DAIHATSU VALERA 1.51 SR
l
1
Maatje groter
Volkswagen met Rolling Stones Collection
Engelse Toyota Corolla
Hoge score Lexus
bij J.D. Power
Kia in Europa
V
Nieuw R&D-centrum
voor Renault
u Cv
ns!
RP
0,-
en
d
Privé Lease 369,-S/mna
Standaard airco voor
Laguna Alizé
t* tb
DE AU IOMAAT Donderdag 30 maart 1995 pagina 5
DETILBURGSE KOERIER
pagina 4
95
1
imte<
al opt
in
s, witte
dit
GLX
‘9
jen
ing.
snde
toer
Nissan Micro Marcl
ikken. Kia stree
voertuigen in 1
jk 150.000.
Volkswai
muzieke-L
van Pepsi er
-:x-3stec
zich bezig met de produktie
van jaarlijks bijna 100.000
Carina E's met 1.6,1.8 en 2.0D
motor als sedan, liftback of
stationwagon.
F2Ï59V]
of
Privé lease
ƒ169,-*
p/mnd
vermogen van 90 pk bij 6200
r koppel van 119
j een
totaalgewicht van slechts 859
kg zorgt deze krachtbron voor
goede prestaties zoals de
acceleratie van 0 tot 100 in 11
seconden en een top van 170
km/u. Soepel schakelend
vindt de Valéra vlot zijn weg
door het moderne verkeer,
zonder daarbij té rumoerig te
worden.
S SEN
Burg. 52 56 S037 NC Tilburg Tel:013-6839H
herkenbaar aanwezig zal zijn.
De afgelopen twee jaren
werden al Genesis en Pink
Floyd gesteund. Hierdoor is
de bekendheid van
Dit jaar zal Volkswagen
Voodoo Lounge concerttc
van de Rolling Stones
sponsoren. Dat betekent dat
het merk bij alle concerten
zullen gaan worden. Op
-mt heeft Toyota in
5,-id 1900 medewerkers,
waarvan er 140 in Deeside
werken. De overigen houden
kleur is opgenomen. De r
middenconsole is gevuld met tr/min en een koppel v
twee uitstroomopeningen, de Nm bij 3600 tr/min. Bij
bedieningsorganen van de totaalgewicht van sle,
verwarming, een plaats voor
de radio en een asbak.
Opbergruimte is er in de
portiervakken en het
dashboardkastje.
Het is Daihatsu inmiddels gelukt om tot en met de
middenklasse een mooi aaneengesloten
programma samen te stellen. Tussen de kleine
Cuore en grote Applause vinden we de Charade in
drie-en vijfdeurs uitvoering en de nieuwe Valéra
die binnen de reeks een geheel eigen plaats moet
krijgen. We reden de 1.5i SR.
Harmonisch
Hoogte, spoorbreedtes, ja
zelfs het volledige front is van
de Charade overgenomen,
maar toch lijkt het alsof het
een compleet andere auto is.
De achterzijde is zeer
harmonisch in het ontwerp
opgenomen. De auto heeft
daardoor zeker geen
'aangeplakte kont'. De Valéra
ziet er zeer verzorgd uit met
onder meer meegespoten
bumpers en bij de SR ook
meegespoten
spiegelbehuizingen. De
spoiler op het kofferdeksel
met geïntregreerd derde
remlicht en de lichtmetalen
velgen staan op de optielijst.
Het is grappig om te zien dat
het segment kleine sedans
aan om vang aan het
toenemen is. De Valéra heeft
onder meer concurrentie te
duchten van bijvoorbeeld de
Suzuki Swift sedan en Seat
Cordoba.
De extra lengte ten opzichte
van de Charade is vooral te
vinden in het bagagevolume.
De kofferbak heeft met 425
liter een voor deze klasse
forse inhoud. Bovendien is de
achterbank in een 40/60-
verhouding neerklapbaar en
kan het bagagevolume tot
maar liefst 1175 liter worden
uitgebreid.
Het interieur maakt een
volwassen en keurig
afgewerkte indruk. Het
dashboard kennen we
uiteraard ook uit de Charade
en is compleet met een
toerenteller, snelheidsmeter,
brandstof- en
temperatuurmeter. Het geheel
is voornamelijk in grijstinten
uitgevoerd, terwijl gelukkig
de stoffen bekleding wat
ragen als sponsor van
.evenement boven dat
m Coca Cola
uitgestegen. In 1993 werden
20.000 stuks verkocht van de
Met de naam Valéra hoopt
Daihatsu Holland dat deze
compacte vierdeurs sedan
een afzonderlijke plaats in het
programma krijgt. Men maakt
er overigens geen geheim van
dat de auto volledig is
afgeleid van de Charade
vijfdeurs; in een aantal
landen gaat de Valéra ook
gewoon als Charade sedan
door het leven. Alleen de
lengte van de Valéra is
toegenomen tot 4,10 meter.
