoger
vermogen. Ook de Ami 8 werd
leverbaar als Break. Op basis
van deze Ami 8 bracht Citroen
in 1970 zijn eerste prototype
met wankelmotor, de M35. Er
werd een kleine serie van 267
auto's geproduceerd, auto's
die op dit moment zeer geliefd
zijn bij Citroën-verzamelaars.
Oxydatiekatalysator
De 1.9-motor werd enige jaren
terug ook uitgebracht met
directe inspuiting,
turbocompressor en
intercooler. Direct inge-
I spuiting zorgt voor een veel
I hoger vermogen en koppel
II een lager brandstofverbruik
en gunstige emissiewaarden.
I De 1.9 TDI van Volkswagen Gabrio 1
produceert bij 4000 tr/min zijn ïïqqqq
maximale vermogen van 90
pk en haalt een koppel van
202 Nm bij 1900 tr/min. Het
j verbruik is zelfs nog lager dan
bij de ongeblazen diesel,
terwijl de prestaties op een
i veel hoger niveau liggen. De
auto haalt een topsnelheid
van 178 km/u en heeft 12,8
seconden nodig om van 0 tot
100 km/u te sprinten. De TDI
doet daarom niet meer onder
voor een bezinemotor, terwijl
de verbruikswaarden m
gunstiger liggen. Vervis,
worden de al lage
emissiewaarden nog e°
gunstig beïnvloed door i
oxydatiekatalysator en i
uitlaatgasterugvoer systeem.
Daarom heeft Volkswagen
i besloten vanaf mei/juni deze
TDI-motor te gaan leveren in
I de Golf Cabriolet. Daarmee is
VW het eerste merk wat een in
serie gebouwde cabrio met
J dieselmotor levert. Het is
natuurlijk een gok, maar
I waarom zou een dieselende
kilometervreter niet van het
open rijden in een cabriolet
mogen genieten. Het lijkt
daarom een gouden greep en
het is makkelijk te
voorspellen dat met name de
Franse merken bij het
welslagen van deze Golf
Cabrio TDI snel zullen volgen.
Vergelijken we de Cabrio TDI
met de 90 pk benzineversie
dan zien we een identieke
topsnelheid van 172 km/u en
een acceleratie van 0 tot 100 in
Vrijwel alle Citroën-modellen
beschikken over opvallende
eigenschappen. Is het niet in
de vormgeving, dan wel in de
techniek. Het
leveringsprogramma bestaat
aan het begin van de jaren
zestig natuurlijk uit de zeer
succesvolle 2CV, die tijdens
de Parijse autosalon van
oktober 1948 werd
diesel wordt toegevoerd.
Hierdoor is de harde
dieselklop teruggedrongen en
wordt een gelijkmaterigere
motorloop verkregen. Het
resultaat mag er zij n. De
motor is bijzonder gedempt in
de auto aanwezig en slechts
in de verte herkenbaar als een
diesel.
elasticiteit te beschikken
getuige de kortere acceleratie
van 60 tot 100 km/u. Het grote
voordeel van deze nieuwe
dieselvariant van
Volkswagen is echter het
brandstofverbruik en de lage
uitlaatgasemissie. De SDI
heeft namelijk hetzelfde
gemiddelde verbruik (volgens
ECE-norm) als de TDI,
namelijk 4,9 liter per 100 km/u. ontwerp-vrijl
Dit betekent dat de SDI in de 6 tot een heel
praktijk ruim tien procent
zuiniger is dan de bestaande
atmosferische 1.9 liter diesel
met gelijk vermogen en
prestatieniveau. Een
oxydatiekatalysator wordt
standaard gemonteerd.
Volkswagen is overtuigd van
de mogelijkheden van de
diesel met directe inspuiting.
Het merk acht het
noodzakelijk een dergelijk
krachtbron in huis te hebben
om ook op de langere termijn
aan de steeds strengere
emissie-eisen te kunnen
voldoen. Voorlopig zal de SDI-
motor in de Golf en Vento
worden geleverd naast de
bestaande 'gewone' 1.9 diesel.
In Nederland zal een
meerprijs voor deze motor
worden gevraagd van f.1.500,=
een bedrag wat met het
lagere verbruik moet worden
terugverdiend. De Golf 3-
deurs CL SDI komt dan op
f.35.495,=.
Avantgarde
Zowel met de kap dicht als
open is de TDI alles behalve
rumoerig, waardoor de
combinatie van motor en
carrosserie direct zeer
natuurlijk overkomen. De Golf
Cabrio TDI komt beschikbaar
i basisversie voor
Ti,= en in een luxueuze
Avantgarde-uitvoering voor
f.56.996,=. Deze auto is onder
meer voorzien van
lichtmetalen velgen, donkere
achterlichten,
wielkastverbreding,
elektrisch verstelbare
buitenspiegels, elektrisch
bediende kap en elektrische
ruitbediening.
Bij het uitbrengen
motor werd door V
Emissie-eisen
Kijken we naar de cijfers dan
zien we in eerste instantie
weinig verschil met de
bestaande 1.9 liter diesel. De
SDI haalt eveneens een
vermogen van 64 pk nu bij
4200 tr/min en komt tot een
koppel van 125 Nm bij 2200
tr/min. De topsnelheid van de
Golf met deze motor ligt met
156 km/u op hetzelfde niveau,
wat ook geldt voor de
acceleratie van 0 tot 100 in 17,6
seconden. Eenmaal op gang
blijkt de SDI over een grotere
zodat ei
actierac
staat.
Het interieur heeft een
typische jaren zestig
inrichting. Ogenschijnlijk op
willekeurige plaatsen zijn
verschillende knoppen en
bedieningshendels
aangebracht. Van ergonomie
had men toen nog nauwelijks
gehoord. Wat overigens niets
zegt over het geboden
comfort.
De zachte stoelen bieden een
i door een comfortabele zitJe hebt
>e grille alleen de neiging achterover
root gat te leunen, waardoor je
nauwelijks nog bij het
platliggende stuur kunt.
Direct achter dit eenspakige
stuurwiel zit het dashboard
met een brede
snelheidsmeter, br
laadstroommeter.
wordt met een simpele schuif
bediend, terwijl de U11
vierversnellingsbak met een were
dashboardpook in gang wordt miijc
gezet.