DAIHATSU VALERA 1.51 SR l 1 Maatje groter Volkswagen met Rolling Stones Collection Engelse Toyota Corolla Hoge score Lexus bij J.D. Power Kia in Europa V Nieuw R&D-centrum voor Renault u Cv ns! RP 0,- en d Privé Lease 369,-S/mna Standaard airco voor Laguna Alizé t* tb DE AU IOMAAT Donderdag 30 maart 1995 pagina 5 DETILBURGSE KOERIER pagina 4 95 1 imte< al opt in s, witte dit GLX ‘9 jen ing. snde toer Nissan Micro Marcl ikken. Kia stree voertuigen in 1 jk 150.000. Volkswai muzieke-L van Pepsi er -:x-3stec zich bezig met de produktie van jaarlijks bijna 100.000 Carina E's met 1.6,1.8 en 2.0D motor als sedan, liftback of stationwagon. F2Ï59V] of Privé lease ƒ169,-* p/mnd vermogen van 90 pk bij 6200 r koppel van 119 j een totaalgewicht van slechts 859 kg zorgt deze krachtbron voor goede prestaties zoals de acceleratie van 0 tot 100 in 11 seconden en een top van 170 km/u. Soepel schakelend vindt de Valéra vlot zijn weg door het moderne verkeer, zonder daarbij té rumoerig te worden. S SEN Burg. 52 56 S037 NC Tilburg Tel:013-6839H herkenbaar aanwezig zal zijn. De afgelopen twee jaren werden al Genesis en Pink Floyd gesteund. Hierdoor is de bekendheid van Dit jaar zal Volkswagen Voodoo Lounge concerttc van de Rolling Stones sponsoren. Dat betekent dat het merk bij alle concerten zullen gaan worden. Op -mt heeft Toyota in 5,-id 1900 medewerkers, waarvan er 140 in Deeside werken. De overigen houden kleur is opgenomen. De r middenconsole is gevuld met tr/min en een koppel v twee uitstroomopeningen, de Nm bij 3600 tr/min. Bij bedieningsorganen van de totaalgewicht van sle, verwarming, een plaats voor de radio en een asbak. Opbergruimte is er in de portiervakken en het dashboardkastje. Het is Daihatsu inmiddels gelukt om tot en met de middenklasse een mooi aaneengesloten programma samen te stellen. Tussen de kleine Cuore en grote Applause vinden we de Charade in drie-en vijfdeurs uitvoering en de nieuwe Valéra die binnen de reeks een geheel eigen plaats moet krijgen. We reden de 1.5i SR. Harmonisch Hoogte, spoorbreedtes, ja zelfs het volledige front is van de Charade overgenomen, maar toch lijkt het alsof het een compleet andere auto is. De achterzijde is zeer harmonisch in het ontwerp opgenomen. De auto heeft daardoor zeker geen 'aangeplakte kont'. De Valéra ziet er zeer verzorgd uit met onder meer meegespoten bumpers en bij de SR ook meegespoten spiegelbehuizingen. De spoiler op het kofferdeksel met geïntregreerd derde remlicht en de lichtmetalen velgen staan op de optielijst. Het is grappig om te zien dat het segment kleine sedans aan om vang aan het toenemen is. De Valéra heeft onder meer concurrentie te duchten van bijvoorbeeld de Suzuki Swift sedan en Seat Cordoba. De extra lengte ten opzichte van de Charade is vooral te vinden in het bagagevolume. De kofferbak heeft met 425 liter een voor deze klasse forse inhoud. Bovendien is de achterbank in een 40/60- verhouding neerklapbaar en kan het bagagevolume tot maar liefst 1175 liter worden uitgebreid. Het interieur maakt een volwassen en keurig afgewerkte indruk. Het dashboard kennen we uiteraard ook uit de Charade en is compleet met een toerenteller, snelheidsmeter, brandstof- en temperatuurmeter. Het geheel is voornamelijk in grijstinten uitgevoerd, terwijl gelukkig de stoffen bekleding wat ragen als sponsor van .evenement boven dat m Coca Cola uitgestegen. In 1993 werden 20.000 stuks verkocht van de Met de naam Valéra hoopt Daihatsu Holland dat deze compacte vierdeurs sedan een afzonderlijke plaats in het programma krijgt. Men maakt er overigens geen geheim van dat de auto volledig is afgeleid van de Charade vijfdeurs; in een aantal landen gaat de Valéra ook gewoon als Charade sedan door het leven. Alleen de lengte van de Valéra is toegenomen tot 4,10 meter. Toch heeft de auto daardoor een geheel andere aanblik gekregen. Het programma van de Renault Laguna is uitgebreid met de RT 1.8 Alizé, een uitvoeirng standaard voorzien van een elektronisch geregeld aircosysteem met