Toch heeft de auto daardoor
een geheel andere aanblik
gekregen.
Het programma van de Renault Laguna is uitgebreid met de RT
1.8 Alizé, een uitvoeirng standaard voorzien van een
elektronisch geregeld aircosysteem met microfilter. Voor deze
af-fabriek ingebouwde installatie wordt een meerprijs
gerekend van slechts f.1.400,=. Hiermee komt de prijs van deze
complete auto op f.42.340,= inclusief de wettelijke
verwijderingsbijdrage. De climat-control kan digitaal worden
ingesteld en regelt zichzelf volledig automatisch.
merk is pas sinds september
1989 in de VS verkrijgbaar.
Maar ook bij andere
onderzoeken, zoals de Initial
Quality Study, de Sales
Satisfaction Index, de Custo
mer Satisfaction Index en de
Vehicle Performance Index
kwam Lexus als overwinnaar
naar boven.
Bij de auto's van vijf jaar oud
worden gemiddeld per
honderd stuks 414 problemen
geconstateerd in 12 maanden
tijd. Lexus scoort met slechts
zwart dashboard en
radiovoorbereiding met 4-
speakers. De Golf Variant
heeft bovendien een
staafantenne, dakreling
een laadruimte-afdekkin
Vrijwel het complete
motorenprogramma is met dit
pakket te verkrijgen. Bij de
Golf Rolling Stones Collection
wordt een meerprijs van
f.795,- in rekening gebracht,
terwijl bij de Variant f1.495,-
bij de aanschafprijs wordt
opgeteld. Daarnaast wordt
ook een Rolling Stones
Collection geleverd op basis
van de standaard Golf
Cabriolet. Hier zien we BBS-
lichtmetalen wielen, volledig
meegespoten bumpers,
Ltcxien. portiergrepen en grille, witte
en G olf knipperlichten voor,
i Voodoo gedeeltelijk in rookglas
rd. Bij de uitvoerde achterlichten en
een zwarte kunststof kap. In
het interieur vinden we
elektrische raambediening,
radiovoorbereiding en
sportstoelen. De Cabrio met
dit pakket is verkrijgbaar als
1.8 van 75 of 90 pk en als 1.8 90
pk automaat. Het pakket
vraagt een extra investering
van f.1.995,-.
De Zuidkoreaanse autofabrikant Kia wil nog voor de
eeuwwisseling een fabriek in Europa bouwen. Voor het
zover is, wil de Koreaanse autofabrikant in Europa over
een netwerk van 1.200 dealers en een eigen Research- en
ontwikkelingscentrum beschikken. Kia streeft ernaar de
afzet in Europa van 27.000 voertuigen in 1994 op te
schroeven tot uiteindelijk 150.000 eenheden.
188 problemen per honderd
auto's zeer gunstig.
Automobilisten die meedoen
aan het onderzoek krijgen een
enquete in te vullen van zes
pagina's waarin wordt ge-
P9 - - - van haar fabriek in Burnaston Engelanc
Engeland binnen drie jaar
verdubbelen. Eind volgend
jaar zal daarom worden
gestart met de bouw van een
nieuwe assemblage-fabriek
naast de bestaande vestiging.
Deze nieuwe fabriek zal een
capaciteit hebben van 100.000
auto's per jaar. Er is een
investering mee gemoeid van
tweehonderd miljoen pond en
er komen duizend
arbeidsplaatsen beschikbaar.
Toyota zal in haar tweede
Engelse fabriek de Corolla
gaan produceren. Tegen de
tijd dat de fabriek klaar is,
gaat het uiteraard om de
volgende generatie van de
best verkochte auto ter
wereld. Vorig jaar werden in
ons werelddeel 130.000 exem
plaren van de Corolla
verkocht. Door het produceren
van dit type auto in Europa
kan sneller op de wensen en
eisen van de Europese kopers
worden ingesprongen. Naast
de uitbreiding van de
produktiefaciliteiten in
Burnaston zal de
motorenfabriek in Deeside
synchroon meegroeien, omdat
daar de motoren voor de
Europese Corolla gemaakt
Polo Genesis, terwijl vorig
jaar 85.000 Golfs in de Pink
Floyd-uitvoering een klant
vonden. Door juist te kiezen
voor muzieksponsoring wil
Volkswagen een zeer breed
publiek bereiken, veel breder
dan bijvoorbeeld met
sportsponsoring wordt
bereikt. Bovendien is
sportsponsoring vaak
nationaal gericht, terwijl VW
met de ondersteuning van
popgroepen internationaal
werkt. Verder kunnen dealers
op originele wijze op deze
sponsoring inspringen en
wordt binnen de VW-
organisatie een gevoel van
saamhorigheid gekweekt.
Bij de sponsoring horen ook
dit jaar weer actiemodellen.
De Golf, Golf Variant er
Cabrio worden in een V
Lounge versie geleverd. E.,
Golf hatback bestaat het
pakket uit speciale velgen
met naafafdekking en
wielsierringen, gedeeltelijk
meegespoten bumpers en
buitenspiegels, dubbele
koplampen, de stoelen van de
GL-versie met "Disc"
bekleding, in hoogte
verstelbare bestuurdersstoel,
Het Amerikaanse
onderzoeksbureau J.D. Power
kijkt jaarlijks naar de
betrouwbaarheid van auto's.
Uit het meest recente
onderzoek van auto's van 5
jaar oud komt de Lexus als
minst storingsgevoelige auto
naar voren en behaald de
hoogste score die in de
historie van dit onderzoek
werd gehaald. Een fraai
resultaat, daar Lexus voor het
eerst in dit onderzoek werd
meegenomen. Immers het
Uit strategische overwegingen heeft Renault onlangs
besloten haar technische divisie grondig te
reorganiseren. Voor dit doel werd in 1994 gestart met een
ambitieus project nabij het plaatsje Guyancourt, ten
zuidwesten van Parijs. Op een oppervlakte van 150
hectare realiseert Renault daar in vijf jaar tijd een
zogenoemd 'Technocentre'. In dit centrum, dat gaat
bestaan uit diverse gebouwen, worden alle Research
Developpement afdelingen van Renault ondergebracht.
De nieuwe structuur stelt Renault straks in staat de
ontwikkelingstijd van nieuwe modellen aanzienlijk te
bekorten en de ontwikkelingskosten drastisch te
beperken. Tegen het jaar 2000 moet de ontwikkelingstijd
zijn teruggebracht tot 38 maanden en moet ieder produkt
een besparing opleveren van één tot anderhalf miljoen
Franse franc ten opzichte van de huidige ontwikke
lingskosten. Als in 1998 het volledige Technocentre
operationeel is, werken er 7.300 mensen en is een
investering gepleegd van 6,4 miljard Franse franc.
zijn opgetreden, de
duurzaamheid van de
onderdelen, hoe vaak garan-
tiewerkzaamheden nodig
waren en hoe de kwaliteit van
het geleverde werk door de
dealer is.
Prijzen
Het is een prettig rijdend auto,
nenuit in de die met zijn onafhankelijke
orden gezet. De wielophanging rondom een
-Ivoor als goed compromis heeft
gevonden tussen sportief en
comfortabel rijden. De SR-
versie staat standaard op
165/70 SR13 banden, een
maatje breder dan de
standaard SG. Beide versies
kunnen naast de
handgeschakelde vijfbak ook
worden voorzien van een
viertraps automaat met lock
up.
Naast de aantrekkelijke rij-
eigenschappen, pittige motor,
redelijk complete uitrusting
en goede afwerking heeft de
Valéra bovendien een
schappelijke aanschafprijs.
Daihatsu biedt de 1.5i SG aan
voor f.26.995,=. Voor
stuurbekrachtiging moet op
deze versie f.1.500,= extra
worden betaald, terwijl de
automaat een extra uitgave
van f.2.475,= vereist. De
completere SR komt op
f.29.995,= en is zoals gezegd
naar wens te voorzien van de
automaat. Zeer binnenkort
kan de Valéra SR ook worden
gekozen met airbag en ABS,
opties waarvoor
respectievelijk f. 1.495,= en
f.4.050,= moet worden
neergeteld.
Binnenruimte
De SR-uitvoering is bijzonder
compleet. Zo worden de vier
portierruiten elektrisch
bediend en kunnen ook de
buitenspiegels met een
knopje van binnenuit in de
ideale stand wor
auto heeft zowel
achter armsteunen, terwijl
hoofdsteunen in de
rugleuning van de
achterbank zijn geïntegreerd.
Centrale vergrendeling
behoort tot de standaard
geleverde zaken bij de SR
evenals deurbekleding
gedeeltelijk in stof,
radiovoorbereiding met
luidsprekers voor en achter,
van binnenuit te openen
achter-en benzineklep en een
digitaal klokje.
Stuurbekrachtiging wordt ook
op de SR aangeboden, terwijl
een airbag tegen meerprijs
kan worden verkregen.
De Daihatsu Valéra biedt een
heel behoorlijke
binnenruimte, waarbij de
achterbank natuurlijk beter
geschikt is voor kinderen dan
twee volwassenen. Vooral de
hoofdruimte achterin is niet
helemaal optimaal door de
aflopende daklijn.
Motorisch onderscheidt de
Valéra zich van de Charade.
We vinden daarom niet de 1.3
of 1.6 liter 16-kleppers, maar
een 1499 cc 4 cilinder met
multipoint inspuiting en 4
kleppen per zuiger. Deze
motor haalt hiermee een
Officieel Daihatsu-dealer voor Tilburg e.o.
Kloosterstraat 20, Loon op Zand
Tel. 04166-3412 vrijdag koopavond
De nieuwe Daihatsu Valéra
staat voor ‘n proefrit bij ons klaar
v.d. Wouw bv
JV-LO-18