microfilter. Voor deze af-fabriek ingebouwde installatie wordt een meerprijs gerekend van slechts f.1.400,=. Hiermee komt de prijs van deze complete auto op f.42.340,= inclusief de wettelijke verwijderingsbijdrage. De climat-control kan digitaal worden ingesteld en regelt zichzelf volledig automatisch. merk is pas sinds september 1989 in de VS verkrijgbaar. Maar ook bij andere onderzoeken, zoals de Initial Quality Study, de Sales Satisfaction Index, de Custo mer Satisfaction Index en de Vehicle Performance Index kwam Lexus als overwinnaar naar boven. Bij de auto's van vijf jaar oud worden gemiddeld per honderd stuks 414 problemen geconstateerd in 12 maanden tijd. Lexus scoort met slechts zwart dashboard en radiovoorbereiding met 4- speakers. De Golf Variant heeft bovendien een staafantenne, dakreling een laadruimte-afdekkin Vrijwel het complete motorenprogramma is met dit pakket te verkrijgen. Bij de Golf Rolling Stones Collection wordt een meerprijs van f.795,- in rekening gebracht, terwijl bij de Variant f1.495,- bij de aanschafprijs wordt opgeteld. Daarnaast wordt ook een Rolling Stones Collection geleverd op basis van de standaard Golf Cabriolet. Hier zien we BBS- lichtmetalen wielen, volledig meegespoten bumpers, Ltcxien. portiergrepen en grille, witte en G olf knipperlichten voor, i Voodoo gedeeltelijk in rookglas rd. Bij de uitvoerde achterlichten en een zwarte kunststof kap. In het interieur vinden we elektrische raambediening, radiovoorbereiding en sportstoelen. De Cabrio met dit pakket is verkrijgbaar als 1.8 van 75 of 90 pk en als 1.8 90 pk automaat. Het pakket vraagt een extra investering van f.1.995,-. De Zuidkoreaanse autofabrikant Kia wil nog voor de eeuwwisseling een fabriek in Europa bouwen. Voor het zover is, wil de Koreaanse autofabrikant in Europa over een netwerk van 1.200 dealers en een eigen Research- en ontwikkelingscentrum beschikken. Kia streeft ernaar de afzet in Europa van 27.000 voertuigen in 1994 op te schroeven tot uiteindelijk 150.000 eenheden. 188 problemen per honderd auto's zeer gunstig. Automobilisten die meedoen aan het onderzoek krijgen een enquete in te vullen van zes pagina's waarin wordt ge- P9 - - - van haar fabriek in Burnaston Engelanc Engeland binnen drie jaar verdubbelen. Eind volgend jaar zal daarom worden gestart met de bouw van een nieuwe assemblage-fabriek naast de bestaande vestiging. Deze nieuwe fabriek zal een capaciteit hebben van 100.000 auto's per jaar. Er is een investering mee gemoeid van tweehonderd miljoen pond en er komen duizend arbeidsplaatsen beschikbaar. Toyota zal in haar tweede Engelse fabriek de Corolla gaan produceren. Tegen de tijd dat de fabriek klaar is, gaat het uiteraard om de volgende generatie van de best verkochte auto ter wereld. Vorig jaar werden in ons werelddeel 130.000 exem plaren van de Corolla verkocht. Door het produceren van dit type auto in Europa kan sneller op de wensen en eisen van de Europese kopers worden ingesprongen. Naast de uitbreiding van de produktiefaciliteiten in Burnaston zal de motorenfabriek in Deeside synchroon meegroeien, omdat daar de motoren voor de Europese Corolla gemaakt Polo Genesis, terwijl vorig jaar 85.000 Golfs in de Pink Floyd-uitvoering een klant vonden. Door juist te kiezen voor muzieksponsoring wil Volkswagen een zeer breed publiek bereiken, veel breder dan bijvoorbeeld met sportsponsoring wordt bereikt. Bovendien is sportsponsoring vaak nationaal gericht, terwijl VW met de ondersteuning van popgroepen internationaal werkt. Verder kunnen dealers op originele wijze op deze sponsoring inspringen en wordt binnen de VW- organisatie een gevoel van saamhorigheid gekweekt. Bij de sponsoring horen ook dit jaar weer actiemodellen. De Golf, Golf Variant er Cabrio worden in een V Lounge versie geleverd. E., Golf hatback bestaat het pakket uit speciale velgen met naafafdekking en wielsierringen, gedeeltelijk meegespoten bumpers en buitenspiegels, dubbele koplampen, de stoelen van de GL-versie met "Disc" bekleding, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, Het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kijkt jaarlijks naar de betrouwbaarheid van auto's. Uit het meest recente onderzoek van auto's van 5 jaar oud komt de Lexus als minst storingsgevoelige auto naar voren en behaald de hoogste score die in de historie van dit onderzoek werd gehaald. Een fraai resultaat, daar Lexus voor het eerst in dit onderzoek werd meegenomen. Immers het Uit strategische overwegingen heeft Renault onlangs besloten haar technische divisie grondig te reorganiseren. Voor dit doel werd in 1994 gestart met een ambitieus project nabij het plaatsje Guyancourt, ten zuidwesten van Parijs. Op een oppervlakte van 150 hectare realiseert Renault daar in vijf jaar tijd een zogenoemd 'Technocentre'. In dit centrum, dat gaat bestaan uit diverse gebouwen, worden alle Research Developpement afdelingen van Renault ondergebracht. De nieuwe structuur stelt Renault straks in staat de ontwikkelingstijd van nieuwe modellen aanzienlijk te bekorten en de ontwikkelingskosten drastisch te beperken. Tegen het jaar 2000 moet de ontwikkelingstijd zijn teruggebracht tot 38 maanden en moet ieder produkt een besparing opleveren van één tot anderhalf miljoen Franse franc ten opzichte van de huidige ontwikke lingskosten. Als in 1998 het volledige Technocentre operationeel is, werken er 7.300 mensen en is een investering gepleegd van 6,4 miljard Franse franc. zijn opgetreden, de duurzaamheid van de onderdelen, hoe vaak garan- tiewerkzaamheden nodig waren en hoe de kwaliteit van het geleverde werk door de dealer is. Prijzen Het is een prettig rijdend auto, nenuit in de die met zijn onafhankelijke orden gezet. De wielophanging rondom een -Ivoor als goed compromis heeft gevonden tussen sportief en comfortabel rijden. De SR- versie staat standaard op 165/70 SR13 banden, een maatje breder dan de standaard SG. Beide versies kunnen naast de handgeschakelde vijfbak ook worden voorzien van een viertraps automaat met lock up. Naast de aantrekkelijke rij- eigenschappen, pittige motor, redelijk complete uitrusting en goede afwerking heeft de Valéra bovendien een schappelijke aanschafprijs. Daihatsu biedt de 1.5i SG aan voor f.26.995,=. Voor stuurbekrachtiging moet op deze versie f.1.500,= extra worden betaald, terwijl de automaat een extra uitgave van f.2.475,= vereist. De completere SR komt op f.29.995,= en is zoals gezegd naar wens te voorzien van de automaat. Zeer binnenkort kan de Valéra SR ook worden gekozen met airbag en ABS, opties waarvoor respectievelijk f. 1.495,= en f.4.050,= moet worden neergeteld. Binnenruimte De SR-uitvoering is bijzonder compleet. Zo worden de vier portierruiten elektrisch bediend en kunnen ook de buitenspiegels met een knopje van binnenuit in de ideale stand wor auto heeft zowel achter armsteunen, terwijl hoofdsteunen in de rugleuning van de achterbank zijn geïntegreerd. Centrale vergrendeling behoort tot de standaard geleverde zaken bij de SR evenals deurbekleding gedeeltelijk in stof, radiovoorbereiding met luidsprekers voor en achter, van binnenuit te openen achter-en benzineklep en een digitaal klokje. Stuurbekrachtiging wordt ook op de SR aangeboden, terwijl een airbag tegen meerprijs kan worden verkregen. De Daihatsu Valéra biedt een heel behoorlijke binnenruimte, waarbij de achterbank natuurlijk beter geschikt is voor kinderen dan twee volwassenen. Vooral de hoofdruimte achterin is niet helemaal optimaal door de aflopende daklijn. Motorisch onderscheidt de Valéra zich van de Charade. We vinden daarom niet de 1.3 of 1.6 liter 16-kleppers, maar een 1499 cc 4 cilinder met multipoint inspuiting en 4 kleppen per zuiger. Deze motor haalt hiermee een Officieel Daihatsu-dealer voor Tilburg e.o. Kloosterstraat 20, Loon op Zand Tel. 04166-3412 vrijdag koopavond De nieuwe Daihatsu Valéra staat voor ‘n proefrit bij ons klaar v.d. Wouw bv JV-LO-18

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad De Tilburgse Koerier | 1995 | | pagina 25